Fatih Sultan Mehmet’te Bilgi-Öğrenme Sevgisi
Derleyen: Bülent Ağaoğlu
Meraklı - Bilgiye Değer Veren, Sistematik Çalışan,
Öğrenme Tutkusu
A.Süheyl Ünver = “Fâtih, âkli (Tıp,
Tabii ve Felsefi) ilimlere bilhassa merakı vardır.”. (A.Süheyl Ünver,
16.04.2016). A.Süheyl
Ünver: İlim Ve Sanat Tarihimizde Fatih Sultan Mehmed. 16.04.2016. https://www.altayli.net/ilim-ve-sanat-tarihimizde-fatih-sultan-mehmed.html
A.Süheyl Ünver = “Fâtih’in müspet
ilimlere merakının, o zaman Garpta temasta bulunduğu memleketlerce bilindiği
muhakkaktır.” (A.Süheyl Ünver, 16.04.2016). A.Süheyl Ünver: İlim Ve Sanat
Tarihimizde Fatih Sultan Mehmed. 16.04.2016. https://www.altayli.net/ilim-ve-sanat-tarihimizde-fatih-sultan-mehmed.html
A.Süheyl Ünver = “İstanbul fethine
kadar medreselerimizde ancak nakli “şer’i” ilimler öğretilirdi. Lâkin Fâtih,
çocukluğundan beri inkişaf eden araştırıcı kafası ile akli
“fenni-scientifique,” ilimlere merak sardırmıştır.” (A.Süheyl Ünver,
16.04.2016). A.Süheyl
Ünver: İlim Ve Sanat Tarihimizde Fatih Sultan Mehmed. 16.04.2016. https://www.altayli.net/ilim-ve-sanat-tarihimizde-fatih-sultan-mehmed.html
Halil İnalcık = “Büyük İskender,
Augustus, Konstantin ve Theodosious gibi hükümdarların yaşamını inceler; onları
geçmek daha geniş bir ülke yapmak için her türlü vasıtayı arar, sürekli
incelemeler yapar. Fatih'in bilim hazırlığı harikuladedir, (…)”. (Halil İnalcık, 2019,
500). Halil İnalcık: Fatih Sultan Mehemmed Han. İstanbul: Türkiye İş Bankası
Kültür Yayınları, 2019.
Heath W. Lowry = “Tam bir Rönesans adamı yani. Sadece
harp teknolojilerine değil, her şeye meraklı. Meşhur İtalyan ressam Bellini ile
ilişkisi çok meşhur zaten…”. (Heath W. Lowry, 2014). Heath
W. Lowry ile yapılan röportaj. = “Fâtih
10 sene daha tahtta kalsaydı hepimiz Müslüman olacaktık”. Derin Tarih, Mayıs
2014. https://www.gzt.com/derin-tarih/ftih-10-sene-daha-tahtta-kalsaydi-hepimiz-musluman-olacaktik-3660632
İlber Ortaylı = “Fatih kadar İtalya'yı
ve İtalyan kültürünü tanıyan ve bilen ikinci bir Osmanlı hükümdarı yoktur.
Bırakın Osmanlı hükümdarlarını ne Doğuda ne de Batıda hiçbir hükümdar Fatih
kadar bu kültürü ve dünyayı tanımamıştır, bununla birlikte o çok iyi tanıdığı dünyanın
ekonomisini çökertip kökünü eriten de aslında Fatih Sultan Mehmet'tir.” (İlber Ortaylı, 2017,
179). İlber
Ortaylı: Türklerin Altın Çağı. İstanbul: Kronik, 2017.
İlber Ortaylı = “Fatih, Yunanca
biliyordu. İmparatorluk Balkanlar ve Anadolu’daydı ve sadece İstanbul’un
fethinden sonra değil, ondan evvel de önemli miktarda Hellen tebaasının olduğu
açıktı. Osmanlı sarayında Enderun bu dili de öğretiyordu ve Fatih onu iyi
öğrenen biriydi. İlyada ve Büyük İskender’in fetihlerine kadar eski Yunan
tarihi ve Helenizm’i öğrenme çabasındaydı. Kaynaklar dediğimiz gibi Arapça,
Farsça ve Türkçe dışındadır, yani Yunancadır.”. (İlber Ortaylı,
30.05.2021). İlber Ortaylı: Doğu’nun ve
Batı’nın efendisi Fatih Sultan Mehmed. 30.05.2021. https://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/ilber-ortayli/dogunun-ve-batinin-efendisi-fatih-sultan-mehmed-41821149
İlber Ortaylı = “Halbuki Fatih Yunanca ve İtalyancayı bilmenin yanı sıra, Farsça ve
Arapça kalem oynatıyor. Bu dillerin edebiyatını da iyi biliyor.”. (İlber Ortaylı, 2017,
194). İlber
Ortaylı: Türklerin Altın Çağı. İstanbul: Kronik, 2017.
İlber Ortaylı = “Napoli kralı Aragonlu
V. Alfonso'un büyükelçisi hükümdarına verdiği raporda, Fatih'in İtalya'nın hem
tarihi hem de coğrafyası ile ilgili bütün bilgileri topladığını rapor ediyor.
Sadece bu da değil, bütün efsaneleri topluyor; yani o kıtaya, Roma'ya nasıl
hakim olabileceği ile ilgili tüm bilgileri toplamaya çalışıyor. Bunları
müneccime sormuyor, tarih ve coğrafyadan bilgi ediniyor. 21 yaşında modern
ateşli silahları kullanan bir ordunun başında bir mareşal olduğunu düşününüz.
Bu, tarihte bir ilktir.” (İlber Ortaylı, 2017, 194). İlber Ortaylı: Türklerin Altın Çağı.
İstanbul: Kronik, 2017.
John Freely = “Bir insanın kütüphanesine bakarak onun
nasıl biri olduğunu anlayabilirsiniz bence. Fatih’in kitaplarına bakın. Bir
sultanın Aristoteles’le, St. Thomas Aquinas’la ne işi olabilir? Fatih Sultan Mehmed,
muhteşem bir savaşçıyla olağanüstü bir entelektüelin birleşimi. Öğrenme aşkı
var bir kere. Gerçek bir Rönesans adamı. Büyük İskender’de benzer bir kişilik
görebilirsiniz. Mesela Atina’yı fethettiğinde diyor ki “Tek sorun şu: Agamemnon
Truva’yı ele geçirdiğinde onu meşhur edecek bir Homeros vardı. Benim ise bir
Homeros’um yok.” Çok etkileyici değil mi?”. .” ( John Freely, 23.01.2011). John Freely: = “Ne Türkler ne de Batılılar Fatih’in
kıymetini biliyor”. 23.01.2011. https://www.milliyet.com.tr/pazar/ne-turkler-ne-de-batililar-fatih-in-kiymetini-biliyor-1342851
John Freely = “Dünya coğrafyası ve
savaş sanatı kadar şevkle ve zevkle incelediği bir konu yoktur; hükmetme arzusu
ile yanar, ama üstlendiği işi araştırırken basiretlidir.”. (John Freely, 2010). John
Freely: Büyük Türk: İki denizin hakimi Fatih Sultan Mehmet. İstanbul: Doğan
Kitap, 2010. https://1000kitap.com/gonderi/39547200
Paul Wittek = “Her şeyi öğrenmek isteyen zeki bir araştırıcıydı. Sefahati yoktu,
nefsine hâkim ve uyanıktı. Soğuğa, sıcağa, açlığa, susuzluğa ve yorgunluğa
karşı dayanıklıydı.” (Feth-i Mübîn, Paul Wittek, İ.E. Dergisi, II. 1956)
Ali Kuşat = “Gerek yerli
gerekse yabancı kaynaklarda, her şeyi öğrenmek isteyen, her şeyi araştırarak
karar veren, oldukça dindar, adaletli, çok akıllı, cesaretli, idrak ve sezgi
kabiliyeti yüksek, bilim adamları ve şairlere önem veren ve onları koruyan,
ihtiraslı, kendine güveni oldukça yüksek bir pâdişah olarak nitelendirilen
Fâtih Sultan Mehmet, tarihin kaydettiği büyük liderlerden birisidir.” (Ali Kuşat, 2003, 137). Ali Kuşat: Fatih Sultan
Mehmet’in Kişiliği Ve Fetihteki Rolü (Psikanalitik Bir Yaklaşım). Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı
: 14 Yıl : 2003/1 (131-148 s.). https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/219244
Fahri Kayadibi = “İtalyan Langusto, Fatih'i anlatırken
"Şiddetli bir öğrenme ihtirasına sahip ve âlicenaptır" (15) der.” (Fahri Kayadibi, 2003, 6). Fahri
Kayadibi: Fatih Sultan Mehmet Döneminde Eğitim ve Bilim, İstanbul Üniversitesi
İlahiyat Fakültesi Dergisi [Darulfunun İlahiyat], 2003, sayı: 8, s. 1-18. http://isamveri.org/pdfdrg/D02370/2003_8/2003_8_KAYADIBIF.pdf
Fatih
Kılıçkaya = “Fatih Sultan Mehmed bilindiği gibi Osmanlı padişahları içerisinde
öğrenmeye en meraklı olandır.” (Fatih Kılıçkaya, 2021, 25). Fatih
Kılıçkaya: 15. Yüzyıl Sultan Şairlerinde Din Ve Tasavvuf (Muradî, Avnî, Adlî,
Harimî, Cem Sultan) (Yüksek Lisâns Tezi). 2021. https://acikerisim.uludag.edu.tr/bitstream/11452/21826/1/Fatih_KILI%C3%87KAYA.pdf
Hakan Kırkoğlu = “Fatih Sultan
Mehmed’in kişiliğini yansıtan diğer göstergelerden birisi de, O’nun çok yönlü,
meraklı, yeni diller öğrenmeye önem veren ve aynı anda birden fazla şeyle
ilgilenebilen bir yanı olması. Haritasında İkizler burcunda yer alan Jüpiter
(Jüpiter: genişleme, öğrenme, zenginleşme) kimi zaman ikilem de yaratabilecek
geniş ilgi alanlarına işaret etmesi.”. (Hakan Kırkoğlu, t.y.) https://www.hakankirkoglu.com/c/haber.asp?id=465&k=Astrolojik_Portre:_Fatih_Sultan_Mehmet
Mustafa
Bektaşoğlu = “Şer’î ve müspet ilimlerde, edebiyatta, tarihte, coğrafyada ileri
derecede bilgisi olan Fatih, aynı ihtimam ve dikkati Türk sanatı için de
göstermiştir.” (Mustafa Bektaşoğlu, 1.5.2008). Mustafa Bektaşoğlu: Fatih ve
sanat. Diyanet Aylık Dergi, (209), 1.5.2008. https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay.php?ID=11088
Mustafa Ozan = “Bunun yanında İtalyan
kültürüne de büyük bir merakı vardı. İtalyan kültürüne dair bilgiler öğrenmeye
çalışır ve bu kültürü beğenirdi.”. (Mustafa Ozan, 24.04.2021). Mustafa
Ozan: Osmanlı İmparatorluğu'nda 2. Mehmet (Fatih Sultan Mehmet) Devri:
İstanbul'un Fethi ve Fatihi. 24.04.2021. https://evrimagaci.org/osmanli-imparatorlugunda-2-mehmet-fatih-sultan-mehmet-devri-istanbulun-fethi-ve-fatihi-10364
Mücahit
Türetken = “Devrinin büyük alimleri Molla Hüsrev, Molla Gürani, Molla Yegan, Hızır
Bey ve Hocazade Muslihuddin'den ders alan Fatih Sultan Mehmet, merak ettiği
alanlarda da uzman kişileri getirtip özel eğitim aldı. Birçok dil bilen Fatih
Sultan Mehmet, matematik, coğrafya, astronomi, fizik gibi pek çok farklı
disiplinde de bilgi sahibiydi.”. (Mücahit Türetken, 03.05.2022). Mücahit
Türetken: Entelektüel bir hükümdar: Fatih Sultan Mehmet. 03.05.2022. https://www.aa.com.tr/tr/gundem/entelektuel-bir-hukumdar-fatih-sultan-mehmet/2578499
Mücahit
Türetken = “Fatih'in merak sahibi bir sultan olarak her şeyi öğrenmek istediğini
belirten İpşirli, "Mesela hükümdar olduğu zaman Hristiyanlık inancının ne
olduğunu öğrenmek istiyor.”. (Mücahit Türetken, 03.05.2022). Mücahit
Türetken: Entelektüel bir hükümdar: Fatih Sultan Mehmet. 03.05.2022. https://www.aa.com.tr/tr/gundem/entelektuel-bir-hukumdar-fatih-sultan-mehmet/2578499
Şükrü Özbuğday = “Kendisi de bu külliyeye gelerek zaman zaman ders dinler, talebeler
arasına oturur, hocalara soru sorar ve müzakerelere katılırdı. Bu durum gerek
müderrisler (öğretim elemanları) gerekse tullâb (öğrenciler) arasında büyük
hoşnutluk doğurur, büyük heyecan uyandırırdı. Böylece Fatih, meraklı bir
okuyucu, iyi bir araştırmacı ve dinleyici olarak tarihteki devlet adamları
arasında dikkatleri üzerine çekmiştir.”. (Şükrü Özbuğday, 1.5.2000). Şükrü
Özbuğday: Muhteşem Fetih. Diyanet Aylık Dergi, (113), 01.05.2000. https://dergi.diyanet.gov.tr/makaledetay.php?ID=25896
Uğur Alkuş = “Bilgiye açtır… doymak bilmez Fatih. İster ki dünyadaki bütün bilginler,
bütün sanatkârlar imparatorluğun kalbine yerleşsin. Böyle sergüzeştin
içerisinde, bir talebe gibi, her akşam doğulu ve batılı bilginlerden tarih
dinler. Bilir kadim Yunan’ı, Mısır’ı, Roma’yı, İran’ı… Konuşur Sırp, Arap, Rum,
Fars, hatta İtalyan ve Latin lisanlarını…”. (Uğur Alkuş,
31.05.2020). https://www.erzurumekspres.com/fatih_7126m.html
Zeki Arıkan = “Yaşamını savaşlarla geçiren Fatih, bilimsel konulara, kültürel sorunlara
ve özellikle antik dünyaya karşı büyük bir ilgi duymaktan geri kalmadı.” (Zeki Arıkan,
07.2010.). Zeki
Arıkan: Fatih Sultan Mehmet ve Antik Dünya. 07.2010. https://bilimveutopya.com.tr/fatih-sultan-mehmet-ve-antik-dunya
Rubil
Gökdemir = “Fatih’in
sınır tanımaz ölçüde bir öğrenme aşkı vardı. Coğrafyaya
olan ilgisi sadece öğrenmek ve bilmek ile kalmamış, matematiksel coğrafyanın
mihenk taşı olarak kabul edilen Batlamyus’un Geographiya’sında yer alan parça
bölük haritaları kendisi birleştirmiş, bütün halinde yayınlatmıştır. Akdeniz’in
Ege’nin Adriyatik’in bütün koylarının, burunlarının, adalarının, derinlikleri
sığlıklarına kadar hakim düzeyde harita bilgisine sahipti.
Matematik bilgisi ise
astronomiyi bile kavrayıp anlayabilecek düzeydeydi. ‘Matematiksel Sentez’
anlamına gelen Almagest’in 13 ciltlik Latince çevirisini defalarca okumuş ve
incelemişti. Güneş sistemini, gezegenlerin yörüngelerini, güneş ve ayın
hareketlerini hesaplayabilecek kadar iyi bir trigonometri seviyesinde matematik
bilgisine hakimdi.
Ali Kuşçu’nun 1438 de
yazdığı yıldız kataloglarını defalarca okumuştu. Tam bir mühendis kafasına da
sahip olan II. Mehmet tarihte kullanılan ilk havan topunun çizimlerini de
kendisi yapmıştır ve o toplar da İstanbul’un Fethi’nde kullanılmıştır.
Fatih, Topkapı
Sarayında orijinal kitapların koleksiyonundan oluşan 587 eserlik bir kütüphane
kurmuştu. Bu koleksiyonda Bizans dönemine ait eserler, Latince, Farsça,
İtalyanca el yazmaları bulunuyordu. Bunlardan 4 tanesi Homeros’un İlyada
Destanı’nı oluşturan ciltlerdi. Bugün dünyada en iyi korunabilmiş el yazmaları
onun kütüphanesinde bulunan eserlerdir. Onbinlerin dönüşünün hikayesinin
anlatıldığı Anabasis’in bir kopyası da onun kütüphanesinde bulunuyordu.
İlyada Destanı onu o kadar etkiledi ki
yanına tarihi notları almakla görevli yardımcısı Kritovulos’u da alarak
Truva’ya gitti. Kalıntılarını gezdi, denize olan konumunu, stratejik önemini
yerinde gördü ve inceledi. Hatta fetihten sonra Papa II. Pius’a ‘İstanbul’un
Fethini Truva’nın bir rövanşı olarak’ gördüğünü yazdı. İlgi alanı sadece
bilimle, felsefeyle sınırlı değildi, edebiyata, sanata, hobilere kadar birçok
konuda okur ve araştırırdı. Kütüphanesinde her alandan eserler bulunurdu.”. (Rubil Gökdemir,
30.05.2022). Rubil
Gökdemir: İstanbul'un Fethi ve Fatih’i doğru anlamak! 30.05.2022. https://www.haberalp.com/istanbulun-fethi-ve-fatihi-dogru-anlamak
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder