Yapay zeka:
öğrenmenin yarısı
https://www.karar.com/yazarlar/ziyahan-albeniz/yapay-zeka-ogrenmenin-yarisi-1601267
23.9.2024
Okumaktan büyük keyif aldığım blog yazılarından biri de Google’ın yapay
zeka şirketi DeepMind’da güvenlik araştırmacısı olarak çalışan Nicholas Carlini’nin Yapay Zekayı
Nasıl Kullanıyorum (How I use AI) yazısı oldu.
Carlini uzun blog yazısında pek çok kişisel kullanım örneği paylaşsa da bu
köşe yazısında benim odaklanmak istediğim yapay zekayı “bir konuyu öğrenmek”
için kullandığı senaryo.
Yapay zekayı, en yaygın kullanılan
örneği ile ChatGPT türü büyük dil modellerini, sadece bir soru cevap botu
olarak kullanmak, büyük bir israf, hatta insafsızlık olur. İnanın büyük dil
modelleri, bundan çok daha fazlası. Sizi sabırla
dinleyen, anlamadığınız noktaları sizin için basitleştiren, konuyu
pekiştirmeniz için size sorular soran bir öğretmen aynı zamanda.
Yapay zeka ile geçirilen verimli “sohbet fasılları”, “Soru ilmin
yarısıdır”, “Güzel soru ilmin yarısıdır” şeklinde farklı varyasyonları bize
ulaşan hadis-i şerifin adeta ete kemiğe bürünüp, GPT diye görünmüş hali.. Özellikle de öğrenme faslımızı
çeşitli “prompting teknikleriyle”, yani güzel soru ile donattığımızda en çetrefil konular
dahi anlayacağımız düzeyde yapay
zeka tarafından açıklanabiliyor.
Sadece yeni konular öğrenmek için değil, hali hazırda bildiğimiz yahut
bildiğimizi varsaydığımız konuları doğrulamak, pekiştirmek için de yapay zeka
ile sohbet bulunmaz bir nimet.
Alın size bir örnek: Science dergisinde yayınlanan bir makale halkın yüzde
50’sinin en az bir komplo teorisine inandığı ABD toplumunda, yapay zeka ile
sohbet sonrası bu oranın denekler üzerinde nasıl azaldığını gösteriyor. 2 bin 100 katılımcı ile gerçekleşen bu deneyde, yapay zeka
ile sohbet sonrası bu nevi vehimlere müptela olmuş kişilerin dayanaksız
inançlarının yerini daha “rasyonel” fikirlere bıraktığı gözlemlenmiş.
Katılımcılardan yüzde 20’si yapay zeka ile inandıkları “komplo teorileri”
üzerine sohbet ederek vehimlerinden kurtulmuşlar.
Yapay zekaya verilecek iyi bir girdinin ortalama 300 kelimeden oluşması
gerektiği bu modelleri geliştiren şirketler tarafından belirtilse de, ortalama bir kullanıcı
girdi verirken 50 kelimenin üzerine pek çıkamıyor. Adına yazma tembelliği,
düşüncelerini yazı ile ifade edememe, ne soracağını bilememe, artık ne derseniz
deyin, gözlemlenen vakıa bu.
Yapay zekadan bir öğretmen olarak
istifade etme konforundan, büyük bir bilgi yığını ile karşı
karşıya olduğumuz bugünün dünyasında, yeterince
yazı yazamadığımız için feragat mı edeceğiz?
Bu sorunun cevabı koca bir hayır tabii ki. Böyle bir sorunun, yahut
kullanıcılar için önemli bir sancının (“pain point”) çözümü de yine havayı iyi
koklayan girişimcilerden, yapay zeka teknolojilerini üreten firmalardan
geliyor.
Bir konuyu yapay zeka yardımı ile öğrenmek isteseydiniz ne yapardınız?
Muhtemelen öncelikle konu ile ilgili öğrenme materyalini yapay zeka ile
paylaşıp bunu sizin için özetlemesini; yine muhtemelen özetten istifade
ettikten sonra da çoktan seçmeli bir test ile sizin bilginizi sınamasını
isterdiniz. Konu çetrefil bir konu ise, kâh hikayeleştirerek, kâh sizin
zihninizde konunun meşakkatini egale edecek anolojiler kullanmasını isteyerek
konunun künhüne vakıf olmanın yollarını
arayacaktınız.
Google’ın
-şimdilik- ücretsiz olarak sunduğu NotebookLLM’i tam olarak yukarıda tarif
edilen adımları sizler için hazır halde sunuyor. Belge yükleyerek (örneğin PDF
ders notu), metin olarak yahut bir web sitesini bağlantısı olarak paylaştığınız
konuyu özetliyor, sıkça sorulan sorular hazırlıyor. İçerik hakkında yapay zeka
ile sohbet edebiliyor, anlamadığınız yerleri sizin için basitleştirmesini
isteyebiliyorsunuz.
Sıkı durun, benim en çok hoşuma giden özellik, paylaştığınız döküman ya da
kaynak ile ilgili sizin için bir podcast oluşturması. Tıpkı bir radyo yayını
dinler gibi bir program sahibi ve konuğun olduğu kurgu bir “radyo programında”
konuyu, en basit haliyle yapay zeka tarafından üretilen ses kaydından
dinleyebiliyorsunuz. Okumak
için yeterli zamanınızın olmadığı bir akademik makaleyi, bir endüstriyel raporu
podcast olarak, spor yaparken, yolda yürürken ya da toplu taşımada
dinlediğinizi bir düşünün…
NotebookLLM dışında Google yine akademik makaleleri “Illuminate” adında bir
proje ile podcastlere çeviriyor. Illuminate’nin “deneysel” ibaresiyle sunulan
sürümünde şimdilik sadece kendi seçtikleri akademik makaleler var. NotebookLLM
ise tüm fonksiyonları ile kullanıma hazır. Mutlaka deneyin, derim.
Türkçe Wikipedia’ya Yapay Zeka Dokunuşu Mümkün Mü?
Geçtiğimiz hafta okurlarımızdan biri özel olarak bendenize ulaşıp, Türkçe
Wikipedia’ya üniversite öğrencilerinin el atması gerektiğini, çeviri makaleler
ile Türkçe Wikipedia’nın zenginleştirilmesi çağrısının öğrenci ve genç
akademisyenlere yapılıp yapılamayacağını sormuştu.
Wikipedia’da 21 Eylül 2024 itibariyle tüm dillerde yayınlanan toplam 63
milyon 691 bin 930 makale var. İngilizce, bu dilimde yüzde 10.8’lik oranla ilk
sırada yer alıyor. İlk 10’da güzel Türkçemiz maalesef yok. Oysa Filipinler’de
konuşulan bir dil olan Cebuano (Sabuanca) yüzde 9.6’lık oranla ikinci sırada. Sadece 154 aktif kullanıcı 6
milyondan fazla makale yazarak Sabuanca’yı bu tabloda ikinci sıraya taşımış.
Wikipedia’daki Türkçe makale sayısı ise 600 bin civarında.
Hali hazırda var olan makalelerin İngilizce’ye çevirisi, pekâla makine
çevirisi ve editoryal bir kontrol ile mümkün olabilir. Bugün gerek Google
Translate, gerek DeepL olsun bu konuda, yani makine çevirisi konusunda büyük
imkânlar sunuyor.
Ama bu kıymetli soruyu soran okurumuza ve konunun diğer meraklılarına bir
başka güzel haberim var: Stanford
Üniversitesi tarafından geliştirilen, yapay zeka destekli makale oluşturma
aracı STORM.
STORM webi tarayarak, Wikipedia
makaleleri kalitesinde ve şablonunda makaleleri dakikalar içerisinde
üretebiliyor. İstifade ettiği kaynaklara referanslar verebiliyor hatta bu süreçte karşılaştığı yanlış
bilgileri de yine yapay zeka yardımıyla elimine edebiliyor.
Bu nevi araçlar sadece Türkçe Wikipedia'yı zenginleştirmekle kalmaz,
bizatihi İngilizce sürümünde dahi bekleyen makale kategorisindeki içerikleri
hazırlayabilir.
***
Bu hafta yazımız biraz uzun oldu.
Dilerim okurlarımızın istifadesi bol olsun.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder