Yapay Zeka Ve Kütüphanecilik Kaynakçası (2)
Antalya, 9.3.2024
KİTAPLAR
Güler Demir : Kütüphane ve
Bilgi Merkezlerinde İnovasyon ve Yapay Zeka. Bidge Yayınları. http://www.bidgeyayinlari.com.tr/product/kutuphane-ve-bilgi-merkezlerinde-inovasyon-ve-yapay-zeka/
Ayhan Bozkurt : Python:
Veri Analizi, Görselleştirme ve Yapay Zeka. HİPER YAYIN. 2024. https://www.kitapyurdu.com/kitap/python-veri-analizi-gorsellestirme-ve-yapay-zeka/671216.html
TEZLER
Google: yapay zeka kütüphanecilik site:https://tez.yok.gov.tr/
bu aramayı yaptım; Sonuçlar;
1.
Kütüphanelerde
yapay zeka uygulamaları / Kütüphanelerde yapay zeka uygulamaları
Yazar:FERHAT ÖZTÜRK. Danışman: DOÇ. DR. NEVZAT ÖZEL. Yer Bilgisi:
Ankara Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Bilgi ve Belge Yönetimi Ana
Bilim Dalı. Konu:Bilgi ve Belge Yönetimi = Bilgi ve Kayıt Yönetimi.
Dizin:Kütüphane hizmetleri = Kütüphane hizmetleri ; Kütüphanecilik =
Kütüphanecilik; Kütüphaneler = Kütüphaneler; Yapay zeka = Yapay zeka;
Üniversite kütüphaneleri = Üniversite kütüphaneleri Onay. Yükseklendi Lisans. English. 2020. 162 s.
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin ortaya çıktığı
seviye makine veya robotik cihazlar, sosyal ve hayatta hayatta kalma, yaygın olarak
kullanıma sunulmuştur. Bu anlamda özellikle büyümeyi artırmak ve daha etkin
hizmet sağlamak amacıyla aktif olarak bu teknolojilerin bugün de görülebileceği
da insanoğlunun büyük bir yer kaplayabileceği kaçınılmazdır. Günümüzde oldukça
popüler olan ve önemi üzerinde çokça durulan teknolojilerin başında yapay zeka
geliyor. Yapay zekâ, insanların yüzyıllardır hayalini kurduğu ve mitolojiden
edebiyata birçok alanda Bitcoin üzerinden geçen insan gibi düşünüp hareket
edebilen ve insan hizmeti için kullanılan adı varlıklar olarak düşmüştür.
Modern anlamda başlangıç ve gelişim ise 20. yüzyılın ortalarında
ilerlemelerini sürdürmekte ve günümüzde popüler bir alan olarak
sürdürülmektedir. Yapay zeka teknolojisinin diğer buluşma ve ilerlemelerde
olduğu gibi sosyal hayatı ve kuralların değiştirilmesiyle birlikte bu değişimin
büyük bir gerçekleşmesinin gerçekleşeceği tahmin edilmektedir. Bu araştırma
problemini, "Yapay zeka teknolojisinin bilgisinin yeniden şekillenecek
olan birçok yapı gibi kütüphanelerin de değişime uğrayamayacağı kaçınılmazlığı
nedeniyle Ankara'daki üniversite kütüphaneleri özelinde Türkiye'nin bu
dönüşümüne hazır olup olmadığı" fikrini oluşturmuştur. Araştırma dört
aşamalı olarak gerçekleşti: Birinci aşamada, teorik altyapı temelleri açısından
kapsamlı bir literatür taraması yapılmıştır. Bu doğal; Yapay zekânın tarihçesi
ve türleri, kayıt hizmetleri, yapay zekânın kütüphane hizmetlerine
ulaşılabilir, yapılmış yabancı ve yerli uygulama örnekleri ile çeşitli bilgiler
ve açıklamalar yapılmıştır. İkinci aşamada, Ankara'daki üniversite
kütüphaneleri ile yapay zekâ bilinci ve uygulamaların ne düzeyde olduğunun
belirlenmesi için anket çalışmaları yapılmıştır. Bu düzenli Ankara'da bulunan
18 üniversite kütüphanesinde çalışan 160 kütüphaneciden 110 kütüphaneciye 18
sorudan oluşan bir anket çalışması hazırlanmıştır. Üçüncü aşamada ise konunun
önemi üzerinde ayrıntılı bir analiz performansı bu konuda Türkiye'deki
kapasiteler ve kapasitecilik adına olumlu ve olumsuz yönler tespit edilmiş,
güçlü özgün değerler ortaya çıkarılmıştır. Dördüncü aşamada Ankara örneğinden
hareketle Türkiye'deki durum değerlendirilecek, yabancı uygulamalarla kontrol
edilecek ve bu bağlamda neler yapılabileceği tartışılmıştır. Araştırma
sonucunda yeteneklerin yapay zeka teknolojisine ve potansiyel etkilerine tam
olarak hazır olamadığı, gerekli planlama ve eğitimlerin yapılmasına yönelik
önerilerde bulunuldu.
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin ulaştığı düzey,
makinelerin veya robotik cihazların sosyal ve ekonomik hayatta yaygınlaşmasına
olanak sağlamıştır. Bu anlamda verimliliği artırmak ve daha verimli hizmet
sunmak amacıyla kurumların aktif olarak kullandığı bu teknolojilerin bugün ve
yarın insan hayatında büyük yer kaplaması kaçınılmazdır. Yapay zeka günümüzde
oldukça popüler olan ve önemi vurgulanan teknolojilerden biridir. Yapay zeka,
yüzyıllardır insanların hayalini kurduğu, mitolojiden edebiyata birçok alanda
adı geçen insanlar gibi düşünüp davranabilen varlıklar olarak tasavvur
edilmiştir. Modern anlamda başlangıcı ve gelişimi 20. yüzyılın ortalarına
ulaşmış olup günümüzde de popüler bir alan olmayı sürdürmektedir. Yapay zeka
teknolojisi, diğer buluş ve ilerlemelerde olduğu gibi toplumsal hayatı ve
kurumları değiştiriyor ancak bu değişimin büyük ölçekte gerçekleşeceği tahmin
ediliyor. Bu araştırma problemi, "Ankara'daki üniversite kütüphanelerinin,
yapay zeka teknolojisinin etkisiyle yeniden şekillenecek olan kütüphanelere
sahip olmasının kaçınılmazlığı, Türkiye'nin bu dönüşüme hazır olup olmadığı
özelinde değişime uğrayacak" fikrini oluşturmuştur. Araştırma dört
aşamadan oluşmaktadır: İlk aşamada teorik bir altyapı oluşturmak amacıyla
kapsamlı bir literatür taraması yapılmıştır. Bu içerikte; Yapay zekanın
tarihçesi ve türleri, kütüphane hizmetleri, yapay zekanın kütüphane
hizmetlerine uygulanması, yurt içi ve yurt dışı uygulama örnekleri ile çeşitli
tanımlamalar ve açıklamalar yapılmıştır. İkinci aşamada Ankara'daki üniversite
kütüphanelerinin yöneticileriyle yapay zeka farkındalık ve uygulamalarının
düzeyini belirlemek amacıyla anketler yapıldı. Bu kapsamda Ankara'daki 18
üniversite kütüphanesinde görev yapan kütüphanecilerden 110 kütüphaneciye 18
soruluk anket uygulandı. Üçüncü aşamada ise konuların kütüphaneler ve
Türkiye'deki kütüphanecilik adına önemi konusunda detaylı bir analiz yapılarak
bu konuda olumlu ve olumsuz yönleri tespit edilmiş, araştırmanın özgün değeri
ortaya çıkarılmıştır. Dördüncü adımda, örneğin Ankara'dan taşınmak gibi,
Türkiye'deki durum değerlendirilerek yurt dışı uygulamalarla karşılaştırıldı ve
bu konuda neler yapılabileceği tartışıldı. Araştırma sonucunda kütüphanecilerin
yapay zeka teknolojisi ve olası etkileri konusunda tam anlamıyla hazırlıklı
olmadıkları, gerekli planlama ve eğitimlerin yapıldığı yönünde önerilerde
bulunulmuştur..
Tezde bibliyografya kelimesi 9 kez geçiyor.
Tezden
alıntılar;
“Yapılan çalışmalar madde bazında seçim karar sürecini modelleyen
dar bir konu için uzman bir sistem kurmanın mümkün olduğunu göstermiştir. Uzman
sistem, çok sayıda yeni yayınlanmış materyali gözden geçirebilir ve
kütüphanenin özel bilgi tabanını temel alarak seçim önerileri yapabilir. Yani
karar vermek için bir seçim onay planı hazırlayabilir ve istenmeyen öğeleri
dışlama kabiliyetinde de sahiptir. Uzman
bir sistem, önceki kaynakça yazarlarının konu ve kütüphane koleksiyonuyla
ilgili geniş bilgi sahibi olmasını sağlayan yeni bibliyografya öğretmenleri
olarak kullanılabilir.
Ayrıca, bir uzman sistemin bilgi tabanı, koleksiyon geliştirme
politikalarını sunmanın daha etkili bir yolu olabilmektedir. Belki de koleksiyon
geliştirme için uzman sistemler geliştirmekten elde edilen en büyük yarar,
onların kütüphane koleksiyonları için materyal seçiminde ne yapıldığını tam
olarak tanımlayabilmeleridir (Sowell, 1989).
Görüldüğü üzere uzman sistemler; referans hizmetlerinden
kataloglamaya, sınıflandırma ve dizinleme işlemlerinde seçim ve koleksiyon
geliştirme aşamalarına kadar kütüphanelerde kullanılabilmektedir. Uzman
sistemler özellikle karar vermede ve planlamada kütüphaneci ve kütüphane
yöneticisine rahatlık sağlayacak, rutin işlerin otomatik olarak yapılmasına
olanak verecektir. Bu da kütüphane yönetimi ve personeli açısından zaman ve
emek tasarrufu sağlayacak böylece kullanıcılara daha iyi hizmet verilebilmesi
için alan açacaktır. Ayrıca kullanıcıların aradıkları bilgiyi en hızlı ve doğru
bir şekilde bulabilmelerine yardımcı olacaktır.”. 73-74ss.
“Kütüphaneciler yapay zekânın kütüphaneciliği etkilemesi kadar
kütüphaneciliğin de yapay zekâ alanına etki edebilecek unsurlara sahip olduğuna
yönelik görüşlerin dile getirildiği yargıları yine ağırlıklı olarak kabul
etmektedir. Bu anlamda kütüphaneciler; (%82,7) kütüphanelerin bibliyografik
kayıtlarının yapay zekâ bilgi tabanına veri aktarmak ve veriyi yönetmek için
kullanılabileceği, (%75,5).”. 102.s.
2.
Bilgi için
yapay zeka uygulamaları: Türkiye için durum analizi / Bilgi merkezlerinde yapay
zeka uygulamaları: Türkiye için genel durum analizi
Yazar:NAGEHAN SELÇUK. Danışman: DOÇ. DR. MEHMET ALİ AKKAYA. Yer
Bilgisi: Çankırı Karatekin Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Bilgi ve
Belge Yönetimi Ana Bilim Dalı. Konu:Bilgi ve Belge Yönetimi = Bilgi ve Kayıt
Yönetimi. Dizin:Bilgi merkezleri = Bilgi merkezleri ; Kütüphaneler =
Kütüphaneler; Yapay zeka = Yapay zeka Onay.
Yükseklendi Lisans. English. 2019. 133 s.
Bilgi merkezleri/kütüphaneler, doğru ve güvenilir bilgi için gerek
basılmış elektronik kaynakların araştırma süreci kullanıcı hizmetine sunan, bu
asli görevi dışında teknoloji ile birlikte sunulan, şekillendirilen,
kullanılabilen kullanıcı profiline göre şekillenen merkezlerdir. Yapay zeka ve
yapay zeka projeleri günümüzde her yönüyle önemli bir yer tutmaktadır.
Dünyadaki yapay zeka ve yapay zeka sistemlerinin hem genel anlamda hem bilgi
merkezleri/kütüphanelerdeki dağılımı ve gelişimi için çalışma yaparak,
kadınların bilgi merkezleri/kütüphanelerde bu konuyla ilgili olarak forvet
oluşturma adına durum değerlendirmesi yapmak amacıyla hazırlandı. Bu amaç doğrultusunda
bilgi merkezi/kütüphane üyelerinin görüşlerine yönelik sorular derlenmiş ve bu
sorular üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Hazırlanan sorular, bilgi
merkezi/kütüphane uygulamalarına görüşen teknik ile verilerle iletilerek analiz
etme ile eğitim fakültesi. Sorular, URAP (Akademik Performansa Göre Üniversite
Sıralaması) 2018 Eylül ayındaki eğitimlerde 2018-2019 URAP Türkiye Sıralaması
listesinde yer alan yüz elli yedi üniversitenin bilgi merkezleri/kütüphaneleri
ile görüşme tekniği ile iletilmiştir. Devlet ve vakıf üniversitelerinin
oluşturduğu 70 adet mevcut olan yanıtlar listesi, geniş kapsamlı yapay zekâ
programları ve yapay zekâ programlarına yönelik bilgi sahibidirler, yetenekli
ki yapay zekâ gelişiminin yeterli olmadığı, bu alanda gerek mesleki gerek
olmayan teknikler dışında takip edilenler, yapay zekâ programlarının bilgi
merkezi/kütüphane hizmetlerinde yaygınlaşacağı anlaşılmıştır. Yapay zeka ve
yapay zeka uygulamalarının bilgi merkezi/kütüphane hizmetlerinin sunumunda ve
gelişmelerde bütçe ve personel gibi işlemlerde önemli bir rol ortaya çıktı.
Yapay zekâ ve yapay zekâ programları konusunda eğitimli ve/veya bölümlerinin
ayrılması ve bütçe sorunlarının silinmesinin normal yanıtlarla fark edildiği
fark edildi.
Bilgi merkezleri/kütüphaneler, doğru ve güvenilir bilgi için
basılı ve elektronik kaynakları kullanıcı hizmetine sunan, bu asli görev
dışında hizmetlerini gelişen teknolojiyle şekillendiren ve değişen kullanıcı
profiline göre şekillenen merkezlerdir. Yapay zeka ve yapay zeka uygulamaları
günümüzde her sektörde önemli bir yere sahiptir. Bu çalışma, yapay zeka ve
yapay zeka uygulamalarının hem genel olarak hem de dünya genelindeki bilgi
merkezleri/kütüphanelerdeki durumunu ve gelişimini incelemek ve ülkemizdeki
bilgi merkezleri/kütüphanelerde bu konuda farkındalık yaratmak amacıyla bir
durum değerlendirmesi yapmak amacıyla tasarlanmıştır. ülke. Bu amaçla bilgi
merkezi/kütüphane yöneticilerinin görüşlerine ilişkin sorular derlenmiş ve bu
sorular üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır. Sorular bilgi merkezi/kütüphane
yöneticilerine görüşme tekniği ile iletilmiş ve veriler analiz edilerek
araştırmanın bulguları oluşturulmuştur. Sorular, URAP (University Ranking by
Academic Performance) Eylül 2018'de kurulan 2018-2019 URAP Türkiye'de bulunan
yüz elli yedi üniversitenin bilgi merkezleri/kütüphane yöneticilerine sıralama
listesiyle görüşme tekniği ile iletilmiştir. Devlet ve vakıf üniversitelerinden
70 kişiden alınan cevaplar doğrultusunda yöneticilerin yapay zeka kavramı ve
yapay zeka uygulamaları hakkında bilgi sahibi olduğu, ülkemizde yapay zeka
gelişiminin yeterli olmadığı, bu konuda hem mesleki hem de mesleki olmayan
gelişmeleri takip ettikleri belirlendi. alanında, bilgi merkezi/kütüphane
hizmetlerinde yapay zeka uygulamaları yaygınlaşmaktadır. Yapay zeka ve yapay
zeka uygulamalarının bilgi merkezi/kütüphane hizmetlerine yansımasında ve
geliştirilmesinde bütçe ve personel gibi faktörler önemli rol oynamaktadır.
Yapay zeka ve yapay zeka uygulamaları konusunda eğitimli ve/veya nitelikli personel
istihdam edilmesi ve bütçe sorunlarının çözülmesi gerektiği yanıtları
doğrultusunda gerçekleştirilmiştir.”
Tezde bibliyografya kelimesi geçmiyor.
3.
Harika Baş Güler : Üniversite
Kütüphanelerinde Yapay Zekâ Teknolojilerinin Kullanımı: Yeni Nesil Üç Boyutlu
Uygulamalar. T.C. Marmara Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
Bilgi Ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul, 2022. https://katalog.marmara.edu.tr/veriler/cokluortam/cokluortam/B/B/F/E/C/62e11f754de94%C4%B0MZAAAAAAAAAAAAAAAAA.pdf
Tezde bibliyog 1 kez geçiyor.
MAKALELER
Sivri, Enes : Kütüphanelerde Yapay Zekâ’nın Geleceği: Farklı
Alanlardaki Potansiyel Uygulamalar ve Yeni Kullanım Alanları Oluşturma”.
WEB
SAYFALARI
Google: yapay zeka kütüphane site:https://dergipark.org.tr/
Yapay Zekâ ve Kütüphane İş Birliği. Öznur Selen KEMALOĞLU - Atılım
Üniversitesi Kadriye Zaim Kütüphanesi. https://ankoslink.org.tr/ankosdosyalar/poster/83bd5194-e217-4cc8-9b18-a6b4389e5b9e.pdf
https://www.kutuphaneveteknoloji.com/
KAYNAKÇALAR
https://digital-scholarship.org/ai/ai-libraries.htm
https://turkbibliography.com/wp-content/uploads/2021/08/id983.pdf
https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/02/kutuphanelerde-yapay-zeka-konulu-yerli.html
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder