Geri kalan
Türkiye. Radikal, 5.7.2000
Ne
istiyoruz. Radikal, 5.7.2000
Düzen.
Radikal, 17.01.2000
Mecburi
düzen. Radikal, 05.02.2000
Az bil, öz
bil. Radikal, 09.08.2000
Gereklilik ve rastlantı. (3.11.2000) http://www.radikal.com.tr/yazarlar/gunduz_aktan/gereklilik_ve_rastlanti-614854
Düşünebilmek.
Radikal, 31.12.2001 http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=25144
Şiiler ve laiklik. 11.6.2003. http://www.radikal.com.tr/yazarlar/gunduz_aktan/siiler_ve_laiklik-672626
Vah
gecikene! Radikal, http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=102494
İşin Özüne
Bakmak (1) (21/09/2004) http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=128654
İşin Özüne
Bakmak (2) (23/09/2004) http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=128928
Asıl
Sorunlar (1) (13/10/2005) http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=166815
Kalkınmanın
Sırrı (2) (15/10/2005) http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=167026
Türkiye'nin
Geleceği (3) (18/10/2005) http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=167310
Geleceğe
Doğru (2) (05/01/2006) http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=174957
Geleceğe
Doğru (4) (10/01/2006) http://www.radikal.com.tr/haber.php?haberno=175378
GEREKLİLİK VE RASTLANTI. (3.11.2000)
“Batı Avrupa'da ikinci bin yılın başında vuku
bulan ve Yüz Yıl Savaşları denmekle birlikte yaklaşık iki yüz yıl süren feodal savaşlar, merkezi otorite
karşısında toprak mülkiyeti hakkını ortaya çıkardı. Bu çatışmalarda silahlı mücadeleyi de içeren siyaset, kendi kurallarıyla
işleyen seküler bir faaliyet alanı olarak dinin etkisinden çıktı. Makyavelli
bunu teoriye bağladı. Bir süre sonra, önce ticaret sonra finansı elinde
toplayan burjuvazinin geliştiği bağımsız kentler yani 'burg'larda, ekonomi
kendi kurallarıyla işleyen seküler bir alan niteliği kazandı. Aklın
bağımsızlığını sağlayan Rönesans bu siyasi ve ekonomik sekülerleşmeyle birlikte
gelişti. Aydınlanma ve sanayi devrimi bu temellerin üstünde yükseldi.
İslam
Osmanlı gibi merkeziyetçi imparatorluklar dolayısıyla bu sekülerleşme
aşamalarından geçemedi. Abbasi uygarlığının akli atılımı durdu.
Din, gelişen dünyaya uyamayan tutucu bir güç oldu. Türkiye yaptığı laiklik
devrimiyle tutucu din anlayışını devlet faaliyetlerinin dışına çıkardı. Siyasi
ve ekonomik yapısı sekülerleşmeyen toplum ise buna sürekli tepki gösterdi.
Müslümanların
geriliği kendilerinin ve İslam'ın geriliğinden değil, toprak mülkiyeti için iki
yüz yıl birbirlerini öldürmemiş olmalarından, yani büyük ölçüde rastlantıdan
kaynaklanıyor.” http://www.radikal.com.tr/yazarlar/gunduz_aktan/gereklilik_ve_rastlanti-614854
ŞİİLER VE LAİKLİK. 11.6.2003
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder