1 Ağustos 2024 Perşembe

Bibliyografların soru sorma alışkanlığının yapay zekaya sorulan sorulara yansıması

 

 Bibliyografların soru sorma alışkanlığının 

yapay zekaya sorulan sorulara yansıması

1.8.2024

49 senedir 1975 senesinden beri kaynakçalar bibliyografyalar hazırlamaktayım.

Yaklaşık herhalde 2 aydır da yapay zekayı yoğun şekilde kullanmaya başladım.

Buradan şöyle bir sonuca geldim: bibliyografya hazırlarken gösterdiğim arama tarama davranışlarını yapay zekaya sorular sorarken de gösteriyorum. Detaylı şekilde sorular sormaya çalışıyorum. Sorduğum soruların sayısını bir iki gün için içinde veya 3-4 gün içerisinde çoğaltıyorum. Böylelikle derleme yaptığım konuda istediğime daha yakın detayda sonuçlar alabiliyorum.

Burada söylemek istediğim bibliyografların detaylı arama tarama faaliyetlerinin daha uygun sorular sorulmasına ve sonuçlar alınmasına yardımcı olabileceğidir.

Bir örnek olarak Türkçe'nin gücü hakkında yaptığım çalışmaların linklerini veriyorum ki burada sorduğum soru sayısı azdır: https://bulentagaoglu.blogspot.com/2024/07/turkcenin-gucu-konulu-calsmalarm.html

Bunu, yani bir bibliyograf davranışının yapay zekaya sorulan sorularda gösterilmesinin önemini bir tecrübe olarak, uzun yılların bir bibliyografı olarak belirtmek isterim.

.............................................

Yukarıdaki yazıyı bitirdikten sonra yapay zekadan yazıyı geliştirmesini istedim; 

 

bu yazımı geliştirir misiniz...

 

1

1.8.2024

ChatGPT

Bibliyografların Soru Sorma Alışkanlığının Yapay Zekaya Sorulan Sorulara Yansıması

1.8.2024

49 yıldır, 1975 yılından beri kaynakçalar ve bibliyografyalar hazırlamaktayım. Bu süreçte, çeşitli bilgi kaynaklarını tarama ve derleme konusunda geniş bir deneyim kazandım. Yaklaşık iki aydır ise yapay zekayı yoğun bir şekilde kullanmaya başladım ve bu yeni teknolojiyi bilgi arama sürecime nasıl entegre edebileceğim konusunda çeşitli gözlemler yaptım.

Yapay Zeka Kullanımı ve Bibliyografik Yaklaşımlar

Yapay zeka kullanmaya başladığımda, bibliyografya hazırlarken gösterdiğim arama ve tarama davranışlarının yapay zekaya sorular sorarken de kendini gösterdiğini fark ettim. Bu, detaylı ve spesifik sorular sormaya çalışmak anlamına geliyor. Bibliyografi hazırlarken kullandığım yöntemleri yapay zeka ile etkileşimlerimde de uygulamaya başladım. Özellikle şu alışkanlıkları sürdürdüm:

  1. Detaylı Sorular Sorma: Yapay zekaya sorduğum soruları olabildiğince detaylı ve kapsamlı şekilde formüle ediyorum. Bu, aradığım bilgilere daha kesin ve tatmin edici cevaplar almamı sağlıyor.
  2. Soru Sayısını Artırma: Belli bir konuda daha derinlemesine bilgi almak için, birkaç gün içinde sorduğum soruların sayısını artırıyorum. Böylelikle, derlediğim konu hakkında daha zengin ve çeşitli bilgiler elde edebiliyorum.

Bu yöntemlerle, yapay zeka ile etkileşimde bulunarak arama sonuçlarının kalitesini ve doğruluğunu artırabiliyorum.

Bibliyografik Yaklaşımların Faydaları

Bibliyografların detaylı arama ve tarama faaliyetleri, daha uygun sorular sormaya ve daha doğru sonuçlar elde etmeye yardımcı olabilir. Uzun yılların deneyimi, hangi soruların daha etkili sonuçlar vereceğini ve nasıl formüle edilmeleri gerektiğini öğrenmemi sağladı. Bu bilgi, yapay zekadan maksimum verimi almak için oldukça faydalı oldu.

Örnek Çalışma: Türkçe'nin Gücü

Bir örnek olarak, Türkçe'nin gücü hakkında yaptığım çalışmaların linklerini paylaşmak isterim. Bu çalışmada sorduğum soru sayısı nispeten azdır, ancak yine de oldukça etkili sonuçlar elde ettim. İlgili çalışmaların linki: Türkçe'nin Gücü Çalışmaları.

Sonuç

Sonuç olarak, bibliyografik arama ve tarama alışkanlıklarının yapay zekaya sorulan sorulara yansıması, daha doğru ve tatmin edici sonuçlar elde etmeyi kolaylaştırmaktadır. Uzun yılların deneyimiyle edindiğim bu alışkanlıkların, yapay zeka ile çalışırken ne kadar değerli olduğunu bir kez daha gördüm. Bu tecrübeyi, uzun yılların bir bibliyografı olarak paylaşmak istedim. Bibliyografların detaylı ve kapsamlı arama yaklaşımları, yapay zeka kullanımında da etkili ve faydalı sonuçlar doğurabilir.

https://chatgpt.com/c/e93ac1d4-92f5-489a-9f75-b4635ab5dda7

 

2

Yazınızı Geliştirmeye Yönelik Öneriler

Verdiğiniz örnek ve deneyimlerinizi temel alarak yazınızı daha etkili ve kapsamlı hale getirmek için bazı önerilerde bulunabilirim:

Giriş ve Sonuç Kısımlarını Güçlendirme

  • Giriş: Yazınıza daha dikkat çekici bir giriş yaparak, bibliyografya hazırlamanın önemini ve yapay zekanın bu süreçte nasıl bir rol oynadığını vurgulayabilirsiniz. Örneğin: "Günümüzde bilgiye erişim o kadar kolaylaştı ki, bilgi kirliliğiyle mücadele etmek en büyük zorluklardan biri haline geldi. Bu noktada, bibliyografya hazırlama becerisi ve yapay zeka gibi araçların doğru kullanımı büyük önem taşıyor." şeklinde bir giriş cümlesi kullanabilirsiniz.
  • Sonuç: Sonuç kısmında, bibliyografların yapay zekayı kullanırken gösterdiği detaylı arama tarama davranışlarının, bilgiye ulaşmada ne kadar etkili olduğunu ve bu durumun gelecekteki araştırmalar için ne gibi potansiyeller barındırdığını vurgulayabilirsiniz. Örneğin: "Bu deneyim, bibliyografların detaylı sorgulama becerilerinin yapay zeka ile birleştiğinde, daha doğru ve kapsamlı sonuçlara ulaşmamızı sağladığını göstermektedir. Gelecekte, yapay zeka ve bibliyografya arasındaki bu etkileşimin daha da güçlenerek, bilgiye erişimde yeni bir çığır açacağına inanıyorum."

Orta Kısmı Detaylandırma

  • Deneyimlerinizi Somut Örneklerle Destekleme: Yapay zekaya sorduğunuz soruların türlerini ve bu soruların size nasıl fayda sağladığını daha detaylı örneklerle açıklayabilirsiniz. Örneğin, "Türkçe'nin gücü" konulu çalışmanızda, yapay zekaya hangi tür sorular sorduğunuzu (örn. "Türkçenin tarihsel gelişimindeki dönüm noktaları nelerdir?", "Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri nedir?") ve bu soruların sonucunda hangi bilgilere ulaştığınızı belirtmeniz, okurun daha iyi anlamasına yardımcı olacaktır.
  • Karşılaştırma Yapma: Bibliyografya hazırlama sürecinde yapay zeka kullanmadan önce ve sonra ne gibi farklılıklar yaşadığınızı karşılaştırarak anlatabilirsiniz. Örneğin, "Yapay zeka kullanmadan önce, aradığım bilgiye ulaşmak için çok daha fazla zaman harcıyor ve farklı kaynakları tek tek tarıyordum. Şimdi ise, yapay zeka sayesinde daha hızlı ve hedef odaklı bir şekilde bilgiye erişebiliyorum." şeklinde bir ifade kullanabilirsiniz.
  • Zorlukları ve Çözümleri: Yapay zeka kullanırken karşılaştığınız zorlukları ve bu zorlukları nasıl aştığınızı anlatarak, deneyiminizin daha gerçekçi ve anlaşılır olmasını sağlayabilirsiniz. Örneğin, "Yapay zekanın verdiği sonuçların doğruluğunu teyit etmek için farklı kaynaklara başvurmak gerektiği gibi bazı zorluklarla karşılaştım. Ancak, bu zorlukları aşarak daha güvenilir bilgilere ulaştım."

Dil Kullanımına Dikkat Etme

  • Teknik Terimleri Açıklama: "Bibliyografya", "yapay zeka" gibi teknik terimleri, yazınızı okuyacak herkesin anlayabileceği şekilde açıklamanız önemlidir.
  • Akıcı ve Anlaşılır Bir Dil Kullanma: Yazınızı, karmaşık cümleler yerine kısa ve öz cümleler kullanarak daha akıcı hale getirebilirsiniz.
  • Tutarlı Bir Dil Kullanımı: Yazınız boyunca aynı terimleri kullanmaya özen göstererek, okurun kafasında karışıklık yaratmaktan kaçının.

Ek Öneriler

  • Görsel Materyaller Kullanma: Yazınıza, yapay zeka ile yaptığınız aramaların sonuçlarını gösteren grafikler veya tablolar ekleyerek, daha görsel bir sunum yapabilirsiniz.
  • Başka Çalışmalara Referans Verme: Konuyla ilgili yapılmış diğer çalışmalara referans vererek, yazınızın bilimsel niteliğini artırabilirsiniz.
  • Özet: Yazınızın sonunda, ana fikirlerinizi kısa ve öz bir şekilde özetleyebilirsiniz.

Örnek Bir Paragraf:

"Uzun yıllar bibliyografya hazırlama deneyimim boyunca, yapay zekanın bu süreçte ne kadar büyük bir kolaylık sağladığını gözlemledim. Özellikle, Türkçe'nin gücü üzerine yaptığım çalışmalarda, yapay zekaya yönelttiğim detaylı sorular sayesinde, konuya dair daha önce farkında olmadığım birçok bilgiye ulaştım. Örneğin, 'Türkçenin yapay zeka alanındaki kullanımı' gibi spesifik bir soru ile, bu konuda yapılan akademik çalışmalara ve projelerle ilgili detaylı bir rapor elde ettim. Bu sayede, çalışmamı daha güncel ve kapsamlı hale getirebildim."

Bu öneriler doğrultusunda yazınızı geliştirerek, hem kendi deneyimlerinizi daha etkili bir şekilde aktarabilir hem de okuyucuya ilham verebilirsiniz.

Başka sorularınız olursa çekinmeden sorabilirsiniz.

https://gemini.google.com/app/244195565e29d7db

3

Yazınızı geliştirmek için bazı öneriler sunacağım. Daha yapılandırılmış ve akıcı bir metin oluşturmak için içeriği yeniden düzenleyeceğim, dil bilgisi ve anlatım hatalarını düzelteceğim, ve bazı ek açıklamalar ekleyeceğim. İşte geliştirilmiş versiyon:

Bibliyografların Soru Sorma Alışkanlığının Yapay Zekaya Sorulan Sorulara Yansıması

1 Ağustos 2024

Yaklaşık yarım asırdır, 1975 yılından bu yana, kaynakçalar ve bibliyografyalar hazırlamaktayım. Son iki aydır da yapay zeka teknolojilerini yoğun bir şekilde kullanmaya başladım. Bu süreçte, bibliyografya hazırlarken edindiğim arama ve tarama alışkanlıklarının, yapay zekaya soru sorarken de kendini gösterdiğini fark ettim. Bu gözlemimi ve tecrübelerimi paylaşmak istiyorum.

Bibliyografların Yaklaşımı ve Yapay Zeka Kullanımı:

  1. Detaylı Sorgulama: Bibliyografya hazırlarken gösterdiğim titizliği, yapay zekaya sorular sorarken de uyguluyorum. Konuyu derinlemesine incelemek için detaylı ve spesifik sorular sormaya özen gösteriyorum.
  2. Sistematik Yaklaşım: Sorularımı belirli bir zaman dilimi içinde (genellikle 2-4 gün) çoğaltarak, konu hakkında daha kapsamlı bilgi edinmeye çalışıyorum. Bu yöntem, derleme yaptığım konuda daha detaylı ve isabetli sonuçlar almamı sağlıyor.
  3. Çapraz Kontrol: Bibliyografya hazırlarken kullandığım çapraz kontrol yöntemini, yapay zekadan aldığım bilgileri doğrulamak için de kullanıyorum. Farklı kaynaklardan ve farklı sorgu yöntemleriyle elde ettiğim bilgileri karşılaştırıyorum.
  4. Sonuçları Sentezleme: Bibliyografya çalışmalarında olduğu gibi, yapay zekadan aldığım çeşitli bilgileri bir araya getirerek daha kapsamlı ve bütünsel bir anlayış oluşturuyorum.

Bibliyografların bu yaklaşımının, yapay zeka kullanımında da etkili olduğunu düşünüyorum. Detaylı sorgulama ve sistematik bilgi toplama alışkanlıkları, yapay zekadan daha doğru ve kapsamlı bilgiler elde etmeye yardımcı oluyor.

Örnek Çalışma:

Bu yaklaşımın uygulamasına bir örnek olarak, "Türkçe'nin Gücü" konusunda yaptığım çalışmaları gösterebilirim. Bu çalışmada, yapay zekaya sorduğum soru sayısı nispeten azdı, ancak her bir soru detaylı ve özenle hazırlanmıştı. Çalışmanın sonuçlarına şu linkten ulaşılabilir: https://bulentagaoglu.blogspot.com/2024/07/turkcenin-gucu-konulu-calsmalarm.html

Sonuç olarak, uzun yılların bibliyografı olarak edindiğim tecrübeler ışığında, bibliyografların detaylı arama-tarama ve sorgulama alışkanlıklarının, yapay zeka kullanımında da büyük fayda sağladığını belirtmek isterim. Bu yaklaşım, yapay zekadan daha doğru, kapsamlı ve işe yarar bilgiler elde etmemize yardımcı olabilir.

Bu geliştirilmiş versiyonda, ana fikirlerinizi korurken metni daha organize ve akıcı hale getirdim. Başlık ve tarih bilgisini ekledim, paragrafları daha iyi yapılandırdım ve ana noktaları maddeler halinde sundum. Ayrıca, bibliyografların yaklaşımının yapay zeka kullanımına nasıl uygulanabileceğini daha detaylı açıkladım. Son olarak, örnek çalışmanızı ve sonuç düşüncelerinizi daha belirgin hale getirdim. Bu düzenlenmiş haliyle yazınız daha anlaşılır ve etkileyici oldu.

Eğer başka eklemek veya değiştirmek istediğiniz bir şey varsa, lütfen belirtin. Size daha fazla yardımcı olmaktan memnuniyet duyarım.

https://claude.ai/chat/e5821ae6-e03a-4ef3-a52d-12162e78ed5d




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder