1 Eylül 2024 Pazar

Tonyukuk’un yazıtındaki anlatı hakkında bazı yayınlar

 

Tonyukuk’un yazıtındaki anlatı hakkında bazı yayınlar

6.8.2023

 

 

1

Eroğlu Koşan, Z. (2022). Bilge Tonyukuk yazıtlarının anlatıbilim unsurları açısından incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 11(3), 905-920. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2665192

 

“Sonuç

8. yüzyılda diktirilen Bilge Tonyukuk Yazıtları, bugüne kadar tarihî değeriyle ön plana çıkmış, her ne kadar edebî bir nitelik taşıdığına işaret edilse de daha çok dil özellikleri açısından incelenmiştir. Tarihî bir kişilik tarafından yazılması ve tarihî olayları anlatması nedeniyle yazıtlar, sadece tarihî bir metin olarak algılanmış, metnin kurgusal boyutu göz ardı edilmiştir.

Oysa yazıtlarda, sadece tarihî bilgileri art arda sıralamakla yetinilmemiştir. Öyküsel tarih / anlatısal tarih türünün bir örneği olarak tarihî bir metin olsa bile belli bir tezi okura kabul ettirmek / benimsetmek amacı taşıdığından anlatı bilinçli şekilde kurgulanmıştır.

Metnin kompozisyonu en baştan belirlenmiş, sıkı bir olay örgüsü sayesinde dağınıklığa düşülmemiştir. Yazıtların yazarı Bilge Tonyukuk, aynı zamanda anlatının anlatıcısı ve ana kişisi olduğundan metni “tarih yazımına dayalı (historiographic) otobiyografi / kurgusal otobiyografi” olarak değerlendirmek de mümkündür. Anlatıda kahraman bakış açısı hâkimdir. Kendisini tanıtarak anlatıya başlayan anlatıcı-karakter Bilge Tonyukuk, doğumundan yazıtları yazdırdığı tarihe dek halkına yaptığı hizmetleri, başarılarını vurgulayarak ortaya koyar. Geçmişte yaşanan hataların çözümünde nasıl rol aldığını, hatta nasıl adım adım ilerlediklerini kendisini anlatının merkezine koyarak anlatır. Özetleme tekniğiyle hızlıca anlatılan olaylarda, nelerin anlatılıp nelerin dışarıda bırakıldığı konusunda belirleyici unsur Bilge Tonyukuk’un danışman olarak zaferlerdeki katkısıdır.

Anlatıdaki kişiler de benzer şekilde başkişi Bilge Tonyukuk’un başarılarını vurgulamasıyla dikkati çekerler. Bunlardan Kapgan Kağan; Bilge Tonyukuk’un özelliklerini belirginleştirmek, onun kararlarındaki haklılığı göstermek, halkına yaptığı hizmetlerin büyüklüğünü göstermek için yer alan bir norm karakterdir. Bilge Tonyukuk’a getirdikleri haberlerle onu harekete geçiren, böylece Bilge Tonyukuk’un toplumla iletişimi sağlayan muhbirler de norm karakterler olarak önemli kişilerdir. Bunların dışında başta Bilge Tonyukuk’un mensubu bulunduğu Türk halkı olmak üzere çeşitli halklar fon karakter olarak anlatıda yer alırlar. Bahsedilen halklar, başkişinin yaşadığı ortamı somutlaştırır. Lider kültünün hâkim olduğu metinde, halklar liderin yönetiminin iyi ya da kötü oluşuna bağlı olarak ilerler ya da zarar görürler.

Anlatıda nicel zaman hakkında kesin bir bilgi verilmemekle birlikte yazılış dönemi hakkında verilen ve yazarı hakkında elde bulunan bilgilerden hareketle anlatı zamanının 8. yüzyılın ilk yarısı olduğu kabul edilmektedir. Anlatıcı-kişinin doğumundan önceki döneme gidilerek oluşturulan iç hikâyelerle öyküleme zamanı anlatı zamanına kıyasla daha geniştir. İç hikâyede ortaya konan toplumsal problemler, anlatı zamanında çözülür. Kronolojik ilerleyen zaman, sorunlar çözülüp halk refaha erdikçe bunu temin eden anlatıcı-ana karakter kişi için bütünleyici bir hâl kazanır. Benzer şekilde mekân (Çin) iç hikâyede kapalı dar bir nitelik taşırken anlatı zamanında anlatıcı-ana karakterin başarılarını elde ettiği yerler anlatıldığı için açık mekânlara dönüşür.

Sonuç olarak, dilin veciz kullanıldığı, bu nedenle her unsurun ayrı ayrı önem kazandığı yazıtlara anlatıbilim açısından yaklaşıldığında olay örgüsü, anlatıcı, kişiler, zaman ve mekân gibi unsurların metnin iletisini ortaya koymaya ve vurgulamaya hizmet edecek şekilde bilinçle işlendiği göze çarpar. Bilge Tonyukuk, söz konusu yazıtlarda belli bir kitleye seslenmekte, bu kitlenin tarihî, siyasî ve toplumsal bir bilinç edinip kimliğini korumasını toplumun varoluşu açısından elzem saymaktadır. Bilge Tonyukuk’un seslendiği bu kitle, sadece kendi çağdaşları değil, çağlar boyunca tüm Türk milletidir.

 

2

Ali Akar: Bilge Tonyukuk Yazıtı ve Bozkır Üslubu / Bilge Tonyukuk Inscription and Steppe .

https://www.academia.edu/50271706/Bilge_Tonyukuk_Yaz%C4%B1t%C4%B1_ve_Bozk%C4%B1r_%C3%9Cslubu_Bilge_Tonyukuk_Inscription_and_Steppe_Style

SONUÇ Hiçbir eser, metin kendi çağından, coğrafyasından ve yazarından ayrı olarak düşünülemez ve değerlendirilemez. Eserler, yalnızca yazıldıkları çağın değil, aynı zamanda doğanın, iklimin, coğrafyanın ve topluma ait dünya ve evren algısının da tanıklarıdır. Eski Türkçe metinlerde bu özellikler daha belirgindir. Sözlü çağa ait olan bu metinler, yaşanılan coğrafyanın, metnin üslubuna yoğun biçimde yansıdığını göstermektedir. Bu metinler içinde önemli bir yere sahip olan Tonyukuk Yazıtı’ndaki dil ve üslup incelendiğinde, bozkırın doğası, iklimi, bitki ve hayvan varlığı ile bunların insanı şekillendirme biçimleri açık olarak görülmektedir. Bu üslup bozkır üslubudur

 

3

TONYUKUK KİTABESİ: ESKİ BİR TÜRK ŞAHESERİ* (M odern Türkiye'nin Bilge İltiriş'i G azi M ustafa K em al A tatürk'e ith af edilmiştir) M A R T IN S P R E N G L IN G * * Çeviren: M E H M E T İ N H A N * * * https://erdem.gov.tr/tam-metin-pdf/939/tur

 

4

Bilge Tonyukuk Anıtlarının Verdiği Mesaj. 59-53ss. https://iksadyayinevi.com/wp-content/uploads/2021/03/BILGE-TONYUKUKUN-GOK-TURK-DEVLETINE-KATKISI.pdf

 

5

Abdullah Kök: Bilge Tonyukuk Bengü Taşlar(ın) da Bize Ne anlatıyor

2020, Altay Toplulukları Dil ve Kültürleri Uygulama ve Araştırma Merkezi 74 Görüntüleme

22 Sayfa 1 Dosya 

anlam bilimi Altay Dilbilimi , Anlatı Çalışmaları , anıtlar _ Tarihi Yapı ve Anıtların Koruma ve Restorasyonu, Köktürk Harfli Metinler , Altay Çalışmaları , Türk Kültürü ve Tarihi , Türk ve Altay Araştırmaları , Göktürkler , Тұнықұқ / Tuńukuk / Tuňuquq / (Bilge) Tonyukuk / Tonyukuk Anıt Kompleksi, Moğolistan

Yayın Tarihi :  2020 Yayın Adı :  Altay Toplulukları Dil ve Kültürleri Uygulama ve Araştırma Merkezi

https://www.academia.edu/50954455/Bilge_Tonyukuk_Beng%C3%BC_Ta%C5%9Flar_%C4%B1n_da_Bize_Ne_anlat%C4%B1r

 

“SONUÇ

Tonyukuk, politik, askerî ve iletişim açısından üstün bir özelliğe sahiptir. Tonyukuk, doğal yaşamın getirmiş olduğu göçebeliği üstün görmektedir. Göçebeliği ve doğayı savunmaktadır. Bunun nedeni, Türk halkını ve kendisini bu yönde güçlü hissetmesidir. Bu nedenle Tonyukuk, insana, halka ve askerlere doğanın vermiş olduğu göçerliğin savunucusu ve simgesi durumundadır. Bu durum Tonyukuk’un hayat anlayışını oluşturarak kararlarında da etkili olmuştur. Tonyukuk’un askerî ve politik açıdan iletişime önem verdiği görülmektedir. I. ve II. taş Tonyukuk’un bireyselleşme ve onaylanma süreçlerini gösteren yazılı metinlerdir.

Tonyukuk’un bu başarılarını, yeteneklerini eyleme dayalı, mücadeleci, doğaya dayanan bir tasvirle ifade etmesi doğadan kültürel kodlarına işlenen yetenek ve karakterinin ifadesidir. Yüzeysel yapıda sanatlı anlatım, cümle yapıları ve söz varlığı ile ortaya çıkan bu düşüncelerin yanında derin yapıda da görüldüğü üzere Tonyukuk I. ve II. taşları karşıtlıklar tabiiyet x kurtuluş, azlık x çokluk, kabullenme x mücadele üzerine inşa edilmiştir. B karşıtlıklar ise temel olarak öncelik ve sonralık karşıtlığına dayanmaktadır. Olumsuz karar ve eylemlerin geri planında aslında olumlu eylem ve durumların yer aldığı görülmektedir. Olumsuz bazı durumlar bir ideanın peşinden giderken de meydana gelmektedir. Fakat bu durum kesitler de görüldüğü gibi aşama aşama olumlu bir dönüşüme doğru evrilmektedir.”

 

6

Prof. Dr. Ali AKAR : TONYUKUK YAZITININ DİLİ ÜZERİNE / 41-50ss. http://www.istanbulturkocagi.org/kullanici/goruntu/bilgiler/el/pdf/tonyukuk_sempozyumu_2020.pdf

 

7

Prof. Dr. Kamil Veli NERİMANOĞLU: TÜRK EDEBİ DİLİ TARİHİNDE TONYUKUK ABİDESİNİN YERİ VE ÖNEMİ / 299-304ss.

http://www.istanbulturkocagi.org/kullanici/goruntu/bilgiler/el/pdf/tonyukuk_sempozyumu_2020.pdf

 

8

“Nathan Light: An 8th Century Turkic Narrative: Pragmatics, Reported Speech and Managing Information” Miami University, Oxford, Ohio, USA. 2006 (English) In: Turkic languages, ISSN 1431-4983, Vol. 10, no 2, 155-186 p.

 

("Nathan Light: 8. Yüzyıla Ait Bir Türk Anlatısı: Edimbilim, Rapor Edilmiş Konuşma ve Bilgiyi Yönetme" Miami Üniversitesi, Oxford, Ohio, ABD. 2006 (İngilizce) İçinde: Turkic languages, ISSN 1431-4983, Vol. 10, no 2, 155-186 ss)

http://www.academia.edu/1001778/An_8th_century_Turkic_narrative_pragmatics_reported_speec

 

9

Işık, U. (2023). Tonyukuk Yazıtı’nın Eleştirel Söylem Analizi . Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi , 9 (19) , 283-310 . DOI: 10.59304/ijhe.1274347. https://www.manpowergroup.co.uk/wp-content/uploads/2021/08/TS_The-Dyslexic-Dynamic_2021.pdf?__hstc=70772687.25eb9c5aefb2e5cf94a6ee2d4c305f6e.1610447941544.1624529981253.1629103936914.12&__hssc=70772687.1.1629103936914&__hsfp=2373604705

 

10

https://docplayer.biz.tr/234163748-Liderlik-kavrami-acisindan-bilge-tonyukuk-sevim-ozum-genc.html

 

11

Atay, D. (2022). ''Türkçenin tarihî metinlerine modern bir bakış: Tonyukuk yazıtı'nda “öteki” algısı''. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(43), 1423-1443.

 

12

Akar, A. (2021). Bir Türk kanonu olarak Tonyukuk metni. Ö. K. Aydemir, vd. (Ed.). Prof. Dr. H. Ömer Karpuz’a armağan: Türkçeye saygı içinde (ss. 15-24). Konya: Palet Yayınları.

 

13

Cengiz ALYILMAZ : BİLGE TONYUKUK VE YAZITLARI.  209- ss. https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2019/12/IX-Bilge-Tonyukuk-An%C4%B1s%C4%B1na-cilt-1.pdf

 

14

Filiz KILIÇ: Kül Tigin, Bilge Kağan, Tonyukuk Yazıtlarında Delile Dayalılık • 1207- ss. https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2019/12/IX-Bilge-Tonyukuk-An%C4%B1s%C4%B1na-cilt-2.pdf

 

15

Kamil Veli NERİMANOĞLU: Tonyukuk Abidesi’nin Poetik Sistemi Üzerine • 1459- ss. https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2019/12/IX-Bilge-Tonyukuk-An%C4%B1s%C4%B1na-cilt-2.pdf

 

 

16

Magripa YESKEYEVA: Tonyukuk’un Dilsel Kimliği • 2015- ss. https://www.tdk.gov.tr/wp-content/uploads/2019/12/IX-Bilge-Tonyukuk-An%C4%B1s%C4%B1na-cilt-2.pdf

 

17

Ahmet Kanbur : Bir iletişim aracı olarak Orhun Kitabeleri: Tunyukuk Abidesi.

Kitabelerde açıklamayı yapan Tunyukuk’tur ve kurumsal kimliği temsilen açıklama yapmıştır. Hitabı, beyanat, haber, bildiri, sesleniş niteliğindedir. Acaba amacı halka kendini anlatmak mıydı yoksa yüzyıllar ötesine tarihi taşımayı da düşünmüş müydü? Tarih: 07.08.2019 Kategori: EĞİTİM-KÜLTÜR. https://millidusunce.com/misak/bir-iletisim-araci-olarak-orhun-kitabeleri-tunyukuk-abidesi/

 

18

Levent Ağaoğlu : Bilge Tonyukuk Yazıtı’nda (720) İstiklal Düşüncesi. Şubat 25, 2021. https://www.agaoglulevent.com/bilge-tonyukuk-yazitinda-720-istiklal-dusuncesi/

 

19

 

TONYUKUK YAZITININ TÜRK DEVLET ANLAYIŞI AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

TUBA TOMBULOĞLU (04.12.2020 -05.12.2020 ) , Yayın Yeri:Bilge Tonyukuk Yazıtı'nın Dikilişinin 1300. Yılı UNESCO 2020 Bilge Tonyukuk Yılı Anısına

 

20

Bilge Tonyukuk tan Mesajlar KALAN EKREM

Bilge Tonyukuk'tan Mesajlar Konferansı, , TÜRKİYE , ss.-,

https://abis.alanya.edu.tr/home/ProfilGenel?h=R-0001#yayinlar-eserler

 

21

Bilge Tonyukuk'xxun Türgiş Seferi'ni Anlatımı ve “Tarduş Şadra” İbaresi Üzerine

ASLI ZENGİN (04.12.2020 -05.12.2020 ) , Yayın Yeri:BİLGE TONYUKUK YAZITI'NIN DİKİLİŞİNİN 1300. YILI UNESCO 2020 BİLGE TONYUKUK YILI ANISINAULUSLARARASI TONYUKUK SEMPOZYUMU

 

22

TONYUKUK YAZITININ TÜRK TARİH YAZIMINDAKİ YERİ

TUBA TOMBULOĞLU (12.11.2020 -13.11.2020 ) , Yayın Yeri:3. Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi

 

23

Tunyukuk Yazıtı’nda Bir Anlatım Aracı Olarak Somutlaştırma

SELİN BAYRAK (2021). , Yayın Yeri:Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi

 

24

Tunyukuk Yazıtına Yansıyan İnanç / İman Gücü ve Bububn Teolojik Temeli Üzerine

ALİMCAN İNAYET (04.12.2020 ) , Yayın Yeri:Bilge Tonyukuk Yazıtının Dikilişinin 1300. Yılı UNESCO 2020 Bilge Tonyukuk Anısına Tonyukuk Kitabı

 

25

Eski Türklerde Haberleşme: Tunyukuk Örneği

SELİN BAYRAK (01.10.2021 -03.10.2021 ) , Yayın Yeri:TOKÜAD- 3. Uluslararası Toplum ve Kültür Araştırmaları Sempozyumu

 

26

Tunyukuk Yazıtında Konuşma Diline Dair Tanıklar

FERRUH AĞCA (04.05.2023 ) , Yayın Yeri:Köktürk, Uygur ve Kırgız Kağanlıklarının Dünya Uygarlığına Katkıları Uluslararası Sempozyumu

 

27

A.      G. BAŞAKCİOĞLU, “Zaman Yolcusu Türklerin İzinde  Bilge Tonyukuk ve Yazıtlarının Temsili,” Türkay Dergi, vol. 4, no. 40, pp. 35–39, Dec. 2020.

28

SEVİM ÖZÜM GENÇ        2022      Tonyukuk yazıtının söylem analizi -liderlik örneğinde-

Discourse analysis of Tonyukuk inscription -in terms of leadership-          Eskişehir Osmangazi Üniversitesi             Yüksek Lisans    Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder