TONYUKUK’U VE ÖNEMİNİ NİTELEYEN 155 SEÇME ALINTI
(Alfabetik)
--------------------------------------------------------------------------------
(10.07.2017)
(Not: Alıntıların kaynakları için bkz.: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V5zFfnN1UK_EcJsu7jnhkhJULSmJNcXfzTxnaFKq1Vg/edit?usp=sharing )
·
(…)
savaşlarında hiç başarısızlığa uğramayan
·
"Bu
kitâbelerdeki ifadeler parlak bir millet şuurunun göstergesidir. "
·
(…)
“restauration” çağı kahramanı Tonyukuk (…)
·
(…)
716-717 yıllarında Türklerin bir tek halk olmasını sağlamıştır.
·
(…)
aynı yıl Türk başkentine giden Çin elçilik heyetinin ağırlanması sırasında
Tunyukuk'un otağda, kağan ve katun yanında yer alması da onun Türk kağanlığı
nezdindeki itibarını gösterir.
·
(…)
ben her zaman diyorum Türk tarihinde eğer on önemli bilge kişi seçeceksek
bunların içersinde on kişi içersinde mutlaka Tonyukuk girmelidir diye
düşünüyorum.
·
(…)
Bilge Tonyukuk, bu itibârla Türk târihini ilk defa kaleme almış ve
edebiyatımızda târih şuurunun hâkim olduğu bir hatırat bırakmıştır.
·
(…)
bu yazıtlar Kraliçesinin önemi, güzelliği ve onuru (…)
·
(…)
Devlet işlerindeki derin tecrübesinden dolayı Tonyukuk'a yeniden görev verildi.
·
(…)
devlet politikası ve savaşlarla ilgili kritik yönlendirmelerde bulunmuş ve
yaşamsal görevler görmüş sembol bir kişiliktir. Bilge Tonyukuk’un kırılma
noktalarında oynadığı bu kritik rollerin Köktürk tarihinde pek çok örneğini
bulmak mümkündür.
·
(…)
diplomatik dehası, taktikleri ve çelik gibi iradesiyle iz bıraktığı
eylemlerini, haklı bir gururla gelecekte de izlenmesi için örnek
göstermektedir.
·
(…)
gençlik yıllarında ataklık ve cesaretiyle, yaşlılığında da tecrübe ve bilgisi
ile devletine hizmet vermiştir.
·
(…)
halkın birlik ve beraberliğini sağlayan, ileri görüşlü ulu bilgin Tonyukuk
·
(…)
İfadelerinde bazan kağanları gölgede bırakacak kadar güçlü olduğunu
sezdirmektedir
·
(…)
Kapgan zamanındaki Tunyukuk'suz bir devlet yönetiminin nelere mal olduğunun
görülmesi (…)
·
(…)
o çağın dinî, kültürel cereyanlarını nasıl yakından tâkip edip Türk milleti
açısından değerlendirdiği (…)
·
(…)
savaşlarında hiç başarısızlığa uğramayan
·
(…)
Türk birliğini kurma yolunda çok önemli girişimlerde Tonyukuk bulunmuştur, çok
net bir şekilde bulunmuştur.”
·
(…)Tonyukuk’un
ise, çok cesur, yaşlı, bilgili, tecrübeli biri olarak Çin için tehlikeli
oldukları bildiriliyordu.”
·
Bilge
Tonyukuk, akıllı, bilgili, cesur, faal bir insandı. Durumu gayet iyi
değerlendirir isabetli kararlar verirdi. Kısaca Bilge Tonyukuk'un üç hükümdar
devrinde gördüğü hizmetler onun müstesna bir devlet adamı olduğunu açıkça
gösterir.
·
...
devletin en önemli şahsiyetidir; sırasınca olmasa bile, gerçekten de böyledir
·
...büyük
bir devlet ve siyaset adamıdır. Çin'de doğmuş, Türk istiklâli için kağanlarla
omuz omuza çarpışmış kahraman bir asker; Türk devletinin politikasına uzun
zaman yön vermiş akıllı ve hikmet sahibi bir devlet adamıdır.
·
...dünyanın
en güçlü dehalarından biri …
·
...gerçekten
büyük bir kişiliğe sahip olan bu yaşlı devlet adamının engin bilgi ve
deneyimlerinin derinliği…
·
...Tonyukuk,
tarihte adları bilinen devlet adamları arasında en büyüklerinden biridir
·
“Avrupalı
dillerinde, Yunanca, Latince, Mısırca, Babil, Hitit, Elâm dillerinde, Sinâ
dilinde, İbranî, Fenike, Arâmî, Nebatî, Falmîra, Süryanî Dillerinde, Güney ve
Kuzey Arap Dillerinde, Eski Frasça, Pehlevî ve Modern Farsça’da, kitabeler
gördüm. Tonyukuk kitâbesi düzeyinde bir yapıta, bir sanatsal inceliğe, böylesi
açık ve güzel ifade edilmiş cümlelere bir başka yerde daha rastlamadım”.
·
“Bilge
bir kişi olan Vezir Tonyukuk, doğruyu düşünen, düşündüklerini çekinmeden
söyleyen, düşündüklerini uygulayan, tehlikelere karşı tedbir alan bir kişidir
·
“Türk
Kağanlığı tarihinde Tonyukuk 'un şahsiyeti özel bir yere sahiptir.
·
“Türklerin
Budizm dinine girmesini engelleyen Vezir Tonyukuk, aynı zamanda Türk milletinin
surlarla çevrili şehirlere yerleşerek, Çinliler tarafından yeniden köle
edilmesini de engellemesiyle bilinmektedir
·
…ulusu
için ‘gece uyumayan, gündüz oturmayan; kızıl kanını döken, kara terini akıtan’
Tunyukuk’un kavrayışı ve bilgeliği,
·
701'de
Demirkapı'ya doğru yapılan yarma harekatında birliklerin başında sadece onun
bulunduğu hemen hemen kesindir.
·
725
dolaylarında seksen yaşlarında ölür; ölürken uğruna bu kadar çabaladığı eserini
çok da emin olmadığı ellere bıraktığı için gözü arkada kalır. Bu duygularını
Türkçenin en eski anıtlarından biri olan zafer anıtına kazdırdığı sözlerle de
ifade eder: "Artık ben de yaşlandım. Yaşlıyım. Eğer bir halkın başına
yetersiz bir kağan gelirse, o halkın başına ne gelmez ki!".
·
726-27
yıllarında Türk tarihinin en muhteşem abidelerinden biri olan Tonyukuk Yazıtı
dikildi.
·
Adı
bilinen ilk Türk yazar ve tarihçisidir
·
Anıtlardaki
yazıların ortak fikri, Türk halklarının birlik ve bağımsızlığını koruma
ülküsüdür
·
Bazı
araştırıcılar Bilge Tonyukuk'un kitâbesine bir şaheser gözü ile bakmışlardır”.
·
Beş
yazıt arasında en iyi ve bütünsel olarak konmmuş olanı ve her bakımdan
olağanüstü özellikler taşıyanı ise büyük başbakan Tonyukuk'un özgeçmişini anlatan
kitabesidir.
·
Bilge
olmayan kağanların, beylerin, buyrukları ise budunu felâkete, hatta, tutsaklığa
sürüklediğini açık delilleriyle ifade ederler. Bu ifadeler haliyle toplum
düzeninin bir fotokopisi gibidir
·
Bilge
Tonyukuk görüş ve fikirleri, uygulama ve başarıları ile Türk devletinin ikinci
kuruluşunda, buduna güç kazandıran birinci derecede güçlü şahsiyetlerdendir.
·
"Bilge
Tonyukuk, daha ziyade, fertlerin öz güçleri ile Türk budununu ayakta ve güçlü
tutabileceklerini anlatmaktadır. Kitâbenin son bölümünde bu görüşünü şu
cümlelerle ifade eder:
"İlteriş Kağan
kazanmasa, ben kendim kazanmasa idim il de (yurt) Budun da (millet) yok
olacaktı. Kazandığı için (İlteriş Kağan), kendim kazandığım için il de il oldu.
Budun da Budun oldu, kendim ihtiyar oldum, kocadım. Herhangi bir yerde Kağanlı
Budunda böylesi var olsa ne sıkıntısı olacakmış.""53
Kitabenin bir nevi ana
fikrini anlatan bu sözlerle Türk nesline, varolmanın, yaşamanın yolunu
göstermekte ve Türk budununu yaşatmak için kendilerine düşen kutsal görevi
hatırlatmaktadır."
·
Bilge
Tonyukuk, halkın geçim kaynağını da düşünerek, ülkenin hudutlarının süratle
geliştirilmesi politikasını güder ve on yıl içinde, on yedisi Çin'e olmak üzere
kırk yedi sefer düzenlenmiştir. Bazı savaşlara Başkomutan olarak katılmıştır.
Hemen hemen bütün savaşlar kazanılmış ve devletin sınırları ve gücü yeniden
büyütülmüştür.
·
Bilge
Tonyukuk’un başkumandan sıfatı ile katkısı çok büyüktür. Bu sayısız askerî
zaferler içerisinde bazıları, tıpkı yukarıda sözü edilen siyasal ve kültürel müdahaleler
gibi kurtuluş ve kuruluş aşamalarında devletin bekasını sağlayacak türden
kırılma noktalarında vukua gelmiştir.
·
Böylece,
yeni kurulan Gök Türk Devleti Tonyukuk’un yerinde hareketi sayesinde yok
olmaktan kurtuluyordu.
·
Böylece,
yeni kurulan Gök Türk Devleti Tonyukuk’un yerinde hareketi sayesinde yok
olmaktan kurtuluyordu.
·
Bu
değerli 43 yazıt içerisinde, akademisyenlerin en çok dikkatini çeken ve
üzerinde en fazla araştırma yapılmış olan yazıt şüphesiz ‘Tonyukuk’ yazıtıdır.
·
Bu
sebeple kağanıma kızıl kanımı tüketerek, kara terimi fışkırtarak çalıştım ve
işim ile gücümü hep ona verdim" der.
·
Bunun
üzerine Bilge Tunyukuk gece-gündüz uyumadan onlara karşı bir plân
hazırlamıştır.
·
Burada
Tonyukuk’un gerçekten geçmişten ders çıkartabilen bir devlet adamı olduğunu
gördük. Çünkü Taspar Kağan devrinde teşvik edilen Budizmin çok kötü sonuçları
olmuştur
·
büyük
bir devlet adamı ve başkumandandır(… )
Çin’de doğup tahsil görmüş olan bu adam cidden büyük bir şahsiyettir.
·
Büyük
Türk hâkanlığının toparlanmasında ve büyük iç ve dış, siyasi, idarî ve askerî
mes'elelerin halledilmesinde, çok kudretli bir hale gelmesinde birinci derecede
te'sirli oldu.
·
Çeşitli
boylara karşı elde edilen büyük başarılara ve prestije rağmen zamansız bir
harekatı durdururarak şartlar gereği Çin ile barış siyasetine yönlendiren
Tonyukuk’un bu tarihî müdahalesi, Kapgan Kağan’dan sonra zayıflayarak dağılma
tehlikesine giren ve iç isyanların bastırılmasıyla henüz toparlanan devleti, bu
kez kesin olarak yıkılmaktan kurtarmıştır. (190.S.)
·
Çin
İmparatorluğu’nda Çin’in hayat tarzını kabul edenleri teşvik etme geleneği
vardı. Bu, Türk halklarının yavaş yavaş göçebe hayat tarzından yerleşik hayat
tarzına geçmelerine ve neticede onların sıkça asimilasyona uğramalarına yol
açmıştır.
·
Çin
kaynakları Tonyukuk için, “her şeyi enine boyuna düşünen bir stratejisttir,
yaşlı olmasına rağmen ataklığı ve zekası ile etrafa kıvılcımlar saçar” diyor.
·
Çin
kültüründen derinden etkilenmiş Tonyukuk ilginç bir şahsiyet olduğu kadar
kuşkucu ve uzlaşmaz bir vatanseverdir de. Arkasında taşa kazılı siyasal bir
vasiyetname bırakan, ordunun bu yorulmak bilmez liderinin (…)
·
Çin’in
entrikalarıyla Türklerin başa çıkamayacağını bildiği için hep Çin’den uzak bir
ülke istemişti.
·
Çin'in
çetin, fakat makul bir muarızı ve Türk ulusal değerlerinin öfkeli ve kızgın bir
koruyucusu idi.
·
Çok
tedbirli, ileri gören, devlet idaresine vâkıf bir şahsiyet.
·
Derin
bilgisi, ikna edebilme yeteneği, cesareti halk arasında efsanelere dönüşmüştür.
·
Devlet
adamı özellikleriyle Türk tarihinde müstesna bir yere sahip
·
Devlet
en parlak dönemini Bilge Kağan, Kültigin ve Vezir Tonyukuk zamanında
yaşamıştır.
·
Devlet
işlerindeki derin tecrübesinden dolayı Tonyukuk'a yeniden görev verildi.
·
DÜNYA
milletlerinin içinden çıkan devlet adamları arasında hiç şüphesiz, Bilge
Tunyukuk’un yeri bambaşkadır.
·
Eğer
yeni başkentleri Ankara'da çağdaş Türkler, Romalı Augustus'un kendileriyle
bağdaşmayan şöhretli gölgesi altında yaşamak durumunda kalıyorlarsa,
karşılığında pekala başarıları en az Romalınınki kadar büyük, anlatımı ise çok
daha güçlü olan atalarından birinin varhğmı kıvançla gözler önüne serebilirler.
·
Elbette
Tunyukuk, yeniden vücut bulan devletin fikrî temellerinin de mimarıdır. (…) Hiç
şüphesiz Bilge Kağan'ın ağzından dökülen Türklük vurgulu, ateşli sözlerin
arkasında da Tunyukuk fikriyatının rolü bulunmaktadır. Elbette Tunyukuk,
yeniden vücut bulan devletin fikrî temellerinin de mimarıdır.
·
Esasen,
Bazin’e göre, Türklere Çin’den gelmiş bulunan On iki Havyan Takviminin
kullanımı zımnen de olsa Çin nüfuz dairesine girme ve Çin İmparatorluğu’na
tabiiyet anlamı ifade ettiğinden, meselâ Tonyukuk bu takvimi kullanmaktan
kaçınıyor ve Tonyukuk abidesi On İki Hayvan Takvimi ile tarihlendirilmiyor.
·
Evet
kendi milletinin karakterini ve olaylar karşısındaki tavır ve davranışlarını
çok iyi biliyor.
·
Gök
Türk hanedanı ile akraba bir aileye mensuptu ve bu aile Çin'de geliri bol bir
mevkiye sahipti. Tonyukuk'a Çin tahsil ve terbiyesi verildi. Fakat edindiği tahsil
ve terbiyeye rağmen Türk kaldı.
·
Göktürk
devletini ikinci defa ayağa kaldırıp tüm Türk boylarını bir araya getiren
devletin temel taşı Tonyukuk.
·
Göktürk
devletinin politikasına uzun zaman yön vermiş akıllı ve hikmet sahibi bir
devlet adamıdır.
·
Göktürk
Kitabeleri'nden anladığımıza göre, devlet düzenini korumada büyük bir meziyet
olarak, toplum arasında değer kazanan Alp kişinin yanı sıra, bilge kişinin ve
bilgeliğin toplum yaşantısındaki yapıcı gücünü ifade etmekle, Türk düşüncesinin
bilgiye verdiği önemi ve hayattaki yerini anlatmış olmaktadır.
·
Halk
kendi havasında iken o düşmanın baskınını düşünür, onlara nasıl karşı
koyacağını planlar.
·
Her
fırsatta Çin’deki T’ang Imparatorluğu’na ardı ardına darbeler indirerek esaret
altındaki Türkleri kurtarmaya çalıştı.
·
Her
üç yazıtın özelliği çok güzel düşünüş ritmini ihtiva edişinde, her satırında
millî duygu’nun çınlamasında ve teşkilâtçılık kabiliyetinin tebarüz
ettirilmesindedir.
·
Hikâyenin
kendisi o kadar emosyonel ve tabiidir, kendisinden çok asır sonra doğan
otobiyografi janrına o kadar sarahatle yaklaşmaktadır ki metindeki söylevin
bizzat Bilge Tonyukuk’a ait olduğu tespit ve tahminini yapmak hiç de zor
değildir.
·
II.
Göktürk devletinin kuruluşunda ve yönetiminde çok büyük bir rol model olan
Tonyukuk (…)
·
İçinde
devirlerin değiştiği bu büyük yaşa m öyküsünün dönüm noktalarını oluşturan
büyük olaylar ve başanlar doğal bir biçimde yerli yerine oturmaktadır. Sürecin
bütünü, sonunda, temel başanları bir kez daha topariayan kısa ve özlü bir
değerlendirmeyle özetlenir. Buruklaşmayan ancak iğneleyici ve hicivli bir
sonsöz aslında bir sonu, bir sona erişi değil, ileriye umutlu bir bakışı ve
yeni bir başlangıcı vurgulamaktadır.
·
İkinci
Doğu Göktürk Kağanlığı'nın üç kağanına vezirlik yapmıştır. Türk milleti ona
Bilge Tonyukuk adını vermiştir.
·
İleri
görüşlülüğü ve dehâsı sayesinde, zamanında Türk milleti en görkemli günlerini
geçirmiştir.
·
"İlteriş
Şad’ın Kağan olarak ilân edilmesi, Türk kağanı olarak Türk budununa tanıtılması
ve böylece budun adına bir Türk devletinin kurulmasında Bilge Tonyukuk’un
kişisel gücünün etkili olduğu, kendi ifadelerinden anlaşılmaktadır. Bu fikrin
uygulanmasından şahsî görüş ve cesaretin de temel desteklerden biri olduğu
anlaşılıyor. Bu fikrimizin doğruluğunu izah edecek sözler, Bilge Tonyukuk
Kitabesi'nde şöylece işlenmiştir;
"Andan sonra Tanlı bilgi verdiği için
bizzat Kağan kıldım” (45)
Bu cümleden anlaşılıyor ki, İlteriş Şad'ın
kağan olması fikri, Bilge Tonyukuk’tan geldiği gibi, bu işin gerçekleştirilmesi
de bizzat Bilge Tonyukuk tarafından geliştirilen olaylarla mümkün olmuştur.
Kağanlık kurulunca haliyle Bilge Tonyukuk, İlteriş Kağan’ın yanında en büyük
vazifeyi almıştır. Kendi ifadesiyle ""Ayguçi"" olmuştur.
Ayguçi kelimesinin kesin karşılığını bugün için vermek güçtür. Tercümelerde,
""Vezir"" olarak ifade edilmektedir. Fakat Tonyukuk’un
ifadelerinden anlaşıldığına göre, kağandan sonra budunun en yetkili kişisi
Bilge Tonyukuk'tur. Hem devlet adamı, hem bilgin, bunların yanı sıra da bir
başbuğ, bir Alptır (46). "
·
İlteriş'in
ölümü üzerine yerine geçen Kapağan Kağan döneminde de ordunun ve yönetimin
birinci derecede sorumlusuydu ve devletin en geniş sınırlarına kavuşmasını
sağladı
·
İstiklalin
kazanılmasında ve devletin kuruluşunda birinci derecede rol oynayan ikinci adam
ise Bilge Tonyukuk'tur. Karar verici bir makamı işgal eder.
·
İyi
bir stratejist ve taktik ustası olmasından ötürü, batılı Türkologlar onun için
“Türkler’in Bismarc’ı” ifadesini kullanır. (…)
·
Kağana
dürüstçe hizmet ederek sürekli yanında bulunmuştur
·
Kağanlığın
yeniden oluşumu sürecinde, bu savaşın İlteriş Kağan unvanlı Kutluğ ve onun baş
danışmanı Tonyukuk büyük rol oynamıştır.
·
Karşılaştığımız
bu eser yalnızca en üst düzeyde ve birincil önemde bir tarihi yazıt değildir;
burada elimizde hazinelerin en enderi, Eski Türk edebiyatının özgün bir yapıtı
bulunmaktadır. Bu eser bir şiir değil, bir dram değil, bir tarihçe ya da bir
hikaye veya öykü değildir. Herşeyiyle kendine özgüdür! Başyapıt, şaheser,
şaşmaz bir kesinlikle içinde bulunduğu ortamı en verimli biçimde değerlendiren
bir eserdir. Bu açıdan, Sezar'ın "Değerlendirmeler'' (Commentary) adlı
eseri ile karşılaştırıldığında ondan aşağı kalmayacaktır. Özellikle taş
yazmalar üzerine, bu çalışmanın yazarı ve danışabildiği tüm meslekdaşları,
dünyadaki büyük yazıtlar arasında Türk Tonyukuk'un kitabesinin özlü
mükemmeliyetine yaklaşan, değil daha üstününü, eşdeğer ini dahi
tanımamaktadırlar.
·
Kendi
yazıtının metnini hazırlayan Tonyukuk (bu yazıt politik bir vasiyettir) hiçbir
zaman tokittim, kazıttım dememiş, fakat fiilen bittitdim, yani yazdırdım demiştir. Buna karşın, Bilge Kağan'ın taşı
kendisi tarafından tasarlanmamıştır. Bu fark kaydedilmeye değer. Metinde açıkça
şu ifade yer almaktadır: "Bilge Kağan'ın yazıtını ben Yollig Tekin yazdım … yani Bilge Kağan'ın yeğeni ben Yollig Tekin
tarafından yazıldı… Tüm bu yazıtları ben yazdım."
·
Kitâbelerde
anlatılan Bilge Tonyukuk’un kişiliği, bilmekten daha üstün özellikler
gösteriyor. Bildiği kadar, doğruyu düşünen, düşündüğünü uygulayabilen bir
kişidir. Bilge Tonyukuk birçok tehlikeli olaylarla karşı karşıya gelmiştir. Bu
olayların getirdiği tehlikeler karşısında endişeye düşmez, korku nedir aklına
getirmez, olayın özelliğini, getireceği muhtemel tehlikeyi bilgisi sayesinde
değerlendirir. Gerektiği şekilde tedbirlerini almaktan da çekinmez. Bu
husustaki görüş ve düşüncelerini gayet açıkça ifade eder. Açık ve kesin
cümlelerle görüş ve düşüncelerini anlatır.
·
Kitâbelerde
anlatılan Bilge Tonyukuk’un kişiliği, bilmekten daha üstün özellikler
gösteriyor. Bildiği kadar, doğruyu düşünen, düşündüğünü uygulayabilen bir
kişidir. Bilge Tonyukuk birçok tehlikeli olaylarla karşı karşıya gelmiştir. Bu
olayların getirdiği tehlikeler karşısında endişeye düşmez, korku nedir aklına
getirmez, olayın özelliğini, getireceği muhtemel tehlikeyi bilgisi sayesinde değerlendirir.
Gerektiği şekilde tedbirlerini almaktan da çekinmez. Bu husustaki görüş ve
düşüncelerini gayet açıkça ifade eder. Açık ve kesin cümlelerle görüş ve
düşüncelerini anlatır.
·
Merkez
Havza’nın gelişmiş idari sistemi ve kültürü Göktürk Kağanlığı’nın yeniden
kurulmasında temel esas olmuştur.
·
Nitekim
onun uyguladığı plan ve stratejiler sayesinde devlet birçok felaketten
kurtuldu.
·
duşmanları
olan Çinlileri iyi tanır, yillarca orada
onlann esiri olarak kalmiştir. Tonyukuk o istirapli yillannda geniş bir
tecrübe kazanmiş, ufku genişlemiştir.
·
Tonyukuk
ki, bilgeliğiyle ünü Ötüken’i aşmış, Hind’e, Çin’e ulaşmıştı…
·
O,
tüm Altay bölgesini fethederek Baykal'a birleştirir; sonra, Oğuzlar ile ittifak
yapar, Oğuzlar, Türkler ile birlikte, sadece bir tek ulusu, 716-717 yıllarına
kadar teşkil edeceklerdir.
·
O,
Türk milli yapısının oluşumuna büyük katkılarda bulunmuş büyük bir bilgeydi.
·
O,
Türklerin milli benliği ile uyuşmayan çabalara karşı çıkmıştı.
·
O,
Türklerin milli benliği ile uyuşmayan çabalara karşı çıkmıştı. (…) O, Türk milli yapısının oluşumuna büyük
katkılarda bulunmuş büyük bir bilgeydi.
·
Okuyanlann
bir destan anlatimi ve guzelligi buldugu bu sadrlar devlet adami sorumlulugunu da hatirlatir.
·
Okuyanların
bir destan anlatımı ve güzelliği bulduğu bu satırlar devlet adamı sorumluluğunu
da hatırlatır.
·
Ötüken,
sahip olunan ortak hafızadır. Bu ortak hafızadan uzaklaşılması, Türk milletinin
bunalımıdır, esaretidir, yok oluşudur. Bunun için yönetenlerin kurumsal açıdan
Türk milletinin maddî ve manevî- kültürel gelişimini sağlayıcı yapılanmalara
gitmesi gerekirken, yönetilenlerin de Türk milletinin yabancı bir kültüre
ihtiyaç duymayacak denli orijinal bir kültür ve medeniyete sahip olduğunu İdrak
Etmesi Gerekir.
·
Özellikle
Çinlileri iyi tanıyan Tonyukuk uyguladığı stratejiler sayesinde ülkeyi Çin'in
tehlikelerinden korumayı başarmıştır.
·
Pekin’den
Kansu’ya kadar uzanan bütün Kuzey Çin bölgelerine Türk akınları başladı.
682-687 yıllarında buralara toplam kırk altı sefer düzenlendi.
·
Ping-pu-lang
unvanlı P’eiKuang-t’ing dedi ki:
Tonyukuk derinden hareket eder, yaşlı ve güçlüdür
·
Politikayı
iyi bilen, halk ruhunu derinlemesine kavramış olan bu meşhur Göktürk vezirinin
(…)
·
Proto
Türklerden bazılarının çok erken dönemlerden itibaren Budizme girdiklerini ve
bu kültür içerisinde büyük ölçüde eridiklerini biliyoruz.
·
Sefaletin
tehdit ettiği, örgütlü bir yaşama geçemeden önce insanların açlıktan öldükleri
bu topraklarda mutluluk sadece şu sözlerle dile getirmiştir: "Geyik
yiyerek, tavşan yiyerek hüküm sürüyorduk. Halk toktu." Bu sözler,
zaferlerden sonra bile gerçeklikten uzaklaşmayan bir bilgenin, Tonyukuk'undur.
·
Sencer
Divitçioğlu, “Kök Türkler” adlı Göktürk toplumunu incelediği eserinde, R.
Dankoff’un XIII. yüzyıldan önceki Türklerde “hükümdarlık bilgeliği geleneğini“
incelerken,“İç Asya Türkleri arasında güçlü bir yerli bilgelik geleneği”
bulunduğuna dair bilimsel tespit ve bulgusuna atıf yapmıştır
(Divitçioğlu,1987,123). Türk Milletini yücelten, milletin iktidarını pekiştiren
ve milletin hükümranlık alanını genişleten, bütün yöneticiler bilgelik
niteliğine sahip olmalılardır. Başka bir ifade ile hakan-yöneticiler, bilge
hakan; “buyrukturlar, bilge-buyruktur (vezir); hakan-yönetici eşleri, il-bilge
hatun; yargıçlar, bilge “yargucu”
(yargıç) olmaları halinde, ancak bulundukları mevkii ve makamın gerektirdiği
liyakat ve ehliyeti temsil etmiş olurlar.
İş başında bilge yöneticiler olmadığı hallerde ise toplumsal
felaketlerin ve dağınıklığın olması kaçınılmazdır (Başer, 2009).
·
Tarih,
vezir Tonyukuk un sözlerinin kehanet olmadığını ortaya koymaktadır. Macarlar ve
Bulgarlar Hıristiyanlık içinde, Hazarlar da Musevilik inancında adetâ
erimişlerdir
·
Tonyukuk
Çin’de büyümüş, Çin politikalarını öğrenmişti. Çin’in entrikalarıyla Türklerin
başa çıkamayacağını bildiği için hep Çin’den uzak bir ülke istemişti
·
Tonyukuk
çok pratik ve doğru çözüm üreten, düşmanlarını çok iyi tanıyan büyük bir
stratejistti
·
Tonyukuk
çok pratik ve doğru çözüm üreten, düşmanlarını çok iyi tanıyan büyük bir
stratejistti.
·
Tonyukuk
halkını düşünen akıllı, bilge bir ihtiyardır.
·
Tonyukuk
idarecinin sadece tek başına olmadığını gösterir.
·
Tonyukuk
kendini detaylarla oyalamaz. O, gayretini tek bir belirleyici başarı üzerine
yoğunlaşır ve bu, yalnızca yakın akraba Oğuz'a karşı değil, onların ve diğer
kabilelerin sadakatı üzerinde de kazanılmış bir zafere dönüşür.
·
Tonyukuk
o ıstıraplı yıllarında geniş bir tecrübe kazanmış, ufku genişlemiştir.
·
Tonyukuk
o ıstıraplı yıllarında geniş bir tecrübe kazanmış, ufku genişlemiştir. O
Çinlilerin nasıl düşündüklerini bilir.
·
Tonyukuk
ve Bilge Kağan, birliğin, beraberliğin kıymeti bilinsin, gelecek çağlarda
yaşayacak olan Türk boylarına ibret olsun diye, tüm bu olayları taşa kazdılar.
·
"Tonyukuk,
kendi yazıtında Türk milletinin Çin’e tabiyetinden acı acı yanar yani haykırır,
üzüntü duyar. Türk milletinin Han olmadığından gidip Çin’e bağlandığından söz
eder bu bir tarih anlatımıdır aslında baktığımız zaman nedir; 630 sonrasında
Türklerin başına gelenler, hansız kalmaları hem doğu Göktürklerin hem batı
Göktürklerinin gidip Çin’e sığınmaları, Çin devlet hanedanından gelen üyelerin
Çin devletinde kendilerine paye rütbe alarak Çin’e hizmet etmeleri bunlara
değinir. Esas olarak baktığımızda daha sonra Çin’den ayrılıp Han sahibi
olduğunu söyler orda da Kutlug’a atıfta bulunur, yani II. Göktürk devletinin
kuruluşudur. " Ahmet Taşağıl, Tonyukuk Neden Bilge İdi?
·
Tonyukuk,
bu olup bitenlerin hepsine, diplomasi ve taktik alanındaki kendi dehası ile
katı ve eğilmez iradesinin mührünü basmıştır. Gururla anlattığı bu şeyler,
gelecek nesiller için de, birer örnek olacaktır."
·
Tonyukuk,
gelecek kuşaklara miras bıraktığı görüşlerini granit taşlara kazdırırken, (…)
·
Tonyukuk,
ikinci Göktürk Devletinin gerçek kurucusu sayılır.
·
Tonyukuk,
onlara hizmet ederken, çoğu zaman kendi şahsî görünüşünü onlara empoze edecek
güçlü bir kişilik sahibidir.
·
Tonyukuk,
onlara hizmet ederken, çoğu zaman kendi şahsi görüşünü onlara empoze edecek
güçlü bir kişilik sahibidir. Yaklaşık 705'den 716'ya kadar uzanan zorunlu işsiz
kaldığı dönemin dışında o hep iş başındadır.
·
Tonyukuk,
Türk devlet yönetim tarzının simgesiydi
·
Tonyukuk,
Türk tarihinde büyük öneme sahip bir şahsiyettir. Büyük bir devlet adamıdır.
2.Göktürk Devleti’nin kurulmasında ve yükselmesinde büyük katkısı olmuş bir
kişidir.
·
Tonyukuk,
zamanın problemleri hakkında düşünen ve politika üreten bir mantığa sahiptir.
Düşünen bir devlet adamıdır.
·
Tonyukuk’un
askeri dehası GökTürk devleti için çok fayda sağladı.
·
Tonyukuk’un
hemen her mücadele öncesi büyüklerine danışması, onların olurunu aldıktan sonra
harekete geçmesi (…)
·
Tonyukuk’un,
dönemin Türkçesine hakimiyeti, diğer yazıtlarda görmediğimiz atasözleri ve
deyimleri kullanması, eğitim ve kültür düzeyinin yüksekliği hakkında bize fikir
veriyor.
·
Tonyukuk'un
bilgeliği, ona sadece İkinci Adamlık değil ilk tarihçi, hatta ilk edebiyatçı ve
dilci unvanını da kazandırmıştır.
·
Tunyukuk
kendi yazdırdığı kitabesinde; güçlü ve cesur kaganı ile beraber düşmanlarını
nasıl alt ettiklerini bizzat anlatmaktadır. Çünkü hem batıya, hem doğuya, hem
de kuzeye yapılan birçok seferde Tunyukuk ön plândadır.
·
Tunyukuk
yaşadığı müddetçe Türk devleti en parlak zamanlarından birini geçirdi. Devletin
sınırları batıda Temir Kapı’ya, doğuda da zaman zaman Çin Denizi’ne kadar
uzandı.
·
Tunyukuk,
KölTigin, Bilge Kağan… Türk tarihinin, VIII. yüzyılın ilk yarısında yaşamış üç
büyük ismi. Fakat Türk tarihinde o kadar çok büyük isim var ki! O hâlde bu üç
ismi diğer büyüklerden ayıran özellik nedir? Bu üç isim, tarihte milyonlarca
Türk'ün konuşup yazdığı ve hiç şüphesiz gelecekte de yine milyonlarca Türk'ün
kullanmaya devam edeceği dilin bilinen ilk temsilcileridir
·
Tunyukuk,
KölTigin, Bilge Kağan… Türk tarihinin, VIII. yüzyılın ilk yarısında yaşamış üç
büyük ismi. Fakat Türk tarihinde o kadar çok büyük isim var ki! O hâlde bu üç
ismi diğer büyüklerden ayıran özellik nedir? Bu üç isim, tarihte milyonlarca
Türk'ün konuşup yazdığı ve hiç şüphesiz gelecekte de yine milyonlarca Türk'ün
kullanmaya devam edeceği dilin bilinen ilk temsilcileridir.
·
Tunyukuk’un
8. asrın başlarında gördüğü bu farklılığı, İbn Haldun da 14. yüzyılın
sonlarında müşahade etmiştir.
·
Tunyukuk’un
8. asrın başlarında gördüğü bu farklılığı, İbn Haldun da 14. yüzyılın
sonlarında müşahade etmiştir.
·
Tunyukuk’un
vermiş olduğu bu karar Türk tarihi açısından son derece önemlidir. Çünkü bu
sayede devlet yıpranmamış ve kendinden sonra gelecek olanlara sağlam bir temel
bırakılmıştır.
·
Türgiş
ve Demirkapı seferinden sonra Kapgan ile arası açılmış ve kızağa çekilmiştir.
Bunun sebebi, Kapgan'a rağmen orduya Türgiş ve Demirkapı seferini
yaptırmasıdır. Kağana rağmen sözünü dinletip orduları bu uzak sefere
sevkedebilmesi onun gücünü göstermektedir.
·
Türk
Kağanlığı dört bir yandan düşman ile kuşatıldığında, Tonyukuk akıllı
tavsiyeleriyle de, yerinde konuşmalarıyla da, cesur çalışmalarıyla da kağanlara
yardımcı olmuştur: Tün udımatı Küntüz olurmatı. Kızıl kanım töküti kara terim
yügürti işig küçüg birtim ök. Uzun
yelmeg yiıne ıtım ok (163, 93); [265, 81]. Günümüz Türkçesiyle : Gece uyumadı,
gündüz otunnadı. Kızıl kanıını dökerek, kara terimi akıtarak işiıni gücümü hep
ona verdim. Öncüleri yine uzaklara gönderdim (46, 76) [265, 44].
·
Türk
milletinin yetiştirdiği en büyük ve en zeki devlet adamlarının başında gelir.
İleri görüşlülüğü ve dehâsı sayesinde, zamanında Türk milleti en görkemli
günlerini geçirmiştir.
·
Türk
tarihinde aklıyla, bilgeliğiyle temayüz etmiş devletadamlarından M.S. Yedinci
yüzyılda yaşamış ve Türkçede Tonyukuk,[
·
Türklerde
şehzadelere devlet idaresi ve askerî alanda eğitim verilmesi amacıyla tecrübeli
ve bilge kişiler görevlendirilmekteydi. Köktürklerde Tonyukuk, Bilge Kağan’ın
eğitimini ve danışmanlığını üstlenmişti.
·
Türklerin
Budizm dinine girmesini engelleyen Vezir Tonyukuk, aynı zamanda Türk milletinin
surlarla çevrili şehirlere yerleşerek, Çinliler tarafından yeniden köle
edilmesini de engellemesiyle bilinmektedir. Milletine her zaman yol gösterici
olan Tonyukuk (...)
·
Türklerin
elli yıllık esaretine son veren ilk İstiklal Savaşının öncülerindendir.
Türklerin Budist olmasını engelleyen ve adeta Müslüman olmalarının önünü açan
da odur.[1]Başarılarını taşlara kazıyan ilk Türk yöneticisi de yine
Tonyukuk'tur
·
Türklerin
yaşayacağı büyük problemlerin önüne geçmiştir. Bundan da önemlisi Türklerin
Budizm dinine girmesini engellemiştir.
·
Uzun
zaman Çin’de okumuştur. Türk ordularının diğer ordularla yaptığı savaşlarda
kazandığı zaferlerin yalnızca Kül Tigin gibi kahramanlar sayesinde olmadığını
kendisi gibi bilge danışmanların yardımlarıyla kazanıldığını söyler
(Samdan,2003,s.48)
·
Ünlü
hükümdarları Bilge Kağan döneminde, vezirleri Kültigin ve Tonyukuk ile
birlikte, en parlak dönemlerini yaşadılar.
·
Ünlü
vezir Tonyukuk’un Göktürk töresinin korunmasında yeri büyüktür.
·
Vezir
Bilge Tonyukuk, kendini bir kağan gibi, bu yeni töre ve düzenlerin bir babası
olarak sayıyordu.
·
Yalnızca
bu beş yazıtın değil, daha eski Türkçe yazıtların arasında da en önemlisi,
şüphesiz olarak en dikkat çekicisi (…)
·
Yani
büyük bir stratejist. Çok ileriyi görebilen, o hassaya sahip bir devlet adamı.
·
Yani
Çin’deki esir Türkleri kurtarmaya çalıştılar
·
Yeni
İmparatorluğun temellerini atmak ona ait olacaktır.
·
Yönetimi
ve milliliğini elinden kaybedenin yok olup gideceğini anlatan Tonyukuk bunu
“Bilge Tonyukuk ben kendim Çin ilinde kılındım. Türk milleti Çine tabi idi.”
(Tonyukuk Abidesi,Batı yüzü) sözü ile açıklamaktadır.Bu söz ile Türk milletinin
bağımsız olmasının benlik kazanmalarında ve beraberlik içinde olmalarında
etkili olacağını vurgulamaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder