30 Haziran 2025 Pazartesi

Hasan İşin Dener’in üniversite hocalığı sırasında öğrencilere gösterdiği yaklaşımın çok farklı olduğu anlaşılıyor dünyadan böyle örnekler aşağıda. Bu örnekler bir kitapta toplanabilir. 29.6.2025

Hasan İşin Dener’in üniversite hocalığı sırasında öğrencilere gösterdiği yaklaşımın çok farklı olduğu anlaşılıyor dünyadan böyle örnekler aşağıda. Bu örnekler bir kitapta toplanabilir.

29.6.2025

 

Arnold Sommerfeld (Ludwig-Maximilians Üniversitesi, Münih):**

bell hooks (Çeşitli Üniversiteler):** Feminist teorisyen ve eğitimci

Erin Gruwell - Özgürlük Yazarları**

Gilbert Newton Lewis (Massachusetts Teknoloji Enstitüsü):** Kimya

Jaime Escalante (Matematik Öğretmeni) - Zorlu Koşullarda Başarıyı Yakalamak

John Dewey: Amerikalı filozof ve eğitimci John Dewey, "deneyim yoluyla öğrenme"

John Nash (1928-2015) – ABD (Princeton Üniversitesi):** Oyun teorisi alanındaki

Jordan Peterson – Kanada

Ken Robinson - Yaratıcılık ve Eğitim Reformu** Ken Robinson (Eğitim Reformcusu) - Yaratıcılığı Ön Planda Tutmak

Maria Montessori: İtalyan doktor ve eğitimci Maria Montessori, çocukların kendi

Marva Collins - Özgüven ve Disiplin**  (Eğitimci) - Her Öğrenciye Özel İlgiden Vazgeçmemek

Paulo Freire (Çeşitli Üniversiteler):** Eğitim alanında devrim * Brezilyalı eğitimci ve filozof Paulo Freire, "ezilenlerin pedagojisi"

Rafe Esquith - "Hobart Shakespeareans"**

Richard Feynman (1918-1988) – ABD * (Fizikçi) - Öğrencilere "Merak" Aşılamak

Rita Pierson - "Her Çocuk Bir Şampiyon Hak Eder"**

Sugata Mitra - "Hole in the Wall" Deneyi** Hindistan * (Eğitim Bilimci) - Kendiliğinden Öğrenme Deneyleri

Walter Lewin – Hollanda/ABD

……………………………………………

 

Bu liste, Prof. Dr. Hasan Işın Dener gibi öğrenciye yaklaşımıyla fark yaratan üniversite hocalarının ve eğitimcilerin yer aldığı çok değerli bir başlangıç niteliğinde. Aşağıda, bu isimlerin her birinin öne çıkan yönlerini kısaca özetleyerek, bir kitap projesinin iskeleti oluşturulabilir. Bu kitap, "Dünyada ve Türkiye’de Öğrenci Odaklı Eğitimde Öncü Eğitmenler" gibi bir başlıkla yayımlanabilir.


🌍 Dünya’dan Öğrenci Odaklı Eğitimci Örnekleri

  1. Arnold SommerfeldAlmanya (Münih)
    Einstein ve Heisenberg gibi bilim insanlarına mentörlük etmiş, öğrencileriyle birebir ilgilenerek bilimsel derinliği teşvik etmiştir.
  2. bell hooksABD
    Ezilen grupların sesi olan hooks, sınıfı bir özgürleşme alanı olarak tanımlamış, öğrenciye sevgiyle yaklaşmanın önemini vurgulamıştır.
  3. Erin GruwellABD (Freedom Writers)
    Suçla iç içe yaşayan öğrencilerine yazarlık yoluyla özgüven kazandırmış, sınıfı bir değişim alanı haline getirmiştir.
  4. Gilbert Newton LewisABD (MIT)
    Öğrencileriyle birlikte araştırma yapan, onların bilimsel keşiflerde aktif yer almalarını sağlayan bir kimya eğitimcisidir.
  5. Jaime EscalanteBolivya/ABD
    Yoksul öğrencilere ileri düzey matematik öğretmiş, “inanç ve azimle her öğrenci başarabilir” anlayışını örneklemiştir.
  6. John DeweyABD
    Eğitimin yaşamla iç içe olması gerektiğini savunur. Öğrencinin deneyim yoluyla öğrenmesini esas alır.
  7. John NashABD
    Öğrencilere yalnızca teorik bilgi değil, yaratıcı düşünceyi ve matematiksel sezgiyi öğretmeye çalışmıştır.
  8. Jordan PetersonKanada
    Öğrencilerinin bireysel sorumluluk bilincini geliştirmeyi hedefleyen dersler ve konuşmalar sunmuştur.
  9. Ken Robinsonİngiltere
    Eğitimin yaratıcı potansiyeli bastırmaması gerektiğini savunmuş, her öğrencinin farklı öğrenme biçimleri olduğuna dikkat çekmiştir.
  10. Maria Montessoriİtalya
    “Çocuğa saygı” felsefesiyle, çocuğun kendi öğrenmesini yönlendirmesine olanak tanıyan bir sistem geliştirmiştir.
  11. Marva CollinsABD
    “Her çocuk öğrenebilir” diyerek, en yoksul bölgelerdeki çocuklara klasik edebiyat ve eleştirel düşünce öğretmiştir.
  12. Paulo FreireBrezilya
    Ezilenlerin Pedagojisi ile eğitimde özgürleştirici bir yaklaşım getirmiş, öğrenciyi pasif değil aktif bir özne olarak görmüştür.
  13. Rafe EsquithABD
    Shakespeare oyunlarıyla öğrencilerine edebiyat sevgisi aşılamış, disiplinli ama sevgi dolu bir eğitim ortamı yaratmıştır.
  14. Richard FeynmanABD
    Derslerinde neşeyi, merakı ve sezgiyi ön plana çıkararak öğrenciye bilimi sevdiren bir fizikçiydi.
  15. Rita PiersonABD
    “Hiçbir öğrenci, kendisine inanan bir öğretmenle başarısız olamaz.” ilkesine bağlı kalarak duygusal bağ kurmayı savunmuştur.
  16. Sugata MitraHindistan
    Teknoloji ve merak temelli “Hole in the Wall” deneyiyle çocukların kendi kendilerine öğrenebileceğini ortaya koymuştur.
  17. Walter LewinHollanda/ABD
    Fizik derslerini teatral bir şölene dönüştürerek öğrencilerde coşku uyandıran ders videoları ile tanındı.

🇹🇷 Prof. Dr. Hasan Işın Dener (1943–2020)

  • Türkiye’den özel bir örnek:
    Öğrencilerine ilham veren sesi, enerjisi ve mimikleriyle akademik anlatımı bir sanata dönüştürmüştür.
    Hem Türkçeyi hem İngilizceyi ustalıkla kullanmış, bilimsel kavramları hayatla bağdaştırarak anlatmıştır.
    Öğrencilerine yalnızca bilgi değil, vizyon, yardımseverlik ve bilgelik aşılayan bir hocaydı.

📘 Kitap Önerisi:

Başlık Önerisi:

“Eğitimde İlham Verenler: Dünyadan ve Türkiye’den Öğrenciye Adanmış Eğitmenler”

Bölüm Yapısı:

  1. Giriş: Öğrenciyi merkeze alan eğitimin felsefesi
  2. Türkiye’den: Hasan Işın Dener’in Eğitimdeki Vizyonu
  3. Dünyadan Seçkin Eğitimciler
  4. Karşılaştırmalı Analiz ve Ortak Nitelikler
  5. Sonuç: 21. yüzyılda Öğretmen Modeli Nasıl Olmalı?

İsterseniz bu kitabın bölümlerini birlikte yazabiliriz. Ayrıca her eğitmen için daha detaylı biyografi ve örnek ders anlatımları da ekleyebiliriz. Hazır mısınız?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder