22 Şubat 2025 Cumartesi

Ortak Davranışlarımıza İlişkin Popüler Kitaplar [ Türklerin Özellikleri Üzerine Popüler Kitaplar ] (2014) Listesine ( https://turkbibliography.com/id589 ) ekler

Ortak Davranışlarımıza İlişkin Popüler Kitaplar [ Türklerin Özellikleri Üzerine Popüler Kitaplar ] (2014) Listesine  ( https://turkbibliography.com/id589 ) ekler

22.2.2025

 

 

Popüler Kitaplar

Metin Uca : Tanrı Vermiş Pırasa, Hiç Yenir Mi Yarasa!?  İNKILAP KİTABEVİ

 

Edebiyat Kitapları

Türklerin özelliklerini, karakterlerini ve kültürel davranışlarını mizahi bir dille anlatan kitaplar, genellikle Türk toplumunun günlük yaşamını, geleneklerini, alışkanlıklarını ve zihniyetini eğlenceli bir şekilde ele alır. Bu tür eserlerde dil, mizah unsurunu güçlendirmek için ustalıkla kullanılır. İşte bu tarzda yazılmış bazı önemli kitaplar:

1. Aziz Nesin - "Sarı Mercedes"

Konu : Aziz Nesin, Türk toplumunun materyalist yanını, insan ilişkilerindeki ikiyüzlülüğü ve statü odaklı yaşam tarzını mizahi bir dille ele alır.

Mizahi Dil Kullanımı : Karakterlerin konuşmaları, günlük hayattaki abartılı durumlar ve ironik olay örgüsüyle Türklerin bazı özelliklerini güldürüyle aktarır.

2. Rıfat Ilgaz - "Hababam Sınıfı" Serisi

Konu : Eğitim sistemi, öğretmen-öğrenci ilişkileri ve gençliğin dünyası, Türk kültürünün bir yansıması olarak işlenir.

Mizahi Dil Kullanımı : Öğrencilerin argo dil kullanımı, öğretmenlerin komik söylemleri ve okul ortamındaki absürt durumlar, Türk toplumunun eğlenceli yanlarını ortaya koyar.

3. Sabahattin Ali - "Kürk Mantolu Madonna"

Konu : Roman, aşk, sınıf farklılıkları ve Türk toplumunun romantik yanıyla ilgilenir.

Mizahi Dil Kullanımı : Karakterlerin iç dünyalarını ve çevresel etkileşimlerini mizahi bir dille anlatır. Özellikle Türk erkeklerinin romantik yaklaşımları ve kadınlara bakış açısı komik bir şekilde ele alınır.

4. Kemal Tahir - "Devlet Ana"

Konu : Osmanlı İmparatorluğu'nun son dönemlerindeki bürokratik düzen ve insan ilişkileri anlatılır.

Mizahi Dil Kullanımı : Bürokrasinin absürtlüğü, insanların devlete karşı tutumları ve gündelik yaşamın komik yanları, Türklerin karakteristik özelliklerini vurgular.

5. Oya Baydar - "İkimizi de Unutma"

Konu : Türk aile yapısı, evlilik ilişkileri ve kadın-erkek dinamikleri mizahi bir çerçevede işlenir.

Mizahi Dil Kullanımı : Aile içi çekişmeler, eşler arasındaki komik anlaşmazlıklar ve toplumsal normların ironik bir şekilde ele alınmasıyla Türklerin karakteristik özellikleri ortaya konur.

6. Ferit Edgü - "Yılanların Öcü"

Konu : Küçük kasaba yaşamı ve insan ilişkileri, Türk toplumunun sosyal dokusunu yansıtacak şekilde anlatılır.

Mizahi Dil Kullanımı : Kasabalı insanların karakterleri, dedikoduları ve gündelik hayatın komik yönleri, Türklerin sıcak kanlı ve toplumsal doğasını sergiler.

7. Orhan Veli Kanık - Şiirleri

Konu : Orhan Veli, günlük hayatı, insan ilişkilerini ve Türk toplumunun basit gerçeklerini şiirlerinde mizahi bir dille anlatır.

Mizahi Dil Kullanımı : Basit, akıcı ve eğlenceli bir dil kullanarak Türklerin samimiyetini, duygusallığını ve bazen de tuhaflıklarını ifade eder.

8. Haldun Taner - "Keşanlı Ali Destanı"

Konu : Geleneksel Türk tiyatrosunun çağdaş bir yorumuyla, küçük kasaba yaşamı ve insan ilişkileri işlenir.

Mizahi Dil Kullanımı : Karakterlerin abartılı hareketleri, komik diyaloglar ve durum komedisi, Türklerin sıcak kanlı ve eğlenceli yanlarını ortaya çıkarır.

9. Gültekin Yelbaşı - "Sakallı Kadın"

Konu : Toplumsal cinsiyet rolleri ve Türk toplumunun bu konudaki algıları mizahi bir dille ele alınır.

Mizahi Dil Kullanımı : Erkek-kadın ilişkileri, toplumsal normlar ve cinsiyet rolleri üzerine yapılan espri ve ironiler, Türklerin bu konudaki tutumlarını eğlenceli bir şekilde yansıtır.

10. Refik Halit Karay - "Memleket Hikayeleri"

Konu : Osmanlı dönemi Türk toplumunun günlük yaşamı, insan ilişkileri ve sosyal yapıyı konu alır.

Mizahi Dil Kullanımı : Osmanlı bürokrasisinin absürtlüğü, halkın komik tepkileri ve gündelik yaşamın ironik yönleri, Türklerin karakteristik özelliklerini ortaya koyar.

11. Cahit Zarifoğlu - "Çakırın Oğlu Çakır"

Konu : Küçük kasaba yaşamı, aile ilişkileri ve Türk toplumunun geleneksel değerleri işlenir.

Mizahi Dil Kullanımı : Karakterlerin komik halleri, kasabanın eğlenceli olayları ve insan ilişkilerindeki mizahi unsurlar, Türklerin sıcak kanlı ve eğlenceli yanlarını sergiler.

Bu kitaplar, Türklerin karakteristik özelliklerini, kültürel alışkanlıklarını ve toplumsal davranışlarını mizahi bir dille ele alır. Mizahi dil kullanımı, Türkçenin zenginliğini ve esnekliğini gösterirken aynı zamanda Türk toplumunun eğlenceli yanlarını da ön plana çıkarır. Bu eserler, hem güldürür hem de düşündürür.

Kaynak: Qwen

 

İnceleme Kitapları

Kitaplar

A.GÜRİZ (2008). Atasözleri ve halk deyimleri ışığında Türk insanı. (2. Baskı). Ankara: Phoenix Yayınları.

 

Alev Alatlı: Beyaz Türkler Küstüler. Or'da Hala Kimse Var Mı? 5. Kitap.  EVEREST YAYINLARI

Alev Alatlı'nın 1992de yayımlanan ve Türkiye'nin dönüşümlerini çözümleyen dörtlemesi "Or'da Kimse Var mı?" her kitabıyla geniş ve yoğun tartışmalara yol açmıştı. Dizinin ilk kitabı Viva La Murte’yi izleyen 'Nuke' Türkiye, Valla Kurda Yedirdin Beni! ye O.K. Musti Türkiye Tamamdır’ın ardından Alev Alatlı, Beyaz Türkler Küstüler aracılığıyla yirmi yıl sonra yeniden soruyor: "Orda Hâlâ Kimse Var mı?"

Beyaz Türkler Küstüler’in başkişilerinden Mehmet Sedes, efsanevi Günay Rodoplu'nun trajik hikâyesini anlatan kişi, 70'li yılların TİP kökenli militanı. İkinci eşi Meral, aynı yılların THKP-C militanı; anneleri Mübeccel Atiye, '40'h yıllardan, Behice Boran, Niyazi Berkes, Muzaffer Şerif Başoğlu’nun DTCF'den arkadaşı. Amiral bir eş, Prof. Ayhan Songar, Prof. Recep Doksat'la içli dışlı bir muhit; Mübeccel Atiye hocanın temsil ettiği "orijinal beyaz Türk" 1940'lı yılların "laik-hümanist" eğitiminin şekillendirdiği Nişantaşı-Ayvalık tipolojisi. Hasan Âli'nin, Yakup Kadri'nin idealleri uyarınca "insan zekâsının aslı Yunandadır" şiarı doğrultusunda, tüm enerjilerini "çağdaşlaşma" dedikleri ve fakat aslında Batı medeniyetine Yunan-Roma bacağından duhul etme çabasıyla beraber yasalarla vicdanları arasında kalıp bizar olan yurdum insanları ve onların günümüzdeki uzantıları... https://www.kitapyurdu.com/kitap/beyaz-turkler-kustuler-orda-hala-kimse-var-mi-5-kitap/297299.html?srsltid=AfmBOophLNmn6Onc6KfEhW5fRzFWfqlQG1Dz2y72H7Pnz66zN6MILlny

 

Alev Alatlı: Beyaz Türkler Küstüler. KAPI YAYINLARI.  Alev Alatlı'nın 1992’de yayımlanan ve Türkiye'nin dönüşümlerini çözümleyen serisi "Or'da Kimse Var Mı?" her kitabıyla geniş ve yoğun tartışmalara yol açmıştı. Serinin ilk kitabı ‘Viva La Muerte! Yaşasın Ölüm!’ü izleyen 'Nuke' Türkiye, ‘Valla, Kurda Yedirdin Beni’ ve ‘O.K Musti Türkiye Tamamdır’ın ardından Alev Alatlı, ‘Beyaz Türkler Küstüler’ aracılığıyla yirmi yıl sonra yeniden soruyor: "Or’da Hâlâ Kimse Var Mı?"

 Beyaz Türkler Küstüler’in başkişilerinden Mehmet Sedes, efsanevi Günay Rodoplu'nun trajik hikâyesini anlatan kişi, 70'li yılların TİP kökenli militanı… İkinci eşi Meral, aynı yılların THKP-C militanı. Anneleri Mübeccel Atıye ise '40'lı yıllardan Behice Boran, Niyazi Berkes, Muzaffer Şerif Başoğlu’nun DTCF'den arkadaşı. Amiral bir eş aynı zamanda. Prof. Ayhan Songar, Prof. Recep Doksat'la içli dışlı bir muhit; Mübeccel Atıye hocanın temsil ettiği "orijinal beyaz Türk", 1940'lı yılların "laik-hümanist" eğitiminin şekillendirdiği Nişantaşı-Ayvalık tipolojisini yansıtıyor. Hasan Âli'nin, Yakup Kadri'nin idealleri uyarınca, "insan zekâsının aslı Yunan’dadır" şiarı doğrultusunda, tüm enerjilerini "çağdaşlaşma" dedikleri, fakat aslında Batı medeniyetine Yunan-Roma bacağından duhul etme çabasıyla beraber, yasalarla vicdanları arasında kalıp bizar olan yurdum insanları ve onların günümüzdeki uzantıları... https://www.kitapyurdu.com/kitap/beyaz-turkler-kustuler/689049.html?srsltid=AfmBOoqIEY9fjx7QNiQYMzJ5J4acZNfy9g61OayoUp5XSJg4DcCFepDC

 

B. GÜVENÇ (1997). Türk kimliği. (5. Baskı). İstanbul: Remzi Kitabevi.

C. ÜLSEVER (2005). XXI. yüzyılda insan yönetimi. (3. Baskı). İstanbul: Alfa Yayınları.

D. ERGUN (2000). Kimlikler kıskacında ulusal kişilik. Ankara: İmge Yayınevi.

D. HOTHAM (2000). Türkler 2. (Kayabai, M. A. Çev.). İstanbul: Yenigün Haber Ajansı Basın ve Yayıncılık.

E. GÖKA (2009). Türklerde liderlik ve fanatizm. İstanbul: Timaş Yayınları.

E. GÖKA (2010). Türk’ün göçebe ruhu. (2. Baskı). İstanbul: Timaş Yayınları.

F. BOZKURT (2014). Türk imgesi tuttum aynayı yüzüme. İstanbul: Kaynak Yayınları.

G. VASSAF (2008). Türkiye sen kimsin? (3. Baskı). İstanbul: İletişim Yayınları.

H. A. Munro Butler Johnstone :Türkler: Karakterleri, Terbiyeleri ve Müesseseleri. CEDİT NEŞRİYAT. https://www.kitapyurdu.com/kitap/turkler-karakterleri-terbiyeleri-ve-muesseseleri/128728.html?srsltid=AfmBOorfw4AxNftX0tPC9wV-fXMN2KKV_YC_UuqVJVMVYWhPdYR89arj

İ. FAZLIOĞLU (2017). Kendini bulmak. (5. Baskı). İstanbul: Papersense Yayınları.

İbrahim Zeydi Gerçik : Yönetimin Kültürcesi Türk Kültüründe Yönetim ve Liderlik.

İdil Sevil: Türk’ün Aklı Nasıl Çalışır? Hümanist Kitap Yayıncılık, 2020.

İlber Ortaylı - Türklerin Tarihi. TİMAŞ YAYINLARI, 2020.

J. P. ROUX (1991). Türklerin tarihi, Büyük Okyanus’tan Akdeniz’e iki bin yıl. (3. Baskı). (Üstün, G. Çev.). İstanbul: Milliyet Yayınları

J. VİLLERS (2007). Türkiye ve Türkler. (Olcaytu, N. Çev.). İstanbul: Hit Kitap.

Kürşat Bumin : Otoriter Demagoji / Farklı Ol, Benim Gibi Ol. İLETİŞİM YAYINLARI.

M. TEZCAN (1997). Türk kişiliği ve kültür kişilik ilişkileri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Mehmet Dikici : Türkler Nasıl Bir Millettir. UFUK ÖTESİ YAYINLARI.

Türkler Nasıl Bir Millettir? adını vediğim bu denemede, dünyadaki nüfusu büyük bir yekun teşkil eden ve Türkçe konuşan milletin, sözde kalmayıp, hayata geçirdiği önemli özelliklerinden söz edilmiştir.

Her toplumun sahibi olduğu değerlere göre öne çıkarılan bazı özellikleri vardır. Karakterlerinin bir gereği olarak, bunların her millette farklı olabilmektedir. https://www.kitapyurdu.com/kitap/turkler-nasil-bir-millettir/89867.html?srsltid=AfmBOooEwD8v2fjZbW5_s0Zg8w_Nuo1M-6pMa_3rki34a9nNpuZqFBuG

 

Made in Turkey / Türkiye ve Türkler. HİT KİTAP YAYINCILIK. Biz kimiz, nereden geldik, nereye gidiyoruz, sorusu son yıllarda hepimizin kafasını daha çok kurcalıyor. Bizim kedimizi nasıl gördüğümüzün ötesinde başkaları, yabancılar bizi nasıl görüyor, nasıl tanıyor sorusu da önem kazanıyor. Çünkü bireyler kadar toplumlar da kedileri hakkında yanılabilir, abartılı değerlendirmeler yapabilirler.

Dünyaca ünlü gezi yazarlarının Türkiye izlenimlerini, anılarını ve değerlendirmelerini aktardıkları bu kitapta Türkiye'nin tarihsel ve kültürel kökleri, yaşam tarzı ve insan ilişkileri çarpıcı gözlemlerin eşliğinde sunuluyor. https://www.kitapyurdu.com/kitap/made-in-turkey-turkiye-ve-turkler/98844.html?srsltid=AfmBOorVqC9kJYmiBmyiLrc9GxvMKSQoA90NN7JZ88WqmHWyW1NP86nl

Mehmet Dikici: İdari Sosyal Kültürel Değerleriyle Türkler. UFUK ÖTESİ YAYINLARI. https://www.kitapyurdu.com/kitap/idari-sosyal-kulturel-degerleriyle-turkler/112195.html?srsltid=AfmBOorx3irnDTrGHhlcSE4SbBqXY2dXFPwGiDdU_6Pm0Uleue9pt5N7

O. TÜRKDOĞAN (1996). Değişme kültür ve sosyal çözülme. İstanbul: Birleşik Yayıncılık.

Önay Yılmaz : Türkler: Merak Edilen 117 Bilimsel Soru. ALFA YAYINLARI. https://www.kitapyurdu.com/kitap/turkler-merak-edilen-117-bilimsel-soru/123225.html?srsltid=AfmBOopM2HUijDuReUC75os2zm_FKug3c9E6iAdVI8M1kvAF4y5NcFBW

S. F. ÜLGENER. (2006). Zihniyet ve din-İslam, tasavvuf ve çözülme devri iktisat ahlakı. İstanbul: Derin Yayınları.

Sait Başer : Toplumsal Aklı Anlamak. İRFAN YAYINEVİ, 2011.

Ş. T. DURALI (2018). Omurgasızlaştırılmış Türklük. (7. Baskı). İstanbul: Dergâh Yayınları

Ş. TEKİNALP (2015). Aynadaki Türkler. İstanbul: Beta Yayınları.

Turgut Özakman: Şu Çılgın Türkler.

Türkler Çıldırmış Olmalı. Film

Makaleler

GÜNEŞ, S. (2010). “Türk zekâsı ve girişimcilik”. Journal of World of Turks, 2(3), 256-277.

VASSAF, G. (2011, 11 Eylül) Türkiye’nin kompleksleri. Radikal Gazetesi, s. 9.

YÖRÜKOĞLU, A. (1966). Çocuk yetiştirme ve ulusal karakter. İstanbul: Yeni Ufuklar Dergisi, 14(166), dan aktaran Tezcan, M. (1997). Türk kişiliği ve kültür kişilik ilişkileri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.

Gerçik, İ. Z. (2020). Türk Sosyal Karakteri Üzerine Kuramsal Bir Çalışma. Alanya Akademik Bakış, 4(1), 1-23. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.652459

Yönetimin Kültürcesi Türk Kültüründe Yönetim ve Liderlik. https://www.ibrahimzeydgercik.com/yonetimin-kulturcesi-turk-kulturunde-yonetim-ve-liderlik/

 

Yukarıda yer alan bazı kitaplar hakkında Açıklamalar:

Türkler Çıldırmış Olmalı. Film. https://www.nadirkitap.com/turkler-cildirmis-olmali-efemera16510970.html?srsltid=AfmBOoqKCKAdzDK6oMUC6i2_py7Irzh2yHzlWYD3qkADF6RhTPgyPoZe **** https://www.kitapsec.com/Products/Turkler-Cildirmis-Olmali-242241.html

 

Turgut Özakman: Şu Çılgın Türkler.

 

Otoriter Demagoji / Farklı Ol, Benim Gibi Ol. Kürşat Bumin  İLETİŞİM YAYINLARI. Kürşat Bümin bu kitapta yer alan yazılarında Türkiye'nin son dönemini, "Türkler çıldırmış olmalı!" dedirten olaylar üzerinden ele alıyor. Rejim sorunları, demokrasi, ordu, siyaset vb... sorunlarımıza 'otoriter demagoji' kavramıyla açıklık getirmeye çalışıyor. Bumin'e göre 'otoriter demagoji'nin yürürlükte olduğu Türkiye'de "görünürde 'söz' kimsenin tekelinde değildir; hatta sık sık 'konuşan ülke'nin erdemlerinin sıralandığına tanık olunur. Hemen her şey 'sanki..' gibi algılanır." Bu yazılarda devletin, medyanın ya da genel anlamda otoritenin, karşısındakinin sözlerine ancak kendisi gibi konuştuğu sürece 'tahümmül' ettiği, aksi takdirde demagojik ve hamisi bir dili nasıl anında devreye soktuğu anlatılıyor. Bumin'in eleştiri oklarının en önemli hedeflerinden biri de, bu demagojik yaklaşımların en yoğun rastlandığı alan olan medya. Yazar Medyakronik adlı internet sitesinde de medyayı, her gün büyük bir titizlikle teşrih masasına yatırıyor ve kendisine çekdüzen vermeye davet ediyor. https://www.kitapyurdu.com/kitap/otoriter-demagoji-farkli-ol-benim-gibi-ol/44527.html?srsltid=AfmBOoqffR3R7gw5PNAYtl2AMLf7HN8SPwFCo7LP2EIeAbWiK_TeWpcA

 

İlber Ortaylı - Türklerin Tarihi

Prof. Dr. İlber Ortaylı  TİMAŞ YAYINLARI, 2020.

“Koca bir kavmin binlerce kilometreyi üç asır içinde geçtiğini düşünün… Bu, dünyayı değiştirmez de ne yapar? İşte Türkler dünyayı böyle değiştirdi. Bu sebeple, bizim hayalî bir tarih ve kahramanlar üretmeye değil, yalnızca doğruyu öğrenmeye ihtiyacımız var…” İLBER ORTAYLI 

Türklerin Tarihi, göçebe bir kavimken Ortadoğu’nun güçlü uygarlıklarından birini tesis eden Türklerin günümüzde de çok konuşulan menşei tartışmalarıyla başlıyor.   Akabinde Orta Asya’dan Anadolu’ya göç edip bölgeyi Türkleştirmeleri ve orada inşa ettikleri kültürün esasları…  

Büyük bir mirasa, güçlü bir yapılanmaya ve tarihî bir zenginliğe sahip bir milletin, Türklerin adının nereden geldiği ve bu coğrafyaya ne zamandan beri “Türkiye” dendiği tartışmalarının tüm detayları…   

Kazanılan önemli savaşlar ve geri çekilmelerle, dahası ızdırablı toprak kayıplarıyla bugünkü halini alan Anadolu’nun hikâyesi… 

Türkiye’nin Malazgirt Savaşı’yla Bosna’nın fethi arasındaki 400 yıl boyunca Avrupa açısından önemli bir ülke ve baş edilmesi gereken bir sorun olmasının gerekçeleri… 

Dahası Oğuzlardan Kıpçaklara, Peçeneklerden Selçuklulara ve büyük bir imparatorluk olan Osmanlılara kadar uzanan ve sadece Türklerin değil; Rusların, Memlukluların, Karakoyunluların, Gaznelilerin, Safevilerin, Çinlilerin, Hintlerin ve Arapların tarihi… 

Yani aynı coğrafyayı yüzyıllar boyunca paylaşan uygarlıklara hep etki etmiş ve Doğu ve Batı kültürlerini birbirine taşımakta önemli bir rol oynamış Türklerin dünya tarihindeki yeri mercek altına alınıyor.    Orta Asya’nın bozkırlarından Avrupa’nın kapılarına, İlber Ortaylı’nın satırları arasında dolaşmak isteyen her yaştan okurun zevkle okuyacağı bir başucu kitabı... https://www.kitapyurdu.com/kitap/turklerin-tarihi/363063.html?srsltid=AfmBOoqicdCVVXWTUJ3kJ5BBfANWfOUOACv4QqhXirosVZ7fqI0cZ3tZ

 

Sait Başer : Toplumsal Aklı Anlamak. İRFAN YAYINEVİ, 2011.

"... Bir takım değerleri temsil ettiğini kabullendiğimiz ama genellikle muğlak kalan bu sebeple tartışması yıllarca dinmeyen kavramları düşünmeli, anlamalı, yeniden kurmalı..."

"... İrfan; sıradan ve cahil fertlere dahi o tam denge duruşunu kazandıran, ferdi değil geleneksel olan büyük akıl, toplumsal akıl mı?.."

Elinizdeki eser, aslında yazarının zihninde kurmaya, yahut yakalamaya çalıştığı bir “Türk Aklı”nı tespit gayretinin ön ürünüdür. Kısmetse devam edecektir. Ancak yazar, bu konuyu anlatmanın , bir kavram çalışması sonunda bir teorik taban gerektirdiğini gördüğünden bu “mukaddime” niteliğindeki kitap ortaya çıkmıştır. Tabiatıyla yazarına göre bu çalışma sadece Türk kültürü ve insanına seslenmiyor; o, aynı zamanda her kültüre göre anlamı ve işlerliği bulunabilecek bir teorik çerçevedir.

 

İdil Sevil: Türk’ün Aklı Nasıl Çalışır? Hümanist Kitap Yayıncılık, 2020.

·         Neden tavla oynarız?

·         Neden dedikodu yaparız?

·         Neden kaderciyiz?

·         Neden kebap severiz?

·         Neden her işin kestirmesini buluruz?

·         Neden anlaşmazlıklar mahalle kavgasına dönüşür?

·         Neden sonra ağlarız diye çok gülmekten korkarız?

·         Neden çocuğumuza ‘annecim’, ‘babacım’ deriz?

·         Neden müzakereyi mücadele olarak görürüz?

·         Neden ‘bizden’ olana gözümüz kapalı güveniriz?

·         Neden değişime öncülük edemesek de hızla uyum sağlarız?

Bunlar gibi birçok soru, kültür değerlerimizde yanıt buluyor. Ortak mirasımızdan süzülen değerlerin bugünümüze nasıl yansıdığı, elinizdeki kitapta bilimsel bir bakış açısıyla ele alınıyor. Okurken ‘biz’ hakkında olduğu kadar ‘kendiniz’ hakkında da çok şey keşfedeceksiniz.

 

Metin Uca : Tanrı Vermiş Pırasa, Hiç Yenir Mi Yarasa!?  İNKILAP KİTABEVİ

Bir gün corona geldi ve hiçbir şey eskisi gibi olmadı.

Ölümler, yoğun bakımlar, maske ve eldivenler, sosyal mesafeler… Nedenini araştıran herkes gözünü Çin’e dikmiş aynı merakla soruyordu…

Yaratıcı Türk zekâsı tek cümlede neden sonuç ilişkisini bir pazar esnafının gözünden tek cümlede özetleyiveriyordu: Tanrı vermiş pırasa, hiç yenir mi yarasa?

Metin Uca, şahsına münhasır muzip ve eleştirel üslubuyla, değişen hayatlarımız, alışkanlıklarımız ve nedeni konusunda inanılmaz komplo iddiaları ve cevap sanılan cevapları yani coronanın Türkiye yolculuğunu anlatıyor.

Tanrı vermiş pırasa, hiç yenir mi yarasa? Türkiye’deki sağlık sistemine ve kriz yönetimine dair hasar tespit raporu niteliğinde.

Sokağa çıkmak kimlere, ne zaman, ne kadar yasak? Corona hafta sonları daha mı çok bulaşıyor? Uçak yolculuğunda zararsız olan corona, kültür etkinliklerinde niye saldırganlaşıyor?

Ev içlerinden tarihin derinliklerine, sanattaki corona ve salgın izlerinden geçmiş günlerin ağzımızı birkaç karış açık bırakacak tedavi yöntemlerine, CoronaTurca renklerinden salgının hiç bilinmeyen yönlerine, bu küçücük virüsün öyküsünü okumak isterseniz maskelerinizi takın, sosyal mesafenizi alın ve kendinizi sayfalara bırakın. https://www.kitapyurdu.com/kitap/tanri-vermis-pirasa-hic-yenir-mi-yarasa-/549147.html?srsltid=AfmBOoqBanodP-vB0vXrE99ak9Ev4lhnaWwvjdl5jFeyfVpCjdwXfPxv

 

O. TÜRKDOĞAN (1996). Değişme kültür ve sosyal çözülme. İstanbul: Birleşik Yayıncılık.

ChatGPT:

"Değişme, Kültür ve Sosyal Çözülme", Prof. Dr. Orhan Türkdoğan tarafından yazılmış ve ilk olarak 1988 yılında Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı tarafından yayımlanmıştır. Kitap, 1996 yılında Birleşik Yayıncılık tarafından da basılmıştır. Toplam 230 sayfadan oluşan eser, sosyoloji alanında önemli bir çalışmadır.

Kitap, toplumların kültürel yapılarındaki değişimler ve bu değişimlerin sosyal çözülmeye etkileri üzerine derinlemesine bir analiz sunmaktadır. Özellikle, kabile ve aşiret gibi millet-altı oluşumların küreselleşme ve Avrupa Birliği sürecinde ulus-devlet kimliğiyle nasıl etkileşime girdiği tartışılmaktadır. Yazar, imparatorluk döneminde geri planda kalan kavim bilincinin, Kemalist sistemle birlikte Orkun anıtlarında yer alan Türk kimliğine nasıl döndüğünü ele almaktadır.

Eser, sosyoloji, antropoloji ve kültürel çalışmalarla ilgilenen akademisyenler ve öğrenciler için değerli bir kaynak niteliğindedir. Toplumsal değişim süreçleri ve bu süreçlerin kültürel yapılar üzerindeki etkilerini anlamak isteyenler için kapsamlı bir inceleme sunmaktadır.

 

………………

“Türklerin Sosyal Karakteri

Ergun’a göre, Türk halkının çoğunluğu: Esneklikten yoksun, baskıcı bir eğitimle yetişir, korkuyla biçimlenir. Çoğunluğu başta devlet korkusu olmak üzere, düşman korkusu, bölünme korkusu, kaybetme korkusu gibi birçok korkuyla çevrilmiştir. Erkek egemen kültürle koşullanmış, topluma ve devlete bağımlı insanlardan oluşur. Devlet otoritesinin üstün tutulmasından yanadır. Değer sistemini hiyerarşik ilişkilerde yaşar. Etnik ve dinsel kimliklere önem verir. Nemelazımcıdır, sorunlar karşısında öne geçme ve toplumsal sorumluluk duygusu zayıftır. Birbirine benzemeyi çok sever, ayrı durmaktan korkar. Tehditten çabuk etkilenir. Belirli koşullarda hoşgörülü ve uzlaşmacıdır. Aileye, geleneklere bağlı ve misafirperverdir. Eğlenmesini bilmekle beraber hüznü neşesinden daha yoğundur (Ergun, 2000, s. 177-178). https://1000kitap.com/iliskilerde-kaybetme-korkusu--2383246?sayfa=5

…………………………..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder