HAZRETİ PEYGAMBER'İN KÖTÜ ALIŞKANLIK VE DAVRANIŞLARA KARŞI TAVRI
VE KÖTÜ DAVRANIŞLARI ÖNLEME PRENSİPLERİ
(Azarlama konulu tezlerin künyeleri)
Allah Rasûlü, ashabı içinde; muhatabını incitici sözler söyleyen veya hatalı hareket yapan
birini gördüğünde derhal müdahale eder ve uygun bir şekilde hatalı davranışta bulunan
şahsı uyarırdı.
Hz. Peygamber'in hataları düzeltmedeki ilk
prensibi, hata yapan kişinin yüzüne vurmadan
onun yanlışını düzeltme yoluna gitmesidir.
Allah Rasûlü'nün hataları ıslah etmedeki ikinci prensibi ise,
muhatabını tatlı dille ve
yumuşak sözle uyarmasıdır.
Ne ondan
önce ne de sonra onun
kadar
güzel öğretim yapan bir muallim görmedim. Beni ne azarladı, ne dövdü, ne de sövdü."
--------------------------------.
Hz.
Muhammed (S.A.S), Allah'ın insanlara gönderdiği son peygamber olduğu gibi
aynı
zamanda yeryüzünde yaşamış en mükemmel insandır. 0, Kur'anı Kerim'de insanlara
en güzel
örnek olarak gösterilmiştir.(1) Allah Rasûlü, insanlar için hayatın her
alanında
ideal
alınacak tek modeldir. Zira o, örnek bir çocuktur, örnek bir gençtir, örnek bir
arkadaştır,
örnek bir meslek adamıdır, örnek bir aile reisidir, örnek bir eştir, örnek bir
babadır.
Hülasa, her yaşta ve her meslekten insanın kendisine model alabileceği yegane
şahsiyettir.
Allah Rasûlü insanlara öğüt verme, onları iyiliklere,
güzelliklere sevk etmede örnek olduğu
gibi, onları hatalı söz, davranış ve alışkanlıklardan
vazgeçirme, yahut hatalı davranışları
tashih hususunda da en mükemmel örnekliği göstermiştir.
İnsanlar
içinde sadece peygamberler günah işlemekten korunmuşlardır. Zira Cenabı Hakk
onları
İsmet (günah işlememe) özelliği ile muttasıf kılmıştır. Bu nedenle peygamberler
haricindeki
bütün insanlar günah işleme ve hata yapma illeti ile malûldürler. Yüce dinimiz
İslâm,
yasak olan fiilleri (günah) açıkça bildirmiş ve mü'minlere bu davranış ve
alışkanlıklardan
uzak durmalarını emretmiştir. Kişi bu emirlere uyduğu takdirde kendisini
kurtaracak
ve Allah'ın sevgili kulları arasına girecektir. Ancak müslümanın vazifesi
sadece
yasak
fiillerden kaçınmakla bitmez. Onun bir diğer görevi
de, Allah'ın haram kıldığı
amelleri işleyen kardeşlerini bu davranış ve alışkanlıklardan
vazgeçirmeye çalışmaktır.
Biz
buna
Ô'Emri bi'lma'ruf ve nehyi ani'lmünker'' diyoruz ki Cenabı Allah yüce
kitabında
müslümanlar
için bunun bir vazife olduğunu bildirmektedir.(2) Hz. Peygamber'in bu
konudaki
tavrını şu hadisi şerif çok veciz şekilde ifade eder: Ô'Sizden bir kimse çirkin
bir iş
görürse
onu eliyle değiştirsin (düzeltsin), eğer buna gücü yetmezse diliyle değiştirsin,
buna
da gücü
yetmezse kalben nefret etsin. Bu ise imanın en zayıf derecesidir''(3).
Allah Rasûlü kötü alışkanlık ve davranışları önleme hususunda
çeşitli metotlar tatbik
etmiştir. Biz
burada onun kötülüklerden men etme yani Ô'nehyi ani'lmünker'' metotlarını
örneklerle
açıklamaya çalışacağız.
Hz.
Peygamber (S.A.S.), sürekli olarak ashabıyla bir araya gelir, onlara kendisine
vahyedilmiş
olan yeni ayetleri duyurur ve dinin hükümlerini anlatırdı. Toplantılarında
mü'minlere
güzel huy ve davranışları anlatıp, onları bu hususta teşvik ederken, aynı
zamanda
kötü davranış ve huylardan bahsederek de ashabını bu gibi hallerden
sakındırmaya
çalışırdı. Ô'Gıybet, kardeşini onun hoşlanmadığı bir vasıf ile zikir ve tavsif
etmendir.
Eğer dediğin sıfat kardeşinde varsa işte o zaman gıybet olur; yoksa, ona bühtan
ve
iftira
etmiş olursun'' (4) sözleriyle gıybet etmeyi; "Ara bozmak için laf getirip
götüren kimse
Cennet'e
giremez" (5) diyerek dedikoduyu; Ô'Doğru sözlülük iyiliğe, iyilik de
Cennet'e
götürür.
Kişi doğru söyleye söyleye Allah nezdinde sıddıklar derecesine çıkar. Yalan
kötülüğe,
kötülük de Cehennem'e götürür, İnsan yalancılık yapa yapa nihayet Allah katında
yalancılar
defterine yazılır'' (6) sözleriyle yalan söylemeyi; Ô'Her kim, bir müslümanın
malını
haksız yere almak için yalandan yemin ederse, Allah'ın azabına uğrar''(7)
diyerek
yalan
yere yemin etmeyi; Ô'Lânet etmek doğruların şanından değildir''(8), Ô'Hiç
biriniz
diğerine,
Allah sana lanet etsin, Allah'ın gazabma uğra, Cehennem'de yan gibi beddualarla
lanet
etmesin''(9) sözleriyle lanet etmeyi; Ô'Hasedden sakının. Çünkü ateşin odunu ve
otları
yokettiği
gibi hased de güzel amelleri mahveder''(10) diyerek hased etmeyi; Ô'Ben,
sarhoşluk
veren
her şeyden sizi men ediyorum''(11), Ô'İçkiden sakınınız Allah'a yemin ederim
ki, içki
ile iman
bir yerde birleşmez, Yani biri diğerini çıkarır''(12), Ô'Üç grup cennete
giremez
Bunlar
minnet edici (başa kakıcı), annebabasına isyankar olan, içkiye devam
edenlerdir.''(13)
Ô'Cenabı Hakk, şaraba, içene, dağıtana, satana, alana, saklamasını
isteyene,
yüklenip götürene, satıp parasını yiyene lanet ediyor''(14), Ô'Şarhoşluk veren
şeylerin
on zümreye zararı dokunur; Bizzat sarhoşluk veren şeye, ham maddesini ezen veya
sıkana,
satıcısına, satın alana, nakliyesi ile uğraşana, kendisine götürülen kimseye,
bütün
bu
işlerden elde edilen kazancı yiyene, içene, içilmek üzere ikram edene''(15)
sözleriyle de
içki
içmeyi ashabına dolayısıyla biz ümmetlerine yasaklamıştır. Bu örnekleri daha da
çoğaltmamız
mümkündür.
Hz.
Peygamber, ashabı ile sohbet ederken, bazen geçmiş ümmetlerin kötü
hareketlerinden
ve bu
hareketlerinin sonuçlarından bahsederek, ümmetini de aynı davranışları
tekrarlamamaları
hususunda uyarmıştır. Şimdi onun bu davranışına bir hadisi şerif
mealiyle
örnek vermek istiyoruz: Ô'Beni İsrail arasında bozgunculuk şöyle başladı.
Onlardan
biri günah işleyen bir adama rastladığı zaman ÔBe adam Allah'tan kork,
yapmakta
olduğun işi bırak; zira o iş sana helal değildir' der. Ertesi günü yine o adama
aynı
halde
rastlar. Bununla beraber, o adamla yiyip içmekten ve onunla düşüp kalkmaktan
çekinmezdi.
Onlar böyle yapınca Allah onların kalplerini birbirine benzetti. Sonra,
Ôİsrailoğulları
içinde kâfir olanlar, isyanları ve hududu aşmaları yüzünden, Davud ve
Meryem
oğlu İsa diliyle lanetlendiler. Onlar yaptıkları günahlardan birbirini men
etmeye
uğraşmazlardı(16)
ayetini okudu. Arkasından şöyle dedi. ÔYa marufu emir ve münkerden
nehyeder,
zalimi zulmetmekten men eder, onu hakka çevirir, hak üzerinde durursunuz; yahut
Allah
kalplerinizi birbirine benzetir de sonra sizi de Beni İsrail'i lânetlediği gibi
lânetler'(17)
Allah Rasûlü, ashabı içinde; muhatabını incitici sözler söyleyen veya hatalı hareket yapan
birini gördüğünde derhal müdahale eder ve uygun bir şekilde hatalı davranışta bulunan
şahsı uyarırdı.
Hz.
Peygamber bir gün namazda iken, cemaatten biri Malik b. Duhşüm'un
nerede
olduğunu sordu. Orada bulunan biri, onun, Allah ve Rasûlü'nü sevmeyen bir
münafık
olduğunu
söyledi. Rasûlüllah o adama, böyle söylememesini, çünkü onun Allah'ın rızasını
isteyerek
Lailahe İllallah dediğini, Allah'ın da böyle diyen bir kişiyi Cehenneme haram
kılacağını
buyurdu.(18)
Ebû
Mesud elBedrî, uşağını kamçı ile dövüyordu. Rasûlüllah onu gördü ve Ô'Ey Ebâ
Mes'ud,
iyi bil
ki senin bu köleye kudretinden, Allah'ın senin üzerindeki kudreti daha
büyüktür''.
Bunun
üzerine Ebû Mes'ud kölesini azad etti.(19)
Hz.
Peygamber çevresinde, evinde ve özellikle mescidde insanları rahatsız edici
maddeler
gördüğünde
bir başkasından beklemeden bizzat eliyle bu maddeleri temizlerdi.(20) O,
Bununla
birlikte kendisi de,''Şüphe yok ki, mescidler yalnız Allah'ı zikretmek ve
Kur'an
okumak
için tesis edilmiştir. Abdest bozmak vesair tiksindirici şeyler buraya
yakışmaz''
derdi.(21)
Müslümanlar
zaman zaman Hz. Peygamber'e gelerek dinin emir ve yasakları konusunda
soru
sorarlardı. Ona güzel amellerin, kendilerine en fazla fayda sağlayacak
ibadetlerin
hangileri
olduğunu sordukları gibi, bazen de ondan en büyük günahların hangileri
olduğunu
da öğrenmek isterlerdi. O da Allah'a şirk koşmak, yalan yere yemin etmek gibi
günahları
sayarak insanları bu çeşit davranışlardan sakındırmaya çalışırdı.(22)
Ashab
bazen Hz. Peygambere giderek yaptıkları bir işi ona haber verirlerdi. Allah
Rasûlü
yapılan
davranışı uygun bulursa onaylar, yanlış bulursa da bu davranışı yapan kişiyi
uyarır
ve bu
fiilini terk etmesini isterdi. Bu konuda ashabdan Numan b. Beşir şöyle bir olay
aktarmaktadır;
Ô'Babam Beşir beni Rasûlüllah'ın huzuruna götürdü ve sahip olduğu köleyi
bana
hibe ettiğini söyledi. Rasûlüllah, diğer kardeşlerime de köle verip vermediğini
sorduğunda
hayır cevabını alınca, ÔAllah'tan korkunuz, in'am ve ihsan hususunda
çocuklarınız
arasında adalet ve müsavata riayet ediniz', buyurdu. Babam da bu emre uyarak
köleyi
bana hibe etmekten vazgeçti.''(23)
Hz. Peygamber'in
hatalı alışkanlık ve davranışlara karşı tavrı ve bunları ıslahı hususundaki
uygulamalarını
aktardıktan sonra, onun insanların hatalarını düzeltmedeki prensiplerinden
de
kısaca bahsetmek istiyoruz.
Hz. Peygamber'in hataları düzeltmedeki ilk prensibi,
hata yapan kişinin yüzüne vurmadan
onun yanlışını düzeltme yoluna gitmesidir.
Allah Rasûlü bir kişide gördüğü davranışı
düzeltirken,
o insanın şahsiyetini incitmemeye özen gösterir. Hatasını yüzüne vurmak ve
onu
teşhir ederek mahcup etmekten sakınırdı.(24) Böyle durumda ya umumi bir tarzda
konuşarak,
Ô'Bazıları neden böyle yapıyor?'' diye uyarır veya hoşnutsuzluğunu gösteren bir
tavır
sergilerdi. Böylece Hz. Peygamberin bu davranışı beğenmediği anlaşılırdı. Enes
b.
Malik
anlatıyor: Ô'Bir gün zaferan (safran) sürmüş bir adam Rasûlüllah Ôın huzuruna
girdi.
Biraz oturduktan sonra kalkıp gitti. Onu mahcup etmemek için yanında bir şey
söylemeyen
Rasûlüllah yanındakilere dönerek: "Şuna söyleseniz de yüzündekini
yıkayıverse"
(25)
buyurdu. Tecridi Sarih mütercimi Ahmed Naim bu hadisi şöyle izah eder: Ô'Bir
şeyden
sakındırıp
korkuturken Ôbir takım kimselere ne oluyor ki' tarzında müphem ve şahıs tayin
etmeyen
tabirleri kullanmak Nebiyyi Muhterem efendimizin adetiydi. İsimlerini söylemiş
olsa,
azarlanan kimseler mahcup olurdu. Buna ise o yüce insanın yaratılışı, merhameti
ve
üstün
sevgisi elvermezdi. Bu nedenle insanlara öğüt
verirken onların hatalarını görüp
azarlamak yerine, şahıs tayininden
kaçarak "bazıları şöyle böyle ederler" hatta daha
mütevazi bir eda ile "biz şöyle yapıyoruz" şeklinde
nasihat etmek gerekir. Zira bu yumuşak ve
şefkatli ifade hem tesir edici olur, hem de hiçbir kimse
gücendirilerek, insanî zaafı gereği
nefsine uyup aksi istikamete sevk edilmemiş olur.''(26)
Allah Rasûlü'nün hataları ıslah etmedeki ikinci prensibi ise,
muhatabını tatlı dille ve
yumuşak sözle uyarmasıdır.
Tatlı
dil karşısında yumuşamayan insan yoktur.(27) Bu hususta Yunus şöyle der:
"Söz
ola kese savaşı, söz ola kestire başı, söz ola ağulu aşı, bal ile yağ ede bir
söz". Hz.
Peygamber
muhataplarına daima tatlı dil ile muamele etmiştir. O
karşısındakinin bir
yanlışını düzelteceği yahut ona bir şey söyleyeceği zaman önce
onu yumuşatarak gönlünü
kazanır, sonra söyleyeceklerini söylerdi.
Bir gün
Kureyş kabilesinden bir genç huzura geldi ve "Ya Rasûlüllah zina etmeme
izin ver"
dedi.
İslam terbiyesi ile bağdaştıramadıkları bu teklif karşısında ashabı kiram
genci
susturmak
için azarladılar ve üzerine yürüdüler. Rasûlüllah
gayet sakin bir şekilde onu
yanına çağırdı ve oturmasını söyledi. Sonra delikanlı ile sohbet
etmeye başladı.
"Söyle
bakayım, bir başkasının senin annenle, kızınla, kız kardeşinle, halan yahut
teyzen ile
zina
yapmasını kabul eder misin? " Genç böyle bir şeyi kesinlikle kabul
etmeyeceğini söyledi.
Hz.
Peygamber de "Öyleyse hiç kimse kendi annesi, kardeşi veya diğer akrabası
ile zina
edilmesini
istemez" buyurdu. Bu sözlerden sonra gencin hatasını kavradığını görünce,
elini
onun
omzuna koyarak, " Allah'ım bunun günahını affet, kalbini temizle ve
uzuvlarını günah
işlemekten
koru" diye dua etti. Hadisi nakleden sahabi o gencin bir daha böyle
şeylerle hiç
ilgilenmediğini
bildirmektedir.(28)
Yeni
müslüman olduğu için namazda konuşulmaması gerektiğini bilmeyen Muaviye b.
Hakem,
cemaatle namaz kılındığı bir sırada aksıran bir adama "Allah sana merhamet
eylesin"
der. Bu yersiz konuşmasından ötürü herkes ona sert sert bakar. Muaviye şaşırır,
"Ne
bakıyorsunuz,
ben ne yaptım ki" diye konuşmaya devam eder. Bu defa namaz kılanlar onu
susturmak
için elleriyle ayaklarına vurmaya başlarlar. Muaviye müslümanların kendisini
susturmak
istediklerini anlayarak susar ve işin sonunu beklemeye başlar. Namaz bitince
Rasûlüllah
cemaate döner ve şunları söyler: "Namaz kılarken dünya kelamı söylememek
gerekir,
namaz, tesbih, tekbir ve Kur'an okumaktan ibarettir". Hadiseyi bize
anlatan
Muaviye
der ki, "Anam babam Rasûlüllah'a feda olsun. Ne ondan önce ne de sonra
onun
kadar
güzel öğretim yapan bir muallim görmedim. Beni ne azarladı, ne dövdü, ne de sövdü."
(29) Bu
hadis, bilmemelerinden dolayı camilerde yanlış hareket yapan insanlara karşı
göstermemiz
gereken tavrı gayet açık bir şekilde ortaya koymaktadır.
Ensardan
birinin hurma ağacını taşlayan küçük Rafi b. Amr, bahçe sahibi tarafından
yakalanarak
Rasûlüllah'a getirilir. Peygamber çocuğa müşfik bir ifade ile hurma ağaçlarını
niçin
taşladığını sorduğunda çocuk, aç olduğu için, karnını doyurmak niyetiyle
ağaçları
taşladığını
söyler. Allah Rasûlü yüzündeki tebessüm ile çocuğun başını eliyle okşayarak
"Bir
daha
ağaçları taşlama, yavrum. Altına düşenleri al ye, Allah seni doyurur" der,
arkasından
da
"Allah'ım bu yavrunun karnını doyur" diye dua eder.(30)
Yaşadığımız
toplumda tasvip etmemiz mümkün olmayan birçok davranışa şahit olduğumuz
bir
gerçektir. Bizlere düşen evvela bu davranışlardan kendimizi korumak, daha sonra
da
yanlış
davranış ve alışkanlık içinde olan insanları bu hallerinden vazgeçirmeye
çalışmaktır.
Bu
konuda da örnek modelimiz ve rehberimiz tabii ki yine Hz. Peygamber'dir. Şayet
bizler
Allah
Rasûlü'nün bu konudaki metot ve prensiplerine uygun olarak kötüler ve
kötülüklerle
mücadele
etme yolunda gayret gösterirsek, onun başardığı gibi ideal bir toplum meydana
getirme
girişimlerimizde muvaffak olabiliriz.
DİPNOTLAR
1.
Ahzab, 21.
2. Âli
İmran, 104, 110.
3.
Buhârî, Tevhid, 37; Müslim, İman, 78; Ebû Dâvûd, Salat, 242, Melâhim, 17;
Tirmizi,
Fiten,
11; İbn Mâce, İkame, 155, Fiten, 20; Nesai, İman, 17; Ahmed b. Hanbel, III, 10,
20,
39, 653,
654.
4.
Müslim, Birr, 70.
5.
Müslim, İman, 168: Ahmed b Hanbel, V, 391. 396, 399, 406.
29.01.2016
Hazreti Peygamber'in Kötü Alışkanlık ve Davranışlara Karşı Tavrı ve Kötü
Davranışları Önleme Prensipleri | diyanetdergisi.com
http://www.diyanetdergisi.com/diyanetdergisi16/konu275.html
5/6
6.
Buhârî, Edeb. 69: Müslim, Birr, 103. 104, 105: Ebû Dâvûd, Edeb, 80;Tirmizi,
Birr, 46; İbn
Mâce.
Mukaddime, 7, Dârimî, Rikak, 7: Muvatta, Kelâm, 16; Ahmed b. Hanbel, I, 405,
433.
7.
Buhârî, Tevhid, 24, Müslim, İman, 218: Tirmizî, Tefsiri sure, 3. 21; Nesaî,
Kaza, 30; Ebu
Dâvûd,
Büyu, 62; Muvatta, Akzıye, 11; Ahmed b. Hanbel, I, 189, 190, 416, V, 260, VI,
212.
8.
Müslim, Birr, 84; Tirmizî, Birr, 72; Ahmed b. Hanbel, II, 337, 366.
9. Ebu
Dâvûd, 45; Tirmizî, Birr, 84; Ahmed b. Hanbel, V, 15.
10. İbn
Mâce. Zühd, 22: Ebu Dâvûd, Edeb, 44.
11.
Buhârî, Eşribe, 74; Ebu Dâvûd, Eşribe, 20.
12.
Nesaî, Eşribe, 51.
13.
Nesaî, Eşribe, 51.
14.
Tirmizî, Eşribe, 20.
15. İbn
Mâce, Eşribe, 3.
16.
Maide, 77.
17. Ebu
Dâvûd, Melâhim, 17.
18.
Buhârî, Salat, 46, 65, Teheccüd, 36, Rikak, 6, Müslim, Mesâcid, 24; Zühd, 43:
Tirmizî,
Nikah,
25; İbn Mâce, Cihad, 12.
19.
Müslim, İman, 34, 35, 36: Ebu Dâvûd, Edeb, 124: Tirmizî, Birr, 30: Ahmed b.
Hanbel,
IV, 120.
20.
Buhârî, Salat, 34, 35, 36, 39, Ezan, 94, Edeb, 75; Müslim, Mesâcid, 50, 53,
Zühd, 74;
Ebu
Dâvûd, Salât, 22; Nesaî, Mesâcid, 32, 35; İbn Mâce, Mesâcid, 10, İkame, 61;
Dârimî,
Salât,
116; Ahmed b. Hanbel. II, 6, 18, 29, 33.
21.
Müslim, Tahâre, 100; Ahmed b. Hanbel, III, 191.
22.
Buhârî, Edeb, 6, İman, 16. Diyât, 2, İstitabe, 1; Tirmizî, Tefsiri sure, 4, 6,
7; Nesaî,
Tahrim,
3, Kasâme, 48; Ebû Dâvûd, Diyât, 9; Ahmed b. Hanbel, II, 214, III, 490.
23.
Buhârî, Hibe, 12; Müslim, Hibât, 9, 10; Muvatta, Akziye, 39.
24.
Algül, Hüseyin, İslâm Tarihi, IIV. İstanbul, 1986, II, 107.
25. Ebu
Dâvûd, Edeb, 6.
26.
Tecridi Sarih Tercemesi, IXII, Ankara 1981, II, 717718. Bu konuda bk.
Kandemir,
Yaşar,
Örneklerle İslâm Ahlâkı, İstanbul 1986, s. 7173.
27.
Cenabı Hakk Kur'anı Kerim'de Hz. Musâ'ya. Firavun'la bile yumuşak bir üslupla
konuşmasını
emretmiştir. Tâhâ, 4344.
28. Ahmed
b. Hanbel, V , 256.
29.
Müslim, Mesâcid, 33; Ebu Dâvûd, Salât, 167; Nesaî, Ticaret, 67.
30. Ebu
Dâvûd, Cihad, 86; Tirmizî, Büyu, 54; İbn Mâce, Ticaret, 67. Ayrıca bk.
Kandemir,
Yaşar,
Örneklerle İslâm Ahlâkı, s. 73 77.
Dr. Adem
Apak Uludağ Üniv. İlahiyat Fak. Öğretim Gör.
29.01.2016
Hazreti Peygamber'in Kötü Alışkanlık ve Davranışlara Karşı Tavrı ve Kötü
Davranışları Önleme Prensipleri | diyanetdergisi.com
http://www.diyanetdergisi.com/diyanetdergisi16/konu275.html
6/6
247 246
245 241 240 239 238 237 236 235 234 233 232 231 230 229 214 144 143 142 141 140
139 138 137 136 135 134 133 132
131 130
129 128 127 126 125 124 123 122 121 120 119 118 117 116 115 114 113 112 111 110
109 108 107 106 105 104 103 102
101 100
99 98 97
Diyanet
Dergisi
-----------------------.
ÖZET KISMINDA “AZARLAMA” GEÇEN 36 TEZ
Tarama:
26.1.2020
298392
|
AHMET SÜLEYMAN BİKMEN
|
2011
|
A descriptive study on the performance of complaints by Turkish
university students in an EFL context
EFL bağlamında Türk üniversite öğrencilerinin şikayet performansı üzerine betimsel bir çalışma |
Boğaziçi Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
205448
|
FATMA SADIK
|
2006
|
Öğrencilerin istenmeyen davranışları ve bu davranışlarla baş edilme
stratejilerinin öğretmen, öğrenci ve veli görüşlerine göre incelenmesi ve
güvengen disiplin modeli temele alınarak uygulanan eğitim programının
öğretmenlerin baş etme stratejilerine
The Investigation of students' misbehaviors and strategies to cope with misbehaviors according to teachers', students and parents' perspectives and the effects of assessertive discipline model based training program on teachers' discipline strategies |
Çukurova Üniversitesi
|
Doktora
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
215782
|
ESİN ÖZER ÖZGÖZGÜ
|
2007
|
Lise öğretmenlerinin sınıfta karşılaştıkları istenmeyen davranışlarla baş
etme stratejileri
High school teachers' strategies for coping with undesirable behaviors in the classroom |
Dokuz Eylül Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
59042
|
İLKNUR EROĞLU
|
1997
|
0-6 Yaş grubu çocuklarda alışkanlık bozuklukları ve bunu etkileyen
faktörler
Behavioral problems and factors affecting them in children aged 0 to 6 years |
Hacettepe Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Hemşirelik = Nursing
|
|
20955
|
MUHAMMED ŞEVKİ AYDIN
|
1992
|
Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmenlerinin pedagojik formasyon
yeterlikleri
|
Erciyes Üniversitesi
|
Doktora
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
601337
|
NEVCİHAN GÜVEN
|
2019
|
Devlet okullarındaki eğitim çalışanlarının maruz kaldıkları mobbing
durumları ve mobbing ile baş etme yöntemleri
Mobbing situations of school staff in public schools and coping strategies with mobbing |
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
603338
|
SİBEL KAYA
|
2019
|
Hikâye kitaplarında dilin şiddet aracı olarak kullanımı: Ömer Seyfettin
örneği
The use of language as a tool of violence in story books: Ömer Seyfettin example |
Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
601113
|
KASIM SAMET SÖZEN
|
2019
|
İş sağlığı ve güvenliğinde mobbing faktörü ve çalışma hayatına etkisi:
Ostim sanayi bölgesi uygulaması
The mobbing factor in occupational health and safety and its effect on business life: A case study on Ostim industrial zone |
Çankaya Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Halk Sağlığı = Public Health ; Hukuk = Law ; İlk ve Acil Yardım =
Emergency and First Aid
|
|
479019
|
ZEHRA BORA
|
2017
|
Okul müdürlerinin öğretmenlere yönelik etik dışı davranışları ve
nedenleri
School principals' unethical behaviors towards teachers and the causes of unethical behaviors |
Düzce Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
468277
|
FADİME İŞCEN KARASU
|
2017
|
Performans geribildiriminin okul öncesi öğretmenlerinin önleyici sınıf
yönetimi stratejileri ile özel gereksinimli çocuk çıktıları üzerindeki etkisi
Effects of performance feedback on preschool teachers' use of preventive classroom management strategies and outcomes of children with special needs |
Ankara Üniversitesi
|
Doktora
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
458406
|
BERNA ÇALGI DEVECİ
|
2017
|
Annelerin çocuklarına yönelik ihmal ve istismar davranışı: İstanbul
Gaziosmanpaşa Taksim Eğitim ve Araştırma Hastanesi örneği
Mothers' neglect and abuse of their children: Istanbul Gaziosmanpasa Taksim Education and Research Hospital sample |
İstanbul Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Sosyal Hizmetler = Social Services
|
|
366717
|
ANIL SAKALLIOĞLU
|
2014
|
Ortaokullarda görev yapan branş öğretmenlerinin sınıf içerisinde
karşılaştıkları istenmeyen davranışlar ve bunları yönetmede kullandıkları
stratejiler
Unwanted behaviors secondary school teachers encounter in class and the strategies they use to cope with them |
Okan Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
364771
|
ESİN UYSAL
|
2014
|
Preparatory class students' perceptions of their English instructors'
interpersonal behaviours at Karabük University School of Foreign Languages
Karabük Üniversitesi Yabancı Diller Yüksek Okulundaki hazırlık öğrencilerinin, İngilizce okutmanlarının kişilerarası davranış özelliklerini algıları |
Ufuk Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
372160
|
GÜLAY BOLATTEKİN
|
2014
|
Die vergleichende Darstellung des Lehrerverhaltens in den Werken von
Rıfat Ilgazs „Hababam Klasse' und von Stephan Serins „Föhn mich nicht zu' aus
der pädagogischen und humoristischen Sicht
A comparison of teacher behaviors in Rıfat Ilgaz's 'Hababam Sınıfı' and Stephan Serin's 'Föhn Mich Nicht Zu' in terms of humor and pedagogy |
Necmettin Erbakan Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Alman Dili ve Edebiyatı = German Linguistics and Literature ; Eğitim ve
Öğretim = Education and Training
|
|
363441
|
GÜNEŞ KILINÇ
|
2014
|
Sosyal bilgiler öğretmenlerinin sınıf içi ders işleme sürecindeki soru
sorma becerileri: Bir durum çalışması
Questioning skills of social studies teachers during teaching: A case study |
Sakarya Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
333560
|
MUSTAFA ÇEVİKBAŞ
|
2013
|
Matematik öğretmenlerinin yanlışa verdikleri dönütlerin öğrenci
özgüvenleri üzerindeki etkilerinin incelenmesi
The effects of feedback, given by mathematics teachers to errors, on students' self-esteem |
Gazi Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training ; Matematik = Mathematics
|
|
345501
|
FATMA KESKİN
|
2013
|
Sahihayn hadisleri çerçevesinde sahabe söz ve davranışlarına karşı Hz.
Peygamber'in tavrı
Sahihayn hadiths about courtesy and elegance of the Prophet |
Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Din = Religion
|
|
333641
|
HÜSEYİN KIR
|
2013
|
Yaş sebze ve meyve sektörü mevzuatının dağıtım kanalları açısından
incelenmesi (1953-2013); 5957 sayılı Kanundan beklentiletiler
Examining legislation of raw vegetable and fresh fruit sector in terms of distribution channels (1953-2013); Expectations of the law no 5957 |
Dumlupınar Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
İşletme = Business Administration
|
|
314911
|
RAMAZAN GÜÇLÜ
|
2012
|
EFL learners' perceptions and interpretations of teacher interpersonal
behaviour at high schools
Liselerde İngilizce sınıflarında öğrencilerin öğretmen kişilerarası davranış algıları ve yorumları |
Hacettepe Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
313408
|
AYTEKİN GÜNDÜVER
|
2011
|
İlköğretim öğrencilerinin SBS başarılarının bazı değişkenlere göre
incelenmesi
The study on achievements of primary school students with regard to some variablies |
Yüzüncü Yıl Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
257529
|
FİLİZ OSAN
|
2009
|
Çalışan çocukların istismarı: Mobilya işkolu örneği
Exploitation of working children: Example on furniture sectors |
Hacettepe Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Sosyal Hizmetler = Social Services ; Sosyoloji = Sociology ; Çalışma
Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri = Labour Economics and Industrial Relations
|
|
207604
|
FATİH ÖZDEMİR
|
2006
|
Me'ânî ilmi açısından Kur'ân-ı Kerim'deki Emir'lerin mânaları
Meaning of orders in Quran from the aspect of Me'ânî science |
Marmara Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Dilbilim = Linguistics
|
|
207997
|
MEHDİN ÇİFTÇİ
|
2006
|
Arap Dili ve Belağatına göre Kur'an-ıKerim' de Nehiy
Probition in Quran according to Arabic language and rhetoric |
Marmara Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Din = Religion
|
|
188016
|
ORHAN ŞAHİN
|
2005
|
İlköğretim okullarında 1. kademe 5. sınıf öğrencilerinin gösterdikleri
istenmeyen davranışların görülme derecesi ve bu davranışlara ilişkin
öğretmenlerin kullandıkları çözüm stratejileri
Misbehaviors of 5th grade students of primary schools in Bolu and solution strategies that the teachers use to these behaviors |
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
145969
|
AHMET ATCI
|
2004
|
İlköğretim I. kademe öğretmenlerinin sınıf içi problem davranışlara
yönelik müdahalelerinin incelenmesi
An investigation of teachers' intervention strategies for misbehaviour in primary schools |
Çukurova Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
124682
|
MÜYESSER CEYLAN
|
2003
|
Sınıfta motivasyon-İki öğretmenin sınıf içinde motivasyon değişkenlerini
dikkate alma davranışlarının betimlenmesi
Motivation in classroom-The description of how two teachers in the classroom take the motivation variables into consideration |
Anadolu Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
92203
|
ÜMMÜHAN AKSU
|
1999
|
Sınıf öğretmenlerinin disiplin problemlerine yönelik sınıf yönetimi
yöntemleri ile stresle başaçıkma tutumları arasındaki ilişki
The Relationships between teacher perceptions of classroom control strategy and general coping behaviour |
Karadeniz Teknik Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
84598
|
ALİ GÖKSUÇUKUR
|
1999
|
Butik tarzı zincir mağazalarda mekan tasarlama kriterleri
Interior desing criteries of butique style chain stores |
Selçuk Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Mimarlık = Architecture
|
|
64856
|
ASLIHAN ÜNLÜESER
|
1998
|
Orhan Kemal'in Baba Evi, Avare Yıllar; Cemile romanlarında tasarlama
kiplerinin anlam açısından incelemesi
Analization of the novels Baba Evi, Avare Yıllar, Cemile of Orhan Kemal according to it's sense |
Çukurova Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
|
|
52804
|
FİLİZ DEMİRÖZ
|
1996
|
Evli kadınlara yönelik istismar ve kadınların sığınma evleri hakkındaki
düşünceleri
Abuse aganist married women and women opinion about sheltered |
Hacettepe Üniversitesi
|
Doktora
|
Sosyal Hizmetler = Social Services
|
|
42573
|
AHMET YAYLA
|
1995
|
Eğitim öğretim sistemimizin otorite ve sorumluluk açısından
değerlendirilmesi (ilk ve orta dereceli okullarda)
|
Yüzüncü Yıl Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
33405
|
FATMA ERAT ÇAYDERE
|
1995
|
3-6 yaş çocuklarına uygulanan disiplin yöntemleri
The Disciplinary methods imposed upon 3-6 year old children |
Çukurova Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Ev Ekonomisi = Home Economics ; Halk Sağlığı = Public Health
|
|
26089
|
MEHMET OSMAN TOKLU
|
1993
|
Kommunikative formelm im Deutschen und im Türkischen
|
Ankara Üniversitesi
|
Doktora
|
Alman Dili ve Edebiyatı = German Linguistics and Literature ; Dilbilim =
Linguistics
|
|
27080
|
YASEMİN KARAMAN
|
1993
|
İlkokul öğretmenlerinin gözlemlerine göre çocukların aileleri tarafından
istismarı ve ihmali
|
Hacettepe Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
20433
|
AYŞEN GÜL(AKKOR)
|
1992
|
Some critical approaches to the fathers and daughters of Shakespeare
|
İstanbul Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
İngiliz Dili ve Edebiyatı = English Linguistics and Literature
|
|
7740
|
MEHMET OKUTAN
|
1988
|
Ortadereceli okul müdürlerinin insan ilişkileri yeterlikleri (Trabzon ili
örneği)
|
Hacettepe Üniversitesi
|
Yüksek Lisans
|
Eğitim ve Öğretim = Education and Training
|
|
Satırlar(Rows) 1-37 of 37
|
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder