YIĞMA YAPILARIN LASTİK ŞERİTLERLE
GÜÇLENDİRİLMESİ
Bülent Ağaoğlu
28.1.2020
Yığma Yapıların Lastik Şeritlerle Güçlendirilmesi. Özellikle kırsal kesimdeki yığma yapıların
ucuz ve kolay bir şekilde güçlendirilmesi için yapılan proje TÜBİTAK desteği
ile yürütülmektedir. Proje web sayfası. http://www.pau.edu.tr/depremyapi/tr/sayfa/arastirma-projeleri-3
TEZLER
MUSTAFA GÖLALMIŞ
|
2005
|
Development of masonry house wall strengthening techniques against
earthquakes using scrap tires
Atık otomobil lastikleri kullanarak yığma bina duvarlarının depreme karşı güçlendirme çalışmaları |
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
İnşaat Mühendisliği = Civil Engineering
|
SERRA ZERRİN KORKMAZ
|
2007
|
Kırsal konutların deprem güvenliğinin arttırılması
Seismic improvement of rural houses |
Selçuk Üniversitesi
|
Doktora
|
Deprem Mühendisliği = Earthquake Engineering ; Mimarlık = Architecture ;
İnşaat Mühendisliği = Civil Engineering
|
“Özen Ö.G., 2005: Bu çalışmada
kullanılmış araba lastikleriyle güçlendirilmiş olan gerek yığma duvarlar
gerekse yığma yapıların davranış ve dayanımlarındaki değişiklikler incelenmiş
ve yapısal davranış üzerine genel bir fikre ulaşılmıştır. Doğrusal olmayan
sonlu elemanlar yöntemleri kullanılarak çeşitli modeller oluşturulmuş ve
değişik güçlendirme alternatifleri için karşılaştırmalar yapılmıştır.”. (sf.9).
İçinde: SERRA ZERRİN KORKMAZ 2007.
Kırsal konutların deprem güvenliğinin
arttırılması* Seismic improvement of rural houses Selçuk Üniversitesi. Doktora. Deprem Mühendisliği = Earthquake
Engineering ; Mimarlık = Architecture ; İnşaat Mühendisliği = Civil Engineering
“Gölalmış M., 2005: Bu çalışmada
kullanılmış araba lastikleri ile yığma binaların duvarlarına ard-germe
uygulayarak, düzlem-dışı ve düzlem-içi yönlerindeki duvarların, depreme karşı
dayanıklılığını artırarak, deprem anında binanın yıkımını en azından
geciktirmek amaçlanmıştır (Ek-A.2). Güçlendirme malzemesinin özelliklerini
görmek amacıyla malzeme çekme deneyleri yapılmıştır. Toplam on dokuz adet (tek)
lastik çekme deneyleri, daha sonra bağlantı elemanları ile birbirine bağlanarak
çift lastikler için yapılmıştır. Tek olarak denenen lastikler dokuz farklı
lastik markasından seçilmiştir. Yapılan deneylere göre, oto lastik halkalarının
14 ortalama çekme dayanımı 133 kN (13,55 ton), standart sapması 32,1 kN, en
düşük çekme dayanımı 90 kN, en yüksek çekme dayanımı ise 190 kN olarak
ölçülmüştür. Yığma bina duvarlarına ard-germe kuvvetini vermek için tek lastik
boyu yeterli olmamaktadır ve lastik halkalarının birbirlerine bağlanarak uygun
uzunluk elde etmek gerekmektedir. Bundan dolayı, lastik halkaları
birbirileriyle birleştirmek amacıyla bir bağlantı detayı geliştirilmeye
çalışılmıştır. Beş farklı bağlantı deneyleri yapılarak aralarından 10 ton çekme
dayanımı sahip ve kapasitesine göre maliyeti en uygun olanı seçilmiştir.
Geliştirilen güçlendirme tekniklerinin zayıf yöndeki yığma duvarlar üzerindeki
etkisini görmek amacıyla, beş adet birebir ölçekli şerit yığma duvar (üç tanesi
tuğla, iki tanesi briket) piyasada çalışan bulunan bir duvar ustası tarafından
inşa edilmiş ve düzlem-dışı yükleme deneyleri yapılmıştır. Tuğla duvarların
deneyleri üç aşamada gerçekleştirilmiştir; birinci aşamada duvara herhangi bir
ard-germe kuvveti verilmemiş, ikinci ve üçüncü aşamalarda ise, duvarın üzerine
50 kN ve 100 kN’luk ard-germe kuvvetleri araba lastikleri kullanılarak
uygulanmıştır. Bu deneylerden elde edilen sonuçlara göre, ard-germe uygulanan
duvarın zayıf yöndeki yanal yük dayanımının, ard-germe uygulanmayan duvara göre
yaklaşık 10 kat arttığı ölçülmüştür. Briket duvarlarda ise iki aşamada zayıf
yön yanal kuvvet dayanım deneyleri yapılmıştır. Birinci aşamada tuğla duvarlar
gibi herhangi bir ard-germe kuvveti duvarın üzerine etki ettirilmemiş, ikinci
aşamada ise, briket malzemenin tuğlaya göre daha zayıf olması sebebiyle 30
kN’luk bir ard-germe kuvveti araba lastikleri kullanılarak uygulanmıştır. Deney
sonuçlarına göre, araba lastikleri ile uygulanan ard-germe neticesinde, briket duvarların
zayıf yönlerindeki yanal yük dayanımları yaklaşık 5,5 kat artmıştır. Şerit
duvarlarda yapılan deney sonuçlarına göre, 100 kN’luk ard-germe kuvveti
altında, (0,885 m x 2,6 m boyunda) tuğla duvar şeridinin güçlendirilmemiş
haline göre düzlem dışı dayanımının 10 kat arttığı ölçülmüştür. Bu oran briket
şerit duvarda (1m x 2,6m boyutunda) 30 kN ardgerme kuvveti altında ortalama 5.5
kat olarak ölçülmüştür.”. (sf.13-14). İçinde: SERRA ZERRİN KORKMAZ. 2007. Kırsal konutların deprem güvenliğinin
arttırılması* Seismic improvement of rural houses. Selçuk Üniversitesi. Doktora. Deprem
Mühendisliği = Earthquake Engineering ; Mimarlık = Architecture ; İnşaat
Mühendisliği = Civil Engineering
DİĞER YAYINLAR
Gölalmış M., Türer A., 2005.
Kullanılmış Araba Lastikleri Kullanarak Yığma Bina Duvarlarının Depreme Karşı
Güçlendirme Çalışmaları , Ydga2005 - Yığma Yapıların Deprem Güvenliğinin
Arttırılması Çalıştayı, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
Özen Ö.G., Türer A., 2005.
Güçlendirme Alternatiflerinin Doğrusal Olmayan Analitik Yöntemlerle
İrdelenmesi, YDGA, Yığma Yapıların Deprem Güvenliğinin Arttırılması Çalıştayı,
17 Şubat 2005, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
WEB KAYNAKLARI
Yığma Yapıların Lastik Şeritlerle
Güçlendirilmesi. https://www.google.com/search?q=Y%C4%B1%C4%9Fma+Yap%C4%B1lar%C4%B1n+Lastik+%C5%9Eeritlerle+G%C3%BC%C3%A7lendirilmesi&oq=Y%C4%B1%C4%9Fma+Yap%C4%B1lar%C4%B1n+Lastik+%C5%9Eeritlerle+G%C3%BC%C3%A7lendirilmesi&aqs=chrome..69i57.1337j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder