Viyana Çevresi Konulu Türkçe Yayınlar
31.8.2024
Tezler
- Yevgeniya Kulandina
Yıl: 2019
Başlık: The Heritage of the Vienna Circle: The Revival of Empiricism through the Assimilation of Metaphysics
Tür: Doktora
Alan: Felsefe = Philosophy
Türkçe Başlık: Viyana Çevresi'nin Mirası: Metafiziğin Özümlenmesiyle Deneyciliğin Yeniden Canlanması - Emine Ayhan
Yıl: 2005
Başlık: Positive Logic Intelligence and Critiques to Vienna Circle (M. Schlick, O. Carnap, and A. J. Ayer)
Tür: Yüksek Lisans
Alan: Felsefe = Philosophy
Türkçe Başlık: Pozitivist Mantık Anlayışı ve Viyana Çevresine Yöneltilen Eleştiriler (M. Schlick, O. Carnap ve A. J. Ayer ile Sınırlandırılmış Şekilde) - Kemal Batak
Yıl: 2002
Başlık: Criticism of Karl Popper to Vienna Circle and His Religion Thought
Tür: Yüksek Lisans
Alan: Din = Religion; Felsefe = Philosophy
Türkçe Başlık: Karl Popper'in Viyana Çevresi Eleştirisi ve Din Görüşü - Işıl Bayar
Yıl: 1999
Başlık: An Inquiry on Scientificity Criterion of Vienna Circle
Tür: Yüksek Lisans
Alan: Felsefe = Philosophy
Türkçe Başlık: Viyana Çevresinin Bilimsellik Ölçütü Üzerine Bir İnceleme
Kitaplar
- Hasanhan Taylan Erkıpçak (Hazırlayan ve Çeviren)
Başlık: Viyana Çevresi: Program Yazıları
Yayıncı: Pinhan Yayıncılık
Yıl: 2019
Sayfa: 107
Seri: Pinhan Yayıncılık; 206. Felsefe Dizisi; 53
Bası: 1. Baskı
ISBN: - - Zeki Özcan (Derleyen/Çeviren)
Başlık: Viyana Çevresi: Schlick, Carnap, Neurath, Hahn
Yayıncı: Ayrıntı Basım Fol
Yıl: 2021
Sayfa: 320
Seri: Fol; 137. Felsefe; 122. Akımlar; 04
ISBN: 9786257307451
Bası: 1. Baskı (Eylül 2021) - Zeki Özcan (Derleyen ve Çeviren)
Başlık: Viyana Çevresi: (Felsefede Son Büyük Dönemeç)
Yıl: 2000
Bası: 1. Baskı
ISBN: - - Fırat Özarpacı (Yazar); Halil Rahman Açar
(Editör)
Başlık: Şafak Ural ve Pozitivizm
Yayıncı: -
Yıl: 2017
ISBN: 9786056532856
Not: Fuat Özarpacı, 1984- (1 adet)
Makaleler
- Tepe, Harun
Başlık: Viyana Çevresi Filozoflarında Doğrulama ve/veya Onaylama
Dergi: Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi
Cilt: 2, Sayı: 2
Yıl: 1984
Sayfa: 1-10
Diller: İngilizce ve Türkçe özet - Hızır, Nusret
Başlık: Viyana Çevresi
Yayıncı: Türk Tarih Kurumu Basımevi
Yıl: 1965
Sayfa: 245-255
Not: [Ankara? : yayl.y., 1965?] - Bravo, Işıl Bayar
Başlık: Viyana Çevresi'nin Bilim Tasarımı
Dergi: Kaygı
Cilt: 8, Sayı: 1
Yıl: 1999
Sayfa: 41-50 - Serin, E. Funda Neslioğlu
Başlık: Tamamlanmamış Bir Proje Olarak Viyana Çevresi Felsefesi: Düşünsel-Tarihsel Bir Arkaplan Soruşturması
Dergi: Kilikya Felsefe Dergisi
Cilt: 1
Yıl: 2015
Sayfa: 45-60
Diller: Türkçe ve İngilizce özet
Dergipark’ta YER
ALAN Makaleler;
Tamamlanmamış Bir Proje Olarak
Viyana Çevresi Felsefesi: Düşünsel - Tarihsel Bir Arkaplan Soruşturması. Funda
Neslioğlu Serin , (2015), Kilikya Felsefe Dergisi, Cilt 0, Sayı 1, 2015, 45 -
60, Viyana Çevresi, sunduğu program ve felsefe-bilim ilişkisine dair
görüşleriyle 20. yüzyıl felsefesinin kurucu unsurlarından biridir. Viyana
Çevresi felsefesini tarihsel bağlamından bağımsız olarak, mantıkçı olguculuk ve
benzeri birtakım kavramlarla sınırlı anlama girişimleri, çevrenin gerçekte
nasıl bir program önerdiğinin kavranmasını güçleştirmiştir. Hatta bu tür
girişimler, Viyana Çevresinin metafiziğe ilişkin savlarından da yola çıkarak,
çevrenin programının, toplumsal ve insani olanı dışlayıcı bir öze sahip olduğu
biçiminde yorumlanmasına neden olmuştur. Bu yazıda, Viyana Çevresinin bilim ve
felsefeye dair sunduğu programın, günümüz felsefesinin biçimlenmesinde etkin
bir rol oynadığı, bu rolün de sanılanın aksine Viyana Çevresinin toplumsal
konulara ilişkin ortaya koyduğu tezlerden de kaynaklandığı, tarihsel ve
düşünsel bir arkaplan soruşturmasıyla gösterilmeye çalışılacaktır.Viyana Çevresi bilimin birliği birleşik bilim
deneyimcilik mantıkçı deneyimcilik mantıkçı olguculuk olguculuk.
Otto Neurath’ın Eğitimciliğinde
Viyana Çevresi Düşüncesinin Etkileri. Araştırma Makalesi. Başak Aray , (2017),
Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, Cilt 6, Sayı 2, 2017, 41 - 52, Bu yazı,
Viyana Çevresi’nin ünlü düşünürlerinden, ekonomist ve eğitimci Otto
Neurath’ın görsel eğitim alanına getirdiği yenilikleri konu alacaktır. Neurath,
kuramsal düzlemde “bilimsel dünya görüşü”nün savunucusu olmanın yanı sıra,
Kızıl Viyana döneminde halk eğitiminde aktif bir rol oynamış, yayınları ve
belediyenin bünyesinde kurup yönettiği Toplum ve Ekonomi Müzesi’nde düzenlediği
sergilerle bilimsel okuryazarlığın artırılmasına katkıda bulunmuştur. Bu
yazıda, ortağı Marie Reidemeister ile geliştirdiği görselleştirme yöntemi
ISOTYPE’ın öyküsünü ve ana hatlarını ele alıyoruz.
Çeviribilimde James S. Holmes’ü
yeniden anlamak: Viyana Çevresi’nin mantıksal pozitivizmi bağlamında Holmes’ün
ampirizm konseptinin incelenmesi. Araştırma Makalesi. Mustafa Kartal
Çelikay , (2023), RumeliDE Dil ve
Edebiyat Araştırmaları Dergisi, Sayı 36, 2023, 1599 - 1610, 10.29000/rumelide.1372502.
James S. Holmes ismi çeviribilim içerisinde gerek alanın kurucuları arasında
yer alması gerekse de alanın hem kuramsal hem de uygulamalı alanda gelişimine
dair önemli saptamalarda bulunması ile önemli bir konumda bulunmaktadır. Ancak
mevcut literatür tarandığında Holmes’ün ağırlıklı olarak 1972 tarihli
Çeviribilimin Adı ve Doğası isimli çalışmasına sıkışıp kaldığı
gözlemlenebilmektedir. Bu çalışmada Holmes’ün tüm yayınlarını içeren Çevrilmiş!
Edebi Çeviri ve Çeviribilim Üzerine Makaleler isimli kitabı detaylıca
incelenmiş ve onun alan için yaptığı ampirik bir disiplin tanımının altında
önemli bir boyutta 20. yüzyıl bilim ve bilim felsefesi anlayışının
şekillenmesinde gözle görülür bir rolü olan Viyana Çevresi’nin mantıksal
pozitivizm akımının yattığı saptanmıştır. Bu iddianın en önemli dayanağı
Holmes’ün kendisinin bizzat verdiği örnekte Carl G. Hempel’i kullanmış
olmasıdır. Hempel’in kendisi de Viyana Çevresi’nin önemli bir üyesi olarak
dikkat çekmektedir. Çalışmadaki ana iddianın bir başka dayanak noktasını ise
Viyana Çevresi’nin birçok farklı disiplinden bilim insanı ve filozofu ortak bir
amaç uğruna birleştirme amacına paralel olacak bir şekilde Holmes de
çeviribilim için benzer amaçlar doğrultusunda dönemin en önemli isimlerini
Amsterdam’da düzenlediği sempozyumlarda bir araya getirmiştir. Holmes
birleşilmiş bir hareket alanını, kullanılacak ortak bir mantık dilinde
görmüştür. Bu yüzden Holmes’ün 1972’deki çalışmasının dışındaki çalışmalarında
kullandığı sembolik formülizasyon dili, Viyana Çevresi’ndeki anahtar figürlerin
kullandığı mantık diliyle karşılaştırılmış ve bu noktada da önemli benzerlikler
saptanmıştır. Holmes’ün bilimsel kökenlerinin incelenmesi neticesinde onu alan
içerisinde yeniden anlamak, onun her zaman asıl amacı olan meta-kuramsal tartışma
zemininin kurulabilmesini de sağlayacaktır. Böylelikle kendisinin de zamanında
öngördüğü ve hâlâ günümüz çeviribilim içerisindeki çalışmalarda görülebilen
bazı sorun saptamalarının da giderilebileceği düşünülmektedir.
Çeviribilim James S. Holmes
Viyana Çevresi mantıksal ampirizm bilim felsefesi. Epistemolojik Dönüş ve Bilim
Felsefesinin Ontolojisi -Bilimsel Dünya Kavrayışı’ndan Eleştirel Realizme
Ontolojinin Epistemoloji ile Temellendirilmesi- Araştırma Makalesi. Ömer Faik
Anlı , (2019), Gaziantep Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt 18, Sayı 2, 2019, 736 - 758, 10.21547/jss.487405
‘Bilim problemi’, fiilen dünyayı değiştirmiş olan bilimin,
bunu nasıl başarmış olduğunun açıklanmasına ve / veya modellenmesine dairdir.
Eğer bilimsel araştırmanın mantığı açık biçimde anlaşılabilir ve
açıklanabilirse bilgi-kuramsal bir modelleme de olanaklı olacaktır. Bu
modellemeyi yapabilecek teorik konumlanma olanağı tarihsel olarak felsefeye
aittir. Ancak bu modelin, gerçekliği bilme ve açıklama konusunda daha önceki başarısızlığın
nedeni olarak görülen metafizikten özgürleşme için de şematik bir ölçüt
sunacağı öne sürüldüğünde, bilim problemini konu edinen felsefe kendi içinde
bir kopuş yaşamaktadır. Bilim problemi, epistemolojik bir problem olarak
konumlandırıldığında metafizikten özgürleşme hamlesi problemin ontolojik
boyutunu da epistemolojiye indirgemektedir. Böylece epistemoloji ilk ve
neo-pozitivizm ile birlikte tek felsefe haline dönüşmektedir. Bu,
‘epistemolojik dönüş’ olarak adlandırılmaktadır. Buna karşın Kıta Avrupası
ekolünde ontoloji halen ilk felsefedir ve bilimi de ontolojik konumlanıştan,
bir modelleme olarak değil, eleştirel olarak ele almaktadır. Burada açığa çıkan
meta-problem, epistemolojik dönüş ile ele alınabilen bilim problemi ile
ontolojik konumlanıştan konu edinilen problemin örtüşüp örtüşmediği, yani aynı
problem olup olmadığıdır. Makalenin temel hipotezi, farklı konumlanışların aynı
problemi konu edindiğidir. Bu hipotez ışığında izi sürülen içsel perspektif
Viyana Çevresi’nden Popper’a ve Hacking’e kat edilen yolda bilgi kuramının
içkin bir biçimde ve evrimsel olarak tekrar ontolojiyle, pragmatik bir ölçüt
üzerinden buluştuğunu göstermektedir. Dışsal perspektif ise Kıta Avrupa’sından
Adorno, Horkheimer, Heidegger’in bilim üzerine ontolojik eleştirilerinin
epistemolojik problem tespiti ile örtüştüğünü göstermektedir. Bu örtüşmenin
odağında ise Bhaskar’ın eleştirel realizmi bulunmaktadır. Bu iki farklı
(uzlaşmaz görünen) konumlanışın kesişimin gösterilebilmesi, bilim probleminin
‘gerçekliği’ni ve şu sonucun kaçınılmazlığını gösterir: Bilim felsefesi yeni
epistemolojiyle geri dönemez. Ancak yeni bir ontoloji olmaksızın ileri de
gidemez. Epistemoloji Ontoloji Eleştirel Realizm
Viyana Çevresi Epistemolojik Dönüş.
POLİTİK BİLİM FELSEFESİ
TARTIŞMALARINA OTTO NEURATH’IN KATKISI. Araştırma Makalesi. Ahmet Dinçer
Çevik , (2022), FLSF Felsefe ve Sosyal
Bilimler Dergisi, Sayı 34, 2022, 249 - 277, 10.53844/flsf.1117061. Mantıkçı amprisistlere
göre metafizik, muhafazakarlık, faşizm gibi siyasi ideolojilerin güçlenmesinde
en önemli faktörlerden birisidir. Viyana Çevresi’nin bu iddiaları belki de en
açık biçimde Otto Neurath’ın hayatı ve çalışmalarında görünür olmaktadır. Neurath’a
göre metafizik, sosyal ve politik bağlamlarda ele alınmalıdır. Neurath, bu
nedenle metafizikten arındırılmış, rasyonelleştirilmiş bir toplum modelini,
Viyana Çevresi'nin “Manifestosunun” (Wissenschaftliche Weltauffassung / Der
Wiener Kreis) odağına yerleştirir. Ona göre Viyana Çevresi temel olarak bu
doğrultuda ilerlemelidir. Marksist bir eğilime de sahip olan Neurath'a göre
metafizik, sosyal ve politik alanda muhafazakarlığın yerleşmesini ve yeniden
üretilmesinin kaynağıdır. Son dönemlerde bilim felsefesi tarihi çalışmaları
kapsamında özellikle “sol Viyana Çevresi”’nin eğilimleri incelenirken
Neurath’ın hayatı ve ekonomi, eğitimcilik gibi çeşitli alanlarda kendisini
gösteren politik pozisyonu referans noktası olarak ele alınmaktadır. Bu
bağlamda öncelikle Viyana Çevresi’nin bilim tarihindeki yerini politik bağlamda
ele alacağım. İkinci olarak Viyana Çevresi’nin önemli temsilcilerinden biri
olan Neurath’ı ekonomi, felsefe ve eğitim ile ilgili iddia ve çalışmaları
bağlamında Çevre içerisindeki özgün konumunu değerlendireceğim. Makalede ortaya
normatif bir iddia koymaktan ziyade, betimsel bir yöntemle Neurath’ın eklektik
bilim felsefesinin dünya meseleleri karşısında bir bilim felsefecisinin
tavrının ne olabileceği ile ilgili bir olanak sunduğunu göstermeyi amaçlıyorum.
Bu değerlendirmelerin günümüz bilim felsefesinin kendisini yeniden
yapılandırması gerekliliği ile ilgili tartışmalara katkı sunmasını umuyorum.Otto Neurath Viyana Çevresi Bilim Felsefesi Politik Bilim
Felsefesi; Komüniteryanizm.
CARNAP VE NEURATH'IN FEMİNİST
BİLİM FELSEFESİ AÇISINDAN OLASI BİR DEĞERLENDİRMESİ. Araştırma Makalesi. Dinçer
Çevik , (2023), Ankara Üniversitesi Dil
ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, Cilt 63, Sayı 1, 2023, 573 - 605,
10.33171/dtcfjournal.2023.63.1.23. Güncel feminist bilim felsefesinin güncel bilim
pratiğinin günümüzdeki hali ile ilgili kuşkuları vardır. Feminist bilim
felsefesinin temel iddiası kabaca şu şekilde ortaya konulabilir: Güncel bilim
pratiği ve onun ürünleri erkek egemen değerler tarafından tahakküm edilmekte ve
bu tahakküm ilişkisi de bilimin rasyonel ve evrensel olması iddialarına gölge
düşürmektedir. Bilim felsefesi tarihinde önemli bir yer tutan Viyana Çevresi,
özellikle bazı üyelerinin yaklaşımları ve kavram setleriyle feminist bilim
felsefesi tarafından eleştirilen noktaların analizinde ve daha iyi hale
getirilmesinde rol oynayabilir. Viyana Çevresi tarafından benimsenen dünyanın
bilimsel kavranışı günlük hayatın, bilimin ve aydınlanmacı değerlerin eşliğinde
reforme edilmesi için modernist politikaların belirlenmesinde rehber görevi
görür. Bu bağlamda Viyana Çevresi’nin aydınlanmacı amaçlarına erişmek için
kurguladıkları ve kullandıkları felsefi kavramlar ve çerçeveler güncel feminist
bilim felsefesi tarafından dile getirilen iddialar ile ilgili önemli olanaklar
ve ilişkiler barındırmaktadır. Örneğin Rudolf Carnap’ın kavram mühendisliği ile
ilgili çalışmaları Sally Haslanger’in iyileştirilebilir kavramlar yaklaşımı
için tamamlayıcıdır. Benzer şekilde, Otto Neurath’ın bütünselciliği,
anti-temelciliği ve yardımcı güdüler yaklaşımı ampirik açıdan benzer
yeterlilikte olan teorilerin tercihi üzerine düşünmemiz için yardımcı
olmaktadır. Bu anlamda Viyana Çevresi’nin en azından bazı üyeleri güncel
feminist bilim felsefesinin bilim pratiği ile ilgili dile getirdiği
problemlerin tartışılmasında potansiyel faydalar barındırmaktadır. Öte yandan
Viyana Çevresi’nin Carnap ve Neurath ile birlikte feminist bilim felsefesi
tartışmalarında dile getirilen bütün problemleri çözebileceğini iddia
etmeyeceğim. Daha ziyade, onların bilim pratiğine yaklaşımlarının ve bazı
kavramsal araçlarının feminist bilim felsefesi programı ile yakın benzerlikler
taşıdığını göstermeyi amaçlıyorum. Feminist Bilim
Felsefesi Viyana Çevresi Rudolf Carnap Kavram Mühendisliği Otto Neurath
Yardımcı Güdüler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder