28 Ağustos 2024 Çarşamba

METU Philosophy Encyclopedia.

 

 

METU Philosophy Encyclopedia.

28.12.2022


https://blog.metu.edu.tr/e184159/2017/07/12/metu-philosophy-encyclopedia/?lang=en

 

Turkish Encyclopedia of Philosophy. https://blog.metu.edu.tr/e184159/odtu-felsefe-ansiklopedisi/?lang=en

 

Articles. https://blog.metu.edu.tr/e184159/makaleler/?lang=en

 

Editorial Board. https://blog.metu.edu.tr/e184159/editorler/?lang=en

 

Our Principles. https://blog.metu.edu.tr/e184159/yayin-ilkelerimiz/?lang=en

 

Frequently Asked Questions.https://blog.metu.edu.tr/e184159/sik-sorulan-sorular/?lang=en

…………………………………..

Turkish Encyclopedia of Philosophy. https://blog.metu.edu.tr/e184159/odtu-felsefe-ansiklopedisi/?lang=en

 

Turkish Encyclopedia of Philosophy

Değerli Okuyucu,

Türkiye Felsefe Ansiklopedisi (Online) Türkçe akademik felsefe dünyasındaki büyük bir boşluğun farkına varılması sonucunda ortaya çıkmış bir projedir.

Ansiklopedimiz felsefenin her okulunu ve konusunu kapsamayı hedeflemektedir. Ama yine de Türkçe alan-yazında hiç yer verilmeyen veya az çalışılan konulara daha büyük yer ayırmak niyetindeyiz. Örneğin Kadim Mezopotamya Felsefesini çok önemsiyoruz; ama Hobbes-Descartes öncesi Batı felsefesini bu erken evrede ele almayı tercih etmiyoruz.

Bu büyük projenin felsefecilerin puan alabilmek kaygısıyla hareket edecekleri bir yere evrilmesine asla izin vermeyeceğimizi şimdiden kesin olarak bildirmekten büyük bir onur ve gurur duyarız.

“Puan alabilmek için ansiklopedimizin formatını değiştirmemiz gerektiği” şeklindeki tüm önerileri şimdiden kesin bir dille geri çevireceğimizi ilan ediyoruz.

Çalışmamızın tipik bir felsefe sözlüğü veya ansiklopedisi olmayacağı konusunda kesin bir kararımız bulunmaktadır.  Burada geleneksel sözlük girdileri olabileceği gibi tümüyle polemik amacıyla yazılmış orijinal makale türünden girdilere de yer vereceğiz.

Çeviri kısmında sadece Türkçe felsefe yazınında sıklıkla bahsi edilen ama hiçbir zaman Türkçeye çevrilmemiş çok merkezi öneme sahip makaleler olacaktır. Bunlara ek olarak eğer izin alabilirsek az sayıda SEP veya IEP sitelerinden de çeviri yapmayı arzu ediyoruz.

Girdilerimizin çoğunluğu, ana yazının altına alınacak “uzman görüşü” yazılarını barındıracaktır. Diyelim bir yazar “kipler (modalities)” hakkında bir ana yazı yazdı. Ama biz biliyoruz ki bu konuyu şu anda içeride ve dışarıda çalışan çok sayıda Türkiyeli genç felsefeci bulunmaktadır. Yani çok kapsamlı ve derinlikli yazılan bir ana yazının hemen altına bizim teklif ettiğimiz 2-3 uzman kendi yorumlarını yazacaktır. Bunlar eksik kalmış hususlar üzerine olabileceği gibi yanlış aktarıldığı düşünülen şeyleri de barındıracaktır. Hatta kullanılan Türkçe çeviri karşılıkları konusunda bir tartışma veya bakılması gereken ek kaynaklar da bu uzman görüşü kısmında yer bulabilir. Serbest yoruma izin vermeyeceğiz. Çünkü serbest kürsü kurma niyetimiz yok ama tam olarak aynı konuda uzmanlığı bulunan arkadaşlarımızın açık kimlikle yapacakları bir değiş-tokuş bizce okuyucuların konunun inceliklerini çok daha derinden kavramasına yarayacağı gibi uzman arkadaşlarımızın her birinin kendi bilgisi ve kavrayışını hızlıca ilerletmesi açısından da çok ama çok faydalı olacağına inanıyoruz.

Bu projeyi 1-2 yılda bitecek bir şey gibi hayal etmedik. Projemizin ömürlük olmasını sağlamak istiyoruz. Bu uzun zaman zarfı boyunca başta tasarladığımız yüksek akademik ölçütlerden asla geri adım atmayacağız.

Ansiklopedimizin Türkçe benzerlerinden en önemli ikinci farkı şu olacaktır. Sürekli güncelleme ve geliştirme temel ilkemizdir. Yani yazarlarımızın kendi kararları doğrultusunda yapacakları serbest güncellemeler dışında yönetici editörlerimizin de rica edeceği kapsam genişletici iyileştirmeler olacaktır.

Şu anda kullandığımız bu site sadece deneme amaçlıdır. Bir süre sonra çok daha fazla imkan sağlayan bir sitemiz olacak ve çok daha iyi teknik imkanlara sahip olacağız.

Her bölümden Türkçe yazabilen tüm meslektaşlarımızı katkı koymaya davet etmekten büyük bir mutluluk duyarız.

Saygılarımızla.

…………………………………………

Articles. https://blog.metu.edu.tr/e184159/makaleler/?lang=en

 

Desired Articles. https://blog.metu.edu.tr/e184159/makaleler/arzu-edilen-makale-konulari/?lang=en

Nörofenomenoloji

Bilincin evrimi

Nörobilim ve felsefe

Transhümanizm

Akıl-dışı doktrinler: batıl inançlar, büyü, ouija tablosu, cin çağırma, yıldız falı, nümeroloji, orgon kabinleri, biyoritim, sihirli çubuklar ve engramlar

Analitik Zihin Felsefesinin Temel Problemleri

Qualia (İç-nitelik veya Nite)

Zombi Argümanı

Anormal Monizm

Zihin/beyin özdeşlik kuramı

Thomas Nagel ve Yarasa Savı

Metafelsefe

Deneysel Felsefe

Analitik ve doğalcı felsefeler: kardeş mi düşman mı?

Analitik Felsefe diye homojen bir akım var mıdır?

Felsefe ilerler mi?

Düşünce deneyleri

Felsefe:  apriori mi yapılır, aposteriori mi yapılır?

Genetik

Materyalizm, Fizikalizm ve Corporealism

İktisat Felsefesi (Yazarları belirlendi.)

Psikiyatri Felsefesi

Psikoloji Felsefesi

Halk Psikolojisi (Genel)

Halk Psikolojisi (Bilişsel Bilim ve Psikoloji)

Mantık ve Matematik İlişkisi

Mantık ve Felsefe İlişkisi

Mantık ve Metafizik İlişkisi

Modalite (en geniş haliyle)

İslam Mantıkçılarında Modalite Teorisi

Teo Grünberg (d.1927-) (Yazarı belirlendi.)

Marx gerçekten Hegel’den etkilenmiş miydi?

Matematikçilerin gözünden matematiğin doğası

Bilim ve Felsefe

Nietzsche: bilim insanı mı edebiyatçı mı yoksa metafizikçi mi?

Carnap Heidegger’e karşı 1932’de haklı mıydı?

Frege hiç felsefe yaptı mı?

Post-modernizm neyin postudur?

Kant (Genel)

Kant, Etik

Kant, Epistemoloji

Kant, Analitik-Sentetik

Kant ve Mantıksal Deneyimcilik

Kant’ın Bilim Felsefesi

Erken Kant

İnsan doğası

Quine’ın sözde sınırlı doğalcılığı üzerine

John Dewey (1859-1952) (Yazarı belirlendi.)

Pragmacılık (Aşağıdaki konu başlıkları şu konferansın önerilerinden alınmıştır, Konular)

​Pragmacılığa ilk analitik tepkiler.

Bertrand Russell ve William James

Frank Ramsey ve Charles Peirce

Hakikat ve anlam

Pragmacılığın Kıta felsefesi üzerindeki etkileri

James’in pragmacılığı ve Fransız geleneği (Bergson ve Renovier)

Peirce’ta Semiyotik ve post-yapısalcılık

Fenomenoloji ve pragmacılık

Radikal deneyimcilik ve Deleuze

Pragmacılık ve eleştirel teori.

Yapı-sökümcülük ve pragmacı analiz

Üç gelenekte [Pragmacılık, Analitik, Kıta] İdealizme reaksiyonlar

Pragmacılık ve embodiment

Üç gelenekte “deneyimin” anlamı ve alakası

Wittgenstein ve pragmacılık

Üç gelenekte felsefenin bilimle olan ilişkisi

Metafizik

Üç gelenekte “Süreç felsefesi”

Nominalizm ve Realizm

Metafizik soruşturmanın olanağı

Pragmacılık, Kıta ve Analitik felsefe geleneklerinde realizmin türleri ve önemi

Felsefe ve siyaset arasındaki bağlantılar

Pragmacılık ve soruşturma

Bilimin rolü

Mantığın rolü

Normatif soruşturmanın olanağı

Cemiyetin rolü

Felsefe yararlı mı olmalıdır?

Felsefe ve aktivizm

Felsefe ve eğitim

Felsefe ve kamusal söylem

Felsefe ulaşılabilir mi olmalıdır?

​Felsefede stil ve berraklık

Felsefede elitizm

Felsefe ve Gündelik

Çevre Felsefesi

Varoluşçuluk

Feminizm (Genel)

Feminist Epistemoloji

Etik (Genel)

Feminist Etik

Biyoetik

Bilişim Etiği

Çevre Etiği

İş Etiği

Faydacı Etik

Normatif Etik

Uygulamalı Etik

Ahlaki Sezgicilik

Ahlaki Duyguculuk

Ahlaki Egoizm

Toplumsal Sözleşmecilik

Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831)

Wittgenstein (Genel)

Erken Wittgenstein (1910-1925)

Orta Wittgenstein (1926-1935)

Geç Wittgenstin (1936-1950)

Afrikalı Felsefe

Analiz (Genel)

Kavramsal Analiz

Dilsel Analiz

Mantıksal Analiz

Söylem Analizi

Kavram kavramı

Analitik Felsefe (Genel)

Analitik Felsefe (Ataları)

Analitik Felsefe (Kurucuları)

Analitik Felsefe (Günümüz)

Viyana Çevresi

Berlin Çevresi

Mantıksal Atomculuk

Pozitivizm (Genel)

Mantıksal Deneyimcilik

Analitik-sentetik ayrımı

Hayvanlar Alemi

Hayvan Bilinci

Hayvanlarda ahlak (Yazarı belirlendi.)

Anti-realizm (Genel)

Yapay Zeka

Doğal Zeka

Turing Testi

Willard Van Orman Quine (1908-2000) (Genel)

En Erken Quine (1926-1930)

Erken Quine (1930-1945)

Quine “On What There Is” (1948) ve “Two Dogmas” (1951)

Quine, Dil Felsefesi, Anlam Kuramı ve Çevirinin Belirsizliği

Martin Heidegger (1889-1976)

Jean Baudrillard (1929-2007)

Bayez Kuramı (Yazarı belirlendi.)

Davranışçılık (Felsefi)

Davranışçılık (Psikoloji)

Biyoloji Felsefesi

Sosyobiyoloji

Türler

Darvinizm

Genetik

Franz Brentano (1838-1917)

Ernst Cassirer (1874-1945)

Nedensellik

Belirlenimcilik

Kesinlik kavramı

Çin Odası Argümanı

Bilişsel Bilimin Temelleri

Felsefeciye Göre Renkler

Terkip edilebilirlik

Osmanlı’da bilim (genel)

Osmanlı’da matematik

Materyalist tarih anlayışı

Marx neden diyalektik materyalizm lafını kullanmadı?

Bilgisayar bilimi felsefesi

Gönül Felsefesi (Yazarı belirlendi.)

Bilim Felsefesi Tarihi

Rudolf Carnap (1891-1970)

Hans Reichenbach (1891-1953)

Carl Gustav Hempel (1905-1997)

Bilincin birliği

Çelişki (genel)

Mantıksal çelişki

Tanımlar

Jacques Derrida (1930-2004)

René Descartes (1596-1650)

Düalizm

Empati

Mantıksal gerektirme

Epistemoloji (Genel)

Doğalcı epistemoloji

Tümcesel olmayan epistemoloji

Analitik epistemoloji

Metafiziğin epistemolojisi

Özcülük

Evrimsel psikoloji

Açıklama

Düşünce yanılgıları

Paul Karl Feyerabend (1924-1994)

Özgür İrade

Kötülük Problemi

İşlevselcilik

Hans Georg Gadamer (1900-2002)

Küreselleşme

Gödel neyi kanıtlamadı üzerine

Kuvantum Felsefesi

Kuvantum fiziği ne değildir?

Kuvantum fiziği ve Newton fiziği

Heisenberg Belirsizlik İlkesi Ne Değildir?

Kalıtsallık

David Hume (1711-1776)

Hume ve tümevarım

Hume ve nedensellik

Hume ve doğalcılık yanılgısı

Hume ve doğalcılık savunusu

Hume’un Ahlak Felsefesi

Hume’un dır/malı ayrımı (Yazarı belirlendi.)

John Stuart Mill (1806-1873)

Thomas Hobbes (1588-1679)

Edmund Husserl (1859-1938)

Abū ʿAlī al-Ḥusayn ibn ʿAbd Allāh ibn Al-Hasan ibn Ali ibn Sīnā (980-1037)

Özdeşlik

Eş-ölçülmezlik

İnformel mantık

Doğuştanlık

Sezgi (analitik felsefede)

Sezgi (fenomenolojide)

William James (1842-1910)

Bilgi

Thomas Kuhn (Genel)

Erken Thomas Kuhn (1945-1958)

Orta Kuhn (1959-1977)

Geç Kuhn (1978-1996)

Anlam (Genel)

Anlam (Felsefe)

Anlam (Dilbilim)

Anlam (Sözlükbilim)

Anlam holizmi

Ahlak (Genel)

Ahlaki doğalcılık

Çok kültürcülük

Çoklu gerçekleşme efsanesi üzerine

Gerekli ve yeterli koşullar

Otto Neurath (1882-1945)

Nöroetik

Sinirbilim Felsefesi

Nesnellik

Bilimsel nesnellik

Felsefede nesnellik

Paradokslar

Charles Sanders Peirce (1839-1914)

Fenomenoloji

Fizik biliminde deneyin yeri

Jules Henri Poincaré (1854-1912)

Karl Raimund Popper (1902-1994)

Rasyonalizm vs. Deneyimcilik

Rasyonalite

İndirgeme

Bilimsel indirgeme

Biyolojide indirgeme

İndirgemeci strateji

Richard McKay Rorty (1931-2007)

Bertrand Arthur William Russell (1872-1970)

Gilbert Ryle (1900-1976)

Şüphecilik

Bilim ve Sahte-bilim

Bilimsel yöntem diye bir şey var mıdır?

Bilimsel devrimler

Basitlik ilkesi

Zaman yolculuğu

Hakikat hakikaten önemli midir?

George Edward Moore (1873-1958)

Avram Noam Chomsky (d1928-)

Eleştirel düşünme

Hermenetik

Hümanizm

İdealizm

Dile Dönüş

Marksizm ve Marx

Doğalcılık Yanılgısı

……………………..

The Articles Assigned. https://blog.metu.edu.tr/e184159/makaleler/yazari-belirlenmis-makaleler/?lang=en

 

John Dewey (1859-1952) (Yrd. Doç. Aysun Aydın, Düzce Üniversitesi, Felsefe)

Adalet (Yrd. Doç. Sibel Kibar Kavuş, Kastamonu Üniversitesi, Felsefe)

Matematikte Kesinlik (Dr. Gökalp Alpan, Rice University, Matematik)

Genetik Belirlenimcilik (Dr. Gökhan Akbay, Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi)

Teo Grünberg –Hayatı, Felsefesi ve Katkıları (Arş. Gör. Serdal Tümkaya, ODTÜ Felsefe)

Önermeler ve Yüklemler Mantığı (Arş. Gör. Oğuz Akçelik, ODTÜ Felsefe)

Uygulamalı Matematik mi yoksa Matematiğin Uygulamaları mı? (Berat Okutan, Ohio State University, Matematik)

Spinoza’da Duygular (Arş. Gör. Berk Yaylım, ODTÜ Felsefe)

21. yüzyıl biyoloji felsefesinde indirgeme tartışması (Ozan Altan Altınok, University of Münster Felsefe)

Epistemik Mantık (Arş. Gör. Oğuz Akçelik, ODTÜ Felsefe)

Söz Eylem Kuramı (Arş. Gör. Tunç Güven Kaya, ODTÜ Bilişsel Bilimler)

Thomas Kuhn ve Bilimsel Rasyonalite (Arş. Gör. Serdal Tümkaya, ODTÜ Felsefe)

Baudrillard’da son, anlam ve trans- (Arş. Gör. Bulut Yavuz, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi, Felsefe)

Spinoza ve Nedensellik (Arş. Gör. Berk Yaylım, ODTÜ Felsefe)

İktisat Felsefesi (Arş. Gör. Dinçer Çevik, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Felsefe & Osman Çağlar Dede, Erasmus University Rotterdam, EIPE)

Yeni Gizemcilik (Arş. Gör. Sena Işıkgil, ODTÜ Felsefe)

Hayvanlarda Ahlak (Arş. Gör. Derya Sakin, ODTÜ Felsefe)

Boş Adlar (Yavuz Recep Başoğlu, ODTÜ, Felsefe)

……………………………….

Desired Interviews. https://blog.metu.edu.tr/e184159/makaleler/roportajlar/?lang=en

Prof. Dr. Edward N. Zalta (Stanford Üniversitesi)

Patricia Smith Churchland (UCSD, Emekli)

Paul M. Churchland (UCSD, Emekli)

Prof. Dr. Teo Grünberg (ODTÜ, Emekli)

Prof. Dr. İoanna Kuçuradi

Prof. Dr. Ahmet İnam (ODTÜ Felsefe, Emekli) [Kabul etti.]

Prof. Dr. Aziz Sancar

Prof. Dr. Gürol Irzık

Prof. Dr. Mehmet Elgin

Prof. Dr. Kenneth R. Westphal

Güven Güzeldere

Murat Aydede

Prof. Dr. Yasin Ceylan

Prof. Dr. Teoman Duralı

Prof. Dr. Afşar Timuçin

Prof. Dr. Muazzez İlmiye Çığ

Prof. Dr. İlhan İnan

Prof. Dr. Şafak Ural (İÜ Felsefe, Emekli) [Kabul etti.]

Prof. Dr. Necati Öner

Prof. Dr. Celal Şengör

Sam Harris

Prof. Dr. Şeref Halil Turan (ODTÜ Felsefe, Bölüm Başkanı)

…………………………….

Desired Translations. https://blog.metu.edu.tr/e184159/makaleler/ceviriler/?lang=en

Irvine, Andrew David, “Bertrand Russell“, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), forthcoming URL = <https://plato.stanford.edu/archives/fall2017/entries/russell/>  (Arş. Gör. Tunç Kaya, ODTÜ Bilişsel Bilimler)

Zalta, Edward N., “Gottlob Frege“, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Spring 2017 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/spr2017/entries/frege/>. (Arş. Gör. Oğuz Akçelik)

Quine, W. V. O. (1948). On What There Is. The Review of Metaphysics, 2(5), 21–38. http://www.jstor.org/stable/20123117

Quine, W. V. O. (1951). On Carnap’s Views on Ontology. Philosophical Studies, 2(1), 65–72.

Quine, W. V. O. (1951). Main Trends in Recent Philosophy: Two Dogmas of Empiricism. Philosophical Review, 60(1), 20–43. (Arş. Gör. Serdal Tümkaya, ODTÜ Felsefe)

Quine, W. V. O. (1957). The Scope and Language of Science. The British Journal for the Philosophy of Science, 8(29), 1–17. http://www.jstor.org/stable/685377 .

Quine, W. V. O. (1963). Two Dogmas of Empiricism. Içinde From a Logical Point of View. 9 Logico-Philosophical Essays (Second Edition, revised) (Harper, ss. 20–46). New York and Evanston: Harper&Row Publishers.

Quine, W. V. O. (1968). Ontological Relativity. The Journal of Philosophy, 65(7), 185–212. http://www.jstor.org/stable/2024305?origin=crossref&seq=1#page_scan_tab_contents

Quine, W. V. O. (1969). Natural Kinds. Içinde Ontological Relativity & Other Essays (ss. 114–138). Columbia University Press.

Quine, W. V. O. (1981). The Pragmatists’ Place in Empiricism. Içinde Pragmatism: Its Sources and Prospects (ss. 21–39). University of South Carolina Press.

Quine, W. V. O. (1991). Two Dogmas in Retrospect. Canadian Journal of Philosophy, 21(3), 265–274. https://doi.org/10.1080/00455091.1991.10717246

Quine, W. V. O. (1995). Naturalism; Or, Living Within One’s Means. Dialectica, 49(2–4).

Quine, W. V. O. (2004). Epistemology Naturalized. Içinde R. F. Gibson (Ed.), Quintessence: basic readings from the philosophy of W. V. Quine (ss. 259–274). Cambridge, Mass.: MIT Press. A Bradford Book.

Churchland, P. M. (1981). Eliminative Materialism and the Propositional Attitudes. The Journal of Philosophy, 78(2), 67–90. https://doi.org/10.2307/2025900

Churchland, P. M. (1984). Subjective Qualia from a Materialist Point of View. PSA: Proceedings of the Biennial Meeting of the Philosophy of Science Association, 2, 773–790. http://www.jstor.org/stable/192538

Churchland, P. M. (1985). Reduction, Qualia, and the Direct Introspection of Brain States. The Journal of Philosophy, 82(1), 8. https://doi.org/10.2307/2026509

Churchland, P. M. (1989). Folk Psychology and the Explanation of Human Behavior. Philosophical Perspectives, 3, 225–241. https://doi.org/10.2307/2214269

Churchland, P. M. (1989). Knowing Qualia : A Reply to Jackson. Içinde P. M. Churchland (Ed.), A Neurocomputational Perspective (ss. 1–7). Cambridge, MA: MIT Press.

Churchland, P. M. (1998). Folk Psychology. Içinde On the contrary : critical essays, 1987-1997 (ss. 3–15). Cambridge, Mass.: The MIT Press.

Churchland, P. M. (2005). Functionalism at forty: A critical retrospective. Journal of Philosophy, 102(1), 33–50.

Churchland, P. M., & Churchland, P. S. (1990). Could a machine think? Classical AI is unlikely to yield conscious machines; systems that mimic the brain might. Scientific American, 262(1), 32–37. https://doi.org/10.1038/scientificamerican0190-32

Churchland, P. S. (1974). Logical Form and Ontological Decision. The Journal of Philosophy, 71(17, Seventy–First Annual Meeting of the American Philosophical Association Eastern Division, (Oct. 10, 1974)), 599–600. http://philosophyfaculty.ucsd.edu/faculty/pschurchland/papers/jphil74logicalformontologicaldecisions.pdf

Churchland, P. S. (1980). A Perspective on Mind-Brain Research. Journal of Philosophy, 77(4), 185–207. https://doi.org/10.2307/2025588

Churchland, P. S. (1982). Mind-brain reduction: new light from the philosophy of science. Neuroscience, 7(5), 1041–1047. https://doi.org/10.1016/0306-4522(82)91117-4

Churchland, P. S. (1987). Epistemology in the Age of Neuroscience. The Journal of Philosophy, 84(10), 544–553.

Churchland, P. S. (1988). The significance of neuroscience for philosophy. Trends in Neurosciences, 11(7), 304–307. Tarihinde adresinden erişildi http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0166223688900914

Suhler, C. L., & Churchland, P. S. (2009). Control: conscious and otherwise. Trends in cognitive sciences, 13(8), 341–7. https://doi.org/10.1016/j.tics.2009.04.010

Kuhn, T. (1991). The Road since Structure. Içinde PSA 1990 (C. Two, ss. 3–13). http://links.jstor.org/sici?sici=0270-8647%281990%291990%3C3%3ATRSS%3E2.0.CO%3B2-X

Kuhn, T. (1983). Rationality and Theory Choice. The Journal of Philosophy, 80(10), 563–570.

Kuhn, T. (2000). Afterwords (1993). Içinde J. Conant & J. Haugeland (Ed.), The Road since Structure (ss. 224–252). Chicago, IL: The University of Chicago Press.

Kuhn, T. (1982). Commensurability, Comparability, Communicability. Içinde PSA: Proceedings of the Biennial Meeting of the Philosophy of Science Association, Vol. 1982, Volume Two: Symposia and Invited Papers. (1982) (ss. 669–688). The University of Chicago Press. http://links.jstor.org/sici?sici=0270-8647%281982%291982%3C669%3ACCC%3E2.0.CO%3B2-V

Kuhn, T., & Baltas, A. (2000). A Discussion with Thomas Kuhn (1995). Içinde J. Conant & J. Haugeland (Ed.), The Road since Structure. Philosophical Essays, 1970-1993, with an Autobiographical Interview (ss. 255–323). Chicago, IL: The University of Chicago Press.

……………………………………….

Editorial Board. https://blog.metu.edu.tr/e184159/editorler/?lang=en

 

Executive Editors:

First Editor: Research Assistant, Serdal Tümkaya (METU, Phil)

 

Second Editor: Research Assistant, Berk Yaylım (METU, Phil)

 

Secretariat: Aysun Şen, The Editor of Interview (METU, Sociology), Baran Kaplan (METU, Phil), Deniz Ayhan (Hacettepe University, Phil), Cansu Soyluethem (Akdeniz University, Phil)

 

Subject Editors:

Analytical Philosophy (Area Editor):

 

Analytical Philosophy of Mind: Associate Prof, Hilmi Demir (METU, Phil)

Analytical Epistemology:

Analytical Ontology: Assistant Prof, Nurbay Irmak (Boun, Phil)

Analytical Philosophy of Language:

Analytical Political and Social Philosophy: Research Assistant, Cenk Özdağ (METU, Phil)

Continental Philosophy:

 

Contemporary Philosophy: Research Assistant, Emir Özer (Ankara University, Phil)

 

[The scope of CP: Freud, Nietzsche, Deleuze, Derrida, Badiou, Zizek, etc.]

Phenomenology:

 

Logic (Area Editor): Assistant Prof, Vedat Kamer (İstanbul University, Phil)

 

Mathematical Logic:

Philosophical Logical:

The Philosophy of Logic:

The History of Logic:

Logic in Computer Sciences:

The Philosophy of Mathematics: Dr. Ahmet Çevik

History of Philosophy:

 

Islamic Philosophy:

Ottoman Philosophy:

Ancient China and India:

Ancient Mesopotamia:

Ancient Africa:

Twentieth Century Philosophy in Anatolia:

The History of Science: Prof. Dr. Hüseyin Gazi Topdemir (Muğla Sıtkı Koçman University, Phil)

 

Naturalistic Philosophy: Research Assistant, Serdal Tümkaya (METU, Phil)

 

Philosophy of Science (General):

Philosophy of Biology:

Philosophy of Behavioral and Human Sciences:

The Philosophy of Cognitive Sciences: Prof. Dr. Cem Bozşahin (METU, Cognitive Sciences)

Naturalistic Epistemology:

Naturalistic Philosophy of Mind:

Philosophy of Social Sciences:

Pragmatism: Dr. Nil Avcı (Ondokuz Mayıs University, Phil)

 

Aesthetics:

 

Ethics:

 

Applied Ethics:

Metaethics:

Normative Ethics:

Political and Social Philosophy:

…………………………………

Our Principles. https://blog.metu.edu.tr/e184159/yayin-ilkelerimiz/?lang=en

OUR PRINCIPLES

BU ANSİKLOPEDİ KİMSEYE PUAN SAĞLAMAK AMACIYLA HAZIRLANMAMIŞTIR.

 

Stanford Felsefe Ansiklopedisi (SEP) kalitesinde,

Yani katı şekilde referanslar verilen,

Gerekirse orijinal metinlerden uzun alıntıların yapıldığı,

Özellikle Türkçe literatürde insanların bu konuda ne dediğinin mutlaka derlendiği,

Sözcükler (ve kavramlar) üzerine detaylı ve derinlemesine açıklamaların yapıldığı,

Çevirilerle ilgili gerekli notların düşüldüğü,

Yaygın bilinen yanlışların mutlaka aktarıldığı ve düzeltildiği,

Mutlaka en güncel bilgi ve fikirleri de kapsayan,

Ansiklopedi girdileri istiyoruz. Yüzeysel, çalakalem yazılmış ve ciddi bir araştırmaya dayanmayan yazıları buraya dahil etmenin iyi bir fikir olmadığını düşünüyoruz.

………………………………………

Frequently Asked Questions.https://blog.metu.edu.tr/e184159/sik-sorulan-sorular/?lang=en

Frequently Asked Questions

 

 

Bu proje neden geleneksel bir ansiklopedi gibi tasarlanmadı?

Ülkemizde geleneksel ansiklopedi ifadesinden ne anlaşıldığından emin değilim. Ama bize bazen şöyle denmektedir: “Ansiklopedi maddeleri sadece literatürü derlemeli ve tartışmalı yorumları içermemelidir.” Fakat bu cümlenin kendisi aslında geleneksel ansiklopedi fikrinin temel bir öğesi olarak sunuluyorsa tartışmalıdır. Ansiklopedinin ne olduğuna dair bu özet cümle son derece öznel  bir yargıdır. Gezegenimizde sayısız ansiklopedi basılmıştır. Tarihi yüzyıllar öncesine dayanır. Nedir bir ansiklopedi? TDK tanımı: “Belli bir yönteme göre düzenlenen, bilim, sanat ve uğraş dallarının tüm bilgilerini ayrıntılı olarak bir arada bulunduran, genellikle birkaç ciltten oluşan kitap, bilgilik.”

Bizimkisi belirli bir akademik disiplin (“Felsefe”) için hazırlanmış bir ansiklopedidir. Bu amaç birçok değişik biçimde gerçekleştirilebilir ve ayrıca zaten öyle yapılmaktadır.

Teknolojinin gelişimi ile ansiklopedilerin içeriği ve kapsamı yani tanımı değişmektedir. Bizim evlerimizde olan bildik ve temel tanımlardan oluşan ansiklopediler, bilgisayarların gücü ve internetin yaygınlaşması sonucu son derece büyük bir içerik genişlemesi yaşamıştır. Örnek olsun,  Encyclopædia Britannica Academic Edition denilen Online Ansiklopedi, bizim çoğumuzun çocukluğunda evlerinde bulundurduğu Temel Britannica adlı basılı ve çok-ciltli ansiklopedinin çok gelişmiş ve akademiye uyarlanmış online versiyonudur. Bu linke tıklanırsa, bu versiyonun bizim Türkiye’de “standart ansiklopedi” denilen şeye pek de benzemediği görülecektir. Halen varlığını koruyan en eski ansiklopedi ünvanına sahip Britannica ansiklopedisinin online versiyonuna “ansiklopedi değil” demek işin doğasına aykırıdır. Demek istediğim şey her çağın ve alanın ihtiyaçları ve imkanları çok farklı olduğundan ansiklopedisi de oldukça farklı olmalıdır.

Sonuç: Bizim projemiz bir ansiklopedi projesidir: 21. yüzyılın akademik felsefe ansiklopedisi. Bugün ansiklopedi hazırlayanlar, kendi atalarının sahip olmadığı imkanlara sahip ve göremedikleri fırsatları görebiliyorlar. Biz ise kendimizi yenilikçilerin takipçisi değil yeniliğin yaratıcısı olarak görüyoruz.

 

 

 

 

Neden projenin “insanların puan alma” sorununa göre düzenlenmeyeceği vurgusu ısrarla yapılmaktadır?

Biz aydınlık bir geleceği arıyoruz. Bilginin ışığıyla hayal edilebilecek her yere gitmek istiyoruz. Puan alma kaygısı bastırdığı vakit akademisyenler kendini kuvvetlice kısıtlamaya başlar. Bunun sonucu körü körüne tekrar etmek ve ezbere dayalı yazmak olacaktır. İşte biz bu sonuçtan kesinlikle uzak durma niyetindeyiz. Var olan Türkçe, İngilizce veya başka dillerdeki felsefe ansiklopedileri ve sözlüklerinden bir tanesini seçip orada bulunanlardan tartışmaya en az yer verecek olan cümlelerin seçilmesini arzulamıyoruz. Biz sadece büyük insanlığın küresel bilgisini hem ileriye hem derine çekecek ansiklopedi makalelerini istiyoruz.

Somut konuşmak gerekirse hayalimizi şöyle resmedebiliriz. Mesela diyelim Pozitivizm veya Mantıksal Deneyimcilik üzerine bir girdi hazırlanacak. (İlk örneğimiz) Pozitivizm girdisini hazırlayacak yazar adayımızın Comte ve Mill’den Carnap ve Reichenbach’a kadar bu akımla adı anılan onlarca tarihsel figürü kendi orijnal metinlerinden dikkatlice okuması gerekir. Buna ek olarak bunlar arasındaki farkları göstermeye çalışırken aynı zamanda Türkçe literatürdeki maddi hataların tamamını tespit etmeye çalışmalıdır. Maddi hata derken tarihler, kitap isimleri, kimin kimin hocası olduğu veya kimin kiminle doğrudan temas veya düşünsel etkileşimde bulunduğuna dair sürekli tekrarlayan yaygın yanlışları kendisinin bağımsız araştırma ile gün ışığına çıkarabilmesi gerekmektedir. İşte bu tarz büyük ve bağımsız bir araştırma şu anda puan kaygısıyla yazı verecek hiç kimsenin yeterli vakit ayırabileceği bir iş olmayacaktır.

İkinci örneğimiz Mantıksal Deneyimcilik idi. Bunu yazacak yazar adayımızın Viyana ve Berlin çevrelerinin atası olan dernek ve oluşumları çok iyi çalışması gerekir. Bu iki çevrenin her birinin kendi atalarıyla olan ilişkisi kadar ikisinin kendi arasındaki bağlantıları ve gerçek farklılıkları mutlaka derinlemesine tahlil edip anlaşılır şekilde okura aktarabilmesi elzemdir. Ayrıca hem Viyana çevresi (ör. Schlick, Neurath ve Carnap şeklinde üçe bölünebilir) hem Berlin Çevresinin kendi içlerindeki ayrımları Türkçe okurun gündemine sokmayı başarabilmelidir. Tüm bunlara ek olarak mantıksal pozitivizm, mantıksal atomculuk gibi etiketlerle mantıksal deneyimciliğin ilişkisi de derinlemesine araştırılmalıdır.  Puan kaygısıyla hareket etmeyen, yüreğinin en derinliklerinde öğrenme ve öğretme aşkını hissedenlerledir bizim işimiz. Zaten sadece onlar bu tarz bir makaleyi yazabilirler.

Neden doğrudan SEP ve IEP (The Internet Encyclopedia of Philosophy) makaleleri çevrilmiyor?

Buna verebileceğimiz çok sayıda cevap vardır. Ama ben şimdilik sadece en teknik gerekçemizi bildirmekle yetineyim. Biz 6-7 Temmuz tarihlerinde SEP kurucusu ve Baş Editörü olan Edward N. Zalta ile iletişime geçtik. Bizim niyetimiz az sayıda da olsa SEP girdisini dilimize çevirerek ODTÜ Felsefe Ansiklopedisine eklemektir. Bunu yapacağız ama Zalta bize kendilerinin çeviri politikasını ayrıntılarıyla anlattı. Kendilerinin bizim çeviri isteklerimizi değerlendirmeleri için öne koydukları ölçütleri son derece katı çıktı. Kısaca söylersem her bir girdi için aylar sürecek prosedürler izliyorlar. Yani gerçekçi olmak gerekirse bizim oradan yapacağımız çevirilerin çok az sayıda olmaya mahkum kaldığını söyleyebilirim. Göndereceğimiz her Türkçe çeviri için onlar kendi hakemlerini bulacaklar. Bu da çok fazla teklif götürmemizi olanak dışı bırakıyor.

Fakat tek nedenimiz bu değildir. Bizim hayalini kurduğumuz birçok madde SEP veya IEP kapsamına henüz alınmamıştır. Dahası İngilizce felsefe makalelerini Türkçeye çevirmek aşırı zordur. Mevcut çeviriler inanılmaz anlam kaymalarıyla doludur. Bir de biz bu durumu kötüleştirmemeliyiz. Az sayıda çeviri yapmak, bize nitelikli çeviri yapma şansını verir.

SEP (Stanford Encyclopedia of Philosophy) varken size ne gerek var?

Her eser kendi okuyucu kitlesinin bilgi düzeyi, dağılımı, ilgileri ve alışkanlarını veri alarak yazılıyor. SEP de öyle. Fakat onların dünyasında bilgi, ilgi ve alışkanlıklar bizim ülkemizin akademik felsefesinden oldukça farklı. İşte temel cevabımız budur.

İkinci olarak 1700 civarında ansiklopedisi girdisi olsa da aslında SEP, dünya felsefeleri hususunda son derece dar kapsamlı bir koleksiyona sahiptir. Orada “bilim tarihi” hariç tutulmuştur. Felsefe ve felsefe tarihiyle bilim tarihini birbirinden koparmanın haklı bir gerekçesi yoktur. Onlar bilim tarihini ve dünya felsefelerini çok az işlediler. Bir iş ne kadar az yapılıyorsa o kadar değerlidir. Bizim bu değerli konuları tespit ederek onlara yoğunlaşmamız çok iyi bir fikir olacaktır.

Yeterli yazar ve iş bilen editör bulunabileceğine dair ümidinizin kaynağı nedir?

Bir miktar yazar ve editörü sadece iki hafta içerisinde genel bir duyuru veya çağrı bile yapmadan bulabildik. Bunlar yurtiçi ve yurtdışında çalışan Türkiyeli veya Türkiye kökenli akademisyenlerdir. Ülkemizdeki istisnasız tüm üniversitelerdeki meslektaşlarımızla birlikte çalışabilmeyi çok arzuluyoruz. Sizlerin katkısıyla bu bağlantıları kurabileceğimize sonsuz inancımız var.

Türkiyeli felsefe henüz kendi uzay çağına erişemedi. Projemiz toplam gücümüzün ve yeteneklerimizin düzeyini ölçmeye ve onu en verimli şekilde yeniden organize etmeye yarayacaktır. Açılmayan kanatların büyüklüğü bilinmez. ODTÜ Felsefe Ansiklopedisi projesi “kanatlarımızı açarak büyüklüğünü ölçmeye” bir davetiyedir.

Makale güncellemesini neden bu kadar önemsiyorsunuz?

Bu önem, bizim bilgiden anladığımız şeyle ilgilidir. Bilgi kolektif bir araştırma sürecinin ürünüdür. Bu süreç asla sona ermez. Sürekli devam eder. Devam ettikçe bilgi gelişir, yenilenir veya tarihten silinir. İnsanlığın sahip olduğu Bilgi sürekli güncelleniyorsa, bilgileri bir araya getirdiğimiz ansiklopedi girdilerimizin de sürekli güncellenmesi elzemdir. 2-3 sene boyunca ufak da olsa iyileştirme veya genişletme geçirmeyen girdilerin silinmesini gündemimize almak niyetindeyiz.

Projenizin merkezinde şu anda neden araştırma görevlileri ve doktorlar bulunuyor?

Projemizin daha ilk adımını Haziran sonunda atmış bulunmaktayız. İlk aylarda çok odaklanmış bir emek ve bolca zaman lazım. Bu iki özellik en çok genç akademisyenlerde bulunabiliyor. Şu anda öğretim üyelerine de ulaşmaya başlamış bulunmaktayız.

“Uzman görüşü” icadını nereden çıkardınız?

Biz ülkemizdeki “başımıza icat çıkarma!” sözünden nefret eden bir ekibiz. Bilgiyi büyük insan grupları birbirlerinin görüşlerini kapsamlı ve şiddetli bir eleştiriye tabi tutmazsa elde edilemeyecek bir şey olarak görüyoruz.

Biz deneysel bir proje tasarladık. Deneysel olan her girişim gibi bizim girişimimiz de muhtemelen birçok kişi tarafından “başlanmaması, yapılmaması gereken, başarılamayacağı baştan belli olan ve paslanmaya mahkum” olarak değerlendirilecektir. Fakat felsefe “büyük resmi görürken, küçük detayları yakalamaktır.” Biz detaylarda karşılaşacağımız sayısız sorunun çok net farkındayız. Bu farkındalığın “büyük resmi” görmemize engel olmasına izin vermeyeceğiz. Felsefe bir macera olmalıdır. Maceradan korkarsak ileriye doğru asla gidemeyiz. Geçmiş kuşakların en başarılı yönlerini örnek alırken onların başarısızlıklarını da kendi kuşağımızın fırsatlarına çevirmeye kararlıyız. Öncü olmak istiyoruz. Öncülerin yollarının ıssız olduğunu çok iyi biliyoruz. Zaten bu öncünün tanımında içerilmiş değil midir?

Her icadın iyi ve kötü tarafları muhakkak vardır. İyi taraflarını öngörebiliyoruz. Bizim göremediğimiz kötü tarafları gördüğünüzde  lütfen bizimle iletişime geçiniz. Bunu kalpten diliyoruz. Biz yaptığımız her şeyle ilgili çok kişiyle konuşuyor ama sonunda az kişiyle düşünüyoruz. Lütfen bildiklerinizi ve gördüklerinizi bize anlatın. Anlatılanları iyice dinleyeceğiz ama hepsini otomatik doğru sanmayacağız.

Bu icadımız başımıza hem iş yükü hem de düşman kazandırma bakımından büyük bir bela açabilir. Hatta muhtemelen açacaktır. Başın belada değilse işini iyi yapmıyorsun demektir. Bu bizim kılavuz ilkemizdir.

Hakemleme olacak mı ve olacaksa nasıl olacak?

Kör hakemleme benzeri ama ondan çok daha etkili ve sürekli bir kontrol mekanizmasını tasarlıyoruz. Ayrıntıları yakında duyuracağız.

Ansiklopedinizin içeriğinde ne tür standartlar olacak?

Temel ölçüt şudur: okuyan kişi sonunda, “iyi ki bu yazıyı okumuşum!” demelidir.

Editör ve yazar şifreleri gibi özellikler neden halen yok?

Çok yakında olacak. Şimdilik kullandığımız bu geçici sayfa bize bu imkanı sunmuyor.

Güncellemelerle ilgili yeterli teknik desteği nasıl bulacaksınız?

Bu konu üzerinde şu anda çalışıyoruz. Bu meselede doğrudan SEP modelini esas alacağız.

Hiç fon bulmadan bu işin altından nasıl kalkmayı umuyorsunuz?

Bulacağız. Ama bu mesele henüz önceliğimiz değildir. Öncelikle ansiklopedi projemizde ilk somut adımların atıldığını görmemiz gerekir.

Röportaj kısmının mantığı nedir? Röportajlar ve orijinal makalelere bu kadar önem veriyorsanız neden projenize “Ansiklopedi Projesi” adını veriyorsunuz?

Bizim röportajlarımız doğrudan okurlarımızın kuramsal ve tarihsel bilgilerini çok güvenilir ve hızlı şekilde genişletmek amacıyla özel olarak tasarlanacaktır. Nasıl bir şey tasarladığımızı anlayabilmek için şu röportajın 19-23. dakikaları arasına göz atabilirsiniz: (Churchland, Moskova 2015, “Eleyicilik Üzerine”)

……………………….


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder