15 Ekim 2019 Salı

GİRİŞ – NEDEN İSTANBUL DEPREM KONULU 43 ÇALIŞMA HAZIRLADIM


GİRİŞ – NEDEN İSTANBUL DEPREM KONULU 43 ÇALIŞMA HAZIRLADIM

Bülent Ağaoğlu
İstanbul, 14.10.2019

6 Ekim Pazar günü Cumhuriyet gazetesinden muhabir Kübra Köklü aradı Benimle röportaj yapmak istediklerini söyledi, ben de bunun üzerine hazırlık yapmamın doğru olduğunu düşündüm ve 7 hafta süreyle 40 dokümanı hazırladım
Bir konuda karar vermek için bilgi kaynaklarının daha büyük önemini inandığım için bu 40 dosyayı hazırladım.
Deprem konusuyla ilgililere, diğer kesimlerden araştırmacı, meraklı vs. ilgileneceklere olabildiğince dosya konularında önemli alıntıları ve bilgi kaynaklarının listelerini sunmak istedim.
Geçmişi 38 yıla dayanan farklı bir tecrübeden geliyorum.
1981 yılından günümüze 1030 kaynakçı hazırlayıp 675.000 künye derleyip bunları sınıflandırdım.
Tabiatıyla bilgi erişim becerisi gelişmiş vaziyette.
18 yıl Milliyet gazetesi arşivinde çalıştım 13 yıl yönetim
Burada günde 25 gazeteye 2-3 saat içinde göz gezdiriyorum, yazı işleri sabah toplantılarına katılıyordum. Farklı görüşlere esneklik içerisinde yaklaşmayı öğrendim.
Sorunlar konusunda hep nedenleri merak ediyordum.
Daha sonra 2008 yılından itibaren değerli büyüğüm Tınaz Titiz (http://tinaztitiz.com/) ile olan sohbetlerimde kendisinden sayesinde “sorgulanmamış” ezberler kavramını öğrendim. Kendisine hep minnet duyarım.
Deprem konusundaki farklı görüşleri ilgili konu dosyalarında alt alta dizerek bunların İnsanlara hazır bir doküman olarak sunulmasının önemli olduğuna inanıyorum
Kısa kısa dokümanlar hazırlamaya çalıştım.
Konu dosyalarında da en dikkati çekebilecek açıklamaları belirleyip bunlara yer vermeye çalıştım
Dosya hazırlamak için konu seçerken de İstanbul büyük depremi için hazırlık çalışmalarında, kendi değerlendirme göre en faydalı olabilecekleri bulmaya bunları düzenlemeye çalıştım
Neticede 26 Eylül 2019 depremi 1999 depreminden sonra İstanbul'un yaşadığı en ciddi depremdir
Kendi mesleki birikimim çerçevesinde çalışma hazırlamayı bir sorumluluk olarak gördüm.
Olası İstanbul depreminde, kim ne derse desin İstanbul'un zamanı bilinmese de, belki de 100-200 yıl sonra büyük bir deprem yaşayacağına, evvelki depremlerin istatistik sıklıkları gerçeği sebebiyle yüksek ihtimal veriyorum.
Çünkü 1509 yılında büyük bir deprem yaşamış, şehir nüfusunun binde 31’ini kaybetmiş bir İstanbul gerçeğimiz var.
Bu bakımdan 30 yıl sonra, 50 yıl sonra deprem olabilir uzman tahminlerinin insanımızı depreme dayanıklı olmayan evlerinin güçlendirilmeleri konusunda vurdumduymazlığa sevkettiklerini özellikle düşünüyorum. Maalesef uzmanların büyük bir kısmı böyle yapıyor…
Olası kaybın büyük olacağını ileri sürebiliriz ..
Burada dünya tarihinde yaşanan deprem kaynaklı can kayıplarını vermek isterim;
“…en fazla can kaybı Çin'de kaydedildi. Bu ülkede meydana gelen 3 ayrı depremde yaklaşık 1 milyon 300 bin kişi yaşamını yitirdi.
Çin'in kuzeybatısındaki Şensi'de 23 Ocak 1556'da meydana gelen deprem, "en fazla can kaybının yaşandığı deprem" olarak tarihe geçti. Ming Hanedanlığı döneminde meydana gelen depremin büyüklüğünün 8 olduğu tahmin ediliyor. Yoğun nüfusa sahip bir bölgede meydana gelen depremde yaklaşık 830 bin kişinin yaşamını yitirdiği sanılıyor.
En fazla can kaybına yol açan depremlerden ikisi de İran'da 1162 ve 1125 yıl önce meydana geldi. Sözlü ve yazılı kaynaklara göre, biri 856 diğeri 893'te meydana gelen depremlerde 350 bin kişi yaşamını yitirdi.”.  https://www.trthaber.com/haber/dunya/dunyada-en-fazla-can-kaybina-yol-acan-10-deprem-353389.html
İstanbul Türkiye'nin lokomotifi.
İnsan kaynakları da zengin olan depremde bu insanların da bir kısmının hayatlarını kaybedecek olması bize büyük zararlar verebilir.
Ülkemizde zaten donanımlı insan eksikliği var.
İnsanımıza, ailemize, akrabalarımıza, yakınlarımıza da depremde zarar gelmesini istemediğim için bu dokümanı hazırladım.
Kadim dostum Prof. Dr. Hikmet Özdemir; “Çok kaynakça hazırladınız, bundan sonra da tecrübelerinizi yazınız. Bunlar hazırladığınız kaynakçalardan daha değerli olacaktır” şeklindeki önerisi üzerine bu Giriş metnini ve Deprem Tecrübem (17 Ağustos 1999, İstanbul)”. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2019/10/deprem-tecrubem-17-agustos-1999-istanbul.html… başlığıyla tecrübelerimi paylaşmaya, yazmaya çalıştım. Kendisine minnetlerimle.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder