KAYNAKÇA SAYFASI
(Kaynakça Hakkında Kaynakça / Bibliyografya Hakkında Bibliyografya)
2013
https://drive.google.com/file/d/16GjI9lh_aBOfRKeD6V8tqh422EX8-RS8/view?usp=sharing
KAYNAKÇA SAYFASI
(Kaynakça Hakkında Kaynakça / Bibliyografya Hakkında Bibliyografya)
2013
https://drive.google.com/file/d/16GjI9lh_aBOfRKeD6V8tqh422EX8-RS8/view?usp=sharing
BALIKESİR KONGRELERİ
İstiklâl Savaşı başlangıcında Yunan işgal kuvvetlerine karşı
halkın başlattığı direniş hareketlerini teşkilâtlandırmak üzere Balıkesir’de
yapılan kongreler.
Müellif:
MÜCTEBA İLGÜREL
https://islamansiklopedisi.org.tr/balikesir-kongreleri
İtilâf
devletlerinin Mondros Mütarekesi’nden (30 Ekim 1918) sonra mütarekenin 7.
maddesine dayanarak Osmanlı ülkesini işgale başlamalarına karşı çeşitli
yerlerde direniş hareketleri başladı ve redd-i ilhak cemiyetleri kuruldu.
İngiltere’nin teşvik ve tahrikleriyle hareket eden Yunan ordusunun İzmir’i
işgali (15 Mayıs 1919) ve “megalo idea” çılgınlıklarıyla civardaki kaza ve
köylerde müslüman Türk halkını katliama başlaması memkelette büyük bir infial
uyandırdı. Yunan işgaline karşı Batı Anadolu’nun çeşitli yerlerinde silâhlı
direniş hareketleri başladı. Yunanlılar’ın
İzmir’e çıktıklarının ertesi günü Balıkesir’de Alaca Mescid’de kalabalık bir
halk kitlesinin katıldığı toplantıda Yunan işgalini tanımama kararı alındı.
Ayrıca kırk kişilik bir heyet seçilerek Balıkesir Redd-i İlhak Cemiyeti kuruldu. İstanbul hükümetinin içine düştüğü
aczi açıkça dile getiren bu heyet çeşitli toplantılarında önemli kararlar aldı.
Bu sırada 61. Fırka kumandanı olarak
Balıkesir’e gelen Miralay Kâzım Bey’in de (Özalp) gayretleriyle, Kuvâ-yi
Milliye ile küçük birliklerden oluşan Ayvalık (29 Mayıs), Soma (9 Haziran) ve
Akhisar (23 Haziran) cepheleri kuruldu. Bu cepheler daha sonra birleşerek “Şimal cephesi”
adını aldı. Aynı şekilde Aydın (12 Haziran) ve Salihli (22 Haziran) cepheleri de
kuruldu. Miralay Kâzım Bey, emrindeki kuvvetlerle Bergama’yı işgal etmiş olan
Yunan kuvvetlerini hezimete uğrattı. Bunu Balıkesir Redd-i İlhak Cemiyeti’nin gönüllü asker
toplama kararı alması (24/25 Haziran) takip etti. Buna göre Giresun’da
(Savaştepe) 400 askerli dört bölük kurulacaktı. Gönüllüler Savaştepe’ye bizzat
müracaat ederek isimlerini yazdıracaklardı. Balıkesir eski mutasarrıfı Hacim
Muhiddin Bey (Çarıklı), Vâsıf Bey (Çınar), Hulûsi Bey (Darplı), Vehbi Bey
(Bolak), Mehmed Bey (Uncu), Şevki Bey (Basri Bey oğullarından) gibi vatanperver
liderlerin teşebbüsleriyle kurulan cemiyetin attığı ikinci önemli adım,
düşmanla daha iyi mücadele etmek amacıyla Batı Anadolu’nun çeşitli yerlerinde
oluşturulan cepheleri tek merkezde yönetecek bir teşkilât kurmak için bir
kongre toplamak oldu.
Balıkesir
Dârünnâfia Medresesi’nde Ayvalık, Soma, Akhisar bölgelerinden gelen Kuvâ-yi
Milliye temsilcilerinin de katılmasıyla 28 Haziran 1919’da toplanan I.
Balıkesir Harekât-ı Milliye Kongresi 13 Temmuz’a kadar devam etti. Kongrede bir merkez kurulunun
oluşturulması, Kuvâ-yi Milliye’yi desteklemek için maddî kaynakların tesbiti,
yeni Redd-i İlhak Cemiyeti’nin kurulması ve cephelerin hızla takviye edilmesi
kararlaştırıldı. Hacim Muhiddin Bey kongre tarafından merkez kurul başkanlığına
getirildi. Böylece
Balıkesir’de güçlü bir mukavemet merkezi oluşturuldu. Mondros Mütarekesi
gereğince terhis edilen askerî birliklerin pek çoğunun kumandanı Balıkesir’e
gelerek bu merkezî teşkilât içinde vazife alma imkânı buldu.
Erzurum
Kongresi’nin açılışından iki gün sonra toplanan ve Asıl Balıkesir Harekât-ı
Milliye Kongresi diye anılan II. Balıkesir Kongresi 26-30 Temmuz tarihleri
arasında toplandı. Bu
kongreye ilk defa üniformalı subaylar da katıldı. Hacim Muhiddin Bey
başkanlığında toplanan kongre, il sınırlarının ötesinde geniş bir bölge
kongresi niteliğinde idi. Balıkesir Mekteb-i Sultânîsi’nde toplanan ve kırk
sekiz delegenin katıldığı kongrede “redd-i ilhak” tabirinin Harekât-ı Milliye
Redd-i İlhak Heyeti şekline dönüştürülmesi, işgal altındaki İzmir’e mahsul
gönderilmesinin yasaklanması, Yunanlılar’la kati surette görüşme teşebbüsünde
bulunulmaması, Yunanlılar memleketten çıkarılıncaya kadar savaşın sürdürülmesi,
vatanî göreve çağrılıp da gelmeyenlerle cepheden kaçanların ailelerine dokunulmaması,
ancak kendilerinin ülke dışına, mümkün olursa Yunan tarafına gönderilmesi,
kongrenin gayesi ve tesbit edilen bu hususların İstanbul hükümetine ve padişaha
bildirilmesi gibi önemli
kararlar alındı. Bu kararlar bir bildiri ile İtilâf devletlerinin İstanbul’daki
temsilcilerine ulaştırıldı. Kongre üyeleri padişaha da bir telgraf çekerek
kongre amaçlarını ve kendisine olan bağlılıklarını dile getirdiler. Fakat
İtilâf devletleri Balıkesir’deki gelişmelerden rahatsız oldular ve Osmanlı
yönetimine karşı baskılarını arttırdılar. Hükümet, Balıkesir mutasarrıfı Hilmi Bey’den kongrenin
derhal dağıtılması ve delegelerin tutuklanmasını istedi. Dahiliye Nâzırı
Âdil imzasıyla 9 Ağustos’ta gönderilen emirnâmede, “Yunanlılar’ın geçici olarak
işgal ettikleri bölgeler dışında bulunan çetelerin derhal dağıtılması, halkın
bu çetelere katılmasına engel olunması, Teşkîlât-ı Milliye adı altında toplanan
güçlerin zaman geçirilmeksizin dağıtılması” isteniyor, aykırı hareket edenlerin
memleketin zararına çalıştıkları kabul edilerek haklarında kanunî muamelede
bulunulacağı hatırlatılıyordu. Ancak Mutasarrıf Hilmi Bey bu emre uymadığı için
bir süre sonra görevden alındı.
Kuvâ-yi
Milliye çalışmalarını daha geniş bir alana yaymak ve mahallî direniş kuvvetleri
arasında daha güçlü bir koordinasyon sağlamak amacıyla Alaşehir’de de bir
kongre toplandı (16-25 Ağustos). Hacim Muhiddin Bey’in başkanlık ettiği bu
kongrede II. Balıkesir Kongresi kararları aynen kabul edildi. Ayrıca Karesi ve
Saruhan Livâları Hey’et-i Merkeziyyesi adı altında yeni bir teşkilât kurularak
harekâtın bu organ kanalıyla yürütülmesi kararlaştırıldı.
Sivas
Kongresi (4-11 Eylül 1919) Anadolu ve Rumeli’de kurulmuş olan bütün cemiyetleri
birleştirme kararı almıştı. Balıkesir’de
üçüncü bir kongrenin hazırlıklarının yapıldığı sırada Mustafa Kemal Paşa 13
Eylül’de Balıkesir Kongresi’ne bir telgraf çekerek Sivas Kongresi kararlarını
bildirdi. Anadolu’da toplanmasını düşündüğü umumi meclise üye gönderilmesini
istedi. 16 Eylül
1919’da yine Hacim Muhiddin Bey’in başkanlığında toplanan III. Balıkesir
Kongresi Sivas Kongresi’nde alınan kararları onaylayarak umumi Anadolu
kongresinin toplanması için hazırlıkları yürütme kararı aldı ve kongreye
katılacak yedi temsilciyi seçti. Ancak Damad Ferid hükümetinin düşmesi ve
Osmanlı Mebusan Meclisi’nin İstanbul’da toplanması sebebiyle söz konusu genel
kongreden vazgeçildi. IV.
Balıkesir Kongresi hazırlıklarının yapıldığı bir sırada Mustafa Kemal Paşa
çektiği bir telgrafla bütün teşkilâtların Rumeli ve Anadolu Müdâfaa-i Hukuk
Cemiyeti Hey’et-i Temsîliyyesi’ne bağlanması gerektiğini belirterek, ayrı bir
kongre toplanmamasını istedi (Ekim 1919). Balıkesir Kongresi Merkez Kurulu
Mustafa Kemal Paşa’nın telgrafına olumlu cevap verdiği gibi Akhisar delegesi
İzmirli Edhem Bey’in Sivas’a dâimî temsilci olarak gönderilmesine de karar
verdi.
Balıkesir Kongresi’nin en önemli icraatı,
Kuvâ-yi Muhammediyye adını verdiği kuvvetleriyle bölgeyi millî kuvvetlerden
temizleyeceğini iddia eden Anzavur ile mücadelesidir. Saltanatın hak ve hukukunu müdafaa
iddiasıyla ortaya atılan Anzavur Biga, Gönen ve Manyas taraflarında köy ve
kasabalara baskınlar yaparak halka korku salmış, kongrenin Yunan kuvvetleriyle
mücadelesini frenlemişti. Balıkesir üzerine harekete geçen Anzavur, Susurluk
yakınlarında bulunan Demirkapı köyünde mağlûp edildi (Kasım 1919).
Anzavur’un bu ilk ayaklanmasının
bastırılmasından birkaç gün sonra, Balıkesir’de Kuvâ-yi Milliye’nin sesini
bölgede ve yurtta duyurmak amacıyla İzmir’e Doğru adı ile bir
gazete çıkarıldı. Mustafa Necâti, Vâsıf ve kardeşi Esad beylerin gayretleriyle
gazete 16 Kasım 1919’dan itibaren yayın hayatına başladı ve Balıkesir
kongrelerinin yayın organı olarak önemli hizmetler gördü.
Balıkesir Kongresi’nin büyük gayretleri
sayesinde Batı Anadolu’da teşkilâtlanan Kuvâ-yi Milliye’nin taarruzlarından
bunalan Yunanlılar, İngilizler’i araya sokarak belli bir hat üzerinde barış
yapılmasını teklif ettiler. 19-21
Kasım’da Vehbi Bey başkanlığında toplanan IV. Balıkesir Kongresi, “Milne hattı”
adı verilen ve Yunan işgalini devamlı kılmayı amaçlayan hat belirlenmesi
teklifini reddetti. Sivas’ta kurulan Hey’et-i Temsîliyye ile ilişkilerin
güçlendirilmesi ve bütün redd-i ilhak cemiyetlerinin adının Müdâfaa-i Hukuk
Cemiyeti olarak değiştirilmesi kararı alan bu kongre, Milne hattı teşebbüsüne
karşı tepkisini göstermek için 28 Kasım’da büyük bir miting düzenledi. On
binlerce kişinin katıldığı mitingde işgal şiddetle kınandı ve İtilâf
devletlerine uyarı telgrafları çekildi.
Düzenli
Yunan ordusu ile mevziî mücadeleler yaparak onları yıpratan Kuvâ-yi Milliye’nin
en büyük sıkıntısı silâh ve cephane idi. 1920 yılına girildiği günlerde bu
sıkıntı had safhaya ulaştı. Osmanlı ordusuna ait silâh ve cephane depoları
İtilâf devletlerinin kontrolü altında bulunuyordu. Balıkesir Kongresi, Gelibolu yarımadasında Fransızlar’ın
kontrolü altındaki Akbaş cephaneliğine bir baskın düzenlemeyi kararlaştırdı.
Köprülü Hamdi Bey’in yönettiği baskınla buradaki silâh ve cephaneler Anadolu
yakasına taşındı (26/27 Ocak 1920). Olay Kuvâ-yi Milliye içinde de büyük
heyecan yarattı ve Sivas’taki Hey’et-i Temsîliyye tarafından kutlandı.
İngilizler cephanelerin geri verilmesini sağlamak amacıyla Bandırma’ya 200
kişilik bir birlik çıkardılar (1 Şubat 1920). Diğer bazı İtilâf devletleri
gemileri de Bandırma Limanı’na demir attı. İngiliz çıkartması, Balıkesir’de
bulunan Müdâfaa-i Hukuk Cemiyeti İzmir Kuzey Bölgesi Hey’et-i Merkeziyyesi
tarafından şiddetle kınanarak her türlü devlet ve insan hukukuna aykırı bir
tutum olarak değerlendirildi. Bu tepkiler üzerine İngilizler Bandırma’dan
çekilmek zorunda kaldılar (11 Şubat 1920). Fakat bu sırada yeniden ayaklanan
Anzavur’un eline geçmemesi için cephaneler bulundukları depoda imha edildi.
Biga’yı ele geçiren Anzavur Bâbıâli tarafından Balıkesir valiliğine tayin
edildi. Ancak
Balıkesir’in, Kuvâ-yi Milliye’nin en güçlü olduğu yerlerden biri olması ve 61.
Tümen kumandanı Kâzım Bey’in burada üstlenmiş bulunmasından dolayı Anzavur
Balıkesir’e yürümeyi göze alamadı. Şubat ayı içinde Balıkesir’i ziyaret eden ve
buradaki çalışmaları yakından gören Mehmed Âkif çok heyecanlanmış ve “Zafere
giden yol bu yoldur” demekten kendini alamamıştır.
V.
Balıkesir Kongresi İzmir Kuzey Bölgesi Kuvâ-yi Milliyesi Genel Kongresi adı
altında, Karesi ve Saruhan livâlarıyla Bursa vilâyeti ve Bilecik sancağı merkez
livâ ve bütün kaza ve nahiye delegelerinin iştirakiyle 10 Mart 1920’de
toplandı. Kongrede Anadolu ve Rumeli Müdâfaa-i Hukuk Cemiyeti tüzüğü
çerçevesinde Yunanlılar’a karşı alınacak tedbirler bütünüyle ele alındı. Kongre
sürerken İtilâf devletlerinin İstanbul’u işgal ettikleri haberi duyuldu. Olay
Balıkesir’de büyük bir tepki yarattı. Belediye alanında kalabalık bir miting
düzenlendi. Kongre üyeleri mitingde işgali kınayan konuşmalar yaptılar ve
Yunanlılar’a karşı mücadelenin kararlı biçimde devam ettirileceğini belirttiler.
Kongrede, Balıkesir idarî yapısı içinde yer alsın almasın, bölge sınırları
içinde bulunan askerî birliklerin 61. Tümen’e bağlanması öngörüldü ve bu durum
bütün birliklere bildirildi. Rum ve Ermeniler’in Avrupa kamuoyunu yanıltmak
amacıyla Türkler aleyhine uydurma haberler yaymaları da söz konusu edilerek bu
haberleri tekzip edecek bir protesto metni hazırlandı.
Balıkesir
Hey’et-i Merkeziyyesi, 3 Nisan 1920’de şehir halkının da fikrini öğrenmek ve
faaliyetlerini buna göre düzenlemek üzere büyük bir toplantı düzenledi. Her
mahalleden dörder temsilci ile şehir ileri gelenlerinden oluşan 103 kişinin
katıldığı toplantıda Ankara’daki olağan üstü meclise delege seçimine ve Anzavur
için gereken tedbirlerin alınmasına karar verildi. Halktan eli silâh tutanlar
tesbit edilerek bunlarla şehrin emniyeti sağlandı.
İtilâf
devletlerinin San Remo’da toplandıkları konferansta (18-27 Nisan 1920) İzmir
işgalinin desteklenmesi yolunda alınan karar Yunanlılar’ı cesaretlendirdi.
Güçlü bir askerî taarruza hazırlanan Yunanlılar İzmir’e asker yığmaya
başladılar. Mayıs ayı küçük çaplı saldırılarla geçti. Ancak 22 Haziran 1920’de
genel bir saldırıya başlayan Yunanlılar 30 Haziran’da Balıkesir’e girdiler. Balıkesir kongreleriyle
teşkilâtlanan ve işgali reddeden bölge halkı, Balıkesir’in Yunan işgalinden
kurtulduğu 6 Eylül 1922’ye kadar çete savaşlarıyla mücadelesini sürdürdü.
BİBLİYOGRAFYA
Gazi Mustafa
Kemal, Nutuk (Ankara 1927), İstanbul 1962, III, 1099, 1210.
M. Tayyib
Gökbilgin, Millî Mücadele Başlarken, Mondros Mütarekesinden Sivas Kongresine,
Ankara 1959-65, I, 142-143, 182-183; II, 4, 79, 226-227, 264, 268, 316.
Türk
İstiklâl Harbi (Genelkurmay
Başkanlığı Harp Tarihi Dairesi neşriyatı), Ankara 1963, II/1, s. 100, 104.
Balıkesir ve
Alaşehir Kongreleri ve Hacim Muhittin Çarıklı’nın Kuvâ-yı Milliye Hatıraları
(1919-1920), Ankara
1967, s. 47, 68-70.
Kâzım
Özalp, Millî Mücadele 1919-1922, Ankara 1971, I, 9-15, 71.
Celâl
Bayar, Ben de Yazdım, İstanbul 1972, VIII, 2208-2717.
Selahattin
Tansel, Mondros’tan Mudanya’ya Kadar, Ankara 1973, I, 2223, 150,
272-273, 280, 287.
İbrahim
Ethem Akıncı, Demirci Akıncıları, Ankara 1978, tür.yer.
Millî
Mücadelede Balıkesir, İstanbul
1986, s. 179-186.
İlhan Tekeli
– Selim İlkin, Ege’deki Sivil Direnişten Kurtuluş Savaşı’na Geçerken
Uşak Heyeti Merkeziyesi ve İbrahim (Tahtakılıç) Bey, Ankara 1989, s. 1-2,
169-185, 212-218, 240-245.
Mücteba
İlgürel, “Balıkesir Redd-i İlhak Cemiyeti ve Kongreleri”, Cumhuriyetin
50. Yılına Armağan (İÜ Ed.Fak. neşriyatı), İstanbul 1973, s. 35-56.
a.mlf.,
“Akbaş Cephâneliği Baskını”, TD, sy. 33 (1982), s. 271-282.
a.mlf.,
“Atatürk’ün Bilinmeyen Bir Telgrafı”, MÜTAD, sy. 2 (1987), s.
131-136.
A. Hilmi
Ergeneli, “1919’da Ayvalık Savunması ile İlgili Anılar”, TTK Belleten,
XLIII/189-190 (1985), s. 167-235.
İzmir’e
Doğru, Balıkesir
17 Mart 1336.
Kavramlar üzerinde anlaşamama / Kavramlara ortak bir anlam yükleyememe konulu bazı alıntılar
7.5.2021
1
“Ülkemizde en çok sıkıntısını yaşadığımız konulardan biri
“kavram kargaşası” dır. Hepimiz bir şeyler
konuşuruz ama kavramlar üzerinde anlaşamadığımız için bir türlü sonuca
varamayız. Zira kavramlar bizim için ortak bir dildir. Aynı dili konuşup, aynı
kelimeleri ifade etseniz bile kavramlara ortak bir anlam yüklemediğiniz sürece
sadece konuşuruz. Hâlbuki insanların konuşarak anlaşabilmeleri ancak konuştukları
kavramlar üzerinde anlaşmaları ile mümkün. “Tarihçi” kavramı da ortak
bir tanıma ihtiyacı olan kelimelerden biri.”.
https://www.habertire.com/tarih-okumalari-1-tarihci-kimdir-makale,155.html
2
“KAVRAM KAOSU (KARGAŞASI)
Kavram, bir isim, bir nesnenin veya düşüncenin zihindeki
soyut ve genel tasarımıdır, yani dilin kayangığıdır, devamıdır, nasıl dil
üzerinden ortak anlaşma yöntemi çıkarsa, kavramda toplumlarda aynı etkiyi
yapar. Ya kavramlar üzerinde anlaşamıyorsak… Sanki
hepimiz farklı bir topluluk mensubu iken aynı toplumda yaşayan yabancılar
oluruz. İşte kaos…. İsterseniz üzerinde
anlaşamadığımız bazı önemli kavramlara bakalım.
Örneğin, ben laikliği
dinsel özgürlük anlarım, sen inanç üzerinde baskı, demokrasi insan hakları
konusunda dünyada ciddi gelişmelere neden olmuş derim sen demokrasiyi zulüm
rejimi sayarsın, ben hukuk denildiğinde adalet anlarım sen devletin korkunç
yüzü anlarsın. Ben din deyince Allahın koyduğu, bize emrettiği, önerdiği
kurallar anlarım sen bunu insanları kontrol, itaat altına alma aracı anlarsan
anlaşmamız zor olur. Bunun nedeni nedir acaba, senle biz aynı dili konuşuyor,
aynı ülkenin vatandaşıyız, aynı kabeye yöneliyoruz, aşağı yukarı 10 göbektir
aynı çoğrafyada yan yana yaşıyoruz. Namaz kılana yobaz, içki içene sarhoş,
alkolik, farklı inanana kâfir, gâvur, farklı siyasi düşünce içinde olana hain
dersek… Bu kavramların karşı tarafta nasıl algılandığını bilmeden düşünmeden,
kavrama toplumsal anlamlar yüklemeden, kendi anlamlarımızla karşı tafa hitap
eder, hitap ettiğimiz şekilde kavramlarlar kendimizce yüklediğimiz anlamlar
üzerinden davranırsak, o toplumda toplumsal birliktelikler nasıl yaşanır…”. http://www.vatandasfikri.com/haberdetay.asp?ID=652
3
“Zeka herkesin ne olduğunu bildiğini sandığı fakat hiç kimsenin tek bir tanım üzerinde anlaşamadığı bir
kavramdır. Thorndike zekayı, kişinin ne kadar uyarıcı-tepki bağlantısını
kazandığının bir ölçüsü olarak değerlendiriyor. Binet, Thorndike’ın yaptığı
tanıma yakın bir tanım yaparak geliştirdiği testlerle zekanın ölçülebileceğini
savunmuştur. Piaget zekayı, her türlü karmaşık akıl yürütme sürecinin altında
yatan ve doğuştan gelen bilişsel yeti olarak tanımlıyor. Bergson zekayı, alet
yaratma gücü Claperde ise uyum yeteneği olarak tanımlamıştır.
Görüldüğü üzere bir çok bilim adamı, zeka üzerine
kendilerine özgü farklı tanımlamalar yapmıştır.”. https://www.sosyalhizmetuzmani.org/zekatestleri_ne_olcuyor.htm
4
“2014 yılı insani gelişme raporu Tokyo da açıklandı.
Hayırlara vesile olsun diyelim ve hayırlara vesile mi değil mi birlikte
bakalım. Öncelikle kavramları tanımlayalım ki rapor sonuçlarını daha iyi
anlayabilelim. Tanımlar üzerinde anlaşamadığımız
sürece tartışmamız veya bir sonuca ulaşmamız ve rapor sonucunu da
epistemolojik olarak değerlendirmemiz biraz zor.
Kavramları tanımlamak çok önemli… Biliyorsunuz kavramlarla
düşünemeyen az gelişmiş bir toplum, sorunu yalnızca kişiler üzerinden
tartışır. Tartışma sonucunda, sizce
ortak bir karara ulaşmak mümkün olur mu?
(Bir parantez açayım, Ülkemizde etik veya ahlak kavramıyla
düşünüyor muyuz? -Bir de şöyle sorayım önce
kavramları tanımlayıp sonra tartışıyor musunuz?- Düşünmüyoruz, düşünemediğimiz için
siyasi arenada desteklediğimiz kişilerin yaptığı ahlak dışı davranışı
onaylıyoruz, görmezden geliyoruz. Karşı görüşü savunan bir kişi de benzer bir
durumda kendi siyasi görüşündeki kişilerin haklılığını savunuyor; oysa tartıştığımız kavramlarda mutabık kalsak sen
ben sığlığından çıkıp hangi değerlerimizin yok edildiğini görebilsek…
Birbirimize diyeceğiz ki “haklısın arkadaşım bu bir hırsızlık, bu bir
yolsuzluk, bu haksız bir eylem, bu yanlış”)”. https://kemalsagim.wordpress.com/2014/08/04/human-development-report-2014/
5
“Çıkarlarımızın çatıştığı, temel
kavramlar ve tanımlar üzerinde anlaşamadığımız, tehdit algılamamızın
örtüşmediği, bölgemize yönelik dizayn planlarında görüş birliğimizin olmadığı
ABD ile kapsamı hedefi sınırları konusunda anlaşmadığımız ABD ile güvenli bölge
kurmak üzere bir müşterek harekat merkezi kurmak konusunda mutabık kaldık!”.
2019. https://www.21yyte.org/tr/merkezler/islevsel-arastirma-merkezleri/milli-guvenlik-ve-dis-politika-arastirmalari-merkezi?start=88
6
“Laiklik nedir ve kısa tarihi
Bilim ile halkın
arasının açılması neticesinde, kavramlar ve düşünceler konusunda uzun yıllardır
büyük bir karmaşa yaşanıyor. Birçok kavram eksik bilinmekle beraber, bazen
bunlar karıştırılabiliyor ve eksik bilgi ile değerlendirilebiliyor. Sonuç olarak, bırakın toplumun sıradan üyelerini, bilim
insanlarının ve entelektüellerin dahi üzerinde tam olarak anlaşamadığı
kavramlar ve fikirler bir kısır döngü içerisinde etkisini yitiriyor. Laiklik ve
sekülerizm kavramları da bunlardandır.”. http://www.sosyaldemokratdergi.org/alphan-telek-laiklik-ve-toplumsal-adaletin-kacinilmaz-birlikteligi-uzerine-yeni-bir-siyasal-programin-pesinde/
7
“Evet devletimizin ana özellikleri arasında yer alan ama
daha net olarak, millet, aydınlar ve seçkinler arasında, üzerinde ne olup ne olmadığı noktasında anlaşamadığımız
bu kavramları sık sık tartışıyoruz ve tartışmaya da devam edeceğiz.
Ülke olarak sahili selamet herhalde, ancak bu kavurucu
kavramlarımızın anlaşılmasında sağladığımız ortak zeminde olacak.”. https://www.internethaber.com/devlet-kavram-tekelciligi-ve-bozulan-ezberler-1218201y.htm
8
“Elbette bu kargaşaya kelime ve
kavramlara farklı anlamlar yüklemek sebep olabilir. Ancak temel kavramlara hiç
olmazsa herkesin aynı şekilde anlayacağı bir tarif ya da anlam yüklemek
gerekiyor. Aksi halde aynı dili kullanan insanların bir sağırlar diyaloğu
yaşamaları kaçınılmaz oluyor. Bu yol ise giderek toplumu tehlikeli bir noktaya doğru sürüklüyor.
Bu bakımdan vakit geçirilmeden demokrasi, laiklik, inanç ve düşünce
özgürlüğü gibi temel kavramlara ortak bir tarif getirmek mecburiyeti vardır. Çünkü, bu kavramlar evrenseldir ve dünyanın
neresinde olursa olsun ifade ettikleri mana değişmez. Eğer değişiyor ya da
değiştiriliyorsa bu evrensel değerlerin bir takım siyasi ve ideolojik
yaklaşımlara feda edildiği anlamı ortaya çıkar. Eğer bir demokrasi kavramı
ülkeden ülkeye, insandan insana değişen bir içeriğe sahipse ortak bir demokrasi
anlayışı ve kültüründen söz etmek mümkün olmaz. Aynı şekilde laiklik, inanç ve
düşünce özgürlüğü gibi kavramlar da kişiden kişiye değişik anlamlara
gelebilecek olurlarsa ve birileri rejimi korumak adına düşüncesini açıklayan
kişiyi, devlete karşı suç işledi diye nitelendirip, ipe kadar götürebilir.
Böyle olunca da bu kavramlar güç karşısında anlamını yitirir, evrensel değerler
olma özelliğini kaybeder. Sanıyorum üzerinde anlaşmamız, ortak bir anlamda buluşmamız gereken bir diğer kavram da
devlettir. Artık devletler insanların huzur ve mutluluğu için mi
oluşturulmuştur, yoksa insanlar devlet için vardır, gerektiğinde devlet için
kişinin tüm hakları elinden alınabilir mi tercihini belirlemek durumundayız.
Eğer devlet kutsal bir varlık ve bu kutsal varlık için insanlar feda
edilebilecekse o zaman devletin var oluş sebebi ortadan kalkmış, insanlar kendi
kendilerini yok ettirecek, hak ve özgürlüklerini iptal eden bir organizasyona
evet demiş olurlar. Bana göre bunun mantığı olamaz. Çünkü, insanın olmadığı
yerde devletten söz etmenin anlamı olmaz.”. 2008. https://www.milligazete.com.tr/makale/873258/abdulkadir-ozkan/ayni-dili-konusup-anlasamamak
9
“kavramsal sözcükler, anlam yükleyerek kullandığımız
sözcüklerdir. mesela özgürlük kavramı, herkes kendine göre bir anlam yükleyip
bu kavram üzerinden tartıştığında aynı sözcükleri kullanan ama farklı şeylerden
bahseden insanların bir türlü anlaşamadığını görürüz. oysa
sağlıklı bir iletişim için kavramların ortak bir yargı bildirmesi gerekir.
x kişisi özgürlük benim için hiç bir kural yada otorite tanımadan hareket
edebilme serbestliğidir diyor olsun, z kişisi de özgürlük benim için kimseyi
rahatsız etmeden kurallara uyarak yaşamaktır desin. x kişisinin özgürlük
kavramına yaptığı tanım aslında anarşizmin tanımıyken, z kişisinin yaptığı
tanım ise toplumsal yaşama uyumlu bir şekilde adapte olan ve sosyal haklarını
kullanan bireyin tanımıdır. özgürlüğün tanımı ise bunlardan hiç biri değildir
fakat yapılan tanımlar özgürlük kavramıyla uzaktan ilişkilidir. kavramları tanımlamamak ve kategorize etmemek
iletişimdeki sorunların en önemli kaynağıdır.”. https://kafasozluk.com/b/kavram-karmasasi--53292
10
"Peki, sıradan bir insanın duyu organlarıyla ne olup ne olmadığını anlayamayacağı, bu nedenle de “akıl” yoluyla anlaması gereken bir varlığı ve o varlığın sözel tanımlaması olan “soyut kavram” ı anlayamaması halinde ne olur? Anlamayan her insanın yaptığı gibi herkes o anlayamadığı “anlam”ı kendi kafasına göre, sübjektif bir şekilde “anlam” landırır, yani “uydurur!”. İşte biz insanların yaptığı da bundan başka bir şey değildir. Ben başta olmak üzere hepimiz anlayamadığımız şeyleri hemen uydurarak, onları kendi dünya anlayışımıza uyacak şekilde “anlam” landırırız. Yok, ben uydurmam, ben sadece objektif ve genel geçer tanımlamalara itibar ederim diyen parmak kaldırsın! Kimse kaldıramaz, çünkü sosyal kavramların objektif ve genel geçer bir tanımlamaları yoktur. Zaten hepimiz de ulemalarının, uzmanlarının, profesörlerinin bile anlayıp somut bir tanımlamasını yapamadığı bu “hak, hukuk, ahlak” gibi kavramları kendi dünya anlayışımıza göre “anlam” landırdığımız için birbirimizle anlaşamayız ve sokaklarda, meydanlarda, hak, hukuk tartışmalar, savaşları yaşar dururuz. Çünkü hepimiz kendimize göre “haklı” yızdır.
Hepimizin kendimize göre “haklı” olabildiği, dolayısıyla da kendimize göre düşünmeyen insanları “haksız” kabul ettiğimiz “öteki” leştirdiğimiz bir toplumsal yaşamda insanların birbirleriyle anlaşabilmeleri olanaksız bir durumdur. Hayvanlar dillerini geliştiremedikleri için sadece duyu organlarıyla dünyalarını duyumsarlar ve birbirleriyle iletişim kurarlar. Zaten bu nedenle de hayvanların “koklaşa, koklaşa” anlaştıklarını söyleriz. Ancak ne var hayvanların “koklaya koklaya” duyumsadıkları dünyanın bütün “doğal varlık” ları hep aynı şekilde kokar ve bu nedenle de bütün hayvanlar dünyalarını aynı şekilde algılar ve anlarlar.
İnsanlar ise dillerini geliştirmişler soyut kavramlar icat etmişler ve bu soyut kavramlarla “sosyal dünya” lar oluşturmuşlardır. Ancak ne var o sosyal dünyaların yapı taşları olan sosyal kavramlar “soyut” oldukları için birbirleriyle “koklaşa koklaşa” değil sözlü iletişim kurarak anlaşmaya çalışırlar. Ancak ne var o söz konusu kavramlarda “soyut” kaldıkları, genel geçer bir anlam ifade etmedikleri için herkes o soyut kavramları sübjektif bir şekilde kendine göre anlamlandırdığı için insanların “konuşa konuşa” anlaşmaları olanaksız bir hale gelmiştir. Çünkü milyonlarca insanın bir arada yaşamak ve mutlaka anlaşmak zorunda oldukları sosyal yaşamda ne kadar çok soyut kavram varsa o kadar çok da “anlaşmazlık” nedeni var demektir. Anlaşmazlıkların olduğu bir dünyada da çatışmaların olmamasının olanaksız bir durum olduğunu sanırım bilmeyenimiz yoktur.
Buradaki temel sorun toplumsal yaşamlarımızın yapı taşları olan “sosyal” kavramların tek kelimeden ibaret, genel geçer “anlam” ları olmayan “soyut” kavramlar olarak kalmış olmalarıdır. Bu sorunun çözülebilmesi de o “soyut” kavramların mutlak bir şekilde “somut” laştırılmasına ve sonuçta da herkes için aynı şeyi ifade eder bir hale getirilmesine bağlıdır. Çünkü soyut kavramlar soyut kaldığı, somutlaştırılamadığı müddetçe belli, sabit, genel geçer bir anlamları olmayacak ve bu durumda da onları herkes istediği gibi, işine geldiği gibi anlamlandırmaya mecbur kalacak, öyle de yapacaktır. “Sol” kavramı gibi yılların en popüler kavramlarından biri olan o “soyut” kavramın bugün bile bir tanımlaması yapılamamakta ve o nedenle de herkes nasıl kendine göre Müslüman olabiliyorsa aynı şekilde kendisine göre de “solcu” olabilmekte ama ne olduğu belli olmamaktadır.". https://www.canakkalematbuat.com/?Syf=18&Hbr=925079&/%E2%80%9CSosyal-kavram%E2%80%9D-lar%C4%B1n-ifade-ettikleri-kar%C5%9F%C4%B1l%C4%B1klar%C4%B1-olan-%E2%80%9Csosyal-varl%C4%B1k%E2%80%9D-lar-biz-insanlar%C4%B1n-yaratt%C4%B1%C4%9F%C4%B1m%C4%B1z,-kelimeler-ile-ifade-edilen-anlamsal-varl%C4%B1klar-olduklar%EF%BF%BD ** http://blog.milliyet.com.tr/soyut-kavramlarla-somut-sorunlar-cozulebilir-mi-/Blog/?BlogNo=416930
11
“Düşünce ve ifade özgürlükleri bizim Batı'dan edindiğimiz,
fakat bir türlü tanımında anlaşamadığımız iki kavram.”. http://aves.akdeniz.edu.tr/ImageOfByte.aspx?Resim=8&SSNO=60&USER=3642
12
““Din”, “iman”, “farz”, “helal”, “haram”, “ahiret”, “vatan”,
“millet”, “bayrak”, Türkiye’de bu kavramların
hakiki manada ve pratik açıdan herhangi bir karşılığı yok, içi boşaltılmak
suretiyle hepsi politik makyaj malzemesi yapıldı. “Ahlak” kavramı bu
ülkede uzun zamandır bir balon hükmünde, “fazilet” (abla) mahalleden taşınalı
çok oldu, “adalet” (abla) yurt dışına gitti, “irfan” (abi) öldü, “devlet”
(baba) işi psikopata bağladı.”. https://atillafikriergun.wordpress.com/2017/04/19/galiba-sadece-anlasamadigimiz-konusunda-anlasacagiz-galiba-degil-kesin/
13
Ege Cansen: “Tanımında anlaşılamayan kavram: Kıdem tazminatı”. https://www.sozcu.com.tr/2015/yazarlar/ege-cansen/taniminda-anlasilamayan-kavram-kidem-tazminati-747476/
14
“Mutabık kalamadığı ve anlamın hakim olamadığı
kavramlar denizinde birbirleriyle anlaşmaya çalışan varlıklara insan
denir. İnsanlar birbirleriyle tartışır, kavga eder, fikir alışverişinde
bulunurlar. Peki kendilerini ifade ettikleri dile ne kadar hakimler ?
Hiç veya hiçten biraz daha fazla. Toplum
her gün konuştuğu kavramların tanımları üzerinde ortak bir tanımlama yapabilmiş
değil. Bu bahsettiğim kavramlar; demokrasi, aşk , sevgi , mutluluk. Fikir
birliğine varmadığınız kavramlar üzerinden bir şeyler tartışmak veya bir görüşü
savunmak ne kadar tuhaf! Karşınızdaki insanın sizin söylediğiniz
sözcükleri sizin anlattığınız şekilde
anladığını varsayarak konuşmak. Bu kavramın karşımızdaki insanın zihnindeki
manasını sorgulamak aklımıza gelmiyor. Peki gerçek bir fikir alışverişi nasıl
olmalıdır?“. https://emir-ergun.blogspot.com/
15
İlgili alıntıları tespit için Google'da yapılabilecek bazı aramalar:
anlaşmazlık kelimeler
Fikir birliğine varmadığınız kavramlar
Kavram anarşisi
“kavram anlaşmazlıkları"
Kavram anlaşmazlıkları-mız
“kavram birliği"
Kavram kargaşası
Kavram karmaşası
Kavram kavgaları
Kavram kavgası
“kavram tanımlarında anlaşamama"
“kavramın tanımında"
“kavramların tanımında"
“kavramların tanımında tartışmalı"
“kavramların tanımlarında anlaşamama"
“kelimelerin tanımında"
“mutabık kalamadığımız kavramlar"
“mutabık olamadığımız kavramlar"
“ortak dil oluşturma"
“tanımında anlaşamadığımız"
“tanımında anlaşamadığımız" kavramlar
“Tanımında anlaşılamayan kavramlar"
“tanımında mutabık kalamadığımız" kavramlar”
“tanımlamada anlaşamadığımız"
“terim birliği"
Üzerinde anlaşamadığımız kavramlar
İnternetteki Türkçe Sözlükler
Bülent Ağaoğlu
7.5.2021
Kubbealti Lugati. http://www.lugatim.com/
TDK Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
Ötüken Sözlük. http://www.otukensozluk.com/hosgeldin
. (5 cilt: https://archive.org/details/OtukenTurkceSozluk
)
Dil Derneği Türkçe Sözlük: http://www.dildernegi.org.tr/TR,274/turkce-sozluk-ara-bul.html
Pars Tuğlacı: Okyanus Türkçe Sözlük. https://turuz.com/book/title/Uqyanus+Ansiklopedik+Sozluk-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-Pars+Tughlachi-1985-3750s
Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. https://islamansiklopedisi.org.tr/
Türk Dili Dernekleri (1)
6.5.2021
Türk Dil Kurumu. https://www.tdk.gov.tr/
Dil Derneği. (Kızılay. Ankara). http://www.dildernegi.org.tr/
Türk Dili Derneği. (Bahçelievler-İstanbul). http://turkdilidernegi.org.tr/
Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği. (Eyüp-İstanbul). https://www.tded.org.tr/
"Türkçenin gücü / önemi" konulu çarpıcı bilgilerin yer aldığı "tanıtım ağırlıklı" bir kitap hazırlansa keşke
6.5.2021
Yakın zamanda bir derleme hazırlamıştım: https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/04/turkcenin-gucu.html
"Türkçenin gücü / önemi" konulu çarpıcı bilgilerin yer aldığı "tanıtım ağırlıklı" bir kitabı ilk aramalarımda bulamadım.
Adı "Türkçenin Gücü / Önemi" olmasa da Türkçenin gücüne dair farklı yönleriyle farklı adlarda kitaplar mevcut olabilir...
Ayrıca, yayınların içinde muhakkak ki Türkçenin gücü ve önemi hakkında çarpıcı bilgiler vardır.
Bunların derlenmesi keşke mümkün olsa...
Uzmanı tarafından bu geliştirilip veya "Türkçenin gücü
/ önemi" konulu makaleler yazdırılıp Türkçe ve İngilizce iki ayrı kitap
olarak hazırlanıp yayınlansa keşke…
Detaylı bir "Türkçenin gücü / önemi" Kaynakçası hazırlansa...
Saygılarımla
Bülent Ağaoğlu
Günümüz Türkçecine çevrilmemiş Türkçe
hakkındaki etimolojik sözlükler
4.5.2021
1)
1.3.1. Dictionnaire Etymologique Des Mots De La Langue
Française Dérivés De L'arabe, Du Persan Ou Du Turc, Avec Leurs Analogues Grecs,
Latins, Espagnols, Portugais Et Italiens
1.3.2. Dictionnaire tymologique Des Mots Francais D origine
Orientale Arabe, Persan, Turc, Hébreu, Malais
1.3.3. D étymologie Daco-Romane léments Slaves, Magyars,
Turcs, Grecs-Moderne Et Albanais
1.3.4. Etymologisches Wörterbuch Der Turko-Tatarischen
Sprachen
1.3.5. Vocabularium Linguae Čuvašicae. Csuvas Szójegyzék
1.3.6. Versuch Eınes Wörterbuches Der Turk-Dialecte
1.3.7. Dictıonnaire Etymologique de la Langue Turque
1.3.8. The Lingua Franca In The Levant
1.3.9. Этимологический Словарь Чувашского Языка (
timologičeskij Slovar’ Čuvašskogo Jazyka)
1.3.10. Қазақ Тілінің Қысқаша Этимологиялық Сөздігі (Kazak
Tilinin KıskaŞa Etimologiyalık Sözdigi )
1.3.11. Versuch Eines Etymologischen Wörterbuchs Der
Türksprachen
1.3.12. Древнетюркский Словарь (Drevnetyurkskıy Slovar)
1.3.13. An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century
Turkish
1.3.14. Этимологический Словарь Тюркских Языков
(Êtimologičeskij Slovar’ Tjurkskix Jazykov)
1.3.15. Кыргыз Тилинин Кыскача Этимологиялык Сөздүгү (Kırgız
Tilinin KıskaŞa Etimologiyalik Sözdigi)
1.3.16. Dolganischer Wortschatz
1.3.17. Studien Zum Wortschatz Der Jakutischen Ubersetzung
Des Neuen Testaments
1.3.18. Этимологический Словарь Чувашского Языка (
timologičeskij Slovar’ Čuvašskogo Jazyka)
1.3.19. Ранние Тюркско-Монгольские Языковые
Связи (Vııı—Xıv Вв.)
(Rannie Tjurksko-Mongol skie Jazykovje Svjazi [Vııı-Xıv.
Vv])
1.3.20. Этимологический Словарь Тувинского Языка
(Etimologiçeskiy Slovar Tuvinskogo Yazıka)
1.3.21. Ferheng-i Türkî Nevin (Türkî-Farsî)
1.3.22. Татар Теленен Кыскача Тарихи-Этимологик Сузлеге (Tatar
Tilinin KıŞkaŞa Tarihi Etimolojik Sözlege)
1.3.23. Arın – Etimolojik Dərləmə Sözlər
2)
Bu listeden de, çevrilmemiş kitaplar tespit edilebilir:
https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/dijital-turkce-etimoloji-sozlukleri-1.html
ÜSTÜN ZEKALILARA, YETENEKLİLERE
DESTEK KONULU BAZI YAYINLAR
Bülent Ağaoğlu
17.11.2017
1
3. Türkiye Üstün Yetenekli
Çocuklar Kongresi Bilimsel Program (14-16 Kasım 2012) Hacettepe Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü;
1.1.
S07 - Bilim ve Sanat
Merkezlerinde Uygulanan Destek
Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi (Melek Nur Erdoğan, Onur
Ağaloğlu, Necati Bilgiç; Yasemin Karakaya Bilim ve Sanat Merkezi, Ankara Bilm
ve Sanat Merkezi, Milli Eğitim Bakanlığı).
1.2.
S36 - Okulöncesi Dönemdeki Üstün
Potansiyelli Çocuğun Üstün Yetenekliler Pedagojisiyle Keşfi Ve Desteklenmesi (Adile Gülşah SARANLI; TED Üniversitesi) .
1.3.
S45 - Üstün Yeteneklilerde Uyum
ve Destek Eğitimi
Programlarının Yaratıcılığa Etkisi(Eşref AKKAŞ; Düzce Bilim ve Sanat
Merkezi)
2
Küçük Dahiler Çalıştayı, 27-28 Nisan 2012, Ankara
http://www.nbcocukgelisim.com/getTextFile.asp?f=kucuk_dahiler_calistayi_1&t=K%FC%E7%FCk%20Dahiler%2 0%C7al%FD%FEtay%FD
PANEL
ve KONFERANS
2.1.
Üstün Yetenekli Çocuklarda Destekleyici Alan Çalışmaları
Panel Başkanı:
Prof. Dr. İsmihan ARTAN.
Hacettepe Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü, Çocuk Gelişimi A.B.D. Başkanı
Nesibe AYDIN: Özel Nesibe Aydın Okulları Kurucusu -
Matematik Öğretmeni: "Çocuk, Beyin ve Matematik"
Öğr. Gör. Arzu Yükselen: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk
Gelişimi Bölümü:
“Çocuk
Kitapları, Edebiyatı ve İletişim”
3
Çelikdelen, Hatice : Bilim sanat merkezlerinde bilim birimlerinden destek alan üstün yetenekli öğrencilerin
kendi okullarında fen ve teknoloji
dersinde karşılaştıkları güçlüklerin değerlendirilmesi *The evaluation of the difficulties
of talented students who face during the science and technology lessons in
their own schools, are enrolled in science and art centers] / Yüksek Lisans
2010.*http://tez2.yok.gov.tr/
4
Jost,
Monika: Hochbegabte erkennen und
begleiten :ein Ratgeber für Schule und Elternhaus. Turkish. İleri zekalı
çocukları tespit etmek ve desteklemek
: Okula ve baba ocağına yönelik bir rehber / Monika Jost ; Almancadan
çeviren, Akın Kanat. İzmir : İlya, 2006. 270 s. ; 21 cm. Güncelleştirilmiş 3.
baskı'dan çevrilmiştir. http://www.haberler.com/ustun-zekali-cocuklara-belediyeden-destek-3080771-haberi/
5
https://www.facebook.com/pages/%C3%9Cst%C3%BCn-Yeteneklileri-Destekleme-Derne%C4%9Fi/113915298676773
6
http://www.oldenburg.de/sprachversionen/tr/egitim-ve-meslek/muezik-okulu/uestuen-yetenekliler-icin-destek.html
7
http://www.memurhabercisi.com/tag/tubitakin-destek-verdigi-ustun-yetenekliler-egitim-programina-uyep
8
http://www.coskuntv.com/dosya/yayin/pdr13.pdf
60
/ Üstün Yetenekli Çocukların Akademik Alanda Üretkenliğinin Desteklenmesi
--------.
Derleme
kaynağı:
Üstün
Yetenekli Çocuklar Kaynakçası. 18.3.2013. 1696 künye. http://www.beyaznokta.org.tr/oku.php?id=377
2
Üstün
yetenekliler konulu çalışmalarım
Bülent Ağaoğlu
2.5.2021
Enderun Kaynakçası [ Üstün yetenekliler ] **
2015 ** 14sayfa.
Gifted Support Konulu Web
Siteleri [ Üstün yetenekliler ] ** 2017 ** 2sayfa.
Kamunun
“Üstün Yetenekliler” Konusundaki Dokümanlarında “Destek”, “Teşvik, “Avantaj”,
“İmkan” Kelimelerinin İçinde Geçtiği Cümleler * 19.05.2020
* https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/kamunun-ustun-yetenekliler-konusundaki.html
Ne
yapmalı *https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/02/ne-yapmali.html?m=1
Üstün Yetenek Konulu Kitaplar (1 Ocak 6 Kasım 2017 arasında bandrol alınan kitaplar) ** 2018 ** 4sayfa.
Üstün Yetenekli Çocuklar Kaynakçası ** 2013 ** 190sayfa. http://www.mikrobeta.com.tr/dosyalar/123_128.pdf
Üstün Yetenekliler Konulu Sempozyumlar ** 2017 ** 8sayfa.
Üstün Yeteneklilerin Katkılarının Çarpan Katsayısı * 15.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/ustun-yeteneklilerin-katklarnn-carpan.html
Üstün Zekalılara, Yeteneklilere Destek Konulu Bazı
Yayınlar ** 2017 ** 2sayfa.
Yaratıcılık Sözlükleri
Bülent Ağaoğlu
2.5.2021
http://www.transversalmodel.eu/wp-content/uploads/2019/09/TM4M_O2_Training-curriculum_TR.pdf
http://users.metu.edu.tr/etaymaz/yenilik-kavrami.html
https://ab.ibb.istanbul/wp-content/uploads/2018/01/innovationdictionary2-1.pdf
** https://docplayer.biz.tr/183373631-Inovasyon-terimleri-sozlugu.html
https://kalkinmasozlugu.izka.org.tr/?page_id=176
https://cdn.istanbul.edu.tr/FileHandler2.ashx?f=ufuk2020-sozlugu.pdf
https://www.researchgate.net/publication/279528766_Yayim_Sozlugu
https://sucool.sabanciuniv.edu/en/node/163
https://www.redbull.com/tr-tr/sosyal-inovasyon-sozlugu
https://www.inovanadolu.com/sozluk
https://sigortacigazetesi.com.tr/e-girisim-terimleri-sozlugu/
http://www.teknolojiekosistemi.com/teknoloji-sozlugu.html
https://etkiyap.org/blog/etki-yatirimi-sozlugu-olusturmak-neden-onemli/
http://turkmsic.net/sites/default/files/yayinlar/sosyal_girisimcilik_kavramlar_sozlugu.pdf
https://aslantozcan.com/?p=158
http://arinkom.anadolu.edu.tr/public/site/uploads/8c4aa85a2425e8323cb7829c86fe6de0.pdf
https://www.isbirligi.com.tr/inovasyon-kavrami-ve-turleri/
https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/yatirimci-sozlugu.pdf
https://ustunzekalilar.org/tr/
https://www.tuzdev.org/post/
https://ustunzekalilar.org/tr/Makaleler/Icerik/162-Ustun-Zeka-ve-Ustun-Yetenek
https://www.mentalup.net/blog/coklu-zeka-kurami-ve-zeka-turleri
“Sorunlarımıza Çözüm” Konulu Düşünceler Geliştirilmesi İçin “Çağrışım Yardımı Yapabilecek” Bazı Kavramlar Listesi (3)
Bülent
Ağaoğlu
İstanbul,
1.5.2021
Bazı hayaller;
1. Aşağıdaki taslak listenin geliştirilmesi.
2. Önce “Sözlük” olarak hazırlanması.
3. Sonra da “Ansiklopedi” olarak hazırlanması.
4. Daha sonra da her maddenin denk düştüğü ülkemiz
sorunlarına ilişkin bağlantısının açıklanması. Mesela “Zihniyet” maddesinde ülkemizin zihniyet
kökenli sorunlarının açıklanması.
5. Sonunda da ilgili maddenin işaret ettiği sorunlara
ilişkin çözüm önerileri geliştirilmesi.
6. Her maddenin açıklamalar (metin) kısmından sonra
“Kaynakça” verilmesi. Burada madde hakkında Türkiye bağlamında ilgili
yayınların listelenmesi.
Adalet
Ağ
Temelli Örgütlenme
Ağ
Temelli Yönetim
Ağlar
Ahlak:
Ahlaki Değerlere Önem Vermeyip, Bunların Zıddı Yönde Tavırlar Sergileyen Bir
Kesim Her Zaman Vardı. Ama Bu Grup Günümüzde Büyüyor. Neden Büyüyor Sorusunun
Cevabının Aranması.
Aile
Akıl
Akılcılık
Akıldışılık
Algılama
Alışkanlıklar
Anlama
Anlamama
Arama
Konferansları
Araştırma
Ardışık
Soru Sorma
Arge
Arşivler
Art
düşünce
Asabiyet
Aşırılıklar
Aydın
Aydınlanma
Aydınlar
Aykırı
düşünce
Ayrımcılık
Bağırma
Bağnazlık
Bahane
Bakış
açısı
Basın
Basmakalıp
Düşünceler
Beceri Geliştirme. http://www.transversalmodel.eu/wp-content/uploads/2019/09/TM4M_O2_Training-curriculum_TR.pdf
Beceri
Kazandırma
Beceri
Kursları
Beceri
Yetmezliği
Beceriler
Bencillik
Beslenme
Beşeri
İlişkiler
Beyin
Fırtınası
Beyin
Göçü
Bilgeler:
Bilgelerin Çoğalması
Bilgi
Bilgi
Ağları
Bilgi
Bankaları
Bilgi
Erişim
Bilgi
Kirliliği
Bilgi
Merkezleri
Bilgi
Patlaması
Bilgi
Toplama
Bilgi
Üretme
Bilim
Bilim
Adamları
Bilim
Merkezleri
Bilim
Politikası
Bilimsel
düşünce
Bilimsel
Metot
Birbirine
güvenmeme. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/904527
Bireycilik
Bireyler
Bireyler
arasındaki düşük güven duygusu. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/904527
Bireyleşememe
Bireysel
Nitelikler
Birleşik
Akıl
Boş
Laf
Buluşçuluk
Buluşçuluk
Eğitimi
Buluşlar
Bürokrasi
Bürokratlar
Cari
Açık
Cehalet
Çağdaş
düşünce
Çalışan
Sayısı
Çalışkanlık
Çevre
Çevre
Bilinci
Çevre
Sorunları
Çevrecilik
Çevresel
Sorunlar. ( Https://Tr.Wikipedia.Org/Wiki/%C3%87evresel_Sorunlar%C4%B1n_Listesi )
Çıkar
Çevreleri
Çılgın
Düşünceler
Çocuk
Eğitimi
Çocuk
Programları
Çocuk
Yetiştirme
Çocuklar
Çözüm (sayfa: 203-211: https://turuz.com/storage/her_konu-2017/1610-Hayat_Problem_Chozmekdir-Bilgi-Tarix-Politika_Uzerine-_Karl_R.Popper-chev-Ali_Nalband-2006-273s.pdf
Danışmanlık
Dar
düşünceli
Dar
Görüş
Dayanışma
Çok Azaldı.
Değer
İletişimi
Değer
Yargıları
Değer
Yozlaşması: Paranın 1. Değer Konumuna Yükselmesi
Değerler
Değerler:
Önem Verilen Değerler Azalıyor, Gidişat Fena. Moral Değerler Yerine Para…
Değişim
Demagog
Deneyim
Paylaşımı
Depremler
Depremler
(Özellikle İstanbul’un Büyük Deprem Riski)
Derin
düşünce
Derin
düşünme
Derinine
inmek
Destek
Destek
Ve Yardımlar. ( Bir Kitap: Çok Yönlü Destek Rehberi . İstihdam Ve Gelir
Artırmada Çok Yönlü Destek Rehberi. Yay.: Devlet Bakanlığı. Ankara, 1985.
Ix+573 S.)
Din
Din
İstismarı
Diyalog
Dogma
Doğru
Düşünce
Doğru
Düşünme
Doğrulama
Doğrulanmamış
haberler
Dönüşüm
Dürüstler
Düşünce
adamı
Düşünce
Adamları
Düşünce
Ağları
Düşünce
akımları
Düşünce
alışverişi
Düşünce
arayışı
Düşünce
atlası
Düşünce
becerileri
Düşünce
cereyanları
Düşünce
fabrikası
Düşünce
geleneği
Düşünce
geliştirme
Düşünce
gücü
Düşünce
hareketleri
Düşünce
Kalitesi
Düşünce
kırıntıları
Düşünce
kuruluşları
Düşünce
mirası
Düşünce
namusu
Düşünce
Özgürlüğü
Düşünce
platformu
Düşünce
sistematiği
Düşünce
sistemi
Düşünce
sistemleri
Düşünce
sorunları
Düşünce
tarihi
Düşünce
ufku
Düşünce.
( https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/dusunce-dusunme-terimleri.html
)
Düşüncenin
Ustaları
Düşüncesiz
Düşüncesizlik
Düşünme
Düşünme
Becerisi
Düşünme
teknikleri
Düşünür
Düşünürler
E-Devlet
Egoizm
Eğitim
Eğitim
Müfredatı
Eğitim
Politikası
Eğitim
Reformu
Eğitim
Sorunları
Eğitimde
Kalite
Eleştirel
Düşünme
Eleştiri
Enerji
Erdem
Erozyon
Eylem planları. ( https://tinyurl.com/257j59x7 )
Ezber
Ezber
kalıpları http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/ ** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan
Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar
Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html
Ezberleme
Ezberler
** http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/ ** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan
Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar
Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html
Farklı
düşünme
Felsefi
düşünce
Fen
Fen
Bilimleri
Fen
Dersleri
Fen
Eğitimi
Fen
Liseleri
Fikir
adamı
Fikir
hayâtı
Fikir
Üretme
Fonlar
Geleneksel
düşünce
Gelir
Dağılımı
Gelişme
Gelişmekte
Olan Ülke
Geliştirme
Genç
Nüfus
Gençler
Gençlik
Geri
Kalma
Geri
Kalmış Yöreler
Girişimciler
Girişimcilik
Girişimcilik
Politikası
Globalleşme
Göç
Göçebelik
kültürü
Görev
aşkı
Görgüsüzlük
Güçbirliği
Güven.
( Bireyler arasındaki düşük güven duygusu. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/904527
)
Hak
Hak
ve adalet
Hakaretler
Hata
Hayalet
Sorunlar
Hayaller
Hoşgörü
Hukuk
Hukuk
Devleti
Ilımlı
İcatçılık
İcatlar
İç
Göç
İdeoloji
İfade
Özgürlüğü
İhaleler
İkna
İletişim
İletişim
Becerisi
İnce
düşünen
İnovasyon . https://ab.ibb.istanbul/wp-content/uploads/2018/01/innovationdictionary2-1.pdf
İnsan
Hakları
İnsan
İlişkileri
İnsan
Kalitesi
İnsan
Malzemesi
İnsani
Gelişme
İrrasyonel
Düşünce
İsraf
İş
Ahlakı
İş
Kurma
İş
Planı
İşe
sahip çıkmak
İşsizlik
İtidal
İyi
İnsan
Kadın sorunları. https://www.kirmizikedi.com/kitap/urun/3528b7f0469245cd9ccb63acf9b98b04
** https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/06/kadinlarin-sorunlari-hakkinda-bazi.html
Kadına
Şiddet
Kalıp
yargılar ** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber
Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html
Kalite
Kalkınma
Kamuoyu
Kamuoyu
Araştırmaları
Kaos
Karar
verme (Detaylı inceleme yapmadan, detaylı düşünmeden, artıları eksileri tartıya
koymadan)
Karmaşa
Karşı
düşünce
Katma
Değer
Katma
Değer Üretimi
Kavram
Eksikliği
Kavramlar
Kayıt
Kültürü
Kaynak
İsrafı
Kaynak
Sorunlar
Kaynaklar,
Yayınlar, Dokümanlar.
Kelimeler
Kendi İşini Kurma
Kendini düzeltmek
Kentsel
Kalkınma
Keyfilik
Kılık
Kıyafet
Kısa
Vade
Kısa
vadeli düşünme
Kısır
Döngü
Kimlikler
Kişisel
Gelişim
Kitaplar
Korkmama
Özgürlüğü
Koşullandırma
Koşullanma
Koşullanmama
Koşullanmama
Hakkı
Koz
Yönetimi
Kozlar
Kök
Nedenler
Kök
Sorunlar
Köşe
Yazıları
Köyden
kente göç
Kritik
düşünme
Kuantum
Düşünce Tekniği
Kul
Hakkı
Kurallar
Kuralsızlık
Kurumsal
İletişim
Kuşku
Kuşkuculuk
Kuşkulanma
Kuşkusuzluk
Kültür
Politikaları
Küme
Zekası
Kütüphanecilik
Kütüphaneler
Lümpenler
Lümpenleşme
Magazin
Programları
Mantıklı
düşünme
Matematik
Medya
Memleket
Meselesi
Menfaat
Grubu
Mentorluk
Merak
Meslek
Eğitimi
Mesleki
Eğitim
Mesleksizlik
Metod
Milli
düşünce
Modern
/ Modernite
Modern
düşünce
Modernizm
Modernleşme
Mucitler
Muhafazakar
Düşünce
Mutedil
Nedenler
Nedensel
(Rasyonel) Düşünme
Nitelik
Dokusu
Nitelik
Sorunu
Ortak
Akıl
Ortak
İlkeler
Ortak
Kavramlar
Ortayol
Ödüllendirme
Ödüller
Öğretmenler
Ölçme
Öncelikli
Dönüşüm Programları. https://www.sbb.gov.tr/oncelikli-donusum-programlari-eylem-planlari/
** https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/10/ODP_TOPLU_KITAP_yeni-yapilan-04122015.pdf
Öneriler
Önyargılar
** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber
Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html
Özgür
düşünme
Özgürlükçü
düşünce
Paçozlaşma
Para
Para
Harcama
Patent
Paylaşmak
Politik
düşünce
Pozitif
düşünce
Problem
Çözmek ** (sayfa: 203-211: https://turuz.com/storage/her_konu-2017/1610-Hayat_Problem_Chozmekdir-Bilgi-Tarix-Politika_Uzerine-_Karl_R.Popper-chev-Ali_Nalband-2006-273s.pdf
Profesyonel
disiplin
Profesyonellik
Radikal
düşünce
Radikal
düşünme
Rekabet
Sabit fikir
Safsatalar
** http://www.muharrembalci.com/kitaplika/114.pdf ** http://safsatakilavuzu.com/ **
Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları)
Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html
Sağduyu
Sahtecilik
Sanat
Saplantılı
düşünceler
Savurganlık
Saydamlık
Seçilmiş
Düşünceler
Sezgi
Sıra
dışı düşünce
Sinerji
Sistem
Sistem
Düşüncesi
Sistem
Kurma Becerisi
Sistematik
düşünme
Sistemler
Sistemli
düşünme
Siyasi
düşünce
Sonuçlar
Sorgulanamazlık
Sorgulanmamış
Ezberler
Soru
Sorma
Sorular
Sorun
Çözme
Sorun
Çözme Araçları
Sorun
Çözme Becerileri
Sorun
Çözme Kabiliyeti
Sorun
Çözme Yeteneği
Sorunlar
Sorunlar:
Sorunlar Konulu Bazı Ölçekler. ( Https://Toad.Halileksi.Net/Ara?Tum_Alanlar=&Olcek_Adi=Sorunlar&Yazar=&Alt_Boyutlar=&Olculen_Ozellikler= )
Sosyal
Adalet
Sosyal
değişim
Sosyal
Gelişme
Sosyal Medya
Sosyal Politika. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Sosyal_Politika_Kavramlari_Sozlugu-2012.pdf
Sosyal
Sözleşme
Sosyoloji
Sosyopatlar
Sözlü
Kültür
Strateji
Stratejik
düşünce
Stratejik
düşünme
Stratejik Planlar. ( https://tinyurl.com/5c8hk3t3
Sürdürülebilir Kalkınma. https://kalkinmasozlugu.izka.org.tr/
Şeffaflık
Şiddet
Tahammülsüzlük:
İnsanlar Birbiriyle Konuşamaz Duruma Geldi… Örnek: Tv Tartışmaları. Kendi
Tarafını İdeolojisini, Dünya Görüşünü Kayırma, Kendi Adamını Gözetme…
Taklitçilik
Tartışma
Tartışma
Programları
Tartışmalar
Tasarım
Tasarruf
Tasarruf
Genelgeleri
Teknokentler
Teknoloji
Teknoparklar
Temel
Sorunlar
Teşvikler
Teyit
Toplumsal
Gelişme
Türk
Kültürü. Https://Www.Kitapyurdu.Com/Kitap/Turkceye-Yansiyan-Turk-Kulturu/113704.Html
Ufuk
Uzlaşma
Uzun
Vadeli düşünme
Üstün
yetenekliler
Vergi
Verimlilik
Veritabanları
Vizyon
Yabancı
Dil Öğrenme
Yabancı
Dil Öğretimi
Yabancı
Dille Öğretim
Yalan:
Yalanın Yaygınlaşması, Organize Hale Gelmesi.
Yapısal
Dönüşüm
Yapısal
Dönüşüm Programları
Yaratıcı
düşünme
Yaratıcılık . https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/05/yaratclk-sozlukleri.html
Yaşam
Kalitesi
Yazılı
Kültür
Yeniden
düşünmek
Yenileşme
düşüncesi
Yenilik. http://users.metu.edu.tr/etaymaz/yenilik-kavrami.html
Yenilikler
Yerleşik
düşünce
Yerlilik
Düşüncesi
Yetkin
düşünce
Yozlaşma
Yöneticiler
Yönetim. http://serdarsamur.com/category/yonetim-sozlugu/
Yöntem
Yüzeysellik
Zamanı
geçmiş düşünce
Zarar
Vermemek
Zihinsel
Virüsler
Zihniyet ** https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihin-zihniyet-tanimlari.html ** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden
Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar *
11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html