GAZETECİLERİN ARŞİVDEN BEKLENTİLERİ
(örneklerle anlat)
GENEL
(1)
En
kolay şekilde aradığı bilgiyi içeren dokümana ulaşmak ister.
(2)
Arşivin
vizyonu olmalı. Sistematik çalışmayı beklerler. Sistematik çalışmak birinci
derecede önemli. Ne demek sistematik çalışmak? Evvelden kuralları konmuş olduğu
için belli bir sisteme bağlı olarak çalışan, disiplinli olan… Düzeni temsil
eden bu yapı yanında, günlük işleyişte bir sorunla karşılaşıldığında, bir
ihtiyaç ortaya çıktığında bunu çözerken, buna cevap verirken ortaya konulan
yaklaşımların tıkır tıkır işleyen bir anlayışı yansıtması.
(3)
meraklı
olmasını, “şu da var, bu da var” demesini beklerler. kendisine başvurduğunda
mevcut kaynakları haber vermek konusunda yardımcı olmasını bekler. Şu var şu da
var gibi. İşler ucundan tutulmamalı…
YETKİNLİKLER
(4)
çok
titiz ve dikkatli, özenli olmamızı
beklerler. Disiplinli, ciddiyet… [Bunu detaylandırabilirsin]. dikkatli,
düzenli, kontrollu. Bunlar olmazsa ne olur? İlla ki bir gün sorun olarak
patlar. Aranan fotoğraf bulunamaz, haber bulunamaz vs.
(5)
Hafızası
kuvvetli olmalı.
(6)
Diplomat
gibi olmalı. İletişim: Mesaj alma ve iletme.
(7)
Hizmet
bilinci gelişmiş olmalı. Takipçi olmalı.
(8)
Arşivci
çağın gereklerine ayak uydurmalı meslekteki gelişmeleri incelemeli. Kendini
geliştirmeli
DAVRANIŞLAR
(9)
Kapıdan
içeri girdiğinde ilgi ve yardım bekler, güleryüz bekler. Bir arşivci halkla
ilişkilerci gibi olmalıdır. Başka bir gazeteye gidene kadar bizleri devamlı
eleştiren bir muhabirimizin gittikten sonra gittiği yerde gördüğü arşiv
davranışları sebebiyle özür anlamında bizlere teşekkür ettiğini söylemek
isterim. Artık pek de kapıdan içeri girmiyorlar.
(10) Bilgi
sevgisi olmalı. Bunu beklerler.
(11) Günlük
gazeteleri takip etmeli. Gündeme hakim olmalıdır.
HİZMET
(12) Hizmet
kalitesi için arşivci bir araştırmacı gibi düşünmelidir. Bu devamlı soru soran
bir akla işarettir.
(13) memur
gibi olmamalı, dinamik olmalı. en olmayacak şey memur gibi olmaktır. git bak
şurada dememesini beklerler.
(14) Doğrudan
doğruya sorulan bir soru için bulduğu bilgiyi değişik kaynaklardan kontrol
etmeli. Verilen belgeler kontrol edilmelidir, cevaplanan talepler kontrol
edilmelidir. Yazı işleri ile çalışmak çok dikkat ister. Yapılacak hata gazeteye
aynen yansıyabilir. bulunan bilgi ilgili talep edene verilmeden önce çok
dikkatli olarak kontrol edilmiş olmalı.
(15) Çok hızlı
cevap beklerler. İsteklerine hızlı cevap verilmesini isterler. cevap hızla
bulunmalı. Zaman yönetimi. Bu çerçevede arşivci arşivindeki kaynakları çok iyi
tanımalıdır. Neyin nerede bulunduğunu en ince detayına kadar bilemese de, genel
bir çerçeveye sahip olmalıdır.
(16) Arşiv
yazılımının kullanıcı dostu olmasını beklerler.
(17) arşivde
bulunan, yeni ortaya çıkan önemli bir olaya ilişkin elindeki geçmiş malzemeyi
ilgili servisle onlar istemeden paylaşabilmeli. tv, internet vs. çeşitli
kaynaklardan öğrendiği yeni bir olayın bilgi dosyasını ilgili servis istemeden
önüne koyabilmeli.
(18) beklenmeyen
olaylarda çok hızlı şekilde servis yapılabilmeli.
(19) danışmanlık
bekler.
(20) arşiv
uyarmalı. Yazı işlerinin beklentisi. "ilk kez oldu.." gibi
yaklaşımlara karşı çok dikkatli hizmet vermeli. İddia edilenin ilk kez olmamış
olabileceğini, bunu rezervleri ile birlikte anlatmalı.
(21) önüne
genel bir dosya getirilmemeli. Bu dosya olabildiğinde daraltılmış olmalı.
(22) taleplerinin
hem karşılanmasını ayrıca da bunun hızlı olmasını beklerler. Taleplerinin kulak
arkası edilmemesini beklerler.
(23) internetten
bulduğu bilgilere güvenmemeli. Eğer sunacaksa bunu da söylemeli, özellikle
belirtmeli.
(24) cilde
gönderilen gazetelerin fazla beklenmeden hizmete verilmesini isterler. Arşive
geldiğinde eli boş geri dönmemeli.
(25) Bir
talebe mail ile cevap verdiğinde, mailin ulaşmayacağı ihtimalini de göz önüne
alarak telefon ederek haber vermelidir.
TEKNİK İŞLEMLER
(26) Arşiv
düzenli olmalı.
(27) Gündemi
takip etmeli. Günlük gazeteleri takip etmeli.
(28) Malzemelerin
seçiminde özen önemlidir. Arşive kaliteli kaynaklar kaydedilmelidir. Yoksa
arşiv çöplüğe dönebilir.
(29) Dijital
arşivde kayıtlar (bilgiler) doğru
olmalı. Bilgi ulaşım kolaylığı olmalı.
(30) Fotoğraf
kayıtlarında yanlışlık olmamalı. Kritik bir teknik iş. Birinci derecede önemli.
(31) telif
sorunu olan fotoğrafları arşivlememizi beklerler.
(32) gelen
malzemelerin bekletilmeden kaydedilmesi elzemdir.
DİĞER
(33) yazı işleri
ile verimli işbirliği çok önemlidir. Paylaşma… Aç, ne demek? Bbm yazı işleri sabah toplantılarına girmektedir.
(2)
ARŞİVCİ İÇİN PÜF NOKTALARI
Genel
(1)
Bilgi
sevgisi bütün iç teknik sorunlarımızın en önemli çözüm anahtarıdır.
(2)
Yaşadığımız
bilgi çağında arşivcinin en büyük yardımcısı bilgisayardır. Bilgisayarın
püflerini ve imkanlarını olabildiğince öğrenmek ve uygulamakta fayda
bulunmaktadır. Bunun yanında entelektüel birikimin önemini de özellikle
unutmamak gereklidir.
(3)
Her
bir arşiv çalışanı bir araştırmacı gibi hareket etmelidir.
(4)
Aktüel
olaylara ilgi ve olabildiğince takibi hafızayı canlı tutacaktır.
(5)
Her
gün gazetelerin derinlemesine okunamasa da hızla tetkiki elzemdir.
(6)
Arşivci
kendisini sadece sınıflandırıcı girişçi olarak şekillendirmemeli bütün
yönleriyle arşivi kavrayan bir iş modeli ile hareket etmelidir. Bu şekilde
arşivini derinlemesine tanıyabilecek ve mesleki gelişimini hızlandırabilecektir.
Hizmet
(7)
Taleplere
hızla cevap verilmelidir. Geciken cevabın bir önemi kalmayabilir.
(8)
İnternetten
bulunan kaynaklara dikkatle yaklaşılmalıdır. İnternetten bulunan bilgi yazılı
kaynaklardaki bilgiler ile kontrol edilmelidir.
(9)
Kullanıcılar
taleplerinde (telefonda veya bizzat arşive gelerek) bazen detay
vermemektedirler. Bu durumu eğer sorgulamazsak, cevap vermek için zaman
kaybetme ihtimali yüksektir. Kullanıcının detay vermediği taleplerde muhakkak
talebini soracağımız sorularla şekillendirmeli ve açıklığa kavuşturmalıyız.
(10) Telefonla
talep alınırken muhakkak not tutulmalıdır.
Eğer not alınmazsa tekrar kullanıcıyı aramak zorunda kalabiliriz. Bu da
hoş olmayacaktır. Ayrıca telefonla gelen taleplerde (sesinden tanınmıyorsa)
arayanın ismi ve telefonu muhakkak sorularak yazılmalıdır.
(11) Gelen
isteklere verilecek cevaplar için muhakkak yazılı kaynaklara başvurmalıdır.
Aksi taktirde hafızadaki bir yanılma gazeteye yanlış bilgi olarak yansıyabilir.
(12) Gelen
taleplerin üzerinde ciddiyetle durulmalı. Eksik yapılacak hizmetin gazetenin
kalitesine olumsuz etki yapabileceği unutulmamalıdır. Halkla İlişkilerci gibi
kullanıcılara yaklaşmak çok önemli bir püf noktasıdır.
Koruma
(13) Arşive
gelen her malzeme toplumsal tarih belgesi sayılır. Bu nedenle arşiv malzemesine
karşı arşiv çalışanları büyük bir koruma hassasiyetiyle hareket etmelidirler.
Aslında bu bir püf noktası olmaktan ziyade işimizin en dikkat edilmesi gereken
yönlerinden birisidir, bir anlamda en önemlisidir.
Teknik
(14) Arşiv
işlerinde düzen, titizlik, dikkat her arşivcide muhakkak bulunması gereken ana
özelliklerdir.
(15) Giriş ve
yerleştirme hatasından özenle kaçınılmalıdır. Yapılacak hatanın sonucunda ya
aranan bilgi bulunamayacaktır ya da gazetede hatalı bilgi olarak
kullanılabilecektir.
(16) Gazetenin
taşra baskısında çıkan fotoğraflar mutlaka arşiv tarafından gözden geçirilerek
varsa fotoğraf hatası saptanarak Yazı İşlerine haber verilmelidir.
(17) Gazetede
çıkan fotoğrafların girişi yapılırken bazen gazetede hatalı fotoğraflar
olabilmektedir. Bu bakımdan Recep Tayyip Erdoğan, Süleyman Demirel, Hülya Avşar
gibi çok bilindik kişilerin fotoğrafları dışındaki fotoğraflarda muhakkak
fotoğraf arşivinden sorgulama yapılarak fotoğraftaki kişinin doğrululuğu test
edilmelidir.
(18) Arşive
gelen malzeme hızla düzenlenmeli, biriktirilmemelidir.
(19) Dijital
arşiv girişlerinde detayın verilmesine özellikle dikkat edilmelidir. Bunun
sonucu kaliteli iş olacaktır.
(20) Dijital
arşiv için yapılan veri girişlerinde anahtar kelime standardizasyonu için iç
iletişimin yoğunluğu başarı için anahtardır.
(21) Kullanım
için ödünç verilen malzemeler (dosyalar) geri döndükten sonra biriktirilmeden
hızla yerlerine konulmalıdır.
(22) Gazete
arşivinde kullanım sıklığı açısından kitapların fazla yeri bulunmamaktadır. Bu
sebeple arşivi bir halk kütüphanesi gibi kitaplarla doldurmamak gereklidir.
Aksi taktirde yer kaybı ortaya çıkacaktır.
(23) İnternetten
bulunan resimlerin boyutlarına dikkat edilmelidir. Küçük boyutlu fotoğraflar
gazetede dağılmış bir şekilde çıkıp gazete kalitesine zarar verebilir.
(24) Aynı
isim ve soyadındaki kişilerin bilgilerinin karışmamasına özen gösterilmelidir.
Karışıklık olursa hatalı fotoğraf ve bilgiler gazeteye yansıyabilir.
(3) ARŞİVCİ GAZETECİDEN NE BEKLER?
DAVRANIŞLAR
(1)
Bir
kelime söyleyip konuyu bulmamızı isteyenler olabilmektedir. taleplerde detay
verilmelidir. Genel talepler sorun yaratacaktır. Örnek ver.
(2)
Gazeteci
arşivciye istediği şeyi net ve anlaşılır anlatmalıdır.
(3)
Bazen
“aradığımızı bulamıyoruz” şeklinde serzenişlerde bulunulmaktadır. Böyle
dememeleri çok önemlidir. Bütün emeklerinin gözardı edilmesi anlamına gelir. Bulunamamasının
arşiv dışında sebeplerinin olması özellikle ihtimal dahilindedir. [Çok önemli
bir madde.]
(4)
gazeteci
arşivin imkansızlıklarını çok iyi algılamalıdır, farkında olmalıdır. Empati
geliştirilmelidir. birikmiş sorunlar listesi fazladır. Hizmet almak isteyenler
bunları detayıyla tabiatıyla bilemezler. Fakat hiç olmazsa sorun mevcudiyetinin
bir gerçek olduğunu bilmek yeterli olacaktır.
(5)
taleplerde
diplomat gibi davranmak çok önemlidir. Tersi çeşitli sıkıntıların kaynağı
olabilmektedir.
(6)
arşivciye
arşiv teknikleri öğretmek isteyenler zaman zaman olmaktadır. Bundan özenle
kaçınılmalıdır.
(7)
Destek
beklerler. Eline geçen malzemeleri çöp sepetine atmamalı, ayrıca biriktirmeden
arşive göndermelidir. Biriktirip gönderildiğinde düzenlenmesi sorun olacaktır.
(8)
küçük
görülme eğilimleri olabilmektedir.
(9)
arşivlerin
muhabirler ve yazarlar tarafından sıklıkla kullanıldığını söyleyemeyiz.
(10) Meslekte
egolar da gelişmekte, böylece yapılan bazı haberler, “kendine aşırı güven” ve
“kaynakları fazla sorgulamadan hazırlanma” nedeniyle tekzipler, düzeltmeler
yayımlanmaktadır. Gazeteciliğin temel kuralları kimi zaman gözardı edilmektedir
(5N1K).
(11) arşivdeki
malzemeleri kullanmalarını beklerler. Bu dinamizmi, heyecanı gereken düzeyde
görmek isterler.
(12) Bir
sorun ortaya çıktığında bunu hemen arşive fatura etmek eğilimleri
olabilmektedir. Bizler bunu “günah keçisi” olarak tarif ediyoruz. Gazetelerde
bir süreç söz konusudur. Arşiv bu sürecin sadece bir parçasıdır.
(13) Arşiv
programlarının çeşitli ince noktaları bulunmaktadır. Yazılım ile aradıklarını
bulamadıkları taktirde en yapılması gereken arşive başvurmaktır. Bunu yapmadan
arşiv suçlanmamalıdır. Arşive danışılmalıdır.
DAVRANIŞLAR - HİZMET DIŞI
(14) Muhabirler
kendileri adına araştırma yapılmasını beklememeli. Arşiv dosyayı verir, bilgileri
depolar, talep edenlere bu dosyaları verir. arşivcinin en ince noktasında
bilgiyi bulması her zaman beklenmemelidir. Dijital sistemden arama ve talep
üzerine verilen dosyadan aranılan bilginin bizzat muhabir tarafından bulunması
işleyin çerçevesi olmalıdır. Bir olaya ilişkin, farklı kaynaklarda yazan
bilgilerin tek bir doğru bilgiye indirgenmesi arşivden beklenmemelidir.
Arşivlerin bünyesinde bu derece bir fonksiyonu yerine getirecek sayıda eleman
bulunmamaktadır. Burada arşivin görevi bu farklı kaynakları tespit edip
vermekle sınırlı olacaktır.
(15) Bir
gazeteci arşivi nasıl kullanacağını öğrenirse ilişki içinde karşılaştığı
sorunlar minimuma inebilir. Bu öğrenme sürecine dijital sorgulama sistemi de
dahil olmalıdır. Kendisi adına sizin arama yapmanızı istememelidir. Bunun için
danışabilir. Arşivci sistemi nasıl kullanabileceğini anlatabilir. dijital
arşivlerin kullanım kılavuzları dikkatle incelenmelidir.
(16) Senaryoya
göre fotoğraf istendiğinde bu önemli bir sorun olarak ortaya çıkmaktadır. Sokaklarda
salkım salkım asılmış adam fotosu; Kafasına silah dayamış japon fotoğrafı; gelinle
damadın üzerine buğday atılırken fotoğrafı; madenciler işe giderken. madenciler
silüet olarak görünecek, ellerinde sefertası olacak. arkada güneş doğuyor
olacak.
(17) Fotografların
seçilmesi arşivden beklenmelidir. Haberi hazırlayanlar konu fotoğraflarının seçilmesini arşivciye
bırakmamalıdır. fotoğrafları bizim seçip
sisteme koymamızı isteyenler olabiliyor. Bu bir sorun. "kafana göre
seç"
KURALLAR
(18) ödünç
verilen malzeme eve götürülmemelidir, dışarı çıkarılmamalıdır.
(19) incelemesi
için verilen dosya ve/veya gazete cildi içinden sayfa koparılmamasını,
kesilmemesini, üstünün çizilmemesini ve üzerine notlar yazılmamasını beklerler.
(20) ödünç
verilen malzemelerin zamanında geri verilmesi, çekmecelerde saklanmaması
gerekir.
(21) ödünç
verilen arşiv malzemelerinin birbirine karıştırılmamasını beklerler. İncelemesi
için verilen bilgi (kupür) dosyalarının içindeki malzemelerin sıra düzeninin
bozulmamasını beklerler.
(22) talep
ettiği malzemeyi ödünç kaydı yaptırmadan alıp gitmemelidir.
(23) Gazetelerin
içinde bölümler kendileri iç arşivler kurabilmektedir. Bundan da merkezin
arşivin haberi olmamaktadır. Genellikle de, sonraları bu yapıyı kapatıp merkezi
arşive devretmek yoluna gitmektedirler.
TANIMA
(24) Arşive
önyargıyla yaklaşılmamalı, arşiv iyi tanınmalıdır.
(25) Tersine
arşivdekiler çok yoğun mesai göstermektedirler.
(26) Arşivlerin
sorunlarının bir kısmı teknik bölümden kaynaklanmaktadır. Yavaş çalışan yazılım
vs. bunlar için arşivci suçlanmamalıdır.
(27) Arşiv
bir depo gibi görülmemelidir. Çekmecesini, dolabını boşaltıp arşive gönderenler
olabilmektedir. Biriktirilip gönderilen malzemelerin işlenmesi imkanı
bulunamayacaktır.
(28) gazete
arşivlerinde kitabın pek yeri yoktur. Kitap beklentisi içinde olunmamalı.
gazete arşivleri bir derleme ktp.si gibi zengin sanılabiliyor. Tam
tersidir. Her şey bulunduğu
sanılmamalıdır.
(29) Arşivciler
212’ye dahil değildirler. Bu, onların gazeteci sayılmamasına yol açmamalıdır.
Pratikte zaman zaman bir gazeteci gibi hareket etmektedirler. Gazeteciler
onlarla irtibatlarında onları klasik bir arşivci gibi görmemeli, meslektaşları
olarak hareket edebilirler. Çünkü içerik destek hizmeti vermektedirler, zaman
zaman aynı stresi yaşamaktadırlar.
-----------------------------
(30) Arşivciden
beklentileri yanında kendileri bilgi
erişim yöntemlerini öğrenmeliler.
(31) Arşivde
aranılan bulunamayınca direkt arşiv suçlanmamalıdır. Mesela Maliye bakanlığının
arşivde fotoğrafı yoksa niçin arşiv suçlu olsun? Foto muhabirleri arşive bağlı
değildir. Fonksiyonlar iyi bilinmelidir. Birbirine karıştırılmamalıdır.
(32) Zaman
zaman kötü muamele moral bozmaktadır. “Korkunç bir şey bu, rezalet…” Bu nidalar
aranılan malzeme yoksa duyulabilmektedir. O taktirde yaralanma ortaya çıkmakta,
iletişim sorunu doğmaktadır.
(33) Telif
sorunu doğurabilecek işler yapmaları talep edilmemelidir.
------------------------------
(34) Bazen
bir fotoğrafı bulmak için saatlerce uğraşılır…
(35) new york
times indeks.
(36) Arşivler
bir gazetenin hafızasıdır, temelidir.
Dolayısıyla gerekli değer verilmelidir.
(37) “Biz
vermiştik” deniliyor eski fotoğraflar için.
(38) İnternette
birçok bilginin bulunabilmesi arşivlerin
değerini azaltmaz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder