4 Nisan 2020 Cumartesi

KONU UZMANLARI DERLEMESİ (1)




KONU UZMANLARI DERLEMESİ (1)

Bülent Ağaoğlu
İstanbul, 4.4.2020

1

“2.1. Kütüphane Konu Uzmanı
Konu uzmanı, belirli konu alanı içinde o alanda üstün bilgisiyle kütüphane hizmetlerini
sağlayan, bilginin seçiminde ve değerlendirilmesinde yetkilendirilmiş nitelikli
kütüphanecidir (Noh ve diğerleri, 2011: 178). Konu hakkında hazırlanan
araştırmalarda ve yayınlanan literatürde ‘konu uzmanı’ yerine farklı kavramların
kullanıldığı görülebilmektedir. Bunlardan bazıları şu şekilde sıralanabilir:
• Akademik konu kütüphanecisi
• Akademik destek kütüphanecisi
• Akademik destek danışmanı
• Akademik kütüphaneci
• Akademik irtibat kütüphanecisi
• Bilgi kütüphanecisi
• Bilgi uzmanı
• Üst düzey bilgi danışmanı
• İrtibat kütüphanecisi
• Fakülte irtibat kütüphanecisi (Brewerton, 2011: 61).
İngiltere’de ise yukarıdakilerin dışında konu uzmanı kavramı yerine ‘fakülte
kütüphanecisi, okul kütüphanecisi, konu danışmanı, konu destek memuru, akademi
kütüphanecisi, bağlantı kütüphanecisi ve konu kütüphanecisi’ kavramları da
kullanılmaktadır (Agyen-Gyasi, 2008: 2). Bunların yanı sıra bazı geleneksel konu
uzmanları görev tanımlarına odaklanılarak araştırma destek kütüphanecisi, araştırma
destek uzmanı, araştırma irtibat yöneticisi unvanları da konu uzmanına eşdeğer olarak
kullanılabilmektedir (Brewerton, 2011: 61).
Humphreys (1967: 31) çalışmasında konu kütüphanecisini belirli bir konu alanında bir
kütüphanenin teknik veya referans hizmetlerinin bir veya daha fazla yönünü
geliştirmek için görevlendirilmiş konu uzmanı olarak tanımlamaktadır. Söz konusu
çalışmada akademisyenlerden kütüphanecilere aktarılan öğretme sorumluluğuna
yönelik endişeler dile getirilirken; konu uzmanlarının kullanıcı eğitimi ihtiyacını
sağlamada akademik rollerinin olduğu da savunulmaktadır (Gaston, 2001: 24). Konu
kütüphanecilerinin “konu uzmanı” olarak ifade edildiği ve akademik rolünün önemi
Humphreys’in 1967 yılında yayınladığı çalışmada da görülmektedir.” İçinde:  Ali Can Uçar : Türkiye’de Üniversite Kütüphanelerinde Konu Uzmanlığı Çalışmaları Yüksek Lisans Tezi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilgi Ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı Danışman Prof. Dr. Hüseyin Odabaş Çankırı – 2019


2

Baz Yayınların Künyeleri

Akkaya, M. A. ve Polat, C. (2017). Kütüphane Bilgi Kaynaklarının Etkin Kullanımında Konu Uzmanlığı ve Konu Rehberleri [Bildiri].

N. Çakmak, S. Baytur ve S. Akça (Ed.). Akademik Kütüphanelerde Kaynak Yönetimi Sempozyumu, 12-14 Ekim 2017, (ss. 13-20). Ankara: ÜNAK

Binici, K. (2013). Bilgi Erişiminde Konu Rehberleri: Türkiye’deki Kütüphaneler Üzerine Bir Değerlendirme. [Bildiri].

G. Güneş, T. Çakmak, N. Özel. (Ed.). ÜNAK 2013 Konferansı, Bilgi Sistemleri Platformlar, Mimariler ve Teknolojiler: Bildiriler Kitabı, 19-21 Eylül 2013, (ss. 104-115). İstanbul: Marmara Üniversitesi

Uçak, N. (2004). Değişen bilgi ortamının danışma hizmetine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 18(4): 407-417.

Zencir, M. ve Ünel, A. (2009). Suna Kıraç Kütüphanesi Danışma Hizmetlerinde Bir WEB 2.0 Uygulaması LIBGUIDES. [Bildiri].
Bilgi Çağında Varoluş: “Fırsatlar ve Tehditler” Sempozyumu, 01-02 Ekim 2009, (ss. 210-215). İstanbul: Yeditepe Üniversitesi.

3

Yapılabilecek bazı aramalar

Google: "konu uzmanlığı" pdf

Google: allintitle:  "konu uzmanlığı"

Google: "konu uzmanlığı"

4




Subject Specialists. Library subject specialists can provide customized guidance for research in all academic disciplines. Specialists are also available to consult with faculty on finding and obtaining materials needed for classroom or research purposes. See Subject Guides to see a list of the most relevant resources for your academic discipline. http://libraries.luc.edu/specialists

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder