17 Mayıs 2020 Pazar

TEMEL KLASİK ESERLERİMİZ



TEMEL KLASİK ESERLERİMİZ



Kelimeler örgüsü yapmalı:

Asya’nın kandilleri
Başyapıtlar
Bin yıllık başyapıtlarımız
Bizi var eden eserler
Büyük mütefekkirlerimiz
Çağlara damgasını vuran eserlerimiz
Çağlarını aşan eserler
Çağlarını aşanlar
Doğu Klasikleri
Düşün dünyamızın temel eserleri
Düşünce dünyamızın temel kaynakları
Düşünce kodlarımız
Eski kültürümüzün temel eserleri
Eski Türk Klasikleri
Fikir dünyamıza yön verenler
Fikir dünyamızın köşe taşları
Fikir dünyamızın temel kaynakları
Fikir hazinelerimiz
Geleneksel kültür eserleri
Klasik kültür temel eserleri
Kutup Yıldızlarımız
Kültür hazinelerimiz
Kültür kodlarımız
Kültür tarihimizin önemli eserleri /kitapları / yayınları / dokümanları
Kültürümüzü biçimlendiren eserler
Kültürümüzü biçimlendiren temel kültür kodlarımız
Kültürümüzün başyapıtları
Medeniyetimiz için ışık saçanlar
Medeniyetimiz klasikleri 
Medeniyetimize ışık tutanlar
Meşhur mütefekkirlerimiz
Orta asya türk düşünürleri
Orta Asya Türk mütefekkirleri
Osmanlı klasikleri
Referanslarımız
Temel eserlerimiz
Temel kaynaklar
Türk klasikleri
Türkistan mütefekkirleri
Ünlü mütefekkirlerimiz


ALINTILAR
“Persian in nationality, Ibn Sina was, however, an Arab by language. He was born in 370 H (980 CE) in Afshana (a small village near Bukhara, the capital of the Samanid dynasty in central Asia, located in present day Uzbekistan), his Turkish mother Sitarah’s home where his father `Abdullah met and married her. His father, an Isma`ili Persian of Balkh origin, was an official of the Samanid administration who died while Ibn Sina was 22. His father’s home town Balkh, an ancient city in present day Afghanistan, is one of the world’s oldest settlements. Ibn Sina had two brothers named `Ali and Mahmud who were also of the Ismaili persuasion.” http://islamicencyclopedia.org/public/index/topicDetail/id/395 
“Eserleri Batı dillerine Latince yoluyla çevrilerek Avicenna diye şöhrete ulaşan İbni Sinâ, yanlış olarak bir süre Avrupa'da İranlı hekim ve filozof olarak tanınmıştır. Bunun da sebebi, eserlerini Türkçe yazmamış olmasındandır...” “Hatta Türkçe olarak yazmış olduğu şiirler de vardır.” http://www.biyografi.net/kisiayrinti.asp?kisiid=2464
“Persian in nationality, Ibn Sina was, however, an Arab by language. He was born in 370 H (980 CE) in Afshana (a small village near Bukhara, the capital of the Samanid dynasty in central Asia, located in present day Uzbekistan), his Turkish mother Sitarah’s home where his father `Abdullah met and married her. His father, an Isma`ili Persian of Balkh origin, was an official of the Samanid administration who died while Ibn Sina was 22. His father’s home town Balkh, an ancient city in present day Afghanistan, is one of the world’s oldest settlements. Ibn Sina had two brothers named `Ali and Mahmud who were also of the Ismaili persuasion.” http://islamicencyclopedia.org/public/index/topicDetail/id/395

“Eserleri Batı dillerine Latince yoluyla çevrilerek Avicenna diye şöhrete ulaşan İbni Sinâ, yanlış olarak bir süre Avrupa'da İranlı hekim ve filozof olarak tanınmıştır. Bunun da sebebi, eserlerini Türkçe yazmamış olmasındandır...” “Hatta Türkçe olarak yazmış olduğu şiirler de vardır.” http://www.biyografi.net/kisiayrinti.asp?kisiid=2464
“Hasan Âli Yücel’in İslami çevrelerde yanlış anlaşılan bir tarafı var. "Yücel sadece batılı klasikleri çevirdi" diyorlar. Ama Yücel, aynı zamanda doğu klasiklerini, Mevlana, Yunus Emre, İbn-i Haldun, Firdevsî dâhil tasavvuf ve felsefe literatürünü de aktardı. Biz bunu atlıyoruz. Hasan Âli Yücel'den sonra da Cumhuriyet döneminde kimse çıkmadı. Böyle rezillik olmaz. Kendi kaynaklarıyla barışık olmayan bir toplumun entelijansiyasının kendisiyle ve dünyayla barışık olması mümkün değil. Biz kendimizi kandırıyoruz.[8]”

14 cilt

Büyük Türk Klasikleri Destanlar çağından günümüze kadar Türk Dili` nin en büyük antolojisidir. 1000` e yakın şair ve yazarımızın biyografileri ile eserlerinden örnekler ve açıklamalardan oluşur. Eserde Türk Edebiyatındaki özel terimlerle ilgili olarak orijinal `Özel Terimler ve Adlar Sözlüğü` mevcut...

-----------

Büyük Türk Klasikleri (Tarih-Antoloji-Ansiklopedi)I-XII (1985-1989), İstanbul: Ötüken-Söğüt Yayınları. (Halman vd. 2006: 725)

Ortak Çalışma ile hazırlanan bir edebiyat tarihimiz de 1985’ten itibaren 14 cildi yayınlanan Büyük Türk Klasikleri’dir. Eser, Türk edebiyatının üç ayrı lehçede aldığı manzarayı yüzyıllara göre incelemiş, her yüzyılın edebiyatına geçmeden önce de Türk dünyasının sosyal ve siyasi hayatını göstermiştir. Her bölümden sonra kaynak bilgisi veren eser, seçtiği örnek metinlerle antoloji ihtiyacına da cevap vermiştir.

Ayrıca seçilen örneklerin çoğu günümüz Türkçesine çevrilerek okuyucuya kolaylık sağlanmıştır. (Polat: 2002)


Kaynak Göstermek Zorunludur: http://www.yenimakale.com/buyuk-turk-klasikleri-tarih-antoloji-ansiklopedi.html#ixzz3xuuehK4N

-------------------------,
Ürün Bilgisi
Büyük Türk Klasikleri Destanlar çağından günümüze kadar Türk Dili' nin en büyük antolojisidir. 900' e yakın şair ve yazarımızın biyografileri ile eserlerinden örnekler ve açıklamalardan oluşur. Eserde Türk Edebiyatındaki özel terimlerle ilgili olarak orijinal "Özel Terimler ve Adlar Sözlüğü" mevcuttur.Prof.Dr. Ahmet Bican Ercilasun' dan, Nevzat Kösoğlu' na uzanan geniş ve konusunda uzman bir kadro tarafından hazırlanmış olup, Tebliğler Dergisi' nin 21 Eylül 1987 tarihli 2243 sayılı nüshasında " Bütün Orta Öğretim Öğretmen ve Öğrencilerine" tavsiye edilmiştir.

Baskı Sayısı      1. Baskı
Dil        TÜRKÇE
Sayfa Sayısı      6800
Cilt Tipi           Ciltli
Kağıt Cinsi       1. Hm. Kağıt
Boyut    16 x 24 cm

-------------------------------,
“Bu bakımdan, TÜBA ‘Türk-İslam Bilim Kültür Mirası Projesi’ni, bilim, kültür ve sanat tarihimizin önemli eserlerini yeni nesillerle buluşturacak olması bakımından önemli gördüğümü belirtmek istiyorum.” http://www.tccb.gov.tr/haberler/410/37284/yeni-turkiyeyi-bilimin-aydinliginda-insa-edecegiz.html
--------------------,
“Bu amaç doğrultusunda, yeni nesillerin geçmişimizin önemli değerleri olan Türk bilim insanlarını tanımaları ve onlara hak ettikleri değeri vermeleri sağlanacaktır”  http://www.tuba.gov.tr/content/turk-bilim-klasikleri/id/1225/pid/96/mid/223/
---------------------------,
“Sayılı ayrıca Muhammed b. Mûsâ el-Hârizmî, Nasîrüddîn-i Tûsî, Uluğ Bey, Abdülhamîd b. Vâsi‘ b. Türk gibi Türk kökenli müslüman matematikçileri hakkında temel eserlerinden hareketle ortaya koyduğu çok önemli araştırmalar yapmıştır.” http://www.islamansiklopedisi.info/dia/ayrmetin.php?idno=d360214
“Bir milletin tarihi, yetiştirdiği büyük insanlar ve yarattığı büyük eserlerle en açık, en belirgin ve en dolaysız biçimde şeref ve anlam kazanır. Fârâbîler, Bîrûnîler, Uluğ Beyler, Fatihler, Kanûnîler, Barbaroslar, Yunus Emreler, Fuzulîler, Yusuf Has Hacipler, Kaşgarlı Mahmudlar, Mimar Sinanlar, Katip Çelebiler Türk tarihini süsleyen pırlantalar mesabesindedirler. Bu Türk büyüklerinin bir kısmı devlet adamı, bir kısmı asker, bir kısmı sanatçı, bir kısmı da bilim adamı ve düşünürdür. Özel olarak Orta Çağ Türk büyükleri arasında bilim adamı ve mütefekkirlerin sayısının kabarık olduğunu söyleyebiliriz.” https://www.tarihtarih.com/?Syf=26&Syz=368762
-----------------,
Adnan Sayılı yazısından;
“Orta Çağ İslam dünyasında bilimde ve tefekkür alanında gerçekleşmiş olan atılımın, hamlenin, çok büyük ölçüde olmak üzere Doğu İslam dünyasının eseri olduğu görülmektedir. Buna İbn Haldûn da dikkati çekmekte, hattâ bu noktayı önemle vurgulamaktadır. İbn Haldûn'a göre bunda İranlıların, Fars unsurunun büyük rolü vardı. Oysa, bu büyük sayıdaki bilim adamı ve düşünürlerin coğrafî menşei daha ayrıntılı olarak dikkate alınınca İran'ın kendisinin de bir dereceye kadar geri plânda, geri koşunda kaldığı, bu gibi bilgilerin beşiğinin Orta Asya veya geniş anlamıyla Türkistan olduğu sarahatle görülmektedir. Orta Asya ise bir Türk yurdudur; Türklerin ana yurdudur. Bu itibarla, bu uygarlığın, Orta Çağ İslam uygarlığının kurulmasında ve geliştirilmesinde Türklerin rollerinin büyük olduğu muhakkaktır.7
7 İslam dünyasının en eski matematikçilerinden biri olan Abdülhamid İbn Türk'ün lakabı onun milliyetini kesinlikle belirlemek durumundadır. Abdülhamid'in torunu da matematikçi idi ve o da İbn Türk lakabını taşımaktaydı. Arapçada ilk bilimsel ve dolgun sözlük kitabını yazmış olan Ebû Nasr İsmaîl el-Cevherî (ölümü 1002) de Et-Türkî lakabını taşımaktaydı. Kendisinden bir kuşak öncesi bir yakın akrabası da Cevherî gibi lugatçı idi ve Fârâb'lı idi. Bunlarla ilgili olarak, bkz., Aydın Sayılı, Abdülhamid ibn Türk'ün Denklemlerde Mantıkî Zaruretler., s. 12-14, 85-89; Aydın Sayılı, Fuat
Sezgin'in Geschichte des Arabischen Schrifttums adlı kitabının sekizinci cildine tanıtma yazısı, Belleten (Türk Tarih Kurumu), cilt 47, 1984, s. 453-454. Fârâbî'nin milliyetine ilişkin olarak, bkz, D. M. Dunlop, "A Source of Al-Masûdî: The Madînat al-Fâdılah of Al-Fârâbî", Al Masûdî Millenary Commemoration Volume, ed. S. Maqbul Ahmad and A. Rahman, Aligarh Muslim University, 1960, s. 69-70; S. M. Stern, "Al-Masûdî and Al-Fârâbî", Al-Masûdî Millenary Commemoration Volume, s. 40; Muhsin Mahdî, "Al-Fârâbî", Dictionary of Scientific Biography, cilt 4, 1971, s. 523-525. Beyrûnî'nin milletine ilişkin olarak da bkz., Max Mayerhof, "Das Vorwort zur Drogenkunde des Berûnî", Quellen und Studien zur Geschichte der Naturwissenschaften und der Medizin, Berlin 1932, cilt 3, s. 39-0; Zeki Velidi Togan, "Bîrûnî", İslam Ansiklopedisi, cilt 2, 1949, s. 635-637; Z. V. Togan, Umumî Türk Tarihine Giriş, İstanbul 1946, s. 420-421; A. Sayılı "Bîrûnî", Belleten (Türk Tarih Kurumu), cilt 13, 1948, s. 55-57; A. Sayılı, "Doğumunun 1000'inci Yılında Beyrûnî", Beyrûnî'ye Armağan, Türk Tarih Kurumu yayını Ankara 1974, s. 4-6.” https://www.tarihtarih.com/?Syf=26&Syz=368762   /// "Ortaçağ Bilim ve Tefekküründe Türklerin Yeri", Erdem, Cilt 1, Sayı 1, 1985, s. 169-186
-----------------------------,
 “İbn Haldun‟un da dikkat çekip önemle vurguladığı gibi, Ortaçağ İslam dünyasında
bilim ve tefekkür alanında gerçekleŞmiŞ olan atılımın, hamlenin, çok büyük ölçüde olmak üzere
Doğu İslam dünyasının eseri olduğu bilinmektedir. Doğu İslam dünyası denince akla Horasan ve
Mâverâünnehir bölgesi ve buradaki ilim merkezlerini temsil eden Buhara, Semerkant, TaŞkent,
Fergana gibi Şehirler gelmektedir. Buralarda Türklerin de yoğun olarak yaŞadığı bilinen bir
gerçektir. Hatta bu dönemde ortaya konan ilimlerin ilk öncüleri içinde Türkî olarak belirtilen ilim
adamlarının bulunması Ortaçağ İslam uygarlığının kurulmasında ve geliŞtirilmesinde Türklerin
rollerinin olduğunu göstermektedir. İncelediğimiz bu bölgelerin tümünde ilmî ve medenî durum,
gerek Arap gerekse diğer milletlere ait yazarlar tarafından ifade edilmiŞtir. Bu merkezlerin, ilim
ve medeniyetin zirvede olduğu bölgeler içinde olduğu anlaŞılmaktadır. Aynı zamanda bu bölgede
yaŞayan insanların çoğunluğunu Türklerin oluŞturduğunu bilmekteyiz. Böyle olmasaydı bu
bölgelerin liderlerinin Türklerden olması beklenemezdi.
“Entelektüel geleneğimiz Türk İslam havzasında filizleniyor. Selçuklu’da kemâli yoklamaya başlıyor. Bu geleneğin bir numaralı mütefekkiri Gazzâlî, bir Selçuklu entelektüelidir. Selçuklu Anadolu’sunda kendisine yer bulan İbnü’l-Arabî, Türkistan’dan kopup gelen Mevlânâ Gazzâlî’nin hemen yanı başına yerleştirilebilecek diğer mütefekkirler. Osmanlı asırlarında fikrî ve siyasî tecrübemiz olgunluk noktasına ulaşıyor. Kemâl Paşa-zâde, Gelibolulu Âlî Efendi, Ankaravî, Bursevî bu vadide akla gelebilecek isimler. Üçüncü Selim ve İkinci Mahmut’a kadar devam eder bu süreklilik.” http://www.aksiyon.com.tr/dosyalar/cevdet-pasa-entelektuel-gelenegimizin-mezar-tasidir_537868
“Tefekkür hayatımızın sicil kayıtlarını toplayan Fârâbî’yle Mâtürîdî’nin diktiği, İbn Sînâ, Yûsuf Has Hâcib ve Gazzâlî’nin
suladığı ağacın meyveleri Osmanlılar tarafından devşirilir. Diğer bir ifadeyle fikrî ve siyasî geleneğimiz Horasan-Türkistan havzasında filizlenerek meyveye durur. Osmanlı coğrafyasında da kemâle erer. Düşünce âlemimiz bu şekilde eskinin tazyiki altında şekillenerek kendisini bulur.” http://www.kitapyurdu.com/kitap/turk-entelektuel-tarihinin-tesekkul-devri/371587.html
“Ali Emiri Kültür Merkezi’nde gençlerle buluştuğumuz Medeniyet Okumalarında zaman zaman sayfalarını çeviriyoruz” http://haber.star.com.tr/yazar/siyasetin-dilinde-fikri-tukenis/yazi-1084451
-------------------------,
26.1.2016
“Dünyaya 600 yıl hükmeden bir imparatorluğun vârisi olmamıza rağmen, ne yazık ki, o imparatorluğun bu coğrafyada oluşturduğu siyasi- sosyal sentezi de kültürel değerleri de bilmiyoruz.
Neo- Osmanlıcılık üzerinden bu çaba itibarsızlaştırılmaya çalışılsa da artık etkili değil. O derin tarihin sayfaları yeniden çevriliyor. Çevirdikçe de görmezden geldiğimiz müthiş değerlerle yüzleşiyoruz. Onlardan biri de "16. Yüzyıl Dâhisi Matrakçı Nasuh..."
“Mimar Genim, tarihle ilişkimizin sağlıksızlığına da çok çarpıcı bir örnek veriyor: "Devlet ve bilim katında meşveret geleneğimiz vardı. Her şeyin konuşulabildiği bir gelenekti bu. Biz, Batı'yı taklit ederek bunu münazaraya çevirdik. Şimdi her soruna münazara mantığı içinde bakıp, işin içinden çıkamıyoruz." http://www.sabah.com.tr/yazarlar/ovur/2016/01/26/bir-osmanli-dhisi-matrakci-nasuh
-----------------------------,
“Eserin önemli bir tezi de “Bizde özgün düşünür ve filozof yetişmedi, yetişmez” şeklindeki yaygınca ve karamsar iddiayı reddetmektir. Bu bakımdan şu satırlar da yazımın son kısmı olsun:
“Eskiden de büyük filozoflar yetiştirmiş bir ulusuz biz. Türk düşünürlerin katkısı olmasaydı Avrupa Rönesans'a ulaşamazdı. Descardest'tan yüzyıllar önce Gazâlî'miz vardı bizim. Nicolai Hartman'dan daha mı az Fâfâbî'miz. Husserle'den neyi eksik Sühreverdî'nin. Mevlânâ'nın, Yûnus'un, Pir Sultan Abdal'ın günümüzdeki o ünlü varoluşçulardan nesi daha aşağı. Şimdi kalkıp da “Biz filozof olamayız” diye kestirip atmak son derece yanlış olur.” http://www.yenisafak.com/yazarlar/hayrettinkaraman/dusunce-tarihimizin-yapi-taslari-2023373
----------------------------------,
 Daha derin, daha ciddi bir sorunla karşı karşıyayız. Bu milleti var kılacak, hafızasını tazeleyecek, aidiyetini şekillendirecek birikimlerden mahrum kalması söz konusu. Bunca geçmişin, birikimi üzerine inşa edilmiş ne üniversite, ne entelektüel hayat sözkonusu...”
Daha da önemlisi hem eğitim sisteminde hem de üniversitelerde olmazsa olmaz temel metinlerden mahrum yetişiyor gençler. Türkiye'de üniversiteyi bitiren ortalama bir gencin mutlaka okuması gereken temel kaç metin gösterebilirsiniz? Kendi kültürümüze, medeniyetimize dair her gencin mutlaka okumuş olması, muhtevasından bir şeyler edindiği kaç isim, kaç kitap gösterebiliriz? Öykündüğümüz Batı uygarlığının temel metinlerinden hangilerini mutlaka okumuş olur bir üniversite mezunu?

Kendi değerlerine hassasiyeti olmayanlar farklı kültürlere, birikimlere de saygı duyamazlar, bigane kalırlar.

Her kültürün temel metinleri vardır. Bir edebiyatın 'kanun'u sayılan eserleri üretemeyen hiçbir gelenek evrensel eserler veremez. 
Kurucu metinlerden mahrum olan hiçbir kültür bir medeniyet inşa edemez. İslam medeniyetinin ortak metinlerinden daha özelde Osmanlı medeniyetine ait kaç eser ismi verebilir ortalama bir üniversiteli genç? Aynı soru Batı uygarlığının kurucu metinlerinden ne kadar haberdardır şeklinde de sorulabilir.

Elime geçen
Amerika'da son onbeş yılda yapılan bir araştırmaya göre en önde gelen üniversitelerde okutulan temel metinler sıralanmış. Buna göre ilk dört sırada şu isimler var: Eflatun, Hobbes, Machiavelli, Aristo... Bugün modern Batı uygarlığı dediğimiz yapının temel ayaklarını teşkil eden isimler. Klasik Yunan'dan başlayarak kurucu babalar; hemen her ciddi üniversitede bu isimlerin temel metinler olmazsa olmazı. Eflatun'un Cumhuriyet, Hobbes'un Leviathan'ı, Machiavelli'nin Prens'i, Aristo'nun Ahlak'ı hemen her üniversitenin olmazsa olmazı. Modern düşünceyi inşa edenler Antik Yunan'dan moderniteye ortak bir çizgiyi sürdürürken ne kadar eleştirel ve farklı açılımlara sahip olursa olsun bu çerçevenin içinden konuşur yahut bu çizgiyi hatmeder sonra postmodern aforizmalarını dillendirir.

Harvard'dan Princeton'a kadar hemen her üniversitede benzer kurucu metinler öne çıkıyor.”
“Düzenli olarak bu alanda araştırma yapan 'Open Syllabus Explorer' isimli bir araştırma projesinin sonuçlarına göre insan bilimlerinde Mary W. Shelley'nin Frankhestein'ı, Chanucer'in Canterbury Hikâyeleri ilk sırayı alırken sosyal bilimlerde hala Marx'ın Kapital'i ön sıralarda... Weber'den Huxley'e, Foucault'dan Berger'e uzanan bir liste sıralanıyor. Ama kurucu metinler hemen her yerde ortak.

Amerikalıların tarihsiz ve son derece pragmatist olduğu yönünde yüzeysel yaklaşımı tekzip eden bu araştırma reel politk ilginin bile
nasıl tarihsel ve düşünsel arka plana yaslanmak zorunda olduğunu gösterir. Huntington'un hala önemli yer tutması ile kurucu metinlerin hiç şaşmaması pratik ile teori arasındaki ilişkinin Amerikan formülü olarak okunabilir.

Bir karşılaştırma olması bakımından
bizde buna benzer bir liste çıkarmak istesek acaba kaç tane ortak temel metin, isim sıralanabilir? İslam medeniyetini geçtik, Batı düşüncesinde bile temel sayılan metinler arasında bir ortak payda ne kadar sağlanabilir?

Üniversiteler bir toplumun kendi geleceğini inşa ettiği, kendini tanımladığı kendi olduğu kadar evrensel ölçekte bilim ve düşüncenin üretildiği en üst kurumlar olmalıdır. Bizde bunun karşılığı olsa olsa medresedir. Ancak medrese geleneği çökmüş; yerine adı üniversite, içi kimliksiz ve özgün hiçbir yanı olmayan, derinlikten yoksun kurumlar ortaya çıkmıştır.
İlahiyatta felsefeyi yasaklayan, felsefede Gazali'yi okutmayan, yüz yıl önceki metinleri bile doğrudan okuyamayan bir aydın zümre yetişiyor.

Bu temelsizdik ve hafızasızlıkla ancak piyasaya ara elemanlar sunan; kendi kendini sömürgeleştiren entelektüel tipler yetiştirebiliriz.”


YAYIN KÜNYELERİ



-------------,

---------,


5. El Harezmi https://tr.wikipedia.org/wiki/H%C3%A2rizm%C3%AE "fars bilim insanı"
8. El Biruni https://tr.wikipedia.org/wiki/Bir%C3%BBni    " Fars[2][3][4] kökenli Müslüman bilgin."
9. İbni Sina, 
13. Ömer Hayyam, https://tr.wikipedia.org/wiki/%C3%96mer_Hayyam   "İranlı şâir, filozof, matematikçi ve astronom.[1]"
14. İmam Gazzali https://tr.wikipedia.org/wiki/Gazz%C3%A2l%C3%AE  "Fars asıllı olduğu sanılan[1]"

9. İbni Sina,  
------------------------,





"çağını aşan kültür"



bak: ırcıca kitabı, osmanlı medeniyeti
bak: yeni türkiye, Osmanlı
“Gelenek ve Klasik Kavramları Türk Düşünce Tarihi Bakımından Ne İfade Eder?” Türkiye’de Felsefenin Geleneği Ve Geleceği” Sempozyumu Bildirileri, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul 2012, 175-194.

Yalin, Özge,”Klasikler niçin vazgeçilmez?” Zaman, Kitap zamanı sy. 92.



gençlik bakanlığı kitab: bilim adamlarımız




Alp, Talha Hakan, “Kaynak Meselemiz: Literatür (II)” Yeni Şafak 28.12.2012.

Neden Klasiklerimiz Yok? D. Mehmet DOĞAN   119-144ss. http://www.bisav.org.tr/havadisler.aspx?module=havadisayrinti&page=5&haberid=107

Melih Cevdet Anday, makale, dergipark’ta ara

sağda e-kütüphane var: http://kutuphane.meb.gov.tr/

şark klasikleri







Kutadgu Bilig Işığında Türk Düşüncesi /
 Neclâ Pekolcay  [Türkoloji ve Türk Tarihi Araştırmaları - IV; 9]

Türk Kültürünün Değerlendirilmesi İle İlgili Bir Öneri ve Kültür Değiştirme Alanında Önemli Bir Örnek: Kutadgu Bilig / Prof. Dr. Umay Türkeş - Günay  [3/811-818]

Kutadgu Bilig ve Kültür Tarihimizdeki Yeri / Prof. Dr. İbrahim Kafesoğlu  [5/163-178]










“İslamcılık, öncü Türk münevveri Namık Kemal’den bu yana bu toprakların özüdür” http://haber.star.com.tr/yazar/islamciligin-donemi-esas-simdi-basliyor/yazi-1084215



---------------------------------,

Ayaklı kütüphaneler kitabı.
Gelenbevî İsmail Efendi,
Mütercim Âsım,
 Kethüdâzâde Ârif Efendi,
Hoca Tahsin Efendi,
Ömer Hilmi Efendi,
Ali Emirî Efendi,
Babanzâde Ahmet Naîm,
Muallim Cevdet,
Ömer Ferîd Kam, 
------------------------------,




Osmanlı bilim literatürü tarihi genel indeksi = History of Ottoman scientific literature cumulative index. / editör Ekmeleddin İhsanoğlu ; hazırlayanlar Ramazan Şeşen...[ve öte.]. -- İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi ; Research Centre for Islamic History Art & Culture (IRCICA), 2011.  XV, 980 s. ; 24 cm.  -- (İlim tarihi kaynakları ve araştırmaları serisi ; 17. Osmanlı bilim tarihi literatürü serisi ; 9)

Osmanlı bilim literatürü tarihi zeylleri = Suplements to the history of Ottoman scientific literature (mathematical, geographical, music, military arts, natural and applied sciences, and medical sciences literature) and history of Ottoman classification of sciences literature : (matematik, coğrafya, musiki, askerlik, tabii ve tatbiki bilimler, tıbbi bilimler) ve Osmanlı Mavzu’at al-ulum literatürü tarihi. / editör Ekmeleddin İhsanoğlu ; hazırlayanlar Ramazan Şeşen...[ve öte.]. -- İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi ; Research Centre for Islamic History Art & Culture (IRCICA), 2011. 1.c.

Osmanlı bilim literatürü tarihi zeylleri = Suplements to the history of Ottoman scientific literature (mathematical, geographical, music, military arts, natural and applied sciences, and medical sciences literature) and history of Ottoman classification of sciences literature : (matematik, coğrafya, musiki, askerlik, tabii ve tatbiki bilimler, tıbbi bilimler) ve Osmanlı Mavzu’at al-ulum literatürü tarihi. / editör Ekmeleddin İhsanoğlu ; hazırlayanlar Ramazan Şeşen...[ve öte.]. -- İstanbul : İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi ; Research Centre for Islamic History Art & Culture (IRCICA), 2011.  2. c. (XXVI, 644 : fot. ; 24 cm.  -- (İlim tarihi kaynakları ve araştırmaları serisi ; 16. Osmanlı bilim tarihi literatürü serisi ; 8)

-------------------,



--------------------,





Büyük Türk Klasikleri (1985), c.I-II, Ötüken-Söğüt Yay., İstanbul













----------------,
4 KİŞİ başlıklı yazım önemli.
----------,
Adnan Sayılı: Türkler ve Bilim, İstanbul 1976. Bilim, Kültür ve Öğretim Dili Olarak Türkçe, Ankara 1978.
Adnan Sayılı: İbn-i Sfna Doğumunun Bininci Yılı Armağanı, Ankara 1984.
Adnan Sayılı: "Was ıbn Sına an Iranian or a Turk?" ,lsis, Cilt 31,1939, s. 8-24
“Fizikle ilgili olarak Fârâbî ve İbn Sînâ gibi Türk filozof ve bilim adamlarının çalışmalarını incelemiş,” http://www.islamansiklopedisi.info/dia/ayrmetin.php?idno=d360214
Adnan sayılı: Ortaçağ Bilim ve Tefekküründe Türklerin Yeri (Ankara 1985);  
"Farabi ve Tefekkür Tarihindeki Yeri", Bel/eten, Cilt 15, 1951, s. 1-64.

"Harezmı ile AbdülhamId ibn Türk ve Orta Asya'nın Bilim ve Kül- tür Tarihindeki Yeri", Erdem, Cilt 7, Sayı 19, 1991, s. 101-214

"Ortaçağ İlim ve Tefekküründe Türklerin Yeri", Birinci Felsefe ve Sosyal Bilimler Kongresi Bildirileri (7-10 Mayıs 1984), Erzu- rum 1989, s. 402-423
YÜZ ÜNLÜ TÜRK LİSTESİ VAR: https://eksisozluk.com/100-unlu-turk--1227562
Hüseyin Gazi Topdemir,Türk Düşünce Tarihi, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları ISBN 9751614449
İbrahim Kafesoğlu,Türk Milli Kültürü, Ötüken Neşriyat ISBN 9789754372366
Ayhan Bıçak,Türk Düşüncesi 1&2, Dergah Yayınları, ISBN 9789759951856
Bahaeddin Ögel,Türk Mitolojisi 2 Cilt, Türk Tarih Kurumu Yayınları ISBN 9789751601155
Bilim ve Sanat Vakfı, Türkiye Araştırmaları Merkezi, Türk Felsefe Tarihi, 201,1 Cilt 9, Sayı 17. Resmi web sayfası
İzgi, Özkan ",Orta Asya Türklerinin Kültür Kaynakları", Selçuk Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi,Edebiyat Dergisi, Sayı 2, 1983, ss.35-44.
Türk felsefesi
Osmanlı düşünürleri
--------------------------,
“Gençlik Kâşgarlı Mahmud ve Divânu Lugâti-t-Türk’ü Tanıyor mu?” Gençliğin Gözüyle Kaşgarlı Mahmud ve Divanu Lugati’t-Türk Kurultayı, Adana, 2008 (Yayımlanmamış Bildiri).
Her temel eser için böyle çalışmalar var mı?
---------------------,
Nihat Keklik, Türkler ve Felsefe, İstanbul, 1986
Esin Kahya, “Türkler’de Bilim”, Türk Düşünce Tarihi, (Editör. H. Gazi Topdemir), Ankara, 2001, s.26-27.
türk felsefe tarihi
Çubukçu, İbrahim Agah: Türk Düşünce Tarihinde Felsefe Hareketleri. http://kitaplar.ankara.edu.tr/dosyalar/pdf/747.pdf  (kaynakçası 225-230ss.)
----------------,
-----------------------,
Asya’nın Kandilleri;
--------------------------,
Öz: Katip Çelebi İÇİN … sayfa öneri metni hazırladım. 30 kişinin her birisi için bu yapılsa kapsamlı bir metin ortaya çıkar. Demek ki, yapılması gereken çok.
Ortaya bütünsel bakış çıkar.
Kişiler hakkında belgesellerin künyeleri verilebilir. (Şunlar gibi; Katip Çelebi + Asya’nın kandilleri)
“1983'te, Türk Tarih Kurumu tarafından yayınlanan büyük boyda iki cildlik“Hacı Bayram-ı Velî, Yaşamı, Soyu, Vakfı" isimi kitabında yer vermiştir.”
30 müellifin en önemli eserleri Halk Kütüphanelerinin tümünde özel bir rafta sunulmalı. Bu bölüm özel olarak ışıklandırılmalı.
Başlangıcından günümüze kadar büyük Türk klasikleri, 3. c. : tarih, antoloji, ansiklopedi / haz. A. Bican Ercilasun...[ve öte.] / ISBN-ISSN: : 975-437-408-2 (tk.) 975-437-411-2 (3.c.) / Yayın Bilgisi : İstanbul : Ötüken ; Söğüt, 2004 / Fiziksel Nitelik : 14 c. ; 28 sm. / Dizi Kaydı : Ötüken ; Söğüt Yayın No ; 532. Kültür Serisi ; 230 / http://www.otuken.com.tr/index.php?p=Products&ctg_id=2005&rand_ctg=0&letter=&page=1
Yeni Türkiye Yayınları; Türkler
Yeni Türkiye Yayınları; Osmanlı
Türk Medeniyeti Tarihi  Ziya Gökalp
İmam Buhari?
türk islam alimleri
Yolumuzu aydınlatanlar. Kültür A.Ş. yayını.
Kültür medeniyeti
Türkler (http://www.yeniturkiye.com/display.asp?c=4001 ) bazı ciltlerde bölümler var, bunları tek bir word dokümanında topla. Listeye webde yer verirsin.
------------,
DAGM ESER ADI: MÜTEFEKKİR ARAMASI;
Kansu, Şevket Aziz: Anadolu'da Türk mütefekkirlerinin coğrafi yayılışı üzerine bir araştırma. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 1 (1), Eylül 1942, 21-28.ss. 1. TARİH YAZARLIĞI, TÜRK. - 2. DÜŞÜNÜRLER, TÜRK.
Büyük mütefekkir Gazali. Diyanet Aylık Dergi, (277), Ocak 2014, 80.s. Kitap tanıtımı. 1. EBU HAMİD MUHAMMED EL-GAZALİ 1058-1111.
Tekoğlu, İhsan: Düşünür/düşünme/düşünce/ : (Mütefekkir/tefekkür/fikir 12 Kavram, 12 düşünce (Düşünce teorisi). Yesevi Sevgi Dergisi, 17 (195), Mart 2010, 32.s. 1. DÜŞÜNCE ÜRETİMİ.
Karadaş, Cağfer: Kitap aşığı, alim, müverrih, mütefekkir bir şahsiyet Katip Çelebi. Diyanet Avrupa Aylık Dergi, (134), Haziran 2010, 40-41.ss. Kaynakçası vardır. 1. KATİP ÇELEBİ, 1609-1657.
Özmel, İsmail: Şair ve mütefekkir Yahya Kemal. Erciyes Aylık Fikir ve Sanat Dergisi, 29 (337), Ocak 2006, 21-22.ss. 1. BEYATLI, YAHYA KEMAL 1884-1958.
Yılmaz, Aybike: Ülkesi için dertlenen mütefekkir : Cemil Meriç. Rengahenk / Kültür, Sanat, Edebiyat Dergisi, 8 (27), Bahar 2014, 16-18.ss. 1. EĞİTİMCİLER, TÜRKİYE. - 2. DÜŞÜNÜRLER, TÜRK.
Durgun, Rıfkı: Vefatının 66. yılında ünlü mütefekkir, şair Mehmet Akif Ersoy, (1-4). Anadoluda Vakit, 2 (387), 27 Aralık 2002, 2.s. Dizinin devamı; Vakit, 28-30 Aralık 2002, 2.s. 1. ŞAİRLER, TÜRK. - 2. ERSOY, MEHMET AKİF 1873-1936.
Uslu, Mustafa: XI. Asırda bir Türk mütefekkiri: Yusuf Has Hacib. Türk Dünyası Tarih Dergisi, 8 (87), Mart 1994, 42-44.ss. 1. YUSUF HAS HACİB.
Şeker, Fatih M.: Yerli kalarak modernleşmek : Mekteple memleket arasında bir mütefekkir ve vâiz olarak Âkif = Modernizing while keeping local value : Between school and hometown Akif as an intellectual and Muslim preacher. Diyanet İlmi Dergi, 47 (4), Ekim-Kasım-Aralık 2011, 83-112.ss. 1. ÇAĞDAŞLAŞMA. - 2. ERSOY, MEHMET AKİF-İSLAM.
Özülkü, Maruf: Büyük mütefekkir Süleymaniye Kültür Merkezi'nde anıldı: "Ahmed Yesevi'nin dergahı halk okulu". Yeni Asya, 23 (8161), 2 Şubat 1993, 4.s. 1.HOCA AHMET YESEVİ 1103-1165.
Erzurum'lu İbrahim Hakkı: Marifetname : Büyük veli ve mütefekkir Erzurum'lu İbrahim Hakkı Hazretlerinin ilham pırıltıları / Erzurum'lu İbrahim Hakkı; sadeleştiren Turgut Ulusoy. - İstanbul: Hisar Cilt ve Yayınevi, [t.y.]. 1.c.(303 s.); 20 cm.  1. ERZURUMLU İBRAHİM HAKKI, 1703-1780. - 2. İSLAM DÜŞÜNÜRLERİ.
Fındıkoğlu, Ziyaettin Fahri : XI inci asırda bir Türk mütefekkiri ve ahlaki düşünceleri / Ziyaettin Fahri Fındıkoğlu. - [İstanbul]: Cumhuriyet Halk Partisi, 1938. 16 s.; 24 cm. - (Cumhuriyet Halk Partisi yayını; konferanslar seri: 2-Kitap: 7). 1. DÜŞÜNCE TARİHİ, TÜRK. - 2. KUTADGU BİLİG. - 3. YUSUF HAS HACİB.
Beşirli, Hayati : Diyarbakırlı bir mütefekkir : Ziya Gökalp / konuşmacı: Hayati Beşirli. - Osmanlı'dan Cumhuriyet'e Uluslararası Diyarbakır Sempozyumu [2.: 2006: Diyarbakır]. - Diyarbakır: T.C. Diyarbakır Valiliği; Türk Kültürü'nü Araştırma Enstitüsü, 2008. - 3.c.(833-846.ss.). 1. ZİYA GÖKALP, 1876-1924.
-----------------,
--------------------,
“Anket: Binyılın başyapıtları” Kitap-lık, İki Aylık Edebiyat Dergisi / Sayı 39, Ocak-Şubat 2000 (Vesika-lık: Melih Cevdet Anday, Binyılın Başyapıtları)
----------------,
Koçak, Kürşat: (2013). Türk Kültür Tarihinin Bin Yıllık Başyapıtı: Kutadgu Bilig’den Bu Güne Ulaşan Gelenekler, Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:4, Sayı:13, ss: (56-66). http://dergipark.ulakbim.gov.tr/ijoess/article/view/5000039450
“Türk Kültür tarihi içerisinde paha biçilmez bir değere sahip olan Yusuf Has Hâcib’in kıymetli eseri Kutadgu Bilig’

---------------------------------------,
http://www.yeniturkiye.com/display.asp?c=0491#x http://www.yeniturkiye.com/display.asp?c=0491#x
----------------
http://www.nobelyayin.com/sunumlar/akademik_kaynakca_2015/Nobel_Yayin_Grubu_Akademik_Kaynakca.pdf  dokümanında ctrl+find yaptıktan sonra 
Düşünce Temsilcileri yazıp aratırsan bu ansiklopedinin içindekiler'ine ulaşırsın.
 ----------,
30 luk listeye ilave olunabilir: sühreverdi - pir sultan abdal:

 ----------,

-------------------------------,
-----------------,

İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi / İskenderpaşa Mahallesi Kavalalı Sokak / A Blok Horhor Fatih/İstanbul / Tel:(0212) 532 60 20-64 Fax:(0212) 532 62 07
----------------,

-----,

TÜRK DÜŞÜNÜRLER
TONYUKUK
DEDEM KORKUT
EBU HANİFE
MUSA EL HAREZMİ
İMAM MATURİDİ
FARABİ
EL BİRUNİ
İBNİ SİNA
KAŞGARLI MAHMUD
YUSUF HAS HACİB
NİZAMÜLMÜLK
ÖMER HAYYAM
GAZZALİ
AHMET YESEVİ
MEVLANA
HACI BEKTAŞI VELİ
YUNUS EMRE
PİRİ REİS
FUZULİ
KINALIZADE ALİ EFENDİ
KATİP ÇELEBİ
EVLİYA ÇELEBİ
NİYAZİ MISRİ
NAİMA
ERZURUMLU İBRAHİM HAKKI
ŞEYH GALİP
AHMET CEVDET
ŞEMSETTİN SAMİ
MEHMET AKİF ERSOY
CEMİL MERİÇ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder