OSMANLI MUSİKİSİ’NİN BENZERSİZLİĞİ HAKKINDA ALINTILAR
5.11.2017
1
“Osmanlı İmparatorluğu‘nun klasik müziği, benzersiz ve inceden inceye hazırlanmış müzikti.”
“Avrupa müziği genelde çok seslidir. Osmanlı
müziği ise dünyada olan çoğu müzik gibi tek seslidir. Tek sesli burada monoton
demek değildir ve çok sesli sadece birkaç enstrümanın ve seslerin beraber
duyulması değildir. Avrupalı bir koro ve orkestra birçok gruba ayrılıyor.
Bunlar, çeşitli melodileri değişik tonlarda, aynı anda söylüyor veya çalıyor.
Melodilerin herbirinin sade ve tek başına fazla anlamı yok. Osmanlı müziğinde tek bir melodi duyuluyor, bu
melodi tüm ses bölgesini, derinden yükseğe kullanıyor.”
“Osmanlı ve Avrupalı ses sistemi temelde
birbirlerine benzemesine rağmen, zamanla farklı yönlere doğru ilerlemiştir.
Avrupa‘da sesler zamanla azaldı, bugünkü Türkiye’de çoğaldı. Bu tek seslilik
ile çok sesliliğin farkında yatıyor. Eğer sadece bir melodi tınlarsa, ses
perdesinde ince değişiklerle daha fazla anlatılabiliyor. Özellikle bu alanda klasik Osmanlı müziği büyük
başarılara imza attı. Bu da Osmanlı müziğini diger Şark
kültürlerinden, Arap ve Fars, ayırıyordu. Avrupa müziğinin özelliği de farklı
seslerin aynı anda, sürekli değişik kombinasyonlarda çalınmasıdır. Bu
kombinasyonlara akor deniliyor. Böylece bir sürü ses bir şeye yaramıyor, çünkü
beraber çalındığında uyumsuz oluyor.” https://www.annefrank.de/mensch/tr/saadet-ikesus-altan/schwerpunktthemen/osmanische-und-europaeische-musik/
2
“Kantemiroğlu
neden Türk müziğini Avrupa değil de Yunan Rus ve Frenk müzikleriyle
karşılaştırıyor?
Kantemiroğlu
Boğdan Beyi'nin oğlu. Boğdan, bugünün Romanyası. Ortodoks Hırisitiyan bir
toplum. Farklı diller öğreniyor, fakat müzik öğrenmiyor. Birazcık kilise müziği
biliyor. Kantemiroğlu hiç Avrupa'ya gitmemiş. Osmanlı'ya da ilk kez 14 yaşında
geliyor. Dolayısıyla Avrupa müziğine karşı bir küçümsemesi var.
Bunda
haklı mı?
Bilmediğinden
küçümsüyor olabilir, kısmen. Osmanlı müziğinin
dünyanın en önemli müziği olduğu kanatinde. Samimi bir övgü. Hoş
görüneyim diye yapmıyor. 17. yüzyılın sonlarında oluşan Türk müziğine ciddi
hayranlığı var. 3. Ahmet'in huzurunda tanbur çaldığı söylenir.” http://www.yenisafak.com/gundem/turk-masiki-mirasini-ortaya-cikardim-2788737
3
“Sorun,
Dikmen'in ve daha birçok kişinin bu müziğe gösterilen, daha doğrusu
gösterilmeyen ilgiden yakınması. Bu konudaki iki tavırdan birisi budur. Diğeri ise sürekli olarak Osmanlı müziğinin nasıl ve
neden 'dünyanın en önemli' müziklerinden birisi olduğunu birbirimize anlatıp
durmamızdır. Batılılar, dinledikleri zaman, bu müziğe şöyle hayran
olmaktadır, gösterilen ilginin yoğunluğu şudur, türünden 'propaganda' laflarını
birbirimize etmekten ayrı bir zevk alırız. Bu yaklaşımın altında, bir tür
'eziklik psikolojisi' görüyorum. Daha basit, bir tür 'dışlanmışlık sendromu'.
Bu iki yaklaşım birbirini besleyip büyütüyor: Müziğimiz çok büyük bir kültürdür
ama ilgimiz yetersizdir. Amenna, her iki yargı da doğrudur. Doğru olmasına
doğru ama ben bu 'modelde' bir terslik, hiç değilse eksiklik hissediyorum. En
azından bir konsere gelenlere bu türden bir yakınma o kadar doğru değil.
İnsanlar, o müziği, o icracıyı önemseyerek gelmişlerse onlara ilginin azlığından
yakınmanın anlamı ne? Onlar zaten ilgi duyanlar! İkincisi, önemli veya önemsiz,
o kitle söz konusu müziği beğeniyor, seviyor. Ayrıca müziğin 'evrensel
skala'daki yerini onlara duyurmanın amacı ne olabilir?” http://www.sabah.com.tr/yazarlar/pazar/kahraman/2011/01/09/osmanli_muzigini_dinlemek
İncele,
google: . Osmanlı müziğinin "dünyanın en önemli" müziği
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder