KONU UZMANLARI
DERLEMESİ (1)
Bülent Ağaoğlu
İstanbul, 4.4.2020
1
“2.1. Kütüphane Konu Uzmanı
Konu uzmanı, belirli konu alanı içinde o alanda üstün
bilgisiyle kütüphane hizmetlerini
sağlayan, bilginin seçiminde ve değerlendirilmesinde
yetkilendirilmiş nitelikli
kütüphanecidir (Noh ve diğerleri, 2011: 178). Konu hakkında
hazırlanan
araştırmalarda ve yayınlanan literatürde ‘konu uzmanı’
yerine farklı kavramların
kullanıldığı görülebilmektedir. Bunlardan bazıları şu
şekilde sıralanabilir:
• Akademik konu kütüphanecisi
• Akademik destek kütüphanecisi
• Akademik destek danışmanı
• Akademik kütüphaneci
• Akademik irtibat kütüphanecisi
• Bilgi kütüphanecisi
• Bilgi uzmanı
• Üst düzey bilgi danışmanı
• İrtibat kütüphanecisi
• Fakülte irtibat kütüphanecisi
(Brewerton, 2011: 61).
İngiltere’de ise yukarıdakilerin dışında konu uzmanı kavramı
yerine ‘fakülte
kütüphanecisi, okul kütüphanecisi, konu danışmanı, konu
destek memuru, akademi
kütüphanecisi, bağlantı kütüphanecisi ve konu kütüphanecisi’
kavramları da
kullanılmaktadır (Agyen-Gyasi, 2008: 2). Bunların yanı sıra
bazı geleneksel konu
uzmanları görev tanımlarına odaklanılarak araştırma destek
kütüphanecisi, araştırma
destek uzmanı, araştırma irtibat yöneticisi unvanları da
konu uzmanına eşdeğer olarak
kullanılabilmektedir (Brewerton, 2011: 61).
Humphreys (1967: 31) çalışmasında konu kütüphanecisini
belirli bir konu alanında bir
kütüphanenin teknik veya referans hizmetlerinin bir veya
daha fazla yönünü
geliştirmek için görevlendirilmiş konu uzmanı olarak
tanımlamaktadır. Söz konusu
çalışmada akademisyenlerden kütüphanecilere aktarılan
öğretme sorumluluğuna
yönelik endişeler dile getirilirken; konu uzmanlarının
kullanıcı eğitimi ihtiyacını
sağlamada akademik rollerinin olduğu da savunulmaktadır
(Gaston, 2001: 24). Konu
kütüphanecilerinin “konu uzmanı” olarak ifade edildiği ve
akademik rolünün önemi
Humphreys’in 1967 yılında yayınladığı çalışmada da
görülmektedir.” İçinde: Ali Can Uçar : Türkiye’de Üniversite Kütüphanelerinde
Konu Uzmanlığı Çalışmaları Yüksek Lisans Tezi. Çankırı Karatekin Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Bilgi Ve Belge Yönetimi Anabilim Dalı Danışman Prof.
Dr. Hüseyin Odabaş Çankırı – 2019
2
Baz Yayınların
Künyeleri
Akkaya, M. A. ve Polat, C. (2017).
Kütüphane Bilgi Kaynaklarının Etkin Kullanımında Konu Uzmanlığı ve Konu
Rehberleri [Bildiri].
N. Çakmak, S. Baytur ve S. Akça (Ed.).
Akademik Kütüphanelerde Kaynak Yönetimi Sempozyumu, 12-14 Ekim 2017, (ss.
13-20). Ankara: ÜNAK
Binici, K. (2013). Bilgi Erişiminde Konu
Rehberleri: Türkiye’deki Kütüphaneler Üzerine Bir Değerlendirme. [Bildiri].
G. Güneş, T. Çakmak, N. Özel. (Ed.). ÜNAK
2013 Konferansı, Bilgi Sistemleri Platformlar, Mimariler ve Teknolojiler:
Bildiriler Kitabı, 19-21 Eylül 2013, (ss. 104-115). İstanbul: Marmara
Üniversitesi
Uçak, N. (2004). Değişen bilgi ortamının
danışma hizmetine etkisi. Türk Kütüphaneciliği, 18(4): 407-417.
Zencir, M. ve Ünel, A. (2009). Suna Kıraç
Kütüphanesi Danışma Hizmetlerinde Bir WEB 2.0 Uygulaması LIBGUIDES. [Bildiri].
Bilgi Çağında Varoluş: “Fırsatlar ve
Tehditler” Sempozyumu, 01-02 Ekim 2009, (ss. 210-215). İstanbul: Yeditepe
Üniversitesi.
3
Yapılabilecek bazı aramalar
Google: "konu uzmanlığı" pdf
Google: allintitle: "konu uzmanlığı"
Google: "konu uzmanlığı"
4
4
BIBLIOGRAPHERS.
(See also: Subject Specialists homepage : https://www.library.wisc.edu/research-support/subject-librarians/)*
https://www.library.wisc.edu/about/directory/library-departments/
Bibliographer
24 kez. http://reeca.creeca.wisc.edu/online/directory/slavic_directory.html
Subject
Specialists - By Subject * https://library.columbia.edu/about/staff/subject-specialists-by-subject.html
Subject
Specialists. Library subject specialists can provide customized guidance for
research in all academic disciplines. Specialists are also available to consult
with faculty on finding and obtaining materials needed for classroom or
research purposes. See Subject Guides to see a list of the most relevant
resources for your academic discipline. http://libraries.luc.edu/specialists
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder