16. yüzyıl sonuna doğru duraklama dönemine girdik.
Yeni yayınlanan bir kitaptan konuya ilişkin bir gözlem:
“…akli bilimler yerine nakli ilimlere ağırlık verilmesi, kaynakların çoğunda
“doğurgan bir yanlış” olarak gösterilmektedir. Gerçekten de bilimi rehber
olarak almamak temel bir yanlış sayılmalıdır.” Tınaz Titiz: Kısır Döngü Nasıl Kırılabilir? Ankara:
PEGEM, 2014, 7.s. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/1262014094751Pages%20from%20Kisir%20Dongu_bask%C4%B1.pdf
)
(6.2.2014 tarihinde bloğumda yayınladığım derlemede
geri kalışımıza ilişkin tespit edebildiğim kaynakları listelemeye çalıştım ( http://bulentagaoglu.blogspot.com.tr/2014/02/neden-geri-kaldik-konulu-makale-ve.html)
Alıntı 1: “Bununla
birlikte, yine bu dönemlerde medreselerden fennî ilimler dediğimiz matematik,
tıp, coğrafya gibi ilimler de kaldırılmışdı. Buna bahane ise felsefî ilimlerin
İslâmiyet'le uyuşmadığı yanlış fikri idi. Katip Çelebi, medreselerin fikrî
yönden çökmesinin sebeplerinden birinin de bu olduğunu söylemektedir. 17.
yy'da, artık medreseler sadece dinî ilimlerin okutulduğu müesseseler haline
geldi.” http://www.sizinti.com.tr/konular/ayrinti/medreselerde-egitimin-gerilemesi.html
Alıntı
2: "Kadızadelerin ele aldığı ilk mesele müsbet ilim ve
matematik okumanın caiz olup olmaması idi." http://dergiler.ankara. edu.tr/dergiler/37/769/9747. pdf
Alıntı
3: “XV ve XVI. yüzyıllarda felsefî konular ve matematik,
mühendislik, tıp gibi teknik konular Osmanlı medrese programında yer almakta ve
okutulmakta iken felsefî ve teknik konuların zamanla neden ve nasıl gerilediği
meselesi en çok durulan bir husustur. Taşköprizâde, daha 1540’larda medresede
tartışmalı kelâm ve matematik bahislerinin ulemâ arasında önemini
yitirmesinden, ilim seviyesinin düşmesinden yakınmaktadır. Kadızâdeliler ve
Sivâsîzâdeliler arasındaki yersiz tartışmalara bizzat şahit olan Kâtib Çelebi
muhtemelen bunun da tesiriyle artık seviyeli, faydalı kelâm ve felsefe
tartışmalarının yerini lüzumsuz zıtlaşma ve inatlaşmaların aldığını
belirtmiştir. Kâtib Çelebi, medreselerde matematik derslerinin de eskisi gibi
okutulmadığına temas ederek fıkhî meseleler için matematik ve hesap derslerinin
önemini vurgulamaktadır.” ( Diyanet İslam Ansiklopedisi, cilt: 28; sayfa: 329 ) http://www.islamansiklopedisi.info/dia/pdf/c28/c280190.pdf
Merak Ettiklerim
1.
1500’lerin sonuna
doğru Medreselerde bilim konusunda ortaya çıkan değişim akademik bir kitap
kapsamında enine boyuna işlenmiş bir konu mudur? Konuya ilişkin makalelerden
bir kısmını aşağıda listeledim.
2.
Mart 2010 tarihinde
“Matematik Sorunumuz Kaynakçası”nı (http://www.mikrobeta.com.tr/wp-content/uploads/bsk-files-manager/53_122.pdf
) hazırlamış bir insan olarak soruyorum: Medreselerden 1500’lerin sonuna doğru
matematik müfredatının kaldırılması ne gibi olumsuzluklara yol açmıştır? (“Bu
konuda da bir akademik yayın var mı?” sorusunun cevabı da önem kazanıyor… )
3.
Medrese
müfredatından kaldırılan matematik dersleri Osmanlı İmparatorluğu’nda tekrar ne
zaman başlamıştır?
-------------------------------------------------------------------------------
Ek 1)
Medreseler
Hakkında Bibliyografyalar:
Ergün, Mustafa: Ders Programları Ve Ders Kitapları
Tarihi - I. Medreselerde Okutulan Dersler Ve Ders Kitapları* A.K.Ü. Anadolu Dil-Tarih Ve Kültür
Araştırmaları Dergisi, Afyon 1996. http://www.egitim.aku.edu.tr/moders.htm
Fazlıoğlu, Şükran : Manzume Fi Tertib El-Kutub Fi
El-Ulum Ve Osmanlı Medreseleri’ndeki Ders Kitapları. * Erişim: 2012. http://www.ihsanfazlioglu.net/Sukran_Fazlioglu/Ders_Kitaplari.pdf
Fazlıoğlu, Şükran: Osmanlı Medrese Müfredatına Dair
Çalışmalar: Nereden Nereye?, Türkiye
Araştırmaları Literatür Dergisi, 2008, Cilt: Vı, Sayı: 12 [Türk Eğitim
Tarihi], S. 593-610. http://ktp.isam.org.tr/?url=makaleilh/findrecords.php
Hızlı, Mefail: Osmanlı
Dönemi Anadolu Medreseleri Üzerine Yapılmış Çalışmalar Bibliyografyası. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt
2, Sayı 4, 2004, 386-409ss. http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D02512%5C2004_4/2004_4_HIZLIM.pdf
İzgi, Cevat: Osmanlı Medreselerinde Aritmetik Ve Cebir
Eğitimi Ve Okutulan Kitaplar * Osmanlı Bilimi Araştırmaları, Sayı 1
(1995) http://www.iudergi.com/tr/index.php/oba/issue/view/1012
Necati : Mürşidü’l-Tullab
(Medrese Kitapları Hk.Manzum Nasihatname) /
Necati. İstanbul : Daru’t-Tıbaati’l-Amire, C 1262. 6 S.
Bibliyografya. [228/
Necati: Mürşidü’t-Tullab
(Medrese Kitapları Hk.Manzum Nasihatname) /
Necati Türkçe * İstanbul
: Matbaa-İ Mekteb-İ Harbiye, 1278. 5 (S:2-6 A S. Bibliyografya. [228/
Unan, Fahri: Klasik
Dönem Osmanlı Medreselerinde Eğitim Üzerine Yapılmış Çalışmalara Dair Bir
Bibliyografya Denemesi. Divan İlmi Araştırmalar, Y10, N18, 2005/1
, 79-114ss. [Tmb2005/Mk] http://www.divandergisi.com/
İlahiyat Makaleler Veritabanı. (Makale adı kısmına
MEDRESE yazılıp aratıldığında 181 yazı geliyor. Önemli bir kısmı tam metin) http://ktp.isam.org.tr/
Ek 2)
( http://bulentagaoglu.blogspot.com.tr/2014/02/neden-geri-kaldik-konulu-makale-ve.html
adresinde yer alan derlememde “Medreseler” konulu yayınlar:
MEDRESELER
Akbulut, Gürbüz: Osmanlı medreseleri (1453-1656)’nin ders
programları ve Katip Çelebi’nin bu konudaki düşünceleri / haz. Gürbüz
Akbulut.-- 2002. XI, 103 y. ; 28 cm. (Yüksek Lisans).-- Dokuz Eylül
Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Din Eğitimi Bilim Dalı
(Danışman: Yrd. Doç. Dr. Veli Öztürk)
Armağan, Mustafa: Medreseden aklî ilimler çıkarıldı mı?
6.5.2006. http://www.zaman.com.tr/mustafa-armagan/medreseden-akli-ilimler-cikarildi-mi_782250.html
Atay, Hüseyin: Medreselerin Gerilemesi. Ankara
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1981, cilt: XXIV, s. 15-56
[cdmb/mktp] http://isamveri.org/pdfdrg/D00001/1981_C24/1981_c24_ATAYH2.pdf
Bulut, Emrullah: Kâtip Çelebi’nin düşüncesinde aklî
ilimlerin yeri ve önemi / haz. Emrullah Bulut.-- 2006. VII, 153 y. ;
28 cm. (Yüksek Lisans).-- Marmara Üniversitesi İlahiyat Anabilim Dalı İslâm
Felsefesi Bilim Dalı (Danışman: Prof. Dr. İlhan Kutluer)
Medreselerin Bozulma Nedenleri Ve Bozulma Biçimleri Nelerdir?
Medreselerin Islahına Çalışılmış Mıdır? http://www.akintarih.com/turktarihi/osmanli/medreselerde_egitim/osmanlilarda_medrese_egitiminin_bozulmasi.html
Sarıkaya, Yaşar. Osmanlı Medreselerinin Gerilemesi Meselesi:
Eleştirel Bir Değerlendirme Denemesi İslâm Araştırmaları Dergisi,
İstanbul, (3), 00.00.1999, 23 - 29. [cdmb/mktp] http://isamveri.org/pdfdrg/D01712/1999_3/1999_3_SARIKAYAY.pdf
Sarıkaya, Yaşar: Osmanlı Medreselerinde Akli İlimlerin İhmali
Meselesi Üzerine Bazı Mülahazalar, Osmanlı Dünyasında Bilim ve Eğitim:
Milletlerarası Kongresi (12-15 Nisan 1999), 2001, s. 145-158. http://isamveri.org/pdfdrg/D083550/2001/2001_SARIKAYAY.pdf
Unan, Fahri: Osmanlı Medreselerinin İlmî Performansı Üzerine
Bâzı Düşünceler* http://yunus.hacettepe.edu.tr/~unan/akademik9.html
Zengin, Zeki Salih. Osmanlı Medreselerindeki Gerilemenin Sebep
ve Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme. Vakıflar Dergisi (26)
1997, 401-409. ss. Bibliyografya [tmb/mktp]
Ziya Paşa : Osmanlı Devleti’nin Gerileme
Sebepleri Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi II (Sadeleştirilmiştir.) http://www.ekultursanat.com/eserdetay.aspx?id=1127
.......................
EK
.......................
EK
“MESELA İBNİ RÜŞD
Modern bilim zihniyetinin kaynaklarından olan Müslüman âlim ve filozoflar,
İbni
Sina'lar, Farabi'ler, İbniRüşd'ler 13. asırdan itibaren Batı'da okundu,
İslam
dünyasında ise medresenin kapısından içeriye giremediler!
İbniRüşd'ün felsefeyi savunmak için yazdığı "Tehafüt" adlı eseri
16. yüzyılda
Avrupa'da 17 defa matbaada basıldı, okundu, tartışıldı.
Osmanlı kütüphanelerinde ise "Tehafüt"ün sadece dört nüsha el
yazması vardır.
Neticede Batı'da modern rasyonalizmin kurucusu Descartes çıkarken, medresede
matematik
dersleri bile kaldırıldı!
Zaten Osmanlı kurulduğunda, bilim ve felsefe geleneği çoktan sönmüştü.
Selefi-Vahabi akımları bağnazlığı büsbütün artırdı. Bugünkü terör
hareketlerinin
temelinde bulunan Vahabi-Selefi hareketleri, "Batılıların
provokasyonu" olarak
ortaya çıkmadı. Vahabi isyanı, köle pazarını kapatan Osmanlı'yı kâfirlikle
suçlayarak
ortaya çıktı.” 14.1.2015. Taha Akyol. http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/taha-akyol_329/dip-dalgalari_27962479
“İBN RÜŞD VE AVRUPA
İslam dünyasında Berberilerin taassubu, Avrupa'da kilisenin taassubu hem
Gazali'nin
hemİbnRüşd'ün eserlerini yakmıştı.
Fakat 16. yüzyıla gelindiğinde İbnRüşd'ün eserleri Avrupa'da matbaalarda 17
defa
basıldı... Medrese
ise matematiği bile unutmuştu. 17. yüzyılda Osmanlı bilgini Kâtip
Çelebi,
bu hazin hikayeyi derin bir teessürle anlatır.
Medreseye
matematik, Ziya Gökalp'in çabasıyla 1910 yılında girdi. Bizde modern
bilim köklü "medrese"nin evrimiyle değil, ayrı ve yeni bir fidan
gibi inşa edilen
"mektep"in gelişmesiyle öğrenildi. Gecikti yani.
Bilim zihniyetinde hâlâ büyük zaaflarımız var. Her şeye politik gözle
bakmak da
bilimsel merakı katlediyor.” Taha Akyol. 20.11.2014. http://sosyal.hurriyet.com.tr/yazar/taha-akyol_329/islam-ve-bilim_27613319
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder