Bir hayal: Şehir Tanıtım Kütüphaneleri
Bülent Ağaoğlu
İstanbul, 19.10.2022
Ülkemiz bir “Turizm Ülkesi” olarak
bilinmektedir.
İstanbul'da Yenikapı ve Maltepe'de şehirlerin
tanıtıma yönelik günler düzenleniyor.
Bu yıllardır yapılıyor.
İnsanlar Yenikapı ve Maltepe'deki şehir
tanıtım çadırlarına gelmelerinin sebeplerinden birisi de orada sosyalleşmek.
Yakın zamanda bu iki ilgili alandaki
çadırlara ziyaretlerde bulunmaya başladım.
Buralarda gezerken, sundukları kitapları ve
diğer ilgili dokümanları da toplamaya başladım.
Bu kitaplar dolayısıyla aklıma bazı hayaller
geldi…
Mesela 81 ilimizde sadece o şehri kapsayacak
şekilde değil de, diğer 80 ili de içerecek şekilde “şehir tanıtım kütüphaneleri”
kurulabilir.
Bu konuda düşünce, yol ve yöntem geliştirmek
için çalıştaylar düzenlenebilir.
“Bu kütüphaneler ne işe yarayacaktır” diye
düşündüğümüzde faydalarını listelemekte de yarar var…
Mesela;
·
Binlerce yıllık kültürümüzün en
önemli sorunlarından birisi de merak davranışının gereken düzeyde olmaması…
·
İlaveten burada bulunacak ve
diğer illerde bulunacak şehir tanıtım kütüphaneleri insanımızın özellikle
çocuklardan başlamak üzere merak davranışının gelişmesine katkıda bulunabilir.
·
Yenikapı ve Maltepe'deki şehir
tanıtım çadırlarına gelen insanlar, mesela burada kurulabilecek bir kütüphanede
bu çadırlara gezdikten sonra veya bizzat bu kütüphaneye gelerek merak ettikleri
şehirlerin tanıtımına ilişkin kitapları ve ilgili dokümanları inceleyebilirler,
.............................
·
Monografiler hazırlanması:
(Bu bölümü yazmama sebep
olan 41 yıllık dostum Fehmi Dinçer’e özellikle teşekkür ederim. Kendisi bir
sohbetimizde Annales Okulu’nun öneminden söz ederken bu ekolün yoğun şekilde
monografiler hazırladıklarını da yine önemle belirtmiştir.)
Öğrenciler yaşadıkları çevre
için monografiler hazırlamaya başlayabilirler. (Burada önemli bir hatırlatma:
Meşhur Annales Okulu, monografilere önem vererek ilerlemiş olabilir. Bu konuda
bir alıntı; "Anneles hareketinin Braudel’den sonraki üçüncü evresinin
önemli bir özelliği, bölgesel monografilerin yaygınlaşmasıdır. Emmanuel Le Roy
Ladurie’nin Les Payans du Languedoch (1966) ve Montaillou, Village Occitan de
1294 a 1324 (1975), Michel Vovelle’in Ville et Campagneau 18eme Siecle:
Chartres et Beavce (1980), Pierre Goubert’in Beauvais et Beauvaisis de 1600 a
1730 (1969), Pierre Vilar’ın La Catalogne dans l’Espagne Moderne (1962), Pierre
Chaunu’nun Sevileet l’Atlantique (1955-1959) ve Georges Duby’nin La Societeaux
11eme et 15eme Siecles Dans la Regionmaconnaise (1954) kitapları bu konudaki
çalışmalara örnek olarak gösterilebilir.41". https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/144796
Bizde yerleşim yerlerinin
(köy, kasaba, il, ilçe, semt, mahalle vs.) monografilerinin yaygınlaşması
"araştırmacı zihniyet" yapısının yaygınlaşmasını getirebilir.
Rahmetli Çelik Gülersoy da
İstanbul Kitaplığı'nı kurduğunda Monografilere özel bir bölüm ayırmıştır. Bana
da Kütüphaneye Mart 1986'dan itibaren başlayan kitapları yerleştirme sürecinde;
"Evladım bak işte, yabancılar bizim semtlerimize ilişkin olarak
monografiler yazmışlar, yayınlamışlar, biz de ülke olarak böyle
yapmalıyız" mealinde görüşünü açıklamıştır.
.....................
·
Okullarda öğrencilere verilecek
dersler için bilgi toplamak üzere öğrenciler bu kütüphanelere gidebilirler,
·
Yerli turistler gezecekleri
yerler konusunda bu kütüphanelere başvurabilirler vesaire birçok fayda bu
şekilde alt alta yazılabilir,
·
Kütüphanelerin bir fonksiyonu da
üretilen malzemeleri geleceğe taşımak ve korumak olarak bilinmektedir: Bu
bakımdan bu kütüphaneler şehirlerin tanıtımını yönelik olarak üretilen
malzemelerin korunduğu yerlerden birisi olabilir aynı zamanda.
..........................................
EK 1: Fehmi Dinçer’den Bazı monografiler
https://drive.google.com/file/d/1mvR1nZ9nQNsV8uN-y3jXxA3sV3yS9oWG/view?usp=share_link
.........................................
EK 2: Yenikapı'da ve Maltepe'de yapılmakta olan şehir tanıtım günleri etkinliklerinden topladığım kitaplar - kitapçıklar;
Adıyaman
Balıkesir
Konya
Malatya
Ordu
.............................................................................................................................................