TÜRKÇENİN MATEMATİĞİ KONULU ALINTILAR
Derleme: Bülent Ağaoğlu
İstanbul, 9.4.2020
1
Dr. Hüseyin Özbay: Türkçe Üzerine Bir Matematik
Modelleme Ve Bunun Olası Sosyal Yansımaları Üzerine Bir Zihin
Jimnastiği.
Afyonkarahisarlılaştıramadıklarımızdan Mısınız?
** Yrd. Doç. Dr. Hüseyin
ÖZBAY ** http://www.motosiklet.net/forum/konu-disi/201363-cok-ciddi-dil-bilimsel-soru-2.html
2
Aydın Köksal: Bilişimsel Dilbilimin İnsan Bilimleri
içinde Dilbilime Olumlu Bilim Niteliği Kazandıran Yöntembilgisi ve Türkçenin
Matematiksel Yapısı”, Aydın Köksal, 27. Ulusal Dilbilim Kurultayı’na sunulan
Çağrılı Bildiri, Limak Limra Oteli, Antalya, 2-4 Mayıs 2013; 27. Ulusal
Dilbilim Kurultayı Bildirileri, Davetli Konuşmacılar Oturumu, Yayına
Hazırlayanlar: S. Nalan Büyükkantarcıoğlu, Işıl Özyıldırım, Emine Yarar, Emre
Yağlı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2014, s. 27-29.
3
“1990’lara girerken, IBM, donanım/yazılım ürünlerini
dünyada İngilizce, İspanyolca, Fransızca, İtalyanca ve Almanca ile birlikte,
binlerce Türkçe bilişim teriminin çoktan yaşam çevrimine girmiş olduğunu göz
önünde tutarak, Türkçe olarak da üretip pazarlamaya karar verdikten sonra, IBM
Sözlüğü’ndeki yaklaşık 12.000 terime Türkçe karşılıklar önermemi istediğinde,
Türkçenin işlekliği öylesine eşsizdi ki, 75 günde bitirdiğim çalışmada ortaya
çıkan sonuç beni bile şaşırttı; bilim ve teknik dili olarak Türkçeye olan
güvenim bir kat daha pekişti. http://www.aydinkoksal.gen.tr/ozgecmis.html
4
Türkçe bilişim terimlerinin yaşam çevrimine girmesi,
Türkçenin gelecekte başka bilim alanlarında da ne denli etkin bir biçimde
kullanılabileceğinin canlı bir kanıtıdır. Yüzlerce yeni sözcükten isterse
yalnızca üçü-beşi tutsun, yeter” diye işe başladım, otuz yıl sonra bir de
baktım ki hepsi tutmuş.“. http://www.aydinkoksal.gen.tr/ozgecmis.html
5
Türkçenin matematiksel yapısı Ayşe Derya Eskimen.
Eseradı: Türkçenin matematiksel yapısı. Yerel Yer Numarası: Fil/15625-1.
Fiziksel Niteleme Alanı: IV. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu
Bildirileri, 22-24 Aralık 2011 Muğla. Ankara, 2012. 71-80 ss. http://katalog.tdk.gov.tr/search?query=T%C3%BCrk%C3%A7enin%20matematiksel%20yap%C4%B1s%C4%B1&field=title&isOriginal=false
6
Türkçenin Matematiksel Yapısı. https://www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/BIDEB/istatistikler/2204_tum_proje_2009.pdf
7
“Dünya Dili Türkçe Sempozyumu” (4.
Dördüncüsü, 2011). http://earsiv.kmu.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11492/755/Nogay%20T%C3%BCrk%C3%A7esinde%20Y%C3%B6nelme%20Haleki%20ve%20%C4%B0%C5%9Flevleri.pdf?sequence=1&isAllowed=y
8
9
Okar, A. Türkçenin Matematiği, http://ddi.itu.edu.tr/turkce/turkce-nin-matematigi ,
ErişimTarihi: 13.10.2015. [Link açılmıyor]
10
“Sn SİNANOĞLU, Türkçenin Matematiksel yapısı
nedeniyle, en iyi Eğitim dili olduğunu ileri sürmüş, Milli hassasiyetlerini
dile getirdiği “Türkçe Giderse Türkiye Gider ,Büyük
Uyanış ,Hedef Türkiye ,Ne Yapmalı / Yeniden Diriliş ve Kurtuluş İçin ,Yeni
Bilim Ufukları” gibi kitaplar yazmıştır..”. http://www.ekoder.org/prof-dr-oktay-sinanoglunun-2-olum-yil-donumu-129703
11
“İsim tamlamalarının adlandırılmasında ya da
çeşitlerinin belirlenmesinde bazı görüş ve yaklaşım farklılıkları vardır. Bu
farklılıklar değerlendirilerek ortak noktalara ulaşılabilir. Türkçenin
matematiksel yapısı buna imkân vermektedir.”. http://earsiv.ebyu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12432/3394/147702021%20Fatih%20DURAN--Y%C3%BCksek%20lisans%20tezi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
12
“Guinness Rekorlar Kitabı’na girmeye hazırlanan, 22’si
yaşayan, 9’u ölü klasik diller olmak üzere
31 dili konuşan ve bunlar arasında Türkçeye özel bir önem veren Belçikalı Johan
Wandewalle “Türkçenin en hayran olduğum yanı
yapısı. Matematik dil yapısı beni büyülüyor.
Satranç gibi kuralları az ve istisnasız; ama imkânları sınırsız.” demiştir.”. https://docplayer.biz.tr/39754273-Turkce-kuralli-cumle-yapisinin-graf-teori-ile-gosterilmesi-ozet.html
13
“Sonrasında Türkçe öğretimi üzerinde durularak,
materyal geliştirmenin ve disiplinler arasının önemi vurgulanıp, Türkçenin matematiksel
yapısı üzerinde durulmuş, graf teori hakkında bilgi verilmiştir.”. İPEK
CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik) cümle yapısının graf teori ile
gösterilmesi. Representing the Turkish irregular sentences structure with
graph theory . Yüksek Lisans, 2016, Bülent Ecevit Üniv. Sosyal
Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
14
“Her dilin kendine özgü kuralları ve bir yapısı
vardır. Türkçenin kendi içerisinde barındırdığı kurallara bakıldığında
matematiksel yapısı göze çarpmaktadır.
Ancak bu konu üzerine yapılan çalışmalar
yok denecek kadar azdır. Hayatın hemen hemen her alanında kullanılmaya
müsait olan graf teorinin Türkçe dil bilgisi konularından kuralsız (devrik)
cümlelerin anlatımında da kullanılabileceği ortaya konmak istenmiştir”. (sayfa
1). İPEK CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik) cümle yapısının graf teori
ile gösterilmesi. Representing the Turkish irregular sentences structure
with graph theory . Yüksek Lisans, 2016, Bülent Ecevit Üniv. Sosyal
Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
15
“Bu çalışma Türkçenin matematiksel bir yapısı olduğu
ve bu yapı sayesinde eğitim-öğretimde farklılıklar yaratılabilineceği, tüm
cümle kuruluşlarının graf teori ile gösterilebilineceği ve graf teori (çizge
kuramı) sayesinde eğitim-öğretimin somutlaştırılabilineceği düşüncesi üzerine
şekillenmiştir.”. (sayfa 3). İPEK CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik)
cümle yapısının graf teori ile gösterilmesi. Representing the Turkish
irregular sentences structure with graph theory . Yüksek Lisans,
2016, Bülent Ecevit Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve
Edebiyatı = Turkish Language and Literature
16
“2.4.1. Türkçenin Matematiksel Yapısı
Çelebi (2006), Türkçenin dil bilgisel özelliklerinin
(ses bilgisi, söz dizimi, türetme kuralları v.b.) tamamen matematiksel özellik
gösterdiğini ve bu özelliği sayesinde de gelişime açık bir dil olduğunun
yerli-yabancı birçok araştırmacı tarafından söylendiğini belirtmiştir. Dil
bilgisi öğretiminde, mantıksal – matematiksel zekâya dayanan Matematik, Fizik,
Kimya, Fen ve Teknoloji, Biyoloji gibi derslerin bazı konuları ile ilişki
kurmak mümkündür (Balyemez, 2009:34).
“Türkçe matematiğe dayalı olmaktan da öte, neredeyse
matematiğin kılık değiştirmiş halidir.
Türkçedeki herhangi bir fiilin çekiminin ve
kelimelerin nasıl çoğul yapılacağının öğrenilmiş olması, henüz varlığı bile
bilinmeyen, 5 yıl sonra Türkçeye girecek fiillerin nasıl çekileceğinin ve 300
yıl önce unutulmuş kelimelerin çoğullarının ne olduğunun biliyor olması demektir.
Bu tıpkı birinci dereceden 2 bilinmeyenli bir denklemin nasıl çözüleceği
öğrenildiğinde, sadece "x=6", "y=23" olan denklemlerin
değil, aynı dereceden bütün denklemlerin nasıl çözüleceğinin öğrenilmiş olması
gibidir(www.proz.com).”
Balyemez (2009), yapmış olduğu araştırmasında 9. sınıf
öğrencilerinde “kelime grupları” ile ilgili kazanıma ulaşmak amacıyla
matematikteki “sayılar” konusundan yararlanılabilineceğini öne sürmektedir.
Kazanım: “1.İsim tamlamalarının oluşumunu açıklar. 2.Sıfat tamlamalarının oluşumunu
açıklar.” dır.
Balyemez, öğrenme güçlüğü çekilen noktaya örnek olarak
“Eski günlerin özlemi” yapısını vermiştir ve bazı öğrencilerin bu yapıyı
gördüklerinde kelime grubunun tamamını ele alıp isim tamlaması demediklerini,
“eski” kelimesinden dolayı yapının tümünü sıfat tamlaması olarak
değerlendirdiklerini ileri sürmüştür. Bu durumun daha kolay anlaşılabilmesi
için de matematik dersindeki sayılar konusundan yararlanabileceğimizi
belirtmektedir. İkisi arasındaki ilişkiyi şu şekilde ortaya koymuştur: “((5-3)+4)=?”
sorusunda”(5-3)”ün ana işlem içerisinde sadece bir adım olduğunu bu sebeple ana
işleme çıkarma işlemi diyemeyeceğimizi belirtmektedir.
Aynı durum “eski günlerin özlemi” yapısı için de
geçerlidir. Bu durumda “eski günler” tek başına ele alındığında
sıfat tamlaması olduğu doğrudur, tıpkı “(5-3)”ü tek başına ele aldığımızda
olduğu gibi. Fakat ana yapıya bakıldığında sıfat tamlaması ad ile bütünleşerek
isim tamlamasını oluşturmuştur, tıpkı sayılar örneğinin ana işleminin toplama
olması gibi. Balyemez, Türkçenin matematik ile olan ilişkisini bir örnekle daha
açıklamıştır: Yine 9.sınıf sıfat tamlamaları konusundan örnek vermiştir.
Öğrencilerin “eski devlet bakanı” yapısını
gördüklerinde bu kullanımın yanlış olduğunu savunduklarını çünkü burada “eski”
kelimesinin “devlet”i niteliyor gibi göründüğünü söylediklerini dile
getirmiştir. Hâlbuki buradaki “eski” kelime yapının tamamını yani “devlet
bakanı”nı nitelemektedir. Bu durumu açıklamak için de “2(3.5)=?” işleminden
yararlanmıştır. Burada önce parantez içerisinde işlem yapılacak olması “2”nin
sadece “3”ün veya “5”in değil her ikisinin birden çarpanı olduğunun
göstergesidir. Bu durum “eski devlet bakanı için de geçerlidir. Bu yapıyı
sayılar kümesi olarak düşündüğümüzde “eski (devlet bakanı)” olarak nitelemenin
gerçekleştiği görülmektedir. Bu örnekte de görüldüğü gibi Türkçe dersi sadece
sosyal bilgiler, ya da İngilizce ile disiplinler arası işlenebilir demek
yanlıştır. Ortaya atılan fikirler ve biraz üzerinde düşünme ile Türkçenin
matematiksel alanlarla da özdeşleştirilebileceği görülmektedir.
Millî Eğitim Dergisinde “Başarıya Giden Yolda İfade ve
Beceri Derslerinin (Türkçe-Matematik) Birlikteliği” adı altında yer alan
araştırmada matematiğin Türkçe öğretiminde kullanılmasının yanı sıra Türkçe
derslerinde yeterli donanıma sahip olmayan öğrencinin matematik dersinde
başarısızlığa uğradığına değinilmiş ve şu sonuca varılmıştır.
“Programda belirtildiği üzere söyleme ve yazma
ağırlıklı olarak işlenen Matematik dersleri öğrencilerin Türkçe derslerindeki
yeterlilikleri orantısında hedefe ulaşabilir.
Kavramların anlaşılması, gördüğünü düşünerek ifade
edebilme; ayrıca düşünce -sunum ve çözüm geçişlerinde her iki dersin
birlikteliği sağlanmalıdır. Öğrenciye bir şey ifade etmeyen eksik problem,
vurgulu olmayan bir okuyuş, problem çözümü yolunda önemli engeller
oluşturmaktadır (dhgm.meb.gov.tr.).”
Okar “Türkçe Üzerine Bir Matematik Modelleme” adlı
yazısında Türkçenin matematiksel yapısı üzerine şu örneği vererek matematiksel
yapıyı ortaya koymuştur:
“Bir kalem alıp, alt alta: (3 + 5 = ) (12 + 5 = ) (38
+ 5 = ) yazmak, sonra da bunları toplamak yeterlidir. Hepsinde ayni "+
5" yazdığı halde sonuçlar farklı çıkıyorsa, Türkçede de hepsinde ayni
"hastası olmak" ifadesi geçtiği halde sonuçlar farklı olacaktır.
Türkçe'nin az araç ile çok iş yapmasının sırrı matematikte yatar. 0 dan 9 a
kadar 10 tane rakam, artı, eksi, çarpı, bölü dört işlem işareti ve bir ondalık
ayracı virgül, yani topu, topu 15 simge ile sonsuz sayıda işlem yapılabilir.
Türkçe de benzer özellikler gösterir. Türkçe matematiğe dayalı olmaktan da öte,
neredeyse matematiğin kılık değiştirmiş halidir(ddi.itu.edu.tr.).”. (sayfa
66-68). İPEK CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik) cümle yapısının graf
teori ile gösterilmesi. Representing the Turkish irregular sentences
structure with graph theory . Yüksek Lisans, 2016, Bülent Ecevit
Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and
Literature
17
“Gerçekleştirilen çizimler bize her biri için birer
adet eksiltili cümle bütünleşmiş grafı oluşturmuştur. Bu durumda elimizde dört
başlık için ikişer bütünleşmiş graf var olmuştur ve bunları elde etmek amacıyla
toplamda bütünleşmiş graflar ile birlikte 264 adet çizim gerçekleşmiştir. Bu
yolla Türkçenin matematiksel yapısı ortaya çıkarılmıştır. Bu durum Türkçe ile
matematiğin birbirini destekler nitelikte olduğunu göstermektedir.
Tüm bilgilerden yola çıkılarak eğitim- öğretimde
özellikle de yabancılara Türkçe öğretiminde graf teori ile oluşturulan
görsellerin kullanılabilineceği ortaya çıkmaktadır. Çünkü bu görseller dil
öğrenecek kişilerin eğlenerek öğrenmelerini sağlarken, hem tümdengelim hem de
tümevarım kullanmalarını sağlayarak anlamlandırmayı kolaylaştırmakta ve
bilginin kalıcılığını arttırmaktadır. Bu çizimlerden yola çıkılarak oluşturulan
bütünleşmiş grafların eğitim-öğretimde nasıl kullanılacağının çizimi
aşağıdadır:”. (sayfa 132).
İPEK CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik) cümle
yapısının graf teori ile gösterilmesi. Representing the Turkish irregular
sentences structure with graph theory . Yüksek Lisans, 2016, Bülent
Ecevit Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish
Language and Literature
18
Okar, Ahmet; "Türkçenin Matematiği". http://www.beycan.net/366/turkcenin-matematigi-ahmet-okar.html
19
İTÜ Doğal Dil İşleme Laboratuvarı. http://nlp.itu.edu.tr/
21
“Türkçenin Matematiksel Yapısı”.
“Açalım. Bildiğiniz gibi bilgisayarda işlem süresi ve
kolay kullanım çok önemli etkenlerdir. Süre konusunda ise yazılım dilinin
işleminin (matematiksel işlem dizisi ki biz buna El Harizmî'den dolayı Algebra
veya günümüz Türkçesi ile Algoritma diyoruz) hızı temel unsurdur. Bilgisayar
algoritmasında da yüklem sonda özne başta olmak üzere kurallı cümle kalıbı
kullanılmaktadır. Tabii aradaki tümleç vs de dahil.
Dahası Türkçede bilgisayar açısından işi
hızlandırabilecek bir özellik daha var. Sondan eklemeli olması ve sadece
yüklemin bir cümle oluşturması da yer ve hafıza açısından en az şekilde en
fazla ifade imkanı sağlar. Bunun dışında mantıksallığı ve türetkenliği ile de
bir çok açıdan sanki matematikçilerin, bilgisayar uzmanlarının özellikle
yazdığı bir dil gibidir.
Bu konu ile ilgili İTÜ Elektirk Elektronik
Fakültesi'nde de bir araştırma yapılmıştı. İlgili bağıntıyı sağlayan örnekleme
metnini bulabilirsem de eklerim. Yani 1-0-1-0 şeklinde olumlulama
olumsuzlamanın bile Türkçe ile ne kadar kolay olduğunu gösteriyordu”. https://teknikforum.com/d/40486-turkce
22
“- BELÇİKALI DİL-BİLİMCİ JOHAN V. WALLE 1983 yılında
Türkçenin matematiksel olduğunu, her harfin karşılığı bir rakama tekabül
ettiğini, BEN demek için 011, SEN demek için 010, O demek için 000 demenin kafi
olacağını, ama Türkçe den başka hiçbir dilde matematik olmadığını
belirtmiştir.”. https://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=176611
23
“- PROF.DR. OKTAY SİNANOĞLU ise şunları söylüyor:
“Türk dilinin yapısı matematik. Dünya üzerinde böyle bir dil daha yok. Türkçe,
matematik gibi bir dil. Bunu ben değil, Alman dilbilimciler söylüyor. Sanki birtakım matematikçiler oturmuşlar, şöyle
matematiksel yapısı olan, kuralı düzgün bir dil icat edelim diyerek Türkçeyi
bulmuşlar. Halbuki bu dil en az 10 bin senelik. Şimdi iddia
ediyorum ki, eğer Türkçe bilim yapar, yanımıza da bilgisayar teknolojisinin
inanılmaz imkanlarını alırsak, matematik gibi olan bu dille harikalar
yaratırız” (Ortadoğu, 08.01.1995).”. https://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=176611
24
Tahsin Şimşek: Türkçe'nin Matematiği . (Çağdaş Türk
Dili, 339. Sayı Mayıs 2016). https://www.gercekedebiyat.com/haber-detay/turkcenin-matematigi-tahsin-simsek/2165
25
Türkçenin Matematiksel Yapısı. ** http://ddi.ce.itu.edu.tr/turkce/turkce-nin-matematigi ** http://www.motosiklet.net/forum/konu-disi/201363-cok-ciddi-dil-bilimsel-soru-2.html
26
Türkçe matematik bir dildir. http://www.bilimkurgu2000.com/bilimsel/BY12.asp ** http://teoripratikhicbirseyhersey.blogspot.com/2011/10/turkce-matematik-bir-dildir.html
27
Adem Kara: Türkçe Matematiğin En İyi Öğrenildiği
Dillerden Biri. https://onedio.com/haber/turkce-matematigin-en-iyi-ogrenildigi-dillerden-biri-366838
28
Fatih Mehmet Yiğit: "Türkçe" Bir
Dünya Dilidir Türkçenin Matematiği
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Türkçenin De Bir Matematiği Olduğunu İspatladığım Ve
Tüm Konuları Ezberlemeden Öğrettiğim Diğer Videolarım. https://tr-cam.com/channels/CAmWzulVvB1DjnR5IQCTUQ.html
38
“Türkçe, önemli dünya dilbilimcilerinde coşku
uyandıran bir dilsel matematik barındırır.” http://www.dildernegi.org.tr/TR,249/ahmet-saltik-devlet-ve-dil.html
39
“ALİ NATIK GÜVEN
Tel.: 0 533 336 61 52 - E-posta: anatikguven@gmail.com
1944’te Gördes’te doğdu. Dil ve Tarih-Coğrafya
Fakültesi tarih Bölümünü bitirdi (1972). İş yaşamına, başlangıçta babasının
beyaz eşya satan işyerinde başladı. 1970’lerin sonunda Sivas Lisesinde öğretmen
olarak atandı. İzmir’de, Cumhuriyet Kız Meslek Lisesi ve Hacı Şakir Ezcacıbaşı
İlköğretim okullarında (kısa sürelerle) çalıştı. 90’lardan 2000 yılına kadar
İzmir Anadolu Lisesinde, bir yıl da İstanbul Davutpaşa Lisesinde görev yaptı.
İzmir Anadolu Lisesinden 2007’de emekli oldu.
Türkçenin matematiksel yapısına ve
işleyişine hayran olan Güven, Nurullah Ataç’ın düşüncelerinin ve yapıtlarının
unutulmamasını diliyor. Türkçenin kurtuluşunun ve gelişmesinin dilde özleşme
ile olabileceğine güçle inanıyor.”. http://www.dildernegi.org.tr/TR,840/izmir-temsilciligimiz-yeniden-yola-cikti.html
40
41
42
43
44
45
“Türkçe'nin kendi iç dinamiklerinden kaynaklanan özel
durum kuşkusuz tüm iletişim alanları için geçerlidir. Yunus Emre'nin okuması,
yazması olmayan göçebe Türkmen bayları arasında 700 yıl boyunca bir nesilden
diğerine büyük bir sadakatle, sözlü kültür ürünü olarak aktarılmasının ardında
Türkçenin sezgiselliğini sonuna kadar kullanmadaki becerisi var. Matematiksel
olarak ele almak gerekirse, cümleyi oluşturan her bir öğenin toplam öğe sayısı
kadar haneden oluşan bir matematik değere sahip olduğu varsayılabilir..".
-Ahmet Okar (Türkçenin Matematiği Uzmanı)”. https://kidega.com/kitap/turkcenin-kandilleri-124915/detay?gclid=CjwKCAjw7LX0BRBiEiwA__gNw3mrKsov2CW26mHLc1-hfevfznWaw7YDOO2CbIDqUU1N0lVDNCI-TBoCYAEQAvD_BwE
46
Mehmet Ali Sulutaş: Türkçenin Kandilleri. Etik
Yayınları. https://kidega.com/kitap/turkcenin-kandilleri-124915/detay?gclid=CjwKCAjw7LX0BRBiEiwA__gNw3mrKsov2CW26mHLc1-hfevfznWaw7YDOO2CbIDqUU1N0lVDNCI-TBoCYAEQAvD_BwE
47
48
İspanyollara göre uzaylılar Türkçe konuşuyor!
İspanya Gizli Servisi CNI'nin 2003 yılında UFO'lar ve
uzaylıları kapsayan 'çok gizli' raporunda yer alıyor. Raporda uzaylıların
Türkçe'ye benzer bir dil konuşulduğu belirtilmiş...
İspanyollara göre uzaylılar Türkçe benzeri bir dil
konuşuyor. 2010 yılında yayınlanan rapora göre, yüzyıllardır dünyayı UFO'lar
aracılığıyla ziyaret eden uzaylılar, güneşten 4,3 ışık yılı uzaklıktaki Alpha
Centuari gezegen sistemi kökenliler ve çevredeki gezegenleri
kolonileştirmeleriyle biliniyorlar.
Raporda, dünyayı ziyaret eden uzaylıların iki cins
oldukları, bunlardan birincilerin insana çok yakın özellikler taşıdıkları
belirtiliyor.
Bu cinsin çok ileri teknolojiye sahip olduğunun
vurgulandığı raporda, uzaylıların telaffuzu Türkçe'ye çok benzeyen bir dil
kullandıkları kaydediliyor.
CNI'nın raporunun özellikle ABD istihbarat
kaynaklarına dayandıralarak hazırlandığı bildiriliyor.
49
SUE SHELLENBARGER: “Türkçe matematiğin en iyi
öğrenildiği dillerden biri. Sept. 11, 2014. https://www.wsj.com/articles/turkce-matematigin-en-iyi-ogrenildigi-dillerden-biri-1410438675
50
“A belief commonly held in linguistics and philosophy
is that semantics is defined by syntax. In this article, I will demonstrate
that this does not hold true for Turkish. A fundamental syntactical rule builds
around the successive order of words or speech units in a sentence. The order
determines the meaning of the sentence, which in turn is rendered meaningless
if the rule is not observed. In a given language, if a sentence retains meaning
without this rule being applied, then the rule cannot be said to determine
meaning. Turkish, with its mathematical
structure, is one such language. In effect, the degree to which
semantics is determined by syntax varies considerably from one language to the
other. If meaning is constructed through dissimilar means in different
languages, then it is not possible to talk about a single theory of
meaningfulness valid for all languages. Each language is uniquely determined,
and is a reflection of its proper cultural background. A theory of language
must take into account this cultural framework. In this paper, I shall deal
with a different way of constructing meaning whereby syntax does not determine
semantics, and present the linguistic possibilities it gives rise to.”. https://www.pdcnet.org/cultura/content/cultura_2012_0009_0002_0061_0076
** https://www.researchgate.net/publication/277946364_On_the_Relationships_between_Syntax_and_Semantics_with_regard_to_the_Turkish_Language
** (sayfa: 61-76): https://mafiadoc.com/cultura_5c214d31097c47f1528b459e.html
51
Aşağıdaki alıntı webde mevcut. Fakat referansını bulamadım...
51
Aşağıdaki alıntı webde mevcut. Fakat referansını bulamadım...
GT Ünv.Türk Araştırmaları Ensitüsü Başkanı: Prof. Dr. David CUTHELL: “Birçok yabancı dil bilirim. Bu diller arasında Türkçe öyle farklı bir dildir ki, 100 yüksek matematik profesörü bir araya gelerek Türkçe’yi yaratmışlar sanki"
52
52
“Türkçe matematiksel yapısı güçlü bir dildir.
Bileşik cümlelerin yapısı lineerdir. Bunu bir örnekle açıklayalım.”.
19.11.2018. https://www.matematiksel.org/dilin-matematigi/
------------.
Google’da incele: türkçenin matematiği
Yaptığım Google taramaları;
Okar, Ahmet; "Türkçenin Matematiği"
"Türkçenin matematiksel yapısı"
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder