18 Nisan 2020 Cumartesi

TINAZ TİTİZ ÖNCÜLÜĞÜNDE KURULAN VE ÜLKEMİZDE ÖRNEĞİ BULUNMAYAN SOSYAL DÖNÜŞÜM PROJELERİNİN AMAÇLARI





TINAZ TİTİZ ÖNCÜLÜĞÜNDE KURULAN VE ÜLKEMİZDE ÖRNEĞİ BULUNMAYAN
SOSYAL DÖNÜŞÜM PROJELERİNİN AMAÇLARI



Derleyen:
Bülent Ağaoğlu
İstanbul,
18.4.2020


2020

2019

2019
Sosyal Tohumlama * http://sosyaltohumlama.com/

2017

2012

2011

2007

2005

2003


AMAÇLAR


KAVRAM MUTFAĞI
2020

AMAÇ
“AMAÇ, "KAVRAM DAĞARCIKLARI"NIN ZENGİNLEŞMESİDİR..

Çeşitli kesimlerin ya da toplumun Sorun Çözme Kabiliyetleri’nin önemli bir bileşeni olan Kavram Dağarcıkları Zenginliği'nin gelişmesi amacına yönelik olarak:
 1. BAŞKA BİR KÜLTÜRDEN AKTARILABİLECEK KAVRAMLAR,
 2. GELİŞMELER NEDENİYLE ORİJİN DİLDE GİRİP TÜRKÇE KARŞILIK ÜRETİLECEK KAVRAMLAR,
 3. ZAMANLA ANLAM BİRLİĞİ  BOZULUP RASTGELE KULLANILIR HALE GELMİŞ KAVRAMLAR,
 4. ÖNEMLİ BİR SORUNA YÖNELİK ÖZEL  TASARLANACAK KAVRAMLAR,
 “Kavram Mutfağı”nın malzemelerini oluşturur.”. https://www.kavrammutfagi.com/hakkimizda

“"AMAÇ" İÇİN BİRAZ GEREKÇE.
Kavram Mutfağı'nın temel varlık nedeni (misyonu) nedir?

Bazı temel kavramların, ortak kavram dağarcığımızda bulunmayışı ve/ya bulunan kavramlara toplumca hangi anlamların yüklendiği konusunda uzlaşı yetmezliği.

Bir arada yaşaması güç olanlar, ortak yaşam alanları da dahil uzlaşmaya yanaşmayanlardır. Ama bunlar yine de bir şeyin farkındadırlar: Hangi kavramlar üzerinde uzlaşamadıklarının!

Bir arada yaşaması neredeyse imkansız olanlar bu sayılanlar değildir. Kullandıkları kavramlar arasında fark olup olmadığını bilmeyen, üstüne üstlük bunu merak da etmeyen, bunu bir sorun olarak görmeyenlerin bir arada yaşamaları imkansızdır.

Bu insanlar sürekli olarak çatışacaklar, fakat çatışma nedenlerini kavram uyuşmazlığına değil bambaşka nedenlere bağlayacaklardır. Bu tür insanlar ve onlardan oluşan toplumlar, toplu yaşamın dayanışmasından yararlanamaz ve birlikte yaşamanın değerini anlayamazlar. Bu toplumların, kavram bütünlüğü olgusunun öneminin farkına varmış olanlarca yutulması kaçınılmazdır.

Sorun çözme (özellikle de karmaşık, kompleks) sorunları çözme), sıradan insanların yerini akıllı robotlar ve yapay zeka ile “daha da” akıllandırılmış hayvan dostlarımızın alacağı yakın gelecekteki en önemli becerilerin başında sayılıyor.

Sorun çözme becerilerinin en başında, sorun alanı ile ilgili kavram bilme -yok ise yeni kavram yaratma- geliyor. 

Buna göre her eksik kavram, SÇK’nden bir parça eksiltiyor. Örneğin; Maksim (en temel ilke) , Hayalet ve kök sorun, Korkmama özgürlüğü, Birey'in, “tercihlerini kendi yapan” olarak anlaşılmayışı, Cumhuriyet ve Demokrasi kavramlarına yetersiz anlamlar yüklenmesi, Değer, değer üretimi, değer transferi gibi kavramlar içselleştirilmeksizin, emperyalizm, sömürü gibi klişelerin sorunları basmakalıp açıklamak için kullanımı, Dış etkilerin olumsuzluklarını en aza indirip, birer avantaja çevirebilecek olan “koz” kavramının değerinin yeterince takdir edilemeyişi, Hesap verebilirlik kavramının bulunmayışı ya da Yaratıcılık kavramının dini gerekçelerle tabu olarak gösterilmesi vbg. nedenler, bu soruna yol açan başlıca kökler olarak sayılabilir.

Bu yetmezlikleri aşmak üzere,

Çeşitli kesimlerin ya da toplumun Sorun Çözme Kabiliyetleri’nin önemli bir bileşeni olan Kavram Dağarcıkları’nın gelişmesi amacına yönelik olarak:

1. Başka bir kültürden aktarılabilecek kavramlar,
2. Gelişmeler nedeniyle orijin dilde girip Türkçe karşılık üretilecek kavramlar,
3. Zamanla anlam birliği  bozulup rastgele kullanılır hale gelmiş kavramlar,
4. Önemli bir soruna yönelik özel  tasarlanacak kavramlar,
“Kavram Mutfağı”nın malzemelerini oluşturur.”. https://www.kavrammutfagi.com/hakkimizda



SOUND PREDICT
2019

“AMAÇ, "DAHA İYİ ÖNGÖRÜ" YAPABİLMEKTİR
“İyi öngörü yapan daha iyi çözüm üretir” Her çözüm aslında bir öneri, her öneri bir öngörü ve her öngörü ise bir yarısı istatistiki öngörü (forecast), diğer yarısı sezgi (intution) olan bir bileşimden oluşur.
Kısacası herhangi bir konudaki çözüm önerilerimiz daima öngörü ve sezgilerimize dayanır. Bunlar, zamanın eleyici süzgecinden geçe geçe “sağlam öngörüler”e dönüşür. Buna göre zamanın aşındırıcılık testinden geçmemiş tüm öngörüler fal olarak düşünülmelidir.”. http://www.soundpredict.com/tr/kurumsal/amac-daha-iyi-ongoru-yapabilmektir


SOSYAL TOHUMLAMA
2019
Sosyal Tohumlama * http://sosyaltohumlama.com/

AMAÇ





BİRLEŞİK AKIL AĞI
2017

“Öz-niyet (misyon): Farklı ülke ve/ya illerimizde yaşayan, Türkiye sorunlarının anlaşılmasına, çözümlenmesine (analiz) ve/ya çözülmelerine katkı yapma arzu ve yeterliğine sahip insanlar arasındaki bir ağ yoluyla, uzlaşıya dayalı Ortak Akıl yöntemleriyle çözülemeyecek karmaşıklıktaki sorunların anlaşılmaları ve çözümler geliştirilmesi için Yapay Zeka Destekli Kalabalık Aklı (Hybrid Human Swarm Intelligence) oluşturulmasıdır.
Ülkü (vizyon): Giderek büyüyen sorun stoku ve kısıtlı Sorun Çözme Kabiliyeti (kapasitesi) nedeniyle sorunlarını çözmekte zorlanan ve bundan yararlanan iç ve dış aktörlerce sorunları istismar edilip sahip olduğu ve ürettiği çeşitli değerleri kayba uğrayan toplumun 5 yıl içinde sorun stokundaki artışın durdurulup azalma eğilimine girmesi.
Öz-değerler:
(a) Profesyonel gönüllülük
(b) Farklılıkların peşinde olmak
(c) Benimsetici olmamak
(d) “Ben”i askıya almışlık.”
“Birleşik Akıl Ağı Nedir?
BAA, bağımsız, gönüllü, kar amacı gütmeyen ve siyaset üstü bir platformdur.
Amacı Nedir?
Kişi veya gruplara, öyle bir altyapı sunalım ki;
Temel amaçları aynı, ama farklı yaklaşım yol ve yöntemine sahip kişi ve gruplar, kendi kimliklerini bir üst kimlik içinde eritecek bir hiyerarşi içine girmeden örgütlenip iletişim kurabilecek prosedürler için verimsiz yollarda zaman kaybetmesinler,
İletişimleri için coğrafya ve zaman dilimi farklılıklarına bağlı olmasınlar,
Sorun teşhis (tanı), çözüm geliştirme ve uygulama konularında etkili yöntemlere (Küme Zekası gibi) kolay erişsinler ve de çeşitli kişi ve grupların birbirlerinden bağımsız ürettikleri sorunlar, çözümler bir veri-tabanı içinde biriktirilebilsin,
Bu platformdan her yararlanan, platformun gelişmesine de katkıda bulunabilsin.
Böylelikle sorunlara daha etkili çözümler geliştirebilsinler.
Farklı ülkelerde ve farklı illerimizde yaşayan, Türkiye sorunlarına ilişkin soru ve/ya cevap üretmek ya da zenginleştirici katkılar yapma arzu ve yeterliğine sahip, bu yeterliği de genel kabul görmüş insanlarımız var.
Bu kişiler genelde birbirlerinden habersiz olarak -çoğu zaman da kendi doğruları içinde kalarak- sorunlara çözüm arıyorlar. Halbuki her birinin özgün birikimleri, özgün zekaları var. Birbirleriyle gevşek bir ağ içinde etkileşimleri olmadan kaldıkça, amaçlarına erişmeleri güçleşiyor.”. http://www.birlesikakilagi.com/manifesto


EZBER KALIPLARI
2012
““Yaygın ve Yerleşik Kalıpların” Sorgulanması Çalışmasının Amacı, Hedefi ve Kısa Açıklaması

TANIM
“Yaygın ve yerleşik kalıp”, bir diğer deyişle 'Ezber Kalıbı' deyimleriyle, sorgulama alanımızın dışında kalmış söylem kalıpları kastediliyor.

İlk bakışta bu tür kalıplara karşı olunduğu gibi bir izlenim elde edilebilir; bu kesinlike doğru değildir. Bu tür kalıplar genellikle zaman kazandırır, yaşamı kolaylaştırabilirler.

Karşı olunması gereken kalıplar değil, bunların sorgulama dışı bırakılarak “koşulsuz birer doğru” gibi kabul edilmesidir. Yani kalıplar değil, onların sorgulanmayışları yanlıştır.

AMAÇ
Bu çalışmanın amacı, çeşitli ezber kalıpları’nın, hangi koşullar altında geçerli olabileceklerini ortaya çıkarıcı sorular üretmek ve bu sorular sorulsaydı, alışılmıştan farklı hangi bakış açılarının ortaya çıkacağını tahmin etmektir.
HEDEF
Varılmak istenilen hedef ise, bu yolla sorgulamaya dayalı düşünme biçimini (kritik düşünme) toplumumuzda yaygınlaştırmaya çalışmaktır.”.


HIZLI DÖNÜŞÜM KAMPLARI
2011

AMAÇ
…………….
…………….



ÖĞRENME EVLERİ
2007

[AMAÇ]
“Öğrenme Evleri
Beyaz Nokta® Gelişim Vakfı; Öğrenme Evleri® açarak, gençlerin öğrenme yoluyla kendini tanıyan, kendine hedefler koyarak bilgi ve becerilerini bu hedefler doğrultusunda nasıl geliştirebileceğini araştıran, sorunlarını çözebilen, kendine güvenli birer birey olması için çalışmalarını sürdürüyor.”. https://www.beyaznokta.org.tr/projelerimiz_ogrenme_evleri



KİŞİSEL GELİŞİM PLATFORMU
2005

[AMAÇ]
“KİGEP’in amacı “Öğrenme” yoluyla her genci, kendi yolunu çizebilen, geleceğini kurabilen, nitelikli ve başarılı birer birey olarak hayata kazandırmaktır.
Proje her gencin kendini tanıyan, doğru sorular sormayı becerebilen, kendine hedefler koyarak bilgi ve becerilerini bu hedefler doğrultusunda nasıl geliştirebileceğini araştıran, sorunlarını çözebilen, kendine güvenli birer birey olmasını hedeflemektedir.
Bu hedefin önünde gençlerimizin çevrelerini sarmış olan sanal gibi görünen, aslında gençlerin sorunlarının zihinsel zincirlerinin oluşturduğu kişisel duvarlar bulunuyor. Bu duvarları yıkmanın yolu ise Öğrenmeyi Öğrenmek’ten geçiyor. KiGeP’te öğrenmeyi öğrenen gençler kişisel duvarlarını yıkarak “Yaşam Alanlarını genişletecek” ve başarılı bireyler olarak toplumca ilerlememizde aktif rol oynayacaklardır.”. https://www.beyaznokta.org.tr/cms/images/Ek_1_KiGeP_KisaTanitim.pdf

EZBERSİZ EĞİTİM
2003

[AMAÇ]
“Ezbersiz Eğitim
Ezbersiz Eğitim, şu 3 amaca sahip bir süreç olarak anlaşılmalıdır;

1- Öğrencinin, mevcut ve gelecekteki eğitsel ihtiyaçlarının farkına varmasına yardımcı olmak,

2- Kendi fiziksel ve zihinsel yeteneklerini ve sınırlamalarını, yani “öğrenme profilini” keşfetmesine  yardımcı olmak,

3- Belirleyeceği eğitsel ihtiyaçlarının gerektireceği bilgi-beceri-tutum ve davranışların, öğrenme profiline uygun yollarla ve bizzat kendisince kazanılmasına yardımcı olmak.

Bu 3 amacın da “bilgi bellemeye” değil, “öğrenmeyi öğrenme”ye dayalı olduğuna dikkat edilmelidir.

Diğer yandan, bilgi miktarı, hızlı cevaplama becerisi gibi eğitimin birincil amaçlarıyla ilgili olmayan, “sınav başarımı”  ise farklı bir amaçtır. Ama  bundaki başarı dahi, yukarıdaki amaçlara ne denli uyulduğuna bağlı olarak yükselecektir.”

BEYAZ NOKTA VAKFI
1994

AMAÇ
“Beyaz Nokta® Gelişim Vakfı, sorunların köklerine inerek toplumsal yaşamın tüm kesitlerinde akılcılık ve erdemi egemen kılma arayışları sonucunda 1994 yılında kuruldu.


“Bireylerin Sorun Çözme Kabiliyeti”ni artırarak toplumu daha kaliteli bir yaşam seviyesine yükseltmek amacıyla geliştirdiği ve uygulamakta olduğu projelerden bazıları; Ezbersiz Eğitim, Gençler için Kişisel Gelişim Platformu (KİGeP), Yurttaşlık Eğitimi, Bilim Çantası, Öğrenme Evi® gibi öncü ve yenilikçi uygulamalardır.” https://www.beyaznokta.org.tr/hakkimizda



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder