Yakın zamanda, Fatih’te
Ali Emiri Efendi Kültür Merkezi binasında bulunan Ahmet Kabaklı Kütüphanesi’nde
bazı günlük gazeteleri görünce bunun okuyucu çekmek için mantıklı bir uygulama
olduğunu düşünmüştüm.
Bu yazının
sonunda bulunan alıntılar konuyu bana tekrar hatırlattı.
Ülkemizde
okuyucular için en iyi kütüphane hizmeti İSAM Kütüphanesi tarafından
verilmektedir. (http://oneripinari.blogspot.com.tr/2014/01/isam-kutuphanesinin-basarisi.html
)
İBB Atatürk
Kitaplığı da iyi kütüphane hizmeti veren yerlerin arasındadır.
Aşağıdaki
alıntılar sebebiyle Bahçeşehir Üniversitesi Barbaros Kütüphanesi de farklı hizmet
anlayışına sahip yerlerin arasında sayılmalıdır. (Farklı uygulamalarını
açıkladıkları bir makale de var: http://libris.bahcesehir.edu.tr/dosyalar/A.Erisim/AE0137.pdf
). En kısa zamanda ziyaret etmek
isterim.
Ülkemizde tabii
ki kütüphanelerimiz kullanıcılara hizmet vermektedir.
Burada
özellikle vurgulamak istediğim, klasik kütüphanecilik teknikleri dışında
kullanıcıya kolaylık getiren uygulamaları sistematik bir yaklaşımla ortaya
koyan anlayıştır. Bu anlayış ne derece yaygındır? Bu anlayışa sahip örnek
uygulamaları anlatan bir makale veya listeye rastlamadım.
·
Bu anlayış doğrultusunda yapılanlar keşke bir
kitapçıkta toplansa…
·
Kütüphaneciler için “Kullanıcılara Yönelik Hizmet
Rehberi” yayınlansa…
·
Ülkemizde kütüphanelere okuyucu çekmek
(kazandırmak) için yapılanlar listelense…
G-8 ülkelerindeki ana kütüphanelerde kullanıcılara sağlanan kolaylıklar-imkanlar bir makaleye konu edilse...
G-8 ülkelerindeki ana kütüphanelerde kullanıcılara sağlanan kolaylıklar-imkanlar bir makaleye konu edilse...
Google’da örnek uygulamalar kütüphaneler araması
yaptım. Ayrıca hazırladığım 12.000 künye içeren “Türkiye Kütüphanecilik Kaynakçası’nda
da (2014) arama yaptım. Maalesef bir sonuç alamadım…
(İngilizce
sonuçlar için:
library "best practices" https://www.google.com.tr/#q=+library+%22best+practices%22
(Sadece pdf’ler: https://www.google.com.tr/search?hl=tr&as_q=library+best+practices&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=title&safe=images&as_filetype=pdf&as_rights=
library "best practices" https://www.google.com.tr/#q=+library+%22best+practices%22
(Sadece pdf’ler: https://www.google.com.tr/search?hl=tr&as_q=library+best+practices&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=title&safe=images&as_filetype=pdf&as_rights=
https://www.google.com.tr/#q=library+best+practices+wiki )
Customer Service in Libraries: Best Practices https://www.google.com/search?q=Customer+Service+in+Libraries%3A+Best+Practices
Worldcat veritabanında arama:
ti:library "best practices" ti:library "best practices" http://www.worldcat.org/search?q=ti%3Alibrary+%22best+practices%22&qt=advanced&dblist=638127 kitabın listesi: http://www.worldcat.org/search?q=ti%3Alibrary+%22best+practices%22&qt=advanced&dblist=638#x0%253Abook-format
107 kitabın listesi: http://www.amazon.com/gp/search/ref=sr_adv_b/?search-alias=stripbooks&unfiltered=1&field-keywords=&field-author=&field-title=best+practices+libraries&field-isbn=&field-publisher=&node=&field-p_n_condition-type=&field-feature_browse-bin=&field-subject=&field-language=&field-dateop=During&field-datemod=&field-dateyear=&sort=relevanceexprank&Adv-Srch-Books-Submit.x=0&Adv-Srch-Books-Submit.y=0
----------------------------------------------
Google'da allintitle: library services araması 406 bin sonuç veriyor.
allintitle: library facilities and services araması 361 sonuç getiriyor.allintitle: library facilities araması 20.500 sonuç
allintitle: libraries facilities https://www.google.com/search?hl=tr&as_q=libraries+facilities&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=title&safe=images&as_filetype=&as_rights=
2450 sonuç bulundu
libraries facilities https://www.google.com/search?num=100&newwindow=1&q=libraries+facilities&oq=libraries+facilities&gs_l=serp.3..0i30j0i8i30l9.51565.51565.0.52338.1.1.0.0.0.0.145.145.0j1.1.0....0...1c.1.42.serp..0.1.145.eLAXvUYXsDc 133.000.000
sonuç bulundu
allintitle: libraries facilities filetype:pdf https://www.google.com/search?hl=tr&as_q=libraries+facilities&as_epq=&as_oq=&as_eq=&as_nlo=&as_nhi=&lr=&cr=&as_qdr=all&as_sitesearch=&as_occt=title&safe=images&as_filetype=pdf&as_rights=
335 sonuç bulundu
allintitle kütüphane imkanlar araması sonucu 0.
allintitle kütüphane imkanları araması sonucu 0.
allintitle kütüphane kolaylıklar araması sonucu 0.
----------------------------------------------
Google araması: kütüphaneler "iyi uygulama"
"HAYALİMDEKİ KÜTÜPHANE" EN İYİ UYGULAMA ... -
HaberX www.haberx.com/hayalimdeki_kutuphane_en_iyi_uygulama_odulune_l...
Yılmaz, Bülent : Türkiye'de halk kütüphaneleri
bölge seminerleri : İyi uygulama
Örneği" olarak bir deneyimin değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 22 (1), Mart 2008, 107-128.ss.Kaynakçası
vardır.1. BİLİMSEL TOPLANTILAR. - 2. HALK KÜTÜPHANELERİ, TÜRKİYE.
[dagmdm/dagmdm] http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/403/395
Google’da
yaptığım şu aramalar da kapsamlı sonuçlar vermedi: "en iyi
kütüphaneler" “en iyi kütüphane”
Kütüphanelere okuyucu
çekmek için hizmet anlayışının yaygınlaştırılmasına çok ihtiyaç olsa gerek… Bu esasen
kütüphanelere sağlanan maddi imkanlarla bağlantılı olsa da, buna rağmen yapılacaklar herhalde
az değildir. Bu da anlayışa, vizyona bağlı olmalı…
------------------------------------------------------
İLGİLİ ALINTILAR:
“Selma ASLAN’ın
Cevabı:
Ben TOBB Ekonomi Teknoloji Üniversitesi
kütüphane müdürüyüm. Daha önce uzun yıllar British Council kütüphane
hizmetlerini yönettim. 40 yılı aşkın bir deneyimim var. Pazarlama tabii ki işletmecilik
açısından baktığınızda önemli ama benim yaşam deneyimim bana diyor ki en iyi
reklam ve pazarlama aracı iyi bir hizmettir. Eğer insanların ihtiyacı olan
kitaplara, bilgi kaynaklarına sahip iseniz
ve iyi bir hizmet sunuyorsanız, insanların kütüphanelere geleceğini
düşünüyorum. Devlet halk kütüphanelerini son birkaç yıldır, yerel yönetimlere devretmek istiyor. Acaba
yerel yönetimler buna ne derece hazırlar. Yani kütüphanelerin durumu havada
kalmış durumda. Mesela Çankırı’da
sanırım 2003 yılında, dönemin
valisi, özel idare kaynaklarından il halk kütüphanesinin bütçesini destekleyerek,
kütüphaneye son, güncel, en popüler kitapları getirtti. Ben o kütüphanenin
önünde okul ödevi yapmak isteyen çocukları değil, halkın kuyruğa girdiğini
gördüm. Dolayısıyla kütüphaneniz iyi hizmet verir, iyi koleksiyonlara
sahip olursa halkımız onu kullanır diye bir inancım var. Umarım
yanılmıyorumdur.
İyi hizmet
sunmadığımız için ziyaretçi sayıları çok düşük. Yani yıllarca bu ülkede kültür
müsteşarlığı düzeyine gelmiş insanlar bizim ülkemizin halkının kültürü
sözeldir, bizim insanımız okumaz deyip onun arkasına sığınıp kütüphane
hizmetlerine önem vermediler. ”
193-194ss.
“Dr. Kenan
ERZURUM’un Değerlendirmesi:
Eğer siz karşınızdaki istek sahibine
istediğini verebiliyorsanız ve bunu istediği zaman sınır tanımaksızın, herhangi
bir kapris yapmaksızın veriyorsanız, bana sanki okurlar gibi geliyor.
Kütüphanemiz için gerek üniversite öğrencilerinin, gerek öğretim üyelerinin
ilk bildiği şey
şudur. Bu üniversitede ister
Türkçe, isterse yabancı olsun bir kitap istenilirse mutlaka alınır. Birinci
elden bulunamazsa ikinci elden
yani sahaflardan alınır.
Dolayısıyla bizim kütüphanemiz aynı zamanda halka da açık bir
kütüphanedir. Ayda 4.000 okuyucumuz var ve bunların içinde o çok bildiğiniz
otellerin aşçı başlarına, doktora yapmak isteyen çeşitli ülkelerden gelmiş
öğrencilere ya da halktan gelen onlarca kişiye rastlayabilirsiniz.
Bu insanların bir bölümü sadece gazete okumak için geliyor.
Çünkü 15 tane gazetemiz var ve gelen insanlara içeriye girerken neden, nereye
giriyorsun denmiyor. Bazıları film seyretmek için geliyor. Geldiği zaman
hangi filmi seyretmek istiyorsun deniyor, buyur otur deniyor, CD takılıp
kulağına kulaklık veriliyor ona
izlettiriliyor.
Yani siz bu kadar kolay hizmet verebiliyorsanız, okuyucu da geliyor. Örneğin
bir öğrenci geliyor ve ben satranç kulübünden geliyorum, 5 tane kitap alacağım
diyor. Hemen ona siz 5 tane kitap istiyorsanız, gidin 8 tane kitap varsa 8’ini
de alın deniyor. Oraya gittiği zaman öğrenci, ya da hoca para vermiyor, para
vereceksin denmiyor. Sadece bu notu vereceksin size kitapları verecekler,
faturayı geri bize getireceksiniz deniyor. O zaman öğrenci sevine sevine
gidiyor. Bu öğrenci başka arkadaşını da getiriyor. Tabi öğrencilere ilk
tanıtımda bu üniversitede siz bir kitap isterseniz, o kitap mutlaka
alınacaktır, bu konuda tereddüt etmeyin deniyor. Gelebilirsiniz, seçebilirsiniz
deniyor.
Öğrenci de
bakıyorsunuz hiç olmadık bir zamanda kapıyı çalıyor. Tek şartımız, kütüphanede olan
kitabı almayın. Onun dışında güncelmiş, konusu tarihmiş, psikolojiymiş,
romanmış, şiirmiş ya da kendi yardımcı ders kitabıymış hiç fark etmeksizin ne istiyorsa
o alınıyor. Tabii ki okuma zamanı da önemli,
sabah 08.30’dan, gece saat 24.00’e
kadar bütün hizmetlerimiz
ile açığız. Yani kitap ödünç verme, CD verme ve tarama imkânı oluyor. Oraya 3–5
tane kitabı koyup da siz burada
ders çalışın denmiyor. Dolayısıyla bana göre öğrencide geliyor.
Ama bütün
insanları memnun edebiliyor musunuz derseniz edemiyoruz. Yarın istatistiklerde
bunu göreceğiz Teşekkür ederim”. 195-196ss.
--------------------------------------------
Okuyucuları
Kütüphaneye Çekmek…
“Kutuphanecilik cok bilgi ve
birikim isteyen meslektir. Halki ve egitim cagindaki cocuklari kutuphaneye
cekebilmek ise ayrica kabiliyet ve kutuphane isletme bilgisine dayalidir. Yoksa
kutuphanelerde kitaplar raflarda durur eve vermemek icin binbir belge ve kagit
istenir. ABD de kutuphanecilik ayni semtte oturanlarin plastik kartla
yararlandigi kitap DVD muzik CD evinizdeki bilgisayarinizdan siparis
verilebildigi ve siparisleriniz hazir oldugunda kutuphanece aranirsiniz.
Modernlik bambaska inanin” 9.3.2007. http://haberyorumlari.hurriyet.com.tr/ListArsiv.aspx?HaberID=6083351
En İyi Kütüphane Anketi
Kullanıcı Yazıları:
Kütüphanecilikte Kullanıcı Yazıları
Kaynakçası http://www.mikrobeta.com.tr/wp-content/uploads/bsk-files-manager/49_023.pdf
Kütüphanecilikte
Hizmet Konulu Bazı Yayınlar:
Akman, İsmail: Halk Kütüphanelerinde Hizmet Sunumu - Ulus Kütüphanesi
www.uluskutuphanesi.gov.tr/index_dosyalar/halkktp.doc
Erzurum,
Kenan: Bır Duygu Yaratmak: “Ünıversıte Kütüphanedır” http://libris.bahcesehir.edu.tr/dosyalar/A.Erisim/AE0137.pdf
http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/639
---------------------------------------------------------------
Doç. Dr. Erol Yılmaz'ın ilgili yazıları
---------------------------------------------------------------
Doç. Dr. Erol Yılmaz'ın ilgili yazıları
Kütüphanelerimiz
Ve Halkla İlişkiler. http://kaynak.unak.org.tr/bildiri/unak02/u02-15.pdf
http://www.slideshare.net/yilmazxerol/ktphanelerde-halkla-ilikiler-ve-trkiyede-durum
Kütüphanelerde Toplam Kalite Yönetimi: Kısa Bir Gözden Geçirme . Cilt 24, Sayı 1 (2010)
http://www.slideshare.net/yilmazxerol/ktphanelerde-halkla-ilikiler-ve-trkiyede-durum
Kütüphanelerde Toplam Kalite Yönetimi: Kısa Bir Gözden Geçirme . Cilt 24, Sayı 1 (2010)
Etkin Kütüphane
Kullanımı Önünde Büyük Bir Engel Olarak Kütüphane Kaygısı: Genel Bir Değerlendirme Cilt 25, Sayı 3 (2011)
Üniversite
Kütüphanelerinde Müşteri Merkezli Yapılanma ve Personel Memnuniyeti. Türk
Kütüphaneciliği, Cilt 18, Sayı 3 (2004)
Ah Şu
Kullanıcılar Olmasa (ya da) Kullanıcı Bizim Neyimiz Olur? Türk Kütüphaneciliği,
Cilt 20, Sayı 4 (2006)
Kullanıcı
Hakları ve Sorumlulukları: Bir Standart Denemesi . Türk Kütüphaneciliği, Cilt
19, Sayı 3 (2005)
“Enformasyon
Müşteri’lerini Mutsuz Etmenin En Etkin Yolları”, Türk Kütüphaneciliği, 14, 3,
2000,
ÜNAK KAYNAKLARINDA YAYINLANANLAR
Kütüphanelerimiz
Ve Halkla İlişkiler ÜNAK'02: I. ÜNAK Genel Konferansı 11 Ekim 2002 Tam Metin(URL)
Halkla İlişkiler
Ve Türk Kütüphaneciliği ÜNAK'05: Bilgi Hizmetlerinin Organizasyonu ve Pazarlanması
22 Eylül 2005 Tam Metin(URL)
Toplam Kalite Yönetimi
ve İnsan Merkezli Kütüphanecilik ÜNAK'06: Bilimsel İletişim Ve Bilgi Yönetimi 12
Ekim 2006 Tam Metin(URL)
Halkla
ilişkiler ve Türk kütüphaneciliği. ÜNAK ’05: Bilgi Hizmetlerinin Organizasyonu
ve Pazarlanması, 22-24 Eylül 2005, İstanbul: Bildiriler içinde (149-161).
Editörler Aytaç Yıldızeli, Hatice Kübra Bahşişoğlu. İstanbul: Kadir Has
Üniversitesi, 2006.
Toplam kalite
yönetimi ve insan merkezli kütüphanecilik. Bilimsel İletişim ve Bilgi Yönetimi Sempozyumu:
Bildiriler ÜNAK ’06, Gazi Üniversitesi, Ankara, 12-14 Eylül 2006 içinde (185-211).
Editörler: Aytaç Yıldızeli, Hatice Kübra Bahşişoğlu. Ankara: ÜNAK, 2008.
-----------------------------------------------
Bir iletişim
merkezi olarak bilgi merkezlerinin topluma açılan kapısı: Halkla ilişkiler. I. Uluslararası
Bilgi Hizmetleri Sempozyumu: İletişim, 25-26 Mayıs 2006, İstanbul (Bildiriler)
= The First International Information Services Symposium: Communication, 25-26
March 2006, Istanbul (Proceedings) içinde (184-207). Yay. haz. Ayşe Üstün, Ümit
Konya. İstanbul: TKD İstanbul Şubesi, 2007.
Halkla
ilişkiler ve bilgi merkezleri. Türkiye’de Bilgi Hizmetleri ve Yeni Yaklaşımlar:
42. Kütüphane Haftası Bildirileri (27 Mart - 2 Nisan) içinde (375-398). Haz.
Ebru Kaya, Erol Yılmaz. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği, 2006.
Kütüphane ve
bilgi pazarlaması. Bilgi… içinde (189-225). Yay. haz. Hüseyin Odabaş, Hakan Anameriç.
Ankara: Referans Yayınevi, 2007.
--------------------------------------
KÜTÜPHANECİLİKTE HİZMET KALİTESİ KONULU YERLİ YAYINLAR (Kaynak: TÜRKİYE
KÜTÜPHANECİLİK KAYNAKÇASI (1. ETAP). İstanbul: 2014)
TEZLER
Akbayrak,
Emre Hasan : (2005). Orta Doğu Teknik Üniversitesi Kütüphanesi'nde hizmet kalitesi ölçümü. Yayımlanmamış
Bilim Uzmanlığı tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. http://www.bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar3.asp ftp://ftp.lib.metu.edu.tr/pub/doc/Orta_Dogu_Teknik_Universitesi_Kutuphanesi'nde_Hizmet_Kalitesi_Olcumu-Emre_Hasan_Akbayrak.pdf
BULGAN,
UĞUR ** 2002 ** Kütüphanecilik
sektöründe hizmet kalitesinin ölçümü ve bir üniversite kütüphanesi uygulaması.
Measurement of service quality in librarianship sector and application for an
academic library ** Beykent Üniversitesi / Yüksek Lisans / Bilgi ve Belge
Yönetimi = Information and Records Management ; İşletme = Business Administration
GÜRDAL,
GÜLTEKİN ** 2005 ** Servqual yöntemiyle Süleyman Demirel Üniversitesi Merkez
Kütüphanesi hizmet kalitesi ölçümü. Measurement of service quality of Süleyman
Demirel Library through servqual ** Kocaeli Üniversitesi / Yüksek Lisans /
İşletme = Business Administration
KARAHAN,
ŞERİF : 2012/ Kütüphanelerde hizmet kalitesinin LibQUAL+? hizmet kalitesi ölçüm
anketiyle ölçülmesi: Dumlupınar Üniversitesi Merkez Kütüphanesi üzerine
araştırma. Measuring service quality at libraries by means of LibQUAL+? service
quality measurement survey: Research on the Central Library of Dumlupınar
University / Dumlupınar Üniversitesi / Yüksek Lisans / İşletme = Business
Administration
KILIÇ,
NURCAN ** 2007 ** An instrument for measuring the critical factors of service
quality in university libraries: An application of Fatih University. Üniversite
kütüphanelerinde hizmet kalitesinin kritik faktörlerini belirleme amacına
yönelik bir ölçeğin geliştirilmesi: Fatih Üniversitesi uygulaması ** Fatih
Üniversitesi / Yüksek Lisans / Bilgi ve Belge Yönetimi = Information and
Records Management ; Endüstri ve Endüstri Mühendisliği = Industrial and
Industrial Engineering
Soydal, İrem : Web bilgi sistemlerinde hizmet kalitesi. Yayımlanmamış
Doktora tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. (2008). http://www.bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/dosyalar/131.pdf
TABAK,
YAZBAHAR ** 2009 ** Bilgi ve belge merkezlerinde
hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik bir uygulama : Marmara Üniversitesi
Merkez Kütüphanesi örneği. An application to improve the service quality in
documentation and information centers :The example of Marmara University
Central Library ** Marmara Üniversitesi / Yüksek Lisans / Bilgi ve Belge
Yönetimi = Information and Records Management ; Dokümantasyon ve Enformasyon =
Documentation and Information ; İşletme = Business Administration
MAKALELER
Akbayrak, Emre Hasan :
Kütüphanelerde bir hizmet kalitesi ölçümü modeli:LibQUAL+TM. Türkiye’de Bilgi Hizmetleri ve Yeni
Yaklaşımlar: 42. Kütüphane Haftası Bildirileri (27 Mart - 2 Nisan) içinde
(245-268). Haz. Ebru Kaya, Erol Yılmaz. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği,
2006.
Aktaş, M. Sema - Ruhan Arığ :
Bilgi hizmetleri ve hizmet kalitesi. Standard
Ekonomik ve Teknik Dergi, 48 (562), Mart 2009, 58-59.ss.1. KÜTÜPHANE
HİZMETLERİ. - 2. HİZMET SEKTÖRÜ, KALİTE. - 3. BİLGİ. [dagmdm/dagmdm]
Bulgan, Uğur; Gürdal,
Gültekin : Hizmet kalitesi ölçülebilir mi? ÜNAK
’05: Bilgi Hizmetlerinin Organizasyonu ve Pazarlanması, 22-24 Eylül 2005,
İstanbul: Bildiriler içinde (209-226). Editörler Aytaç Yıldızeli, Hatice Kübra
Bahşişoğlu. İstanbul: Kadir Has Üniversitesi, 2006. http://kaynak.unak.org.tr/bildiri/unak05/u05-22.pdf
Çetintaş, H. Buluthan: Bilgi
hizmetlerinin başarısında hizmet kalitesinin önemi = The Importance of service
quality in information services' success / konuşmacı: H. Buluthan Çetintaş. - Bilgi Eksenli Kuram ve Uygulamalar
Sorgulayıcı ve Çözümleyici Yaklaşımlar Sempozyumu [2012: Nevşehir]. -
Ankara: Ankara Üniversitesi, 2012. - 99-118.ss. 1. KÜTÜPHANE HİZMETLERİ,
KALİTE. - 2. SELÇUK ÜNİVERSİTESİ. - 3. ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ, TÜRKİYE.
[dagmdm/dagmdm]
Çukadar, Sami : Bilgi
merkezlerinde hizmet kalitesi. Türkiye’de
Bilgi Hizmetleri ve Yeni Yaklaşımlar: 42. Kütüphane Haftası Bildirileri (27
Mart - 2 Nisan) içinde (269-282). Haz. Ebru Kaya, Erol Yılmaz. Ankara: Türk
Kütüphaneciler Derneği, 2006.
Gençtürk, F. Esra - Fahri
Karakaş. Kar Amaçsız Kuruluşlarda Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi ve Müşteri
Odaklılık: Bir Kütüphane Uygulaması. Pazarlama
Dünyası 16(92) 3-4.2002, 52-56. ss. Bibliyografya
Karakaş, Sekine : Üniversite
Kütüphanesinde Bir Pazarlama Aracı Olarak Hizmet Kalitesi Araştırması/ Sekine
Karakaş. -- Ankara, 1999. Türk Kütüphaneciliği, XIII. cilt, 3.
sayı, 207-222. sayfa. [isam ktp./
Pirtini, Serdar : Üniversite
kütüphanelerinde hizmet kalitesinin arttırılmasında müşteri odaklı pazarlama
ilkeleri ve stratejilerinin incelenmesi. 40.
Kütüphane Haftası Bildirileri, 29 Mart - 4 Nisan 2004 içinde (37-47). Yay.
haz. Ümit Konya. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi, 2004.
KÜTÜPHANECİLİKTE
PAZARLAMA KONULU YAYINLAR
Kitaplar
Helinsky, Z.,: Kütüphane kaynak ve hizmetlerini pazarlama: Pratik rehber.
İstanbul: Üniversite ve Araştırma Kütüphanecileri Derneği, 2009. 95s. http://www.kitapyurdu.com/kitap/default.asp?id=452192
ÜNAK’05 Bilgi Hizmetlerinin Organizasyonu ve Pazarlanması (2005 : . ÜNAK’05 bildiriler : Bilgi
Hizmetlerinin Organizasyonu ve Pazarlaması, İstanbul, 22-24 Eylül 2005 /
editörler: Aytaç Yıldızeli, Hatice Kübra Bahşişoğlu. İstanbul : Kadir Has
Üniversitesi, 2006. x, 287 s. : şkl.,
tbl. ; 24 cm. [Bulunduğu yer: Milli
Ktp.] (*)
Tezler
BOZKURT,
BİLAL : 2008 / Hizmet pazarlamasında müşteri memnuniyeti ve kütüphane
hizmetlerinde bir uygulama: Muğla Üniversitesi Merkez Kütüphanesi örneği.
Customer satisfaction in service marketing and an application in library
services: Muğla University central library case study / Marmara Üniversitesi /
Yüksek Lisans / Dokümantasyon ve Enformasyon = Documentation and Information ; İşletme
= Business Administration
KONYA,
ÜMİT ** 1990 ** Kütüphane pazarlamasına
kavramsal bir yaklaşım ve üniversite kütüphanelerinde bir uygulama. Marmara
Üniversitesi / Yüksek Lisans / Bilgi ve Belge Yönetimi = Information and
Records Management
Kutluoğlu, Ziya : Üniversite kütüphanelerinde pazarlama:
Başkent Üniversitesi Kütüphanesi örneği. Yayımlanmamış Bilim Uzmanlığı
tezi. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. (2007). http://www.bby.hacettepe.edu.tr/yayinlar/dosyalar/100.pdf
SOĞUKSU,
DERYA ** 2003 ** Üniversite kütüphanelerinde elektronik kaynaklara dayalı
hizmetlerin geliştirilmesinde pazarlama yaklaşımının önemi. İstanbul
Üniversitesi / Yüksek Lisans / Bilgi ve Belge Yönetimi = Information and
Records Management
Makaleler
Arslan, F. Müge; Gürdal,
Sahavet; Gegez, A. Ercan : İçsel pazarlama "internet marketing". “21. Yüzyıla Girerken Enformasyon Olgusu”
Ulusal Sempozyum Bildirileri, 19-20 Nisan 2001-Hatay içinde (101-108). Yay.
haz. Tülay Fenerci, Oya Gürdal. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği, 2001.
Cribb, Gülçin: Kütüphaneler
ve pazarlama = Libraries and marketing. Türk
Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 29 (3), 1980, 186-193.ss.1. KÜTÜPHANE
HİZMETLERİ. - 2. KÜTÜPHANECİLİK. - 3. KÜTÜPHANELER. [dagmdm/dagmdm]
Ergül, Neslihan Uraz : Halk
Kütüphanesi Hizmetlerinin Pazarlamasına Genel Bir Bakış. Pazarlama Dünyası 16(91) 1-2.2002, 56-59. ss. Bibliyografya
Gençtürk, F. Esra - Fahri
Karakaş. Kar Amaçsız Kuruluşlarda Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi ve Müşteri
Odaklılık: Bir Kütüphane Uygulaması. Pazarlama
Dünyası 16(92) 3-4.2002, 52-56. ss. Bibliyografya
HELINSKY, Zuzana : Kaynağınızdan
Daha İyi Randıman Almak için Pazarlama. Bilgi
Dünyası Cilt 7, Sayı 1 (2006) 89-103 http://bd.org.tr/index.php/bd/issue/archive
Karakaş, Sekine : Bilgi
Merkezlerinde Pazarlama ve İletişim". I.
Uluslararası Bilgi Hizmetleri Sempozyumu: İletişim, 25-26 Mayıs 2006 İstanbul
Bildiriler: The First International Symposium on Information Service:
Communication 25-26 May 2006 Proceedings içinde (63-78). İstanbul: Türk
Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi. (2007)
Karakaş, Sekine : Sanal
Bilgi Pazarlaması ve Üniversite Kütüphaneleri." Bilgi Teknolojileri Kongresi. 06-07 Mayıs 2002, Pamukkale
Üniversitesi, Denizli, CD-Rom. (2002)
Karakaş, Sekine : Üniversite
Kütüphanesinde Bir Pazarlama Aracı Olarak Hizmet Kalitesi Araştırması/ Sekine
Karakaş. -- Ankara, 1999. Türk Kütüphaneciliği, XIII. cilt, 3.
sayı, 207-222. sayfa. [isam ktp./
Kutluoğlu, Ziya: Üniversite
kütüphanelerinde pazarlama : Başkent Üniversitesi Kütüphanesi örneği =
Marketing in university libraries : The Case of the Başkent University Library
/ konuşmacı: Ziya Kutluoğlu. - Değişen
Dünyada Bilgi Yönetimi Sempozyumu [2007: Ankara]. - Ankara: Hacettepe
Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü, 2007. - 281-283.ss.1. BAŞKENT
ÜNİVERSİTESİ. - 2. KÜTÜPHANE HİZMETLERİ, KALİTE. - 3. ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ,
TÜRKİYE. http://by2007.bilgiyonetimi.net/bildiri_kitap.pdf [dagmdm/dagmdm]
Pirtini, Serdar : Üniversite
kütüphanelerinde hizmet kalitesinin arttırılmasında müşteri odaklı pazarlama
ilkeleri ve stratejilerinin incelenmesi. 40.
Kütüphane Haftası Bildirileri, 29 Mart - 4 Nisan 2004 içinde (37-47). Yay.
haz. Ümit Konya. İstanbul: Türk Kütüphaneciler Derneği İstanbul Şubesi, 2004.
Reneker Andreen, Sarah:
Kütüphaneciyi danışma masasından pazarlama : Reklam aracı olarak hizmet
noktaları = Selling the library from the reference desk : Service points as
advertisement / çev. Sekine Karakaş. Bilgi
Dünyası 2 (2), Ekim 2001, 245-255.ss.1. KÜTÜPHANELER. [dagmdm/dagmdm]
Savard, Rejean :
Kütüphaneciler ve pazarlama : Belirsizlikler taşıyan bir ilişki = Librarians
and marketing : An ambiguous relation ship / çev. Neslihan Uraz. Türk Kütüphaneciliği, 10 (4), Aralık
1996, 384-395.ss.1. KÜTÜPHANE HİZMETLERİ. [dagmdm/dagmdm]
Yılmaz,
Erol : Kütüphane
ve bilgi pazarlaması. Bilgi…
içinde (189-225). Yay. haz. Hüseyin Odabaş, Hakan Anameriç. Ankara: Referans
Yayınevi, 2007.
YILMAZ, Muharrem : Kütüphane
Kaynak ve Hizmetlerini Pazarlama: Pratik Rehber. (Tanıtım & Eleştiri) Bilgi
Dünyası Cilt 10, Sayı 2 (2009) 319-320 http://bd.org.tr/index.php/bd/issue/archive
MÜŞTERİ
Tezler
ARMAĞAN, AHMET ŞENOL
** 2005 ** Kütüphane ve belge bilgi merkezlerinde müşteri ilişkileri yönetimi.
Customer relationship management in library and document information centers **
İstanbul Üniversitesi ** Yüksek Lisans ** Bilgi ve Belge Yönetimi = Information
and Records Management
BOZKURT, BİLAL : 2008
/ Hizmet pazarlamasında müşteri memnuniyeti ve kütüphane hizmetlerinde bir
uygulama: Muğla Üniversitesi Merkez Kütüphanesi örneği. Customer satisfaction
in service marketing and an application in library services: Muğla University
central library case study / Marmara Üniversitesi / Yüksek Lisans /
Dokümantasyon ve Enformasyon = Documentation and Information ; İşletme =
Business Administration
KAPUCU,
HAKAN HİLMİ ** 2007 ** Kütüphane hizmetlerinde müşteri tatmini ve bir uygulama.
Customer satisfaction in library services and relevant example ** Marmara
Üniversitesi / Yüksek Lisans / İşletme = Business Administration
ÖNDOĞAN,
AYŞE GEDİKÇİ: 2010 / Üniversite kütüphanelerinde yürütülen halkla ilişkiler
faaliyetlerinin müşteri memnuniyeti üzerine etkisi: Selçuk Üniversitesi Merkez
Kütüphane örneği. University libraries public relations activities in the
ongoing inpact on customer satisfaction: Selcuk University Central Library case
/ Selçuk Üniversitesi / Yüksek Lisans / Bilgi ve Belge Yönetimi = Information
and Records Management ; Halkla İlişkiler = Public Relations ; İşletme =
Business Administration
Makaleler
Çömlekçi, Kamil : Kütüphane
hizmetlerinin sunulmasında müşteri ilişkileri yönetiminin önemi/ Sami Çukadar. I. Uluslararası Bilgi Hizmetleri
Sempozyumu: İletişim, 25-26 Mayıs 2006, İstanbul (Bildiriler) = The First
International Information Services Symposium: Communication, 25-26 March 2006,
Istanbul (Proceedings) içinde (276-289). Yay. haz. Ayşe Üstün, Ümit Konya.
İstanbul: TKD İstanbul Şubesi, 2007.
Gedikçi Öndoğan, Ayşe:
Üniversite kütüphanelerinde yürütülen halkla ilişkiler faaliyetlerinin müşteri
memnuniyeti üzerine etkisi = Effects of public relations activities on customer
stasfaction in the university libraries. Türk
Kütüphaneciliği, 24 (3), Eylül 2010, 439-470.ss.Kaynakçası vardır.1.
KÜTÜPHANE HİZMETLERİ, VERİMLİLİK. - 2. HALKLA İLİŞKİLER, KÜTÜPHANELER. - 3.
ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ, TÜRKİYE. [dagmdm/dagmdm]
Gençtürk, F. Esra - Fahri
Karakaş. Kar Amaçsız Kuruluşlarda Hizmet Kalitesinin Ölçülmesi ve Müşteri
Odaklılık: Bir Kütüphane Uygulaması. Pazarlama
Dünyası 16(92) 3-4.2002, 52-56. ss. Bibliyografya
Yılmaz, Erol : Bilgi
işletmeleri olarak üniversite kütüphanelerinde müşteri merkezi yapılanma ve
kullanıcı memnuniyeti. Verimlilik
Dergisi, (1), 2005, 113-154.ss.1. ÜNİVERSİTE KÜTÜPHANELERİ, TÜRKİYE.
[dagmdm/dagmdm]
Yılmaz, Erol : Enformasyon
müşterilerini mutsuz etmenin en etkin yolları. Türk Kütüphaneciliği, 14 (3), Eylül 2000, 347-354.ss.1. KÜTÜPHANE
KULLANICILARI. [dagmdm/dagmdm]
Yılmaz, Erol :
Müşterilerinizle iletişiyor musunuz?. Türk
Kütüphaneciliği, 13 (1), Mart 1999, 66-69.ss.1. KÜTÜPHANE HİZMETLERİ. - 2.
KÜTÜPHANE KULLANICILARI. - 3. HALKLA İLİŞKİLER, KÜTÜPHANELER. [dagmdm/dagmdm]
Yılmaz, Erol : Üniversite
Kütüphanelerinde Müşteri Merkezli Yapılanma ve Personel Memnuniyeti. Türk Kütüphaneciliği 18(3) 9.2004, 261-292.
ss. Türkçe ve İng. özet. Bibliyografya
--------------------------
Eski yaklaşıma yeni model - Web 2.0'la
katılım. http://www.goethe.de/ins/tr/lp/kul/mag/bib/tr12255651.htm