15 Mayıs 2020 Cuma

Üstün Yeteneklilerin Katkılarının Çarpan Katsayısı




Üstün Yeteneklilerin Katkılarının Çarpan Katsayısı
14.11.2017

Sokaklarda dolaşmaya yoğunlaşınca insanlarımızı daha çok gözleyebiliyorum

Ülkemiz insanının kitap okuma oranının düşük olması vs. atfedilen kimi olumsuz özelliklerinden dolayı gelişemediğimiz ve gelişemeyeceğimizi ileri sürenler vardır, böyle düşünenler de az sayıda değildir.

Bu sürecin 300 yıllık bir mazisi bulunmaktadır.

Bu konuda birçok karşı görüş dillendirilebilir, şimdilik onları burada yazmıyoruz

Gelişmemizin ilerlemesi için Eğitim sorunumuzun çözümü kolay bir proje değildir ve uzun yıllara yayılacaktır

Osmanlı imparatorluğu Enderun sistemini kurarak da imparatorluğun ilerlemesini sağlamıştır

Kısa vadede sorunlarımızın çözümü ve istikrarlı gelişimimizin sağlanması için öncelikli olarak yapılması gerekenlerin en önemlilerinden birisi de; her sahadaki üstün yetenekli insanların desteklenmesi için kapsamlı detaylı ve dört başı mamur bir sistemin kurulması olsa gerek.

Üstün yetenekli insanlardan kimisi bu yeteneğinle çok para kazanabilmektedir, sözümüz bunlar dışındakiler içindir

Kapsam; ülke, insanlık ve kamu yararına adanmışlık içinde büyük emekler vermeye hazır gençler ile sınırlı olabilir

Bu üstün yetenekli insanların hayatları boyunca ülkesi yararına faydalı çalışmalara yoğunlaşmalarının sağlanmasının bir çok katkısı olacaktır

Üstün yetenekli insanlar bu özellikleri sayesinde çok sayıda ortalama insanın biraraya gelseler bile yapamayacakları çalışmalarda başarı sağlayabilirler onların her birisi kendi sahasının sihirbazıdır

Çok sayıda üstün yetenekli insanın bir sistem içinde desteklenmesi bu bakımdan toplumun devamlı zinde kalmasını sağlayabilir

Üstün yetenekli insanların yapacağı çalışmaların çarpan katsayısı yüksek olacaktır

Ülkemiz insanının önce kimi özelliklerini bırakması veya bırakmasının sağlanması sonra da böylelikle gelişmemizin sağlanabileceği doğru bir yaklaşım değildir, sorgulanmamış ÇOK BÜYÜK bir ezberimizdir. Bu konu çok analize muhtaçtır.
Antalya, 5.6.2017, İstanbul, 14.6.2017.
-------------------.
Mehmet Genç (https://sehir.edu.tr/tr/akademik/akademik-kadro/mehmetgenc ) büyüğümüzün İstanbul, Fatih’te Ali Emiri Kültür Merkezi’ndeki konferansında az sayıda ama yetenekli kişiden hareketle Osmanlı İmparatorluğunun kendi arşiv sistemini kurup sürdürdüğünü söylemesinden de etkilenerek yukarıdaki metni yazdım. Geliştirmeye çalışırım
BAZI EKLER
ŞEREF OĞUZ’DAN BAZI SEÇMELER


"Üretimin kenesi olarak üçüncü sıraya vasatlığı almamın sebebi, tam da budur. Her toplumun %2'si, sıra dışı zekâlardan oluşur. Sorun, bu %2'ye ne yaptığına dairdir. Eğer onu olağanüstü eğitir, sıra dışılığını besler ve sıra dışı işler yapsın diye sıradanların yöneticisi yaparsan, vasat gelir tuzağından çıkarsın." http://www.sabah.com.tr/yazarlar/oguz/2017/03/20/vasatliktan-kurtulalim



"Coğrafya, ırk, boy, cinsiyet ve renginden bağımsız her toplumun, ortalama %2'si zeki ve yeteneklilerden oluşur. Ancak o toplumun kaderini, bu %2'ye nasıl davrandığımız belirler.
Eğer onları alıp "devlet başa" derseniz, cihan imparatorluğu kurarsınız. Eğer onları "kuzgun leşe" atarsanız, elinizdeki en güçlü dinamizmi ve değeri, yeterince kullanmamış olursunuz.
Üstün zekâ ve yetenek bir şeydir ama bunu keşfedebilmek, daha başka bir şeydir.
Kanuni'nin Zigetvar seferinde ölmeden önce dediği gibi, "46 yıl şu cihana hükmettim. Ne yaptım derseniz, 3 önemli iş yaptım, 2'si devlet sırrıdır söylenmez ama..." Kanuni'nin üç en önemli yaptığı; Sinan'ı (mimar) Kayseri'nin Ağırnas köyünden, Baki'yi (divan şiirinin büyük ustası) Bursa'dan ve Mehmet'i (Sokullu) Bosna'nın Sokoloviç kasabasından (üstelik vaftiz sonrası) bulup medeniyete kazandırmasıdır." http://www.sabah.com.tr/yazarlar/oguz/2017/11/06/zek-ve-yetenek-bizi-buyutecek


“Nitelik, ancak nitelikli beyinlerle olur. Şu anda pek çok işletme, kendi vasatlığını, işgali altında olduğu insan kaynakları birimiyle koruyor. Anlatmak istediğim, zekâ ve kabiliyetleri bulmak, geliştirmek ve üretime dâhil etmek gibi hedef koymadıkça hangi patron, ileri teknoloji ürünü üretebilir ki..” http://www.sabah.com.tr/yazarlar/oguz/2017/06/13/nitelikli-buyume
"nitelikli beyin" "yazarlar/oguz" site:www.sabah.com.tr

Adanmışlık
“Bu bağlamda, ihtiyacımız yeni değerler, yeni erdemler değil, ciddiyet ve adanmışlıktır. Eğitim sistemimiz, bugün kendimizi içinde bulduğumuz ve seçimlere gitmekliğimizin çözemeyeceğini bildiğimiz bunalıma sokmamızın başlıca nedeni olarak karşımıza çıkmaktadır. “Eğitim” kelimenin ima ettiği gibi, “ıslah etmek,” “eğmek” üzere düzenlenen bir faaliyet değil, kişinin fıtratında zaten varolanı “tahsil etmek” olacak şekilde mutlaka yeniden ele almalıdır. Birey ülkesinde bir yabancı gibi yaşamamak için, olan biteni sadece aklıyla değil, tüm duyularıyla da algılayabilmeli; kanıları ya da önyargıları ile değil, düşündüğü şekilde hareket edebilmeli; davranışları düşüncelerini yansıtabilmelidir. İnsan, hem mümin hem de tefeci olamaz. Olamadığı gibi, eylemlerini “o iş başka bu iş başka” diye de geçiştiremez. Günlük yaşamın sahici düşünce ve inançları yansıtmadığı durumlar, yabancılaşmanın hüküm sürdüğü durumlardır. Siyaset, felsefe, bilim, ahlâk ve inanç birbirinden ayrı kompartmanlarda yaşanamaz. Siyaset, felsefe, bilim ve inancın birbirinde kopması durumunda, ciddiyet ve adanmışlık içleri boş kelimelerden ibaret kalmaya mahkûmdur.” http://www.alevalatli.com.tr/makale.asp?s=detay&ID=56
adanmışlık site:www.alevalatli.com.tr
alev alatlı, dk: 15.51 – 17.55 : https://www.youtube.com/watch?v=kOtKizeNut0
Adanmışlık Kaynakçası Yapılabilir.


Türkiye’de Üniversitelerin yaşadığı sorunların temelinde hükümetlerin ve hatta toplumun bilime ve bilim adamına verdiği/vermediği önem yatmaktadır. Bilim ve bilim adamı birçok platformda ikinci planda tutulmakta, madden ve manen yeterli desteği alamamaktadır. Yeterli/gerekli desteği alamayan nitelikli beyinler yurtdışına gitmekte, özel üniversitelere geçmekte ya da devlet üniversitelerinde ayakta kalma mücadelesi vermektedir.  ABD’de veya diğer gelişmiş ülkelerde  buluş yapan, yeni teknoloji üretenlerin büyük bir kısmının başka ülkelerden gelen bilim insanları (silikon vadisinde çalışan bilim adamlarının % 70’inden fazlası başka ülkelerden gelmiş-beyin göçü) olduğunu unutmamak gerekir.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder