10 Haziran 2024 Pazartesi

Safranbolu’yu Koruma İçin Çelik Gülersoy’un Suha Arın’a Desteği

 

     Safranbolu’yu Koruma İçin Çelik Gülersoy’un Suha Arın’a Desteği



                            
27.s. http://www.ulukavak.net/pdf-3/Korumada_Tarihsel_Surec.pdf 



10.6.2024

 




18.s. İçinde: Türkiye’ye Bir Işık’tı Turing 1977-1993. İstanbul: TTOK, [t.y.]







158-159ss. İçinde: Türkiye’ye Bir Işık’tı Turing 1977-1993. İstanbul: TTOK, [t.y.]


ŞENOL ÇÖM’un doktora tezinden alıntılar;

1

“1974 yılında Suha Arın’ın kariyerinde yaşanan bir diğer önemli gelişme ise Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu (TTOK) ile olan ilişkisinin başlamasıdır. Arın’ın ülkeye dönüşünün ardından yaşadığı hayal kırıklıkları sebebiyle ailesi de Suha Arın için bir çözüm yolu aramaya başlar. Bu çözüm yollarından biri de aile dostları dönemin TTOK Genel Müdürü Çelik Gülersoy’a danışmaktır. İlk görüşmenin ardından Suha Arın ve

56

Reha Arın İstanbul’da bulunan genel müdürlüğe gelirler. Reha Arın görüşme gününde yaşananları şu şekilde anlatmaktadır:

Şişli’deydi Turing’in yeri. Dedim ki “Ağabey ben arabada bekleyeyim”. Çünkü arabayı park edecek yerimiz yoktu orada. “Sen yukarı çık” dedim. (…) Geldi yüzü gülüyor, mutlu. “Hayırdır?” dedim. “Tamam Reha!” dedi. “Nasıl?” dedim. Çelik Gülersoy dinlemiş, (Suha Arın) demiş işte “Böyle böyle, Türkiye’nin kültür değerlerini tanıtmak için belgeseller yapmak istiyorum”. Çelik Gülersoy hemen telefonu çevirmiş. Sekreterine “Biz bugün toplantıda ne konuştuk?” demiş, “İşte beklediğimiz adam ayağımıza geldi!”. Ve startı o verdi (Reha Arın, kişisel görüşme, 14 Ağustos 2020).

Bu görüşmenin ardından TTOK bünyesinde bir bilim kurulu kurulur. Kurulun aldığı karar doğrultusunda Suha Arın yönetmenliğinde Anadolu Uygarlıkları’ndan İzler adlı bir belgesel serisi başlatma kararı alınır (Suha Arın Belgeselleri, 2017) Şenol Çöm, Suha Arın’ın bu tarihten sonra çektiği belgesel filmleri dizi belgeseller ve monografik belgeseller olmak üzere iki başlık altında toplar (Çöm, 2019:91). Anadolu Uygarlıkları’ndan İzler dizisi Arın’ın ilk dizi belgesel projesi olmasının yanı sıra yönetmen olarak öne çıktığı özelliklerinin belirginleşmeye başladığı ilk proje olarak da hatırlanacaktır.” (sayfa 55-56)

………………………

2

“1.7.6.1 Suha Arın’ın Yönettiği Filmler

Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Genel Müdürü Çelik Gülersoy tarafından Arın‟a sağlanan imkânlar Türk Belgesel Sineması açısından önemli bir kilometre taşıdır. Arın kurum adına 1974-1990 yılları arasında toplam on filmin yönetmenliğini yapar. Resmi eğitim sonrası Arın‟ın yönettiği filmleri 1974‟de göreve başladığı Ankara Üniversitesi Basın Yayın Yüksek Okulu (Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi) yıllarında eğitimci görevine paralel olarak Ankara‟dan yürüttüğü belgesel filmler ve bu görevinden ayrılıp İstanbul‟da yaşamaya başladıktan sonra yönettiği filmler olarak

60

değerlendirilebilir. Kendi imkanlarıyla çektiği Tahtacı Fatma ve tamamlanamayan Server Tanilli‟nin hayatını konu alan “Bir Uygarlık Tarihi Dersi” adlı çalışma dışındaki tüm filmleri sponsorluklarla gerçekleştirilmiş projelerdir.

Arın‟ın Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu sponsorluğunda yönettiği belgesel filmler, dizi belgeseller ve monografik belgeseller olmak üzere iki başlık altında toplanabilir. Bunlarla ilgili ayrıntılar aşağıda verilmektedir.

Dizi Belgeseller: Hattilerden Hititlere (1974), Midas‟ın Dünyası (1975), Urartu‟nun İki Mevsimi (1977), Likya‟nın Sönmeyen Ateşi (1978).

Monografik Belgeseller: Safranbolu‟da Zaman (1976), İstanbul‟un Çağırdığı Su (1977), Kapalıçarşı‟da 40.000 Adım (1980), Dolmabahçe ve Atatürk (1981), Kariye (1984), Hüseyin Anka ile Sinan‟ı Yeniden Yorumlamak (1990).

Turing Otomobil Kurumu için çekilen filmlerde Arın, dizi belgesellerinde Hititler‟den başlayarak, Frigler, Urartular, Likyalılar, Karyalılar ile devam eder.

Anadolu‟da geçmişte yaşamış uygarlıklardan Selçuklu ve Osmanlı‟yı da içine alarak Cumhuriyet dönemine kadar uzanan çalışmalara imza atar. Monografik çalışmalarında ise İstanbul merkezli çalışmaların yanında Safranbolu‟da Zaman filminde olduğu gibi o yıllarda önemi kavranamayan konuları gündeme taşır (Çölgeçen, 2006: 83).” (60.s.).

İçinde:

Belgesel sinemada sinematografi ve gerçekçilik ilişkisi Suha Arın belgeselleri örneği / The connection between cinematography and realism in documentary film, a sample of review: Documentaries of Suha Arın. Yazar: ŞENOL ÇÖM Danışman: PROF. DR. METİN KASIM Yer Bilgisi: Selçuk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı / Radyo Televizyon Bilim Dalı Konu:Radyo-Televizyon = Radio and Television ; Sahne ve Görüntü Sanatları = Performing and Visual Arts Dizin:Arın, Süha = Arın, Süha ; Belgesel film = Documentary film ; Gerçeklik = Reality ; Sinema = Cinema ; Sinematografi = Cinematography ; Türk sineması = Turkish cinema. Doktora Türkçe 2019 230 s.

 

AHMET OKTAN’ın yüksek lisans tezinden alıntı;

3

 



              

(124-125ss.) İçinde: Türkiye'de belgesel sinema ve Suha Arın (sanatın ve bilimin kesiştiği noktada bir belgesel sinemacı) / Documentary cinema in Turkey and Suha Arın documentary filmmaker at the crossroads of arts and science. Yazar: AHMET OKTAN Danışman: PROF. DR. ABDULKUDDÜS BİNGÖL Yer Bilgisi: Atatürk Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Radyo Televizyon ve Sinema Ana Bilim Dalı Konu:Radyo-Televizyon = Radio and Television Dizin:                Yüksek Lisans Türkçe 2005 180 s.

4

 









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder