28 Ocak 2020 Salı

YIĞMA YAPILARIN LASTİK ŞERİTLERLE GÜÇLENDİRİLMESİ



YIĞMA YAPILARIN LASTİK ŞERİTLERLE GÜÇLENDİRİLMESİ

Bülent Ağaoğlu
28.1.2020



Yığma Yapıların Lastik Şeritlerle Güçlendirilmesi.  Özellikle kırsal kesimdeki yığma yapıların ucuz ve kolay bir şekilde güçlendirilmesi için yapılan proje TÜBİTAK desteği ile yürütülmektedir. Proje web sayfası. http://www.pau.edu.tr/depremyapi/tr/sayfa/arastirma-projeleri-3
TEZLER
MUSTAFA GÖLALMIŞ
2005
Development of masonry house wall strengthening techniques against earthquakes using scrap tires
Atık otomobil lastikleri kullanarak yığma bina duvarlarının depreme karşı güçlendirme çalışmaları
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Yüksek Lisans
İnşaat Mühendisliği = Civil Engineering
SERRA ZERRİN KORKMAZ
2007
Kırsal konutların deprem güvenliğinin arttırılması
Seismic improvement of rural houses
Selçuk Üniversitesi
Doktora
Deprem Mühendisliği = Earthquake Engineering ; Mimarlık = Architecture ; İnşaat Mühendisliği = Civil Engineering


“Özen Ö.G., 2005: Bu çalışmada kullanılmış araba lastikleriyle güçlendirilmiş olan gerek yığma duvarlar gerekse yığma yapıların davranış ve dayanımlarındaki değişiklikler incelenmiş ve yapısal davranış üzerine genel bir fikre ulaşılmıştır. Doğrusal olmayan sonlu elemanlar yöntemleri kullanılarak çeşitli modeller oluşturulmuş ve değişik güçlendirme alternatifleri için karşılaştırmalar yapılmıştır.”. (sf.9). İçinde: SERRA ZERRİN KORKMAZ             2007. Kırsal konutların deprem güvenliğinin arttırılması* Seismic improvement of rural houses       Selçuk Üniversitesi. Doktora. Deprem Mühendisliği = Earthquake Engineering ; Mimarlık = Architecture ; İnşaat Mühendisliği = Civil Engineering

“Gölalmış M., 2005: Bu çalışmada kullanılmış araba lastikleri ile yığma binaların duvarlarına ard-germe uygulayarak, düzlem-dışı ve düzlem-içi yönlerindeki duvarların, depreme karşı dayanıklılığını artırarak, deprem anında binanın yıkımını en azından geciktirmek amaçlanmıştır (Ek-A.2). Güçlendirme malzemesinin özelliklerini görmek amacıyla malzeme çekme deneyleri yapılmıştır. Toplam on dokuz adet (tek) lastik çekme deneyleri, daha sonra bağlantı elemanları ile birbirine bağlanarak çift lastikler için yapılmıştır. Tek olarak denenen lastikler dokuz farklı lastik markasından seçilmiştir. Yapılan deneylere göre, oto lastik halkalarının 14 ortalama çekme dayanımı 133 kN (13,55 ton), standart sapması 32,1 kN, en düşük çekme dayanımı 90 kN, en yüksek çekme dayanımı ise 190 kN olarak ölçülmüştür. Yığma bina duvarlarına ard-germe kuvvetini vermek için tek lastik boyu yeterli olmamaktadır ve lastik halkalarının birbirlerine bağlanarak uygun uzunluk elde etmek gerekmektedir. Bundan dolayı, lastik halkaları birbirileriyle birleştirmek amacıyla bir bağlantı detayı geliştirilmeye çalışılmıştır. Beş farklı bağlantı deneyleri yapılarak aralarından 10 ton çekme dayanımı sahip ve kapasitesine göre maliyeti en uygun olanı seçilmiştir. Geliştirilen güçlendirme tekniklerinin zayıf yöndeki yığma duvarlar üzerindeki etkisini görmek amacıyla, beş adet birebir ölçekli şerit yığma duvar (üç tanesi tuğla, iki tanesi briket) piyasada çalışan bulunan bir duvar ustası tarafından inşa edilmiş ve düzlem-dışı yükleme deneyleri yapılmıştır. Tuğla duvarların deneyleri üç aşamada gerçekleştirilmiştir; birinci aşamada duvara herhangi bir ard-germe kuvveti verilmemiş, ikinci ve üçüncü aşamalarda ise, duvarın üzerine 50 kN ve 100 kN’luk ard-germe kuvvetleri araba lastikleri kullanılarak uygulanmıştır. Bu deneylerden elde edilen sonuçlara göre, ard-germe uygulanan duvarın zayıf yöndeki yanal yük dayanımının, ard-germe uygulanmayan duvara göre yaklaşık 10 kat arttığı ölçülmüştür. Briket duvarlarda ise iki aşamada zayıf yön yanal kuvvet dayanım deneyleri yapılmıştır. Birinci aşamada tuğla duvarlar gibi herhangi bir ard-germe kuvveti duvarın üzerine etki ettirilmemiş, ikinci aşamada ise, briket malzemenin tuğlaya göre daha zayıf olması sebebiyle 30 kN’luk bir ard-germe kuvveti araba lastikleri kullanılarak uygulanmıştır. Deney sonuçlarına göre, araba lastikleri ile uygulanan ard-germe neticesinde, briket duvarların zayıf yönlerindeki yanal yük dayanımları yaklaşık 5,5 kat artmıştır. Şerit duvarlarda yapılan deney sonuçlarına göre, 100 kN’luk ard-germe kuvveti altında, (0,885 m x 2,6 m boyunda) tuğla duvar şeridinin güçlendirilmemiş haline göre düzlem dışı dayanımının 10 kat arttığı ölçülmüştür. Bu oran briket şerit duvarda (1m x 2,6m boyutunda) 30 kN ardgerme kuvveti altında ortalama 5.5 kat olarak ölçülmüştür.”. (sf.13-14). İçinde: SERRA ZERRİN KORKMAZ. 2007. Kırsal konutların deprem güvenliğinin arttırılması* Seismic improvement of rural houses.  Selçuk Üniversitesi. Doktora. Deprem Mühendisliği = Earthquake Engineering ; Mimarlık = Architecture ; İnşaat Mühendisliği = Civil Engineering
DİĞER YAYINLAR
Gölalmış M., Türer A., 2005. Kullanılmış Araba Lastikleri Kullanarak Yığma Bina Duvarlarının Depreme Karşı Güçlendirme Çalışmaları , Ydga2005 - Yığma Yapıların Deprem Güvenliğinin Arttırılması Çalıştayı, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
Özen Ö.G., Türer A., 2005. Güçlendirme Alternatiflerinin Doğrusal Olmayan Analitik Yöntemlerle İrdelenmesi, YDGA, Yığma Yapıların Deprem Güvenliğinin Arttırılması Çalıştayı, 17 Şubat 2005, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
WEB KAYNAKLARI

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder