14 Mayıs 2021 Cuma

Balıkesir Kongreleri

BALIKESİR KONGRELERİ

İstiklâl Savaşı başlangıcında Yunan işgal kuvvetlerine karşı halkın başlattığı direniş hareketlerini teşkilâtlandırmak üzere Balıkesir’de yapılan kongreler.

Müellif:

MÜCTEBA İLGÜREL

https://islamansiklopedisi.org.tr/balikesir-kongreleri

 

İtilâf devletlerinin Mondros Mütarekesi’nden (30 Ekim 1918) sonra mütarekenin 7. maddesine dayanarak Osmanlı ülkesini işgale başlamalarına karşı çeşitli yerlerde direniş hareketleri başladı ve redd-i ilhak cemiyetleri kuruldu. İngiltere’nin teşvik ve tahrikleriyle hareket eden Yunan ordusunun İzmir’i işgali (15 Mayıs 1919) ve “megalo idea” çılgınlıklarıyla civardaki kaza ve köylerde müslüman Türk halkını katliama başlaması memkelette büyük bir infial uyandırdı. Yunan işgaline karşı Batı Anadolu’nun çeşitli yerlerinde silâhlı direniş hareketleri başladı. Yunanlılar’ın İzmir’e çıktıklarının ertesi günü Balıkesir’de Alaca Mescid’de kalabalık bir halk kitlesinin katıldığı toplantıda Yunan işgalini tanımama kararı alındı. Ayrıca kırk kişilik bir heyet seçilerek Balıkesir Redd-i İlhak Cemiyeti kuruldu. İstanbul hükümetinin içine düştüğü aczi açıkça dile getiren bu heyet çeşitli toplantılarında önemli kararlar aldı. Bu sırada 61. Fırka kumandanı olarak Balıkesir’e gelen Miralay Kâzım Bey’in de (Özalp) gayretleriyle, Kuvâ-yi Milliye ile küçük birliklerden oluşan Ayvalık (29 Mayıs), Soma (9 Haziran) ve Akhisar (23 Haziran) cepheleri kuruldu. Bu cepheler daha sonra birleşerek “Şimal cephesi” adını aldı. Aynı şekilde Aydın (12 Haziran) ve Salihli (22 Haziran) cepheleri de kuruldu. Miralay Kâzım Bey, emrindeki kuvvetlerle Bergama’yı işgal etmiş olan Yunan kuvvetlerini hezimete uğrattı. Bunu Balıkesir Redd-i İlhak Cemiyeti’nin gönüllü asker toplama kararı alması (24/25 Haziran) takip etti. Buna göre Giresun’da (Savaştepe) 400 askerli dört bölük kurulacaktı. Gönüllüler Savaştepe’ye bizzat müracaat ederek isimlerini yazdıracaklardı. Balıkesir eski mutasarrıfı Hacim Muhiddin Bey (Çarıklı), Vâsıf Bey (Çınar), Hulûsi Bey (Darplı), Vehbi Bey (Bolak), Mehmed Bey (Uncu), Şevki Bey (Basri Bey oğullarından) gibi vatanperver liderlerin teşebbüsleriyle kurulan cemiyetin attığı ikinci önemli adım, düşmanla daha iyi mücadele etmek amacıyla Batı Anadolu’nun çeşitli yerlerinde oluşturulan cepheleri tek merkezde yönetecek bir teşkilât kurmak için bir kongre toplamak oldu.

Balıkesir Dârünnâfia Medresesi’nde Ayvalık, Soma, Akhisar bölgelerinden gelen Kuvâ-yi Milliye temsilcilerinin de katılmasıyla 28 Haziran 1919’da toplanan I. Balıkesir Harekât-ı Milliye Kongresi 13 Temmuz’a kadar devam etti. Kongrede bir merkez kurulunun oluşturulması, Kuvâ-yi Milliye’yi desteklemek için maddî kaynakların tesbiti, yeni Redd-i İlhak Cemiyeti’nin kurulması ve cephelerin hızla takviye edilmesi kararlaştırıldı. Hacim Muhiddin Bey kongre tarafından merkez kurul başkanlığına getirildi. Böylece Balıkesir’de güçlü bir mukavemet merkezi oluşturuldu. Mondros Mütarekesi gereğince terhis edilen askerî birliklerin pek çoğunun kumandanı Balıkesir’e gelerek bu merkezî teşkilât içinde vazife alma imkânı buldu.

Erzurum Kongresi’nin açılışından iki gün sonra toplanan ve Asıl Balıkesir Harekât-ı Milliye Kongresi diye anılan II. Balıkesir Kongresi 26-30 Temmuz tarihleri arasında toplandı. Bu kongreye ilk defa üniformalı subaylar da katıldı. Hacim Muhiddin Bey başkanlığında toplanan kongre, il sınırlarının ötesinde geniş bir bölge kongresi niteliğinde idi. Balıkesir Mekteb-i Sultânîsi’nde toplanan ve kırk sekiz delegenin katıldığı kongrede “redd-i ilhak” tabirinin Harekât-ı Milliye Redd-i İlhak Heyeti şekline dönüştürülmesi, işgal altındaki İzmir’e mahsul gönderilmesinin yasaklanması, Yunanlılar’la kati surette görüşme teşebbüsünde bulunulmaması, Yunanlılar memleketten çıkarılıncaya kadar savaşın sürdürülmesi, vatanî göreve çağrılıp da gelmeyenlerle cepheden kaçanların ailelerine dokunulmaması, ancak kendilerinin ülke dışına, mümkün olursa Yunan tarafına gönderilmesi, kongrenin gayesi ve tesbit edilen bu hususların İstanbul hükümetine ve padişaha bildirilmesi gibi önemli kararlar alındı. Bu kararlar bir bildiri ile İtilâf devletlerinin İstanbul’daki temsilcilerine ulaştırıldı. Kongre üyeleri padişaha da bir telgraf çekerek kongre amaçlarını ve kendisine olan bağlılıklarını dile getirdiler. Fakat İtilâf devletleri Balıkesir’deki gelişmelerden rahatsız oldular ve Osmanlı yönetimine karşı baskılarını arttırdılar. Hükümet, Balıkesir mutasarrıfı Hilmi Bey’den kongrenin derhal dağıtılması ve delegelerin tutuklanmasını istedi. Dahiliye Nâzırı Âdil imzasıyla 9 Ağustos’ta gönderilen emirnâmede, “Yunanlılar’ın geçici olarak işgal ettikleri bölgeler dışında bulunan çetelerin derhal dağıtılması, halkın bu çetelere katılmasına engel olunması, Teşkîlât-ı Milliye adı altında toplanan güçlerin zaman geçirilmeksizin dağıtılması” isteniyor, aykırı hareket edenlerin memleketin zararına çalıştıkları kabul edilerek haklarında kanunî muamelede bulunulacağı hatırlatılıyordu. Ancak Mutasarrıf Hilmi Bey bu emre uymadığı için bir süre sonra görevden alındı.

Kuvâ-yi Milliye çalışmalarını daha geniş bir alana yaymak ve mahallî direniş kuvvetleri arasında daha güçlü bir koordinasyon sağlamak amacıyla Alaşehir’de de bir kongre toplandı (16-25 Ağustos). Hacim Muhiddin Bey’in başkanlık ettiği bu kongrede II. Balıkesir Kongresi kararları aynen kabul edildi. Ayrıca Karesi ve Saruhan Livâları Hey’et-i Merkeziyyesi adı altında yeni bir teşkilât kurularak harekâtın bu organ kanalıyla yürütülmesi kararlaştırıldı.

Sivas Kongresi (4-11 Eylül 1919) Anadolu ve Rumeli’de kurulmuş olan bütün cemiyetleri birleştirme kararı almıştı. Balıkesir’de üçüncü bir kongrenin hazırlıklarının yapıldığı sırada Mustafa Kemal Paşa 13 Eylül’de Balıkesir Kongresi’ne bir telgraf çekerek Sivas Kongresi kararlarını bildirdi. Anadolu’da toplanmasını düşündüğü umumi meclise üye gönderilmesini istedi. 16 Eylül 1919’da yine Hacim Muhiddin Bey’in başkanlığında toplanan III. Balıkesir Kongresi Sivas Kongresi’nde alınan kararları onaylayarak umumi Anadolu kongresinin toplanması için hazırlıkları yürütme kararı aldı ve kongreye katılacak yedi temsilciyi seçti. Ancak Damad Ferid hükümetinin düşmesi ve Osmanlı Mebusan Meclisi’nin İstanbul’da toplanması sebebiyle söz konusu genel kongreden vazgeçildi. IV. Balıkesir Kongresi hazırlıklarının yapıldığı bir sırada Mustafa Kemal Paşa çektiği bir telgrafla bütün teşkilâtların Rumeli ve Anadolu Müdâfaa-i Hukuk Cemiyeti Hey’et-i Temsîliyyesi’ne bağlanması gerektiğini belirterek, ayrı bir kongre toplanmamasını istedi (Ekim 1919). Balıkesir Kongresi Merkez Kurulu Mustafa Kemal Paşa’nın telgrafına olumlu cevap verdiği gibi Akhisar delegesi İzmirli Edhem Bey’in Sivas’a dâimî temsilci olarak gönderilmesine de karar verdi.

Balıkesir Kongresi’nin en önemli icraatı, Kuvâ-yi Muhammediyye adını verdiği kuvvetleriyle bölgeyi millî kuvvetlerden temizleyeceğini iddia eden Anzavur ile mücadelesidir. Saltanatın hak ve hukukunu müdafaa iddiasıyla ortaya atılan Anzavur Biga, Gönen ve Manyas taraflarında köy ve kasabalara baskınlar yaparak halka korku salmış, kongrenin Yunan kuvvetleriyle mücadelesini frenlemişti. Balıkesir üzerine harekete geçen Anzavur, Susurluk yakınlarında bulunan Demirkapı köyünde mağlûp edildi (Kasım 1919).

Anzavur’un bu ilk ayaklanmasının bastırılmasından birkaç gün sonra, Balıkesir’de Kuvâ-yi Milliye’nin sesini bölgede ve yurtta duyurmak amacıyla İzmir’e Doğru adı ile bir gazete çıkarıldı. Mustafa Necâti, Vâsıf ve kardeşi Esad beylerin gayretleriyle gazete 16 Kasım 1919’dan itibaren yayın hayatına başladı ve Balıkesir kongrelerinin yayın organı olarak önemli hizmetler gördü.

Balıkesir Kongresi’nin büyük gayretleri sayesinde Batı Anadolu’da teşkilâtlanan Kuvâ-yi Milliye’nin taarruzlarından bunalan Yunanlılar, İngilizler’i araya sokarak belli bir hat üzerinde barış yapılmasını teklif ettiler. 19-21 Kasım’da Vehbi Bey başkanlığında toplanan IV. Balıkesir Kongresi, “Milne hattı” adı verilen ve Yunan işgalini devamlı kılmayı amaçlayan hat belirlenmesi teklifini reddetti. Sivas’ta kurulan Hey’et-i Temsîliyye ile ilişkilerin güçlendirilmesi ve bütün redd-i ilhak cemiyetlerinin adının Müdâfaa-i Hukuk Cemiyeti olarak değiştirilmesi kararı alan bu kongre, Milne hattı teşebbüsüne karşı tepkisini göstermek için 28 Kasım’da büyük bir miting düzenledi. On binlerce kişinin katıldığı mitingde işgal şiddetle kınandı ve İtilâf devletlerine uyarı telgrafları çekildi.

Düzenli Yunan ordusu ile mevziî mücadeleler yaparak onları yıpratan Kuvâ-yi Milliye’nin en büyük sıkıntısı silâh ve cephane idi. 1920 yılına girildiği günlerde bu sıkıntı had safhaya ulaştı. Osmanlı ordusuna ait silâh ve cephane depoları İtilâf devletlerinin kontrolü altında bulunuyordu. Balıkesir Kongresi, Gelibolu yarımadasında Fransızlar’ın kontrolü altındaki Akbaş cephaneliğine bir baskın düzenlemeyi kararlaştırdı. Köprülü Hamdi Bey’in yönettiği baskınla buradaki silâh ve cephaneler Anadolu yakasına taşındı (26/27 Ocak 1920). Olay Kuvâ-yi Milliye içinde de büyük heyecan yarattı ve Sivas’taki Hey’et-i Temsîliyye tarafından kutlandı. İngilizler cephanelerin geri verilmesini sağlamak amacıyla Bandırma’ya 200 kişilik bir birlik çıkardılar (1 Şubat 1920). Diğer bazı İtilâf devletleri gemileri de Bandırma Limanı’na demir attı. İngiliz çıkartması, Balıkesir’de bulunan Müdâfaa-i Hukuk Cemiyeti İzmir Kuzey Bölgesi Hey’et-i Merkeziyyesi tarafından şiddetle kınanarak her türlü devlet ve insan hukukuna aykırı bir tutum olarak değerlendirildi. Bu tepkiler üzerine İngilizler Bandırma’dan çekilmek zorunda kaldılar (11 Şubat 1920). Fakat bu sırada yeniden ayaklanan Anzavur’un eline geçmemesi için cephaneler bulundukları depoda imha edildi. Biga’yı ele geçiren Anzavur Bâbıâli tarafından Balıkesir valiliğine tayin edildi. Ancak Balıkesir’in, Kuvâ-yi Milliye’nin en güçlü olduğu yerlerden biri olması ve 61. Tümen kumandanı Kâzım Bey’in burada üstlenmiş bulunmasından dolayı Anzavur Balıkesir’e yürümeyi göze alamadı. Şubat ayı içinde Balıkesir’i ziyaret eden ve buradaki çalışmaları yakından gören Mehmed Âkif çok heyecanlanmış ve “Zafere giden yol bu yoldur” demekten kendini alamamıştır.

V. Balıkesir Kongresi İzmir Kuzey Bölgesi Kuvâ-yi Milliyesi Genel Kongresi adı altında, Karesi ve Saruhan livâlarıyla Bursa vilâyeti ve Bilecik sancağı merkez livâ ve bütün kaza ve nahiye delegelerinin iştirakiyle 10 Mart 1920’de toplandı. Kongrede Anadolu ve Rumeli Müdâfaa-i Hukuk Cemiyeti tüzüğü çerçevesinde Yunanlılar’a karşı alınacak tedbirler bütünüyle ele alındı. Kongre sürerken İtilâf devletlerinin İstanbul’u işgal ettikleri haberi duyuldu. Olay Balıkesir’de büyük bir tepki yarattı. Belediye alanında kalabalık bir miting düzenlendi. Kongre üyeleri mitingde işgali kınayan konuşmalar yaptılar ve Yunanlılar’a karşı mücadelenin kararlı biçimde devam ettirileceğini belirttiler. Kongrede, Balıkesir idarî yapısı içinde yer alsın almasın, bölge sınırları içinde bulunan askerî birliklerin 61. Tümen’e bağlanması öngörüldü ve bu durum bütün birliklere bildirildi. Rum ve Ermeniler’in Avrupa kamuoyunu yanıltmak amacıyla Türkler aleyhine uydurma haberler yaymaları da söz konusu edilerek bu haberleri tekzip edecek bir protesto metni hazırlandı.

Balıkesir Hey’et-i Merkeziyyesi, 3 Nisan 1920’de şehir halkının da fikrini öğrenmek ve faaliyetlerini buna göre düzenlemek üzere büyük bir toplantı düzenledi. Her mahalleden dörder temsilci ile şehir ileri gelenlerinden oluşan 103 kişinin katıldığı toplantıda Ankara’daki olağan üstü meclise delege seçimine ve Anzavur için gereken tedbirlerin alınmasına karar verildi. Halktan eli silâh tutanlar tesbit edilerek bunlarla şehrin emniyeti sağlandı.

İtilâf devletlerinin San Remo’da toplandıkları konferansta (18-27 Nisan 1920) İzmir işgalinin desteklenmesi yolunda alınan karar Yunanlılar’ı cesaretlendirdi. Güçlü bir askerî taarruza hazırlanan Yunanlılar İzmir’e asker yığmaya başladılar. Mayıs ayı küçük çaplı saldırılarla geçti. Ancak 22 Haziran 1920’de genel bir saldırıya başlayan Yunanlılar 30 Haziran’da Balıkesir’e girdiler. Balıkesir kongreleriyle teşkilâtlanan ve işgali reddeden bölge halkı, Balıkesir’in Yunan işgalinden kurtulduğu 6 Eylül 1922’ye kadar çete savaşlarıyla mücadelesini sürdürdü.


BİBLİYOGRAFYA

Gazi Mustafa Kemal, Nutuk (Ankara 1927), İstanbul 1962, III, 1099, 1210.

M. Tayyib Gökbilgin, Millî Mücadele Başlarken, Mondros Mütarekesinden Sivas Kongresine, Ankara 1959-65, I, 142-143, 182-183; II, 4, 79, 226-227, 264, 268, 316.

Türk İstiklâl Harbi (Genelkurmay Başkanlığı Harp Tarihi Dairesi neşriyatı), Ankara 1963, II/1, s. 100, 104.

Balıkesir ve Alaşehir Kongreleri ve Hacim Muhittin Çarıklı’nın Kuvâ-yı Milliye Hatıraları (1919-1920), Ankara 1967, s. 47, 68-70.

Kâzım Özalp, Millî Mücadele 1919-1922, Ankara 1971, I, 9-15, 71.

Celâl Bayar, Ben de Yazdım, İstanbul 1972, VIII, 2208-2717.

Selahattin Tansel, Mondros’tan Mudanya’ya Kadar, Ankara 1973, I, 2223, 150, 272-273, 280, 287.

İbrahim Ethem Akıncı, Demirci Akıncıları, Ankara 1978, tür.yer.

Millî Mücadelede Balıkesir, İstanbul 1986, s. 179-186.

İlhan Tekeli – Selim İlkin, Ege’deki Sivil Direnişten Kurtuluş Savaşı’na Geçerken Uşak Heyeti Merkeziyesi ve İbrahim (Tahtakılıç) Bey, Ankara 1989, s. 1-2, 169-185, 212-218, 240-245.

Mücteba İlgürel, “Balıkesir Redd-i İlhak Cemiyeti ve Kongreleri”, Cumhuriyetin 50. Yılına Armağan (İÜ Ed.Fak. neşriyatı), İstanbul 1973, s. 35-56.

a.mlf., “Akbaş Cephâneliği Baskını”, TD, sy. 33 (1982), s. 271-282.

a.mlf., “Atatürk’ün Bilinmeyen Bir Telgrafı”, MÜTAD, sy. 2 (1987), s. 131-136.

A. Hilmi Ergeneli, “1919’da Ayvalık Savunması ile İlgili Anılar”, TTK Belleten, XLIII/189-190 (1985), s. 167-235.

İzmir’e Doğru, Balıkesir 17 Mart 1336.

 


7 Mayıs 2021 Cuma

Kavramlar üzerinde anlaşamama / Kavramlara ortak bir anlam yükleyememe konulu bazı alıntılar

Kavramlar üzerinde anlaşamama / Kavramlara ortak bir anlam yükleyememe konulu bazı alıntılar

Bülent Ağaoğlu 

7.5.2021



1

“Ülkemizde en çok sıkıntısını yaşadığımız konulardan biri “kavram kargaşası” dır. Hepimiz bir şeyler konuşuruz ama kavramlar üzerinde anlaşamadığımız için bir türlü sonuca varamayız. Zira kavramlar bizim için ortak bir dildir. Aynı dili konuşup, aynı kelimeleri ifade etseniz bile kavramlara ortak bir anlam yüklemediğiniz sürece sadece konuşuruz. Hâlbuki insanların konuşarak anlaşabilmeleri ancak konuştukları kavramlar üzerinde anlaşmaları ile mümkün. “Tarihçi” kavramı da ortak bir tanıma ihtiyacı olan kelimelerden biri.”.  https://www.habertire.com/tarih-okumalari-1-tarihci-kimdir-makale,155.html

2

“KAVRAM KAOSU (KARGAŞASI)

Kavram, bir isim, bir nesnenin veya düşüncenin zihindeki soyut ve genel tasarımıdır, yani dilin kayangığıdır, devamıdır, nasıl dil üzerinden ortak anlaşma yöntemi çıkarsa, kavramda toplumlarda aynı etkiyi yapar. Ya kavramlar üzerinde anlaşamıyorsak… Sanki hepimiz farklı bir topluluk mensubu iken aynı toplumda yaşayan yabancılar oluruz.  İşte kaos…. İsterseniz üzerinde anlaşamadığımız bazı önemli kavramlara bakalım.

 Örneğin, ben laikliği dinsel özgürlük anlarım, sen inanç üzerinde baskı, demokrasi insan hakları konusunda dünyada ciddi gelişmelere neden olmuş derim sen demokrasiyi zulüm rejimi sayarsın, ben hukuk denildiğinde adalet anlarım sen devletin korkunç yüzü anlarsın. Ben din deyince Allahın koyduğu, bize emrettiği, önerdiği kurallar anlarım sen bunu insanları kontrol, itaat altına alma aracı anlarsan anlaşmamız zor olur. Bunun nedeni nedir acaba, senle biz aynı dili konuşuyor, aynı ülkenin vatandaşıyız, aynı kabeye yöneliyoruz, aşağı yukarı 10 göbektir aynı çoğrafyada yan yana yaşıyoruz. Namaz kılana yobaz, içki içene sarhoş, alkolik, farklı inanana kâfir, gâvur, farklı siyasi düşünce içinde olana hain dersek… Bu kavramların karşı tarafta nasıl algılandığını bilmeden düşünmeden, kavrama toplumsal anlamlar yüklemeden, kendi anlamlarımızla karşı tafa hitap eder, hitap ettiğimiz şekilde kavramlarlar kendimizce yüklediğimiz anlamlar üzerinden davranırsak, o toplumda toplumsal birliktelikler nasıl yaşanır…”. http://www.vatandasfikri.com/haberdetay.asp?ID=652

3

“Zeka herkesin ne olduğunu bildiğini sandığı fakat hiç kimsenin tek bir tanım üzerinde anlaşamadığı bir kavramdır. Thorndike zekayı, kişinin ne kadar uyarıcı-tepki bağlantısını kazandığının bir ölçüsü olarak değerlendiriyor. Binet, Thorndike’ın yaptığı tanıma yakın bir tanım yaparak geliştirdiği testlerle zekanın ölçülebileceğini savunmuştur. Piaget zekayı, her türlü karmaşık akıl yürütme sürecinin altında yatan ve doğuştan gelen bilişsel yeti olarak tanımlıyor. Bergson zekayı, alet yaratma gücü Claperde ise uyum yeteneği olarak tanımlamıştır.

Görüldüğü üzere bir çok bilim adamı, zeka üzerine kendilerine özgü farklı tanımlamalar yapmıştır.”. https://www.sosyalhizmetuzmani.org/zekatestleri_ne_olcuyor.htm

4

“2014 yılı insani gelişme raporu Tokyo da açıklandı. Hayırlara vesile olsun diyelim ve hayırlara vesile mi değil mi birlikte bakalım. Öncelikle kavramları tanımlayalım ki rapor sonuçlarını daha iyi anlayabilelim. Tanımlar üzerinde anlaşamadığımız sürece tartışmamız veya bir sonuca ulaşmamız ve rapor sonucunu da epistemolojik olarak değerlendirmemiz biraz zor.

Kavramları tanımlamak çok önemli… Biliyorsunuz kavramlarla düşünemeyen az gelişmiş bir toplum, sorunu yalnızca kişiler üzerinden tartışır.  Tartışma sonucunda, sizce ortak bir karara ulaşmak mümkün olur mu?

(Bir parantez açayım, Ülkemizde etik veya ahlak kavramıyla düşünüyor muyuz? -Bir de şöyle sorayım önce kavramları tanımlayıp sonra tartışıyor musunuz?-  Düşünmüyoruz, düşünemediğimiz için siyasi arenada desteklediğimiz kişilerin yaptığı ahlak dışı davranışı onaylıyoruz, görmezden geliyoruz. Karşı görüşü savunan bir kişi de benzer bir durumda kendi siyasi görüşündeki kişilerin haklılığını savunuyor; oysa tartıştığımız kavramlarda mutabık kalsak sen ben sığlığından çıkıp hangi değerlerimizin yok edildiğini görebilsek… Birbirimize diyeceğiz ki “haklısın arkadaşım bu bir hırsızlık, bu bir yolsuzluk, bu haksız bir eylem, bu yanlış”)”. https://kemalsagim.wordpress.com/2014/08/04/human-development-report-2014/

5

“Çıkarlarımızın çatıştığı, temel kavramlar ve tanımlar üzerinde anlaşamadığımız, tehdit algılamamızın örtüşmediği, bölgemize yönelik dizayn planlarında görüş birliğimizin olmadığı ABD ile kapsamı hedefi sınırları konusunda anlaşmadığımız ABD ile güvenli bölge kurmak üzere bir müşterek harekat merkezi kurmak konusunda mutabık kaldık!”. 2019. https://www.21yyte.org/tr/merkezler/islevsel-arastirma-merkezleri/milli-guvenlik-ve-dis-politika-arastirmalari-merkezi?start=88

6

“Laiklik nedir ve kısa tarihi

 Bilim ile halkın arasının açılması neticesinde, kavramlar ve düşünceler konusunda uzun yıllardır büyük bir karmaşa yaşanıyor. Birçok kavram eksik bilinmekle beraber, bazen bunlar karıştırılabiliyor ve eksik bilgi ile değerlendirilebiliyor. Sonuç olarak, bırakın toplumun sıradan üyelerini, bilim insanlarının ve entelektüellerin dahi üzerinde tam olarak anlaşamadığı kavramlar ve fikirler bir kısır döngü içerisinde etkisini yitiriyor. Laiklik ve sekülerizm kavramları da bunlardandır.”. http://www.sosyaldemokratdergi.org/alphan-telek-laiklik-ve-toplumsal-adaletin-kacinilmaz-birlikteligi-uzerine-yeni-bir-siyasal-programin-pesinde/

7

“Evet devletimizin ana özellikleri arasında yer alan ama daha net olarak, millet, aydınlar ve seçkinler arasında, üzerinde ne olup ne olmadığı noktasında anlaşamadığımız bu kavramları sık sık tartışıyoruz ve tartışmaya da devam edeceğiz.

Ülke olarak sahili selamet herhalde, ancak bu kavurucu kavramlarımızın anlaşılmasında sağladığımız ortak zeminde olacak.”.  https://www.internethaber.com/devlet-kavram-tekelciligi-ve-bozulan-ezberler-1218201y.htm

8

Elbette bu kargaşaya kelime ve kavramlara farklı anlamlar yüklemek sebep olabilir. Ancak temel kavramlara hiç olmazsa herkesin aynı şekilde anlayacağı bir tarif ya da anlam yüklemek gerekiyor. Aksi halde aynı dili kullanan insanların bir sağırlar diyaloğu yaşamaları kaçınılmaz oluyor. Bu yol ise giderek toplumu tehlikeli bir noktaya doğru sürüklüyor.

Bu bakımdan vakit geçirilmeden demokrasi, laiklik, inanç ve düşünce özgürlüğü gibi temel kavramlara ortak bir tarif getirmek mecburiyeti vardır. Çünkü, bu kavramlar evrenseldir ve dünyanın neresinde olursa olsun ifade ettikleri mana değişmez. Eğer değişiyor ya da değiştiriliyorsa bu evrensel değerlerin bir takım siyasi ve ideolojik yaklaşımlara feda edildiği anlamı ortaya çıkar. Eğer bir demokrasi kavramı ülkeden ülkeye, insandan insana değişen bir içeriğe sahipse ortak bir demokrasi anlayışı ve kültüründen söz etmek mümkün olmaz. Aynı şekilde laiklik, inanç ve düşünce özgürlüğü gibi kavramlar da kişiden kişiye değişik anlamlara gelebilecek olurlarsa ve birileri rejimi korumak adına düşüncesini açıklayan kişiyi, devlete karşı suç işledi diye nitelendirip, ipe kadar götürebilir. Böyle olunca da bu kavramlar güç karşısında anlamını yitirir, evrensel değerler olma özelliğini kaybeder. Sanıyorum üzerinde anlaşmamız, ortak bir anlamda buluşmamız gereken bir diğer kavram da devlettir. Artık devletler insanların huzur ve mutluluğu için mi oluşturulmuştur, yoksa insanlar devlet için vardır, gerektiğinde devlet için kişinin tüm hakları elinden alınabilir mi tercihini belirlemek durumundayız. Eğer devlet kutsal bir varlık ve bu kutsal varlık için insanlar feda edilebilecekse o zaman devletin var oluş sebebi ortadan kalkmış, insanlar kendi kendilerini yok ettirecek, hak ve özgürlüklerini iptal eden bir organizasyona evet demiş olurlar. Bana göre bunun mantığı olamaz. Çünkü, insanın olmadığı yerde devletten söz etmenin anlamı olmaz.”. 2008. https://www.milligazete.com.tr/makale/873258/abdulkadir-ozkan/ayni-dili-konusup-anlasamamak

9

“kavramsal sözcükler, anlam yükleyerek kullandığımız sözcüklerdir. mesela özgürlük kavramı, herkes kendine göre bir anlam yükleyip bu kavram üzerinden tartıştığında aynı sözcükleri kullanan ama farklı şeylerden bahseden insanların bir türlü anlaşamadığını görürüz. oysa sağlıklı bir iletişim için kavramların ortak bir yargı bildirmesi gerekir. x kişisi özgürlük benim için hiç bir kural yada otorite tanımadan hareket edebilme serbestliğidir diyor olsun, z kişisi de özgürlük benim için kimseyi rahatsız etmeden kurallara uyarak yaşamaktır desin. x kişisinin özgürlük kavramına yaptığı tanım aslında anarşizmin tanımıyken, z kişisinin yaptığı tanım ise toplumsal yaşama uyumlu bir şekilde adapte olan ve sosyal haklarını kullanan bireyin tanımıdır. özgürlüğün tanımı ise bunlardan hiç biri değildir fakat yapılan tanımlar özgürlük kavramıyla uzaktan ilişkilidir. kavramları tanımlamamak ve kategorize etmemek iletişimdeki sorunların en önemli kaynağıdır.”. https://kafasozluk.com/b/kavram-karmasasi--53292

10

"Peki, sıradan bir insanın duyu organlarıyla ne olup ne olmadığını anlayamayacağı, bu nedenle de “akıl” yoluyla anlaması gereken bir varlığı ve o varlığın sözel tanımlaması olan “soyut kavram” ı anlayamaması halinde ne olur? Anlamayan her insanın yaptığı gibi herkes o anlayamadığı “anlam”ı kendi kafasına göre, sübjektif bir şekilde “anlam” landırır, yani “uydurur!”.  İşte biz insanların yaptığı da bundan başka bir şey değildir. Ben başta olmak üzere hepimiz anlayamadığımız şeyleri hemen uydurarak, onları kendi dünya anlayışımıza uyacak şekilde “anlam” landırırız. Yok, ben uydurmam, ben sadece objektif ve genel geçer tanımlamalara itibar ederim diyen parmak kaldırsın! Kimse kaldıramaz, çünkü sosyal kavramların objektif ve genel geçer bir tanımlamaları yoktur. Zaten hepimiz de ulemalarının, uzmanlarının, profesörlerinin bile anlayıp somut bir tanımlamasını yapamadığı bu “hak, hukuk, ahlak” gibi kavramları kendi dünya anlayışımıza göre “anlam” landırdığımız için birbirimizle anlaşamayız ve sokaklarda, meydanlarda, hak, hukuk tartışmalar, savaşları yaşar dururuz. Çünkü hepimiz kendimize göre “haklı” yızdır.

Hepimizin kendimize göre “haklı” olabildiği, dolayısıyla da kendimize göre düşünmeyen insanları “haksız” kabul ettiğimiz “öteki” leştirdiğimiz bir toplumsal yaşamda insanların birbirleriyle anlaşabilmeleri olanaksız bir durumdur. Hayvanlar dillerini geliştiremedikleri için sadece duyu organlarıyla dünyalarını duyumsarlar ve birbirleriyle iletişim kurarlar. Zaten bu nedenle de hayvanların “koklaşa, koklaşa” anlaştıklarını söyleriz. Ancak ne var hayvanların “koklaya koklaya” duyumsadıkları dünyanın bütün “doğal varlık” ları hep aynı şekilde kokar ve bu nedenle de bütün hayvanlar dünyalarını aynı şekilde algılar ve anlarlar.

İnsanlar ise dillerini geliştirmişler soyut kavramlar icat etmişler ve bu soyut kavramlarla “sosyal dünya” lar oluşturmuşlardır. Ancak ne var o sosyal dünyaların yapı taşları olan sosyal kavramlar “soyut” oldukları için birbirleriyle “koklaşa koklaşa” değil sözlü iletişim kurarak anlaşmaya çalışırlar. Ancak ne var o söz konusu kavramlarda “soyut” kaldıkları, genel geçer bir anlam ifade etmedikleri için herkes o soyut kavramları sübjektif bir şekilde kendine göre anlamlandırdığı için insanların “konuşa konuşa” anlaşmaları olanaksız bir hale gelmiştir. Çünkü milyonlarca insanın bir arada yaşamak ve mutlaka anlaşmak zorunda oldukları sosyal yaşamda ne kadar çok soyut kavram varsa o kadar çok da “anlaşmazlık” nedeni var demektir. Anlaşmazlıkların olduğu bir dünyada da çatışmaların olmamasının olanaksız bir durum olduğunu sanırım bilmeyenimiz yoktur.

Buradaki temel sorun toplumsal yaşamlarımızın yapı taşları olan “sosyal” kavramların tek kelimeden ibaret, genel geçer “anlam” ları olmayan “soyut” kavramlar olarak kalmış olmalarıdır. Bu sorunun çözülebilmesi de o “soyut” kavramların mutlak bir şekilde “somut” laştırılmasına ve sonuçta da herkes için aynı şeyi ifade eder bir hale getirilmesine bağlıdır. Çünkü soyut kavramlar soyut kaldığı, somutlaştırılamadığı müddetçe belli, sabit, genel geçer bir anlamları olmayacak ve bu durumda da onları herkes istediği gibi, işine geldiği gibi anlamlandırmaya mecbur kalacak, öyle de yapacaktır. “Sol” kavramı gibi yılların en popüler kavramlarından biri olan o “soyut” kavramın bugün bile bir tanımlaması yapılamamakta ve o nedenle de herkes nasıl kendine göre Müslüman olabiliyorsa aynı şekilde kendisine göre de “solcu” olabilmekte ama ne olduğu belli olmamaktadır.". https://www.canakkalematbuat.com/?Syf=18&Hbr=925079&/%E2%80%9CSosyal-kavram%E2%80%9D-lar%C4%B1n-ifade-ettikleri-kar%C5%9F%C4%B1l%C4%B1klar%C4%B1-olan-%E2%80%9Csosyal-varl%C4%B1k%E2%80%9D-lar-biz-insanlar%C4%B1n-yaratt%C4%B1%C4%9F%C4%B1m%C4%B1z,-kelimeler-ile-ifade-edilen-anlamsal-varl%C4%B1klar-olduklar%EF%BF%BD   ** http://blog.milliyet.com.tr/soyut-kavramlarla-somut-sorunlar-cozulebilir-mi-/Blog/?BlogNo=416930

11

“Düşünce ve ifade özgürlükleri bizim Batı'dan edindiğimiz, fakat bir türlü tanımında anlaşamadığımız iki kavram.”. http://aves.akdeniz.edu.tr/ImageOfByte.aspx?Resim=8&SSNO=60&USER=3642

12

““Din”, “iman”, “farz”, “helal”, “haram”, “ahiret”, “vatan”, “millet”, “bayrak”, Türkiye’de bu kavramların hakiki manada ve pratik açıdan herhangi bir karşılığı yok, içi boşaltılmak suretiyle hepsi politik makyaj malzemesi yapıldı. “Ahlak” kavramı bu ülkede uzun zamandır bir balon hükmünde, “fazilet” (abla) mahalleden taşınalı çok oldu, “adalet” (abla) yurt dışına gitti, “irfan” (abi) öldü, “devlet” (baba) işi psikopata bağladı.”. https://atillafikriergun.wordpress.com/2017/04/19/galiba-sadece-anlasamadigimiz-konusunda-anlasacagiz-galiba-degil-kesin/

13

Ege Cansen: “Tanımında anlaşılamayan kavram: Kıdem tazminatı”. https://www.sozcu.com.tr/2015/yazarlar/ege-cansen/taniminda-anlasilamayan-kavram-kidem-tazminati-747476/

14

Mutabık  kalamadığı ve anlamın hakim olamadığı kavramlar denizinde birbirleriyle anlaşmaya çalışan varlıklara insan denir. İnsanlar birbirleriyle tartışır, kavga eder, fikir alışverişinde bulunurlar. Peki kendilerini ifade ettikleri dile ne kadar hakimler ?

Hiç veya hiçten biraz daha fazla. Toplum her gün konuştuğu kavramların tanımları üzerinde ortak bir tanımlama yapabilmiş değil. Bu bahsettiğim kavramlar; demokrasi, aşk , sevgi , mutluluk. Fikir birliğine varmadığınız kavramlar üzerinden bir şeyler tartışmak veya bir görüşü savunmak ne kadar tuhaf! Karşınızdaki insanın sizin söylediğiniz sözcükleri sizin anlattığınız  şekilde anladığını varsayarak konuşmak. Bu kavramın karşımızdaki insanın zihnindeki manasını sorgulamak aklımıza gelmiyor. Peki gerçek bir fikir alışverişi nasıl olmalıdır?“. https://emir-ergun.blogspot.com/

 

15

İlgili alıntıları tespit için Google'da yapılabilecek bazı aramalar:

 

anlaşmazlık kelimeler

Fikir birliğine varmadığınız kavramlar

Kavram anarşisi

“kavram anlaşmazlıkları"

Kavram anlaşmazlıkları-mız

“kavram birliği"

Kavram kargaşası

Kavram karmaşası

Kavram kavgaları

Kavram kavgası

“kavram tanımlarında anlaşamama"

“kavramın tanımında"

“kavramların tanımında"

“kavramların tanımında tartışmalı"

kavramların tanımları üzerinde

“kavramların tanımlarında anlaşamama"

“kelimelerin tanımında"

“mutabık kalamadığımız kavramlar"

“mutabık olamadığımız kavramlar"

“ortak dil oluşturma"

“tanımında anlaşamadığımız"

“tanımında anlaşamadığımız" kavramlar

“Tanımında anlaşılamayan kavramlar"

“tanımında mutabık kalamadığımız" kavramlar”

“tanımlamada anlaşamadığımız"

“terim birliği"

Üzerinde anlaşamadığımız kavramlar



İnternetteki Türkçe Sözlükler

 

İnternetteki Türkçe Sözlükler

Bülent Ağaoğlu

7.5.2021

 

 

Kubbealti Lugati. http://www.lugatim.com/

TDK Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/

Ötüken Sözlük. http://www.otukensozluk.com/hosgeldin . (5 cilt: https://archive.org/details/OtukenTurkceSozluk )

Dil Derneği Türkçe Sözlük: http://www.dildernegi.org.tr/TR,274/turkce-sozluk-ara-bul.html

Pars Tuğlacı: Okyanus Türkçe Sözlük. https://turuz.com/book/title/Uqyanus+Ansiklopedik+Sozluk-1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-Pars+Tughlachi-1985-3750s

Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. https://islamansiklopedisi.org.tr/


6 Mayıs 2021 Perşembe

Türk Dili Dernekleri (1)

 


Türk Dili Dernekleri (1)

6.5.2021

 

Türk Dil Kurumu. https://www.tdk.gov.tr/

Dil Derneği. (Kızılay. Ankara). http://www.dildernegi.org.tr/

Türk Dili Derneği. (Bahçelievler-İstanbul). http://turkdilidernegi.org.tr/

Türkiye Dil ve Edebiyat Derneği. (Eyüp-İstanbul). https://www.tded.org.tr/

 


"Türkçenin gücü / önemi" konulu çarpıcı bilgilerin yer aldığı "tanıtım ağırlıklı" bir kitap hazırlansa keşke

"Türkçenin gücü / önemi" konulu çarpıcı bilgilerin yer aldığı "tanıtım ağırlıklı" bir kitap hazırlansa keşke

6.5.2021


Yakın zamanda bir derleme hazırlamıştım:  https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/04/turkcenin-gucu.html

"Türkçenin gücü / önemi" konulu çarpıcı bilgilerin yer aldığı "tanıtım ağırlıklı" bir kitabı ilk aramalarımda bulamadım.

Adı "Türkçenin Gücü / Önemi" olmasa da Türkçenin gücüne dair farklı yönleriyle farklı adlarda kitaplar mevcut olabilir...

Ayrıca, yayınların içinde muhakkak ki Türkçenin gücü ve önemi hakkında çarpıcı bilgiler vardır.

Bunların derlenmesi keşke mümkün olsa... 

Uzmanı tarafından bu geliştirilip veya "Türkçenin gücü / önemi" konulu makaleler yazdırılıp Türkçe ve İngilizce iki ayrı kitap olarak hazırlanıp yayınlansa keşke…

Detaylı bir "Türkçenin gücü / önemi"  Kaynakçası hazırlansa...

Saygılarımla

Bülent Ağaoğlu

4 Mayıs 2021 Salı

Günümüz Türkçecine çevrilmemiş Türkçe hakkındaki etimolojik sözlükler

 

Günümüz Türkçecine çevrilmemiş Türkçe hakkındaki etimolojik sözlükler

 

4.5.2021

  

1)

 

1.3.1. Dictionnaire Etymologique Des Mots De La Langue Française Dérivés De L'arabe, Du Persan Ou Du Turc, Avec Leurs Analogues Grecs, Latins, Espagnols, Portugais Et Italiens

 

1.3.2. Dictionnaire tymologique Des Mots Francais D origine Orientale Arabe, Persan, Turc, Hébreu, Malais

 

1.3.3. D étymologie Daco-Romane léments Slaves, Magyars, Turcs, Grecs-Moderne Et Albanais

 

1.3.4. Etymologisches Wörterbuch Der Turko-Tatarischen Sprachen

 

1.3.5. Vocabularium Linguae Čuvašicae. Csuvas Szójegyzék

 

1.3.6. Versuch Eınes Wörterbuches Der Turk-Dialecte

 

1.3.7. Dictıonnaire Etymologique de la Langue Turque

 

1.3.8. The Lingua Franca In The Levant

 

1.3.9. Этимологический Словарь Чувашского Языка ( timologičeskij Slovar’ Čuvašskogo Jazyka)

 

1.3.10. Қазақ Тілінің Қысқаша Этимологиялық Сөздігі (Kazak Tilinin KıskaŞa Etimologiyalık Sözdigi )

 

1.3.11. Versuch Eines Etymologischen Wörterbuchs Der Türksprachen

 

1.3.12. Древнетюркский Словарь (Drevnetyurkskıy Slovar)

 

1.3.13. An Etymological Dictionary of Pre-Thirteenth-Century Turkish

 

1.3.14. Этимологический Словарь Тюркских Языков (Êtimologičeskij Slovar’ Tjurkskix Jazykov)

 

1.3.15. Кыргыз Тилинин Кыскача Этимологиялык Сөздүгү (Kırgız Tilinin KıskaŞa Etimologiyalik Sözdigi)

 

1.3.16. Dolganischer Wortschatz

 

1.3.17. Studien Zum Wortschatz Der Jakutischen Ubersetzung Des Neuen Testaments

 

1.3.18. Этимологический Словарь Чувашского Языка ( timologičeskij Slovar’ Čuvašskogo Jazyka)

 

1.3.19.  Ранние  Тюркско-Монгольские  Языковые  Связи   (Vııı—Xıv  Вв.)

 

(Rannie Tjurksko-Mongol skie Jazykovje Svjazi [Vııı-Xıv. Vv])

 

1.3.20. Этимологический Словарь Тувинского Языка (Etimologiçeskiy Slovar Tuvinskogo Yazıka)

 

1.3.21. Ferheng-i Türkî Nevin (Türkî-Farsî)

 

1.3.22. Татар Теленен Кыскача Тарихи-Этимологик Сузлеге (Tatar Tilinin KıŞkaŞa Tarihi Etimolojik Sözlege)

 

1.3.23. Arın – Etimolojik Dərləmə Sözlər

 

 Kaynak: 

TAŞKIN İŞGÖREN: Türkçenin etimoloji sözlükleri üzerine bir inceleme / A study on the etymological dictionaries of Turkish. Danışman: PROF. DR. NURETTİN ÖZTÜRK Yer Bilgisi: Pamukkale Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Türk Dünyası Edebiyatları Ana Bilim Dalı / Türkçe Eğitimi Bilim Dalı. Konu:Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature Dizin:Köken bilim = Etymology ; Sözlük = Dictionary ; Türkçe = Turkish ; Türkçe sözlükler = Turkish dictionaries        Onaylandı Yüksek Lisans Türkçe 2011 235 s. (Tam metin: https://tez.yok.gov.tr/ ). Tam metin: http://acikerisim.pau.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11499/3061/Ta%C5%9Fk%C4%B1n%20%C4%B0%C5%9Fg%C3%B6ren.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

2)

 

Bu listeden de, çevrilmemiş kitaplar tespit edilebilir:

 

https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/dijital-turkce-etimoloji-sozlukleri-1.html


2 Mayıs 2021 Pazar

ÜSTÜN ZEKALILARA, YETENEKLİLERE DESTEK KONULU BAZI YAYINLAR

 


ÜSTÜN ZEKALILARA, YETENEKLİLERE DESTEK KONULU BAZI YAYINLAR

 

Bülent Ağaoğlu

 

17.11.2017

 

 

 

1

3. Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar Kongresi Bilimsel Program (14-16 Kasım 2012) Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü;

 

1.1.

S07 - Bilim ve Sanat Merkezlerinde Uygulanan Destek Eğitim Programlarının Değerlendirilmesi (Melek Nur Erdoğan, Onur Ağaloğlu, Necati Bilgiç; Yasemin Karakaya Bilim ve Sanat Merkezi, Ankara Bilm ve Sanat Merkezi, Milli Eğitim Bakanlığı).

1.2.

S36 - Okulöncesi Dönemdeki Üstün Potansiyelli Çocuğun Üstün Yetenekliler Pedagojisiyle Keşfi Ve Desteklenmesi (Adile Gülşah SARANLI; TED Üniversitesi) . 


1.3.

S45 - Üstün Yeteneklilerde Uyum ve Destek Eğitimi Programlarının Yaratıcılığa Etkisi(Eşref AKKAŞ; Düzce Bilim ve Sanat Merkezi)

 

2

Küçük Dahiler Çalıştayı, 27-28 Nisan 2012, Ankara

 

http://www.nbcocukgelisim.com/getTextFile.asp?f=kucuk_dahiler_calistayi_1&t=K%FC%E7%FCk%20Dahiler%2 0%C7al%FD%FEtay%FD

 

PANEL ve KONFERANS

2.1.

 

Üstün Yetenekli Çocuklarda Destekleyici Alan Çalışmaları

 

Panel Başkanı:

Prof. Dr. İsmihan ARTAN.

Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü, Çocuk Gelişimi A.B.D. Başkanı

 

Nesibe AYDIN:  Özel Nesibe Aydın Okulları Kurucusu - Matematik Öğretmeni: "Çocuk, Beyin ve Matematik"

 

Öğr. Gör. Arzu Yükselen: Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü:

“Çocuk Kitapları, Edebiyatı ve İletişim”

 

3

 

Çelikdelen, Hatice : Bilim sanat merkezlerinde bilim birimlerinden destek alan üstün yetenekli öğrencilerin kendi okullarında fen ve teknoloji dersinde karşılaştıkları güçlüklerin değerlendirilmesi *The evaluation of the difficulties of talented students who face during the science and technology lessons in their own schools, are enrolled in science and art centers] / Yüksek Lisans 2010.*http://tez2.yok.gov.tr/

 

4

 

Jost, Monika: Hochbegabte erkennen und begleiten :ein Ratgeber für Schule und Elternhaus. Turkish. İleri zekalı çocukları tespit etmek ve desteklemek : Okula ve baba ocağına yönelik bir rehber / Monika Jost ; Almancadan çeviren, Akın Kanat. İzmir : İlya, 2006. 270 s. ; 21 cm. Güncelleştirilmiş 3. baskı'dan çevrilmiştir. http://www.haberler.com/ustun-zekali-cocuklara-belediyeden-destek-3080771-haberi/

 

5

https://www.facebook.com/pages/%C3%9Cst%C3%BCn-Yeteneklileri-Destekleme-Derne%C4%9Fi/113915298676773

 

6

http://www.oldenburg.de/sprachversionen/tr/egitim-ve-meslek/muezik-okulu/uestuen-yetenekliler-icin-destek.html

 

7

http://www.memurhabercisi.com/tag/tubitakin-destek-verdigi-ustun-yetenekliler-egitim-programina-uyep

 

8

http://www.coskuntv.com/dosya/yayin/pdr13.pdf

 

60 / Üstün Yetenekli Çocukların Akademik Alanda Üretkenliğinin Desteklenmesi

 

--------.

 

Derleme kaynağı:

 

Üstün Yetenekli Çocuklar Kaynakçası. 18.3.2013. 1696 künye. http://www.beyaznokta.org.tr/oku.php?id=377

 

 

 

 

2


Üstün yetenekliler konulu çalışmalarım

 

Üstün yetenekliler konulu çalışmalarım


Bülent Ağaoğlu

2.5.2021

 

 

Enderun Kaynakçası [ Üstün yetenekliler ] ** 2015 ** 14sayfa.

Gifted Support Konulu Web Siteleri [ Üstün yetenekliler ] ** 2017 ** 2sayfa.

Kamunun “Üstün Yetenekliler” Konusundaki Dokümanlarında “Destek”, “Teşvik, “Avantaj”, “İmkan” Kelimelerinin İçinde Geçtiği Cümleler * 19.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/kamunun-ustun-yetenekliler-konusundaki.html

Ne yapmalı *https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/02/ne-yapmali.html?m=1

Üstün Yetenek Konulu Kitaplar (1 Ocak 6 Kasım 2017 arasında bandrol alınan kitaplar) ** 2018 ** 4sayfa. 

Üstün Yetenekli Çocuklar Kaynakçası ** 2013 ** 190sayfa. http://www.mikrobeta.com.tr/dosyalar/123_128.pdf    

Üstün Yetenekliler Konulu Sempozyumlar ** 2017 ** 8sayfa. 

Üstün Yeteneklilerin Katkılarının Çarpan Katsayısı * 15.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/ustun-yeteneklilerin-katklarnn-carpan.html 

Üstün Zekalılara, Yeteneklilere Destek Konulu Bazı Yayınlar ** 2017 ** 2sayfa.   https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/05/ustun-zekalilara-yeteneklilere-destek.html


Yaratıcılık Sözlükleri

 

Yaratıcılık Sözlükleri

Bülent Ağaoğlu

2.5.2021

 

http://www.transversalmodel.eu/wp-content/uploads/2019/09/TM4M_O2_Training-curriculum_TR.pdf

http://users.metu.edu.tr/etaymaz/yenilik-kavrami.html

https://ab.ibb.istanbul/wp-content/uploads/2018/01/innovationdictionary2-1.pdf  ** https://docplayer.biz.tr/183373631-Inovasyon-terimleri-sozlugu.html

https://kalkinmasozlugu.izka.org.tr/?page_id=176

https://cdn.istanbul.edu.tr/FileHandler2.ashx?f=ufuk2020-sozlugu.pdf

https://www.researchgate.net/publication/279528766_Yayim_Sozlugu

https://sucool.sabanciuniv.edu/en/node/163

https://www.redbull.com/tr-tr/sosyal-inovasyon-sozlugu

https://www.inovanadolu.com/sozluk

https://akademi40.org/sozluk/

https://sigortacigazetesi.com.tr/e-girisim-terimleri-sozlugu/

http://www.teknolojiekosistemi.com/teknoloji-sozlugu.html

https://etkiyap.org/blog/etki-yatirimi-sozlugu-olusturmak-neden-onemli/

http://turkmsic.net/sites/default/files/yayinlar/sosyal_girisimcilik_kavramlar_sozlugu.pdf

https://aslantozcan.com/?p=158

http://arinkom.anadolu.edu.tr/public/site/uploads/8c4aa85a2425e8323cb7829c86fe6de0.pdf

https://www.isbirligi.com.tr/inovasyon-kavrami-ve-turleri/

https://www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/yatirimci-sozlugu.pdf

https://ustunzekalilar.org/tr/Makaleler/Icerik/88-Ustun-Zekalilar-Literatur-Guncel-Terimler

https://www.tuzdev.org/post/ustun-yeteneklilik-ile-ilgili-terimler

https://ustunzekalilar.org/tr/Makaleler/Icerik/162-Ustun-Zeka-ve-Ustun-Yetenek

https://www.mentalup.net/blog/coklu-zeka-kurami-ve-zeka-turleri

 


1 Mayıs 2021 Cumartesi

“Sorunlarımıza Çözüm” Konulu Düşünceler Geliştirilmesi İçin “Çağrışım Yardımı Yapabilecek” Bazı Kavramlar Listesi (3)

 

“Sorunlarımıza Çözüm” Konulu Düşünceler Geliştirilmesi İçin “Çağrışım Yardımı Yapabilecek” Bazı Kavramlar Listesi (3)

 

Bülent Ağaoğlu

İstanbul, 1.5.2021

 

Bazı hayaller;

 

1.     Aşağıdaki taslak listenin geliştirilmesi.


2.     Önce “Sözlük” olarak hazırlanması.


3.     Sonra da “Ansiklopedi” olarak hazırlanması.


4.     Daha sonra da her maddenin denk düştüğü ülkemiz sorunlarına ilişkin bağlantısının açıklanması. Mesela  “Zihniyet” maddesinde ülkemizin zihniyet kökenli sorunlarının açıklanması.


5.     Sonunda da ilgili maddenin işaret ettiği sorunlara ilişkin çözüm önerileri geliştirilmesi.


6.     Her maddenin açıklamalar (metin) kısmından sonra “Kaynakça” verilmesi. Burada madde hakkında Türkiye bağlamında ilgili yayınların listelenmesi.

 

 ------------------.

Adalet                         

Ağ Temelli Örgütlenme                        

Ağ Temelli Yönetim                             

Ağlar                           

Ahlak: Ahlaki Değerlere Önem Vermeyip, Bunların Zıddı Yönde Tavırlar Sergileyen Bir Kesim Her Zaman Vardı. Ama Bu Grup Günümüzde Büyüyor. Neden Büyüyor Sorusunun Cevabının Aranması.

Aile                             

Akıl                             

Akılcılık                       

Akıldışılık                               

Algılama                                 

Alışkanlıklar                            

Anlama                        

Anlamama                               

Arama Konferansları                            

Araştırma                                

Ardışık Soru Sorma                              

Arge                            

Arşivler                       

Art düşünce

Asabiyet                                  

Aşırılıklar                                

Aydın                          

Aydınlanma                             

Aydınlar                                  

Aykırı düşünce

Ayrımcılık                                

 

Bağırma                                  

Bağnazlık                                

Bahane                        

Bakış açısı                               

Basın                           

Basmakalıp Düşünceler

Beceri Geliştirme. http://www.transversalmodel.eu/wp-content/uploads/2019/09/TM4M_O2_Training-curriculum_TR.pdf

 Beceri Kazandırma                               

Beceri Kursları                         

Beceri Yetmezliği                                

Beceriler                                 

Bencillik                                  

Beslenme                                

Beşeri İlişkiler                          

Beyin Fırtınası                          

Beyin Göçü                              

Bilgeler: Bilgelerin Çoğalması                           

Bilgi                            

Bilgi Ağları                              

Bilgi Bankaları                         

Bilgi Erişim                              

Bilgi Kirliliği                            

Bilgi Merkezleri                       

Bilgi Patlaması                         

Bilgi Toplama                          

Bilgi Üretme                            

Bilim                           

Bilim Adamları                         

Bilim Merkezleri                       

Bilim Politikası                         

Bilimsel düşünce

Bilimsel Metot  

Birbirine güvenmeme. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/904527           

Bireycilik                                 

Bireyler                       

Bireyler arasındaki düşük güven duygusu. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/904527

Bireyleşememe                        

Bireysel Nitelikler                                

Birleşik Akıl                             

Boş Laf                        

Buluşçuluk                               

Buluşçuluk Eğitimi                               

Buluşlar                       

Bürokrasi                                 

Bürokratlar                              

 

Cari Açık                                 

Cehalet                       

 

Çağdaş düşünce

Çalışan Sayısı                          

Çalışkanlık                              

Çevre                          

Çevre Bilinci                            

Çevre Sorunları                        

Çevrecilik                                

Çevresel Sorunlar. ( Https://Tr.Wikipedia.Org/Wiki/%C3%87evresel_Sorunlar%C4%B1n_Listesi )   

Çıkar Çevreleri                         

Çılgın Düşünceler

Çocuk Eğitimi                          

Çocuk Programları                               

Çocuk Yetiştirme                                 

Çocuklar                                  

Çözüm  (sayfa: 203-211: https://turuz.com/storage/her_konu-2017/1610-Hayat_Problem_Chozmekdir-Bilgi-Tarix-Politika_Uzerine-_Karl_R.Popper-chev-Ali_Nalband-2006-273s.pdf                  

 

Danışmanlık                            

Dar düşünceli

Dar Görüş                                

Dayanışma Çok Azaldı.                        

Değer İletişimi                         

Değer Yargıları                        

Değer Yozlaşması: Paranın 1. Değer Konumuna Yükselmesi                               

Değerler                                 

Değerler: Önem Verilen Değerler Azalıyor, Gidişat Fena. Moral Değerler Yerine Para…                

Değişim                                  

Demagog                                

Deneyim Paylaşımı                              

Depremler                               

Depremler (Özellikle İstanbul’un Büyük Deprem Riski)   

Derin düşünce

Derin düşünme

Derinine inmek            

Destek                        

Destek Ve Yardımlar. ( Bir Kitap: Çok Yönlü Destek Rehberi . İstihdam Ve Gelir Artırmada Çok Yönlü Destek Rehberi. Yay.: Devlet Bakanlığı. Ankara, 1985. Ix+573 S.)                               

Din                              

Din İstismarı                            

Diyalog                  

Dogma      

Doğru Düşünce

Doğru Düşünme

Doğrulama                              

Doğrulanmamış haberler          

Dönüşüm                     

Dürüstler                                 

Düşünce adamı

Düşünce Adamları

Düşünce Ağları

Düşünce akımları

Düşünce alışverişi

Düşünce arayışı

Düşünce atlası

Düşünce becerileri

Düşünce cereyanları

Düşünce fabrikası

Düşünce geleneği

Düşünce geliştirme                             

Düşünce gücü

Düşünce hareketleri

Düşünce Kalitesi                                 

Düşünce kırıntıları

Düşünce kuruluşları

Düşünce mirası

Düşünce namusu

Düşünce Özgürlüğü                             

Düşünce platformu

Düşünce sistematiği

Düşünce sistemi

Düşünce sistemleri

Düşünce sorunları

Düşünce tarihi

Düşünce ufku

Düşünce. ( https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/dusunce-dusunme-terimleri.html )

Düşüncenin Ustaları

Düşüncesiz

Düşüncesizlik

Düşünme                                 

Düşünme Becerisi                                

Düşünme teknikleri

Düşünür

Düşünürler                              

 

E-Devlet                                 

Egoizm                        

Eğitim                         

Eğitim Müfredatı                                 

Eğitim Politikası                       

Eğitim Reformu                        

Eğitim Sorunları                       

Eğitimde Kalite                        

Eleştirel Düşünme                                

Eleştiri                        

Enerji                          

Erdem                         

Erozyon                       

Eylem planları. ( https://tinyurl.com/257j59x7 )

Ezber                          

Ezber kalıpları  http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/  ** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html    

Ezberleme                               

Ezberler ** http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/  ** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html    

 

Farklı düşünme

Felsefi düşünce

Fen                              

Fen Bilimleri                            

Fen Dersleri                             

Fen Eğitimi                              

Fen Liseleri                              

Fikir adamı

Fikir hayâtı

Fikir Üretme                            

Fonlar                          

 

Geleneksel düşünce

Gelir Dağılımı                          

Gelişme                       

Gelişmekte Olan Ülke   

Geliştirme                   

Genç Nüfus                              

Gençler                       

Gençlik                        

Geri Kalma                              

Geri Kalmış Yöreler                              

Girişimciler                             

Girişimcilik                             

Girişimcilik Politikası                           

Globalleşme                            

Göç                             

Göçebelik kültürü                                

Görev aşkı                               

Görgüsüzlük                            

Güçbirliği                                

Güven. ( Bireyler arasındaki düşük güven duygusu. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/904527 )

 

Hak                             

Hak ve adalet                          

Hakaretler                               

Hata                            

Hayalet Sorunlar          

Hayaller           

Hoşgörü                                  

Hukuk                         

Hukuk Devleti                         

 

Ilımlı                           

 

İcatçılık                       

İcatlar                         

İç Göç                          

İdeoloji                        

İfade Özgürlüğü                                   

İhaleler                        

İkna                             

İletişim                        

İletişim Becerisi                       

İnce düşünen

İnovasyon . https://ab.ibb.istanbul/wp-content/uploads/2018/01/innovationdictionary2-1.pdf  

İnsan Hakları                           

İnsan İlişkileri                          

İnsan Kalitesi                          

İnsan Malzemesi                                  

İnsani Gelişme                         

İrrasyonel Düşünce

İsraf                            

İş Ahlakı                                  

İş Kurma                                  

İş Planı                        

İşe sahip çıkmak                                  

İşsizlik                        

İtidal                           

İyi İnsan                                  

 

Kadın sorunları. https://www.kirmizikedi.com/kitap/urun/3528b7f0469245cd9ccb63acf9b98b04   ** https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/06/kadinlarin-sorunlari-hakkinda-bazi.html

Kadına Şiddet                          

Kalıp yargılar ** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html             

Kalite                          

Kalkınma                                 

Kamuoyu                                 

Kamuoyu Araştırmaları                        

Kaos                            

Karar verme (Detaylı inceleme yapmadan, detaylı düşünmeden, artıları eksileri tartıya koymadan)

Karmaşa

Karşı düşünce

Katma Değer                           

Katma Değer Üretimi                           

Kavram Eksikliği                                  

Kavramlar                               

Kayıt Kültürü                           

Kaynak İsrafı                            

Kaynak Sorunlar                       

Kaynaklar, Yayınlar, Dokümanlar.                                 

Kelimeler                                

Kendi İşini Kurma  

Kendini düzeltmek                               

Kentsel Kalkınma                                 

Keyfilik                        

Kılık Kıyafet                             

Kısa Vade                                

Kısa vadeli düşünme                            

Kısır Döngü                             

Kimlikler                                 

Kişisel Gelişim                         

Kitaplar                       

Korkmama Özgürlüğü                          

Koşullandırma                         

Koşullanma                             

Koşullanmama                         

Koşullanmama Hakkı                           

Koz Yönetimi                           

Kozlar                         

Kök Nedenler                          

Kök Sorunlar                            

Köşe Yazıları                           

Köyden kente göç                                

Kritik düşünme

Kuantum Düşünce Tekniği

Kul Hakkı                                

Kurallar                       

Kuralsızlık                               

Kurumsal İletişim                                

Kuşku                          

Kuşkuculuk                              

Kuşkulanma                             

Kuşkusuzluk                            

Kültür Politikaları                                

Küme Zekası                            

Kütüphanecilik                        

Kütüphaneler                           

 

Lümpenler                               

Lümpenleşme                          

 

Magazin Programları                           

Mantıklı düşünme

Matematik                               

Medya                         

Memleket Meselesi                              

Menfaat Grubu                         

Mentorluk                                

Merak                          

Meslek Eğitimi                         

Mesleki Eğitim                         

Mesleksizlik                            

Metod                         

Milli düşünce

Modern / Modernite                             

Modern düşünce

Modernizm                              

Modernleşme                           

Mucitler                       

Muhafazakar Düşünce

Mutedil                       

 

Nedenler                                 

Nedensel (Rasyonel) Düşünme                          

Nitelik Dokusu                         

Nitelik Sorunu                          

 

Ortak Akıl                                

Ortak İlkeler                            

Ortak Kavramlar                                  

Ortayol                        

 

Ödüllendirme                          

Ödüller                        

Öğretmenler                            

Ölçme             

Öncelikli Dönüşüm Programları. https://www.sbb.gov.tr/oncelikli-donusum-programlari-eylem-planlari/ ** https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/10/ODP_TOPLU_KITAP_yeni-yapilan-04122015.pdf

Öneriler

Önyargılar ** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar * 11.05.2020 *  https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html            

Özgür düşünme

Özgürlükçü düşünce

 

Paçozlaşma                             

Para                            

Para Harcama                          

Patent                         

Paylaşmak                               

Politik düşünce

Pozitif düşünce

Problem Çözmek ** (sayfa: 203-211: https://turuz.com/storage/her_konu-2017/1610-Hayat_Problem_Chozmekdir-Bilgi-Tarix-Politika_Uzerine-_Karl_R.Popper-chev-Ali_Nalband-2006-273s.pdf             

Profesyonel disiplin                             

Profesyonellik                          

 

Radikal düşünce

Radikal düşünme

Rekabet                       

 

Sabit fikir

Safsatalar ** http://www.muharrembalci.com/kitaplika/114.pdf ** http://safsatakilavuzu.com/ ** Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html

Sağduyu

Sahtecilik                                

Sanat                          

Saplantılı düşünceler

Savurganlık                             

Saydamlık                               

Seçilmiş Düşünceler

Sezgi                          

Sıra dışı düşünce

Sinerji                         

Sistem                         

Sistem Düşüncesi                                 

Sistem Kurma Becerisi                          

Sistematik düşünme

Sistemler                                

Sistemli düşünme

Siyasi düşünce

Sonuçlar                                  

Sorgulanamazlık                                 

Sorgulanmamış Ezberler                       

Soru Sorma                              

Sorular                        

Sorun Çözme                           

Sorun Çözme Araçları                          

Sorun Çözme Becerileri                        

Sorun Çözme Kabiliyeti                        

Sorun Çözme Yeteneği                        

Sorunlar                                  

Sorunlar. ( Https://Medium.Com/Khrmn/%C3%A7%C3%B6zmemiz-Gereken-Sorunlar-Birle%C5%9fmi%C5%9f-Milletlerin-K%C3%Bcresel-Hedefleri-8f0f094391f  )                       

Sorunlar: Sorunlar Konulu Bazı Ölçekler. ( Https://Toad.Halileksi.Net/Ara?Tum_Alanlar=&Olcek_Adi=Sorunlar&Yazar=&Alt_Boyutlar=&Olculen_Ozellikler=  )                                

Sosyal Adalet                           

Sosyal değişim                        

Sosyal Gelişme                        

Sosyal Medya

Sosyal Politika. https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2018/11/Sosyal_Politika_Kavramlari_Sozlugu-2012.pdf                           

Sosyal Sözleşme                                  

Sosyoloji                                 

Sosyopatlar                             

Sözlü Kültür                             

Strateji                        

Stratejik düşünce

Stratejik düşünme

Stratejik Planlar. ( https://tinyurl.com/5c8hk3t3

Sürdürülebilir Kalkınma. https://kalkinmasozlugu.izka.org.tr/


Şeffaflık                       

Şiddet                         

 

Tahammülsüzlük: İnsanlar Birbiriyle Konuşamaz Duruma Geldi… Örnek: Tv Tartışmaları. Kendi Tarafını İdeolojisini, Dünya Görüşünü Kayırma, Kendi Adamını Gözetme…                            

Taklitçilik                                

Tartışma                                 

Tartışma Programları                           

Tartışmalar                             

Tasarım                       

Tasarruf                                  

Tasarruf Genelgeleri                            

Teknokentler                           

Teknoloji                                 

Teknoparklar                           

Temel Sorunlar                        

Teşvikler                                 

Teyit                           

Toplumsal Gelişme                              

Türk Kültürü. Https://Www.Kitapyurdu.Com/Kitap/Turkceye-Yansiyan-Turk-Kulturu/113704.Html

 

Ufuk

Uzlaşma                                  

Uzun Vadeli düşünme                          

 

Üstün yetenekliler                               

 

Vergi                           

Verimlilik                                

Veritabanları                           

Vizyon                         

 

Yabancı Dil Öğrenme                           

Yabancı Dil Öğretimi                           

Yabancı Dille Öğretim                          

Yalan: Yalanın Yaygınlaşması, Organize Hale Gelmesi.                           

Yapısal Dönüşüm

Yapısal Dönüşüm Programları

Yaratıcı düşünme

Yaratıcılık . https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/05/yaratclk-sozlukleri.html                               

Yaşam Kalitesi                         

Yazılı Kültür                            

Yeniden düşünmek

Yenileşme düşüncesi

Yenilik. http://users.metu.edu.tr/etaymaz/yenilik-kavrami.html

Yenilikler                                

Yerleşik düşünce

Yerlilik Düşüncesi

Yetkin düşünce

Yozlaşma                                

Yöneticiler                              

Yönetim. http://serdarsamur.com/category/yonetim-sozlugu/                                 

Yöntem                                   

Yüzeysellik                              

 

Zamanı geçmiş düşünce

Zarar Vermemek                                  

Zihinsel Virüsler                       

Zihniyet ** https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihin-zihniyet-tanimlari.html **  Zihnimizde Bariyerler Oluşturan Etkenlerden Dördü: Ezberler (Ezber Kalıpları) Önyargılar Kalıpyargılar Safsatalar * 11.05.2020 * https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/zihnimizde-bariyerler-olusturan.html