Türkiye'de
yapay zeka, sorulara cevap almak için ne oranda kullanılıyor
23.09.2025
ChatGPT:
Elimdeki verilere göre “sorulara cevap
alma” özelindeki kullanım oranlarını tam olarak ölçen bir istatistik bulamadım.
Ama Türkiye’de yapay zekâ kullanımının genel düzeyine dair bazı önemli
göstergeler var — bunlar sorulara cevap almak gibi kullanım biçimleri için
dolaylı da olsa fikir veriyor:
Mevcut Veriler
1. Üretken
Yapay Zekâ Kullanımı
Deloitte’un “Dijital Tüketici Trendleri 2024” raporuna göre Türkiye’de üretken
yapay zekâyı kullananların oranı yaklaşık %52. Cumhuriyet+2ictmedia.com.tr+2
Bu, küresel ortalamadan daha yüksek bir oran. Cumhuriyet+1
2. Kullanım
Amaçları
Bu raporda, kullanıcıların yapay zekâyı kullanma amaçlarından bazıları: kişisel
amaçlar (%72), eğitim için (%51), iş yerinde verimliliği artırmak için (%34) Cumhuriyet
“Bilgi arama” / “soru sorma / cevap alma” gibi faaliyetler de iş amaçlı
kullanımda yer alıyor ve iş yerindeki yapay zekâ kullanıcılarının yaklaşık
%58’i yapay zekâyı bilgi arama için kullanıyor. TRT Haber+1
3. İşletmelerde
Yapay Zekâ Kullanımı
İşletmeler arasında yapay zekâ kullanımı henüz çok yaygın değil: işletmelerin
%17,5’i yapay zekâdan faydalanıyor. Anadolu Ajansı
Ayrıca TÜİK verilerine göre, işletmelerin büyük çoğunluğu yapay zekâyı
kullanmıyor; kullanmayı düşünme oranları düşük. Hürriyet Daily News+1
4. Algı
ve İlgi
Stanford Üniversitesi’nin AI Index raporunda Türkiye’de nüfusun ~%65’inin yapay
zekâ teknolojileri konusunda “heyecan duyduğu” belirtilmiş; aynı zamanda
tedirginlik de yüksek. CNBC-e
“Sorulara Cevap Alma” Özelinde Bir Tahminde
·
“Bilgi
arama” kategorisindeki kullanım — ki bu kategori doğrudan soru-cevap
süreçleriyle bağlantılı — işyeri kullanıcılarının yaklaşık %58’i
tarafından belirtilmiş. TRT Haber+1
·
Ancak
bireysel kullanıcılar arasında soru-cevap amaçlı kullanımın özel oranı
belirtilmemiş. Kişisel amaçlı kullanımın yüksek olması (%72) ve üretken yapay
zekâ kullanım oranının %52 olması, bireylerin soru sorma / cevap alma
işlemlerini de içeren uygulamaları belirli oranda kullandığını gösteriyor.
Eğer istersen, “sorulara cevap almak”
özelinde Türkiye’de yapılmış bir ankete bakabilirim, daha spesifik bir oran
çıkartabilirim. İstersin mi?
Şunu
dedin:
evet
ChatGPT:
Yaptığım aramalarda, “sorulara cevap
alma” (yani bilgi sorgulayıp yapay zekâdan destek alma) kullanımına dair
doğrudan ölçülmüş bir oran bulamadım — çok spesifik bir soru-cevap için. Ama
bazı anketlerde “bilgi arama / iş yerinde bilgi amaçlı yapay zekâ kullanımı”
gibi kategoriler var, onlar üzerinden yaklaşımlar çıkarabiliyorum:
İlgili Bulgular
·
Deloitte’un
“Dijital Tüketici Trendleri 2024” raporuna göre, Türkiye’de üretken yapay zekâ
kullanım oranı %52. Anadolu Ajansı+1
·
Aynı
raporda, yapay zekâyı iş yerinde kullananların başlıca kullanım amaçlarından
biri “bilgi arama” (%58) olarak belirtilmiş. turkce.world.edu+1
·
Eğitim
bağlamında öğrencilerle yapılmış olan bir başka ankette; öğrencilerin %83’ü
ödev yaparken yapay zekâ araçlarını kullanıyor. Bu kullanım da doğrudan
soru-cevap amacı taşıyor diyebiliriz. Yok
Değerlendirme / Tahmin
Bu bulgulara göre:
·
Bireysel
kullanıcılar arasında, “bilgi / soru-cevap amaçlı yapay zekâ kullanımı”
olasılıkla iş yerinden bilgi arama amaçlı kullanım olan %58’e yakın bir değerde
— belki biraz altında ya da biraz üstünde — olabilir.
·
Eğitim
bağlamında (öğrenciler vb.), bu oranın daha yüksek olması beklenir; çünkü ödev,
öğrenme gibi aktivitelere doğrudan soru-cevap yapılması daha sık rastlanıyor
(örneğin öğrencilerin %83’ü ödev yaparken kullanıyor). Yok
Eğer istersen, özel bir yaş grubu
(örneğin gençler), bölge ya da sektör için benzer anket verilerini
araştırabilirim — o zaman daha net bir tahmin çıkarabiliriz. Nasıl istersin?
Is this conversation helpful so far?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder