Yaşlanan beynin yaratıcı gücünün tarih boyunca örnekleri (1)
Aşağıdaki Türkçe metin; “Ek 1”de yer alan orijinal metinin ilgili kısımlarının Google Translate ile yapılan otomatik çevirisidir.
“Birçok yaşlı, yaratıcı alanlarda kendilerine bir iz
bıraktı.
·
93 yaşındaki Lorna Page, ilk romanı A
Dangerous Weakness ile Britanya medyasının dikkatini çekti. Aniden kitabının
avansı ve satışıyla müreffeh olan Page, ülkede büyük bir ev satın aldı ve bakım
evlerinde yaşayan birkaç arkadaşını yanına taşınmaya davet etti.
·
Bir de ilk romanı olan en çok satan Kiraz
Kasesi'ni yazan Millard
Kaufman var. 90 yaşında.
·
70'li yaşlarına kadar resim yapmaya başlamayan
Musa Büyükanne gibi, eski patent avukatı John Root Hopkins de
70'li yaşlarında sanat yapmaya başladı ve 73 yaşında Amerikan Vizyoner Sanat
Müzesi'nde resimlerinin sergisini açtı.
Yaşlanan beynin yaratıcı gücünün tarih boyunca örnekleri:
·
Thomas Hardy 85
yaşında lirik şiir kitabı yayınladı,
·
Giuseppe Verdi en
ünlü operası Falstaff'ı 85 yaşında yazdı,
·
Frank Lloyd Wright
92 yaşında Guggenheim Müzesi'nin tasarımı ve
·
Benjamin Franklin 78.
yılında bifokal lensi icat etti.
Birçok kıdemli sanatçı, eleştirmenler düşmanlıkla tepki
gösterse bile, sonraki eserlerinin önemini kabul eder.
·
80 yaşındaki Francisco Goya, iki bastonla
desteklenen yaşlı bir adamın resminin üzerine şunları yazdı: “Hala
öğreniyorum.” Aslında Goya sözüne
sadıktı, çünkü yeni litografi sürecini öğrendiğinde 70'li yaşlarındaydı.
·
Japon sanatçı Katsushika Hokusai, 18. yüzyılda
yaptığı konuşmada, 70 yaşından önce yaptığı tüm yaratıcı çalışmaların “
uğraşmaya değmeyeceğini” söyledi. Daha
yeni bir teori, bir sanatçı yaşlandıkça yaratıcı güçlerinde bir düşüş
olmadığını, ancak yaratıcı güçlerinin değiştiğini öne sürüyor.
·
Claude Monet en ünlü tablolarını Nilüferler'de
yarattığında 70'li yaşlarındaydı. diziler.
Turner'ın sonraki kreasyonları eşsiz bir dehanın eseri olarak selamlanır.
·
Bu iddialar Titian, Michelangelo, Cezanne ve Rembrandt'tan
sanat eserleri için de yapılabilir.
·
Baskıları ve çizimleri Kuzey Kutbu'ndaki yaşamı
tasvir eden Nunavut merkezli sanatçı Elisapee Ishulutaq, 80'li yaşlarının
ortalarında yağlıboya çubukları kullanmayı öğrendi ve tuvalleri önemli ölçüde
farklı bir ölçeğe ulaştı. Yağ çubuğu ortamı, Ishulutaq'ı önceki ölçek, renk ve
biçim kısıtlamalarının üstesinden gelmeye teşvik etti ve 2016'da 91
yaşındayken, In His Memory'yi yarattı. bugüne kadarki en büyük eseri.
·
Geometrik soyutlamaları başka yaratıcı alanlara
da sıçrayan Sonia
Delaunay, 1964 yılında 79 yaşındayken Louvre'da tek kadın sergisi
(yaşayan bir kadın için ilk) ile beğeni topladı.
·
Küba doğumlu Amerikalı ressam Carmen Herrera,
2016 yılında Whitney Amerikan Sanatı Müzesi'nde ilk kişisel sergisini açtığında
101 yaşındaydı. Herrera, bir tablonun
ilk satışını ancak seksen dokuz yaşına girdikten sonra yaptı.
·
Brooklyn doğumlu sanatçı Alice Neel neredeyse bilinmiyordu ve 1970'e kadar sadece bir
avuç kişisel sergi açtı. Hayatının son yirmi yılında, 64 yaşından itibaren
altmış kişisel sergi açtı.
·
Mary Delany, kocasının ölümüyle başa çıkmasına
yardımcı olmak için kağıttan çiçek ve bitkilerden karmaşık kesikler yapmaya
başladığında 68 yaşındaydı. Bu kesikler o kadar muhteşemdi ki British Museum
tarafından kalıcı koleksiyonlarının bir parçası olarak satın alındı. Delany, 88
yaşına kadar bu sanat eserlerinden 1.700'den fazla eser yarattı.
·
Çağdaş Kanada sanat dünyasında önemli bir konuma
ulaşan ilk kadınlardan biri olan Betty Goodwin, yaşamının görece geç
dönemlerine kadar bir sanatçı olarak başarıya ulaşmadı. Ancak 85 yaşında vefat
ettiğinde üretken bir matbaacı, heykeltıraş, ressam ve enstalasyon
sanatçısıydı.
·
Şu anda 80'lerinde olan Kolombiyalı sanatçı Beatriz
Gonzalez, Houston Güzel Sanatlar Müzesi'ndeki sanat eserinin
retrospektifine hazırlanıyor.
·
93 yaşındaki kıdemli Los Angeles sanatçısı Betye Saar,
bu sonbaharda New York'taki Modern Sanat Müzesi ve Los Angeles County Sanat
Müzesi olmak üzere iki büyük müzede eşzamanlı kişisel sergiler açmaya
hazırlanıyor. "Bu zamanla ilgili!”. https://worndoorstep.com/creativity-and-the-aging-brain/
………………………………………………
Ek 1:
Creativity and the Aging Brain
by Lesley Forrester | Aug 7, 2019 | Activities, Creativity |
3 comments
You can use the powers of the aging brain to heighten
creativity. The aging brain takes after the creative brain in a number of ways.
For example, the aging brain is more easily sidetracked and uninhibited than
the younger brain, making it fairly akin to the creative brain. On tests of
crystallized IQ, both aging brains and creative brains use crystallized
knowledge to make unorthodox and imaginative associations. Such changes in the
aging brain make it theoretically suited to accomplish tasks in any number of
creative milieu. So as an alternative to retirement at age 65, perhaps we
should be transitioning older adults into creative domains where their aging
brains can safeguard their insights and life lessons in culturally respected
works of writing, art, or music.
In a recent study conducted at the University of Toronto,
seniors were found to be more distractible than their younger counterparts.
However, this research group of older, distracted adults was found to be more
accomplished at using less concentrated information to solve problems presented
to them as part of the study. This work and other studies on aging and
cognition propose that the aging brain is characterized by an expanding focus
of attention. This state of outspread attention allows seniors to have various
bits of information in mind simultaneously. Combining disparate fragments of
information is the hallmark of the creative idea. Other studies reveal that
certain areas of the prefrontal cortex associated with self-conscious awareness
and emotions are thinner in the aging brain. This may relate to the reduced
need to please and impress others which is a pronounced attribute of both aging
individuals and creative notables. Both seniors and creative types are more
inclined to speak their minds and ignore social expectations than are their
younger, more traditional counterparts. Finally, studies on intelligence
demonstrate that older adults have the opportunity to use an increasing supply
of knowledge acquired over a lifetime of experience and learning. Consolidating
small pieces of knowledge into uncommon and imaginative ideas is how the
creative brain functions. Thus, having access to a storehouse full of years of
insight and accomplishment lays the groundwork for plenty of creative activity
in the aging brain.
Many seniors have made a mark for themselves in creative
fields. At 93 years of age, Lorna Page drew media attention in Britain with her
first novel, A Dangerous Weakness. Suddenly prosperous on the advance and sales
of her book, Page bought a large house in the country and invited several of
her friends who were living in care homes to move in with her. Then there’s
Millard Kaufman, who wrote his first novel, the best-seller Bowl of Cherries,
at age 90. Like Grandma Moses, who did not start painting until in her 70’s,
former patent attorney John Root Hopkins began making art in his 70’s and had
an exhibition of his paintings in the American Visionary Art Museum at age 73.
There are many examples throughout history of the creative power of the aging
brain: Thomas Hardy published a book of lyric poetry at age 85, Giuseppe Verdi
wrote Falstaff, his most celebrated opera, at the age of 85, Frank Lloyd
Wright, at age 92, completed the design of the Guggenheim Museum, and Benjamin
Franklin invented the bifocal lens in his 78th year.
Many senior artists recognize the importance of their later
creations, even if the critics react with enmity. Above a drawing of an old man
supported by two walking sticks, 80 year old Francisco Goya wrote: “I’m still
learning.” In fact Goya was true to his word, for he was in his 70’s when he
learnt the new process of lithography. The Japanese artist Katsushika Hokusai
spoke out in the 18th century to say that all the creative work he’d
accomplished before the age of 70 “is not worth bothering with.” A more recent
theory suggests that as an artist ages there is not a falling off of creative
powers but that their creative powers have changed. Claude Monet was in his
70’s when he created his most renowned paintings in his Water Lilies series.
Turner’s later creations are hailed as works of unparalled genius. These claims
can also be made of art from Titian, Michelangelo, Cezanne and Rembrandt.
Nunavut-based artist Elisapee Ishulutaq, whose prints and
drawings portray life in the Arctic, learned to use oil sticks and her canvases
enlarged to a significantly different scale when she was in her mid-80’s. The
oil stick medium encouraged Ishulutaq to overcome her previous restrictions of
scale, colour, and form and in 2016, at 91 years of age, she created In His
Memory her largest work to date. Sonia Delaunay, whose geometric abstractions
crossover into other creative fields, was acclaimed in 1964 with a one-woman
show at the Louvre (the first for a living woman) when she was 79 years old.
Cuban-born American painter Carmen Herrera was 101 when she had her first solo
show at the Whitney Museum of American Art in 2016. Herrera only made her first
sale of a painting after she turned eighty-nine. The Brooklyn-born artist Alice Neel was virtually
unknown and had only a handful of solo shows prior to 1970. In the last two
decades of her life, from the time she was 64 years of age, she had sixty solo
exhibitions. Mary Delany was 68 years old when she began making intricate paper
cutouts of flowers and plants to help her cope with the death of her husband.
These cutouts were so magnificent that they have been acquisitioned by the
British Museum to be part of their permanent collection. Delany created over
1,700 of these pieces of art, working until age 88. Betty Goodwin, one of the
first women to achieve major stature in the contemporary Canadian art world,
did not achieve success as an artist until relatively late in her life. Yet by
the time she passed away at age 85, she was a prolific printmaker, sculptor,
painter and installation artist. The Colombian artist Beatriz Gonzalez, now in
her 80’s, is preparing for a retrospective of her artwork at the Museum of Fine
Arts, Houston. The veteran Los Angeles artist Betye Saar, at age 93, is set to
open concurrent solo shows this fall at two major museums — the Museum of
Modern Art in New York and the Los Angeles County Museum of Art. “It’s about
time!” she said.
·
We have come to believe that age is a serious
impediment to creativity. Yet in reality, it is the bias of ageism at work. As
legions of baby boomers live on to be seniors, it’s time to rethink the vital
role of creativity in the lives of older adults. It is fitting to conclude with
Carl Jung’s declaration that: The afternoon of human life must also have a
significance of its own and cannot be merely a pitiful appendage to life’s
morning.” https://worndoorstep.com/creativity-and-the-aging-brain/
…………….
Bazı kaynaklar;
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder