TINAZ
TİTİZ ÖNCÜLÜĞÜNDE KURULAN VE ÜLKEMİZDE ÖRNEĞİ BULUNMAYAN
SOSYAL
DÖNÜŞÜM PROJELERİNİN AMAÇLARI
Derleyen:
Bülent Ağaoğlu
İstanbul,
18.4.2020
2020
Kavram
Mutfağı * https://www.kavrammutfagi.com/ ** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_kavram
2019
Sound
Predict. http://www.soundpredict.com/
2019
Sosyal
Tohumlama * http://sosyaltohumlama.com/
2017
Birleşik
Akıl Ağı * http://www.birlesikakilagi.com/ ** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_baa
2012
Ezber
Kalıpları * http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/
2011
Hızlı
Dönüşüm Kampları : http://i-hdk.ogrev.org.tr/ ** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_hizli_donusum_kamplari
2007
Öğrenme
Evleri * http://www.ogrev.org.tr/ ** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_ogrenme_evleri
2005
Kişisel
Gelişim Platformu * http://www.kigep.org.tr/
** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_kigep
2003
AMAÇLAR
KAVRAM
MUTFAĞI
2020
Kavram
Mutfağı * https://www.kavrammutfagi.com/ ** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_kavram
AMAÇ
“AMAÇ,
"KAVRAM DAĞARCIKLARI"NIN ZENGİNLEŞMESİDİR..
Çeşitli
kesimlerin ya da toplumun Sorun Çözme Kabiliyetleri’nin önemli bir bileşeni
olan Kavram Dağarcıkları Zenginliği'nin gelişmesi amacına yönelik olarak:
1. BAŞKA BİR KÜLTÜRDEN AKTARILABİLECEK
KAVRAMLAR,
2. GELİŞMELER NEDENİYLE ORİJİN DİLDE GİRİP
TÜRKÇE KARŞILIK ÜRETİLECEK KAVRAMLAR,
3. ZAMANLA ANLAM BİRLİĞİ BOZULUP RASTGELE KULLANILIR HALE GELMİŞ
KAVRAMLAR,
4. ÖNEMLİ BİR SORUNA YÖNELİK ÖZEL TASARLANACAK KAVRAMLAR,
“Kavram Mutfağı”nın malzemelerini oluşturur.”.
https://www.kavrammutfagi.com/hakkimizda
“"AMAÇ"
İÇİN BİRAZ GEREKÇE.
Kavram
Mutfağı'nın temel varlık nedeni (misyonu) nedir?
Bazı
temel kavramların, ortak kavram dağarcığımızda bulunmayışı ve/ya bulunan
kavramlara toplumca hangi anlamların yüklendiği konusunda uzlaşı yetmezliği.
Bir
arada yaşaması güç olanlar, ortak yaşam alanları da dahil uzlaşmaya
yanaşmayanlardır. Ama bunlar yine de bir şeyin farkındadırlar: Hangi kavramlar
üzerinde uzlaşamadıklarının!
Bir
arada yaşaması neredeyse imkansız olanlar bu sayılanlar değildir. Kullandıkları
kavramlar arasında fark olup olmadığını bilmeyen, üstüne üstlük bunu merak da
etmeyen, bunu bir sorun olarak görmeyenlerin bir arada yaşamaları imkansızdır.
Bu
insanlar sürekli olarak çatışacaklar, fakat çatışma nedenlerini kavram
uyuşmazlığına değil bambaşka nedenlere bağlayacaklardır. Bu tür insanlar ve
onlardan oluşan toplumlar, toplu yaşamın dayanışmasından yararlanamaz ve
birlikte yaşamanın değerini anlayamazlar. Bu toplumların, kavram bütünlüğü
olgusunun öneminin farkına varmış olanlarca yutulması kaçınılmazdır.
Sorun
çözme (özellikle de karmaşık, kompleks) sorunları çözme), sıradan insanların
yerini akıllı robotlar ve yapay zeka ile “daha da” akıllandırılmış hayvan
dostlarımızın alacağı yakın gelecekteki en önemli becerilerin başında
sayılıyor.
Sorun
çözme becerilerinin en başında, sorun alanı ile ilgili kavram bilme -yok ise
yeni kavram yaratma- geliyor.
Buna göre her eksik kavram, SÇK’nden bir parça
eksiltiyor. Örneğin; Maksim (en temel ilke) , Hayalet ve kök sorun, Korkmama
özgürlüğü, Birey'in, “tercihlerini kendi yapan” olarak anlaşılmayışı, Cumhuriyet
ve Demokrasi kavramlarına yetersiz anlamlar yüklenmesi, Değer, değer üretimi,
değer transferi gibi kavramlar içselleştirilmeksizin, emperyalizm, sömürü gibi
klişelerin sorunları basmakalıp açıklamak için kullanımı, Dış etkilerin
olumsuzluklarını en aza indirip, birer avantaja çevirebilecek olan “koz”
kavramının değerinin yeterince takdir edilemeyişi, Hesap verebilirlik
kavramının bulunmayışı ya da Yaratıcılık kavramının dini gerekçelerle tabu
olarak gösterilmesi vbg. nedenler, bu soruna yol açan başlıca kökler olarak
sayılabilir.
Bu
yetmezlikleri aşmak üzere,
Çeşitli
kesimlerin ya da toplumun Sorun Çözme Kabiliyetleri’nin önemli bir bileşeni
olan Kavram Dağarcıkları’nın gelişmesi amacına yönelik olarak:
1. Başka bir kültürden
aktarılabilecek kavramlar,
2. Gelişmeler nedeniyle orijin
dilde girip Türkçe karşılık üretilecek kavramlar,
3. Zamanla anlam birliği bozulup rastgele kullanılır hale gelmiş
kavramlar,
4. Önemli bir soruna yönelik
özel tasarlanacak kavramlar,
“Kavram Mutfağı”nın
malzemelerini oluşturur.”. https://www.kavrammutfagi.com/hakkimizda
SOUND
PREDICT
2019
“AMAÇ, "DAHA İYİ ÖNGÖRÜ" YAPABİLMEKTİR
“İyi öngörü yapan daha iyi çözüm üretir” Her
çözüm aslında bir öneri, her öneri bir öngörü ve her öngörü ise bir yarısı
istatistiki öngörü (forecast), diğer yarısı sezgi (intution) olan bir
bileşimden oluşur.
Kısacası herhangi bir konudaki çözüm
önerilerimiz daima öngörü ve sezgilerimize dayanır. Bunlar, zamanın eleyici
süzgecinden geçe geçe “sağlam öngörüler”e dönüşür. Buna göre zamanın
aşındırıcılık testinden geçmemiş tüm öngörüler fal olarak düşünülmelidir.”. http://www.soundpredict.com/tr/kurumsal/amac-daha-iyi-ongoru-yapabilmektir
SOSYAL
TOHUMLAMA
2019
Sosyal
Tohumlama * http://sosyaltohumlama.com/
AMAÇ
BİRLEŞİK
AKIL AĞI
2017
Birleşik
Akıl Ağı * http://www.birlesikakilagi.com/ ** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_baa
“Öz-niyet
(misyon): Farklı ülke ve/ya illerimizde yaşayan, Türkiye sorunlarının
anlaşılmasına, çözümlenmesine (analiz) ve/ya çözülmelerine katkı yapma arzu ve
yeterliğine sahip insanlar arasındaki bir ağ yoluyla, uzlaşıya dayalı Ortak
Akıl yöntemleriyle çözülemeyecek karmaşıklıktaki sorunların anlaşılmaları ve
çözümler geliştirilmesi için Yapay Zeka Destekli Kalabalık Aklı (Hybrid Human
Swarm Intelligence) oluşturulmasıdır.
Ülkü (vizyon): Giderek büyüyen sorun stoku ve kısıtlı Sorun Çözme
Kabiliyeti (kapasitesi) nedeniyle sorunlarını çözmekte zorlanan ve bundan
yararlanan iç ve dış aktörlerce sorunları istismar edilip sahip olduğu ve
ürettiği çeşitli değerleri kayba uğrayan toplumun 5 yıl içinde sorun stokundaki
artışın durdurulup azalma eğilimine girmesi.
Öz-değerler:
(a) Profesyonel
gönüllülük
(b)
Farklılıkların peşinde olmak
(c) Benimsetici
olmamak
(d) “Ben”i askıya
almışlık.”
“Birleşik Akıl Ağı Nedir?
BAA, bağımsız,
gönüllü, kar amacı gütmeyen ve siyaset üstü bir platformdur.
Amacı
Nedir?
Kişi veya
gruplara, öyle bir altyapı sunalım ki;
Temel amaçları
aynı, ama farklı yaklaşım yol ve yöntemine sahip kişi ve gruplar, kendi
kimliklerini bir üst kimlik içinde eritecek bir hiyerarşi içine girmeden
örgütlenip iletişim kurabilecek prosedürler için verimsiz yollarda zaman
kaybetmesinler,
İletişimleri için
coğrafya ve zaman dilimi farklılıklarına bağlı olmasınlar,
Sorun teşhis
(tanı), çözüm geliştirme ve uygulama konularında etkili yöntemlere (Küme Zekası
gibi) kolay erişsinler ve de çeşitli kişi ve grupların birbirlerinden bağımsız
ürettikleri sorunlar, çözümler bir veri-tabanı içinde biriktirilebilsin,
Bu platformdan
her yararlanan, platformun gelişmesine de katkıda bulunabilsin.
Böylelikle
sorunlara daha etkili çözümler geliştirebilsinler.
Farklı ülkelerde
ve farklı illerimizde yaşayan, Türkiye sorunlarına ilişkin soru ve/ya cevap
üretmek ya da zenginleştirici katkılar yapma arzu ve yeterliğine sahip, bu
yeterliği de genel kabul görmüş insanlarımız var.
Bu kişiler
genelde birbirlerinden habersiz olarak -çoğu zaman da kendi doğruları içinde
kalarak- sorunlara çözüm arıyorlar. Halbuki her birinin özgün birikimleri,
özgün zekaları var. Birbirleriyle gevşek bir ağ içinde etkileşimleri olmadan
kaldıkça, amaçlarına erişmeleri güçleşiyor.”. http://www.birlesikakilagi.com/manifesto
EZBER
KALIPLARI
2012
Ezber
Kalıpları * http://www.ezberkaliplarinisorgula.com/
““Yaygın
ve Yerleşik Kalıpların” Sorgulanması Çalışmasının Amacı,
Hedefi ve Kısa Açıklaması
TANIM
“Yaygın
ve yerleşik kalıp”, bir diğer deyişle 'Ezber Kalıbı' deyimleriyle, sorgulama
alanımızın dışında kalmış söylem kalıpları kastediliyor.
İlk
bakışta bu tür kalıplara karşı olunduğu gibi bir izlenim elde edilebilir; bu
kesinlike doğru değildir. Bu tür kalıplar genellikle zaman kazandırır, yaşamı
kolaylaştırabilirler.
Karşı
olunması gereken kalıplar değil, bunların sorgulama dışı bırakılarak “koşulsuz
birer doğru” gibi kabul edilmesidir. Yani kalıplar değil, onların
sorgulanmayışları yanlıştır.
AMAÇ
Bu
çalışmanın amacı, çeşitli ezber kalıpları’nın, hangi koşullar altında geçerli
olabileceklerini ortaya çıkarıcı sorular üretmek ve bu sorular sorulsaydı,
alışılmıştan farklı hangi bakış açılarının ortaya çıkacağını tahmin etmektir.
HEDEF
Varılmak
istenilen hedef ise, bu yolla sorgulamaya dayalı düşünme biçimini (kritik
düşünme) toplumumuzda yaygınlaştırmaya çalışmaktır.”.
HIZLI
DÖNÜŞÜM KAMPLARI
2011
Hızlı
Dönüşüm Kampları : http://i-hdk.ogrev.org.tr/ ** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_hizli_donusum_kamplari
AMAÇ
…………….
…………….
ÖĞRENME
EVLERİ
2007
Öğrenme
Evleri * http://www.ogrev.org.tr/ ** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_ogrenme_evleri
[AMAÇ]
“Öğrenme
Evleri
Beyaz
Nokta® Gelişim Vakfı; Öğrenme Evleri® açarak, gençlerin öğrenme yoluyla kendini
tanıyan, kendine hedefler koyarak bilgi ve becerilerini bu hedefler
doğrultusunda nasıl geliştirebileceğini araştıran, sorunlarını çözebilen,
kendine güvenli birer birey olması için çalışmalarını sürdürüyor.”. https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_ogrenme_evleri
KİŞİSEL
GELİŞİM PLATFORMU
2005
Kişisel
Gelişim Platformu * http://www.kigep.org.tr/
** https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_kigep
[AMAÇ]
“KİGEP’in
amacı “Öğrenme” yoluyla her genci,
kendi yolunu çizebilen, geleceğini kurabilen, nitelikli ve başarılı birer birey
olarak hayata kazandırmaktır.
Proje
her gencin kendini tanıyan, doğru sorular sormayı becerebilen, kendine hedefler
koyarak bilgi ve becerilerini bu hedefler doğrultusunda nasıl
geliştirebileceğini araştıran, sorunlarını çözebilen, kendine güvenli birer
birey olmasını hedeflemektedir.
Bu
hedefin önünde gençlerimizin çevrelerini sarmış olan sanal gibi görünen,
aslında gençlerin sorunlarının zihinsel zincirlerinin oluşturduğu kişisel
duvarlar bulunuyor. Bu duvarları yıkmanın yolu ise Öğrenmeyi Öğrenmek’ten
geçiyor. KiGeP’te öğrenmeyi öğrenen gençler kişisel duvarlarını yıkarak “Yaşam
Alanlarını genişletecek” ve başarılı bireyler olarak toplumca ilerlememizde
aktif rol oynayacaklardır.”. https://www.beyaznokta.org.tr/cms/images/Ek_1_KiGeP_KisaTanitim.pdf
EZBERSİZ
EĞİTİM
2003
Ezbersiz
Eğitim: https://www.beyaznokta.org.tr/Ezbersiz_egitim/index.html
[AMAÇ]
“Ezbersiz
Eğitim
Ezbersiz
Eğitim, şu 3 amaca sahip bir süreç
olarak anlaşılmalıdır;
1- Öğrencinin, mevcut ve
gelecekteki eğitsel ihtiyaçlarının farkına varmasına yardımcı olmak,
2- Kendi fiziksel ve zihinsel
yeteneklerini ve sınırlamalarını, yani “öğrenme profilini” keşfetmesine yardımcı olmak,
3- Belirleyeceği eğitsel
ihtiyaçlarının gerektireceği bilgi-beceri-tutum ve davranışların, öğrenme
profiline uygun yollarla ve bizzat kendisince kazanılmasına yardımcı olmak.
Bu
3 amacın da “bilgi bellemeye” değil, “öğrenmeyi öğrenme”ye dayalı olduğuna
dikkat edilmelidir.
Diğer
yandan, bilgi miktarı, hızlı cevaplama becerisi gibi eğitimin birincil
amaçlarıyla ilgili olmayan, “sınav başarımı”
ise farklı bir amaçtır. Ama
bundaki başarı dahi, yukarıdaki amaçlara ne denli uyulduğuna bağlı
olarak yükselecektir.”
BEYAZ NOKTA VAKFI
1994
AMAÇ
“Beyaz
Nokta® Gelişim Vakfı, sorunların köklerine inerek toplumsal yaşamın tüm
kesitlerinde akılcılık
ve erdemi egemen kılma arayışları sonucunda 1994 yılında kuruldu.
“Bireylerin
Sorun Çözme Kabiliyeti”ni artırarak toplumu daha kaliteli bir yaşam seviyesine
yükseltmek amacıyla
geliştirdiği ve uygulamakta olduğu projelerden bazıları; Ezbersiz Eğitim,
Gençler için Kişisel Gelişim Platformu (KİGeP), Yurttaşlık Eğitimi, Bilim
Çantası, Öğrenme Evi® gibi öncü ve yenilikçi uygulamalardır.” https://www.beyaznokta.org.tr/hakkimizda
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder