7 Nisan 2014 Pazartesi

NİÇİN KÜTÜPHANELER KURULMALI


Mevcut Durum
Ülkemizde kütüphane sayısı gelişmiş ülkelerle karşılaştırılınca önemli sayıda eksiktir.  (Bazı kaynaklar: http://arsiv.ntvmsnbc.com/news/315734.asp#BODY    http://www.bianet.org/bianet/kultur/57524-turkiye-kutuphane-yoksulu   http://turkoloji.cu.edu.tr/GENEL/ibrahim_ortas_kitap_okuru.pdf)
İnternet ve Google etkeni sebebiyle kütüphanelere gerek kalmadığını ileri süren görüşler bulunmaktadır. Bizde kimi aydınların iddiası budur.
Bu şartlarda, “Kütüphaneler Niçin Kurulmalı” başlıklı Türkçe bir makale mevcut olmalı diye düşündüm. Aradım, fakat bulamadım… Ayrıca yerli metinlerde bir inceleme yapılsa kütüphanelerin kitap okuma için gerekli olduğu konusundaki görüş büyük bir ağırlık taşıyacaktır. Ülkemizde kütüphaneler sadece kitap okunan mekanlar olarak bilinmektedir. Dünyada gelinen aşamada bu kadar dar kapsamlı olmadığına ilişkin bol sayıda yabancı örnek bulunmaktadır.
Konuya ilişkin olarak önce 2.4.2014 tarihinde http://bulentagaoglu.blogspot.com.tr/2014/04/kutuphanelerde-sunulan-imkanlar.html yer alan “KÜTÜPHANELERDE SUNULAN İMKANLAR” başlıklı yazıyı kaleme aldım.
Ne yapılmalı
1) “Kütüphaneler Niçin Kurulmalı” başlıklı bir kitapçık yayınlanmalıdır. Özellikle bütün belediyelerin bu kitapçığa erişimi sağlanmalıdır. Bu kitapçık günümüzdeki trendleri özellikle içermeli ve ilgililere bir vizyon (ufuk) vermelidir.
Günümüzde kütüphanelerin sunduğu imkanlar ve hizmetler çeşitlenmiş ve zenginleşmiştir. Bunlar kitapçıkta anlatılmalı ve farkındalık/bilinç yaratılmalıdır.
Ülkemizde internet ve Google sebebiyle kütüphanelere gerek olmadığı şeklinde görüşler bulunmaktadır. Bu görüşlere karşı görüşler de bu kitapçıkta yer almalıdır.
Kitapçıkta 1-2 sayfada da en çarpıcı bilgiler verilmelidir.
2) Kütüphane alışkanlığının gelişmesinde çocuk kütüphanelerinin önemi bilinmektedir. “Kütüphaneler Niçin Kurulmalı”  başlıklı kitapçıkta çocuk kütüphaneleri konusu özellikle yer almalıdır. "Türkiye Kütüphanecilik Kaynakçası"nda "Çocuk kütüphaneleri" araması 101 sonuç getiriyor.
“Çocuk Kütüphanelerimiz konusunda mevcut durum” raporu hazırlanmalıdır.

Library, Information Science & Technology Abstracts’ta arama: CHILDREN'S LIBRARIES SU SUBJECT THERMS.

922 yazı. Dağılımı:
Trade Publications          359
Magazines                     254
Academic Journals          222
Reviews                          51
Books                             16
Newspapers                      2
Yurtdışındaki uygulamada annelerin çocuklarını vakit geçirmeleri için çocuk kütüphanelerine bıraktıkları anketlerde yer almaktadır.

Kitap Okuyan Çocuklar Projesi http://kitapokuyancocuklar.org/

3) Ülkemizde kültür merkezleri çoğalmaktadır. Bunların sayısı nedir ve kaçında kütüphane bulunmaktadır?

Kültür merkezleri bünyesinde kütüphanelerin mevcut olmasının yaygınlaşması fizibl bir uygulama olarak değerlendirilmelidir. 

Projeler
AKPARTİ
“Her yerleşim yerine en az 1 kütüphane! Nüfusu 5000’in üzerindeki her yerleşim biriminde en az bir kütüphane kurmuş olacağız.
Kütüphanelerimizi en son teknolojiyi kullanan cazip merkezler haline getireceğiz. Sesli, görüntülü ve elektronik her türlü kaynak kütüphanelerimizde yaygın, etkin, hızlı ve güvenilir şekilde kullanılacaktır. http://www.akparti.org.tr/site/hedef/2136/her-yerlesim-yerine-en-az-1-kutuphane
Küyap "Kültürü Yaygınlaştırma Projesi" “KÜYAP’la Türkiye kültür merkezi!
Kültür programlarımız, herkesin kendini rahatça ifade edeceği ortamın oluşturulması esası üzerine kurulacaktır. Bunun için önümüzdeki dönemde Kültürü Yaygınlaştırma Projesi (KÜYAP) adı altında yeni bir destek projesi uygulamaya konacaktır.” http://www.akparti.org.tr/site/hedef/2148/kuyapla-turkiye-kultur-merkezi
Milli Kütüphane’ye elektronik kardeş! Milli Kütüphane’nin kitap, süreli yayın ve dijital görsel malzeme ve arşivler açısından dünyadaki sayılı kütüphaneler arasına girmesi sağlanacaktır. Milli kütüphane ölçeğinde bir elektronik kütüphane Ankara’da kurulacaktır. http://www.akparti.org.tr/site/hedef/2135/milli-kutuphaneye-elektronik-kardes
CHP
Aşağıdaki dokümanda kütüphane araması yapılabilir. 7 yerde ‘kütüphane’ kelimesi geçiyor. http://www.chp.org.tr/wp-content/uploads/chpprogram.pdf

KÜTÜPHANELER NEDEN KURULMALI /  NEDEN KÜTÜPHANE KURMALI  / NİÇİN KÜTÜPHANE KURMALI / KÜTÜPHANELER NİÇİN KURULUR
Aydınların sayısının çoğalması için
Boşboğazlığı ortadan kaldırmak için
Çocuklarda kitaba ilgi ve sevginin gelişmesi için
Dedikoduyu azaltmak için
Düşünce disiplinini edinmek için
Düşünce geliştirmek için
"Kitap bağışlarının gelişmesi için. (Evlerinde kitaplarına yer bulamayanlar da kitap bağışlama yoluna gidebileceklerdir)"
İnsan kalitesinin artması için
İnsanları kahve köşelerinden kurtarmak için
İnsanların yayın ihtiyaçlarının karşılanması için
Kişinin kendisini geliştirmesi için
Kitap ilgi ve sevgisini artırmak için
Okuyan insan örneklerinin topluma gösterilmesi ve çoğalması için
Öğrencilerin ders çalışması için
“Peygamber Efendimize ilk gelen ayet, “İkra” yani “Oku” diye başlar ama bu “anla” demektir aynı zamanda; ‘öğren’, ‘belle’,  hatta ‘başkalarına bunu aktar’, ‘başkalarını hakikate çağır’ demektir “. (Web’den)
Sosyal ortam yaratmak için

İNGİLİZCE BAZI KAYNAKLAR










------------------------------------------------------------








Neil Gaiman: Why our future depends on libraries, reading and daydreaming. http://www.theguardian.com/books/2013/oct/15/neil-gaiman-future-libraries-reading-daydreaming



Why Libraries Are a Smart Investment for the Country's Future. By Elizabeth Dias           Wednesday, June 27, 2012. http://content.time.com/time/nation/article/0,8599,2118141,00.html

Why Libraries Are Still Crucial Community Anchors . BY: JEFFREY DAVIS | SEPTEMBER 18, 2013 | 53 COMMENTS. http://voiceofsandiego.org/2013/09/18/why-libraries-are-still-crucial-community-anchors/

Molly Raphael (President, American Library Association (ALA)Why Libraries Matter Posted: 11/22/2011 8:24 am http://www.huffingtonpost.com/molly-raphael/why-libraries-matter_b_1107419.html



Why Libraries Should Carry  Literary Magazines. http://www.newpages.com/features/libraries_litmags.htm


On Why Libraries Still Matter . by Reid Goldsborough. http://www.infotoday.com/LinkUp/On-Why-Libraries-Still-Matter-95467.shtml





Why Libraries Need to Adopt a Paid Membership Program for Country Wide Access to eBooks. By Michael Kozlowski. http://goodereader.com/blog/commentary/why-libraries-need-to-adopt-a-paid-membership-program-for-country-wide-access-to-ebooks


FOR TEACHERS: The ABC of Education: Why Libraries Matter . by Maggie Jacobs, Director of Educational Programs. October 4, 2013. http://www.nypl.org/blog/2013/10/04/abc-education-why-libraries-matter


Community Centered: 23 Reasons Why Your Library Is the Most Important Place in Town.  by Julie Biando Edwards, Melissa S. Rauseo, & Kelley Rae Unger on April 30, 2013 http://publiclibrariesonline.org/2013/04/community-centered-23-reasons-why-your-library-is-the-most-important-place-in-town/

Over 100 Reasons Why Libraries Are Important to Society. Tuesday, 13 March 2012. http://savelibraryjobs.blogspot.com.tr/2012/03/over-100-reasons-why-libraries-are.html

There Are Many Reasons Why Libraries Are Essential http://www.librariesareessential.com/why-are-libraries-essential/

Nine reasons to save public libraries.  http://ivn.us/2012/08/08/nine-reasons-to-save-public-libraries/



NİÇİN OKUMALIYIZ
Niçin Okumalıyız?, Yusuf Ömeroğlu REHBER YAYINLARI http://www.kitapyurdu.com/kitap/default.asp?id=97108
“OKUYAN TÜRKİYE” Türk Toplumu Neden Okumuyor? Okuyan Bir Toplum Haline Nasıl Gelebiliriz? Ön Bilgi Raporu. http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:TK_Gh0ilgV4J:www.cocukvakfi.org.tr/sakarya/okuyanTurkiyeSunumKitapcigi.pdf+&cd=1&hl=tr&ct=clnk&gl=tr
Türkiye’nin okuma alışkanlığı karnesi, Eylül 2006. http://www.cocukvakfi.org.tr/resource/pdf/Raporlar/14okuma_aliskanligi_karnesi2006.pdf
Kitap Okuma Alışkanlığı Kazandırma Projesi, Osman Sevim. ERDEM YAYINLARI http://www.kitapyurdu.com/kitap/default.asp?id=105207&sa=162304072
Okuma Hikayeleri, Duran Boz. HANGAR KİTAP
Kitap Okumanın 77 Yolu. Selim Çoraklı. Bilge Oğuz / Kişisel Gelişim Dizisi http://www.idefix.com/kitap/kitap-okumanin-77-yolu-selim-corakli/tanim.asp?sid=FH7O60MMXO6O81EZ1CNO

EK
ÖZET ÇEVİRİ

Toplumsal Kalkınma aracı olarak Kütüphaneler
Farklı Nüfus Grupları için Toplum Merkezleri olarak Kütüphaneler
Sanat Merkezleri olarak Kütüphaneler
Üniversiteler olarak Kütüphaneler
Gençlik Şampiyonları olarak Kütüphaneler
Kütüphaneler Neden Halen Son Derece Önemlidir.
Toplumsal Kalkınma aracı olarak Kütüphaneler
Kütüphaneler mücadele halindeki ve baskı altındaki mahalle ve toplulukların, banliyoların ve şehir merkezlerinin canlandırılmasında yardımcı olurlar.
Kütüphaneler sürdürülebilirlik konusunda önemli ortaklardır.
Kütüphanelerin özel koleksiyonları toplumun spesifik ihtiyaçlarına cevaben gelişir ve büyürler.
Arşivler; tarihi eserler, sözlü tarih, dijital tarih projeleri ve azınlık gruplar dahil toplum ile ilgili monografileri korur ve barındırırlar.
Kütüphaneler insanların kendilerine ve toplumlarına ait bilgileri edinmek için geldikleri yerlerdir.
Kütüphaneler toplumsal sorunları ele almak için katalizör olarak hizmet vermektedir.
Önemli demokratik değerlerin şampiyonluğunu yapan, teşvik eden ve yansıtan Kütüphaneler, toplumun siyasi yaşamının bir parçasıdır.
Mimari yapılar olarak Kütüphane binaları kültür ile ilintilidirler.
Kütüphaneler özellikle küçük yerel işletmeler için önemli iş kaynakları sağlamaktadırlar.
Farklı Nüfus Grupları için Toplum Merkezleri olarak Kütüphaneler
Kütüphaneler resmi dilleri bilmeyenlerin kendilerinin kendi toplumlarında temsil edildiklerini görmelerini sağlamaya yardımcı olur .
Kütüphaneler göçmenlere faydalı bilgiler sağlar ve kendi yeni komüniteleri ile irtibatlarını sağlamada fırsatlar ortaya koyar.
Kütüphaneler engelliler için bilgi, kaynak ve destek temin eder. Çeşitliliğin sadece etnik köken, dil, ya da kültürle ilgili olmadığının farkındalığı çerçevesinde, halk kütüphaneleri, engelli müşteriler için benzersiz ve uyarlanabilir alanlar ve hizmetleri sunarlar.
Sanat Merkezleri olarak Kütüphaneler
Kütüphaneler ana akım merkezli olmayan bakış açılarına ve yerel sanatçıların düşüncelerini dile getirmelerine erişimi kolaylaştırırlar. Halk kütüphaneleri farklı ve çeşitli bakış açılarını dile getiren koleksiyonları ve hizmetlerin teminini hızlandırırlar. Bütün bunlar için de yerel sanatçılar yakın işbirliği içinde çalışırlar.
Kütüphaneler sanatın takdirinin yanı sıra sanata katılımı teşvik ederek, ücretsiz sınıflar için fırsatlar sağlar .
Kütüphaneler sadece maddi gücü yetenler için değil, herkes için tüm sanatlara erişimi sağlar.
Üniversiteler olarak Kütüphaneler
Kütüphaneler "halk üniversitesi" olarak hizmet verirler.
Kütüphaneler uzaktan erişim için fırsatlar sunarak, kütüphaneye gelemeyenlere kütüphanenin kültür ve eğitim ile ilgili sunabileceklerine erişimi mümkün kılar.
Kütüphaneler içerik temininin ötesine geçerek, insanların kendi içeriklerini yaratmalarını mümkün kılar.
Kütüphaneler sivil söylem geliştirmeyi destekler, teşvik eder.
Gençlik Şampiyonları olarak Kütüphaneler
Kütüphaneler gençlere önemli yaşam becerileri öğretir.
Ücretsiz özel ders, ödev yardım programları, çocuklar ve gençler için yaz okuma programları, öğrencilerin akademik performanslarını etkileyen ekonomik ayrımın ortadan kaldırılmasına yardımcı olurlar.
Kütüphaneler, çocuk gelişiminde önemli ortaklardır.
Kütüphaneler Neden Halen Son Derece Önemlidir.
Dijital çağın kütüphane raflarını boşaltarak yüzyıllardır süren kütüphanecilik döneminin sona ereceğine ilişkin bir öngörü vardır. Kütüphanelerin gerekliliği sorgulandığı için, öğrencilerin en çok ihtiyaç duydukları bir dönemde, kütüphaneciler varoluşları ile ilgili kriz yaşamaktadırlar. Dijital çağda gereksiz oldukları düşüncesine karşın, birçok sebepten ötürü, kütüphaneler ve kütüphanecilerin bir başka olgu ile ikame edilmeleri imkansızdır.
Her şey internet ortamında mevcut değildir. İnternet ortamında son derece yararlı bilgilerin mevcudiyeti, her şeyin online olarak cevaplanabilir, bulunabilir olduğu varsayımını geliştirmiştir. Bu doğru değildir.
Dijital Kütüphaneler internet değildir.
İnternet ücretsiz değildir. Çok sayıda akademik araştırmalar, dergi ve diğer önemli malzemeler internetten bedelsiz temin edilememektedir.
İnternet, kütüphaneleri övmektedir, ancak bunların yerine geçemez.
Okul Kütüphaneleri ve Kütüphaneciler, öğrencilerin test puanlarını geliştirmektedir.
Kütüphaneler, sadece kitaplar değildir. Teknoloji, kütüphane sistemi içine entegre edilmekte, kütüphaneyi ortadan kaldırmamaktadır.
Mobil Cihazlar, Kitaplar veya Kütüphanelerin sonu değildir.
Kütüphane ziyaretçi istatistikleri düşüş göstermemektedir, sadece daha sanaldır, sanal ziyaretçi sayısı artış eğilimindedir, arşiv belgeleri online olarak, internet ortamında erişilebilir hale getirilmektedir.
Fiziksel Kütüphaneler Kültür Değişikliğine uyum sağlamaktadırlar. Kütüphanenin fiziksel alanı sosyal ve interaktif etkileşimi artırmaktadır. Grup çalışması, sanat sergileri, yemek ve kahve sohbetleri; bu yeni kütüphanedir, sadece değişiyor, eski değildir.
Kütüphanelerin ortadan kaldırılması, Kültürel Evrimdeki önemli bir süreci kesintiye uğratacaktır.
Kalabalıkların Bilgeliğine güvenilemez. Internet ortamında sosyal medyada güvenilmez bilgiler giderek çoğalmaktadır. Kütüphaneler online mecralarda mevcut olsalar dahi, internetten ayrı olarak varlıklarını sürdüreceklerdir. Bu nedenle, kütüphanelerin internetin kırılgan popülizmine tezat olarak, hayatta kalması ve iyi durumda olmaları son derece önemlidir.
Kütüphanecilerin varlığı ve konumları web moderatörleri ile ikame edilemez.
Moderatörlerin aksine, Kütüphanecilerin, Kütüphaneler ve internet arasındaki hattı belirlemeleri gereklidir.
Kütüphane Koleksiyonları, kütüphanelerde bulunan kitaplar ve dergiler, iyi formüle edilmiş  alıntı sistemleri ile yazılmışlardır, fakat aynı şey web siteleri için geçerli değildir.
Kütüphaneler Kitap Deneyimini koruma altına almışlardır.
Kütüphaneler Haber Arşivleri için yararlıdırlar.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder