2 Eylül 2024 Pazartesi

Foucault’un Bilginin Arkeolojisi yaklaşımının aklımıza getirdikleri: Bibliyografya

 

Foucault’un Bilginin Arkeolojisi yaklaşımının aklımıza getirdikleri: Bibliyografya

26.11.2022

Bibliyograflıktan incelemeciliğe

Fuko yüzeysellik ve derinlemesine kavramları üzerine bilgi arkeolojisi teorisini inşa ediyor.

Bibliyografya da aslında yüzeyselliğe bir karşı çıkıştır. Derinlemesine çalışmanın araçlarından birisidir.

……………….

https://www.kitapyurdu.com/kitap/bilginin-arkeolojisi/261905.html

https://www.ayrintiyayinlari.com.tr/kitap/bilginin-arkeolojisi/441

https://monoskop.org/images/1/1d/Foucault_Michel_Bilginin_arkeolojisi.pdf

https://eksisozluk.com/bilgi-arkeolojisi--1515946

https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunitaed/issue/49095/624646

Burgelin, P. (2002). “Bilginin Arkeolojisi”, Urhan, Veli- Gündoğdu, Hakan, “(Derleme ve Tercüme) Foucault ve Bilginin Arkeolojisi”, Foucault ve Bilginin Arkeolojisi”, Paradigma Yayınları, İstanbul.

Deleuze, G. (2002). Yeni Bir Arşivci, çev. Veli Urhan, Hakan Gündoğdu, Paradigma Yayınları, İstanbul. Foucault, M. (1999). Bilginin Arkeolojisi, çev. Veli Urhan, Birey Yayıncılık, İstanbul.

https://avys.omu.edu.tr/storage/app/public/engin.yurt/64387/Foucault,%20s.%2041-137.pdf

http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/49729.pdf

https://kaosgl.org/gokkusagi-forumu-kose-yazisi/perdenin-ardi-degil-perdenin-kendi-deleuzersquoun-foucaultrsquosu

https://anarcho-copy.org/libre/gilles-deleuze-foucault.pdf

https://www.mardinlife.com/foucault-gilles-deleuze-kitap-ozeti-konusu-ve-incelemesi.html

https://www.academia.edu/42799461/Etik_bir_%C3%96znele%C5%9Fme_Politikas%C4%B1_Foucaultda_%C4%B0ktidar_%C4%B0li%C5%9Fkileri_Ba%C4%9Flam%C4%B1nda_Deleuze_ve_Guattarinin_Arzu_Mikropolitikas%C4%B1

https://www.researchgate.net/publication/353267926_MICHEL_FOUCAULT_DUSUNCESINDE_OZNE_PROBLEMI_VE_KORONAVIRUS_COVID-19_PANDEMISINDE_OZNE

http://gazetearsivi.milliyet.com.tr/Michel%20Foucault/

https://dusunbil.com/foucaultnun-kurgulari/

https://dusunbilkitap.com/urun/dusunbil-sayi-53/

https://eskikitaplarim.com/showthread.php?t=54558

https://www.manifold.press/sartre-in-facebook-hesabi

“Öncelikle, bir söylem bir nesne etrafında oluşur ve söylemi çözümlemek için nesneyi çözümlemek gerekmektedir. Söylemin nesnesinin incelenmesi, bir arkeologun yaptığı gibi somut olarak ortada var olanı incelemek değil, söylemsel bir ilişkiler ağının peşine düşmek demektir. Söylemsel ilişkiler ağı, söylemin oluşmasında bir zemin oluşturan belirgin hatları içerdiği gibi, görünürde nesneyle ilişkisi olmayan ancak hava gibi ortada dolaşan akışkan hatları da içerebilir. Geleneksel tarih metodolojisi bu bağlamda Foucault’nun kurmaya çalıştığı bilgi arkeolojisi için yetersizdir; tarihçi, bir olay ya da olguyla ilişkili görünen alanlarda derinlemesine analiz yapabilir ancak bilginin arkeolojisinde söyleme dahil edilenler kadar edilmeyenlerin, var olanlar kadar yok olanların da önemi bulunmaktadır. Hatta belirli bir bilgi alanında sadece doğru olarak kabul edilen ifadeleri değil, yanlış ifade gruplarını da analiz ederek, yanlış ifade kurabilmemize imkan veren koşulları da incelemeye dahil eder.

5 Çünkü bir birlik içeri aldıkları kadar dışarıda bıraktıklarıyla bir bütün olarak anlaşılabilir. Foucault’nun arkeolojik teşebbüsünün ana hatları, bir olayın sınırlılığı ve tikelliği içindeki esas “ifade”yi yakalamak, varoluşunu değil varoluşunun koşullarını belirlemek, aynı bağlamda yan yana gelmiyor gözükse de aynı ifadede ses olabilen başka nesnelerle bağlantı kurmak, hangi oluşum ve ifadeleri özellikle dışarıda tuttuğunu tespit edebilmektir. 6”. https://acikerisim.erbakan.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12452/2680/%E2%80%9CDEL%C4%B0L%C4%B0%C4%9E%C4%B0N%20TAR%C4%B0H%C4%B0%E2%80%9D%20BA%C4%9ELAMINDA%20TOPLUMSAL%20%C3%96TEK%C4%B0L%C4%B0%C4%9E%C4%B0N%20%C4%B0N%C5%9EASINA%20DA%C4%B0R%20B%C4%B0R%20DE%C4%9EERLEND%C4%B0RME.pdf?sequence=1&isAllowed=y

………………………………………….

“Foucault ise iktidarı bilince kadar genişletip derinleştirir. Bilgi ve bilinç, iktidarın müdahelelerinden masun değildir. Foucault okuyucusuna heyecan veren bu tespit, yazarın meşhur Deliliğin Tarihi, Kelimeler ve Şeyler, Bilginin Arkeolojisi, Cinselliğin Tarihi ve Hapishanenin Doğuşu kitaplarında çok sayıda örnekle desteklendiği için ikna edici görünür. Foucault görünüşte büyük meseleleri terk etmiştir. Hakikat, insan, tarih, ahlak, mutluluk vb. başlıkları inkar eder. Bunların hepsi ona göre iktidar yani kapitalist burjuvazi tarafından kendini meşrulaştırmak için icat edip dayattığı konulardan ibarettir ve bunların karşısına benzeri kavramlarla çıkılamaz. Bunlar olmadığı için zıtları da mevcut değil Foucault’ya göre. Tek yapılacak şey bunların altını üstüne getirmek yani bilgi arkeolojisi yapmaktan ibaret. Mutluluk diye bir konu olmadığına göre alternatifini yaratmaya çalışmak da gereksiz. Bunun yerine zevki uzatma tercih edilir. Foucault’nun böylelikle siyasetten tamamen uzaklaştığı açıktır. Hümanizm ve diyalektik gibi 19 ve 20. yüzyıllar Batı Avrupa düşüncesi için temel olan bağlam ve yöntemlerin tamamını terk etmeyi önerir Foucault. Lenin’in meşhur sorusu, “Ne yapmalı?” gibi sorular onun için anlamını tamamen kaybetmiştir. Önemli olan, diyalektik akıl değil analitik akıldır ve bize kapitalistlerin sunduğu kavramlar çözümlenip terk edildiğinde mesele biter. Düşüncenin konusu artık doğa, varlık, insan, özne gibi 19. yüzyıl palavraları değil bilginin kendidir. Samimiyet ve hakikatin tamamen kaybolduğu kanısındadır Foucault; çünkü bunlar varken de sahteydiler, bizi uyutmak için burjuva sınıfı tarafından ortaya atılmış şeylerdi. Artık herhangi bir şeyi yapmanın veya söylemenin amacı, asla yüce bir amaç değil, yapmak veya söylemenin kendinden ibarettir. Şöyle bir şeyi rahatlıkla söyleyebiliriz: Batı felsefesi Michel Foucault ile devam etmişse Michel Foucault ile sona ermiş demektir.”. http://www.tarihhaber.net/kelimeler-ve-seyler/

………………………………………….

“Manipüle bir felsefesi var Michel Foucault’nun. İnsan zihninin bilgi konusunda Batı Avrupa örneğinde ne kadar ve ne yönde manipüle edildiğini konu edinmiş kendine. “Bilginin arkeolojisi” dediği şey, saygın görünmek için kendine “bilgi” ve “arkeoloji” terimlerini seçse de, esas olarak yüzyıllar boyu Batı Avrupa’da birilerinin yaptığı abrakadabraları tersine çevirme isteminden başka bir şey değildir. Bu yönüyle de herkesin rahatlıkla dikkatini çekmektedir. Eh, herkes biraz biliyor Batı Avrupa’da bilgi konusunda yüzyıllardır bir abrakadabra döndüğünü. Biliyor da, bunun tam olarak nasıl olduğunu, nasıl yapıldığını çözmek bir mesele. Ayrıca, buna karşı ne yapmal şazım geldiğini kararlaştırmak da daha vahim bir mesele. Sonra, bir mesele daha var ki, bu yazının konusunu oluşturuyor: Foucault düşüncesi kime dişilik ediyor? Yani bu bilgi arkeolojisi denen şey, en çok kimin işine yarıyor?”. http://www.tarihhaber.net/foucaultnun-yeri-kocasinin-yanidir/

………………………………………….

https://www.academia.edu/47761550/Historical_Analysis_M%C4%B0CHEL_FOUCAULTUN_B%C4%B0LG%C4%B0_VE_G%C3%9C%C3%87_ODAKLI_S%C3%96YLEM_ANLAYI%C5%9EI_BA%C4%9ELAMINDA_GER%C3%87EKL%C4%B0K_VE_%C4%B0KT%C4%B0DAR_ARASINDAK%C4%B0_%C4%B0L%C4%B0%C5%9EK%C4%B0LER%C4%B0N_TAR%C4%B0HSEL_%C3%87%C3%96Z%C3%9CMLEMES%C4%B0

………………………………………….

“Şaşırtıcı olan; henüz bir tür bilgi arkeolojisi bile gerçekleştiremeyen, bir nesil öncekilerin yazdıklarını okuyamayan, dilini anlayamayan aydınlarımızın geçmiş hakkında bu kadar kesin hükümler verebiliyor olmasıdır. Kendi kültürünün bir tür "bilgi arkeolojisi"ni yapamamış, bunu yapma kapasitesine bile sahip olamayan zihniyetin her şeyi modernleşme parantezine alan bakış bu.”. https://www.yenisafak.com/yazarlar/akif-emre/hatiratlar-neyi-hatirlatir-42689

………………………………………….

https://www.researchgate.net/publication/338545923_MICHEL_FOUCAULT'UN_BILGI_VE_GUC_ODAKLI_SOYLEM_ANLAYISI_BAGLAMINDA_GERCEKLIK_VE_IKTIDAR_ARASINDAKI_ILISKILERIN_TARIHSEL_COZUMLEMESI

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1220520

https://monoskop.org/images/9/93/Foucault_Michel_Kelimeler_ve_seyler.pdf

…………………………

“Foucault’da Birinci Dönem/İkinci Dönem

Foucault birinci döneminde insanın ve bilginin temeline bilimleri koymuştur. Bilgi arkeolojisi yapmıştır.  Kitap adları, birbirini izlerken biraz bulanık olarak belirlenmiş bence. Çünkü arkeoloji terimi iki kitapta da sıklıkla kullanılıyor. Aslında bilgi arkeolojini en baştan itibaren yapan filozofumuz, “Bilginin Arkeolojisi” adlı kitabını geç dönemine bırakmıştır. İkinci döneminde ise yani Bilginin Arkeolojisi’nde bunların da (bilimlerin) temeline iktidarı koymuştur. Bilgi ve bilimler de dahil her şeyin temelinde iktidar vardır. Marx fiziksel aygıtlardan, Gramsci ve Althusser ideolojik aygıtlardan söz etmişti: Okul, medya, hastane, aile gibi kurumlar ideolojik aygıt düzeyine konmuştur.

Foucault ise konuyu hem derinleştiriyor hem de daha da genişletiyor. Binaların kendileri, biçimleri, yollar, kavşaklar bile iktidar oluyor. Bilim, felsefe, öğretmen, imam herkes iktidar. Gelenekler, kitaplar, görüşler, büyükler, babalar da iktidar oluyor. Yani iktidar ne Hobbes’un ne de Marx’ın devletinden ibaret. Eşcinselliğin hor görülmesine neden olan psikiyatri, yine kişiye delilik raporu veren bilim kişisi de kuşku yok ki iktidardır. Çocuğa baskı uygulayan anne de kuşkusuz ki bir iktidar olarak betimlenir. Bunlar Foucaultçu (Fukocu) terminolojide mikro iktidarlar olarak kavramlaşmıştır Foucault, anladığım kadarıyla iktidarı “söylem” kavramıyla benzer anlamda kullanıyor. İktidar analizi son derece önemlidir. Buna söylem analizi de denilir.

Foucault tarihselci olmasa da tarihle ilgilidir. Hapishane, klinik ve deliliğin tarihini yazmış, bilginin arkeolojisi bağlamında da felsefe tarihine girmiştir. Bilginin analizinden iktidar ya da söylem analizine geçmiştir. İktidar kelimesinin anlamı da genişlemiştir. İnsan üzerinde etkisi olan her şey iktidar işlevi görür. Foucauld’nun eleştirisi genişler ve Hölderlin, Hegel ve Feuerbach gibi Alman filozoflarını da hedefler.”. http://mehmetakkaya.org/2020/12/21/deger-yargilarinin-kurulmasi/

………………………………………….

“Kendi içerisinde belli başlı uzmanlık ve ilgi alanları vardır. Bunların bazıları: Prehistorya, Klasik Arkeoloji, Protohistorya, Önasya Arkeolojisi, Mısır arkeolojisi(Ejiptoloji), Tevrat arkeolojisi, Orta çağ Arkeolojisi, Sumeroloji, Hititoloji, Assyrioloji(Asurlular) ve eski çağ kültürlerini filolojik açıdan inceleyen Klasik Edebiyat gibi dallardır. Arkeolojinin ana başlığı altında toplanan bu tüm çalışma alanlarına ek olarak felsefe, zooloji, sanat tarihi, antropoloji, kimya, jeoloji gibi bir çok bilim dalından da yardım alır. Tarih ise kendisine kaynaklık eden Arkeoloji ile birlikte, Yazıt bilim, Nümizmatik(eski para bilimi), Kronoloji(olay dizim), Kültürel Antropoloji, Sosyoloji ve benzeri yan disiplinlerden yararlanarak çalışan bir nevi “Bilgi Arkeolojisi” disiplinidir, tarihçinin görevi anlamlı bilgileri yan yana getirmek ve tarihsel olgular yaratmaktır. Tarihçi çalışmaları esnasında önemi olduğunu düşündüğü her şeyden yararlanabilir, belgeler, yazıtlar, fermanlar, mektuplar, günlükler, vergi defterleri, nüfus kayıtları, resmi yazışmalar, antlaşmalardan, yani genel olarak yazılı her türlü belge kullanır. Yerel tarihçilik bağlamında sözlü tarihe başvurulabilir, ayrıca gelişen teknoloji ile birlikte ses kayıtları, videolar, çeşitli dijital verilerde tarihe kaynaklık etmektedir. Tarihçi çalışırken olaylar arasında neden sonuç ilişkilerini inceler ve değerlendirir, tarihçi olaylar ya da durumlar hakkında yeni bağlamlar yaratmak amacıyla sorular soran aynı zamanda bir çeşit kuramcıdır.”. http://nukromu.blogspot.com/2011/11/arkeoloji-ve-tarih.html

………………………………………….


https://books.google.com.tr/books?id=YlTOBAAAQBAJ&pg=PT163&lpg=PT163&dq=%22bilgi+arkeolojisi%22+ne+demek&source=bl&ots=gy3ZhjIcff&sig=ACfU3U1JoZ4A7o1fL_vEZZiHWSGopDk75Q&hl=tr&sa=X&ved=2ahUKEwj8nOf3pMr7AhUFYPEDHfjGDYUQ6AF6BQi6AhAD#v=onepage&q=%22bilgi%20arkeolojisi%22%20ne%20demek&f=false

………………………………………….

https://books.google.com.tr/books?id=YlTOBAAAQBAJ&pg=PT163&lpg=PT163&dq=%22bilgi+arkeolojisi%22+ne+demek&source=bl&ots=gy3ZhjIcff&sig=ACfU3U1JoZ4A7o1fL_vEZZiHWSGopDk75Q&hl=tr&sa=X&ved=2ahUKEwj8nOf3pMr7AhUFYPEDHfjGDYUQ6AF6BQi6AhAD#v=onepage&q=%22bilgi%20arkeolojisi%22%20ne%20demek&f=false

………………………………………….

Annales tarihçileri. https://books.google.com.tr/books?id=O1qQCgAAQBAJ&pg=PT60&lpg=PT60&dq=%22bilgi+arkeolojisi%22+ne+demek&source=bl&ots=Amg7mmkG1K&sig=ACfU3U1VFQap4gg7l180SMIUGMtJelrdgA&hl=tr&sa=X&ved=2ahUKEwj8nOf3pMr7AhUFYPEDHfjGDYUQ6AF6BQi5AhAD#v=onepage&q=%22bilgi%20arkeolojisi%22%20ne%20demek&f=false

https://www.sparknotes.com/philosophy/arch/themes/

https://www.google.com/search?q=What+does+%22knowledge+archeology%22+mean%3F&newwindow=1&rlz=1C1SQJL_trTR806TR806&sxsrf=ALiCzsbppF1jKU6VNCUE8atL_n_bptyQsQ%3A1669413829619&ei=xTuBY_awJcyRxc8Piq64qAo&ved=0ahUKEwi2p7CSq8r7AhXMSPEDHQoXDqUQ4dUDCA8&uact=5&oq=What+does+%22knowledge+archeology%22+mean%3F&gs_lcp=Cgxnd3Mtd2l6LXNlcnAQAzIICCEQwwQQoAEyCAghEMMEEKABOgUIABCiBDoKCCEQwwQQChCgAUoECEEYAUoECEYYAFCtFVj4NmCqRWgBcAB4AIABtQGIAcsKkgEDMC45mAEAoAEBwAEB&sclient=gws-wiz-serp

………………………………………….

https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/253810

………………………………………….

“Foucault’nun arkeolojik yöntemi ve çözümlemesini çizdiğimiz bu çerçeveden anlamaya çalışmamız gerektiğini düşünerek, şunu vurgulamamız gerekir ki, Foucault’ya göre, yüzeysel bilgi, belirli bir dönemin herhangi bir söylemine karşılık gelirken derinlemesine bilgi, bu söylemi mümkün kılan koşullara karşılık gelmektedir. Bilgi, bir dönemin epistemesi bağlamında ortaya koyduğu söylemi ve bu söylemi mümkün kılan bilgi koşullarının kendisini bilmek olarak ortaya konulduğunda Foucault’nun arkeolojik çalışmasında amaçladığı şey ikinci tür bilgi olmaktadır. Foucault, bu nedenle kendi bilgisini söylem üzerine söylem olarak nitelemektedir.12”. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/253810

………………………………………….

derin kelimesi… kez geçiyor. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/253810

Google: foucault yüzeysel

Google: foucault derin

Google: foucault derinlemesine

https://www.researchgate.net/publication/362656355_Foucault%27un_Kavramlarini_Yuksekogretim_Arastirmalarinda_Kullanmak

 

“Foucault’un üzerinde durduğu bilgi türü savoir yani derinlemesine bilgidir. Derinlemesine bilgi, Foucault için bilimden daha fazlasını ifade eden ve kendisinin de bilimdeki yüzeysel anlamları bulduğu genel çerçeveyi ifade eden bir bilgi türüdür. Söyleme dayalı olarak görülen ve dönemin epistemesine uygun olan bir bilgidir ve connaissance yani yüzeysel bilgiden daha geniş bir alana sirayet eder. Bununla beraber, sayılan iki bilgi türü birbirinden tamamen kopuk değildir ve bazı ilişkiler ve bağlantılar bulunması da mümkündür (Daştan, 2018: 44-45).”.  https://www.researchgate.net/publication/362656355_Foucault'un_Kavramlarini_Yuksekogretim_Arastirmalarinda_Kullanmak/link/62f665ac52130a3cd717aa4e/download

………………………………………….

“Foucault, metinlerle ilgilenir ama onları belgeler olarak değil, arkeologların yaptığı gibi anıtlar olarak ele alır.

17 Emine Kotlu, “Yapısalcı ve Post-Yapısalcı Sosyal Teoride Dil, Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalı, Aydın, 2007, s.111

Diğer bir deyişle, bilgi arkeologları Descartes’in Meditations adlı eserinin ne anlam taşıdığını yani Descartes’ın hangi fikirleri ifade etmeye çalıştığını sormazlar. Bunun yerine Descartes’ın -ve aynı döneme ait ünlü olan ya da olmayan diğer birçok yazarın- yazdıklarını, içinde düşündükleri ve yazdıkları dizgenin genel yapısına kanıtlar olarak kullanırlar. Özetle, ilgilenilen şey, incelenmekte olan nesne (metin) değil, metnin kazılıp çıkarıldığı alanın bütünsel yerleşimidir.18“. https://www.academia.edu/9319971/20._Y%C3%BCzy%C4%B1l_Dil_Felsefesinde_Michel_Foucault

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder