ÜRÜN KATALOGLARI İÇİN YENİ
BİR SİSTEM ÖRNEĞİ
2.2.2016
GİRİZGAH
İkiz kardeşimin çalışmakta
olduğu firmaya destek olmak amacıyla http://www.sivaper.com/sivaper_grubu.html sayfasında yer alan 8 ayrı ürün listesini 25
kadar günde hazırladım. (http://www.sivaper.com/en/sivaper-group.html
sayfasında ise bunların İngilizceleri mevcut).
Aşağıdaki notlarımız “Çok
sayıda mamul üreten” ve bunları ürün kataloglarında tanıtan şirketler içindir.
Çıkış
noktası;
Müşterilerin (Kullanıcıların)
ihtiyaçları var.
Bu ihtiyaçlara cevap veren
ürünleri bulmak istiyorlar. (Kısa sürede)
Bunun için kriterlere göre
düzenlenmiş farklı ürün listeleri bir çözüm olabilir.
Bu listeler için aklımıza
gelenler;
1. Ana
Kategorilere Göre
2. Kullanım
Alanlarına Göre
3. Markalara
Göre
4. Müşteri
İhtiyaçlarına Göre Sınıflandırılmış Ürün Listesi
5. Sektörlerde
Kullanım Alanların Göre Liste
6. Ürün
Adına Göre
7. Ürün Kategorilerine
Göre
8. Ürün
Konularına Göre
Bunların içinde en detaylısı
“Kullanım Alanlarına Göre” listedir.
Çıkış noktası; “Kullanıcılar
için kolaylık sağlamak”.
Kolaylık: Anlamalarına yönelik kolaylık; Bilgi
erişimlerine yönelik kolaylık.
Hedef; Kullanıcının aradığını
bulabilmesinin kolaylaştırılması; Kataloğun verimli kullanılması, öylesine
bakılıp bir kenara atılmaması (bırakılmaması). Beklenen anlama-algılama
düzeyinin sağlanması bunların kolaylaştırılması,
Ürün kataloglarının klasik bir
yapısı mevcuttur. Burada kuruluşlar kendi ürünlerini tanıtırlar. Bu
katalogların kimilerinin başında klasik bir İçindekiler sayfası ve/veya sonunda
bir basit indeks mevcut olabilir.
Çok sayıda ürünü bulunan
firmalar için kullanıcıların bu ürünleri tanıtan sayfalara kolay erişiminin
sağlanması bir ihtiyaç olsa gerek.
“Biz yaptık oldu” yaklaşımıyla hazırlanan
“kullanıcı dostu” olmaktan uzak klasik kataloglar insanın aklına neleri
getirebilir? “Ara ki, bulasın”; “Samanlıkta iğne aramak”; “Pösteki saydırmak”;
“İğne ile kuyu kazmak”; “Saldım çayıra Mevla'm kayıra”.
Bu tür kataloglar bir çok
masraf ile üretilmektedir, fakat amaca ne kadar hizmet ettikleri, verimli
sonuçlara vesile olup olmadıkları bir soru işaretidir.
Klasik ürün kataloglarına çözüm
alternatifi olarak hazırlamaya çalıştığımız http://www.sivaper.com/sivaper_grubu.html
sayfasında linkleri yer alan 8 ayrı liste yapıları gereği “kuru” olarak
nitelenebilirler. Bu tür çalışmalar kitap gibi okunmazlar. İnsanların
aradıkları bilgiyi kolaylıkla bulmalarına yararlar.
8 listeyi hazırlamaya bizi yönelten
bir başka neden de insan topluluğunda yer alanların her birinin farklı ihtiyaçları,
algılama biçimleri ve bilgi arama davranışlarıdır. Listeler 1’den fazla
hazırlanarak farklı insanların farklı algılama biçimleri ve ihtiyaçları için
kolaylık sağlanmak istenmiştir.
Kullanıcıların bu uygulamamıza
yaklaşımları, algılamaları ne olacaktır, merak ediyoruz.
8 ayrı liste kullanıcılar
tarafından aşağıdaki olumsuz niteleme içeren başlıklarda ne oranda
algılanabilir, şu anda bilmiyoruz;
“Gereksiz”
“Kafa karıştırıcı”
“Detayda boğulmuş”
“Pratik değil”
“Ürün kataloğu Online
veritabanı şeklinde sunulsaydı daha doğru olurdu”
Bazı
Sorular (Basılı ürün katalogları hakkında + Webde sayfa formunda yer alan pdf
vs. olarak sunulan kataloglar hakkında)
Hazırlanmaları
·
Ürün
katalogları kullanıcıların ihtiyaçları da düşünülerek mi hazırlanmaktadır?
·
Veya
bu kataloglar şirketin ürettiği ürünleri satmak için mi hazırlanmaktadır?
Düzenlenmeleri
·
İçindekiler
sayfası yüzde kaçında var.
·
Arkada
indeks yüzde kaçında var?
·
Ürünlerini
birden fazla liste ile tanıtan şirketler var mı?
·
Düzenlemeler
nasıl?
·
Klasifikasyon
nelere göre?
Kullanımları
·
Bu
kataloglar kullanıcılar tarafından nasıl kullanılıyor? Dünyada ürün
kataloglarının kullanımı hakkında araştırmalar var mı?
·
Katalogları
kullanıcıların algılamaları, değerlendirmeleri hakkında anket araştırmaları var
mı?
·
Etkili
kullanılıyorlar mı?
Sunumlar
·
Ürünleri
için web sayfası formunda listeleri ve online
(elektronik) ürün kataloğunu web sitesinde birlikte kullananlar var mı?
Böylelikle kullanıcılar için çeşitlilik, alternatifler sağlanabilir.
Geliştirme
·
Ürün
katalogları hakkında son yıllardaki gelişmeler nelerdir?
·
Katalogların
kullanıcılar için kullanım kolaylıkları sağlayacak şekilde içeriklerinin, iç
yapılarının düzenlenmesi konusunda yeni gelişmeler var mı?
·
Mevcut
klasik halleri geliştiriliyor mu?
·
Etkili
kullanım için farklı değişkenlere göre listelemeler yapılıyor mu?
Arşivlenmeleri
·
Ürün
katalogları arşivleyen özel hakkında kütüphaneler var mı?
·
Ürün
katalogları çok sayıda üretiliyor. Milli kütüphaneler bunları arşivliyorlar mı?
“Broşür
baskısı bitecek mi?”
Why Are Printed Catalogs Still
Around? http://www.forbes.com/sites/loisgeller/2012/10/16/why-are-printed-catalogs-still-around/#18ba00917fcb
Değerlendirilmeleri
·
Dünyada
ürün katalogları hakkında yapılmış araştırmalar (akademik makaleler, tezler
vs.) var mıdır? Varsa bunlar nelerdir?
------------------------------------------------,
ÜRÜN KATALOGLARI İÇİN YAPILABİLECEKLER
Bazı notlar;
İlgili bazı terimler;
Catalog Marketing
Catalog Printing
Commercial catalogs --
Electronic publishing -- Computer programs. [Worldcat]
Custom Catalog Printing
Custom catalogs
Marketing product data
management. [Worldcat]
Product catalogue
Product management -- Computer
programs. [Worldcat]
Production catalogue
---,
Dijital kataloglar
e-kataloglar
Elektronik kataloglar
Katalogla Pazarlama
Kitap katalogları
Satış Katalogları
Ticari kataloglar
Ticari kataloglar.
Ticari ürün katalogları
Ürün katalogları
Yayın katalogları
Ürün Katalogları hakkında bazı akademik
makaleler;
product catalogue
product catalogues
production catalogue
production catalogues
product catalog
product catalogs
“product catalogue”
“product catalogues”
“production catalogue”
“production catalogues”
“product catalog”
“product catalogs”
Yukarıdaki
terimler http://www.sciencedirect.com/science/search
sayfasındaki forma yazılarak aratılabilir.
Yukarıdaki
terimler https://scholar.google.com.tr/
sayfasında makale başlığında
unsurunda aratılabilir;
Bazı makaleler;
On-line product catalogue and
ordering system, and the presentation of multimedia content. https://www.google.com/patents/US20030172174
Michael Steinbach, George
Karypis, and Vipin Kumar: Efficient Algorithms for Creating Product Catalogs. http://www-users.cs.umn.edu/~kumar/papers/catalog.pdf
Ürün Katalogları hakkında bazı akademik
tezler;
“ProQuest Dissertations &
Theses Global” veritabanında aşağıdaki kriterlerle aramalar yapılmıştır.
ti(product catalogue)
ti(product catalogues)
ti(production catalogue)
ti(production catalogues)
ti(product catalog)
ti(product catalogs)
diskw(product catalogue)
diskw(product catalogues)
diskw(production catalogue)
diskw(product catalogue)
diskw(production catalogue)
------------------,
diskw(catalogs) AND
"product catalog"
Select 1-5
Automatic catalog construction for Product
Search Engines
References (62) / Abstract/Details / Preview - PDF (700 KB) / Full text - PDF (3 MB) / Order a copy
Interpreting the implications of the
Internet: An exploratory study of CEOs in the consumer catalog industry
Catalog creative design and consumer demand:
A spatial distance-metric approach
Essays on cross-buying in a non-contractual
setting: Why, what, when and how much?
References (101) / Abstract/Details / Preview - PDF (684 KB) / Full text - PDF (1 MB) / Order a copy
Lexical semantic similarity and its
application to business catalog retrieval
--------------------------,
Your search for diskw(catalogs)
AND "product catalogue" found 0 results.
-------------------------,
Your search for diskw(catalogs)
AND "product catalogues" found 0 results.
------------------------,
Your search for diskw(catalogs)
AND "production catalogue" found 0 results.
------------------------,
Your search for diskw(catalogs)
AND "product catalogues" found 0 results.
-----------------------,
diskw(catalogs) AND
"product catalogs"
Clustering
with cluster-level constraints
------,
"what is product
catalog" . Webde “product katalog” yazılımları var, bunların değişik
uygulamaları var:. Bunlar yeni nesil çalışmalar gibi, farklılıklarını bilmeli:
dagm, ürün katalogları, sonuç
yok.
Önerileri yazmalı veya bunları soru şeklinde yazmalı
Mesela hepsiburada ve gittigidiyor web siteleri elektronik ürün
kataloglarında anahtar kelimelerle arama konusunda akla gelenleri not etmek.
Bizim söz etmek istediğimiz “sayfa temelli web sitesi” + basılı
kataloglar.
Katalog üretiminden beklenen faydanın oluşmasına katkı.
8 ayrı listenin katkısı kimler için ne olabilir, tek tek açıklamalı.
Ürün kataloglarını inceleyen, değerlendiren yazılar (makaleler vs.) var
mı?
Katalog portalları: yerli / yabancı.
Öneriler
…ürün katalogları ile farklı kriterlere göre erişim imkanları ne kadar
zengindir, bu konu değerlendirilmelidir.
Bu yaklaşımı kar amacı gütmeyen kuruluşlar da kullanabilirler.
Hem sayfa formunda listeler olmalı hem de elektronik ürün kataloğu
olmalı. Tabii binlerce ürün içeren e-ticaret siteleri için bu mümkün
olmayabilir.
----------------------,
Katalog, Kataloğu, katalogları
AYTÜL ŞAMİLOĞLU: Türkiye'de katalogdan giyim eşyası
satınalan tüketiciler üzerine bir pilot araştırma / İstanbul Üniversitesi,
1993. Yüksek Lisans İşletme = Business Administration
HALİL İBRAHİM YILMAZ : Doğrudan pazarlama yönelimlerinden
katalogla pazarlama ve Türkiye uygulaması / Anadolu Üniversitesi, 1994.
Yüksek Lisans İşletme = Business Administration
MUTLU ÖNDER : Using XML as a data structure in an
electronic catalog management system/ Bir elektronik katalog yönetim sisteminde
XML'in veri yapısı olarak kullanılması. İstanbul Teknik Üniversitesi, 2004.
Yüksek Lisans. Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer
Engineering and Computer Science and Control
NURETTİN BURAK BARI: An XML based electronic catalog management
system/XML tabanlı elektronik katalog yönetim sistemi / İstanbul Teknik
Üniversitesi, 2004. Yüksek Lisans Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar
ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
ÖMER CAN KOLÇAK: Categorized storage structure design and
skyline indexing for XML-based product catalogs / XML tabanlı ürün katalogları
için kategorize edilmiş depolama yapısı dizaynı ve skyline indeksi Boğaziçi
Üniversitesi, 2008. Yüksek Lisans Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar
ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control
SEDA PİŞKİN: Görsel iletişim aracı olan fotoğrafın
katalog tasarımlarındaki rolü (Elazığ ili tanıtım kataloğu örneği) / The role
of visual communication tool of photo in catalogue design (Elaziğ cities
production catalogue) İstanbul Arel Üniversitesi, 2013. Yüksek Lisans Güzel
Sanatlar = Fine Arts ; Sahne ve Görüntü Sanatları = Performing and Visual Arts
----------------,
Tez, tek sonuç:
Yazar:ÖMER CAN KOLÇAK :
“Categorized storage structure design and skyline indexing for XML-based
product catalogs / XML tabanlı ürün katalogları için kategorize edilmiş
depolama yapısı dizaynı ve skyline indeksi / Danışman: PROF. DR. TAFLAN İMRE
GÜNDEM / Yer Bilgisi: Boğaziçi Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü /
Bilgisayar Mühendisliği Bölümü / Bilgisayar Mühendisliği Anabilim Dalı /
Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontrol = Computer
Engineering and Computer Science and Control. / Dizin:Kategorizasyon =
Categorization ; İndeksleme = Indexing Onaylandı / Yüksek Lisans / İngilizce /
2008 / 70 s.”
Megep (Meslekî Eğitim Ve
Öğretim Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi): Grafik Ve Fotoğraf: Broşür Tasarımı. Ankara 2007. http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogramlari/grafik/moduller/brosur_tasarimi.pdf
----------------------------------,
ürün katalogları konulu
yerli-yabancı makale, tez vs. türü yazılar bulmaya çalıştım.
pek bir şey bulamadım.
az da arama yapmadım.
demek ki, bu konuda pek düşünce
üretilmemiş.
ürün katalogları esasen
pazarlama disiplininin kapsamına giriyor.
bu saha boş duruyor. bu sahada
araştırma ve incelemelere ihtiyaç var.
ürün katalogları konulu
"girizgah" adını verdiğim yazı sıvaper sitesinde yayınlanabilir mi
diye düşünüyorum. ama siz orada ürün satmaya çalışıyorsunuz. belki
"Sıvaper Akademi" başlıklı bir bölüm açılıp oraya konulabilir. Burası
iş dünyasına vizyon vermeye çalışabilir.
-----------------------,
Ürün katalogları
sistemi;
Düşünülmesi
Metin yazımı
Fotğraf seçimi
Tasarımı
Mizanpajı
Baskısı
Dağıtımı
--------------------,
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder