17 Aralık 2013 Salı

TOPRAK ALTI DIŞ CEPHE YALITIMI: İÇERDEN Mİ? DIŞARDAN MI? (İstanbul, 6 Eylül 2006)

TEKNİK

·         "Su yalıtımda süreklilik ön şarttır. Sadece 4 bodrumun 2 perde duvarını yalıtarak doğru bir yalıtım yapamazsınız. Tüm perdelerin ve tabanın hatta ara duvarlar, merdiven vb. gibi o katta bulunan bütün yapı elemanlarının su yalıtımı ile kaplanması gerekmektedir." [Büyük bir yalıtım firması teknik müdürünün görüşü]

·         "binanın oturması"- eğer bir bina yalıtım yapıldıktan sonra oturma yapmış ise hiçbir yalıtım malzemesi (çok özel durumlar dışında) görevini tam olarak yerine getiremez. Yalıtım malzemelerinin taşıyıcı veya güçlendirici fonksiyonu yoktur ve bu beklenmemelidir". [İçten yalıtım firmasının uzman görüşü]

·         "Diğer taraftan negatif taraftan su yalıtımı son derece zor bir uygulama olup, direkt beton yüzeylere yapılması gereken bir su yalıtımı çeşididir (mevcut sıva. Boya vb yüzeyler tam olarak kazınmalıdır). Bu sebeple hem ürün (kristalize olma özelliğine sahip çimento esaslı, sürme su yalıtımı harcı) hem de uygulamacı özenle seçilmeli, negatif taraftan su yalıtımı ile nem-rutubet-küf konuları birbirine karıştırılmamalıdır.".  [Negatif taraftan yalıtım uzmanı, iç taraftan kimyasallarla yalıtım uzmanı bir büyük firmanın görüşü]

·         "Öncelikle bu tür sorunlarda, özellikle nem ve küflenme gibi oluşumlarda  sadece su yalıtımından değil, aynı zamanda ısı yalıtımından da söz edilmesi gerekir. Anladığım kadarı ile bodrum katında dört daire yer almaktadır. Eğer bu daireler ısıtılıyor ise, bodrum kat dış duvarlarında sadece su yalıtımı yapmak yeterli olmamaktadır.  Hem binadaki ısı kayıplarının önlenmesi hem de bahsettiğiniz nem, küf gibi sorunlarının ortaya çıkmasının engellenmesi için ısı yalıtımının da yapılması çözümün eksiksiz olması açısından doğru olacaktır. Genellikle bu durumlarda sadece su yalıtımı yapıldığı için bazı sorunların devam etmesi kaçınılmaz olmaktadır." [Bir bilim adamının görüşü]

·         "Yapıların zemin içinde kalan bu tür bölümlerinde sorun oluşmaması için; . Su yalıtımı, . Isı yalıtımı, . Zemin türüne ve arazinin eğim durumuna göre Drenaj sistemi önem kazanmaktadır. [Bir bilim adamının görüşü]

·         Yağışlı havalarda duvardan su geldiğinden bahsediyorsunuz. Bu konu toprak geçirgenliği ve/veya zemin eğimi ile ilgili gibide görünüyor. Bu durumda drenaj da önem kazanıyor. [Bir bilim adamının görüşü]

·         Size tavsiyem, sadece su yalıtımını değil, diğer konuları da gözden geçirerek dışarıdan yalıtım yaptırmanız. [Bir bilim adamının görüşü]

İÇERİDEN
·         Kristalize dıştan yalıtım imkanı olmayan durumlarda yapılır.

·         Negatif yalıtım söz konusu olduğunda beton içerisinde suda erimeyen kristaller üreten su yalıtım malzemelerini kullanmanız gerekir.Bu türeden malzemelerin kullanımında uygulama teknikleri ve detaylar önemlidir. Ama sorununuz çözümsüz değil.Yeter ki doğru malzeme seçilsin ve uygulama doğru yapılsın.Daha ayrıntılı bilgi için bana ulaşabilirsiniz.

·         "Kristalize malzemeler beton içine, betonun özelliklerine bağlı olarak max 5 cm kadar nüfuz edip oradaki boşlukları doldururlar. Ancak verdiğiniz örnekteki gibi betonarme perde duvarınız 25 cm ise geri kalan 20 cmlik kısmı suyun etkilerine maruz kalıp içindeki donatının korozyonu devam eder. Ayrıca zaman içinde oluşan çatlamalara karşı  elastikiyetleri olmayıp sadece kürlenmemiş kimyasalların su ile teması sonucunda yeniden kristaller oluşturarak su geçişini tıkayacağı prensibi ile çalışır. Bunun da süreli ve kısıtlı olacağı aşikardır. Ne yazık ki kristalize su yalıtım malzemelerinin bir bileşeninin çimento olması piyasada bir çok üreticinin bu malzemeyi üretmesine neden olmuştur. Keşke bu uygulamanızı …. veya … gibi büyük bir firmaya yaptırsaydınız. Hiç değilse bu tür büyük firmaların bugünkü yaklaşımları daha farklı olabilirdi." [Büyük bir yalıtım firması teknik müdürünün görüşü]

·         "Sürme esaslı malzemeler ile içten yaptıracağınız bütün uygulamalar, binanın oturmasından dolayı etkilenecek ve 2-3-5 yıl sonra tekrar yalıtım yapmak zorunda kalacaksınız. İçten yaptıracağınız yalıtımların hiçbiri binanızın taşıyıcı sistemindeki korozyon olayını çözümlemeyecektir". [Bir teknik müdür görüşü]

·         "Teknik açıdan değerlendirmek gerekirse dıştan su yalıtımı yapılamadığı veya mevcut yalıtımın hasarlı/yetersiz olduğu durumlarda içten (negatif taraftan) su yalıtımı yapılması yıllardır başarı ile uygulanan bir sistemdir". [Negatif taraftan yalıtım uzmanı, iç taraftan kimyasallarla yalıtım uzmanı bir büyük firmanın görüşü]

·         "Kristalize su yalıtım malzemesinin bana göre kesinlikle işlevi yoktur. Eğer betondaki gözenekleri doldurmak çözüm olsaydı, silis dumanı, cüruf gibi atık malzemeleri geri dönüştürüp betonda kullandığımızda betonun permeabilitesi (su geçirgenlik) düştüğü için, o zaman hiç su yalıtımı yapmaya gerek olmazdı. Yıllardır Türkiye'de yapılan çok yanlış bir uygulamadır. Malzemenin markası önemli değildir. Özellikle eski yapılarda oluşacak hareketlerde ve çatlaklarda sistem olduğu gibi çökmektedir. bilgiler teknik bir kişi olarak kişisel yorumumdur, bağlayıcı olduğu düşünülmemelidir". [Dıştan yalıtım firması teknik yöneticisi]

·         Eğer yalıtımı zemin içinde kalan dış duvarın iç yüzeyinden yaparsanız sadece sorunun belirli bir dönem iç mekana yansımasını önlersiniz. Bahsettiğiniz malzemeler ve yüzeysel uygulama yöntemleri kesiti ve yapıyı korumaz, koruyamazda. [Bir bilim adamının görüşü]

·         Uygulamamızda iç taraftan kristalize malzeme ile 25 cm.lik perde duvara yalıtım uygulaması yapılmıştır. Notunuzda "korozyon sadece devridaim yapılan sistemlerde, yani arkadan sürekli taze su gelmesi (ve taze oksijen) durumunda devam eder. Kristalize yalıtımı yapılmış duvarlarda bu sirkülasyon durdurulduğu için taze oksijen gelemez ve donatı korozyonu mevcut suyun taşıdığı oksijen demir ile birleştiği andan itibaren durur. Bu sebeple binanın taşıyıcı demir donatıları zarar görmeyecektir." ifadeleri var. ///////Arkadan sürekli taze su gelmesi- İç taraftan yalıtım yapıldığı için 25 cmlik perde duvarın ön (pozitif taraf) zemini açık. Kışın aşırı yağmurlarda bodrumumuza su dolduğu oluyor. ////////Kristalize yalıtımı yapılmış duvarlarda bu sirkülasyon durdurulduğu için- Uygulamamızda negatif taraftan 25 cm.lik perde duvara kristalize malzeme uygulandı. Pozitif tarafta bir uygulama yapılmadı. Bu durumda yazdıklarınız bizim için de geçerli midir?

·         "Her iki durumda da korozyon etkisi, göz ardı edilebilecek kadar küçüktür". [Yukarıdaki soruya muhatap firmanın cevabı]

·         """Benimle paylaşmak istediğiniz alman kökenli bir firmanın şekiller üzerindeki açıklamalarını inceledim. Özellikle 1. ve ""3. şekiller teknik ve bilimsel açıdan size doğruyu bulmada yardımcı olamaz. Önemli olan suyun yapıya girdikten sonra durması değil, suyun yapıya girmemesidir. Ayrıca, bir cismin içine giren suyun durmayacağı ve kapilarite yoluyla her yöne yayılacağı bilimsel bir olgudur. "" [Yukarıdaki soruya bir bilim adamının görüşü]

DIŞARIDAN
·         Dışarıdan yaptırmadık içeriden yaptırdık. doğrudan dışarıdan yaptırmalıydık.

·         "Su yalıtımı yapı yapılırken binanı taşıyıcı sisteminin dışından ve de kesinlikle elastiki malzemeler olan su yalıtım örtüleri ile yapılmalıdır. Bunun dışında yapılacak olan tüm çözümler süreli olup binanın ömrü boyunca yaşayacağı oturma hareketlerinden etkilenir ve sonunda su yalıtım özelliğini kaybeder". [Bir yalıtım firması Teknik Müdürünün görüşü]

·         "Eğer yapınız ayrık nizamda yapılmış ise, binanızı çevreleyen toprak tabakasını kaldırarak sadece düşey perdelerde dıştan yalıtım yapmak mümkündür. Bu durumda tabanda yalıtım içten yapılmalı, dış yalıtım ile iç yalıtım arasında süreklilik olmayacaktır". [Bir teknik müdür görüşü]

·         "Dıştan su yalıtımı yapma imkanı var idiyse dıştan veya içten yapılabilirdi, seçim yapılırken belli kriterler vardır, fakat bunlar tamamen binanın detayları ile ilgilidir -tam olarak incelenmeden bir tespit yapılamaz". [İçten yalıtım firmasının uzman görüşü]

·         "Eğer bina çevresi boş ve betonarme duvarların çevresi dıştan temel altı seviyesine kadar kazılabilecekse (ki bu bazı durumlarda çok zor oluyor, eğimden veya çift bodrumlu olmasının getirdiği yükseklik vs.) o zaman betonarme perdelerin pozitif yönden yalıtımı yapılarak bu sorun tamamıyla çözülebilir. [Bir uzman görüşü]

·         etapta bir binada (c06) dıştan toprak altı yalıtım uygulaması 100m2 daireli bir bloktur, tamamlanmıştır. Bedeli 10.5 milyar tl. halen a09 blokta da yine dıştan yapılmaktadır.

·         "Bunların hepsi proje aşamasında doğru malzeme ve doğru ayrıntılarla çözülmeli ve uygulama aşamasında eksiksiz ve hatasız uygulanmalıdır. Sizin binanızda sorun olduğuna göre, bu başlıklardan bir, birkaçı veya hepsi yapılmamış veya eksik ve hatalı yapılmış olabilir. Bu nedenle öncelikle sorunun belirlenmesi üretilecek kalıcı çözüm için çok önemlidir. Bununda yöntemi, yapı dış duvarının zeminle temas ettiği bölgeden açılarak incelenmesidir. [Bir bilim adamının görüşü]

TERCİH
·         "Yapıların bodrum kat seviyelerinde oluşan bu durum maalesef ülkemizde yaptırılması zorunlu olmayan su yalıtımı uygulamalarının müteahhitlere bırakılmış olmasının bir sebebidir. Yapılacak uygulamalarda tercih edilen aslında her zaman pozitif taraftan yani suyun geldiği taraftan su yalıtımının yaptırılmasıdır. Bunun için de yapınızın etrafı komple açılmalı ve yalıtım bu bölgeye uygulanmalıdır. Tabii her zaman bu uygulama pek mümkün olmamaktadır (bitişik nizam yapılar, maliyet vs.). Bu noktada yapılacak olan uygulama içeriden yani negatif taraftan sürme çimento esaslı kristalize olan ürünleri brüt beton yüzeyi bulduktan sonra doğru biçimde uygulamak olmalıdır. Sizin bize iletmiş olduğunuz malzemeyi aslına bakarsanız ben tanımıyorum ve sitelerinde verilen bazı ifadelerin de hatalı olduğunu görmekteyim... Mesleki dernek teknik işler uzmanı]

·         "İçten yalıtım uygulaması: Bitişik nizam yapılarda veya temel perdeleri dışında insan çalışmasına yeterli şev açıklığının bulunmadığı hallerde tercih edilir". M. Kemal Gel, İzolasyon Dünyası, Mayıs-Haziran 2003, 53.s.

SONUÇ

·         ESASEN DIŞARIDAN YAPTIRTMAMIZ GEREKİRDİ ŞİMDİ ONU YAPTIRAMAYACAĞIZ ARTIK.

·         biz bu sorunu çözdük demenizi bekliyorlar. diyemezsiniz.. derseniz çok yanlış olur. İnsanlara ne diyeceksiniz?

·         "Ancak bitümlü örtülerle içten su yalıtımı yapıldığında, tabanda su yalıtımının üstüne suyun kaldırma gücünü yenecek bir beton tabakası, düşeyde ise örtü önlerine koruyucu duvar yapılmalıdır". [Bir teknik müdür görüşü]

·         "Burada uygulamacı firmanın size ömür boyu garanti verme şansı da yoktur". [Bir uzman görüşü]


·         “Ancak, yaptırdığınız yalıtımın hatalı olduğunu söylemem şu aşamada mümkün değildir. Böyle bir şeyin söylenebilmesi için, yerinde inceleme yapılması gerekir. [Bir bilim adamının görüşü]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder