9 Nisan 2020 Perşembe

TÜRKÇENİN MATEMATİĞİ KONULU ALINTILAR


TÜRKÇENİN MATEMATİĞİ KONULU ALINTILAR

Derleme: Bülent Ağaoğlu
İstanbul, 9.4.2020

1
Dr. Hüseyin Özbay: Türkçe Üzerine Bir Matematik Modelleme Ve  Bunun Olası Sosyal Yansımaları Üzerine Bir Zihin Jimnastiği.



Afyonkarahisarlılaştıramadıklarımızdan Mısınız? ** Yrd. Doç. Dr. Hüseyin ÖZBAY ** http://www.motosiklet.net/forum/konu-disi/201363-cok-ciddi-dil-bilimsel-soru-2.html

2
Aydın Köksal: Bilişimsel Dilbilimin İnsan Bilimleri içinde Dilbilime Olumlu Bilim Niteliği Kazandıran Yöntembilgisi ve Türkçenin Matematiksel Yapısı”, Aydın Köksal, 27. Ulusal Dilbilim Kurultayı’na sunulan Çağrılı Bildiri, Limak Limra Oteli, Antalya, 2-4 Mayıs 2013; 27. Ulusal Dilbilim Kurultayı Bildirileri, Davetli Konuşmacılar Oturumu, Yayına Hazırlayanlar: S. Nalan Büyükkantarcıoğlu, Işıl Özyıldırım, Emine Yarar, Emre Yağlı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 2014, s. 27-29.
3
“1990’lara girerken, IBM, donanım/yazılım ürünlerini dünyada İngilizce, İspanyolca, Fransızca, İtalyanca ve Almanca ile birlikte, binlerce Türkçe bilişim teriminin çoktan yaşam çevrimine girmiş olduğunu göz önünde tutarak, Türkçe olarak da üretip pazarlamaya karar verdikten sonra, IBM Sözlüğü’ndeki yaklaşık 12.000 terime Türkçe karşılıklar önermemi istediğinde, Türkçenin işlekliği öylesine eşsizdi ki, 75 günde bitirdiğim çalışmada ortaya çıkan sonuç beni bile şaşırttı; bilim ve teknik dili olarak Türkçeye olan güvenim bir kat daha pekişti.  http://www.aydinkoksal.gen.tr/ozgecmis.html
4
Türkçe bilişim terimlerinin yaşam çevrimine girmesi, Türkçenin gelecekte başka bilim alanlarında da ne denli etkin bir biçimde kullanılabileceğinin canlı bir kanıtıdır. Yüzlerce yeni sözcükten isterse yalnızca üçü-beşi tutsun, yeter” diye işe başladım, otuz yıl sonra bir de baktım ki hepsi tutmuş.“. http://www.aydinkoksal.gen.tr/ozgecmis.html
5
Türkçenin matematiksel yapısı Ayşe Derya Eskimen. Eseradı: Türkçenin matematiksel yapısı. Yerel Yer Numarası: Fil/15625-1. Fiziksel Niteleme Alanı: IV. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildirileri, 22-24 Aralık 2011 Muğla. Ankara, 2012. 71-80 ss. http://katalog.tdk.gov.tr/search?query=T%C3%BCrk%C3%A7enin%20matematiksel%20yap%C4%B1s%C4%B1&field=title&isOriginal=false
6
7
8
9
Okar, A. Türkçenin Matematiği, http://ddi.itu.edu.tr/turkce/turkce-nin-matematigi  , ErişimTarihi: 13.10.2015. [Link açılmıyor]
10
“Sn SİNANOĞLU, Türkçenin Matematiksel yapısı nedeniyle, en iyi Eğitim dili olduğunu ileri sürmüş, Milli hassasiyetlerini dile getirdiği    “Türkçe Giderse Türkiye Gider ,Büyük Uyanış ,Hedef Türkiye ,Ne Yapmalı / Yeniden Diriliş ve Kurtuluş İçin ,Yeni Bilim Ufukları” gibi kitaplar yazmıştır..”. http://www.ekoder.org/prof-dr-oktay-sinanoglunun-2-olum-yil-donumu-129703
11
“İsim tamlamalarının adlandırılmasında ya da çeşitlerinin belirlenmesinde bazı görüş ve yaklaşım farklılıkları vardır. Bu farklılıklar değerlendirilerek ortak noktalara ulaşılabilir. Türkçenin matematiksel yapısı buna imkân vermektedir.”. http://earsiv.ebyu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/20.500.12432/3394/147702021%20Fatih%20DURAN--Y%C3%BCksek%20lisans%20tezi.pdf?sequence=1&isAllowed=y
12
“Guinness Rekorlar Kitabı’na girmeye hazırlanan, 22’si yaşayan, 9’u ölü klasik diller olmak üzere 31  dili  konuşan  ve  bunlar  arasında  Türkçeye  özel  bir  önem  veren  Belçikalı  Johan Wandewalle “Türkçenin  en  hayran olduğum  yanı yapısı. Matematik dil yapısı beni büyülüyor. Satranç  gibi  kuralları  az  ve  istisnasız;  ama  imkânları  sınırsız.”  demiştir.”. https://docplayer.biz.tr/39754273-Turkce-kuralli-cumle-yapisinin-graf-teori-ile-gosterilmesi-ozet.html
13
“Sonrasında Türkçe öğretimi üzerinde durularak, materyal geliştirmenin ve disiplinler arasının önemi vurgulanıp, Türkçenin matematiksel yapısı üzerinde durulmuş, graf teori hakkında bilgi verilmiştir.”. İPEK CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik) cümle yapısının graf teori ile gösterilmesi. Representing the Turkish irregular sentences structure with graph theory . Yüksek Lisans, 2016,  Bülent Ecevit Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
14
“Her dilin kendine özgü kuralları ve bir yapısı vardır. Türkçenin kendi içerisinde barındırdığı kurallara bakıldığında matematiksel yapısı göze çarpmaktadır.
Ancak bu konu üzerine yapılan çalışmalar yok denecek kadar azdır. Hayatın hemen hemen her alanında kullanılmaya müsait olan graf teorinin Türkçe dil bilgisi konularından kuralsız (devrik) cümlelerin anlatımında da kullanılabileceği ortaya konmak istenmiştir”. (sayfa 1). İPEK CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik) cümle yapısının graf teori ile gösterilmesi. Representing the Turkish irregular sentences structure with graph theory . Yüksek Lisans, 2016,  Bülent Ecevit Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
15
“Bu çalışma Türkçenin matematiksel bir yapısı olduğu ve bu yapı sayesinde eğitim-öğretimde farklılıklar yaratılabilineceği, tüm cümle kuruluşlarının graf teori ile gösterilebilineceği ve graf teori (çizge kuramı) sayesinde eğitim-öğretimin somutlaştırılabilineceği düşüncesi üzerine şekillenmiştir.”. (sayfa 3). İPEK CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik) cümle yapısının graf teori ile gösterilmesi. Representing the Turkish irregular sentences structure with graph theory . Yüksek Lisans, 2016,  Bülent Ecevit Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
16
“2.4.1. Türkçenin Matematiksel Yapısı
Çelebi (2006), Türkçenin dil bilgisel özelliklerinin (ses bilgisi, söz dizimi, türetme kuralları v.b.) tamamen matematiksel özellik gösterdiğini ve bu özelliği sayesinde de gelişime açık bir dil olduğunun yerli-yabancı birçok araştırmacı tarafından söylendiğini belirtmiştir. Dil bilgisi öğretiminde, mantıksal – matematiksel zekâya dayanan Matematik, Fizik, Kimya, Fen ve Teknoloji, Biyoloji gibi derslerin bazı konuları ile ilişki kurmak mümkündür (Balyemez, 2009:34).

“Türkçe matematiğe dayalı olmaktan da öte, neredeyse matematiğin kılık değiştirmiş halidir.
Türkçedeki herhangi bir fiilin çekiminin ve kelimelerin nasıl çoğul yapılacağının öğrenilmiş olması, henüz varlığı bile bilinmeyen, 5 yıl sonra Türkçeye girecek fiillerin nasıl çekileceğinin ve 300 yıl önce unutulmuş kelimelerin çoğullarının ne olduğunun biliyor olması demektir. Bu tıpkı birinci dereceden 2 bilinmeyenli bir denklemin nasıl çözüleceği öğrenildiğinde, sadece "x=6", "y=23" olan denklemlerin değil, aynı dereceden bütün denklemlerin nasıl çözüleceğinin öğrenilmiş olması gibidir(www.proz.com).”

Balyemez (2009), yapmış olduğu araştırmasında 9. sınıf öğrencilerinde “kelime grupları” ile ilgili kazanıma ulaşmak amacıyla matematikteki “sayılar” konusundan yararlanılabilineceğini öne sürmektedir. Kazanım: “1.İsim tamlamalarının oluşumunu açıklar. 2.Sıfat tamlamalarının oluşumunu açıklar.” dır.

Balyemez, öğrenme güçlüğü çekilen noktaya örnek olarak “Eski günlerin özlemi” yapısını vermiştir ve bazı öğrencilerin bu yapıyı gördüklerinde kelime grubunun tamamını ele alıp isim tamlaması demediklerini, “eski” kelimesinden dolayı yapının tümünü sıfat tamlaması olarak değerlendirdiklerini ileri sürmüştür. Bu durumun daha kolay anlaşılabilmesi için de matematik dersindeki sayılar konusundan yararlanabileceğimizi belirtmektedir. İkisi arasındaki ilişkiyi şu şekilde ortaya koymuştur: “((5-3)+4)=?” sorusunda”(5-3)”ün ana işlem içerisinde sadece bir adım olduğunu bu sebeple ana işleme çıkarma işlemi diyemeyeceğimizi belirtmektedir.

Aynı durum “eski günlerin özlemi” yapısı için de geçerlidir. Bu durumda “eski  günler” tek başına ele alındığında sıfat tamlaması olduğu doğrudur, tıpkı “(5-3)”ü tek başına ele aldığımızda olduğu gibi. Fakat ana yapıya bakıldığında sıfat tamlaması ad ile bütünleşerek isim tamlamasını oluşturmuştur, tıpkı sayılar örneğinin ana işleminin toplama olması gibi. Balyemez, Türkçenin matematik ile olan ilişkisini bir örnekle daha açıklamıştır: Yine 9.sınıf sıfat tamlamaları konusundan örnek vermiştir.

Öğrencilerin “eski devlet bakanı” yapısını gördüklerinde bu kullanımın yanlış olduğunu savunduklarını çünkü burada “eski” kelimesinin “devlet”i niteliyor gibi göründüğünü söylediklerini dile getirmiştir. Hâlbuki buradaki “eski” kelime yapının tamamını yani “devlet bakanı”nı nitelemektedir. Bu durumu açıklamak için de “2(3.5)=?” işleminden yararlanmıştır. Burada önce parantez içerisinde işlem yapılacak olması “2”nin sadece “3”ün veya “5”in değil her ikisinin birden çarpanı olduğunun göstergesidir. Bu durum “eski devlet bakanı için de geçerlidir. Bu yapıyı sayılar kümesi olarak düşündüğümüzde “eski (devlet bakanı)” olarak nitelemenin gerçekleştiği görülmektedir. Bu örnekte de görüldüğü gibi Türkçe dersi sadece sosyal bilgiler, ya da İngilizce ile disiplinler arası işlenebilir demek yanlıştır. Ortaya atılan fikirler ve biraz üzerinde düşünme ile Türkçenin matematiksel alanlarla da özdeşleştirilebileceği görülmektedir.

Millî Eğitim Dergisinde “Başarıya Giden Yolda İfade ve Beceri Derslerinin (Türkçe-Matematik) Birlikteliği” adı altında yer alan araştırmada matematiğin Türkçe öğretiminde kullanılmasının yanı sıra Türkçe derslerinde yeterli donanıma sahip olmayan öğrencinin matematik dersinde başarısızlığa uğradığına değinilmiş ve şu sonuca varılmıştır.

“Programda belirtildiği üzere söyleme ve yazma ağırlıklı olarak işlenen Matematik dersleri öğrencilerin Türkçe derslerindeki yeterlilikleri orantısında hedefe ulaşabilir.

Kavramların anlaşılması, gördüğünü düşünerek ifade edebilme; ayrıca düşünce -sunum ve çözüm geçişlerinde her iki dersin birlikteliği sağlanmalıdır. Öğrenciye bir şey ifade etmeyen eksik problem, vurgulu olmayan bir okuyuş, problem çözümü yolunda önemli engeller oluşturmaktadır (dhgm.meb.gov.tr.).”

Okar “Türkçe Üzerine Bir Matematik Modelleme” adlı yazısında Türkçenin matematiksel yapısı üzerine şu örneği vererek matematiksel yapıyı ortaya koymuştur:

“Bir kalem alıp, alt alta: (3 + 5 = ) (12 + 5 = ) (38 + 5 = ) yazmak, sonra da bunları toplamak yeterlidir. Hepsinde ayni "+ 5" yazdığı halde sonuçlar farklı çıkıyorsa, Türkçede de hepsinde ayni "hastası olmak" ifadesi geçtiği halde sonuçlar farklı olacaktır. Türkçe'nin az araç ile çok iş yapmasının sırrı matematikte yatar. 0 dan 9 a kadar 10 tane rakam, artı, eksi, çarpı, bölü dört işlem işareti ve bir ondalık ayracı virgül, yani topu, topu 15 simge ile sonsuz sayıda işlem yapılabilir. Türkçe de benzer özellikler gösterir. Türkçe matematiğe dayalı olmaktan da öte, neredeyse matematiğin kılık değiştirmiş halidir(ddi.itu.edu.tr.).”. (sayfa 66-68). İPEK CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik) cümle yapısının graf teori ile gösterilmesi. Representing the Turkish irregular sentences structure with graph theory . Yüksek Lisans, 2016,  Bülent Ecevit Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
 17
“Gerçekleştirilen çizimler bize her biri için birer adet eksiltili cümle bütünleşmiş grafı oluşturmuştur. Bu durumda elimizde dört başlık için ikişer bütünleşmiş graf var olmuştur ve bunları elde etmek amacıyla toplamda bütünleşmiş graflar ile birlikte 264 adet çizim gerçekleşmiştir. Bu yolla Türkçenin matematiksel yapısı ortaya çıkarılmıştır. Bu durum Türkçe ile matematiğin birbirini destekler nitelikte olduğunu göstermektedir.

Tüm bilgilerden yola çıkılarak eğitim- öğretimde özellikle de yabancılara Türkçe öğretiminde graf teori ile oluşturulan görsellerin kullanılabilineceği ortaya çıkmaktadır. Çünkü bu görseller dil öğrenecek kişilerin eğlenerek öğrenmelerini sağlarken, hem tümdengelim hem de tümevarım kullanmalarını sağlayarak anlamlandırmayı kolaylaştırmakta ve bilginin kalıcılığını arttırmaktadır. Bu çizimlerden yola çıkılarak oluşturulan bütünleşmiş grafların eğitim-öğretimde nasıl kullanılacağının çizimi aşağıdadır:”. (sayfa 132).
İPEK CEYLAN: Türkçe kuralsız (Devrik) cümle yapısının graf teori ile gösterilmesi. Representing the Turkish irregular sentences structure with graph theory . Yüksek Lisans, 2016,  Bülent Ecevit Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Türk Dili ve Edebiyatı = Turkish Language and Literature
18
Okar, Ahmet; "Türkçenin Matematiği". http://www.beycan.net/366/turkcenin-matematigi-ahmet-okar.html
19
İTÜ Doğal Dil İşleme Laboratuvarı. http://nlp.itu.edu.tr/
21
“Türkçenin Matematiksel Yapısı”.

“Açalım. Bildiğiniz gibi bilgisayarda işlem süresi ve kolay kullanım çok önemli etkenlerdir. Süre konusunda ise yazılım dilinin işleminin (matematiksel işlem dizisi ki biz buna El Harizmî'den dolayı Algebra veya günümüz Türkçesi ile Algoritma diyoruz) hızı temel unsurdur. Bilgisayar algoritmasında da yüklem sonda özne başta olmak üzere kurallı cümle kalıbı kullanılmaktadır. Tabii aradaki tümleç vs de dahil.

Dahası Türkçede bilgisayar açısından işi hızlandırabilecek bir özellik daha var. Sondan eklemeli olması ve sadece yüklemin bir cümle oluşturması da yer ve hafıza açısından en az şekilde en fazla ifade imkanı sağlar. Bunun dışında mantıksallığı ve türetkenliği ile de bir çok açıdan sanki matematikçilerin, bilgisayar uzmanlarının özellikle yazdığı bir dil gibidir.

Bu konu ile ilgili İTÜ Elektirk Elektronik Fakültesi'nde de bir araştırma yapılmıştı. İlgili bağıntıyı sağlayan örnekleme metnini bulabilirsem de eklerim. Yani 1-0-1-0 şeklinde olumlulama olumsuzlamanın bile Türkçe ile ne kadar kolay olduğunu gösteriyordu”. https://teknikforum.com/d/40486-turkce
22
“- BELÇİKALI DİL-BİLİMCİ JOHAN V. WALLE 1983 yılında Türkçenin matematiksel olduğunu, her harfin karşılığı bir rakama tekabül ettiğini, BEN demek için 011, SEN demek için 010, O demek için 000 demenin kafi olacağını, ama Türkçe den başka hiçbir dilde matematik olmadığını belirtmiştir.”. https://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=176611
23
“- PROF.DR. OKTAY SİNANOĞLU ise şunları söylüyor: “Türk dilinin yapısı matematik. Dünya üzerinde böyle bir dil daha yok. Türkçe, matematik gibi bir dil. Bunu ben değil, Alman dilbilimciler söylüyor. Sanki birtakım matematikçiler oturmuşlar, şöyle matematiksel yapısı olan, kuralı düzgün bir dil icat edelim diyerek Türkçeyi bulmuşlar. Halbuki bu dil en az 10 bin senelik. Şimdi iddia ediyorum ki, eğer Türkçe bilim yapar, yanımıza da bilgisayar teknolojisinin inanılmaz imkanlarını alırsak, matematik gibi olan bu dille harikalar yaratırız” (Ortadoğu, 08.01.1995).”. https://www.edebiyatdefteri.com/yazioku.asp?id=176611
24
Tahsin Şimşek: Türkçe'nin Matematiği . (Çağdaş Türk Dili, 339. Sayı Mayıs 2016). https://www.gercekedebiyat.com/haber-detay/turkcenin-matematigi-tahsin-simsek/2165
25
26
27
Adem Kara: Türkçe Matematiğin En İyi Öğrenildiği Dillerden Biri. https://onedio.com/haber/turkce-matematigin-en-iyi-ogrenildigi-dillerden-biri-366838
28
Fatih Mehmet  Yiğit: "Türkçe" Bir Dünya Dilidir Türkçenin Matematiği
29
30
31
32
33
34
35
36
37
Türkçenin De Bir Matematiği Olduğunu İspatladığım Ve Tüm Konuları Ezberlemeden Öğrettiğim Diğer Videolarım. https://tr-cam.com/channels/CAmWzulVvB1DjnR5IQCTUQ.html
38
“Türkçe, önemli dünya dilbilimcilerinde coşku uyandıran bir dilsel matematik barındırır.” http://www.dildernegi.org.tr/TR,249/ahmet-saltik-devlet-ve-dil.html
39
“ALİ NATIK GÜVEN
Tel.: 0 533 336 61 52 - E-posta: anatikguven@gmail.com
1944’te Gördes’te doğdu. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi tarih Bölümünü bitirdi (1972). İş yaşamına, başlangıçta babasının beyaz eşya satan işyerinde başladı. 1970’lerin sonunda Sivas Lisesinde öğretmen olarak atandı. İzmir’de, Cumhuriyet Kız Meslek Lisesi ve Hacı Şakir Ezcacıbaşı İlköğretim okullarında (kısa sürelerle) çalıştı. 90’lardan 2000 yılına kadar İzmir Anadolu Lisesinde, bir yıl da İstanbul Davutpaşa Lisesinde görev yaptı. İzmir Anadolu Lisesinden 2007’de emekli oldu.

Türkçenin matematiksel yapısına ve işleyişine hayran olan Güven, Nurullah Ataç’ın düşüncelerinin ve yapıtlarının unutulmamasını diliyor. Türkçenin kurtuluşunun ve gelişmesinin dilde özleşme ile olabileceğine güçle inanıyor.”. http://www.dildernegi.org.tr/TR,840/izmir-temsilciligimiz-yeniden-yola-cikti.html
40
41
42
43
44
45
“Türkçe'nin kendi iç dinamiklerinden kaynaklanan özel durum kuşkusuz tüm iletişim alanları için geçerlidir. Yunus Emre'nin okuması, yazması olmayan göçebe Türkmen bayları arasında 700 yıl boyunca bir nesilden diğerine büyük bir sadakatle, sözlü kültür ürünü olarak aktarılmasının ardında Türkçenin sezgiselliğini sonuna kadar kullanmadaki becerisi var. Matematiksel olarak ele almak gerekirse, cümleyi oluşturan her bir öğenin toplam öğe sayısı kadar haneden oluşan bir matematik değere sahip olduğu varsayılabilir..". -Ahmet Okar (Türkçenin Matematiği Uzmanı)”. https://kidega.com/kitap/turkcenin-kandilleri-124915/detay?gclid=CjwKCAjw7LX0BRBiEiwA__gNw3mrKsov2CW26mHLc1-hfevfznWaw7YDOO2CbIDqUU1N0lVDNCI-TBoCYAEQAvD_BwE
46
47
48
İspanyollara göre uzaylılar Türkçe konuşuyor!

İspanya Gizli Servisi CNI'nin 2003 yılında UFO'lar ve uzaylıları kapsayan 'çok gizli' raporunda yer alıyor. Raporda uzaylıların Türkçe'ye benzer bir dil konuşulduğu belirtilmiş...

İspanyollara göre uzaylılar Türkçe benzeri bir dil konuşuyor. 2010 yılında yayınlanan rapora göre, yüzyıllardır dünyayı UFO'lar aracılığıyla ziyaret eden uzaylılar, güneşten 4,3 ışık yılı uzaklıktaki Alpha Centuari gezegen sistemi kökenliler ve çevredeki gezegenleri kolonileştirmeleriyle biliniyorlar.

Raporda, dünyayı ziyaret eden uzaylıların iki cins oldukları, bunlardan birincilerin insana çok yakın özellikler taşıdıkları belirtiliyor.

Bu cinsin çok ileri teknolojiye sahip olduğunun vurgulandığı raporda, uzaylıların telaffuzu Türkçe'ye çok benzeyen bir dil kullandıkları kaydediliyor.

CNI'nın raporunun özellikle ABD istihbarat kaynaklarına dayandıralarak hazırlandığı bildiriliyor.
49
SUE SHELLENBARGER: “Türkçe matematiğin en iyi öğrenildiği dillerden biri. Sept. 11, 2014. https://www.wsj.com/articles/turkce-matematigin-en-iyi-ogrenildigi-dillerden-biri-1410438675

50
“A belief commonly held in linguistics and philosophy is that semantics is defined by syntax. In this article, I will demonstrate that this does not hold true for Turkish. A fundamental syntactical rule builds around the successive order of words or speech units in a sentence. The order determines the meaning of the sentence, which in turn is rendered meaningless if the rule is not observed. In a given language, if a sentence retains meaning without this rule being applied, then the rule cannot be said to determine meaning. Turkish, with its mathematical structure, is one such language. In effect, the degree to which semantics is determined by syntax varies considerably from one language to the other. If meaning is constructed through dissimilar means in different languages, then it is not possible to talk about a single theory of meaningfulness valid for all languages. Each language is uniquely determined, and is a reflection of its proper cultural background. A theory of language must take into account this cultural framework. In this paper, I shall deal with a different way of constructing meaning whereby syntax does not determine semantics, and present the linguistic possibilities it gives rise to.”. https://www.pdcnet.org/cultura/content/cultura_2012_0009_0002_0061_0076  ** https://www.researchgate.net/publication/277946364_On_the_Relationships_between_Syntax_and_Semantics_with_regard_to_the_Turkish_Language   ** (sayfa: 61-76):  https://mafiadoc.com/cultura_5c214d31097c47f1528b459e.html

51
Aşağıdaki alıntı webde mevcut. Fakat referansını bulamadım...


GT Ünv.Türk Araştırmaları Ensitüsü Başkanı: Prof. Dr. David CUTHELL: “Birçok yabancı dil bilirim. Bu diller arasında Türkçe öyle farklı bir dildir ki, 100 yüksek matematik profesörü bir araya gelerek Türkçe’yi yaratmışlar sanki"

52

“Türkçe matematiksel yapısı güçlü bir dildir. Bileşik cümlelerin yapısı lineerdir. Bunu bir örnekle açıklayalım.”. 19.11.2018. https://www.matematiksel.org/dilin-matematigi/

------------.
Google’da incele: türkçenin matematiği
Yaptığım Google taramaları;
Okar, Ahmet; "Türkçenin Matematiği"
"Türkçenin matematiksel yapısı"


















Hiç yorum yok:

Yorum Gönder