Atatürk’ü
Anlamanın, Okumanın Önemi
19.3.2025
Giriş
En az 5000 yıllık tarihimizde 1918’e kadar geleneksel
yaklaşımlarla geldik, fetihler yaptık; Uzak Asya’dan Viyana kapılarına kadar
gittik, ayakta kaldık, ilerledik ve 1918 yılında çöktük...
1923 yılından aslında çok daha önce geleneksel
yaklaşımlar günümüzün gelişmiş ülkelerinde önemini yitirmiş; buralarda
aydınlanma, sanayi devrimi vs. etkenlerle gelişmeler hız kazanmıştı.
Tarihimizde, önce durgunluk sonra da gerilemeye
başladığımız 1579 yılından yüzyıllar sonra gelen çok özel 15 senelik bir dönem
vardır… 1923-1938… Bunun ilk 10 yılı için bestelenen 10. Yıl marşından;
“10 yıldan 15 milyon genç yarattık her
yaştan”
Büyük Atatürk’ümüz aklıyla, bilgeliğiyle bize sadece
tarihimizde değil; “dünyada” örneği hiç ama hiç olmayan bir 15 yıl yaşatmıştır.
O’ndan sonra, binlerce yılın birikimini arkalarına alan
geleneksel güçlerin tekrar iktidarı elde etmeleri tabii bir sonuç olsa gerek.
Eğer Atatürk’ümüz olmasaydı tarihten silinmemiz büyük bir
ihtimaldi…
Günümüzde ise, ikinci bir Atatürk ihtimali yok ve olsa
bile, ona günümüz şartlarında Atatürk gibi davranma imkanı tanımazlar, engel
olurlar...
Ülkemizde geleneksel yaklaşımlar, 21. Yüzyılın bilim ve
teknoloji şartlarına rağmen maalesef çoğalmıştır.
Geleneksel yaklaşımlardan artık uzaklaşıp akıl yolunda
ilerlememiz mümkün olabilir mi…
Bunu yapamazsak; üzerimize 1300’lerden beri 100 kez gelen
(*) Batı bize kimbilir neler yapar…
Aşağıdaki kitapta (*) yıkım projeleri 1913’e kadar ele
alınmıştır. 1913’den günümüze kadar olan dönemde yabancı kökenli yıkım
girişimleri de ayrı bir kitap olarak hazırlanmalıdır.
Günümüzde Atatürk'ü Anlamak, Öğrenmek ve Okumak
Mustafa Kemal Atatürk, sadece bir tarih figürü
değil, bir fikir ve eylem ışığıdır. Onu anlamak, ezbere dayalı bir övgüden
öteye geçerek, düşüncelerini ve devrimlerini bugünün dünyasında yeniden
yorumlamayı gerektirir. Atatürk'ü anlamak, onun ilke ve devrimlerini yüzeysel
bir anlatının ötesine taşıyarak, günümüzde nasıl uygulanabileceğini
kavramaktır.
Atatürk'ü Anlamak: Geleceğe Bir Pusula
Atatürk, sadece bir savaş kahramanı değil, aynı
zamanda bir medeniyet mimarıdır. Onun “Benim manevi mirasım akıl ve bilimdir”
ve "Hayatta en hakiki mürşit ilimdir" sözleri, bilimi ve akılcı
düşünceyi bir toplumun temel direği olarak kabul ettiğini gösterir. Günümüzde
yapay zeka, dijital dönüşüm ve bilimsel ilerlemelerle yoğunlaşan dünyada,
Atatürk'ü anlamak, bu ilerlemelerin takipçisi olmak ve onlardan en iyi şekilde
yararlanabilmek demektir.
Atatürk, çağdaşlaşmayı sadece Batı'yı taklit
etmek olarak değil, onun bilimsel ve demokratik kazanımlarını özümseyerek,
kültüre uyarlamak olarak görmüştür. Bu nedenle, bugün Atatürk'ü anlamak, sadece
geçmişte yaptıklarını anmak değil, onun düşünce sistemini bugünün sorunlarına
çözüm üretmek için kullanmaktır.
Atatürk'ü Öğrenmek: Devrimleri ve İlkeleri
Doğru Okumak
Atatürk'ü öğrenmek, onun yalnızca söylemlerini
değil, fikirlerini, hayatını ve kararlarını derinlemesine incelemek demektir.
Onun okuduğu kitaplardan esinlenerek bir düşünce dünyası oluşturduğunu bilmek,
bizlere de aynı yolu izleme konusunda ışık tutar. Montesquieu, Voltaire,
Rousseau ve Namık Kemal, Tevfik Fikret ve Ziya Gökalp gibi isimlerden
etkilenerek bir modernleşme ideolojisi oluşturmuştur.
Günümüzde, Atatürk'ün reformlarının ve
devrimlerinin sadece geçmişte kaldığı düşüncesi yanlıştır. Onun eğitime, hukuk
sistemine, kadın haklarına, bilim ve sanata verdiği önem, bugün hala yol
göstericidir. Atatürk'ü öğrenmek, onun köklü dönüşümlerinin mantığını çözmek ve
bu reformların günümüzde nasıl daha da geliştirilebileceğini anlamaktır.
Atatürk'ü Okumak: Bilgi Kirliliğine Karşı
Gerçeğe Ulaşmak
Günümüz bilgi çağında, Atatürk hakkında doğru
bilgiye ulaşmak, sahte ve yanlı bilgileri ayıklamak kritik bir önem taşıyor.
Atatürk'ü okumak, sadece Nutuk'un ya da söylevlerinin bazı alıntılarını değil, onun
düşüncelerinin temelini ve uygulanabilirliğini anlamak anlamına gelir.
Bugün, Atatürk'ü okumak; dış politika, eğitim,
ekonomi ve toplumsal değişim gibi alanlarda onun izlediği stratejileri
öğrenerek, şu an içinde bulunduğumuz dünyada bunları nasıl hayata
geçirebileceğimizi düşünmek demektir.
Sonuç: Atatürk'ü Yaşatmak
Atatürk'ü anlamak, öğrenmek ve okumak, sadece
tarihsel bir saygı duruşu değil, aynı zamanda bir gelecek kurma bilincidir.
Onun fikirleri, devrimleri ve modernleşme anlayışı, bugün de bizlere rehberlik
edecek gücü taşımaktadır.
Onun en büyük mirası; "fikri hür, vicdanı
hür, irfanı hür" nesiller yetiştirme idealidir. Atatürk'ü gerçek anlamda
anlamak, onun düşüncelerini bireysel ve toplumsal hayatımızın bir parçası
haline getirmekle mümkün olacaktır.
………………………………
(*) Romen
Tarihçi, Denemeci, Filozof, Gazeteci, Romancı Ve Diplomat Trandafir G.
Djuvara’nın 1914 Yılında Paris’te Yayınlanan Türkiye’yi Parçalamak İçin 100
Plan Adlı Kitabının Bazı Baskılarının künyeleri. https://tinyurl.com/2saethuw **
Türk
İmparatorluğunun Paylaşılması Hakkında Yüz Proje (1281-1913). İş Bankası Kültür
Yayınları. https://tinyurl.com/yhyz3vma )
Yukarıdaki yazı; "Günümüzde Atatürk'ü Anlamak, Öğrenmek ve Okumak" başlığından itibaren 7 yapay zekadan da istifade edilerek hazırlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder