1500’LERİN SONUNA DOĞRU MEDRESELER VE MATEMATİK
20.1.2015
16.
yüzyıl sonuna doğru duraklama dönemine girdik.
Yeni
yayınlanan bir kitaptan konuya ilişkin bir gözlem: “…akli bilimler yerine nakli
ilimlere ağırlık verilmesi, kaynakların çoğunda “doğurgan bir yanlış” olarak
gösterilmektedir. Gerçekten de bilimi rehber olarak almamak temel bir yanlış
sayılmalıdır.” Tınaz Titiz: Kısır Döngü
Nasıl Kırılabilir? Ankara: PEGEM, 2014, 7.s. http://www.pegem.net/dosyalar/dokuman/1262014094751Pages%20from%20Kisir%20Dongu_bask%C4%B1.pdf)
(6.2.2014
tarihinde bloğumda yayınladığım derlemede geri kalışımıza ilişkin tespit edebildiğim
kaynakları listelemeye çalıştım (http://bulentagaoglu.blogspot.com.tr/2014/02/neden-geri-kaldik-konulu-makale-ve.html)
Alıntı 1:
“Bununla birlikte, yine bu dönemlerde
medreselerden fennî ilimler dediğimiz matematik, tıp, coğrafya gibi ilimler de
kaldırılmışdı. Buna bahane ise felsefî ilimlerin İslâmiyet'le uyuşmadığı yanlış
fikri idi. Katip Çelebi, medreselerin fikrî yönden çökmesinin sebeplerinden
birinin de bu olduğunu söylemektedir. 17. yy'da, artık medreseler sadece dinî
ilimlerin okutulduğu müesseseler haline geldi.”http://www.sizinti.com.tr/konular/ayrinti/medreselerde-egitimin-gerilemesi.html
Alıntı 2: "Kadızadelerin ele
aldığı ilk mesele müsbet ilim ve matematik okumanın caiz olup olmaması
idi." http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/769/9747.pdf
Alıntı 3: “XV ve XVI. yüzyıllarda
felsefî konular ve matematik, mühendislik, tıp gibi teknik konular Osmanlı
medrese programında yer almakta ve okutulmakta iken felsefî ve teknik konuların
zamanla neden ve nasıl gerilediği meselesi en çok durulan bir husustur.
Taşköprizâde, daha 1540’larda medresede tartışmalı kelâm ve matematik
bahislerinin ulemâ arasında önemini yitirmesinden, ilim seviyesinin düşmesinden
yakınmaktadır. Kadızâdeliler ve Sivâsîzâdeliler arasındaki yersiz tartışmalara
bizzat şahit olan Kâtib Çelebi muhtemelen bunun da tesiriyle artık seviyeli,
faydalı kelâm ve felsefe tartışmalarının yerini lüzumsuz zıtlaşma ve
inatlaşmaların aldığını belirtmiştir. Kâtib Çelebi, medreselerde matematik
derslerinin de eskisi gibi okutulmadığına temas ederek fıkhî meseleler için
matematik ve hesap derslerinin önemini vurgulamaktadır.” ( Diyanet
İslam Ansiklopedisi, cilt:
28; sayfa: 329 )http://www.islamansiklopedisi.info/dia/pdf/c28/c280190.pdf
Merak Ettiklerim
1. 1500’lerin
sonuna doğru Medreselerde bilim konusunda ortaya çıkan değişim akademik bir
kitap kapsamında enine boyuna işlenmiş bir konu mudur? Konuya ilişkin
makalelerden bir kısmını aşağıda listeledim.
2. Mart
2010 tarihinde “Matematik Sorunumuz Kaynakçası”nı (http://www.mikrobeta.com.tr/wp-content/uploads/bsk-files-manager/53_122.pdf )
hazırlamış bir insan olarak soruyorum: Medreselerden 1500’lerin sonuna doğru
matematik müfredatının kaldırılması ne gibi olumsuzluklara yol açmıştır?(“Bu
konuda da bir akademik yayın var mı?”sorusunun cevabı da önem kazanıyor… )
3. Medrese
müfredatından kaldırılan matematik dersleri Osmanlı İmparatorluğu’nda tekrar ne
zaman başlamıştır?
-------------------------------------------------------------------------------
Medreseler
Hakkında Bibliyografyalar:
Ergün,
Mustafa: Ders Programları Ve Ders Kitapları Tarihi - I. Medreselerde Okutulan
Dersler Ve Ders Kitapları* A.K.Ü.
Anadolu Dil-Tarih Ve Kültür Araştırmaları Dergisi, Afyon 1996. http://www.egitim.aku.edu.tr/moders.htm
Fazlıoğlu,
Şükran : Manzume Fi Tertib El-Kutub Fi El-Ulum Ve Osmanlı Medreseleri’ndeki
Ders Kitapları. * Erişim: 2012. http://www.ihsanfazlioglu.net/Sukran_Fazlioglu/Ders_Kitaplari.pdf
Fazlıoğlu,
Şükran: Osmanlı Medrese Müfredatına Dair Çalışmalar: Nereden Nereye?,Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, 2008,
Cilt: Vı, Sayı: 12 [Türk Eğitim Tarihi], S. 593-610. http://ktp.isam.org.tr/?url=makaleilh/findrecords.php
Hızlı, Mefail: Osmanlı Dönemi Anadolu
Medreseleri Üzerine Yapılmış Çalışmalar Bibliyografyası. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, Cilt 2, Sayı 4, 2004,
386-409ss. http://ktp.isam.org.tr/pdfdrg/D02512%5C2004_4/2004_4_HIZLIM.pdf
İzgi,
Cevat: Osmanlı Medreselerinde Aritmetik Ve Cebir Eğitimi Ve Okutulan
Kitaplar * Osmanlı Bilimi Araştırmaları, Sayı 1 (1995) http://www.iudergi.com/tr/index.php/oba/issue/view/1012
Necati
: Mürşidü’l-Tullab (Medrese Kitapları
Hk.Manzum Nasihatname) / Necati.
İstanbul : Daru’t-Tıbaati’l-Amire, C 1262. 6 S. Bibliyografya. [228/
Necati: Mürşidü’t-Tullab (Medrese Kitapları
Hk.Manzum Nasihatname) / Necati Türkçe * İstanbul : Matbaa-İ Mekteb-İ
Harbiye, 1278. 5 (S:2-6 A S. Bibliyografya.
[228/
Unan, Fahri: Klasik Dönem Osmanlı
Medreselerinde Eğitim Üzerine Yapılmış Çalışmalara Dair Bir Bibliyografya
Denemesi. Divan İlmi Araştırmalar, Y10, N18, 2005/1 , 79-114ss. [Tmb2005/Mk]http://www.divandergisi.com/
İlahiyat
Makaleler Veritabanı. (Makale adı kısmına MEDRESE yazılıp aratıldığında 181
yazı geliyor. Önemli bir kısmı tam metin)http://ktp.isam.org.tr/
Ek
2)
(http://bulentagaoglu.blogspot.com.tr/2014/02/neden-geri-kaldik-konulu-makale-ve.html
adresinde yer alan derlememde “Medreseler” konulu yayınlar:
MEDRESELER
Akbulut, Gürbüz: Osmanlı medreseleri (1453-1656)’nin ders
programları ve Katip Çelebi’nin bu konudaki düşünceleri / haz. Gürbüz
Akbulut.-- 2002. XI, 103 y. ; 28 cm. (Yüksek Lisans).-- Dokuz Eylül
Üniversitesi Felsefe ve Din Bilimleri Anabilim Dalı Din Eğitimi Bilim Dalı
(Danışman: Yrd. Doç. Dr. Veli Öztürk)
Armağan, Mustafa: Medreseden aklî ilimler çıkarıldı mı?
6.5.2006. http://www.zaman.com.tr/mustafa-armagan/medreseden-akli-ilimler-cikarildi-mi_782250.html
Atay, Hüseyin: Medreselerin Gerilemesi. Ankara
Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1981, cilt: XXIV, s. 15-56
[cdmb/mktp] http://isamveri.org/pdfdrg/D00001/1981_C24/1981_c24_ATAYH2.pdf
Bulut, Emrullah: Kâtip Çelebi’nin düşüncesinde aklî ilimlerin
yeri ve önemi / haz. Emrullah Bulut.-- 2006. VII, 153 y. ; 28 cm.
(Yüksek Lisans).-- Marmara Üniversitesi İlahiyat Anabilim Dalı İslâm Felsefesi
Bilim Dalı (Danışman: Prof. Dr. İlhan Kutluer)
Medreselerin Bozulma Nedenleri Ve Bozulma Biçimleri Nelerdir?
Medreselerin Islahına Çalışılmış Mıdır? http://www.akintarih.com/turktarihi/osmanli/medreselerde_egitim/osmanlilarda_medrese_egitiminin_bozulmasi.html
Sarıkaya, Yaşar. Osmanlı Medreselerinin Gerilemesi Meselesi:
Eleştirel Bir Değerlendirme Denemesi İslâm Araştırmaları Dergisi,
İstanbul, (3), 00.00.1999, 23 - 29. [cdmb/mktp] http://isamveri.org/pdfdrg/D01712/1999_3/1999_3_SARIKAYAY.pdf
Sarıkaya, Yaşar: Osmanlı Medreselerinde Akli İlimlerin İhmali
Meselesi Üzerine Bazı Mülahazalar, Osmanlı Dünyasında Bilim ve Eğitim:
Milletlerarası Kongresi (12-15 Nisan 1999), 2001, s. 145-158. http://isamveri.org/pdfdrg/D083550/2001/2001_SARIKAYAY.pdf
Unan, Fahri: Osmanlı Medreselerinin İlmî Performansı Üzerine
Bâzı Düşünceler* http://yunus.hacettepe.edu.tr/~unan/akademik9.html
Zengin, Zeki Salih. Osmanlı Medreselerindeki Gerilemenin Sebep
ve Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme. Vakıflar Dergisi (26)
1997, 401-409. ss. Bibliyografya [tmb/mktp]
Ziya Paşa : Osmanlı Devleti’nin Gerileme
Sebepleri Yeni Türk Edebiyatı Antolojisi II (Sadeleştirilmiştir.) http://www.ekultursanat.com/eserdetay.aspx?id=1127
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder