16 Mayıs 2020 Cumartesi

OSMANLI MUSİKİSİ’NİN BENZERSİZLİĞİ HAKKINDA ALINTILAR





OSMANLI MUSİKİSİ’NİN BENZERSİZLİĞİ HAKKINDA ALINTILAR
5.11.2017

1
Osmanlı İmparatorluğu‘nun klasik müziği, benzersiz ve inceden inceye hazırlanmış müzikti.”
“Avrupa müziği genelde çok seslidir. Osmanlı müziği ise dünyada olan çoğu müzik gibi tek seslidir. Tek sesli burada monoton demek değildir ve çok sesli sadece birkaç enstrümanın ve seslerin beraber duyulması değildir. Avrupalı bir koro ve orkestra birçok gruba ayrılıyor. Bunlar, çeşitli melodileri değişik tonlarda, aynı anda söylüyor veya çalıyor. Melodilerin herbirinin sade ve tek başına fazla anlamı yok. Osmanlı müziğinde tek bir melodi duyuluyor, bu melodi tüm ses bölgesini, derinden yükseğe kullanıyor.”
“Osmanlı ve Avrupalı ses sistemi temelde birbirlerine benzemesine rağmen, zamanla farklı yönlere doğru ilerlemiştir. Avrupa‘da sesler zamanla azaldı, bugünkü Türkiye’de çoğaldı. Bu tek seslilik ile çok sesliliğin farkında yatıyor. Eğer sadece bir melodi tınlarsa, ses perdesinde ince değişiklerle daha fazla anlatılabiliyor. Özellikle bu alanda klasik Osmanlı müziği büyük başarılara imza attı. Bu da Osmanlı müziğini diger Şark kültürlerinden, Arap ve Fars, ayırıyordu. Avrupa müziğinin özelliği de farklı seslerin aynı anda, sürekli değişik kombinasyonlarda çalınmasıdır. Bu kombinasyonlara akor deniliyor. Böylece bir sürü ses bir şeye yaramıyor, çünkü beraber çalındığında uyumsuz oluyor.” https://www.annefrank.de/mensch/tr/saadet-ikesus-altan/schwerpunktthemen/osmanische-und-europaeische-musik/
2
“Kantemiroğlu neden Türk müziğini Avrupa değil de Yunan Rus ve Frenk müzikleriyle karşılaştırıyor?
Kantemiroğlu Boğdan Beyi'nin oğlu. Boğdan, bugünün Romanyası. Ortodoks Hırisitiyan bir toplum. Farklı diller öğreniyor, fakat müzik öğrenmiyor. Birazcık kilise müziği biliyor. Kantemiroğlu hiç Avrupa'ya gitmemiş. Osmanlı'ya da ilk kez 14 yaşında geliyor. Dolayısıyla Avrupa müziğine karşı bir küçümsemesi var.
Bunda haklı mı?
Bilmediğinden küçümsüyor olabilir, kısmen. Osmanlı müziğinin dünyanın en önemli müziği olduğu kanatinde. Samimi bir övgü. Hoş görüneyim diye yapmıyor. 17. yüzyılın sonlarında oluşan Türk müziğine ciddi hayranlığı var. 3. Ahmet'in huzurunda tanbur çaldığı söylenir.” http://www.yenisafak.com/gundem/turk-masiki-mirasini-ortaya-cikardim-2788737

3
“Sorun, Dikmen'in ve daha birçok kişinin bu müziğe gösterilen, daha doğrusu gösterilmeyen ilgiden yakınması. Bu konudaki iki tavırdan birisi budur. Diğeri ise sürekli olarak Osmanlı müziğinin nasıl ve neden 'dünyanın en önemli' müziklerinden birisi olduğunu birbirimize anlatıp durmamızdır. Batılılar, dinledikleri zaman, bu müziğe şöyle hayran olmaktadır, gösterilen ilginin yoğunluğu şudur, türünden 'propaganda' laflarını birbirimize etmekten ayrı bir zevk alırız. Bu yaklaşımın altında, bir tür 'eziklik psikolojisi' görüyorum. Daha basit, bir tür 'dışlanmışlık sendromu'. Bu iki yaklaşım birbirini besleyip büyütüyor: Müziğimiz çok büyük bir kültürdür ama ilgimiz yetersizdir. Amenna, her iki yargı da doğrudur. Doğru olmasına doğru ama ben bu 'modelde' bir terslik, hiç değilse eksiklik hissediyorum. En azından bir konsere gelenlere bu türden bir yakınma o kadar doğru değil. İnsanlar, o müziği, o icracıyı önemseyerek gelmişlerse onlara ilginin azlığından yakınmanın anlamı ne? Onlar zaten ilgi duyanlar! İkincisi, önemli veya önemsiz, o kitle söz konusu müziği beğeniyor, seviyor. Ayrıca müziğin 'evrensel skala'daki yerini onlara duyurmanın amacı ne olabilir?” http://www.sabah.com.tr/yazarlar/pazar/kahraman/2011/01/09/osmanli_muzigini_dinlemek

İncele, google: . Osmanlı müziğinin "dünyanın en önemli" müziği



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder