Bağımsız Aydın derlemesi (1)
Bülent Ağaoğlu
İstanbul, 1.8.2021
0
Taha Akyol: Bağımsız aydın. 20.5.2020. https://www.karar.com/yazarlar/taha-akyol/bagimsiz-aydin-1564383
"BAĞIMSIZ AYDIN
Artık teknoloji ihraç ederek “gelişmiş ülke” olunabilen bu çağda, işte bu yüzden, milli gelirimiz altı yıldır bir türlü 10.000 doların üstüne çıkamıyor.
Politikacılarımız da maalesef tabanlarını pekiştirmek için önyargıları körüklüyorlar.
Gelişmiş toplumlarda da partilerin sağlam tabanları vardır. Demokratik istikrar için bu gereklidir de...
Fakat gelişmiş toplumlarda geniş ve etkili ‘orta sınıf’ vardır ki bunlar partilere, liderlere bağımlı hareket etmezler.
Bunların sayesinde “demokratik denetim” işler, hukuk üstün tutulur. Partiler de ideolojide keskinleşerek değil, ortadaki bu kesimin desteği için, ılımlı davranışlara yönelerek oy kazanmak isterler.
Bu nitelikteki orta sınıf sosyolojik olarak Türkiye’de yeterince geniş ve etkili değil.
Böyle bir tabloda aydınlara düşen sorumluluk; toplumdaki önyargıları ve siyasi öfkeleri körüklemek yerine bağımsız düşünmeyi, analitik zihniyeti geliştirmeye çalışmaktır.
Kısacası kutuplaşmayı, partizanlığı, militanlığı zihinlerde aşmak.". 24.11.2015. https://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/taha-akyol/dusunmek-40017870
1
KEMAL TAHİR
http://www.yenisebinkarahisar.net/haber/hemsehrimiz_kemal_tahir_in_48olum_yildonumu-5601.html
2
“Selim İleri son romanında hürriyetsizliğin tarihinden
bugüne bakıyor
Selim İleri'nin yeni romanı Cemil Şevket Bey, Aynalı Dolaba
İki El Revolver (Oğlak Yayınları) hem edebiyat tarihinin unutulmuş isimlerine
bir ağıt, hem de siyasi - toplumsal tarihimizin en önemli sorunu olan özgürlük
sorununa keskin, hüzünlü bir bakış. Gramofon Hala Çalıyor (Yapı Kredi
Yayınları) romanıyla başlayan ve yeni çalışmalarla sürecek olan bir tarih - anı
- anlatı serüvenine dalan yazarla, bireyseli toplumsalla kesiştirdiği edebi
izleklerini konuştuk.
*Romanınızın
kahramanı Cemil Şevket bey karakteri Türkiye'de aydının devlet otoritesi
karşısındaki iktidarsızlığı yahut zayıflığını simgeliyor diyebilir miyiz?
Diyebiliriz tabii. Devletten çok belki otorite karşısında,
yani devlet otoritesi karşısında; hatta yalnızca iktidarsızlığı değil
çökkünlüğü, ürküntüsü, korkaklığı...
*Devlete yakın
"organik" aydınla bağımsız aydın olmak
ikilemi Türkiye'de başka ülkelere kıyasla daha mı keskin olmuş acaba?
Öyle olmuş çünkü kuruluş dönemi içerisinde aydınla devlet
işbirliği halinde. Sonradan, 1950'lerden sonra o işbirliği bozulmaya başlıyor.
Romanın kahramanı o işbirliğinin içerisine giremiyor. Aslında girmek istiyor,
Demokrat Parti'ye de yaranmak istiyor, tek parti döneminde Halk Partisi'ne de
yaranmak istiyor. Ama hiç bir şekilde kendisine bu fırsat verilmiyor ve içten
içe düşmanlık gütmeye başlıyor. Ama onun düşmanlığında hiç bir şekilde bir
otoriteyi toptan yıkmak arzusu yok. Kendisine olanak verilmediğinden dolayı
düşmanlık besliyor ki, sanıyorum bütün muhalif olan aydın tavrının altında bu
yatar biraz da Türkiye'de. Hepimizde aydın olarak bir ikiyüzlülük olduğuna
inanıyorum ben.”. https://www.milliyet.com.tr/the-others/ozgurlugu-sorun-edemiyoruz-5381844
3
ATTİLA İLHAN
“Köşe yazarlarımızın Attilâ İlhan için kullandıkları belli
başlı sıfatlar şu şekilde sıralanabilecektir: “büyük şair, usta şair, gerçek
şair, romantik şair, aşkların şairi, büyük usta, büyük üstat, Türk edebiyatının
çok büyük bir değeri, Cumhuriyet sonrası dönemin en büyük şairlerinden biri,
Cumhuriyet döneminin en etkili ve özgün şairlerinden birisi, ‘nev’i şahsına
münhasır’ bir şair ve yazar, son elli yılın en büyük yazar ve düşünürü, büyük
bir edebiyat ve fikir adamı, düşün adamı, Kemalist, Kuva-yı Milliyeci, Türk
Milliyetçisi, dürüst ve namuslu aydın, vatansever aydın, fevkalade bir Türk aydını,
hakiki bağımsız aydın, çok yönlü ve çok boyutlu bir insan, kanaat önderi,
kaptan, Yalnız Şövalye, idol, müstehzi ve narsisist.”. http://tilahan.org/attila-ilhanin-vefatinin-basindaki-akisleri/
“Attilâ İlhan’ın siyasî fikirleri tartışılır. Sultan Galiyev
yakınlığı, üçüncü dünyacılığı, İnönü karşıtlığı, son dönem Avrasyacılığı, sol
düşünce dünyasında tümüyle kabul görmemiştir. Ancak bu yaklaşımlarında da yine
şablonculuktan çok bir sentez arayışı hâkimdir. Nedeni kompleks olan bir Batıcı
değildir. Bir Doğu-Batı sentezcisidir. Asıl katkısı yöntemdir. Sorgulayan,
araştıran, kuşku duyan, aklı eleştirel kullanan bir düşünce adamıdır.” (Fikret
Bila, Milliyet, 13 Ekim)”. http://tilahan.org/attila-ilhanin-vefatinin-basindaki-akisleri/
5
ATTİLA İLHAN
“Ömer Lütfi Mete’ye göre Attilâ İlhan, sağ-sol ayrımını
ortadan kaldırmada öncü olması, yerellikle evrenselliği uzlaştırması
bakımlarından takdire şayandır. O, tek bir düşünce kalıbına sığdırılamaz.
“Sözünü ettiğim özgün boyut, İlhan’ın eleştiri çemberine, içinde bulunduğu
çevreyi de katarak derin bir kuşkuculukla sorgulamaya, keskin bir alaycılıkla
uyarmaya çalışmasıdır. Böylece Türkiye’nin kültür hayatını ikiye bölen klasik
sağ-sol ayrımını aşmanın etkin bir öncüsü olmuştu. İçinden çıktığı toplumun
bütününe bakabilen, yerelcilikle evrenselciliği uzlaştıran ‘hakiki bağımsız
aydın’ kişiliğiyle İlhan’ı güncel bir şahika olmaktan çıkarıp bütün
zamanların edebiyat burçlarındın biri haline getiren özelliklerden biri
kanaatimce bu yanıdır. Onu anlamanın giriş kapısı, her büyük sanat ve düşünce
adamı gibi, bir tek siyasî veya ideolojik eğilimin kalıplarına
sığdırılamayacağını görebilmektir.” (Sabah, 14 Ekim)”. http://tilahan.org/attila-ilhanin-vefatinin-basindaki-akisleri/
6
“Bağımsız aydın tanımıyla
özdeşleşebilen nadir kişilerden biri olan Doğan Kuban da benzer yargılarda
bulunmaktadır: “Türk aydını, Amerikan sömürgeciliği ve kırsal kültür tarafından
esir alınmışa benziyor. Bir entelektüel iflas ortamında yaşıyor.” (HBT, Sayı
242, 13 Kasım 2020, s. 7).”.
7
“-Siz, “bağımsız aydın” ifâdesini kullanıyorsunuz. İktidara
yakınlığı olan aydın, bağımsız olabilir mi?
Bağımsız olmak, mutlaka yalnız olmak değildir. Aydının
düşüncesiyle iktidarınki aynı olabilir.
Mühim olan, düşüncesini emir altına verip vermediği; yazdıklarını, kendi
iradesiyle yazıp yazmadığıdır.”. https://www.enpolitik.com/roportaj/kalemlerin-efendisiyle-oteden-beriden-h314315.html
8
“Velhasıl, Türk bağımsız aydın-gazeteci geleneği Uğur Mumcu
ile çok önemli bir kayıp vermiştir.”. https://www.yurtgazetesi.com.tr/ugur-mumcu-yeri-doldurulamaz-aydin-makale,776.html
9
Yard. Doç. Dr. Adil çağlar : aydın tipolojileri üzerine bir
inceleme. M. U. Atatürk eğitim fakültesi eğitim bilimleri dergisi, yıl: 1989,
sayı: 1, sayfa: 16 – 35. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1616
10
Google: "bağımsız aydın"
site:https://dergipark.org.tr
11
Bağımsız aydın aramasından sonuç yok. https://akademik.yok.gov.tr/AkademikArama/
12
Bağımsız aydın aramasından sonuç yok.
13
Bağımsız aydın aramasından sonuç yok. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder