Hasan İşin Dener’in üniversite hocalığı sırasında öğrencilere gösterdiği yaklaşımın çok farklı olduğu anlaşılıyor dünyadan böyle örnekler aşağıda. Bu örnekler bir kitapta toplanabilir.
29.6.2025
Arnold Sommerfeld (Ludwig-Maximilians Üniversitesi, Münih):**
bell hooks
(Çeşitli Üniversiteler):** Feminist teorisyen ve eğitimci
Erin Gruwell -
Özgürlük Yazarları**
Gilbert Newton Lewis (Massachusetts Teknoloji Enstitüsü):** Kimya
Jaime Escalante
(Matematik Öğretmeni) - Zorlu Koşullarda Başarıyı Yakalamak
John Dewey:
Amerikalı filozof ve eğitimci John Dewey, "deneyim yoluyla öğrenme"
John Nash
(1928-2015) – ABD (Princeton
Üniversitesi):** Oyun teorisi alanındaki
Jordan Peterson –
Kanada
Ken Robinson -
Yaratıcılık ve Eğitim Reformu** Ken
Robinson (Eğitim Reformcusu) - Yaratıcılığı Ön Planda Tutmak
Maria Montessori: İtalyan doktor ve eğitimci Maria Montessori, çocukların kendi
Marva Collins
- Özgüven ve Disiplin** (Eğitimci) - Her
Öğrenciye Özel İlgiden Vazgeçmemek
Paulo Freire
(Çeşitli Üniversiteler):** Eğitim alanında devrim * Brezilyalı eğitimci ve
filozof Paulo Freire, "ezilenlerin pedagojisi"
Rafe Esquith -
"Hobart Shakespeareans"**
Richard Feynman
(1918-1988) – ABD * (Fizikçi) -
Öğrencilere "Merak" Aşılamak
Rita Pierson -
"Her Çocuk Bir Şampiyon Hak Eder"**
Sugata Mitra -
"Hole in the Wall" Deneyi** Hindistan * (Eğitim Bilimci) - Kendiliğinden Öğrenme Deneyleri
Walter Lewin –
Hollanda/ABD
……………………………………………
Bu liste, Prof. Dr. Hasan Işın
Dener gibi öğrenciye yaklaşımıyla fark yaratan üniversite hocalarının ve
eğitimcilerin yer aldığı çok değerli bir başlangıç niteliğinde. Aşağıda, bu
isimlerin her birinin öne çıkan yönlerini kısaca özetleyerek, bir kitap
projesinin iskeleti oluşturulabilir. Bu kitap, "Dünyada ve Türkiye’de
Öğrenci Odaklı Eğitimde Öncü Eğitmenler" gibi bir başlıkla yayımlanabilir.
🌍 Dünya’dan Öğrenci Odaklı Eğitimci Örnekleri
- Arnold Sommerfeld – Almanya (Münih)
Einstein ve Heisenberg gibi bilim insanlarına mentörlük etmiş, öğrencileriyle birebir ilgilenerek bilimsel derinliği teşvik etmiştir. - bell hooks – ABD
Ezilen grupların sesi olan hooks, sınıfı bir özgürleşme alanı olarak tanımlamış, öğrenciye sevgiyle yaklaşmanın önemini vurgulamıştır. - Erin Gruwell – ABD (Freedom Writers)
Suçla iç içe yaşayan öğrencilerine yazarlık yoluyla özgüven kazandırmış, sınıfı bir değişim alanı haline getirmiştir. - Gilbert Newton Lewis – ABD (MIT)
Öğrencileriyle birlikte araştırma yapan, onların bilimsel keşiflerde aktif yer almalarını sağlayan bir kimya eğitimcisidir. - Jaime Escalante – Bolivya/ABD
Yoksul öğrencilere ileri düzey matematik öğretmiş, “inanç ve azimle her öğrenci başarabilir” anlayışını örneklemiştir. - John Dewey – ABD
Eğitimin yaşamla iç içe olması gerektiğini savunur. Öğrencinin deneyim yoluyla öğrenmesini esas alır. - John Nash – ABD
Öğrencilere yalnızca teorik bilgi değil, yaratıcı düşünceyi ve matematiksel sezgiyi öğretmeye çalışmıştır. - Jordan Peterson – Kanada
Öğrencilerinin bireysel sorumluluk bilincini geliştirmeyi hedefleyen dersler ve konuşmalar sunmuştur. - Ken Robinson – İngiltere
Eğitimin yaratıcı potansiyeli bastırmaması gerektiğini savunmuş, her öğrencinin farklı öğrenme biçimleri olduğuna dikkat çekmiştir. - Maria Montessori – İtalya
“Çocuğa saygı” felsefesiyle, çocuğun kendi öğrenmesini yönlendirmesine olanak tanıyan bir sistem geliştirmiştir. - Marva Collins – ABD
“Her çocuk öğrenebilir” diyerek, en yoksul bölgelerdeki çocuklara klasik edebiyat ve eleştirel düşünce öğretmiştir. - Paulo Freire – Brezilya
Ezilenlerin Pedagojisi ile eğitimde özgürleştirici bir yaklaşım getirmiş, öğrenciyi pasif değil aktif bir özne olarak görmüştür. - Rafe Esquith – ABD
Shakespeare oyunlarıyla öğrencilerine edebiyat sevgisi aşılamış, disiplinli ama sevgi dolu bir eğitim ortamı yaratmıştır. - Richard Feynman – ABD
Derslerinde neşeyi, merakı ve sezgiyi ön plana çıkararak öğrenciye bilimi sevdiren bir fizikçiydi. - Rita Pierson – ABD
“Hiçbir öğrenci, kendisine inanan bir öğretmenle başarısız olamaz.” ilkesine bağlı kalarak duygusal bağ kurmayı savunmuştur. - Sugata Mitra – Hindistan
Teknoloji ve merak temelli “Hole in the Wall” deneyiyle çocukların kendi kendilerine öğrenebileceğini ortaya koymuştur. - Walter Lewin – Hollanda/ABD
Fizik derslerini teatral bir şölene dönüştürerek öğrencilerde coşku uyandıran ders videoları ile tanındı.
🇹🇷 Prof. Dr. Hasan Işın Dener (1943–2020)
- Türkiye’den özel bir örnek:
Öğrencilerine ilham veren sesi, enerjisi ve mimikleriyle akademik anlatımı bir sanata dönüştürmüştür.
Hem Türkçeyi hem İngilizceyi ustalıkla kullanmış, bilimsel kavramları hayatla bağdaştırarak anlatmıştır.
Öğrencilerine yalnızca bilgi değil, vizyon, yardımseverlik ve bilgelik aşılayan bir hocaydı.
📘 Kitap Önerisi:
Başlık Önerisi:
“Eğitimde İlham
Verenler: Dünyadan ve Türkiye’den Öğrenciye Adanmış Eğitmenler”
Bölüm Yapısı:
- Giriş: Öğrenciyi merkeze alan
eğitimin felsefesi
- Türkiye’den: Hasan Işın
Dener’in Eğitimdeki Vizyonu
- Dünyadan Seçkin Eğitimciler
- Karşılaştırmalı Analiz ve Ortak
Nitelikler
- Sonuç: 21. yüzyılda Öğretmen
Modeli Nasıl Olmalı?
İsterseniz bu kitabın bölümlerini
birlikte yazabiliriz. Ayrıca her eğitmen için daha detaylı biyografi ve örnek
ders anlatımları da ekleyebiliriz. Hazır mısınız?
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder