Çok zengin kaynakça temelli derinlemesine sondaja dayalı
araştırmalar hazırlanması…
(Bir yöntem önerisi)
Bülent Ağaoğlu
İstanbul,
17.9.2021
Giriş
45 yılda
1500 civarında kaynakça hazırladım, 700.000 künye derledim, bu belki de dünyada
tek örnek. Bu süreçte bir tecrübe, birikim ve odaklanma oluştu. ( https://turkbibliography.com/tablo/
)
Uzun yıllar süren odaklanma
neticesinde, Eylül 2019'dan itibaren yeni bir yöntem denemeye başladım. Sonuçta 2 kısa makale hazırladım;
·
Derinlemesine Sondajla Kaynakça Hazırlamanın
Önemi. Türkiye; Dünyada 15 Bin Kitabın Önemli Bir Kısmı Hakkında Açıklamalar,
Değerlendirmeler Yapan Tek İnsan Olan Fatihli Katip Çelebi'nin Ülkesidir... 5.2.2020.
https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/02/derinlemesine-sondajla-kaynakca.html
·
İncelemelerimde
Yeni Bir Yöntemim. 23.6.2020. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/06/incelemelerimde-yeni-bir-yontemim.html
“Araştırma kalitesi”, “inceleme kalitesi”…
Bu 2 konu, geçmişte üzerinde düşünülmüş, hakkında yayınlar yapılmış alanlar.
Fakat araştırma kalitesi, inceleme kalitesi konulu makaleler kitaplar ve varsa tezler içerisinde, "araştırma kalitesinde “çok zengin kaynakçının önemi” hakkında günümüze kadar düşünceler üretildi mi…
Bunu Özellikle merak ediyorum. (“Araştırma kalitesi”, genellikle
akademisyenlerin hazırladığı, özellikle örnekleme tekniklerine dayalı anket vs.
çalışmalar ile özdeşleşen bir kavram olsa gerek. “İnceleme”, “araştırma”dan
daha geniş bir kavram mıdır…
Özellikle “inceleme kalitesi”ne dikkat çekmek istiyorum.
“İnceleme” teknikleri insanlık tarihi kadar eski bir faaliyettir. “Araştırma”
kavramı ise ölçme teknikleri ile sınırlı olarak zihinlerde kavrandığı için,
“araştırma” kavramı bu anlamda eski bir teknik değildir.)
Bu dokümanda ve şimdiye kadar konuya ilişkin olarak yazdıklarımda benim anlatmaya çalıştığım yöntem;
Araştırma ve inceleme çalışmaları yapılırken, ilk aşamada, esasen bu çalışmaların ait olduğu konuda “çok zengin kaynakça hazırlanmasının
önemi” üzerine temelleniyor.
Günümüzün dünyasında internetin, üniversitelerin, nüfusun
artmasının, rekabetin vesaire sebeplerin sonucunda yayınlar olağanüstü çoğaldı.
Bu bakımdan bunlara erişim de bunlara ulaşmak da yapılması gereken önemli bir
teknik çaba. İşte bu yayınlardan ilgili olanlara yapılan araştırma, inceleme
çalışmalarında ne derece ulaşılabiliyor…
Çözüm nasıl
bulunabilir
“Çok zengin
kaynakça hazırlanması teknikleri” nasıl öğretilebilir…
Çok zengin kaynakça hazırlanması tecrübesiyle
odaklanmanın bir sonucu;
26 Eylül
2019 Silivri Depremi sebebiyle "İstanbul Büyük Depremi" ve "Bina
Güçlendirme" konularına yöneldim. 3-4 aylık bir süreçte ilgili 153 doküman
hazırladım. Kaynakça hazırlama konusunda uzun yıllara dayalı tecrübem bana
yayınları tespit ve yayınlara ulaşma konusunda büyük kolaylık sağlıyordu.
Ortaya çıkan
çalışmalar;
İlk aşamada ortaya çıkanlar;
İstanbul
Büyük Depremi Riski Sebebiyle Hazırladığım 153 Çalışma. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/01/istanbul-buyuk-depremi-riski-sebebiyle.html
1 yıl sonra ortaya çıkanlar;
26 Eylül
2019 Silivri İstanbul depreminden yaklaşık 1 yıl kadar sonra tekrar konuyla
ilgilenmeye başladım.
Ortaya çıkan
ana çalışma;
·
İstanbul'un 44 önemli depremi. 02.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/03/istanbulun-44-buyuk-depremi.html linkinde yer almaktadır.
·
Çalışmanın ana tablosunun linki: https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/12/istanbulun-44-onemli-depremi.html
adresindedir.
İnceleme 10
ayrı deprem kataloğundaki değerlerden hareketle hazırlanmıştır. (10 ayrı deprem
kataloğunun listesi eserde 21-22. Sayfalarda yer almaktadır)
Tarihte
İstanbul’un yaşadığı “büyük depremleri” Prof. Dr. Ahmet Ercan “16”, Prof. Dr.
Cenk Yaltırak ise “15” adet olarak belirtmiştir.
Çalışmamızda bu büyük depremleri de içerecek şekilde, İstanbul’un yakınında 2165 yıllık dönemde meydana gelen Magnitütü 6.8 ve yukarısı “44 önemli deprem”
kaynaklara dayalı olarak belirtilmeye çalışılmıştır. (Bu 44 önemli depremin
içinde 16 büyük deprem de yer almaktadır).
Çok önemli bir keşfi içeren çalışmanın
kendi alanında bir ilk olduğunu sanıyorum…
Bu aşamaya gelmemde;
“çok zengin kaynakça hazırlama” tecrübesinin ana etkenlerden birisi olduğunu
sanıyorum.
Tanım: Çok zengin kaynakça
Kaynakça bir konuda yayınlanmış eserlerin
listesidir.
Ayrıca kitap, makale, tez, rapor vs. türü
eserler hazırlanırken, yayının sonunda yer alan “Yararlanılan Kaynaklar”,
“Faydalanılan Eserler”, “Başvurulan Eserler”, “Kaynakça”, “Bibliyografya” vs
adlar verilen bölüm de kaynakçadır.
Fakat Kaynakçanın esası “bir konu hakkında
yayınlanmış eserleri tespit etme çabası sonucunda ortaya çıkan kapsamlı yayın
listesidir.”.
Kaynakçalar hazırlayanın imzasını taşır. Kimi
kaynakçalar alana ilişkin eserlerin tespit tamlığı açısından zayıftır, ortalama
bir çalışmadır veya kimisi de zengin bir tespiti içerir.
Çok zengin kaynakçanın ortaya konulabilmesi
için , klasik çabalara göre daha detaylı çaba göstermek gerekir.
·
Taranan
kaynakların (kütüphane katalogları, yayın katalogları, kitaplar üzerine online
e-ticaret web sitelerinin katalogları, dergi ciltleri vs.) sayısının çok olması
gerekir.
·
Taranacak
yayın türlerinin geniş tutulması gerekir. (Yayın türleri listesi. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/yayin-turleri-listesi.html
)
·
Kitapların
içindeki ilgili bölümlerin tespiti için kitapların incelenmesi.
Çok zengin kaynakça temelli derinlemesine sondaja dayalı araştırmalar,
incelemeler, etütler konulu bazı yazılarım;
Derinlemesine Sondajla Kaynakça Hazırlamanın
Önemi. Türkiye; Dünyada 15 Bin Kitabın Önemli Bir Kısmı Hakkında Açıklamalar,
Değerlendirmeler Yapan Tek İnsan Olan Fatihli Katip Çelebi'nin Ülkesidir... 5.2.2020.
https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/02/derinlemesine-sondajla-kaynakca.html
İncelemelerimde Yeni Bir Yöntemim.
23.6.2020. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/06/incelemelerimde-yeni-bir-yontemim.html
Metodoloji. 24.8.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/08/metodoloji.html
……………………..
Ders için notlarım. 16.3.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/03/ders-icin-notlarm.html
Neden Yüzeyseliz? 2.1.2014. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2014/01/neden-yuzeyseliz.html
Bilgi Erişim Becerileri. 4.4.2020. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/04/bilgi-erisim-becerileri.html
Kaynakçanın En Önemli Faydaları. 11.5.2020. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/kaynakcanin-en-onemli-faydalari.html
Kaynaklara Dayalı Yöntemim (İlk Notlar).
15.3.2020. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/03/kaynaklara-dayali-yontemim-ilk-notlar.html
Ülkemizde Gündem Olarak Yaşanan Tartışmalarla
İlgili Bir Hayalim. 7.8.2020.
https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/08/ulkemizde-gundem-olarak-yasanan.html
Sistematik Bilgi Nedir. 2.12.2014. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/sistematik-bilgi-nedir.html
“Türk’ün Göçebe Ruhu” Kitabı (2010) Hakkında.
6.5.2010. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2013/12/turkun-gocebe-ruhu-kitabi-2010-hakkinda.html
Bilim Adamlarının Temel Özellikleri.
16.9.2014. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2014/09/bilim-adamlarinin-temel-ozellikleri.html
Katip Çelebi’nin Orijinal Katkılarda
Bulunmasında Bibliyograf Yönünün Önemi. 25.8.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/08/katip-celebinin-orijinal-katklarda.html
50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem. https://kitaplik.bilimvegelecek.com.tr/product/50-soruda-bilim-ve-bilimsel-yontem/
Yaratıcılık evren kadar sonsuzdur: Örnekler.
18.4.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/09/yaratclk-evren-kadar-sonsuzdur-ornekler.html
Büyük verilerden sonuçlar üretme. 4.4.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/09/buyuk-verilerden-sonuclar-uretme.html
Bilgi erişim kursu. 21.3.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/09/bilgi-erisim-kursu.html
Araştırmacı Yetiştirme Etkinlikleri. 3.1.2021.
https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/09/arastirmaci-yetistirme-etkinlikleri.html
Araştırmacılar, İncelemeciler İçin Veri
Görselleştirme. 5.12.2020. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/09/arastirmacilar-incelemeciler-icin-veri.html
Yerli doğrulama web sitelerine tek tek bakmak
yerine. 15.10.2020. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/09/yerli-dogrulama-web-sitelerine-tek-tek.html
Büyük Problemimiz: Bilgelik, Olgunluk Dışı
Davranışlar. 14.9.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/09/buyuk-problemimiz-bilgelik-olgunluk.html
Bilgi Derleme Mesleği. 14.9.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/09/bilgi-derleme-meslegi.html
Kitaplarla, Arşivlerle En Çok Çalışan Üç Büyük Bilgemiz Ve Bir
Hayalim. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/07/kitaplarla-arsivlerle-en-cok-calisan.html
İstanbul'un 44
Önemli Depremi. 20.2.2021. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/03/istanbulun-44-buyuk-depremi.html
Akademik Yazım İçin Bazı Kaynaklar. 4.5.2020.
https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/05/akademik-yazim-icin-bazi-kaynaklar.html
NOTLAR
·
Tecrübelerim: 45 senede 1000 kaynakçada
750 bin künye derlemenin getirdiği tecrübe:
·
Kaynak…
·
Artık
kaynaklar çok fazla…
·
Dar
bir konu seçilip, bu konuda yayınlanmış eserlerin tümüne yakını tespite
çalışıldığında geniş bir döküme (liste) ulaşma ihtimali var. İşte incelemeler
dar alanlarda (konularda), ulaşılan geniş bir yayın listesi ile yapıldığında
daha doyurucu bir metne ulaşılabilir.
·
Boşluklar,
inceleme boşlukları, monografi boşlukları. (öneri: incelemecilerimiz olmalı)
·
Detay…
·
Derinlemesine
sondaj… odaklanıp, sabırla çalışırsanız keşifler yapıyorsunuz.
·
Keşifler…:
44 deprem.
·
Çok
sayıda bibliyografya hazırlayan kişinin bakış açısı farklı gelişebilir, daha
geniş bakabilir, daha akademik bakabilir.
·
İlk
basılı kaynakça: 1494’den günümüze kadar en az 1 milyon kaynakça yayınlandı.
Bunları da binlerce bibliyograf hazırladı.
·
Bazıları
ise zirveye çıktılar. Mesela Katip Çelebi 15 bin kitabın kaynakçasını hazırladı
ve önemli bir kısmının değerlendirmesini yaptı. Belli ki kitap ve bilgi aşkı
vardı. Kendisinin en temel özelliklerinden birisi itidalli olmasıdır. Orta yol
bulmaya çalışırdı. Bu yazdıklarından belli oluyor.
·
Eğer
geniş hacimli Kaynakçalar hazırlıyorsanız, bunun faydası klasik kaynakça
hazırlamanın getirdiği faydaların ötesindedir.
·
Tecrübeni
aktarmaya çalış. Farklı göstermeye çalış.
·
Zihinlerde
ezber çok.
·
Kaynakların
tümünü tespit etmeye çalışmak…
·
Farklı
görüşleri içeren zengin bir yayın listesi hazırlamak.
·
Sonra
bunlardan seçilecek olanları incelemeye çalışmak.
·
Sonra
sentez, bulgu, yorum, sonuç…
·
Bu
şekilde araştırma inceleme hazırlayanlar çok az mı…
·
“Derinlemesine
sondajla kaynakça hazırlamanın önemi” kalıbı yerine, “derinlemesine sondajla
"çok zengin kaynakça" hazırlamanın önemi” kalıbını kullanmalı.
·
1500
kaynakça, 700 bin künye. Dünyada başka kişiler var mı bu kadar kaynakça
hazırlayan…
·
Bol
dipnotlu bazı yabancı akademik makaleler.
·
44
deprem mevzusu
·
Böyle
yapılmıyor. Büyük sorun.
·
Dogmalar.
·
Hemen
karşı çıkmak davranışı yoğun. Çünkü zihinler ezberlerle dolu.
·
Hakkında
Araştırma, inceleme bulunmayan ya da az bulunan konular çok.
·
Felsefesizlik
·
Dar
alanda detaylı, sondajlı incelemeler.
·
Etüdyen
·
Çarşı
herşeye karşı yaklaşımı
·
Manifesto
·
Metodoloji
konulu kısa yazım
·
Bütün
görüşler incelenmeli… inceleniyor mu…
·
Kaynaklara
başvurmadan, tek başına zihne dayalı olarak yapılan zihin jimnastikleri.
·
Yazılarında
çok kaynak veren araştırmacılarımız, yazarlarımız kimler.
·
Ahkam
kesenler
·
Çokbilmişler.
https://www.haberturk.com/yazarlar/muharrem-sarikaya/2904794-asiya-en-cok-karsi-cikanlar-cok-okumus-ve-cokbilmisler
·
Herşeyi
bilenler... Kaynaklara bakmadan, başvurmadan herşeyi bilenler
·
Ezberler
söz varlığı çalışmam
·
Sıkıntı
büyük esasen.
·
Sözlüğünü
yapmalı. Terimler vs.
·
Aradım
taradım: derinlemesine site:https://bulentagaoglu.blogspot.com/
·
Donanımlı
araştırmacılar
·
https://www.mk.gov.tr/icerik/detay/e-kaynak-koleksiyonu-uzaktan-erisime-acildi-1
·
Bu
yazı nasıl geliştirilebilir
·
Nasıl
kitap olarak yayınlanabilir
·
Nasıl
konferanslar sunumlar verilebilir
·
Çok
geniş bir kaynak tespiti.
·
Birçok
yayın türünde kaynak tespiti.
·
Çok
kuvvetli uzmanlarımız olmalı hem de çok…
·
Destursuz
bağa girenler kitabı. https://eksisozluk.com/destursuz-baga-girenler--548452 ** https://iletisim.com.tr/kitap/kim-etti-sana-bu-kari-teklif/7054
·
“Çok
zengin kaynakça hazırlamak” konulu makale yazılması. Örneklerle…
·
“Çok
zengin kaynakça temelinde araştırma, inceleme çalışmaları” konusunda düşünce
geliştirmek için çalıştaylar, sempozyumlar, paneller vs. etkinlikler yapılması…
Kalite
·
Kaliteli
araştırmalar…
·
"Kaliteli
akademisyenler"
·
“Araştırma
kalitesi”, “inceleme kalitesi” konularında konusunda düşünce geliştirmek için
çalıştaylar, sempozyumlar, paneller vs. etkinlikler yapılması…
·
Araştırma
kalitesi / kaliteli araştırma
·
İnceleme
kalitesi / Kaliteli inceleme
·
Yazı
kalitesi
·
Metin
kalitesi
·
Düşünce
kalitesi
·
Etüt
kalitesi
Araştırma
terimleri
·
Bir
kitap: Dictionary of Research Concepts and Issues. https://www.amazon.com/Dictionary-Research-Concepts-Issues-2nd/dp/1911218654
·
https://ori.hhs.gov/basic-research-concepts-brc-introduction
·
https://us.sagepub.com/sites/default/files/upm-assets/110539_book_item_110539.pdf
·
https://www.campuscareerclub.com/research-concept-and-definition/
Ek 1
Detaylı
çalışma hazırlama işinin akla getirdiği kelimeler, terimler vs.
·
Artılarıyla eksileriyle incelemek
değerlendirmek
·
Ayrıntılı
incelemeler
·
Ayrıntılı incelemeler hazırlamak.
·
Derin
sondaj
·
Derin sondaj yaparak kaynakları
olabildiğince fazla tespit etmek. Geniş bir kaynak listesi oluşturmak.
·
Derin sondaj yapmak.
·
Derinlemesine
·
Derinlemesine
inceleme
·
Derinlemesine inceleme yapmak
·
Derinlemesine
sondaj
·
Detay
·
Detaylı çalışmak
·
Didik didik etmek
·
Dipnotlu metinler hazırlamak.
·
En ince ayrıntısına kadar
·
En uç noktasına kadar
·
Etrafını cami ağyarını mani
·
Etraflıca
·
Gerçeği eğip bükmemek
· İğneyle kuyu kazmak
·
İnce iş çıkarmak.
·
Kapsamlı
·
Kaynakları baz almak.
·
Kaynakları neredeyse birebir tespit
etmek. Yani tüm kaynakları saptamak.
·
Kaza
kaza derinlemesine sondaj
·
Kılı
kırk yarmak
·
Konunun bütün taraflarının
görüşlerine yer vermek.
·
Konuyu bütün yönleriyle, boyutlarıyla yani çok yönlü olarak ele almak
·
Samanlıkta iğne aramak
·
Sondaj
·
“Şeytan
ayrıntıda gizlidir”
·
Tafsilatlı
·
Tarafsız davranmak, Türk
milletinden yana taraf olmak.
·
Teferruatlı
·
Titiz
çalışma
·
Titiz çalışmak
·
Titizlik
Ek
2
Keşif-ler.
44 deprem. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/03/istanbulun-44-buyuk-depremi.html
44 deprem tablosu: https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/12/istanbulun-44-onemli-depremi.html
https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/10/kaynaklarda-yeri-istanbul-olarak.html
Topkapı Sarayı Kütüphanesi hakkında
monografik kitap yok. Topkapı Sarayı Kütüphanesi hakkında prestij kitabı yok.
Kaynaklara
dayalı yöntemim: https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/03/kaynaklara-dayali-yontemim-ilk-notlar.html
İncelemelerimde
Yeni Bir Yöntemim 23.06.2020. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/06/incelemelerimde-yeni-bir-yontemim.html
Seri şeklinde çalışma örnekleri: https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/01/istanbul-buyuk-depremi-riski-sebebiyle.html
Ek
3
Araştırma Kalitesi konulu bazı kaynaklar;
Özlem Kurnaz: Yükseköğretimde araştırma kalitesinin incelenmesi / Investigation
of research quality at higher education. Danışman: PROF. DR. AYŞEN BAKİOĞLU. Yer
Bilgisi: Marmara Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Eğitim Bilimleri
Bölümü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim
Dalı. Konu:Eğitim ve Öğretim = Education and Training. Dizin:Bilimsel
araştırmalar = Scientific researchs ; Kalite = Quality ; Yükseköğretim = Higher
education ; Yükseköğretim kurumları = Higher education institutions. Doktora Türkçe
2010 403 s.
Bıyık, C. (2002) Yükseköğretimde kalite değerlendirmesi ve akreditasyon ölçütleri.
Trabzon: KTÜ Yayınları.
Köksoy, M. (1998) Yükseköğretimde kalite ve Türk yükseköğretimi için öneriler. C.
Saraç (Ed.). İstanbul: İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları.
YÖDEK (2009) Yükseköğretim Akademik Değerlendirme ve Kalite Geliştirme Komisyonu
Belgesi, www.yodek.org.tr adresinden 03.01.2009 tarihinde edinilmiştir.
Yurtsever, E., Gülgöz, S. ve Yedekçioğlu, Ö.
A. (2002) Bilimsel yayınlarda kalite sorunu. Cumhuriyet Bilim Teknik Dergisi, 787, 10-11.
Taha Yiğit Alkan: Performance evaluation system for academic publications using data
mining techniques / Veri madenciliği teknikleri kullanılarak akademik yayınlar
için performans değerlendirme sistemi. Danışman: PROF. DR. MELİH GÜNAY. Yer
Bilgisi: Akdeniz Üniversitesi / Fen Bilimleri Enstitüsü / Bilgisayar
Mühendisliği Ana Bilim Dalı. Konu:Bilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar
ve Kontrol = Computer Engineering and Computer Science and Control. Dizin:Akademik
verimlilik = Academical efficiency ; Veri madenciliği = Data mining Yüksek Lisans İngilizce 2019 55 s.
https://dergipark.org.tr/tr/pub/yuksekogretim/issue/41250/498262
Araştırmada
Kalite Prof. Dr. Ayşen Bakioğlu, Özlem Kurnaz /
Nobel Yayın Dağıtım Basım Yılı: 2014. Baskı: 3 Sayfa Sayısı: 204
…………………………
“2.3. Araştırma
Kalitesi…………………………………………………………… 21
2.3.1. Araştırma Kalitesinin
Değerlendirilmesinde Başvurulan Yaklaşımlar……. 22
2.3.2. Araştırma Kalitesinin
Değerlendirilmesinde Başvurulan Ölçütler……….. 24
2.3.2.1. Araştırmanın İçeriğine Yönelik
Kalite Ölçütleri………………………… 31
2.3.2.1.1. Araştırmanın
Orijinalliği………………………………………………. 31
2.3.2.1.2 Araştırmanın
Önemi…………………………………………………… 33
2.3.2.1.2.1. Araştırmanın Kurama Katkıda
Bulunması………………………….. 34
2.3.2.1.2.2. Araştırmanın Uygulamaya ve
Politika Kararlarına Katkıda
Bulunması…………………………………………………………… 35
2.3.2.1.3. Önceki Araştırmalarla
İlişkilendirilme……………………………….. 43
2.3.2.2. Yönteme Yönelik Kalite
Ölçütleri………………………………………. 45
2.3.2.2.1. Veri Toplama Yönteminin
Uygunluğu………………………………… 45
2.3.2.2.1.1. Nicel Veri Toplama
Yöntemleri……………………………………... 46
2.3.2.2.1.1.1. Nicel Araştırma Yöntemlerinin
Temel Özellikleri………………… 47
2.3.2.2.1.1.2. İyi Bir Nicel Araştırma
Tasarımının Özellikleri…………………… 47
2.3.2.2.1.2. Nitel Veri Toplama
Yöntemleri……………………………………… 48
2.3.2.2.1.2.1. Nitel Araştırma Yöntemlerinin
Temel Özellikleri…………………. 49
2.3.2.2.1.2.2. Nitel Araştırmalarda Kalite
Değerlendirmesi……………………… 52
2.3.2.2.1.3. Veri Toplamada Çeşitleme
Yönteminin Kullanımı………………….. 55
2.3.2.2.2. Veri Çözümleme Yönteminin ve
Yorumların Uygunluğu…………….. 57”.
İçinde: ÖZLEM KURNAZ: Yükseköğretimde araştırma kalitesinin incelenmesi . 2010. Marmara
Üniversitesi / Eğitim Bilimleri Enstitüsü / Doktora
Ek
4
Çok zengin kaynakça hazırlamaya ve derinlemesine sondaja dayalı
araştırmalar, incelemeler, etütler konusunda bazı terimler, kavramlar, isimler…
3.
Yol
Açık
kapı bırakma yaklaşımı
Ahkam
kesenler
Alıntı
derlemeleri
Alıntılar
Anlık
çözümler
Aramalar
Araştırma
kalitesi
Araştırmacı
kalitesi
Araştırmacı
bibliyograf
Araştırmacı
yazarlar
Araştırmacılar
Artılarıyla
eksileriyle
Ayrıntılı
incelemeler
Ayrıntılı
kaynakça
Bakış
açısı
Bibliyograf
Bibliyografya
Bilgi
arama
Bilgi
arama davranışları
Bilgi
arama stratejileri
Bilgi
erişim
Bilgi
erişim becerisi
Bilgi
kaynakları
Bilgi
kirliliği
Bulgular
Bütünsel
bakış
Ciddi
araştırmalar
Çarpıtmalar
“Çarşı
herşeye karşı”
Çelik
Gülersoy
Çok
sayıda kaynakça hazırlayanlar
Çok
zengin kaynakça
Çokbilmişler
Dar
alanda detaylı çalışmak
Dar
konu
Demagojiler
Derin
sondaj
Derinlemesine
Derinlemesine
inceleme
Derinlemesine
sondaj
Derinlemesine
sondajla kaynakça hazırlamak
Destursuz
bağa girmemek
Detay
Detaylı
kaynakça
Dipnotlar
Dogmalar
Doğrulama
Düşünce
üretimi
Emek
Etrafını
cami ağyarını mani
Etüdyen
Ezber
kalıpları
Farklı
düşünmek
Genellemelerden
uzak durmak
Geniş
Geniş
bakmak
Geniş
görüşlüler
Geniş
taramalar
Gerçek
Google
Göçebe
zihniyeti
Göçebelik
Görüşler
Hakikat
Holistik
İğneyle
kuyu kazmak
İlgi
erişim teknikleri
İnceleme
kalitesi
İncelemecilik
İncelemeler
İtidal
Kalıplar
Kaliteli
araştırmalar
Kapsamlı
araştırmalar
Karar
verme
Karşı
çıkmak
Katip
Çelebi
Katip
Çelebi'nin çok künye derlemesi vs.
Kaynağa
bağımlılık.
Kaynağa
büyük önem verme.
Kaynak
göstermek
Kaynak
hassasiyeti.
Kaynak
zenginliği
Kaynakça
Kaynaklar
Kaynaklar
tespit edildi mi, bunun için derinlemesine aramalar yapıldı mı
Kaynakların
çoğalması
Kaynakların
tespiti
Kaynakların
tümünü tespite çalışmak
Kaza
kaza derinlemesine sondaj
Keşifler
Kılı
kırk yarmak
Kitap
kalitesi
Kolaycılığa
kaçmamak
Konunun
bütün yönlerinin ele alınmaya çalışılması.
Konunun
kaynakları
Konuya
ilişkin yayınlar
Konuyla
doğrudan ilişkili olmayan yayınlarda mevcut ilgili cümlelerin tespiti
Kuşku
duymak
Makale
kalitesi
Mehmet
Genç
Merak
Metodik
çalışma tarzı
Metodoloji
Objektif
görüşler
Odaklanma
Orta
yol
Önyargı
Sabır
Safsatalar
Sentez
Sondaj
Sorgulama
Sorgulanmamış
ezberler
Soru
sormak
Sözlü
kültür
“Şeytan
ayrıntıda gizlidir”
Tam
metin veritabanları
Taramalar
Tecrübe
Tespit
etmek
Teyit
Titiz
çalışma
Titizlik
Tutkulu
çalışma
Uzmanlar
Uzun
vadeli program
Uzun
yıllara dayanan çabalar
Veritabanları
Yabancı
diller
Yararlanılan
kaynaklar
Yayın
boşlukları
Yayın
kalitesi
Yayın
listesi
Yayın
tespiti
Yayın
türleri
Yayınların
çoğalması
Yayınların
kalitesi
Yeni
düşünceler geliştirmek
Yoğun
taramalar
Yorumlar
Yüzeysel
Zengin
kaynak listesi
Zengin
kaynakça
Zihin
jimnastiği
Zorluklara
göğüs germek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder