12 Ekim 2019 Cumartesi

İSTANBUL’DAKİ KONUTLARIN DEPREM RİSKİ İÇİN PROJELER (1)



İSTANBUL’DAKİ KONUTLARIN DEPREM RİSKİ İÇİN PROJELER (1)

Bülent Ağaoğlu
Antalya, 12.10.2019

2003
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Planlama Ve İmar Dairesi Zemin Ve Deprem İnceleme Müdürlüğü: İstanbul İçin Deprem Master Planı Boğaziçi Üniversitesi İstanbul Teknik Üniversitesi Orta Doğu Teknik Üniversitesi Yıldız Teknik Üniversitesi 7 Temmuz 2003. http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/SubSites/DepremSite/Documents/%C4%B0DMP_TUR.pdf  ** ftp://128.46.154.21/sozen/Istanbul%20at%20the%20Threshold/Reports%20(in%20Turkish)/IBBraporTR_pdf5.pdf
“İçindekiler sayfası” sonda EK 1’DE.
Proje ile ilintili olarak, Eylem Planları ve Veri
Kataloğuna ulaşmak için;



---------------------------------------.
Deprem Master Planı'nın tamamını pdf formatında bigisayarınıza yüklemek için tıklayınız. http://www.ibb.gov.tr/sites/akom/documents/deprem_master.html
Deprem Teşhisinin Reçetesi: İstanbul Deprem Master Planı. http://www.ilkeyapidenetim.com/uploads/54fb14d469f8c.pdf

2010
“Depreme karşı yeniden inşa
"İstanbullular her gün depremi konuşmalı" diyen Başkan Kadir Topbaş, "Mahallelerin birleştirilip, daha büyük parsellerde yeni binalar yapılacağını" söyledi. Topbaş, "Depreme karşı başka çaremiz yok" dedi
Zeynel YAMAN/ İSTANBUL. Yaşam Haberleri. Giriş Tarihi: 19.10.2010
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul'un deprem riskine karşı, mahallelerin birleştirilip, binaların daha büyük parsellerde yeniden yapılması için kentsel dönüşüm projelerine hemen başlanacağını söyledi. Bu projelerin büyük bir fırsat olduğunu belirten Topbaş, İstanbullular'a "Dahil olmak isteyenler ilçe belediyelerine başvursun" çağrısı yaptı. Risk taşıyan bir şehirde, bu sorunun mutlaka çözülmesi gerektiğine işaret eden Topbaş şunları söyledi: "10 ilçemizde başlattığımız yapı denetiminde, 6 ilçede 150 bine yakın yapı tarandı. Ciddi sıkıntılar görüldü. Bir yenileme sürecine girilmesi lazım. Başka çaremiz yok. İstanbul'un her gün depremi konuşması, İstanbul'un yenilenmesi gerekiyor."
'CİDDİ BİR FIRSAT'
Topbaş, hasarlı bina sahiplerinin bu projelerden nasıl yararlanacağını ise şöyle ifade etti: "Örneğin Bağcılar ve Fikirtepe'de yoğun bir yapılaşma var. Buradaki düzenlemelerde parsel alanlarını daha da büyütüp imar adaları şekline getireceğiz. 3 bin, 4 bin, 5 bin metrekareye çıktığında daha fazla imar imkanı vereceğiz. Böylece bunlar birleşerek daha güzel, daha güvenli yapılara dönüşebilecek. Daha büyük adalar, parseller, daha doğru binalar, bahçeli, belki ayrı nizamlı yapılar haline getirecek bir sistemi oluşturmak istiyoruz." Topbaş, "Yatırımcılar ve müteahhitler tarafından incelendiğinde düzenlemenin ciddi bir fırsat getireceğini herkes görecek" dedi.”. https://www.sabah.com.tr/yasam/2010/10/19/depreme_karsi_yeniden_insa

https://www.haber3.com/emlak/istanbulun-tarihi-yarimadasi-kentsel-donusume-aciliyor-haberi-4929363

2017
“Depremlerin doğal bir afet olduğunu ve engellenmeyeceğinin de farkında olduklarını ifade eden Başkan Topbaş, “Fakat neticesinin insanımız ve şehrimiz için bir afete dönüşmemesi bizim elimizde. Şehirlerin doğal afetlere karşı mukavemetini artırmak, risk yönetimlerini devreye sokmak, alınabilecek en etkin tedbirlerin başında geliyor” ifadelerini kullandı.
-17 Ağustos Depreminden Dersler Çıkardık-
Yaşanan büyük deprem felaketinden sonra yeni bir afet anlayışı benimsediklerinin altını çizen Başkan Topbaş konuşmasına şöyle devam etti: “Birçok projeyi hayata geçirdik. Muhtemel İstanbul depremine karşı her alanda hazırlıklarımız sürüyor. Bilimsel veriler ışığında iki ayaklı projemiz sürüyor; depreme hazırlık ve kentsel dönüşüm deprem master planımız hazır. Deprem odaklı dönüşüm çalışmaları başlattık. Bu önemli projelerin başında kentsel dönüşüm projeleri geliyor. Kentsel dönüşümü şehrin DNA’sını değiştirmek olarak ta görebiliriz. Tamamen farklı bir kent mantığını hayata geçiriyorsunuz. Sadece yeni ve güçlü binalar yapmakla kalınmıyor. Kartal, Maltepe, Zeytinburnu, Küçükçekmece, Beyoğlu, Esenler, Fatih’te kentsel dönüşüm projelerini hayata geçirdik. Pek çok yerde bu çalışmalarımız devam ediyor. Bu projeleri vatandaşlarımızla anlaşarak hayata geçiriyoruz.”
Kentsel Dönüşüm için “Bir gelecek vizyonudur” diyen Başkan Topbaş, “Kentsel Dönüşüm bir yıkım değil, kentin geleceğine yapılan yatırımdır” ifadesini kullandı.
Türkiye’de 7 Milyonun üzerinde depreme dayanıksız bina olduğunu ve kaçak ve ruhsatsız bina sayısının da çok olduğunu vurgulayan Başkan Topbaş şöyle devam etti: “Bizler uzun yılların ihmalini, birikmiş sorunlarını çözmeye çalışıyoruz. Kentsel dönüşüm master planımız artık hazır. Kaçak ve ruhsatsız binalarla mücadele ettik. Binlerce yıkım yaptık. Bina taramaları yaptık. Depreme dayanıklılıklarını tespit ettik. Binlerce konut teslim ettik. Deprem riskini en aza indirgemek adına topyekün mücadele etmeliyiz.”
İstanbul'da 50-60 yıl önce sanayileşme sürecinde kırsaldan göçler başladığı dönemki plansızlığın sonuçlarını yaşandığına vurgu yapan Başkan Topbaş, "Yapı tarzına riayet edilmediği zaman başka sonuçlar ortaya çıkıyor. Doğayı iyi tanımanın ve bilim, teknolojiye uygun çalışma yapmanın önemi bir kez daha ortaya çıkıyor" dedi. Başkan Topbaş şöyle devam etti: "Afet öncesi alınacak tedbirlerin en doğru tedbirlerdir.  Sonrası yaptığınız müdahaleler önemli ama önemli olan öncesi atılacak adımlardır, bunu dikkate aldığınız zaman minimize edebilirsiniz. Doğru yerlere yerleşim alanları kurabilirsiniz, yaşam alanlarını değiştirebilirsiniz. Şili'nin başkenti Santiago 9 büyüklüğünde deprem yaşayan bir kent, 7-8 büyüklüğündeki depremlerde camlar çatlıyor. Süleymaniye'deki o sistemi nasıl kurduysak, bu riskleri minimize etme imkanı bulabiliriz."
-Balkona ve Mutfağa Bakmak Yeterli Değil-
Başkan Topbaş birey olarakta depreme hazırlıklı olunması gerektiğini vurgulayarak vatandaşlara şu uyarıyı yaptı: “Bir vatandaş bir yerde bir ev, bir daire alırken hanımefendi ile mutfağına ve balkonuna bakıp karar vermesinler. O evin bulunduğu ilçe belediyesine girip almayı düşündükleri evin depreme dayanıklı olup olmadığı bilgisini alsınlar. Bu bir otokontrol sistemidir. Bu aynı zamanda müteahhitleri de yönlendirecektir. Bu depreme karşı mücadeleye ciddi katkı sunacaktır.”
-Çadır Kentler-
Olası İstanbul depremi için İstanbul Büyükşehir Belediyesi olarak ciddi tedbirler aldıklarını ve yaşanacak olumsuz bir durumdan sonra da İstanbulluların barınabilmeleri için ortamlar hazırladıklarını vurgulayan Başkan Topbaş, “İstanbul’un 156 noktasında Çadırkent kurma imkanımız var. 1 milyon 116 bin insanın burada barınabilmesi demek. Buralara devlet binaları, spor salonları da dahil değil” diye konuştu.”. 17.08.2017. https://www.ibb.istanbul/News/Detail/34169

2018
İstanbul'un İlk Kentsel Dönüşüm Master Planı Hazır. 10.9.2018.  https://www.emlakbroker.com/haberler/istanbulun-ilk-kentsel-donusum-master-pl.html
[Sitede “İstanbul Kentsel Dönüşüm Master Planı” mevcut değildir.] http://ikdmp.istanbul/

“İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü, 22 Mayıs 2018 günü “Tarihi ve kültürel miras alanlarında kentsel dönüşüm planlama yaklaşımı geliştirilmesine yönelik analitik etütlerin yapılması” hizmet alımı ihalesine çıkıyor.
Sözcü gazetesinden Özlem Güvemli'nin haberine göre ihaleye ilişkin Kentsel Dönüşüm Müdürlüğü tarafından hazırlanan “Gerekçe Raporu”, İBB’nin İstanbul'un 8000 yıllık geçmişine tanıklık eden farklı kültür ve imparatorlukların izlerini taşıyan Tarihi Yarımada’yı kentsel dönüşüme açma planlarını da ortaya koymuş oldu. İBB, bu ihale ile Tarihi Yarımada için hazırlanacak kentsel dönüşüm planlarına referans olacak verileri toplayacak.
22 FIRSAT ALANI
İhalenin “Gerekçe Raporu”nda, İBB'nin 2015-2019 Stratejik Planı doğrultusunda 39 ilçe için kentsel dönüşüm perspektifiyle hazırlanacak planlara altlık oluşturmak üzere analitik veri hazırlamak üzere 15 Şubat 2016'da bir ihale düzenlendiği hatırlatıldı. Bu çalışma kapsamında “İstanbul Kentsel Dönüşüm Master Planı”nın hazırlandığı ve 22 adet “Kentsel Dönüşüm Fırsat Alanı” tespit edildiği belirtildi.
SİLUET VE İMAR HAKLARI YENİDEN “İRDENELENECEK”
Raporda, 22 adet “Kentsel Dönüşüm Fırsat Alanı”ndan biri olan, tarihi ve kültürel miras alanı olma özelliğine sahip Tarihi Yarımada için kentsel dönüşüme yönelik üst ölçekli planlama yaklaşımlarının, uygulamaya geçişi kolaylaştıracak alt ölçekli planlama çalışmalarına aktarılması imkânı verecek ara ölçekte, siluet kararlarının uygulamada yarattığı sorunlar açısından yeniden irdeleneceği bir etüt çalışması için bu ihalenin düzenlendiği vurgulandı. Bu iş kapsamında mevcut siluet kararları ile birlikte mekânsal dönüşümü mümkün kılacak imar haklarının yeniden irdeleneceği, kentsel dönüşüme yönelik bütüncül bir yaklaşım geliştirilmesinin hedeflendiği kaydedildi.
“HASSAS DÖNÜŞÜM”
Raporda “UNESCO'nun dünya mirası olarak ilan ettiği bölgeler dahil stratejik tarihi varlıkların üstün evrensel değerleri üzerindeki etkilerini gözeten kentsel dönüşüm projeleri ile ilçenin siluetinin nasıl güçlendirilip korunabileceği ele alınırken aynı zamanda alan içindeki hassas kentsel dönüşüm sürecine rehberlik edecek plan yaklaşımı şemaları elde edilmesi hedeflenmektedir” denildi.
YOL HARİTASI ÇİZİLECEK
İhale şartnamesine göre yapılacak etüt çalışması kapsamında öncelikle mevcut ve önerilen siluet kararlarını irdeleyerek Tarihi Yarımada'nın bütünü için 1/5000 ölçekli planlara referans olmak üzere “Tarihi Yarımada Kentsel Dönüşüm Planlama Yaklaşımı” belirlenecek. Sonrasında belirlenecek farklı kentsel karakterde 5 adet, 1/1000 ölçekli planlara referans olmak üzere kentsel dönüşüm şemaları, tasarımları ve uygulama yol haritaları geliştirilecek.
470 GÜN SÜRECEK
3 aşamadan oluşacak bu çalışmaların 470 günde tamamlanması planlanıyor. Birinci aşamada Tarihi Yarımada'nın tamamında kentsel dönüşüm yaklaşımının belirlenmesi için ön araştırma yapılacak, veriler toplanacak ve analizler hazırlanacak. İkinci aşamada Tarihi Yarımada'da kentsel dönüşüm planlama yaklaşımı belirlenerek mekânsal ve strateji kararlar geliştirilecek. Sit ve koruma kararları, siluet, mülkiyet analizi yapılarak kentsel dönüşüm rehberi hazırlanacak. Üçüncü aşamada sonuç çalışması yapılacak. Bölge ile ilgili daha önce yapılmış planlama ve işletim modeli çalışmaları ile bu çalışma kapsamında elde edilen verilerin birlikte değerlendirildiği bir sonuç kitabı hazırlanarak 100 adet basılacak. Web tabanlı interaktif sunum ve animasyon film yapılacak.  Sözcü”. 1.5.2018. https://www.haber3.com/emlak/istanbulun-tarihi-yarimadasi-kentsel-donusume-aciliyor-haberi-4929363

2019
“İBB'den deprem hamlesi! İstanbul'daki tüm binalara yapılacak
 Silivri açıklarında 26 Eylül'de meydana gelen 5.8 büyüklüğündeki deprem İstanbul'a büyük korku yaşattı. Depremle birlikte İstanbul'daki binaların dayanıklılığı ve toplanma alanları tartışması tekrar alevlendi. 14 Ekim Pazartesi İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu başkanlığında toplanacak İBB Meclisi'nin gündemi de deprem olacak. İmamoğlu, meclis oturumunda İBB'nin depreme hazırlık çalışmaları hakkında bilgilendirme yaparak önemli açıklamalarda bulunacak.
“AFET ODAKLI KENTSEL DÖNÜŞÜM İÇİN ÇALIŞIYORUZ”
İBB Deprem Risk Yönetimi ve Kentsel İyileştirme Daire Başkanı Dr. Tayfun Kahraman da deprem gündemli meclis toplantısı öncesinde Sözcü gazetesine İstanbul'un yeni dönemdeki depreme hazırlık çalışmaları hakkında bilgi verdi. Kahraman, deprem yarın olacakmış gibi hazırlık çalışmalarına hızla başladıklarını belirterek “Depremin ne zaman olacağı belli değil ama 7.4 ve üzeri bir depremin olma olasılığı yüzde 65. Çok büyük bir olasılık. Bu deprem yarın da olabilir 30 yıl sonra da olabilir. Ama biz yarın olacakmış gibi hazırlıklarımıza başladık. Tamamen afet odaklı kentsel dönüşüm için çalışıyoruz” dedi.
O ÇALIŞMA TEKRAR YAPILACAK
İstanbul'da 1 milyon 165 bin bina bulunduğunu ifade eden Dr. Kahraman, şunları söyledi:
“1999 depreminden sonra Japonya Uluslararası İşbirliği Ajansı (JICA) ile İBB yaptığı çalışmada ilçe ilçe, bina bina tespitler yapılmış. Ama bunların ne kadar sağlıklı olduğu tartışmalı. Şu an o çalışmaların hepsinin tekrarlanması gerek. Yapılar üzerinde gözlem yapılarak sağlam raporu düzenlenmiş. Şu an yapacağımız çalışmada, bunları tamamen laboratuvar ortamına taşıyarak test edeceğiz. Yapının statik elemanları hasarlı olabilir ya da darbe almış olabilirler ama üzerlerini sıvarsanız, makyajlarsanız görülme şansı yok. Bizim görünür hale getirmemiz gerek. İstanbul'daki tüm binaların röntgeni yeniden çekilecek.”
TESPİTTEN SONRA MÜDAHALE EDİLECEK
İstanbul'da beklenen 7.4 ve üzeri büyüklükteki olası deprem sonrasında ortaya çıkacak gerçekçi bir senaryonun ortaya konacağına dikkat çeken Kahraman “Tespitten sonra da müdahale aşamasına geçilecek. Yapılar tespit edilip bırakılmayacak. Kısa süre içinde yapıları güçlendirmek, depreme dayanıklı hale getirmek büyük bir meblağ. Bunun için de desteğe ihtiyaç olacak. İBB'nin bütçesinin dahi yetmeyeceği bir iş. Dünya Bankası, uluslararası fonlar ya da kendi iç mekanizmalarımızla bu işi yürüteceğiz. Vatandaştan da destek isteyeceğiz” dedi.”.  10.10.2019. https://www.ulusal.com.tr/gundem/ibb-den-deprem-hamlesi-istanbul-daki-tum-binalara-yapilacak-h240677.html

"İBB Başkanı İmamoğlu: İstanbul depreme hazır değil, beklenen depremde binaların yüzde 22,6’sı yıkılacak

İBB Meclisi'nde deprem sunumu yapan İmamoğlu, "Deprem seferberliğini başlatıyoruz" dedi. 
https://t24.com.tr/haber/ibb-baskani-imamoglu-beklenen-depremde-binalarin-yuzde-22-6-si-yikilacak-yollarin-yuzde-30-u-kapanacak,843658 

14.10.2019

"İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem İmamoğlu, Silivri’de yaşana 5.8 büyüklüğündeki depremin ardından yeniden gündeme oturan ‘deprem’ konusunda 13 bölümlük detaylı bir sunum yaptı. İBB’nin, özellikle 1999 Marmara Depremi sonrasında, deprem ile ilgili ulusal ya da uluslararası birçok kurum ile farklı çalışmalar yaptığını hatırlatan İmamoğlu, “Tespitlerde bulunulmuş, tahminler sıralanmış, uygulama önerileri geliştirilmiş. Ancak yapılan tüm bu çalışmalar, sonrasında hayata geçmediği / geçemediği için İstanbul hâlâ beklenen büyük depreme hazırlıklı değildir. Daha fazla beklemeye tahammülümüz yok” dedi. “İBB Deprem Seferberlik Planı”nı devreye soktuklarını vurgulayan İmamoğlu, “Bizler, tüm İstanbulluların da desteği ile hayata geçecek projeler üretmek, İstanbul’u güçlendirmek için kolları sıvıyoruz ve bir seferberlik başlatıyoruz” diye konuştu.  İstanbul’daki 1 milyon 166 bin binanın 788 bininin 1999 depremi öncesinde yapıldığını belirten İmamoğlu, “7,5 büyüklüğündeki bir depremde binaların yüzde 22,6’sı yıkılacak, 25 milyon ton enkaz oluşacak, yolların yüzde 30’u kapanacak, 463 içme suyu noktası, bin 45 atık su noktası ve 355 doğal gaz noktası hasar görecek” bilgisini paylaştı.

İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, Meclis oturumunda yaptığı sunumunda, geçtiğimiz 26 Eylül’de, Silivri’de, Marmara Denizi açıklarında 12,6 kilometre derinlikte gerçekleşen ve büyük paniğe neden olan 5.8 büyüklüğündeki depremin ardından, AFAD ve İBB’ye 5 bin 253 ihbar geldiğini belirtti. İmamoğlu, 5.8’in büyük değil minik bir deprem olduğunu, ancak bir yapılan incelemeler sonunda 224 ağır hasarlı, 754 de az hasarlı bina tespit edildiğini kaydetti. İmamoğlu, TÜBİTAK MAM, Kandilli Rasathanesi ve İBB uzmanlarının hazırladıkları çalışmalara göre; İstanbul’da, Marmara Denizi içerisinde 30 yıl içinde, 7 ve üstü bir deprem olma olasılığının yüzde 65 olduğu bilgisini paylaştı.

“120 milyar TL ekonomik zarar oluşacak”
İstanbul’un gece konut nüfusunun 15 milyon, gündüz nüfusunun ise 6 milyon olduğunu belirten İmamoğlu, kentteki toplam 1 milyon 166 bin binanın 255 bininin 1980 öncesinde, 533 binin 1990-2000, 376 bininin de 2000-2019 yılları arasında inşa edildiğini kaydetti. İmamoğlu, İBB Deprem ve Zemin İnceleme Müdürlüğü ve Boğaziçi Üniversitesi tarafından 2018 yılında gerçekleştirilen “Deprem ve Hasar Kayıp Tahmin Çalışmasına” göre; İstanbul’da olası gerçekleşecek 7,5 büyüklüğündeki yıkıcı deprem senaryosu uyarınca ekonomik, fiziksel kayıp ve hasarları da sıraladı. 7.5 büyüklüğündeki yıkıcı bir deprem senaryosuna göre; İstanbul’da çok ağır ve ağır hasarlı bina sayısı 48 bin, orta ve daha üstü hasarlı bina sayısı 194 bin olacak. Bu rakamlara göre; binaların yüzde 22,6’sı yıkılacak, 25 milyon ton enkaz oluşacak, yolların yüzde 30’u kapanacak, 463 içme suyu noktası, bin 45 atık su noktası ve 355 doğal gaz noktası hasar görecek. Toplamda 120 milyar TL yapısal ve yapısal olmayan ekonomik kayıp yaşanacak.

Seferberlik için 5 madde
Yapılan hasar tahmin çalışmalarına göre depremin İBB’nin en öncelikli konusu haline geldiğinin altını çizen İmamoğlu, “Yaşanacak maddi ve manevi hasarı onarmaktansa öncelikli hedef daha da gecikmeden önlem almak olacaktır” dedi.  İmamoğlu, “İstanbul Büyükşehir Belediyesi Deprem Seferberlik Planı”nın 5 başlık altında değerlendirilerek hazırlandığını söyledi ve bunları şöyle sıraladı:

-              Afet odaklı kentsel dönüşüm çalışmaları.

-              Mevcut alt yapı ve ulaşım ağının afetlere dayanıklı hale getirilmesi.

-              Sismik ve yer bilimleri çalışmaları.

-              Afet sonrası toplanma / barınma alanları.

-              Afet odaklı eğitim ve kapasite geliştirme.

“Kaynak için görüşmeler başlatılacak”

Plan kapsamında; hasar alması beklenen 48 bin binanın güçlendirilmesi ya da yeniden yapma usulü ile yenilenmesinin amaçlandığını belirten İmamoğlu, “1 yıl içinde 20 bin bağımsız birim, 5 yılda 100 bin, 10 yılda tüm bu nitelikteki bağımsız birimler afetlere karşı güçlendirilecektir. ‘Afet Odaklı Dönüşüm’ programına göre; deprem senaryoları doğrultusunda, öncelikle kırılgan yapı stoku nedeniyle müdahale bekleyen ilçelerden başlanacak ve ilçeler arasında bir etaplama yapılacaktır. Programın uygulanması halinde güncel maliyet hesapları ile bu süreç içerisinde, asgari 44 milyar TL tutarında bir kaynak kullanımı gerekecektir. Söz konusu kaynağın elde edilmesi için uluslararası fon sağlayan kuruluşlar ile görüşmeler başlatılacaktır” diye konuştu.

“Kentsel dönüşüm iş birliği masası kurulacak”
Yol haritalarının, İBB bünyesindeki deprem ve kentsel dönüşüme ilişkin tüm çalışmaların sentezi ile ortaya konan “Kentsel Dönüşüm Strateji Belgesi” olduğunu vurgulayan İmamoğlu, “Öncelikli / sorunlu alanlarda, sosyal ve ekonomik dönüşüm projelerinin gerçekleşmesi amacıyla Bakanlık tarafından talep edilen ‘Strateji Belgeleri’ tamamlanarak ‘İstanbul Kentsel Dönüşüm müdahale yol haritası’ belirlenecektir. ‘Afet Odaklı müdahale programı’ ile bina bazında yapılan müdahaleler yanında, kentsel iyileştirme odaklı dönüşüm çalışmaları bu başlıkta ele alınacaktır. Bu amaçla 1 yıl içinde 39 ilçe ile birlikte gerekli koordinasyon sağlanacak ve 5 yıl içinde strateji belgesinde yer alan müdahalelerle tamamlanacaktır” bilgilerini paylaştı. Kentsel dönüşüm çalışmalarına İstanbulluların katılımını sağlamayı da amaçladıklarını belirten İmamoğlu, “İstanbul’da gerçekleştirilmesi planlanan veya proje aşamasında olan kentsel dönüşüm alanlarında yaşayanlar ve onlar tarafından kurulan sivil toplum örgütlerinin İBB ile iletişim sorunlarını aşmak üzere ‘Kentsel Dönüşüm İşbirliği Masası’ adı ile bir ofis kurulmaktadır” dedi.

“Köprü ve viyadükler takip edilecek”
Kamu binalarının depreme hazırlığı konusundaki çalışmalara da değinen İmamoğlu, “Afete Duyarlı Bir Kent İçin Bina İzleme ve Hasar Takip Sistemi Projesi” üzerinde çalıştıkları bilgisini verdi. Akıllı bir şehir yönetimi kapsamında tüm kamu binalarının, önemli binalar ile köprü ve viyadüklerin takip edilmesi işlemlerinin 6 ay içinde tamamlanacağını belirten İmamoğlu, İBB binalarının da bu kapsamda ele alınacağını ifade etti. İmamoğlu, “Afetlere karşı dayanıklı kamu yapıları stoğunu sağlamak, hizmet yapılarını afet sonrası kullanıma hazırlamak üzere yapılacak çalışmalar doğrultusunda belediyeye ait hizmet yapılarına ilişkin kontroller 6 ay içinde tamamlanacak ve güçlendirilmesi gerekenlere 2 yıl içinde gerekli müdahaleler yapılacaktır” dedi.

“Yeraltı su kaynaklarının korunması sağlanacak”
Deprem anı ve sonrasında kesintisiz ulaşımın sağlanması amacıyla karayollarının 1 yıl içinde afete hazır hale getirileceğini kaydeden İmamoğlu, yapılması planlanan çalışmaları şöyle sıraladı:

“Deprem anı ve sonrasında kesintisiz ulaşımın sağlanması amacıyla köprü ve viyadükler 2 yıl içinde afete hazır hale getirilecektir. Olası bir afet durumunda, toplanma veya barınma alanlarında ihtiyaç duyulabilecek yeraltı su kaynakları, İstanbul halkına hizmet edecek şekilde, 6 ay içinde planlanacaktır

İstanbul genelinin hidrojeolojik yapısı 6 ay içinde detaylı bir şekilde belirlenmesiyle, yeraltı su kaynaklarının korunması ve olası iklim değişikliği senaryolarına bağlı önlemlerin tanımlanması sağlanacaktır. Doğal yeraltı su depo alanlarının tespiti ve İstanbul genelinin jeotermal potansiyelinin belirlenmesiyle bu alanların çok amaçlı ve etkin kullanımı 6 ay içerisinde sağlanacaktır.”

“Tsunami tehlikesine dikkat çekti”
Kasım ayı içerisinde, konunun tüm paydaşlarının katılımıyla “Deprem Çalıştayı” düzenleyecekleri bilgisini veren İmamoğlu, “Bu şekilde yol haritamızı anlatacak ve birlikte yol haritamızı zenginleştireceğiz” dedi. İstanbul’da gerçekleşebilecek olası bir deprem ile ilgili tüm bilimsel verinin hızlı, etkili ve güvenilir bir şekilde İBB’ye aktarılmasının 1 yıl içerisinde sağlanacağını belirten İmamoğlu, tsunami tehlikesine de dikkat çekti: “İstanbul’da gerçekleşebilecek olası bir tsunami ile ilgili tüm bilimsel verinin hızlı, etkili ve güvenilir bir şekilde İBB’ye aktarılması 1 yıl içerisinde sağlanacaktır. Ayrıca tsunami ile ilgili olarak; 6 ay içerisinde ilçelerdeki tsunami tehlike ve risk analizlerine bağlı bilinçlenme ve farkındalığın artırılması, ortaklaşa ve bireysel proje üretme ve uygulama yeteneklerinin artırılması hedeflenmiştir.”

“Erken uyarı sistemi üzerinde çalışıyoruz”
“Deprem Erken Uyarı ve Acil Müdahale Sistemi” üzerine çalışmalar yaptıklarının da altını çizen İmamoğlu, “Erken uyarı sistemi ile depremin yansımasından 5-7 saniye önce alınacak erken uyarı ile tehlike barındıran doğal gaz, elektrik gibi sistemlerin kapatılması; raylı sistemlerin durması gibi acil önlemlerin alınması sağlanacaktır” dedi. İmamoğlu, kentteki heyelan tehlikesini de göz ardı etmediklerini belirterek, “İl genelinde çeşitli sahalarda bulunan heyelan tehlike sahalarının tespiti, yapı-can güvenliği olasılıklarının belirlenmesi ve planlama/yatırım süreçlerine altlık oluşturulması, acil heyelan tehlikesi barındıran yerlerin rapor ve haritalarının ilgili kurum ve kuruluşlara aktarımı 6 ay içerisinde tamamlanacaktır. İlçe bazlı heyelan tehlike kitapçıklarının oluşturulması için, ilçelerdeki heyelan tehlikesine bağlı bilinçlenme ve farkındalığın artırılması, ortaklaşa ve bireysel proje üretme ve uygulama yeteneklerinin artırılması 6 ay içerisinde tamamlanacaktır” bilgilerini paylaştı.

“Geçici barınma alanları 2 yıla kadar kullanılabilecek”
Toplanma alanlarına da değinen İmamoğlu, “Afet toplanma alanları, afet sırasında ve sonrasında insanların ivedilikle ulaşması gereken, afet riski taşımayan güvenli alanlardır. Afetzedelerin yaşadıkları büyük şoku atlatabilmeleri, temel sağlık ve gıda hizmetlerinden faydalandıkları, yakınları ile bir araya gelebilmeleri ya da haberleşmelerine imkan veren; bir binaya en fazla 500 metre uzaklıkta olacak biçimde belirlenmiş ve afetten sonra 24 saat içinde kullanılacak olan alanlardır. 24 saat sonrasında barınma ihtiyacı olan afetzedeler, geçici barınma alanlarına tahliye edilecektir. Geçici barınma alanları, kapasite ve olanakları çerçevesinde, kısa ve uzun süreli barınma çözümleridir. Afetten etkilenenlerin hayatlarını devam ettirebilmeleri için, ilk olarak en temel barınma ihtiyaçlarının karşılanması, ardından barınma koşullarının uzun süreli olarak sağlandığı; temel yeme / içme imkanları ile beslenme, tıbbi bakım ve yardım imkanlarının sağlandığı geçici barınma alanlarıdır. Toplumun afet sonrasında hızlı biçimde toparlanmasını sağlamak ve barınma ihtiyacı olanlara mahremiyeti koruyan, onurlu bir yaşam sunmak, güvenli, sağlıklı, yaşanabilir alanlar oluşturmak amaçlanmaktadır. Bu alanlar kapasite ve olanaklarına göre 72 saatten 2 yıla kadar kullanılabilecek alanlar olarak ele alınmaktadır” diye konuştu.

“859 toplanma alanı hazırlıyoruz”
859 toplanma alanı hazırladıklarını vurgulayan İmamoğlu, bu konuyla ilgili şu bilgileri verdi: “Vatandaşın afet öncesi, anı ve sonrasında hazır olması için her binanın toplanma alanlarının ve bu alanlara ulaşımı sağlayacak tahliye koridorlarının belirlenmesinde ilk 6 ayda AFAD ile koordinasyon ve muhtarların bilgilendirilmesi, belirlenen toplanma alanı tahliye koridorlarının vatandaşla paylaşılması ve el kartelalarının hazırlanması sağlanacaktır. 1 yıl içerisinde de kamu spotları ve mobil uygulamaların hazırlanması sağlanacaktır. Geçici Barınma Alanları konusunda ise; yaklaşık 3 milyon kişinin afet sonrası barınma ihtiyacının karşılanması hususunda ilk 3 ayda ‘Zeytinburnu/Topkapı Deprem Parkı Uygulaması’ yapılacak, 6 ayda ‘Ataşehir/Anatepe Deprem Parkı Uygulaması’, 1 yılda AFAD ile koordinasyon ve Muhtarların Bilgilendirilmesi ve Belirlenen GBA tahliye koridorlarının vatandaşla paylaşılması, 2 yılda altyapı kapasitesinin tespit çalışmaları, afet anında erişim sağlanamayacak alanlara konteynırlar, sahra hastanesi, acil yardım kitleri hizmeti sağlanacaktır. Her iki yakada kurulacak olan ‘Deprem Parkları’ aynı zamanda afet öncesi eğitim ve koordinasyon faaliyetleri için kullanılacak ve parklar ile İstanbulluların farkındalığı arttırılacaktır.”

“Afet gönüllüleri kavramı geliştirilecek”
“Afet Odaklı Eğitim ve Kapasite Geliştirme” projesi kapsamında “Afet Gönüllüleri” kavramını geliştireceklerini vurgulayan İmamoğlu, “Olası bir afet anında, acil müdahaleleri gerçekleştirebilecek eğitime sahip 954 mahallede, her mahallede biri mahalle muhtarı olmak üzere en az 5 kişiden oluşacak 5000 afet gönüllüsü 6 ay içerisinde topluma kazandırılacaktır. Afet Gönüllüleri’nin ihtiyaç duyacağı temel müdahale malzeme ve gereçleri muhtarlıklarda depolanacaktır. Afet öncesi, anı ve sonrasında kamu sektörü ile koordineli bir şekilde özel sektöründe her türlü lojistik destek sağlaması hususunda 6 ayda paydaşların görev dağılımı belirlenecek, 1 yılda Lojistik ve koordinasyon sağlanacak, 2 yılda ‘Afet Eylem Planı’ hazırlanacaktır. Ayrıca Deprem Parklarında özel sektörden destek alınarak depreme karşı güçlendirme yöntem ve modelleri uygulanarak İstanbullulara tanıtılacaktır” şeklinde konuştu.

“Geniş kitlelere ulaşacağız”
Vatandaşlara internet üzerinden ulaşmayı önemsediklerinin altını çizen İmamoğlu, “1 yıl içerisinde yapılan çalışmaların daha doğru ve anlaşılır içerikle daha geniş kitlelere ulaşması sağlanacak. Çalışma alanlarıyla ilgili farkındalık ve bilinç seviyesinin artırılacak. Kurumsal görünürlüğün artırılacak

İBB bünyesinde üretilmiş yer bilimsel tüm verilerin ilgili İBB birimleri ve paydaşlarla paylaşılabileceği web tabanlı portal sayesinde paydaşların bilgiye erişimi hızlanacak ve verimli hale getirilecektir. İstanbul genelinde 3 yıl içerisinde, tüm vatandaşların afet farkındalığının artırılması ve bilinç düzeyinin en üst seviyeye çıkarılması amacıyla Avrupa ve Anadolu yakasında yapılacak olan ‘Deprem Parkları’ içerisinde birer adet, toplam 2 adet ‘Afet Eğitim Merkezi’ hayata geçirilecektir” dedi.". 14.10.2019

------------------.


EK 1:
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Planlama Ve İmar Dairesi Zemin Ve Deprem İnceleme Müdürlüğü: İstanbul İçin Deprem Master Planı Boğaziçi Üniversitesi İstanbul Teknik Üniversitesi Orta Doğu Teknik Üniversitesi Yıldız Teknik Üniversitesi 7 Temmuz 2003. http://www.ibb.gov.tr/tr-TR/SubSites/DepremSite/Documents/%C4%B0DMP_TUR.pdf
İÇİNDEKİLER
ÇALIŞMA GRUPLARI VE KOORDİNATÖRLER
Genel Koordinasyon: Prof.Dr. Atilla Ansal
Boğaziçi Üniveristesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi Grubu
Prof. Dr. Atilla Ansal (BÜ, Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü), Prof. Dr.
Kutay Özaydın (YTÜ, İnşaat Fakültesi) ve Yard. Doç.Dr. Ayşe Edinçliler (BÜ, Kandilli
Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü)
1. Mevcut Durum (Prof.Dr. Mustafa Erdik, BÜ, Kandilli Rasathanesi ve Deprem
Araştırma Enstitüsü)
2. Bilgi Altyapısı (Prof.Dr. Lale Akarun, BÜ, Bilgisayar Müh. Bölümü.)
3. İdari Yapı (Prof.Dr. Hayat.Kabasakal, BÜ, İşletme Bölümü)
4. Teknik İnceleme ve Güçlendirme (Prof.Dr. Nuray Aydınoğlu, BÜ, Kandilli
Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü, Prof.Dr. Zekeriya Polat, YTÜ, İnşaat
Fakültesi)
5. Yerleşim (Doç.Dr. Betül Şengezer, YTÜ, Şehir Planlama Bölümü)
6. Hukuk (Prof.Dr. Fazıl.Sağlam, YTÜ, İktisadi ve İdare Bilimler Fakültesi)
7. Mali Kaynak (Prof.Dr. Vedat Akgiray, BÜ, İşletme Bölümü)
8. Eğitim (Prof.Dr. Güler Fişek, BÜ, Psikoloji Bölümü)
9. Risk ve Afet Yönetimi (Prof. Dr. Gülay Barbarosoğlu, BÜ, Kandilli Rasathanesi ve
Deprem Araştırma Enstitüsü)
İstanbul Teknik Üniversitesi ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi Grubu
Prof. Dr. Ahmet Sağlamer, (İTÜ İnşaat Fakültesi), Prof. Dr. Haluk Sucuoğlu (ODTÜ,
İnşaat Mühendisliği Bölümü) ve Yard. Doç. Dr. Pınar Özdemir (İTÜ İnşaat Fakültesi)
1. Mevcut Durumun Tespiti, JICA Raporlarının İncelenmesi ve Bilgi Altyapısı
Oluşturulması
Prof. Dr. Polat Gülkan (ODTÜ, İnşaat Mühendisliği Bölümü)
Prof. Dr. Nuran Zeren Gülersoy (İTÜ Mimarlık Fakültesi)
2. İdari Yapının Değerlendirilmesi, Yerleşim, Hukuki Çalışmalar ve Kaynaklar
Prof. Dr. Nuran Zeren Gülersoy (İTÜ Mimarlık Fakültesi)
Prof. Dr. Murat Balamir (ODTÜ Mimarlık Fakültesi)
3. Yapıların İncelenmesi, Güçlendirme ve Teknik Eğitim
Prof. Dr. Erkan Özer (İTÜ İnşaat Fakültesi)
Prof. Dr. Zekaı Celep (İTÜ İnşaat Fakültesi)
Prof. Dr. Güney Özcebe (ODTÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü)
4. Afet Yönetimi ve Halk Eğitimi
Prof. Dr. Nuray Karancı (ODTÜ, Psikoloji Bölümü)
Doç. Dr. Derin Ural (İTÜ İnşaat Fakültesi )
 ii
İÇİNDEKİLER
SUNUŞ.................... 1
1 GİRİŞ ............. 4
2 İSTANBUL’UN MEVCUT DURUMU ..... 9
2.1 MEVCUT DURUM TESBITI ................... 9
2.1.1 GENEL DEĞERLENDİRME ......9
2.1.1.1 Deprem Yer Hareketi 11
2.1.1.2 Zemin Problemleri 12
2.1.1.3 Yapısal Hasarlar 14
2.1.1.4 Can Kaybı 14
2.1.1.5 Yapısal Hasar Kaynaklı Mali Kayıp 15
2.1.1.6 Acil Barınma İhtiyacı Olan Aile Sayısı 15
2.1.1.7 Kapalı Yol Oranları 16
2.1.1.8 Yangın – Tehlikeli Madde Sızması Patlama 16
2.1.2 İSTANBUL METROPOL ALANINA MEVCUT AİT ALT YAPI ÖNDEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI ..............16
2.1.2.1 Karayolu Köprü Ve Viyadükleri 16
2.1.2.2 Doğalgaz Şebekesi 19
2.1.2.3 İçmesuyu Ve Atıksu Şebekesi 20
2.1.2.4 Elektrik Şebekesi 21
2.1.2.5 Telekomünikasyon Sistemi 21
2.1.2.6 İstanbul’da Mevcut Okul ve Hastaneler 22
2.1.3 İSTANBUL’DA ENDÜSTRİNİN GELİŞMESİ ....45
2.1.3.1 Risk Altındaki Endüstriyel Elemanlar 45
2.1.3.2 İstanbul’daki Sanayi Tesisleri 46
2.1.3.3 Sanayi tesisleri ve bileşenlerinin hasar görebilirlikleri 50
2.1.3.4 Can Kaybı Açısından Hasar Görebilirlik 53
2.1.3.5 Muhtemel Kayıplar ve Sonuçlar 54
2.2 MEVCUT DURUMUN DEĞERLENDİRİLMESİ ...... 104
2.2.1 GİRİŞ..........104
2.2.2 FİZİKİ DURUM BİLGİLERİ..104
2.2.2.1 JICA verileri 104
2.2.2.2 İBB Yapı Envanteri 107
2.2.2.3 DİE verileri 110
2.2.3 GEOTEKNİK DURUM BİLGİLERİ................110
2.2.3.1 Geoteknik veriler ve zemin koşulları 110
2.2.4 SİSMOLOJİK DURUM BİLGİLERİ................114
2.2.4.1 Deprem verileri 114
2.2.4.2 Deprem Olasılıkları 115
2.2.5 SOSYO-EKONOMİK VERİLER....................118
2.2.6 KENTSEL GELİŞME / PLANLAMA..............120
2.2.6.1 İstanbul’da 17 Ağustos 1999’dan sonra imar hareketliliği ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi
çalışmaları (JICA RAPORU ve www.ibb.gov.tr) 120
2.2.6.2 İBB zemin ve deprem inceleme çalışmaları (JICA Raporu ve www.ibb.gov.tr) 122
2.2.6.3 Afet durumlarında acil ulaşım ve eylem planı çalışmaları 122
3 YAPILARIN DEPREM DAYANIMLARININ İNCELENMESİ VE
GÜÇLENDİRİLMESİ..... 133
3.1 YAPILARIN DEPREM DAYANIMLARININ İNCELENMESİ....... 133
3.1.1 GENEL........133
3.1.2 MEVCUT BİLGİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ ....................134
3.1.3 YAPI İNCELENMESİNİN KAPSAMI.............134
3.1.4 KADEMELİ DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ...135
3.1.4.1 Giriş 135
3.1.4.2 Birinci Kademe Değerlendirme 136
3.1.4.3 İkinci Kademe Değerlendirme 146
3.1.4.4 Üçüncü Kademe Değerlendirme 171
3.1.5 KADEMELİ DEĞERLENDİRME SİSTEMİ’NİN SÜRE VE İNSAN GÜCÜ ANALİZLERİ............183
3.1.5.1 Birinci Kademe Değerlendirme 184
 iii
3.1.5.2 İkinci Kademe Değerlendirme 185
3.1.6 TEKNİK İNCELEMEYE YÖNELİK EĞİTİM PROGRAMI........191
3.2 YAPILARIN DEPREME KARŞI GÜÇLENDİRİLMESİ................... 192
3.2.1 GÜÇLENDİRME ESASLARI .192
3.2.2 BASİTLEŞTİRİLMİŞ GÜÇLENDİRME YÖNTEMİ..................192
3.2.2.1 Güçlendirmede göz önüne alınacak sınır durumlar 192
3.2.2.2 Bölme duvarlarının yatay yük taşıma kapasitesi 193
3.2.2.3 Basitleştirilmiş güçlendirme önlem ve yöntemleri 195
3.2.3 KAPSAMLI GÜÇLENDİRME 196
3.2.3.1 Kapsam 196
3.2.3.2 Kapsamlı güçlendirme işleminde yapıya uygulanacak deprem yükü seviyesinin belirlenmesi 196
3.2.3.3 Kapsamlı güçlendirmede izlenebilecek yollar 196
3.2.3.4 Sistem analizinde kullanılacak hesap yöntemi 197
3.2.4 GÜÇLENDİRİLME FAALİYETİNİ DENETLEYECEKLER İÇİN EĞİTİM PROGRAMI ...............198
3.3 YAPI İNCELEME/GÜÇLENDİRME SİSTEMİ PROJE PAKETLERİ..................... 199
3.4 YASALAR, YÖNETMELİKLER VE MALZEME STANDARTLARI.................... 207
3.4.1 GÜÇLENDİRME İLKELERİ ..207
3.4.1.1 Betonarme ve Yığma Binaların Onarım ve Güçlendirme İlkeleri 207
3.4.1.2 Yığma binalar için benzer güçlendirme 210
3.5 DEĞERLENDİRME VE GÜÇLENDİRMEDE ORTAYA ÇIKACAK HUKUKİ ENGELLERİN
TESBİTİ... 211
3.5.1 DEĞERLENDİRMEDE ORTAYA ÇIKACAK HUKUKİ ENGELLERİN TESPİTİ ...211
3.5.2 GÜÇLENDİRMEDE ORTAYA ÇIKACAK HUKUKİ ENGELLERİN TESPİTİ .......212
4 YERLEŞİM, HUKUK, İDARİ YAPI, KAYNAK YÖNETİMİ........ 225
4.1 YERLEŞİM ÇALIŞMALARI................ 225
4.1.1 GİRİŞ..........227
4.1.1.1 Amaç 230
4.1.1.2 Hedefler 233
4.1.1.3 Yerleşme Grubunun Hazılayacağı Projenin Kapsamı 233
4.1.2 DEPREM MASTER PLANINI KAPSAMINDA YERLEŞME GRUBU TARAFINDAN HAZIRLANAN PROJENİN
NİTELİKLERİ .....................240
4.1.2.1 Stratejik Planlama 240
4.1.2.2 Sürdürülebilir ve Yaşanabilir Kent Vizyonu 241
4.1.3 İSTANBUL METROPOLİTEN ALANI’NIN DOĞAL POTANSİYELİ VE SORUNLAR ...............242
4.1.3.1 Topografik ve Jeolojik Yapı 242
4.1.3.2 Su Havzaları ve Açık Alan Sistemi 243
4.1.4 YAPILANMIŞ ALANLARDAKI SORUNLAR VE POTANSİYELLER İÇİN BİR TİPOLOJİ .........251
4.1.4.1 Yöntem 251
4.1.4.2 İlk Oluşum Sürecine Bağlı Sorunlar ve Potansiyeller 261
4.1.4.3 Kentsel İşleve Bağlı Sorunlar ve Potansiyeller 268
4.1.5 DEPREM MASTER PLANI KAPSAMINDA İSTANBUL’UN PLANLAMA ÖNCELİKLERİ İÇİN BİR ÇERÇEVE..273
4.1.5.1 İstanbul Deprem Master Planının Genel İlkeleri 273
4.1.5.2 Eylem Planları İçin Stratejik Çerçeve 273
4.1.5.3 Yöntem -JICA Verilerine Göre Sınıflama 274
4.1.5.4 Çeşitli Parametrelere göre JICA Çalışmasının Yorumlanması - Can Ve Mal Kaybı Açısından İstanbul
Metropoliten Alanında Deprem Riskinin Değerlendirilmesine Yönelik İpuçları 283
4.1.5.5 Çeşitli Parametrelere Göre Boğaziçi KOERİ Çalışmasının Yorumlanması- Can Ve Mal Kaybı
Açısından İstanbul Metropoliten Alanında Deprem Riskinin Değerlendirilmesi 286
4.1.5.6 Öncelikler 296
4.1.5.7 Bölgesel Yaklaşım ve Gelişme Alanları 332
4.1.6 AFETİN ETKİLERİNİN AZALTILMASINA İLİŞKİN POLİTİKALAR ...............344
4.1.6.1 Ülkesel Politikalar 344
4.1.6.2 Afetin Etkilerinin Fiziksel Planlamalarla Azaltılması 348
4.1.7 PLANLAMA SİSTEMİ ÇALIŞMA KAPSAMINDA PLANLAMAYA İLİŞKİN MEVCUT KURUMSAL SİSTEMİNİN
YARATTIĞI PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNE YÖNELİK İPUÇLARI.................354
4.1.8 UYGULAMA ARAÇLARI.....361
4.1.8.1 Planlama Sistemi ve Uygulama Araçları İle İlgili Yapılması Gereken Yasal Düzenlemeler 361
4.1.8.2 Deprem Odaklı Eylem Planlaması-Dönüşüm Modelleri 362
4.1.8.3 Uygulama Araçları Bağlamında Taşınmaz Edinimi 366
4.1.8.4 Uygulama Araçları 366
 iv
4.1.8.5 Öneri Uygulama Araçları 370
4.1.8.6 Sosyo-Ekonomik Boyut 378
4.1.8.7 Eylem Planlaması 379
4.1.9 YAPILMASI GEREKEN İŞLER DİZGESİ.......387
4.1.10 YTÜ JEODEZİ VE FOTOGRAMETRİ MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ VE ŞEHİR PLANLAMA BÖLÜMÜNÜN PROJE
İÇİN YAPTIĞI CBS ÇALIŞMALARI ............387
4.1.10.1 Yapılan CBS çalışmaları 388
4.1.10.2 Değerlendirme 390
4.1.11 RİSK ANALİZLERİ İÇİN ALT BÖLGELER ...393
4.1.12 AFET ETKİLERİNİ AZALTMA STRATEJİ PLANI -YOL HARİTASI...............400
4.2 HUKUK ÇALIŞMALARI ..................... 407
4.2.1 GİRİŞ..........407
4.2.2 MEVCUT YASAL SİSTEM ÇERÇEVESİNDEKİ SORUN TANIMLAMASI........409
4.2.3 AFET İLE İLGİLİ GÖREV VE SORUMLULUKLAR ...............410
4.2.3.1 Anayasaya göre Devletin Görev ve Sorumlulukları 410
4.2.3.2 Mevcut Afete İlişkin Yasal Düzenlemelerde Devletin Görev ve Sorumlulukları 413
4.2.4 ÖRGÜTSEL –KURUMSAL YAPI .................415
4.2.4.1 Devlet Planlama Teşkilatının Kuruluş Görevleri 415
4.2.4.2 Kalkınma ve Bölge Planlama Açısından Kurumsal Yapının Değerlendirilmesi 416
4.2.4.3 Bayındırlık Ve İskan Bakanlığının Teşkilat Ve Görevleri 420
4.2.4.4 İller Bankası’nın Görevleri 422
4.2.4.5 Büyükşehir İlçe Ve Belde Belediyeleri 423
4.2.4.6 Mahalli İdareler Yasa Tasarısı 424
4.2.5 PLANLAMA VE YAPILAŞMA İLE İLGİLİ MEVZUATIN İNCELENMESİ........425
4.2.5.1 İmar Mevzuatı 426
4.2.5.2 Konuta İlişkin Yasal Düzenlemeler 449
4.2.5.3 Özel Alanlar veya Bölgelere İlişkin Yasal Düzenlemeler 466
4.2.5.4 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine Dair Kanun 477
4.2.5.5 İmar Kanununda Yapılaşmaya ve Ruhsata İlişkin Düzenlemeler 478
4.2.6 ANAYASA MADDESİ İÇİN ÖNERİLER........539
4.2.6.1 Önerilen Yeni Anayasa Kurallarının Genel Gerekçesi 539
4.2.6.2 Önerilen Yeni İlke, Kural ve Kurumlar 539
4.2.7 İMAR VE ŞEHİRLEŞME KANUNU TASARISI ÜZERİNE İŞLENEN ÖNERİLER......................543
4.2.7.1 Birinci Bölüm 543
4.2.7.2 İkinci Bölüm 567
4.2.7.3 Üçüncü Bölüm 597
4.2.7.4 Dördüncü Bölüm 607
4.2.7.5 Beşinci Bölüm 614
4.2.7.6 Altıncı Bölüm 617
4.2.8 KAT MÜLKİYETİ KANUNU’NDA YAPILMASI GEREKEN DEĞİŞİKLİKLER:618
4.2.9 3042 SAYILI KADASTRO KANUNU’NDA VE MEDENİ KANUN’ YAPILMASI GEREKEN DEĞİŞİKLİKLER:621
4.2.10 YAPI DENETİMİ KANUNU İÇİN KAVRAMSAL ÇERÇEVE...622
4.2.11 BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI KONUSUNDA ÖNERİLER ..632
4.2.12 TAŞINMAZ DEĞERLERİ SAPTAMA YÖNETMELİK TASLAĞI ÖNERİSİ .......634
4.2.12.1 Birinci Bölüm 634
4.2.12.2 İkinci Bölüm 637
4.2.12.3 Üçüncü Bölüm 637
4.3 DEPREM ÖNCESİ VE SONRASINDA MEVCUT İDARİ YAPININ DEĞERLENDİRİLMESİ.. 649
4.3.1 GİRİŞ..........649
4.3.1.1 Yöntem 649
4.3.1.2 Afet İdari Modelinin İşlerlik Kazanması İçin Ele Alınması Gereken Yönetim Fonksiyonları 650
4.3.1.3 Karar Verme ve Planlama 651
4.3.1.4 Organizasyon 651
4.3.1.5 Liderlik 652
4.3.1.6 Denetleme 652
4.3.2 MEVCUT YASAL DÜZENLEMELERDE BELİRTİLEN YASAL VE İDARİ YAPI .....................652
4.3.2.1 Yasal Yapı 652
4.3.2.2 Afet Yönetiminden Sorumlu Kuruluşlar 657
4.3.2.3 İstanbul’daki Yeni İdari Yapılanma 658
4.3.2.4 “Uygulamalarda” Gözlenen İdari Yapı 659
 v
4.3.2.5 Değerlendirme 660
4.3.3 DİĞER ÜLKELERDE GÖRÜLEN MODELLER......................661
4.3.3.1 Afet Yönetiminden Sorumlu Üst Kurulun Yapısı 665
4.3.3.2 Bölgesel Yapılanma 666
4.3.3.3 İl Düzeyinde Yapılanma 666
4.3.3.4 Diğer Unsurlar 666
4.3.4 TÜRKİYE MODELİ .............666
4.3.4.1 İdari Yapı’nın Genel Prensipleri 666
4.3.4.2 Önerilen Model 668
4.3.5 SONUÇ .......680
4.4 KAYNAKLAR ............... 684
4.4.1 AMAÇ ........684
4.4.2 TEMEL PRENSİPLER ..........684
4.4.3 GENEL YAKLAŞIM ............685
4.4.4 DEPREME HAZIRLIK FONU686
4.4.4.1 Istanbul Ekonomik Risk Profili 688
4.4.4.2 Uygulama Kapsamı 689
4.4.5 ARAZİ GELİŞTİRME İDARESİ ....................692
4.4.5.1 Arazi Geliştirme İşlevi 692
4.4.5.2 Finansman Modeli 693
4.4.5.3 Örnek Uygulama 694
4.4.6 ŞEMATİK FİNANSMAN MODELİ................695
4.5 YERLEŞİM, HUKUK, İDARİ YAPI, KAYNAK........ 697
4.5.1 GİRİŞ ........697
4.6 YERLEŞİM..................... 702
4.6.1 SAKINIM PLANI.................702
4.6.2 RİSK SEKTÖRLERİ VE RİSK YÖNETİMİ .....705
4.6.2.1 Makroform Risk Analizleri 707
4.6.2.2 Kentsel Doku Risk Analizleri 734
4.6.2.3 Kentsel Kullanım Uyumsuzluk Riskleri 749
4.6.2.4 İmalat Sanayiinde Üretim Kaybı Riskleri 757
4.6.2.5 Özel Alanlarda Risk Belirleme ve Yönetimi 767
4.6.2.6 Acil Durum Görevlisi Elemanlar Mekansal Dağılım Riskleri 794
4.6.2.7 Özel Yapılar ve Alanlar Analizi 806
4.6.2.8 Tehlikeli Birim ve Kullanımlar Analizi 823
4.6.2.9 İstanbul Açık Alanlar Risk Analizi ve Yönetimi 843
4.6.3 YEREL EYLEM PLANI........850
4.6.3.1 Türkiye’de Kentsel İyileştirme Girişimlerinin Planlama Sisteminde Gerektirdiği Değişiklikler 852
4.6.3.2 Türkiye’de Kentsel İyileştirme Politikasına Yönelme Gerekçeleri 852
4.6.3.3 Kentsel İyileştirme Planlaması ve Yaptırım Gücü Geliştirme 854
4.6.3.4 Kentsel İyileştirmede “İstanbul Modeli” 855
4.6.3.5 Kentsel İyileştirme Girişimlerinde Zarar Azaltma Amaçlı Yeni Planlama Pratikleri 856
4.6.3.6 Yerel İyileştirme ve Risk Yönetimi Amacıyla Taşınmazların Tasarrufu 857
4.6.3.7 Yerel Eylem Planı Proje ve Programlarının Elde Edilmesi 858
4.6.3.8 Yerel Eylem Planlarının Kapsamı 860
4.6.3.9 Yerel Eylem Planlarının Yönetim Yapısı 862
4.6.3.10 Yerel Eylem Planlarının Finansmanı 862
4.6.3.11 Yerel Eylem Planları Proje ve Programları 863
4.6.3.12 Sonuç 872
4.6.4 PROJE PAKETİ TOPLU SUNUŞLARI, PROJE PAKETİ İŞ TANIMLARI ..........873
4.6.4.1 İstanbul Makroform Risk Analizlerinin Hazırlanması Proje Paketi İş Tanımı 873
4.6.4.2 İstanbul’da Kentsel Doku Özelliklerine Bağlı Olarak Risk Analizi Ve Zarar Azaltma Yöntemi Projesi
İş Tanımı 874
4.6.4.3 Kentsel Kullanım Uyumsuzluk Risklerinin Belirlenmesi ve Yönetimi Proje Paketi İş Tanımı 878
4.6.4.4 İstanbul Makroform Ölçeğinde Ulaşım Risklerinin Tanımlanması Proje Paketi İş Tanımı 881
4.6.4.5 İstanbul Makroform Düzeyinde Altyapı Riskleri Analizlerinin Hazırlanması Proje Paketi İş Tanımı
883
4.6.4.6 İstanbul’da Deprem Riski Ve Olası Sınai Üretim Kayıpları Proje Paketi İş Tanımı 884
4.6.5 ACİL DURUM GÖREVLİLERİ İLE İLGİLİ GELİŞTİRİLEN PROJE PAKETLERİ......................887
4.6.5.1 Hastanelerle İlgili Olarak Geliştirilen Proje Paketleri 887
 vi
4.6.5.2 Güvenlik Birimleriyle İlgili Olarak Geliştirilen Proje Paketi 888
4.6.5.3 İtfaiye Birimleriyle İlgili Olarak Geliştirilen Proje Paketleri 888
4.6.5.4 Okullar Ve Firinlar İle İlgili Olarak Geliştirilen Proje Paketleri 888
4.6.5.5 Öncelikli Olarak Geliştirilen Proje Paketi 889
4.6.5.6 Acil Durum Görevlilerinin Risk İncelenmesinde Örnek Olarak "Hastanelerin Konumsal Risklerinin
Belirlenmesi ve Azaltılması" Proje Paketi İş Tanımı 889
4.6.6 ÖZEL YAPILAR VE ALANLAR ANALİZİ KONULARINDA PROJE PAKETLERİ....................894
4.6.6.1 Dünya Kültür Mirası İstanbul’un Depreme Karşı Hazırlanması Kampanyası Projesi 894
4.6.6.2 Mevcut Kültürel Miras Verilerinin Mekansal Ve Sayısal Veri Tabanında Entegrasyonu Projesi 896
4.6.7 TEHLİKELİ MADDELERLE İLGİLİ GELİŞTİRİLEN PROJE PAKETLERİ ........899
4.6.7.1 LPG İstasyonlarının Yarattığı Riskler 900
4.6.8 AÇIK ALANLAR İÇİN PROJE PAKETLERİ...904
4.6.8.1 Açık Alan Yeterliliği ve Fonksiyonlarına Yönelik Projeler: Deprem Parkı Projesi 904
4.6.8.2 Kentsel Açık-Yeşil Alan Sistemi Projesi 905
4.6.8.3 Tampon Kuşaklar Projesi 906
4.7 İSTANBUL DEPREM MASTER PLANI (İDMP) İÇİN GEREKLİ YASAL DÜZENLEMELER . 907
4.7.1 SAKINIM PLANI İÇİN GEREKLİ YASAL ÇERÇEVE VE ARAÇLAR ..............907
4.7.1.1 Risk Sektörleri Analizleri ve Yasal Düzenlemeler 908
4.7.1.2 Sakınım Planı için Gerekli Yasal Düzenlemeler 911
4.7.1.3 Sakınım Planı Hazırlanması için Düzenleme Alternatifleri 911
4.7.1.4 Sakınım Planı’nın Belge Olarak Niteliği ve İmar Planları ile İlişkileri 912
4.7.2 KENTSEL DÖNÜŞÜM ALANLARİ VE YEREL EYLEM PLANLARİ İÇİN GEREKLİ YASAL ÇERÇEVE VE
ARAÇLAR...914
4.7.3 GEREKLİ GÖRÜLEN DÜZENLEMELER VE İLGİLİ MEVZUAT.....................916
4.7.3.1 İmar Kanunu 916
4.7.3.2 Zorunlu Deprem Sigortası 916
4.7.3.3 Taşınmaz Vergileri 916
4.7.3.4 Tapu Kanunu 916
4.7.3.5 Yeni Yönetmelikler 916
4.7.3.6 Diğer 916
4.7.4 KAT MÜLKİYETİ KANUNU KAPSAMINDA DEĞİŞİKLİK ÖNERİLERİ VE EKLER................917
4.7.4.1 Kat Mülkiyeti Kanunu 917
4.7.4.2 Genel Düzeltmeler 917
4.7.4.3 Risk Yönetiminin Başlıca Konusu Yapı Denetim İşlerinde Otokontrol 918
4.7.4.4 Sismik Güvenlik Amaçlı Kararlar ve Yapı Güçlendirme İşleri İçin Oyçokluğunun Yeterli Olması 918
4.7.4.5 Kat Mülkiyeti Kanunu’nun Sakınım Planı ve İmar Planlaması Pratiğine Katkıları 922
4.7.4.6 Kentsel Kullanımlarda Güvenlik Amaçlı Kısıtlamalar 922
4.7.4.7 Zorunlu Sigortaya Katılım 923
4.7.4.8 Yerel Topluluk Yönetimi 924
4.8 KAYNAK GELİŞTİRME MODELLERİ..................... 929
4.8.1 GİRİŞ..........929
4.8.2 KAPSAM.....929
4.8.3 KAYNAK TÜRLERİ ............929
4.8.3.1 Özkaynaklar 929
4.8.3.2 Dış Kaynaklar 930
4.8.3.3 Ulusal Kaynaklar 931
4.8.4 ÖNERİ KAYNAK MODELİ ..932
4.8.4.1 Uygulama 932
4.8.4.2 Tanımlar 933
4.8.4.3 Yetkili Kurum 933
4.8.4.4 Birey 936
4.8.4.5 Banka 937
4.8.4.6 Yüklenici 939
4.8.4.7 Kaynaklar 941
4.8.5 SONUÇ .......942
4.9 SONUÇLAR ................... 943
SAKINIM PLANI...........944
EYLEM PLANI .............946
5 DEPREM BİLGİ ALTYAPISININ OLUŞTURULMASI ................ 951
5.1 BİLGİ ALTYAPISI ........ 951
 vii
5.1.1 GİRİŞ..........951
5.1.1.1 Türkiye Afet Bilgi Standardı: TABIS 952
5.1.1.2 Dosya Formatları Ve Değişim Standartları 952
5.1.1.3 Veri Yapısı Formatı: KIWI+ 954
5.1.1.4 Metadata 957
5.1.2 VERİ KATMANLARI...........959
5.1.2.1 İşlevsel Sınıflandırma 959
5.1.2.2 Mevcut Durum Veritabanı 963
5.1.2.3 Afet Yönetim Veritabanı 972
5.1.2.4 Bina Değerlendirme Veritabanı 978
5.1.2.5 Analiz Veritabanı 989
5.1.3 YAZILIM, DONANIM VE AĞ ALTYAPISI....999
5.1.3.1 CBS Teknolojileri 999
5.1.3.2 Veri Tabanları 1004
5.1.3.3 Donanım 1005
5.1.3.4 Afet İletişim Teknolojileri 1006
5.1.4 VERİ TOPLAMA VE GÜNCELLEME...........1013
5.1.4.1 Prosedürel 1013
5.1.4.2 Veri Toplama ve Güncellemede Otomasyon 1014
5.1.4.3 Versiyonlama ve zaman-mekansal gösterim 1019
5.1.5 VERİ VE BİLGİSAYAR SİSTEMLERİNİN GÜVENİLİRLİĞİ..1023
5.1.5.1 Giriş 1023
5.1.5.2 Temel kavramlar, sınıflama ve tanımlamalar 1024
5.1.5.3 Donanımda Bozukluğa Dayanıklılık 1024
5.1.5.4 Yazılımda Bozukluğa Dayanıklılık 1027
5.1.5.5 Yedekleme Teknikleri 1029
5.1.5.6 Case-study: SIAC 1031
5.2 İSTANBUL DEPREM BİLGİ SİSTEMİ – İSDEBİS. 1034
5.2.1 GİRİŞ........1034
5.2.2 PERSONEL 1038
5.2.3 VERİ DEĞİŞİM STANDARTLARI ..............1038
5.2.4 VERİ TOPLAMA VE VERİLERİN GÜNCELLENMESİ..........1039
5.2.5 META VERİ STANDARTLARI ..................1041
5.2.6 VERİ MODELİ VE VERİ STANDARTLARI SORUNU .........1042
5.2.6.1 Coğrafi Bilgi Sistemlerinde Çözünürlük Kavramı 1043
5.2.6.2 İSDEBİS Veri Katalogundan Örnekler 1048
5.2.6.3 Öznitelikler İçin Veri Kardinallik Derecesi 1049
5.2.6.4 İSDEBİS’te Obje Grupları 1050
5.2.7 İSDEBİS’İN OLABİLİRLİK RAPORU İÇİN YAPILMASI GEREKEN DİĞER ÇALIŞMALAR.1050
5.2.7.1 Stratejik Planlama 1051
5.2.7.2 Mevcut Durum Analizi ve İsteklerin Tanımlanması 1052
5.2.7.3 Uygulamaya Yönelik Modelin Tanımlanması 1053
5.2.7.4 Donanım -Yazılım Özelliklerinin Belirlenmesi ve Sistem Seçimi 1054
5.2.7.5 Veri Kaynaklarının ve Verilerin Sisteme Aktarım Yöntemlerinin Analizi: 1055
5.2.8 ÖRNEK VERİ KATALOĞU 1056
5.2.9 SONUÇ .....1068
6 DEPREM ZARARLARININ AZALTILMASI İÇİN EĞİTİM VE SOSYAL
ÇALIŞMALAR............... 1070
6.1 EĞİTİM VE SOSYAL ÇALIŞMALAR ..................... 1070
6.1.1 MEVCUT DURUM DEĞERLENDİRMESİ ....1070
6.1.1.1 Eğitim Etkinlikleri: 1070
6.1.1.2 Araştırma Etkinlikleri: 1070
6.1.1.3 Sonuç: 1072
6.1.2 TEMEL İLKE VE ESASLAR ......................1072
6.1.2.1 Depreme Hazırlık Ve Olası Zararları Azaltma Konusunda Toplum Eğitiminin Temel İlke Ve
Gerçekleştirme Esasları 1072
6.1.2.2 Temel İlkeleri Gerçekleştirmek İçin Gerekli Adımlar 1075
6.1.2.3 Doğrudan Sunulan Uygulamalı Halk Eğitimi Esasları 1076
6.1.2.4 Görsel Medya Yoluyla Yaygın Halk Eğitimi Ve Bilinçlendirme Kampanyası Esasları. 1077
 viii
6.1.2.5 Sonuç 1079
6.1.3 PROGRAM TASLAKLARI ..1080
6.1.3.1 Önerilen Programlar İçin Ayrıntılı Taslaklar 1080
6.1.4 EĞİTİM PROGRAMLARININ PROJELENDİRME ESASLARI 1098
6.1.4.1 Pilot Bölge Bazında Eğitim Ve Diğer Uygulamaların Bütünleşmesi 1099
6.1.4.2 Deprem Zararlarının Azaltılması İçin Önerilen Proje Paketleri 1100
6.1.5 AFET SONRASI ÇALIŞMALAR .................1107
6.1.5.1 Sosyal Ve Toplumsal Dokunun Bozulması. 1107
6.1.5.2 Psikolojik Tepkiler. 1107
6.1.5.3 Afet Sonrası İçin Psikososyal Müdahalede Eşgüdüm Hazırlığı Projesi 1108
6.2 EĞİTİM VE SOSYAL ÇALIŞMALAR ..................... 1119
6.2.1 EĞİTİM VE SOSYAL ÇALIŞMALAR KONUSUNDA MEVCUT DURUMUN DEĞERLENDİRİLMESİ ..............1119
6.2.2 TÜRKİYE’DEKİ MEVCUT UYGULAMALAR .....................1119
6.2.3 İSTANBUL’DAKİ MEVCUT DURUM .........1122
6.2.3.1 Valilik Düzeyinde Eğitim Çalışmaları 1123
6.2.3.2 Büyük Şehir ve İlçe Belediyelerinde Yürütülen Eğitim ve Örgütlenme Çalışmaları 1123
6.2.3.3 Sivil Toplum Kuruluşları’nın Halk Eğitimi ve Örgütlenme Çalışmaları 1124
6.2.3.4 Mahalle Örgütleri 1124
6.2.4 ARAMA KURTARMA GRUPLARI .............1124
6.2.4.1 Meslek Örgütleri 1124
6.2.4.2 Üniversiteler 1125
6.2.5 MEDYANIN HALK EĞİTİMİNE KATKILARI1125
6.2.6 GENEL DEĞERLENDİRME 1125
6.2.7 TOPLUM EĞİTİMİNİN ESASLARI ..............1126
6.2.7.1 Hedef Kitleler 1126
6.2.7.2 Eğiticiler ve Eğitici Eğitimi 1127
6.2.7.3 Eğitimin Kapsamı 1127
6.2.7.4 Eğitim Malzemeleri 1128
6.2.7.5 Eğitim Yöntemi 1128
6.2.7.6 Eğitimin Örgütlenmesi ve Kurumsallaşması 1128
6.2.8 GENEL DEĞERLENDİRME VE SONUÇLAR1129
6.2.9 HALK EĞİTİMİ VE KATILIMI PROJE PAKETLERİ.............1130
6.2.9.1 P1. İstanbul Deprem Master Planı Tanıtım Kampanyası 1131
6.2.9.2 P2. Halk Eğitimi: Bilinçlendirme 1134
7 RİSK VE AFET YÖNETİMİ............... 1148
7.1 RİSK VE AFET YÖNETİM MODELİ OLUŞTURULMASI ........... 1148
7.1.1 GİRİŞ........1148
7.1.2 AFET YÖNETİM SÜRECİ ..1150
7.1.3 SÜREÇ ANALİZİ...............1151
7.1.4 İŞ AKIŞ ANALİZİ .............1152
7.1.5 İŞ TANIMLARI-ACİL MÜDAHALE FONKSİYON GRUPLARI.....................1195
7.1.5.1 Arama - Kurtarma 1197
7.1.5.2 Hasta-Yaralı Lojistiği - Tedavi - Bağışıklık Arttırma-Defin 1201
7.1.5.3 Toplu Bakım Hizmetleri 1206
7.1.5.4 Bayındırlık Ve Mühendislik Hizmetleri 1211
7.1.5.5 Haberleşme 1215
7.1.5.6 Ulaştırma 1219
7.1.5.7 Teknik Altyapı-Su, Doğalgaz, Elektrik 1222
7.1.5.8 Güvenlik Ve Asayişin Sağlanması 1226
7.1.5.9 İkincil Felaketlerin Önlenmesi 1229
7.1.6 KARAR DESTEK SİSTEMLERİ..................1233
7.1.6.1 Mevcut Afet Yönetim - Karar Destek Sistemleri 1239
7.1.6.2 İleti Formları 1241
7.1.7 SONUÇ...1259
7.2 AFET YÖNETİMİ........ 1260
7.2.1 AFET YÖNETİMİNDE TOPLUMSAL BOYUT.....................1262
7.2.1.1 Toplumsal İletişim Kanallarının Geliştirilmesi 1262
7.2.1.2 Toplumsal Örgütlenme Düzeyinin Geliştirilmesi 1263
7.2.1.3 Toplumsal Kaynakların Geliştirilmesi 1264
7.2.1.4 İdari Yapılanmaya Bağlı Toplumsal Örgütlenme 1264
 ix
7.2.1.5 Konut Alanları ve Toplumsal Boyuta Yönelik Genel Değerlendirme 1265
7.2.2 AFET YÖNETİMİNDE EŞGÜDÜM .............1267
7.2.2.1 Ülke Ölçeğinde Afet Yönetimi Modellerine İlişkin Genel Değerlendirme 1268
7.2.2.2 Belediyelerin İl Acil Durum (Kriz) Yönetimindeki Rolü 1269
7.2.2.3 İl Düzeyinde Belediye ve Valilik Eşgüdümü 1270
7.2.2.4 İlçe Düzeyinde Belediye ve Kaymakamlık Eşgüdümü 1270
7.2.3 AFET YÖNETİMİNDE OLAY KOMUTA SİSTEMİ ..............1272
7.2.3.1 İl ve İlçe Afet Yönetim Merkezleri İle Eşgüdüm 1273
7.2.3.2 Olay Komuta Sisteminde Roller 1274
7.2.4 AFET YÖNETİMİNDE KAYNAKLAR.........1276
7.2.4.1 Kaynak Planlaması 1277
7.2.4.2 Kaynak Organizasyonu 1277
7.2.4.3 Kaynakların İdaresi 1277
7.2.4.4 Kaynak Kontrolü 1278
7.2.4.5 Kaynak Yönetiminde İtfaiyenin yeri 1278
7.2.5 AFET YÖNETİMİ EĞİTİMİ 1281
7.2.5.1 Profesyonellere Afet Yönetimi Eğitimi Değerlendirmesi ve Sorunlar 1281
7.2.6 SONUÇ .....1288
8 SONUÇLAR VE ÖNERİLER ............. 1297
8.1 GENEL .. 1297
8.2 MEVCUT DURUM...... 1302
8.3 YAPILARIN DEPREM DAYANIMLARININ İNCELENMESİ VE GÜÇLENDİRİLMESİ........ 1302
8.4 YERLEŞİM................... 1305
8.5 HUKUK . 1308
8.6 İDARİ YAPI ................. 1310
8.7 KAYNAKLAR ............. 1312
8.8 DEPREM BİLGİ ALT YAPISI ........... 1314
8.9 EĞİTİM VE SOSYAL ÇALIŞMALAR ..................... 1315
8.10 AFET YÖNETİMİ........ 1317
Harita listesi .............1320
Şekil listesi...............1323
Tablo Listesi.............1331


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder