Enerji Bankası Haberleri
22.9.2023
BİRİNCİ
BÖLÜM: TÜRKİYE’DE ENERJİ BANKASI
KRONOLOJİK HABERLERİ
1952
Kitap: Türkiye'de enerji işlerinin
düzenlenmesi ve enerji bankası. Ankara : Bayındırlık Bakanlığı
Elektrik İşleri Etüd İdaresi Müdürlü., 1952. 50 s. ; 22 cm. (Bulunduğu yer: AÜ
SBF Ktp. http://katalog.ankara.edu.tr/client/tr_TR/defaulttr/search/results?qu=enerji+bankas%C4%B1&te=ILS )
1953
Sayfa 9. http://www.barissanli.com/calismalar/tarih/bsanli-1953-orhan.pdf
1953
İşmen, İsmail : “Elektrik İşlerimiz ve enerji bankası”, Türk Ekonomisi, S
119, Yıl: 11, Mayıs 1953, s. 140-142. (Künye tespit kaynağı: https://atamdergi.gov.tr/tam-metin/5/tur )
1953
“Türkiye’de ise ülkenin ihtiyacı olan enerji işlerinin milli
ekonomiye uygun bir şekilde ele alınması, bol ve ucuz enerjinin temini amacıyla
enerji işlerinin yeniden düzenlenmesi, özellikle hidroelektrik bölge
santrallerinin kurulması, enterkonnekte şebekeleri ile elektrik santrali
merkezleri vücuda getirilmesi, köy elektrifikasyonunun araştırılması, yabancı
gelişmiş ülkelerin enerji konusunda neler yaptıklarını ve nasıl teşkilatlandıklarının
gözden geçirilmesi amacıyla bir enerji bankası
veya Enerji İşleri Genel Müdürlüğü kurulması konularını görüşmek üzere Dil,
Tarih ve Coğrafya Fakültesi (Ankara Üniversitesi) Konferans Salonu’nda 6 ila 11
Nisan 1953’te Türkiye Birinci İstişari Enerji Kongresi yapılmıştır.279”. (sayfa
72).”. https://acikbilim.yok.gov.tr/bitstream/handle/20.500.12812/82088/yokAcikBilim_10189008.pdf?sequence=-1
1973
Milli Gazete Gazetesi 24 Aralık 1973 - Elektrik Sıkıntısını
Önlemek İçin enerji bankası Kurulması İstendi.
1973. https://www.nadirkitap.com/milli-gazete-gazetesi-24-aralik-1973-elektrik-sikintisini-onlemek-icin-enerji-bankasi-kurulmasi-istendi-efemera25533061.html
1976
“Bu dönemde Fransa'da (Electricite de France) (1946)
İngiltere'de (British Electricity Authority) ve yan kuruluşları (1948),
Yunanistan'da Devlet Elektrik Kurumu (1950) ve diğer ülkelerde de benzer
kuruluşların çalışmaya başladığı görülmektedir. Yurdumuzdan
da dikkatle izlenen bu çalışmaların etkisi altında, Çatalağzı elektrik
santralının tamamlanması ve önce 66 kV sonra 154 kV'luk enerji iletim
hatlarının yapılması, enterkonnekte şebeke sinin meydana çıkmaya başlaması ve
genişlemesi ile birlikte iki düşüncenin geliştiği görülmektedir. Her iki
düşüncenin de ortak yönü elektrik tesisle ri için gereken sermayenin
sağlanmasında özel kesimin ve halkın elindeki tasarrufların elektrik kesimine
aktarılmasıdır. Bu aktarmayı imtiyazlı özel girişimci ortaklıklar aracılığı ile
bölge bölge gerçekleştirmek yada kurulacak bir anonim ortaklıkla Türkiye
çapında gerçekleştirmekle yapmak şeklindeki bu düşüncelerden başlangıçta
birincisi üzerinde durulmuştur. İkinci durum bir enerji bankası
kurulması üzerinde idi ve bu konuda hiçbir olumlu gelişme görülmedi
(23).
Böylece 1950 yılından sonra özel yerli sermayeye dayanan
imtiyazlı ortaklıklara öncelik vererek elektrik yatırımlarını gerçekleştirmek
üzerinde yoğun bir çalışma başlamıştır. Devletin bütün olanakları bu işte
sonuna kadar kullanılmıştır. Yasaların buyruklarından bir çoğu ortaklık
yararına olduğu yerlerde uygulanmamıştır. Esasen kurulan ortaklıklara özel
kesimin isteyerek para yatırdığını söylemek olanağı da yoktu, üretilecek ve
dağıtılacak elektriği kullanacak fabrikaların sahibi olan kişilerle,
ortaklıklar ve belediyeler, başlangıçta bu imtiyazlı ortaklıklara
katılıyorlardı. Bunların koydukları sermayeler de belediyeler ve özel
idarelerde hükümetin zoru ile konuyor, diğerlerinde de bankalara açtırılan kredilerden
sağlanıyordu.” https://www.emo.org.tr/yayinlar/dergi_goster.php?kodu=34&dergi=1
https://www.emo.org.tr/ekler/9a49b3e37626328_ek.pdf?dergi=34
2014
"Ergin ve Çomak (2014) yılında yaptıkları çalışmada,
ithal enerji bağımlılığının azaltılması için yenilenebilir enerji
yatırımlarının inansmanı yöntemlerini araştırmışlardır. Yenilenebilir enerji
yatırımlarının Türkiye’de artması için “Yenilenebilir enerji bankası” şeklinde bir
bankanın kurulması gerektiği yönünde Türkiye’de Yenilenebilir Enerji
Projelerinin Finansman Yöntemleri bir öneride bulunmuşlardır. Kurulan bu
bankanın yenilenebilir enerji alanında şirketlere ve bireylere danışmanlık
hizmeti sağlayarak vereceği uygun krediler ile yenilenebilir enerji
yatırımlarının yaygınlaşacağını açıklamışlardır. Bununla birlikte yenilenebilir
enerji yatırımlarının inansmanı için menkulleştirme seçeneği ile yenilenebilir
enerji yatırımları hızlanırken sermaye piyasalarına yeni bir varlık sunulması
başta olmak üzere çeşitli önerilerde bulunmuşlardır." sayfa 728-729.
Balıkesir University The Journal of Social Sciences Institute, Volume: 19 - Number:
36-1, December 2016, Faculty of Economics and Administrative Sciences, 10th
Year Special Issue, https://www.academia.edu/31698387/Financing_Methods_of_Renewable_Energy_Projects_in_Turkey
2014
“Ergin ve Çomak (2014) yaptıkları çalışmada, yenilenebilir
enerji sektöründe dışa bağımlılığı azaltmak için finansman yatırımlarını
incelemektedir. Çalışmada, Türkiye'nin yenilenebilir enerji sektörünün
finansmanı için Yenilenebilir enerji bankası
oluşturulması önerisinde bulundular. Bankanın yenilenebilir enerji sektöründeki
kişi ve şirketlere uygun kredi ve danışmanlık hizmetleri sunacağı için
yenilenebilir enerji yatırımlarının yaygınlaşacağını duyurdular.”. https://earsiv.batman.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12402/4301/Numan%20Ekinci%2015.09.2022%20Son%20Hali.pdf?sequence=1&isAllowed=y
2015
(Not: Bu tezde “ enerji bankası” kalıbı geçmiyor.)
Yenilenebilir enerji
projelerinin finansmanında bankacılık sektörü politikası ve Türkiye
uygulamaları / Yazar:İPEK GÜNÜŞEN VARLIK
Danışman: PROF. DR. AHMET YILMAZ
Yer Bilgisi: Marmara Üniversitesi / Bankacılık ve
Sigortacılık Enstitüsü / Bankacılık Ana Bilim Dalı
Konu:Bankacılık = Bankacılık ; Ekonomi = Ekonomi; Enerji =
Enerji. Dizini: Onaylandı
Doktora
English 2015 328 s.
Türkiye'nin arz güvenliğini güçlendiren, şeffaf ve etkin
işleyen entegre bir piyasa oluşturma pazarı ve bütçesi vardır. Enerji
piyasasındaki değişim ve karbon desteğinin azaltılması ise ancak alternatif
enerji değişiminin gerçekleştirilmesi mümkündür. Türkiye'nin yenilenebilir
enerji potansiyeline bağlı olarak yasal mevzuat ve teşvik modelleri ile
uygulanması politikaları, ülkenin elektrik üretimini değiştiren enerji
dağıtımını artırmayı hedeflemektedir. Bu doğrultuda enerji arz artışını
artırma, enerji kaynaklarını çeşitlendirme, yerli haberleşmeyi optimize etme,
enerji parçalarını destekleme ve Avrupa Birliği müktesebatı kapsamında uyum
sağlama konularına göre değişiklik gösterebilir. Dünya'da Yenilenebilir enerji
projelerinin finansmanında, finansör borçlanma olanakları, ülkenin kredi notu,
yatırımcının kredibilitesi ve yatırımın fizibilitesinin yanı sıra uygulanan
politikalar ve teşvik ödemesi da büyük önem arz etmektedir. Projelerinin
yaşamlarının orta düzeyde ekonomik olmasına karşılık, bu yatırımların sermaye
maliyetleri, işletme maliyetlerine bağlanma noktasında yüksek izleme, elektrik
satış gelirleri ve borç servis bağlantıları arasında dengesizlik parçaları,
uzun terminli enerjisini zorunlu hale getirmektedir. Gelişmiş Ülkelerde,
entegre finansman ve teşvik modellerinin desteklediği, Uzun vadeli Hükümet
destekli programlar ile özel fonların varlığı, YE Yatırımları için gerekli olan
finansmanın sürdürülmesini mümkün kılmaktadır. Bugün Türkiye'de ayrık enerjinin
karşı karşıya olduğu genel sorunlar, alım oranlarının uzatılması, mevcut şebeke
bağlantılarının uygunluğunun olmaması, depolama ve trafo güçlüklerinde
zorluklar, jeotermal arama olanağının yüksek maliyeti, araştırma ve iyileştirme
fonlarının ve teknolojilerinin eksikliği ve sınırlılığın sürdürülebilir
finansman sağlamadaki kısıtlamalarıdır. Türkiye'de mevcut yasal düzenlemeler,
mevzuat ve uygulanan destek sisteminin revize edilmesi ve birlikte bankacılık
sektöründeki rolün etkinleştirilmesi sonucu, alternatif enerji potansiyelinin,
yerli ve sürdürülebilir üretime dönüşmesi mümkündür.
Türkiye'nin arz güvenliğinin güçlendirilmesi, entegre,
etkin, işleyen ve şeffaf bir piyasanın kurulması ihtiyacı hedeflenmektedir.
Enerji kaynaklarının dışa bağımlılığının azaltılması ve karbon kökenli olması
ancak yenilenebilir enerji kaynaklarının kullanımının yaygınlaştırılmasıyla
mümkündür. Türkiye'nin yenilenebilir enerjiye bağlı olarak mevzuatla
desteklenen potansiyel politikaları ve ülkede elektrik üretim modellerinin
teşvik edilmesiyle yenilenebilir enerji kaynaklarının payının artırılması
amaçlanıyor. Bu bağlamda Avrupa Birliği mevzuatı kapsamında enerji arz
güvenliğinin artırılması, enerji kaynaklarının çeşitlendirilmesi, yerli
kaynakların kullanımının optimize edilmesi, enerji verimliliğinin teşvik
edilmesi ve uyum konularına öncelik verilmesi gerekmektedir. Dünyadaki
yenilenebilir enerji projelerinin finansmanı, finansman kuruluşlarının
borçlanma imkanları, ülkenin kredi notu, yatırımcıların yanı sıra yatırım
politikaları ve teşvik mekanizmalarının uygulanmasının güvenilirliği ve
yapılabilirliği de büyük önem taşıyor. Her ne kadar projenin yaşam döngüsünün
orta döneminde ekonomi, başlangıçta işletme maliyetleri ve bu yatırımların
sermaye maliyeti oranları yüksek kalsa da, elektrik satışından elde edilen
gelirler ile borç ödeme yükümlülükleri arasında dengesizlik mevcut olup bunu
gerekli kılmaktadır. uzun vadeli finansman için. Gelişmiş ülkelerde entegre
finansman ve teşvik modellerinin uygulanması, devlet tarafından finanse edilen
programlarla özel fonların uzun vadeli varlığı, YE Yatırımları için gerekli finansmanın
sağlanmasını mümkün kılmaktadır. Günümüzde Türkiye'de yenilenebilir enerjinin
karşı karşıya olduğu temel sorunlar, alım oranlarının yetersizliği, mevcut ağ
bağlantılarının zayıflığı, Enerjinin ulaşım, depolama ve dönüşümündeki
zorluklar, jeotermal arama faaliyetlerinin yüksek maliyeti,
araştırma-geliştirme fonları ve teknoloji eksikliği yatırımcılara
sürdürülebilir finansman sağlamanın önündeki engellerdir. Mevcut yasal
düzenlemelerin revize edilmesi ve teşvik mekanizmalarının uygulamaya konulması
ile birlikte Türkiye'de bankacılık sektörünün rolünün etkinleştirilmesi,
yenilenebilir enerji potansiyelinin ortaya çıkmasını sağlayacak ve
sürdürülebilir yerli üretime dönüştürülebilecektir.”. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=1LleKtDTeiiAETJSrlI6fQ&no=FdDLJ3aBcl3cu9rAwj22-Q
2020
“Ayrıca, finansın sürekliliği-sağlanması-kontrolü için de,
mevcut kamu bankalarından ve-veya “Türk Exim Bank” benzeri yeni bir; “ enerji bankası”
oluşturulmalıdır. Ya da ulusal bir banka, kısmen de olsa “ enerji bankasına”
dönüştürülmelidir.” (sayfa 42). MÜHENDİS ve MAKİNA güncel NİSAN 2020 www.mmo.org.tr . https://www.mmo.org.tr/sites/default/files/13_9.pdf
2021
“Azerbaycan ve Güney Kafkasya’nın önde gelen bölgesel uzmanı
olarak üç kardeş ülke olan Pakistan, Azerbaycan ve Türkiye arasında ikili veya
üçlü stratejik ortaklığın daha da sağlamlaştırılması için, mali gereksinimleri
karşılayacak bir “Kalkınma Bankası” kurulmasını ve bu ülkelerdeki yatırım
faaliyetlerinin hızlandırmasını öneriyorum. Bu, Azerbaycan’ın kurtarılmış
bölgeleri kalkındırma ve yeniden inşa etme hızını artıracaktır.
Ekonomi, doğrudan yabancı yatırımlar ve portföy yatırımları,
ortak girişimler, bilim, teknoloji, tarım, tekstil ve enerji işbirliği gibi
çeşitli alanlarda ikili veya üçlü ilişkilerin daha da geliştirilmesi için
yerel/ilgili para birimlerinin takas edilmesi ve son olarak kültürel işbirliği
oyunun kurallarını değiştirecektir. “ enerji bankası”nın oluşturulması, bu ülkeler
arasında enerji işbirliğini hızlandıracaktır. Ortak bir “Turizm Şirketi” üç
ülke arasında turizmin gelişimini daha da artıracaktır.” https://www.ankasam.org/guney-kafkasya-ve-yeni-guvenlik-paradigmasi26690/
2023
“Ekonomik büyüme ve kalkınmanın önündeki en büyük
engellerden biri de şüphesiz ki cari açık sorunudur. Toplam enerji üretiminde ¾
oranında dışa bağımlı olan Türkiye’de cari açığın hemen hepsini enerji ithalatı
oluşturmaktadır ki, Türkiye’deki tasarruf oranını yetersizliği ve özkaynak
eksikliği nedeniyle mevcut olanaklar ile finansmanı mümkün değildir. Sürekli
yurtdışından kullanılacak olan krediler ile dışa bağımlılık artarken oluşacak
katma değer de yurtdışına da transfer olacaktır. Bu sebeple Türkiye’de yenilenebilir
enerji bankası kurulması
gerekmektedir. Bu bankanın ortaklarını oluşturacak kurumlar arasında hem
sermaye katacak işletmeler hem de bu konuda bilgi ve deneyim koyarak katkı
sağlayacak kurumlar bulunmalıdır. Bu banka likiditesi olmayan enerji yatırımlarını
finansal mühendislik yoluyla menkul kıymetleştirme sürecine tabi tutacaktır.
Banka sermaye piyasaları aracılığıyla menkul kıymet ihracı yaparak
yenilenebilir enerji yatırımında bulunan girişimcilere uzun vadeli kaynak
sağlayabilecektir. Menkul kıymetleştirme sayesinde kazanılacak avantajlar şu
şekilde sıralanabilir.
Garantili menkul kıymet ihraçları, uzun vadeli borçlanma
olanakları yaratacaktır.
·
Ucuz yabancı kaynak borçlanması ve kaldıraçlı
özkaynak projelerine olanak sağlayacaktır
·
Yatırımcılar ve toplum yeni bir varlık
sınıfından fayda sağlayacaktır.
·
Vergisel avantajlar sağlayacaktır.
·
Bu işte uzmanlaşmış kişi ve kurumlar olacaktır.
Banka ayrıca arama faaliyetlerindeki teknolojik yenilikler
çerçevesinde araştırmalarına devam ederken, TUBİTAK vb. kuruluşlar ile birlikte
yürütebileceği çalışmalar sayesinde; bir nevi danışmanlık da sağlamış
olacaktır. Örneğin Avrupa Yatırım Bankası 2006-2010 yılları arasında kamu ve
özel sektörün çeşitli projelerinin finansmanında yıllık 2 milyar Euro’dan fazla
destek sunmuştur.
İşletmelerin yenilenebilir enerjiye özendirilmesinde vergi
teşvikleri önemli bir unsurdur. Örneğin jeotermalde sondajda kullanılan mazot
için KDV ve ÖTV istisnalarının sağlanması gibi. Duran varlık yatırımlarında
uygulanacak amortisman yöntemi de, ödenecek vergide işletmelere zaman
kazandırması açısından başka bir teşvik yöntemidir. Yine işletmelerin ilk
yıllarında azalan bakiyeler yöntemini kullanabilmeleri, dönem net karı olması
durumunda kurumlar vergisini azaltmaktadır. Dolayısıyla arama ve işletme dönemi
aşamasında zararın mahsubunun 5 yıldan 10 yıla çıkartılması da işletmelerin
nakit akışlarında fayda sağlayacaktır.” http://euronewsport.com/jeotermal-enerji-ve-turkiye/
2023
“ enerji bankası kurmalıyız”
Şirketlerin yeşil enerjiye geçmesi konusunda ücretsiz
eğitimler ve destek verdiklerinin altını çizen İstanbul Büyükşehir Belediyesi
İstanbul Enerji Genel Müdürü Yüksel Yalçın, şu bilgileri paylaştı: “Firmaların
enerji tüketimlerini en aza indireceği çalışmalar yapıyoruz. Yeni nesil
aydınlatma elemanlarına önem vermeliyiz. Bunun için en az enerji tüketen ürünü
almaktan başlamalıyız.
Ülkemizin 2040 karbon sıfır hedefi için yapılacak her
yatırımın oran fark etmeksizin vergiden muafiyetinin sağlanması veya en aza
indirilmesi için yapılacak her çalışma önemli. Güneşin baktığı her metrekare
potansiyel bir enerji alanıdır. Bunları iyi değerlendirmeli ve güneş enerji
santralleri kurmalıyız. Her firmamız kendi enerjisini kurduğunda hedeflerimizi
başarabiliriz. Türkiye mutlaka enerji bankasını
kurmalı. Enerji teknolojileri üniversitesi kurmalı, enerji borsasını
geliştirmeliyiz. Kamunun da ihalelerde önceliği yerli şirketlere vermesi
gerekiyor.” https://www.ekonomim.com/ekonomi/kobiler-egitim-ve-finansman-destegi-ile-yesile-hazirlanacak-haberi-692061
Tarih yok
“Döğerlioğlu Hukuk Bürosu, TÜBİTAK ve enerji bankası projeleri dahil
olmak üzere çeşitli enerji projelerinde danışmanlık hizmeti vermektedir.”. https://www.dogerlihukuk.com/proje-danismanligi-risk-yontimi
“Bu çalışmada, yenilenebilir enerjinin finansmanını
sağlayacak, şirketler ve bireyler adına bu konuda uzmanlaşarak onları
yönlendirip danışmanlık hizmet sunacak Yenilenebilir enerji bankası’nın
kurulması; bu alanda menkul kıymetleştirme seçeneği ile yenilenebilir enerji yatırımları
hızlanırken sermaye piyasalarına yeni bir varlık sunulması başta olmak üzere
çeşitli önerilerde bulunulmaktadır.”
(…)
“Türkiye’nin ihtiyaç duyduğu YE yatırımının büyüklüğü ve
ivediliği göz önüne alındığında, bu yatırımların ulusal bir strateji ile
değerlendirilmesi gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Böyle uzun soluklu bir
strateji ancak güçlü ve sürdürülebilir bir finansal destek ile gerçekleşebilir.
Ancak Türkiye’deki tasarruf oranının yetersizliği ve öz kaynak eksikliği
nedeniyle bunun mevcut olanaklarla finansmanı gerçekçi değildir. Sürekli
yurtdışından kullanılacak kredilerle de dışa bağımlılık artarken, oluşacak
katma değer de kredinin faizi veya ortaklara ödenecek kâr payı olarak yurtdışına
transfer olacaktır. Bu nedenle, Türkiye’de Yenilenebilir enerji bankası kurulması gerekmektedir.
Bu bankanın ortaklarını oluşturacak kurumlar arasında hem sermaye katacak işletmeler
hem de bu konuda bilgi, deneyim koyarak katkı sağlayacak kurumlar bulunmalıdır.
Bu banka, likiditesi olmayan enerji yatırımlarını finansal mühendislik yoluyla
menkul kıymetleştirme sürecine tabi tutacaktır. Banka sermaye piyasaları
aracılığıyla menkul kıymet ihracı yaparak YE yatırımında bulunan girişimcilere
uzun vadeli kaynak sağlayabilecektir.
Menkul kıymetleştirme sayesinde sağlanacak bazı üstünlükler
şu şekilde sıralanabilmektedir (Joshi, 2012, 182):
- Garantili menkul kıymet ihraçları, uzun vadeli borçlanma
olanakları yaratacaktır.
- Ucuz yabancı kaynak borçlanması ve kaldıraçlı öz kaynak
projelerine olanak sağlayacaktır.
- Yatırımcılar ve toplum yeni bir varlık sınıfından fayda
sağlayacaktır.
- Vergisel avantajlar sağlanacaktır.
- Bu konuda uzmanlaşmış kişi ve kurumlar artacaktır.
YE Bankası, YE
konusunda faaliyette bulunacak girişimcilere ve faaliyetlerini sürdüren işletmelere
sadece kaynak sağlamakla kalmayacaktır. Banka ayrıca YE sektörü ile ilgili
ulusal ve küresel bazda yayınlanan bilgi (teknoloji, ortaklık arayanlar vb.) ve
sağlanan fırsatları (teşvik, hibe vb.) araştırarak raporlar halinde
yayınlayacak ve isteyenlere danışmanlık hizmeti verecektir.
Günümüzde bu araştırma işlerini her işletme kendi kısıtlı
kaynaklarını kullanarak ayrı ayrı yapmaktayken, banka sayesinde bu hizmetlere
kolaylıkla, belki küçük bir bedelle ulaşabilecektir.
Dolayısıyla, banka aynı zamanda işletmenin bir ortağı gibi
davranarak işletmeye hem parasal kaynak verecek hem de işletmeye bilgi aktarıp
faaliyetlerini yakından izleyecektir. YE Bankası Tübitak, üniversiteler ve
teknoparkta kurulu işletmeler ile işbirliklerini araştıracaktır. Böylece Türkiye
genelinde bu alanda faaliyet gösteren kişi ve kurumların veri bankasını da
oluşturarak büyük bir sinerji yaratabilecektir. Ayrıca, yurtdışından Türkiye’ye
aktarılan desteklerin de koordinasyonunu sağlayabilecektir. Örneğin, Avrupa
Yatırım Bankası (AYB) 2006-2010 yılları arasında kamu ve özel sektörün çeşitli
projelerinin finansmanında yıllık 2 milyar avrodan fazla destek sunmuştur. AYB
YE ve enerji verimliliği alanında Türkiye’de yerel aracı bankalar aracılığıyla
ve doğrudan özel sektör yatırımlarının gerçekleştirilmesine yönelik destekler vermektedir
(Enerji Enstitüsü, 2011). Tüm bu desteklerin koordinasyonu YE Bankası ile sağlanabilir.”
(..)
“Türkiye’de Yenilenebilir enerji bankası kurulması ile bu ilk
adım atılacaktır. YE Bankası ortakları arasında, YE ile ilgili kamu
kurumlarının yanında bankaya sermaye dışında da katkıda bulunacak bankalar,
kalkınma ajansları vb. kuruluşlar olmalıdır. YE Bankası hem küçük hem de büyük
ölçekli YE projelerine kredi sağlayacaktır. Ayrıca YE yatırımları menkul kıymetleştirme
ile finansal varlıklara dönüştürülecektir. YE Bankası’nın ihraç veya aracılık
edeceği menkul kıymetler ile YE işletmelerine hem uzun vadeli kaynak sağlanacak
hem de sermaye piyasalarında yatırımcılara yeni bir varlık sunulacaktır. YE
Bankası para ve sermaye piyasalarına girerek sunduğu menkul kıymetlerin likit
kalması için piyasada işlem gerçekleştirecektir. Bankanın ana faaliyet alanının
YE olmasından dolayı, YE konusunda sunacağı araştırma raporları ve bilgilendirmeler
ile YE alanındaki işletmelere çok değerli hizmetler verecektir. Banka
aracılığıyla özel sektörün ve bireyin YE konusunda bilinçlendirilmesi
sağlanacaktır. YE bankası bu konuda uzmanlaşacağı için, küresel ölçekte
yapılmakta olan teknolojik, hukuksal, toplumsal, ekonomik ve finansal yenilikleri
izleyerek Türkiye’de de yapısal düzenlemelerin yapılmasına lider olacaktır.
Finansman sorununun çözülmesi ile beraber YE altyapısındaki
iyileştirmeler, teşvik mekanizması ve vergisel avantajlar hızlı bir biçimde
sonuç vermeye başlayacaktır.”. http://malikonsept.com/wp-content/uploads/2015/08/Emre-Ergin-2014-%C4%B0thal-Enerjinin-Finansman%C4%B1nda-Yenilenebilir-Enerji.pdf
İKİNCİ BÖLÜM:
…………………
Google araması: "enerji yatırımları bankası"
(sonuç yok)
Taradım: " enerji bankası"
site:https://dergipark.org.tr/tr/
Gerekirse bu aramayı tek tek incelerim. https://www.google.com/search?tbm=bks&q=%22enerji+bankas%C4%B1%22
………………..
“İslami enerji bankası
Türkiye'deki projeleri de destekleyecek”. 2019. https://www.aa.com.tr/tr/ekonomi/islami-enerji-bankasi-turkiyedeki-projeleri-de-destekleyecek-/1431239
Katarlı şirket en büyük İslami enerji bankasını kurdu Kaynak:
Katarlı şirket en büyük İslami enerji bankasını
kurdu. 2019. https://www.risalehaber.com/katarli-sirket-en-buyuk-islami-enerji-bankasini-kurdu-349555h.htm
Katar 10 milyar dolarlık enerji bankası projesini duyurdu. https://ticaret.gov.tr/blog/ulkelerden-ticari-haberler/katar/katar-10-milyar-dolarlik-enerji-bankasi-projesini-duyurdu
“Katar merkezli İslami enerji bankası
Türkiye'deki sondaj çalışmalarına finansal destek sağlayacak.” https://www.haberler.com/haberler/islami-enerji-bankasi-turkiye-deki-sondaj-11886324-haberi/
https://www.borsamatik.com.tr/dunyanin-en-buyuk-islami-enerji-bankasi-kuruldu-haber-90947
“İslami enerji bankası.
Türkiye'deki Projeleri. Destekleyecek.”. https://tkbb.org.tr/Documents/tkbb-yayinlari-97/Katilim-Finans-Sayi-13.pdf
………………..
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder