3 Eylül 2024 Salı

Kütüphanede Raflara Kitapları Yerleştirme Sistemi İçin Notlarım

 

Kütüphanede Raflara Kitapları Yerleştirme Sistemi İçin Notlarım

Bülent Ağaoğlu

İstanbul, 26.2.2021

 

Felsefe

“Çünkü sınıflandırma düzenleri izafîdir; bunlardan herbiri, konuya yaklaşımda düşünülebilecek türlü - çeşitli bakış açılarından yalnızca birini temsil eder; ve hatta aslını ararsanız onu da tam anlamıyla temsil edemez. Konu bibliyografyasındaki sınıflandırma, ilgili bilim dalındaki altkonular arası yapının, içerilen eserlerin özelliklerinin ve istatistiksel çokluklarının, bibliyografın kullanıcıya faydalı olmak amacıyla hedef aldığı önceliklerin ve böylesine diğer birtakım kısıt ve belirleyicilerin arasında bir kompromi yaratma, bir uzlaştırma çabasıdır. Sonuç, göreceli olarak başarılı çıkabilir, başarısız bulunabilir; ama her durumda bir bibliyografyanın konu sınıflandırma düzeni, hele buradaki ölçüde ayrıntılıysa, eleştirel bakan hiçbir göze yaranamayabilir. Bu ihtimal de bibliyograflarımızı peşinen biraz tedirgin edebilir. Çünkü örneğin, iki kişinin bir bilimsel konu üzerinde dişediş tartışırken bundan kişisel kırgınlık payları çıkarmayıp dostluklarını hiç bozulmamış hissetmeleri dahi, bizde daha yeni yeni yerleşiklik kazanmaya başlamaktadır.”. 1985. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2020/04/prof-dr-hasan-isin-denerin-1985-yilinda.html

Tanım

“Sınıflama; Kütüphanelerdeki bilgi kaynaklarına kolayca ulaşabilmek için, aynı konuda bilgi içeren bütün kitapların aynı yerde bulunmasını sağlayan, okurların istedikleri kitabı kolayca seçmelerine olanak veren sistemlerdir.

Sınıflamada amaç; birbiriyle ilişkili kaynakları ya da ilgili kaynakları belli bir düzen içerisinde bir araya getirerek, koleksiyonun kullanımını kolaylaştırmak ve materyalin tekrar doğru yerine konabilmesine imkan vermektir.

Kütüphanemizde kullanılan sınıflama sistemi; ABD'li kütüphaneci Melvil Dewey'in bulduğu ve onun adıyla anılan Dewey Onlu Sınıflama Sistemi (Dewey Decimal Classification (DDC))’dir. Dewey Onlu Sınıflama Sisteminde; kitaplar konularına göre gruplandırılmakta ve konular sayısal ifadelerle tanımlanarak; hiyerarşik bir sayısal düzene göre raflara sıralanmaktadır. Böylece araştırma yapılan bir konuya ilişkin tüm kitaplara bir arada erişim sağlanmaktadır.”. https://www.rtuk.gov.tr/hakkimizda/3849/945/siniflama-sistemi-ve-yer-numarasi.html

Değişik Uygulamalar

BDK’da boya göre depoda yerleştirme yapılıyordu.

Kitap mağazaları Dewey uygulamıyor… Onlar kullanıcı dostu kategorilerle raflarda yerleştirme yapıyor.

Çelik Gülersoy mesela özel bir sınıflama tablosu kullanmıştı. Dewey kodlamaları hiç kullanılmamıştı.

YÖK’ün bilim alanları sınıflandırması tablosu var webde.

Sorunlar

Dewey Tasnif Sistemi Artık Kullanılmamaya Mı Başladı. 14.5.2020. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/02/dewey-tasnif-sistemi-artik.html

“Sınıflandırma Sistemleri” kullanıcı dostu değildir. İşte örnek: Kodlarla karman çorman olmuş bir yapı: https://www.loc.gov/aba/cataloging/classification/lcco/lcco_h.pdf

Kodlamalar kafa karıştırıyor. Kütüphane raflarını bilmeceye çeviriyor. Keşke kullanıcılara Sınıflama Sistemleri hakkındaki görüşleri sorulsa…

933 alt konu var.. Aslında toplam alt konu zinciri çok daha fazladır… Kitap Yerleştirme için bu kadar çok alt konu kullanılmasının yarattığı sorunlar var mıdır acaba… https://kisi.deu.edu.tr/erkin.baser/dewey.pdf

Sorular

Kütüphanelerde raflarda kitapları yerleştirme sisteminin sorgulanmamış ezberleri neler… Kimse bu ezberlerin üstüne gitmemiş mi... Gitmemişse neden: Çünkü düşünmek zor. Olanı devam ettiriyor, kopyalıyor.

Sınıflama Sistemlerinin Amacı ne…

Kullanıcının ne işine yarıyor… Daha doğrusu işine yarıyor mu…

Dewey’e göre kütüphane düzenlemek kullanıcıya faydalı mı… Mesela benim için değil.

Günümüzün şartlarında Dewey ve LC’nin faydası neler…

Artık kitapları boya göre yerleştirme anlayışı mı geliyor.

Dewey’e veya LC’ye bağımlı olmak kütüphaneci ile kullanıcı arasına duvarlar mı örüyor…

Dewey ve LC tasnif sistemleri kütüphaneyi kütüphaneciye teknik olarak muhtaç hale mi getiriyor. Kütüphane esasen kullanıcıya muhtaç olmalı.

Raflarda çok sayıda alt konuya göre düzenleme yapmak doğru mu… Dezavantajları nelerdir…

Dewey veya LC’ye dayalı bu eski yerleştirme tekniği halen neden devam ettiriliyor, anlamış değilim…

Dünyada kütüphanelerde yeni yerleştirme trendleri nelerdir

Trendler / Yeni Gelişmeler

“Değişime Uyum: OCLC'nin kendisi, çevrimiçi arayüzünü WorldCat'i çevrimiçi bir ortama uyacak şekilde yeniden değiştirerek rüzgardaki değişime adapte oluyor. Bugünün çevrimiçi kataloğunda anahtar kelime bulutları bulunmaktadır. Konu başlıkları öne çıkıyor. Gerçekten kütüphaneci arayüzüne giriş yapmadığınız sürece, herhangi bir yerde bir kesici numarası bulmakta zorlanırsınız.”. https://www.forewordreviews.com/articles/article/sorry-dewey-the-decimals-are-outdated-the-catalog-of-the-future-will-aid-indies/

Yapılması Gerekenler

Sorular sorulabilir.

Dewey ve LC aleyhinde yayınları bulup incelemeli… Keşke tez olsa bu iki sistem hakkında.

Pratik bir çözüm bulmalı… Basit, detaylı olmayan yerleştirme tekniği bulmalı.

Raflarda yerleştirme için Mesela 10 ana konu kategorisi ve toplam bunların 100-200 alt konu kategorisi belirlenebilir.

Yerleştirme konusunu mesela 10 kıdemli uzmana danışmanızı öneririm.

Yerleştirmede çok sayıda alt konulara yer vermek yerine, esasen veritabanı düzenlemede konu başlıklarını detaylı ve doğru olarak vermeye odaklanmalı.

Çalıştay düzenlenebilir.

Yayın aramalı: "Library Classification Trends" ** “Current Trends In Lıbrary Classıfıcatıon”

Önemli olan..

Önemli olan, kütüphanenin yönetim olarak odaklanması gereken her her bir kitabı kütüphane yazılımına (veritabanına) kaydederken kitaba ilişkin konu başlıklarının detaylı ve doğru olarak verilmesidir. Kütüphaneci esasen konu başlığı verme işinde ihtisaslaşmalı, Dewey’in veya LC’nin labirentlerinde zihnini dondurmamalıdır.

Veritabanlarında Ana konu: edebiyat araması yapamazsınız. Rafta edebiyat’ın bir araya getirilmesine göre veritabanında biraraya getirmek daha faydalıdır. Bu bakımdan veri tabanında kayıtlar için Ana konu – Alt konular – Konu başlıkları düzeni kurulabilir.

Önemli olan ülkemizde “Konu Başlığı Listesi”nin hazırlanmasıdır;

Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi’nin web sitesinde “Ulusal Veri Sözlüğü” sayfasını ( https://cbddo.gov.tr/projeler/#3166  ) incelerken; ABD Kongre Kütüphanesi Konu Başlıkları Sistemi’nin (“Kongre Kütüphanesi Konu Başlıkları” Sistemi Hakkında Bazı yayınlar. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/02/kongre-kutuphanesi-konu-baslklar.html ) ülkemizde mevcut olmaması konusunu düşündüm…

44 yıllık bilgi hizmetleri naçizane tecrübem var. (Hakkımda: https://bulentagaoglu.blogspot.com/2019/10/bulent-agaoglu-ozgecmis_22.html  ).

Bu sebeple kütüphanelerimiz ve kullanıcıları için “Konu Başlıkları Listesi”nin mevcut olmayışının yol açtığı sorunların bilincindeyim.

Kütüphaneler ve kullanıcıları için kolaylıklar sağlayacak, verimlilik getirecek “Konu Başlıkları Listesi”nin mevcut olmaması önemli sorunlar yaratmaktadır.

“Tek başına” 1600’lerin şartlarında 15 bin kitabın bibliyografyasını hazırlayan, bunların önemli bir kısmının değerlendirmesini yapan Katip Çelebi’nin ülkesiyiz, ama…

Ülkemizde Kütüphanelerdeki kataloglama işlemlerinde standartlaşmaya katkı getirmek üzere ve ayrıca kullanıcıların bilgi-yayın erişim ihtiyaçlarının karşılanması için, “Konu Başlıkları Listesi”nin (Sözlüğünün) hazırlanmasının nasıl mümkün olabileceği konusunun ülkemiz kütüphaneciliğinin gündemine alınması çok önemli olsa gerek.

Günümüzün “yapay zeka” teknolojisi imkanlarının bu listeyi hızla hazırlamayı kolaylaştırması belki de mümkündür…

Konuya ilişkin derlemelerim;

1. Veri Sözlüğü Konulu Bazı Yayınlar. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/02/veri-sozlugu-konulu-baz-yaynlar.html

2.Türkiye’de Kütüphanelerde Sınıflandırma / Konu Başlıkları Sorunları Hakkında Bazı yayınlar. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/02/turkiyede-kutuphanelerde-snflandrma.html

3. “Kongre Kütüphanesi Konu Başlıkları” Sistemi Hakkında Bazı yayınlar. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/02/kongre-kutuphanesi-konu-baslklar.html

4. Ülkelerin Konu Başlıkları Listeleri (Kütüphaneler İçin Ülkelerin Konu Başlıkları Listelerinin Neler Olduğunun Tespitine Yardımcı Olabilecek Bazı Kaynaklar). https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/02/ulkelerin-konu-baslklar-listeleri.html

5. FAST Projesi. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/02/fast-projesi.html

6. Bazı sınıflandırma çalışmaları hakkında linkler. https://bulentagaoglu.blogspot.com/2021/02/baz-snflandrma-calsmalar-hakknda-linkler.html

Sınıflandırma Konulu Bazı yayınlar

Pakin, Erol: Dewey Tasnif Sisteminin Türkiye’deki Uygulaması. https://core.ac.uk/download/pdf/276639091.pdf

https://bbs.karatekin.edu.tr/dersDetay.aspx?drsK=06061131

Pakin, Erol: Dewey Tasnif 'Sistemi', İle 'Evrensel.' 'Onlu sınıflama'nın Uygulama Alanları”. http://www.tk.org.tr/index.php/TK/article/view/1706/1690

“Kütüphanede kullanılan Dewey Tasnif Sistemi öğrencilere tanıtıldı. Bu tasnif sisteminden yararlanılarak nasıl araştırma yapılacağı, aradığı bilgiye nasıl ulaşacağı uygulamalı olarak gösterildi.”

Sınıflama Sistemi ve Yer Numarası. https://www.rtuk.gov.tr/hakkimizda/3849/945/siniflama-sistemi-ve-yer-numarasi.html

Kütüphaneler Binlerce Kitabı Nasıl Sınıflandırıyor? https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/kutuphaneler-binlerce-kitabi-nasil-siniflandiriyor

Karakaş, Sekine: Türk Kütüphaneciliğine Bir Amerikan Sisteminin Kazandırılması : Dewey Onlu Sınıflama. Bllgl Dünyası 2001, 2(1): 67-87. https://bd.org.tr/index.php/bd/article/download/459/455

Ders adı: Sınıflama Sistemleri,  BBY302. https://en.wikipedia.org/wiki/Library_classification

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Library_cataloging_and_classification

Understanding Call Numbers. https://www.library.yorku.ca/web/research-learn/academic-research-guides/understanding-call-numbers/

A New Scheme for Library Classification. 2004. https://www.researchgate.net/publication/28808531_A_New_Scheme_for_Library_Classification

Library Classification Trends in the 21st Century. 2011. https://www.elsevier.com/books/library-classification-trends-in-the-21st-century/kumbhar/978-1-84334-660-9

“Bibliographic Classification in the Digital Age: Current Trends & Future Directions”. 2017. https://www.researchgate.net/publication/319101908_Bibliographic_Classification_in_the_Digital_Age_Current_Trends_Future_Directions

Türk Kütüphaneciliği Dergisinde “TASNİF” konulu yayınlar;

Sayı         Başlık

Cilt 27, Sayı 3 (2013) Modern Diplomatik Anlayışa Göre Cumhuriyet Dönemi Belge Türlerinin Tasnifi Denemesi: Güncel Belgeler Üzerine Bir İnceleme II       Öz  PDF Niyazi Çiçek

 

Cilt 6, Sayı 3 (1957) ÎSLÂM İLİMLERİ TASNİF CETVELİ   PDF  İsmet Parmaksızoğlu

 

Cilt 22, Sayı 1-2 (1973) Evrensel Onlu Sınıflandırma (UDC) Brüksel Tasnif Sistemi TARİHÇE              PDF Erol Pakin

 

Cilt 16, Sayı 2 (1967) Tasnif Edilmiş Kütüphanelerde Yer Numarası Meselesi       PDF Necmeddin Sefercioğlu

 

Cilt 21, Sayı 3 (1972)  Dewey Tasnif Sisteminin Türkiye'deki Uygulaması               PDF Emre Pakin

 

Cilt 23, Sayı 4 (1974) DEWEY TASNİF SİSTEMİ İLE EVRENSEL ONLU SINIFLAMA'NIN UYGULAMA ALANLARI PDF Erol Pakin

 

Cilt 27, Sayı 2 (2013) Modern Diplomatik Anlayışa Göre Cumhuriyet Dönemi Belge Türlerinin Tasnifi Denemesi: Güncel Belgeler Üzerine Bir İnceleme I        Öz  PDF Türk Kütüphaneciliği Dergisinde “SINIFLAMA” konulu yayınlar;

 

 

Cilt 33, Sayı 2 (2019) Kâtip Çelebi’nin Keşfü’z-Zunûn’unda Sınıflama Yöntemi      Öz  PDF Hasan S. Keseroğlu, Bilal Yurtoğlu

 

Cilt 19, Sayı 2 (1970) I KONGRE KÜTÜPHANESİ SINIFLAMA SİSTEMİ Gelişmesi, Özellikleri, Yapısı    PDF Asuman Ulusan

 

Cilt 23, Sayı 3 (1974) SINIFLAMA YÖNTEMLERİ VE TIP KÜTÜPHANELERİ                 PDF O. Üstün Yıldırım

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder